«Ubi est, qui natus est Rex Judaeorum, hol van a zsidók
született Kiralya?», ezt kérdezték a napkeleti bölcsek s velük
kérdezik a Megváltót váró pogány népek ; «eljöttünk imádni
őt!» De hiszen a zsidóké az a király ; mit hódoltok hát neki ti,
idegen népek, távoli földek lakói? Hódolunk neki, — mondják
ők — mert hisszük, hogy ő az a nagy Úr, kinek hatalma,
mint csillagának sugara végig reszket a teremtésen s nincs
határa, s bár a zsidók királyának hivatik, trónja nem a zsidó
trón, hanem a világ maga : «thronus tuus, Deus, in saeculum
saeculi», a te trónod, Isten, örökké áll.
1. A fölvilágosult szem a mai ünnepben a nemzetek
meghívására ismert rá; a zsidók kiválasztottságának ez a
csillag hirdeti végét, s ezentúl a zsidók reménye a népek
közkincsévé válik. Eddig a zsidóság tartogatta az igaz hit
magvát, most ez a mag a népek kebelében világot beárnyékoló
fává növekszik; eddig a zsidóság őrizgette az igazság élesztőjét,
most a népek közé kevertetik, hogy erjedjenek tőle a
szívek, a lelkek. A három király a kis Jézus lábánál élő képben
megjeleníti azt a küldetést, melyet az Úr később adott:
menjetek, tanítsatok minden nemzeteket; a szende csillagfény
emlékeztet az evangélium fényességére, mely kihat
minden népre s egy szent közösségbe köti majd az emberiséget.
A különböző fajból és népből való férfiak hódolata jelenti
azt az országot, mely fajok, népek, országok, nemzetek
különbsége nélkül kiterjed a világra : szóval a három szent
király a kis Jézus előtt előjátéka az egyháznak, katholicitásának,
az evangélium általánosságának, a népek nagy közösségének,
ahol Jézus lesz a király s mi leszünk boldog szolgái
és testvérei.
Ime mi vagyunk azok. Hálás szívvel üljük meg az
epifaniát. A három szent király útja és hódolata rajtunk
teljesült, jelentése valósággá lett; mi keresztények vagyunk
«ex gentibus»; boldogoknak érezzük magunkat, hogy az
egyházhoz tartozhatunk s kegyelmének forrásainál, mint a
vízfolyások mellé ültetett fák, díszeleghetünk. Elgondoljuk,
hogy mi volna belőlünk más körülmények közt, hisz az embert
a körülmények teszik, s a sok eshetőség és lehetőség izgalmától
lankadtan, az Űr Jézus lábaihoz húzódunk, mondván : jó
itt nekünk.
2. Azonban az epifania más érzelmeket is ébreszt bennünk
; önmagunktól ugyanis másokra is fordítja tekintetünket.
Hiszen a pogányságnak járulása Jézushoz nem kész, nincs
befejezve, hanem egyre érvényesül és folytatódik. A csillag
most is az égen ragyog, a tudatlanság, a bűn éjében s a hit
homályában; egyre bujdosik, elnyelik fényét az eszmények s a
szenvedélyek, majd eltűnik, majd kigyúl, még keresztény
országokban is; azonkívül pedig vannak távoli vidékek a
lelki élet térképén, melyeket a pogányság s a tévely fest
sötétre; azokba még el nem jutott a csillag fénye. Rengeteg
sok lélek van távol az Úrtól: először a tévhitűek; tekints
végig Ázsián, melyet a skizma s a régi eretnekségek árnyai
borítanak; Európán, melynek legéletrevalóbb népei a reformáció
áldozatául estek el; tekints végig az egyház kebelén
élő tömérdek sok megátalkodott bűnös lelken, azon a sok
helytelen, téves nézeten, azon a sok gyakorlati eretnekségen ;
tekintsd a hitetlenséget, mely a kornak szellemével sok lelket
megtévesztett, s végül nézz végig a pogányságon, Elő- és
Hátsó-Indián pagódjaival, Kínán sárkányával és megakasztott
műveltségével; tekints északra, hol jégbe fagy a
pogányság, s Afrikára, hol fekete a bőre is ... s képzeld el e
világ fölé a három szent király csillagát! Hol vagyunk attól,
mikor teljesedésbe megy a zsoltár szava : Et ambulabunt
gentes in lumine tuo et reges in splendore vultus tui? Mily
érzelmek küszködnek szívünkben ennyi tévely láttára ; felnézünk
az égre s kérdezzük : meddig, meddig, Uram, tart a
sötétség hatalma? Meddig viselsz s tűrsz el minket?! Megszáll a
kétség s tépelődünk a gondolaton : hogy van az, hogy az
evangélium nem terjedt el jobban? Hogy van az, hogy fénye
nem űzte el végkép a sötétséget? Úgy látszik, mintha hitetlenkedő
gondolatok volnának ezek, s bizalmatlanságot ébresztenének
bennünk az Isten kegyelme s az evangélium ereje és
hatalma iránt; de ha megfelelünk e kérdésekre, az ellenkező
jó hatást fogjuk észlelni: hitünk szilárd lesz s buzgalmunk
föléled. Meg is felelek rájuk.
