K. T. U. ! Álljunk meg mégegyszer Szent Pálnak sírjánál,
csináljunk «statio-t ad Sanctum Paulum» és hallgassuk
meg azt a második éneket, melyet a korinthusi levélben
prózában zeng az apostol lelke: Libenter suffertis insipientes:
cum sitis ipsi sapientes. Sustinetis enim, si quis in servitutem
redigit, si quis devorat. Vannak köztetek is ingadozó
lelkek ; de én azt nem tűrhetem, hogy titeket félrevezessenek,
korinthusiak; gondoljatok arra, hogy mit tettem értetek!
Bízzatok bennem, mert szenvedtem érettetek, buzgósággal
akartam meghódítani lelketeket. Szenvedtem testemben,
szenvedtem lelkemben. Periculis fluminum, periculis latronum,
periculis ex genere, periculis ex gentibus, periculis in
civitate, periculis in solitudine, periculis in mari, periculis in
falsis fratribus . . . Sollicitudo omnium ecclesiarum. Nyomja
a lelkemet egy félvilág terhe. Aggódom, nincs nyugtom: quis
infirmatur et ego non infirmor, kicsoda szenved, hogy ne
szenvedjek vele? Quis scandalisatur et ego non uror? Kicsoda
szenved kárt lelkében, kicsoda zavarodik meg s én nem égek
a buzgóságtól érte? Mivel nem vagyok képes máskép bírni
veletek, kitárom mindezt, hogy talán ennek emlékével meghódítlak
titeket.
Talán nem tudtuk volna meg, hogy mit szenved Szent
Pál, ha szívének e kiárasztásával nem akarta volna meghódítani
a korinthusiakat. K. t. u., aki akar a lelkekért dolgozni,
annak okvetlenül buzgónak kell lennie, s aki buzgó akar lenni,
annak okvetlenül kell szenvednie. Buzgóság, amely a szenvedést
nem veszi programmjába, mindenesetre ál-buzgóság
lesz. Lélek, mely kiméli magát, mikor lelkekről van szó, az
ne kecsegtesse magát, hogy a lelkeket meghódítja.
1. És miért kell a buzgóságnak, ha az akar lenni, szenvednie?
Kívánja ezt először az isteni Megváltó maga, mert
Krisztus ezeket az utakat taposta ki az apostolok számára.
Aki az Úr Jézus nyomában akar járni, annak szenvedni,
küzdeni, lemondani kell. Az Űr Jézus azt a szőlőtőkét, melynek
venyigéi aranyos gerezdekkel, gyönyörű lombbal ékeskednek,
kavicsos földbe ültette, karót tűzött melléje, mely az
ő szent keresztje. Aki nem köti a venyigét a karóhoz, gyümölcsöt
nem remélhet. Mert a venyige, ha buján is hajt, de
a földön kúszik, virágait elveszti, a szél a kőhöz csapdossa,
leszedi a hímport, gyümölcs nem lesz rajta. Fel kell kötni
azokat a venyigéket a kereszthez. Minden tökéletességi fokon
az Ür Jézus áldozatot követel; az apostoli munkásokat sem
veszi ki e kötelezettségből; azoktól önmegtagadást és áldozatot
vár. Valamennyi apostol e részben úgy hasonlít egymáshoz,
mint egyik tojás a másikhoz, mind krisztusi arc. Ezen a
krisztusi arcon ül a méltóság kifejezése, de van rajta szent
ború is. Ezt az árnyat a gond veti rá. Mindezeken az arcokon
elömlik a szépség, de felszántják azokat a szenvedés barázdái
is. Ezeket a barázdákat a küzdelem, a kín szántja beléjük.
Mert minden apostol szenved és aggódik ; siratja gyönge
gyermekeinek botlásait; bántja őt visszaesésük. Bántja őt a
világ érzéketlensége. Aggasztja a lelkek üdve s elszomorítja
a lelkek kárhozata. E vonások az Ür Jézus vonásai s minden
apostolon föllelhetők. Valamennyiükről lehet elmondani
Szent Ferenc meséjét, hogy volt valahol egy király és feleségét
a sors csapása elszakította tőle, ki is pusztába kerülve
nevelte gyermekeit. Megemlékezvén pedig uráról évek multán,
elküldte hozzá fölnőtt gyermekeit. A gyermekek aggódtak,
hogy a király meg nem ismeri őket s kérdezték anyjukat:
Mit szóljunk, ha a király elé jövünk, honnan tudja meg, hogy
gyermekei vagyunk? 1 «Ne féljetek, arcotokra néz és megismer.
