K. T. U. ! Az emberi lét forrása a család ; azoknak
az ingadozó lépéseknek, melyekkel az ember kikezdi földi
pályáját, színtere a családi kör; az a legnagyobb iskola,
melyben az ember emberré lett, az édes anyának öle, és a legnagyobb
tanító, ki oly ügyesen és mesteri módon tud tanítani,
megint csak az anya, az atya, a szülői tekintély. Aki
igazán akar élni, annak azt a családban kell megtanulnia,
s épúgy aki szentül akar élni, jól teszi, ha a szent családnál
jár iskolába.
Szentséges atyánk [XIII. Leó pápa] a mai napot a szent család ünnepévé
rendelte mindenesetre azért, hogy a fölületes, sivár világban
ráfordítsa figyelmünket a szent élet iskolájára. Mi is élni
tanulunk ; a szent élet a mi ambíciónk ; az erre vonatkozó
útmutatásokat érdeklődő szívvel vesszük, bármely oldalról
jöjjenek. Erre a szent életre és annak miként való berendezésére
olvastam egy igen kitűnő útmutatást, nem szent
embernél, hanem Justus Mősernél, ki mindenkinek, annál
inkább lelki életet élni akaró embernek, ezt a tanácsot adja :
Aki a szó teljes értelmében élni akar, annak három kellékre
van szüksége : gondolatokra, jelentékeny tettekre és örömökre,
Gedanken, bedeutende Taten, Freuden.
1. Először szükség van gondolatokra, mert hiszen az embernek
mint szellemi lénynek típusát a gondolat adja. Az Istennek
vannak isteni, az Isten-gyermeknek isten-gyermeki, a
világnak világi gondolatai. így állítja szembe a próféta az
«Isten örök, hűséges gondolatait a világnak beteges gondolataival",
s az apostol buzdít: ut non degeneremur ab excelsis
cogitationibus filiorum Dei. íme örök, hűséges, magasztos
gondolatok egyrészt, beteges, gyönge gondolatok másrészt.
Hogy az emberben mi lappang, azt felfogása mondja meg ;
a fölfogás által lesz a külső világ eleven, belső valósággá.
Igen gazdag világ terülhet el körülöttünk; ha mi azt fel
nem vesszük, ha el nem mélyedünk benne, akkor számunkra
az a világ nem létezik. Vak embernek mindegy, vájjon a legragyogóbb
alpesi világban, vagy az alföldi lapályon él-e ;
a ragyogó világ sötét neki; nem olvad le róla a gondolat
ezüstös derűje ; nem öntözi a lelkét termékeny harmat;
elmondhatja bizonyos értelemben : anima mea sicut terra
sine aqua ! Terméketlen pusztaság !
Már most az a kérdés, honnan nyerjük a mély és fenséges
gondolatokat? Mindig a végtelenből, mert minden, ami van,
a végtelenből való : fons sapientiae verbum Dei in excelsis.
És ebből a végtelenből a gondolatoknak két árama szakad ki :
a természet és a természetfeletti kinyilatkoztatás. Két mélység,
két óceán. Justus Moser mindenesetre csak az egyiket
érti, a természet mélységét, de mi nem maradhatunk ennél,
hanem a természetfeletti kinyilatkoztatás mélységét is felkeressük.
Valaki panaszkodott egy újság szerkesztőjéhez írt levelében,
hogy mily sivár az élet az ő nyitra megyei falujában.
A szerkesztő azt üzeni neki vissza a szerkesztői üzenetekben,
hogy az élet mindig sivár, akár Budapesten, akár Nyitra
megyében, ha a lélek nem mély. Ha pedig mély lélekre akar
szerL tenni, olvassa Tolsztojt; irataiból megértheti, hogy az
élet mindenütt mély, oly ember élete is, aki kaszál, arat,
zubbonyban jár, muzsiknak öltözik, parasztruhában megy a
cár elé, de úgy beszél ott, mint egy próféta. Én nem hivatkozom
Tolsztojra ; az nagy, kiváló tehetség, hírneves író ;
szinte azt mondhatnám : könnyű neki mélynek lenni; elég
nekem Emmerich Katalin, a dülmeni parasztleány, aki teli
szívvel, ragyogó gondolatokkal jár a harmatos réten, hallgatja
a távoli templom harangszavát s beszél a mezei virágokkal.