3. Az Ur az ő műveit emberek által hajtja végre. A végtelen
Isten számunkra [nézve] érthetetlen ; gondolatai fölülmúlják
a mi gondolatainkat, mint az ég a földet; számlálhatatlan
világokat alkot, melyekben kinyilvánítja hatalmát,
bölcseségét; de mindez, úgy amint van, hideg is, nehéz is
fejünknek és szívünknek; végre tehát gondolatait, szavait,
terveit, eszét, szívét emberi alakban lépteti fel köztünk :
postea in terra visus est et cum hominibus conversatus est.
Született; ha született, gyermek lett; ha gyermek volt,
gyönge lett; gyönge, mert emberi eszközökhöz nyúlt. Az
igazságot emberi gondolatokba foglalta, emberi szóval adja
elő. Velünk szemben úgy áll, mint ember emberrel szemben.
Terveit, szándékait, gondolatait közli velünk, s mi azokat
elfogadhatjuk vagy elvethetjük ; a szabadság talajára áll s
fölhív, hogy kövessük, s mi követhetjük vagy elhagyhatjuk.
A kegyelem titkos ereje ugyan közreműködik vele, de ez az
erő is titokzatosan alkalmazkodik hozzánk, erőszak s kényszer
nélkül. Ime tehát az Isten ember lett; hol van bölcseségének
világossága? emberi gondolattá lett. Hol van az az
Isten, ki olvasztó tűz? emberi szeretetté lett. Hol van hódító
hatalma? emberi buzgalommá lett. Hol vannak seregei s
hadai? az apostolok, a hitvallók soraiban. Vannak neki
seregei, melyekről mondja : «plus quam 12 legiones angelorum»;
de azok színre nem kerülnek ; hüvelyükbe csapják kardjukat s
ki nem rohanhatnak; mert hiába, a megtestesült Istennek
emberek a társai, emberi eszközök az ő hatalmának hordozói.
De ha az Isten is emberi lett; ha szava, szeretete, karja
emberiek lettek ; ha útjai emberi utak, ha háztartása, életmódja
emberi lett; ha az emberi viszonyok fejlődésébe fektette
világtervét: világos, hogy az embernek kell az Isten szándékait
végrehajtani.
Lépjetek tehát ki a színre nehézségteikkel s kérdezzétek
újra: miért nem terjed el jobban az Isten országa? S én azt
felelem rá: Nem mondta-e nekünk is az Úr: Menjetek,
tanítsatok minden népeket! Miért nem mentek? miért nem
buzgólkodtok? miért nem imádkoztok? miért nem adakoztok
missiókra? Kérdezzétek ismét: Hogy van az, hogy oly
tehetetlen az Isten országa? S én azt felelem : Az Isten
országa bennetek vagyon; ha gyönge, ti vagytok okai;
ha tehetetlen, rajtatok múlik. Igen, k. h., mi rontjuk
el az Isten műveit; mi tartóztatjuk föl az igazság terjedését
; mi rontjuk el hitelét az evangéliumnak, s miután
elrontottuk, csodálkozunk s kérdezzük: miért van
ez így?! Miért nem terjed, miért nem győz az evangélium?
Rossz katonái vannak, gyarló apostolai vannak, azért
nem terjed, azért nem győz ! Ez ugyancsak megszégyenítő
s megalázó igazság.