» Minden apostol arcán ott van a krisztusi vonás.
Az önzetlen, áldozatos lélek. Ne gondoljuk, hogy mi más
utakat találunk. Áldozatot hozni, az legbiztosabb útja az
apostoli szeretetnek, legbiztosabb kulcsa a lelkek meghódításának.
2. Azonban nemcsak azért kell áldozatosakká lennünk,
hogy az isteni Megváltóhoz hasonlítsunk, hanem önérdekünk
is kötelez minket az áldozatra, mert aki buzgó akar lenni,
annak saját maga lelki javáért áldozatot kell hoznia. Magunknak
teszünk szolgálatot, ha áldozatos lelkek leszünk. Ez úton,
az áldozatok útján biztosítja Szent Pál saját maga üdvét,
ez úton kell nekünk is járnunk, ha üdvözülni akarunk. S most
nem is a szenvedélyek leküzdésére vonatkozom ezzel, hanem
inkább arra, hogy a buzgóság és az áldozatkészség együtt
jár. A buzgóság áldozatból él, abból táplálkozik. Mennyi
áldozatot követel az a kifeszült lélek, melyről Szent Pál írja :
Elfeledkeztem arról, ami mögöttem van, csak azt látom,
ami előttem van. Mindig csak azt látom, ami hiányzik még
nekem ; hogy mit értem el, fel nem számítom. És mi minden
hiányzik még nekem? Végtelen sok. Hány lélek vár még
rám, hány nyomorult és tehetetlen, hány eltévelyedett, hány
a világ gondjaitól feltartott vár szabadítót? Ugyan hány?
Meg se tudom, hogy hány, ha buzgó nem vagyok. Mert ezt
a privilégiumot, hogy legyen szemem és ne legyen hályog
rajta, s hogy megérezzem a világ baját és ne legyen kő a
szívem helyén, csak akkor nyerem el, ha áldozatkész lélek
vagyok. Az ilyen úszik az ár ellen; s ki nem fárad, mert
aki a kezét az ekére tévén, visszanéz, nem érdemes a menynyek
országára, mondja az Ür Jézus. Az, aki tétováz és nem
akarja az ekevassal a földet túrni, aki a már fölszántott
barázdákon éldeleg s nem nézi a még föl nem szántott nagy
mezőt, nem érdemes a Krisztus országára. Ime, mennyi
munka, fáradság és áldozat! S hozzájárul az a belső munka,
mely elcsigáz, a lelkekért való tépelődés, önemésztés, mely
kiszí, elfáraszt s gyöngít. Áldozat, áldozat kell neked, buzgó
lélek, a tökélyesbülésnek minden fokán ; akár a tisztulás
útján jársz, akár a felvilágosulás útján, akár haladó vagy,
akár már az egyesülés magaslataira törsz, mind ez az út küzdelmes
út, áldozatok nélkül nem haladhatsz rajta. Az biztosítja
csak lelkünk üdvét, az tesz minket érzékkel biró lelkekké,
s nem enged pihenni; mert jóllehet sok kegyelmünk
van s a kegyelmet föl is használjuk, de a kegyelmek láncának
csak az egyik végét tartjuk kezünkben, a másikat meg be nem
akaszthatjuk. Csak ha a jó halállal be lesz akasztva az örök
révpartba a másik lánc-vég, csak akkor pihenhet el tulaj donképen
az áldozatkészség.
3. Harmadszor, k. t. u., áldozatot kell hozni, mert az
ember embereket munkál, lelkekkel dolgozik, szenvedélyekkel
küzd, s ez a matéria porfirnél keményebb ; a lelkek oly
nehezen kezelhetők ; a szenvedélyek vadállatoknál vérszomjasabbak.