E gondolatait Brentano, német költő csalta ki belőle
s világgá bocsátotta életrajzában. Hány ember van, aki épen
ott semmitsem gondol, ugyanazon benyomások mellett üres
marad? Az érzékenység a természet iránt a bensőséges életnek
egyik forrása. Bele kell hatolnunk. A természetben meg kell
tanulnunk az árnyékolást, a színezést, a rajzokat, a koncepciókat,
nézni a panaszló, zúgó, majd szikrázó, majd
recsegő természet gondolatait, az Üristen nyomait észrevenni.
A bensőséges lélek erdőn-mezőn, Dunaparton, Maróthi úton
magával viszi a fogékonyságot a benyomások iránt, és benne
a környék eleven képpé, a gondolat, a hangulat kifejezésévé
válik; mialatt a kávéházi, utcai lélek mindenütt szegény,
koldus marad ; néz, de nem l á t ; fülel, de nem hall.
De, kedves barátim, mi meg nem maradhatunk a természet
szépségeinél; érezzük, hogy ez félmunka, félszeg törekvés
volna. Mint a szárnyaszegett madár, mely érzi a fuvalmát,
a szellőt, de nem tud röpülni, olyan előttem a léleknek a természetnél
való megállapodása. Bár a természet szeretetét sehogy
sem kárhoztatom, sőt helyeslem, amennyiben tényleg mélyíti
az életet, de mint célpontot és végső korlátot el nem fogadhatom.
Vannak nekünk óriási mélységeink, ha gondolatokat
keresünk: a hit gondolatai. Az érzékeny lélek számára a
természet csak lépcsőül szolgál a természetfeletti világba.
Filozófia és tudomány gazdagít, lelkesít, de azalatt egyre
nógat s mutat a zárt ajtókra, melyek megnyílnak a hit kopogására
egyszer valamikor; addig pedig réseiken nézünk a
fény országába ; ott érzi a hívő lélek közvetlenül a végtelent.
És nem a rideg végtelent, hanem az édes, atyai, hozzánk
leereszkedő, szerető végtelent. Reá nézve az Üristen akarata,
gondolatai ragyogó, őt környékező angyalfejek, olyanok,
mint József álmainak angyalai; közlik magukat s elkísérnek.
Bámulatos előnyben vagyunk Plató, Aristoteles fölött, mert
ismerjük az Urat, beszélünk vele, kegyelme elkísér, rátapad
minden cselekedetünkre s természetfölötti, örök értékké változtatja
azokat, megkoszorúzza a halhatatlan remény örökzöldjével
s az érdem fénysugarával. Ha csak a természetnél
maradnék és abból szedném gondolataimat, olyan volnék,
mint Diogenes a «schola d'Atene» rafaeli képen, ki ott ül
a lépcsőn és rongyait nézi és nem hallgat se Platóra, se Aristotelesre.
De mi nem rongyokba öltözködő filozófusok vagyunk,
hanem az Isten gyermekei, kik a hitben az Üristen gondolatait
birjuk és mindenütt a természetfeletti világ fényében járunk
és kiontjuk a hit világát mindenben. Gondolataink és érzelmeink
által összeköttetésben vagyunk az Úristennel, úgy
vagyunk, mint az a kis forgács a tenger hullámaiban: egyre
emelkedik és száll, de ez mind csupa ringás ; az emberi lélek
is ring a kegyelem áramában. És ez áram hivogatja, nógatja,
hogy rajta, menjen, tegyen minél többet, minél tisztultabb
szándékkal; biztatja, hogy mélyítse ki életét s töltse ki
természetfeletti gondolatokkal. Nekünk vannak ilyen gondolataink,
non degeneremür ergo ab excelsis cogitationibus filiorum
Dei, mondja az apostol. Gondolkozzunk a katekizmus
gondolataival, a biblia képeivel, azzal a természetfeletti konkrétizmussal,
mely mindenütt emberi és mindenütt isteni,
mely oly közvetlenül érthető, hogy a legközönségesebb
embert is tudja természetfeletti gondolkozásra bírni.