Nem üthetjük el ezt az igazságot azzal az ellenvetéssel
sem, hogy Isten műveiben nem ember dönt, hanem a kegyelem,
s így az evangélium lassú térfoglalásának oka is alighanem
a kegyelem szűk mértékében van ; ezt nem mondhatjuk
; mert igaz ugyan, hogy a természetfölötti rendben a
hódító erő a kegyelem, de a kegyelem lépten-nyomon, mindenütt
föltételezi a természetet; rajta épül. Természet nélkül
nincs kegyelem ; a kegyelem bele van szőve a természetbe,
mint ahogy a napsugár beleszövi magát a lombba s aranyos
zölden tetszik át rajta ; őszi, sárguló lombban nincs aranyos
zöld fény, hanem bágyadt világosság ; épenúgy beteg, erőtlen
természetben a kegyelem nem fejti ki erejét. Gyenge,
beteges szívvel fogjuk föl a kegyelmet, azért aztán a kegyelem
is erejevesztett lesz ; beteges, alantjáró lelkülettel nézünk
az Isten nagy gondolatai elé, azért aztán az Isten gondolatai
is ellapulnak. Miért nem nő a boróka sudár fenyővé? miért
nem a kökény izmos tölggyé? hisz van napsugara, van termőföldje,
meleg légárama, hűs harmata, üde esője ! Azért, mert
a kökény fáján, azon a sejtszövedéken nem épülhet föl a
tölgy törzse. Úgy van ez a lelkiekben is. Az Űr Jézus maga
mondja, hogy ő üdvözíteni jött minden embert, s mégis nem
mindenki «alkalmas a mennyek országárao. Vannak alkalmasak,
vannak, kik nem alkalmasak. Némely lélekből a kegyelem
kökényt fakaszt, másból erős tölgyet formál. S ne vigyük a
különbség okát csak a kegyelem bőségére, vagy kisebb mértékére
vissza ! Ó, hiszen kegyelmet sokat ad az Isten ; a
kegyelem úgy hull ránk, mint esőben a cseppek ; de az emberi
gyarlóság a kegyelmet elüti céljától s nem termékenyít
lelket, nem gyújt szívet. Ha az Úristen kegyelme mindig
fogékony szívre találna ; ha az Úr Jézus buzdító szózata
mindig visszhangra akadna ; ha a kereszténység bennünk
szellem és élet volna : vájjon léteznék-e annyi bűn, borongana-
e a hitetlenség éje, aludnák-e a népek a lelki halál
álmát? Nem, soha ! Látjátok úgy-e, k. Ii., hogy mi oítja ki
az epifánia csillagának fényét I
4. Azután van még egy akadály, mely már nem az egyes
emberekben, hanem a népekben s a történelem korszakaiban
rejlik. A népek fejlődése rossz irányt vehet; vannak kemény,
szívtelen, érzéketlen korszakok ; a büszkeség, az önzés, az
élvezetvágy megdermeszti és elerőtleníti a népeket. Az igazság
megismerésére kellenek megállapodott viszonyok ; zavar,
hányattatás, háborúk, bizonytalanság, nyomorúság, emésztő
gondok lehetetlenné teszik az igazságba való behatolást.
«Sedete in civitate, donec induamini virtute ex alto», mondta
az Úr, üljetek, vonuljatok meg csendben, imában, úgy jön
majd le rátok a Szentlélek. Ülni kell, meg kell nyugodni,
önmagunkba térni legalább némikép, hogy a Szentlélek
eljusson hozzánk. Már most tekintsetek végig a történelmen, s
figyeljétek meg, hogy az igazságot kereső csendből, nyugalomból,
zavartalanságból, erényes törekvésből mennyi van ott.
Népek, melyek sátorokban laknak s barangoló életet
élnek, melyeknek nincs hazájuk és házuk, azoknak nincs is
egyházuk ; az arabs a Mádián pusztáiban, az ázsiai vad népcsordák,
a vándorcigányok nem alkalmasak az Isten országára;
először meg kell szeretniök a földet, hogy megszeressék az
eget; előbb meg kell pihentetni fejüket, hogy megnyugtathassák
szívüket; előbb barázdát kell vonni a mezőn, mielőtt
termőfölddé válik lelkünk; előbb dolgozik a kéz, utána művelődik
a szív. Amely népek le nem települnek, azokhoz nem hat
el az epifánia csillaga.