Ha az ember porfir-követ munkál meg, végtelen
sok acélvéső kopik el bele, míg egy alakot váj ki benne :
hasonlóképen aki lelkeket munkál meg, sokat izzad, szenved,
gyötrődik ; szikrázik és csorbul, s az mind fáj! Mert az emberek
nem veszik észre saját érdeküket és képesek azokat
elhanyagolni, mindenféle alacsony érdekért feladják a legnagyobb
érdekeket. Aki e lelketlenséggel akar küzdeni, annak
okvetlenül hősnek, kemény munkában megacélosodott munkásnak
kell lennie. Kell sokat és buzgón imádkozni, kell
magunkat mélyen megaláznunk, kell az emberi lelkeknek
változékonyságával számolnunk. Nem lehetünk egészen
nyugodtak, míg a haldoklónak le nem csuktuk a szempilláit
s nem vittük át szinte kezeinkben lelkét a föloldozás kegyelméből
az Isten színe elé. Ó, mily munka és mily gond ! Aki
a lelkeket szereti, abban az szenvedéllyé válik, szenvedéllyé,
mely olyan, mint a tűz, harapódzik egyre és nem mondja,
hogy elég, felszítja munkaerőnket és áldozatos szeretetté és
és buzgalommá változtatja azt. Gondoljanak arra, hogy egy
faluban, hol 100 lélek van, az apostolnak százféle veszedelemmel,
százféle visszavonással kell megküzdenie. De te
lelkeket mentsz, ez a gondolat nyugtat meg minket. Tu animam
lucraveris ! S ez a legnagyobb tény! Mert bármit teszesz
és bármilyen költségen emelnél intézeteket, segítvén a szegényeket,
mindezzel nem teszesz oly nagy jót, mint ha egyetlen
egy lelket üdvözítsz ! Az apostol sem akar más dicsőséget,
mint azt, hogy ő lelkeket menthet. Ha van szenvedély, mely
képes az apostoli lelket áldozatra vinni, úgy ez a lelkek üdvözítésének
vágya, semmibe sem venni az áldozatot, ha lelkeket
menthet. «Ti vagytok a mi dicsőségünk)), ti, mondja Szent
Pál a hívekről. Nem akarok más koszorút, nem akarok más
virágot, mint azt, amelyet szeretetemnek tüze nevelt.
Hol nyílnak pedig ezek a virágok? Mindenfelé, a népnek
szenvedő rétegeiben csak úgy, mint a királyi udvarokban.
Nyomorult földből fakadoznak, sárból, de az Isten kegyelmének
s a gondos nevelésnek erejében, melyben én részesítem
őket, fejlenek. K. t . u., ha kegyetek kint ismertek már buzgó
papot, azt nagy kegyelemnek vegyék, mert látták, mit kell
tenni, mennyire kell szenvedni, bánkódni, mennyit szomorkodni
a lelkckért; a buzgó pap nagy kegyelem egy kispapra
nézve. Valamint nagy baj, ha lanyha, rest, béreslelkű papok
közt nőttünk fel, mert így kevés lendületben részesültünk a
gyakorlati élet részéről. Már pedig mi nem dicsekedhetünk sok
buzgó pappal, keveset látunk abból a buzgalomból, amelyet
a szentek kifejtettek s azok, akik az ő nyomukban jártak.
K. t. u., ne fegyverezze le az önök fiatal buzgóságát a nyomorult
példák szemlélete. Ne nézzenek azokra, qui retro sunt,
hanem azokra, kik ott elől ragyognak. Gondoljanak az apostolokra,
akik világot mozgattak, akik azt a szent kereszténységet
nevelték: csupa vér, csupa verejték, csupa áldozat.
Csont és vér termékenyítette meg a világ szántóföldjét. Az
apostoloknak örökébe akarunk mi lépni, mi is buzgó és lánglelkű
papok akarunk lenni. K. t. u., ha ily lelkek akarnak
lenni, áldozatos lelkek legyenek, iparkodjanak megtagadni
önmagukat nemcsak a szigorú kényszerűség miatt, hanem
az apostoli szeretetnek lendületes, derült motívumaiból is.
Én akarok küzdeni, akarom magamat a küzdelemre nevelni,
akarok áldozatos lélek lenni, s már jókor hozzászokom, hogy
áldozatokat hozzak. S be nem érem azzal, hogy magamért
hozok áldozatot, hanem már most akarok áldozatot hozni
az Úr Jézus Szentséges Szívének a lelkekért és azért, hogy
buzgó pap legyek. Akinek van már erre érzéke, az észre
fogja venni, hogy ez a felfogás nemcsak erőt ad, hanem vigaszt
is ad. Jól érezzük magunkat mindazokban az áldozatokban,
melyeket az apostoli buzgóság sugallataiból hozunk. Vágyódunk
korona után, mely lelkekből van kötve, hogy az apostolhoz
és az apostol által Krisztushoz hasonlók legyünk.