2. A másik elem: jelentékeny tettek. Ami ezeket illeti, talán
a legtöbben bámulva néznének rám, ha ezt világias lelkek
előtt emlegetném. Jelentékeny tettek ; a köznapi, emberi
életben jelentékeny tettek? Hogy lehet Esztergomban jelentékeny
tetteket művelni? S mégis azt mondom : lehet, lehet,
sőt csakis azért érdemes élni. Mit jelent az «jelentekeny?»
Mint a szó mondja, ami valamit jelent és pedig ami valami
nemeset, szépet, jót, feltűnőt jelent. Ha életem természetfeletti
gondolkodást fejez ki, van-e ennél nagyobb valami,
mikor ez isteni? Ha életünkben ki tudjuk fejezni a természetfeletti
gondolatot, az élet rendkívül jelentékeny. Jelenti az
egész örök hitet, az isteni szeretetet, a legnemesebb erényességet,
jelenti a legmélyebb motívumot, legédesebb harmóniát,
legsóvárabb boldogság-vágyat; mit akarunk jelentékenyebbet?
Ne ütközzünk meg azon, hogy kis dolgokkal is sokat
lehet jelenteni és kifejezni. Ha a gyermek kimegy sétálni és
hoz a mamájának egyetlenegy szál virágot, az igen sokat jelent.
A szerető tekintet két bensőséges lélek közt igen sokat jelent.
Egy arcrándulás, vállvonítás, kézmozdulat igen sokat jelenthet
akár a szeretetben, becsülésben, akár megvetésben. Az egész
világ mily sokat jelent, és az emberi élet mily sokat fejez ki,
csupa aprósággal, következőleg az ember kis jelekkel jelentékeny
tetteket végezhet.
Eszerint az egész keresztény természetfeletti élet igen
jelentékeny élet. Hogy pedig a keresztény természetfeletti
élet miben áll, azt önök igen jól tudják ; hogy a keresztény
természetfeletti élet mily fönséges valami, azt is tapasztalhatták
örvényeiben, melyek nehézségei, épúgy mint örömeiben,
melyek magaslatai. Értékét, művészetét is ismerik; tudják,
hogy miniatűr-képhez hasonlít, melyen fönséges rajzot, gyönyörű
színezést lehet előteremteni. Az embernek élete is
szépen kivitt rajz lehet a szándék tisztaságában ; fönséges
Isten-kép lehet a színezés melegében és egymásba olvadó
színjátékában ; úgy-e, ez nagy művészet? Ha szándékainkat
meg bírjuk tisztítani, hogy erényes motívumokból cselekedjünk
; ha az Üristen gondolatait a közönséges életben gyakorlatba
léptetjük s erényekké kiváltjuk, csupa jelentékeny
tettet művelünk. Ö igen, hála Istennek, hogy az emberi
életnek nem kell üresnek lennie, hogy közülünk mindenki
jelentékenyen élhet! Gyakoroljuk hát bele magunkat a
természetfeletti életbe. Akármely egyszerű apácának élete
— csak azért említek apácát, mert gondolom, hogy ezeket
kiváltképen rá tanítják e jelentékeny életre — sokkal teltebb
lehet, mint akárhány miniszterelnöké, mert az sokkal jobban
érzi, hogy él és hogy reggeltől estig mindene Istené, a természetfeletti
célé, mint akárhány nagy ember, kinek nevét
ünnepli a világ. Fölösleges különben minden érvelés ; s filozofálásunknál
sokkal behatóbban bizonyítja a természetfeletti
élet jelentékenységét az isteni tetszés : ego diligentes
me diligo; az Isten megbecsüli azt s minden cselekedetért,
melyet a megszentelő malaszt állapotában tiszta szándékkal
végzünk, önmagát adja jutalmul. No már, ami az Isten előtt
jelentékeny, előttünk is az legyen.
3. És ha az embernek vannak hitből vett, mély gondolatai
és azokat életében kiváltja, akkor lesznek örömei is.
Akinek nincs öröme, annak elfonnyad tevékenysége, elhervad
életkedve. Öröm nélkül mozdulni sem lehet, öröm dobbantja
meg hevesebben szívünket, az képezi az élet. energiáját,
örömtől lüktet hevesebben vérünk, megújul életünk s érzésünk.
Aki örül, az szárnyal; ha örül, tud nélkülözni,
mindenen felülemelkedni. Míg ellenben, ha szomorú és kedvetlen,
nincs sem energiája, sem élete, sem munkakedve,
alá van vetve sok bántó befolyásnak, melyek szárnyát szegik.
Sok papi életnek az a megölője, hogy nincs örömük. Nincs
pedig azért, mert nem jó irányba terelték tevékenységüket,
akár ami a lelki életet, akár ami a külső működést illeti.
Nem vetettek könnyekkel, tehát nem is várhatnak virágzást.
De hát nem bíztatnak-e a lelki élet tanítói, hogy a
vigaszt ne keressük? Igaz ; de azt senki sem mondja, hogy
nincs szükségünk rá. Biztatnak azért s arra, hogy tartsunk ki
a jóban még az esetben is, ha esetleg nem jő meg a lelki vigasz;
de hogy a vigaszt megvessük s örömök nélkül lehessünk, azt
nem tanítják. Mily rossz pszichológus volna, aki a lelki élet
tanítóinak félreértéséből önmagát emancipálni akarná a lelki
élet örömei alól. És hol találjuk meg ez örömöket? Bálban,
koncertekben, kártyában? Nem ; az öröm forrása ajlélek.
Ahonnan az élet, onnan energiája is ; az öröm a lélekből
fakad. Azt mondja a szentírás : az Istennel telt lélek^élete,
mint folytonos vendégség ; cáuge convivium». Érezni^önmagában
a benső harmóniát Isten, lélek, vágy, remény, hitélet,
szenvedés, mosoly közt, ez az a iuge convivium ; ez az a teljes
élet s a teljes élet merő öröm. Az üres élet merő kín. Az Isten
hűséges szolgája teljes életet él, mert Istennel teljes, szent
akaratával, szellemével, leheletével; minden lépten-nyomon
természetfeletti érdemet szerez magának és ez teljesen kielégíti
őt. Ezen iparkodás nyomán fakad azután az érzelem,
hogy úgy tudja szeretni Istent, mint szülőit; mindenen úgy
tud örülni, mint az Úr nyomain és képén ; az Oltáriszentség,
az ima, a meditáció, a penitencia, az önmegtagadás csupa
virág koszorúba kötve, melyet csak a bensőséges lélek szakít,
csak az tud kötni és senki más.
Tehát, k. t. u., ime az élet mélysége és sekélysége ; a
zátonyokon hajójuk megtörik ; menjenek ki a mély tengerre.
A természetfölötti élet a lélek mélysége, s ha ezt megkívánják,
tegyenek szert arra a három kellékre. Töltsék el lelküket
természetes s természetfölötti tiszta, ragyogó ismerettel,
a természet iránt való rokonszenvvel, s a hit kegyelmének
fényével. Iparkodjanak egész életükben jelentékeny tevékenységet
kifejteni, vagyis fejezzék ki életükben a hitet s az örök
reményt; e kettő nyomában fakadnak kegyetek számára
az öröm forrásai: fiet velut mare pax tua, ha nem is keresik,
ha nem is függnek rajta ; használják föl, Isten szeretetének
árama az is, s kit Isten emel, úgy-e, az könnyedén halad a
kempisi szó szerint: Facile is equitat, quem gratia Dei portat.