S miután már letelepedtek, még akkor is mi minden
zavarhatja meg a békés fejlődést! A kezdődő középkor zavarai,
a népvándorlás izgalmai, mikor a vallásosság a pogány elől
való futásban s a mindenszentek litániájának elmondásában
állt, s a jelenkor küzdelmei a kenyérért, mikor az emberiség
nagy része el van csigázva a megélhetés gondjaitól, mikor
egyik a másiknak szájából ragadja ki a falat kenyeret, vájjon
alkalmasak-e mély magábatérésre s a szívnek s lelkeknek egy
fensőbb igazságban és szeretetben való megnyugtatására?
Az újkor küzdelmeiben egy imát szokás mondani: mindennapi
kenyerünket add meg nekünk ma ; egy okoskodást
szokás hajtogatni: ha van munka, megélek, ha nincs munka,
elveszek, akár imádkozom, akár nem.
Szegény, elcsigázott, elkeseredett emberek! Kemény a
szívetek s sötét gondok borujába merült a fejetek; szemeitekből
az elkeseredés s a gyűlölet villámai cikáznak; úgy-e,
nektek fogalmatok sincs a kis Jézus hívó csillagának szelíd
fényéről? S van-e nektek, kik gazdagságban, kincsszomjban s
élvezetben éltek? Ti, kiknek látszólag semmi sem hiányzik,
talán az égről is lemondtatok? Két szomj bántja lelketeket:
a bírvágy s az élvezetvágy: ez a ti kettős, sötét csillagotok, s
minél inkább csitítjátok e szomjatokat, annál inkább kivesz
belőletek a vágy a kegyelem s az Isten bírása után.
Ime, k. h., az epifánia csillaga ragyog, de a földön a
gyűlölség, a vadság, az elkeseredés, a műveletlenség terjeszti
ki sötét, sűrű ködleplét; a csillagfény tehát át nem tör s vár
jobb időket. Jobb időket, mikor a rossz kiéli magát, mikor a
szív szenvedélyeinek fekélyei fölpattannak, mikor a mámor
eloszlik. Rongyokból nem varrhatni a Krisztus köntösét,
annak tündöklő gyolcsnak kell lennie; cafatokká tépett
népekből nem szövi az Űr az ő dicsőségének ruháját. A bűn
tönkreteszi a népeket, s néha annyira vagyunk, hogy senki
sem segíthet rajtuk. Új nemzedékeket kell nevelni, új állapotokat
kell teremteni, az evangélium elveit kell érvényesíteni
mindenütt. Mindenütt, k. h., nemcsak a templomban, nemcsak
a családban s az iskolában, hanem mindenütt: boltokban,
gyárakban, irodákban, műhelyekben, piacokon, adásvevésben,
cselédekkel, munkásokkal, hivatalnokokkal szemben
; mert a rendetlenség s a gonoszság mindenütt ront és
mérgez; rontja az embereket, elmérgesíti a szíveket; s ha
el vannak rontva, nehezen alkalmasak az Isten országára.
Ime a buzgalomnak mily tere nyílik az ember előtt.
Mindenki előtt; az asszony, a dajka, a szolgáló, a munkás, a
gyáros, a kereskedő, az ügyvéd, a hivatalnok előtt; mindnyájan
közreműködnek az Isten országában ; vagy rontanak,
vagy használnak, vagy emelik, vagy döngetik falait! Bár
értenők meg mindnyájan, hogy mindnyájunknak szól a
Miatyánk könyörgése : jöjjön el országod. Ime az Isten országát
mindnyájan építjük. Ne rontsuk, k. h., hanem építsük.
Ne vesszen el miattunk egyetlen egy lélek sem; ne lássa az
Úr Jézus bennünk az ő országának ellenségeit, verejtékének
és véres munkájának elrontóit. Isten ments ! Sőt amennyire
tőlünk függ, segítsük ő t ; működjünk közre vele ; szegődjünk
hozzá : akkor az epifánia csillaga nemcsak a mi szívünkbe,
hanem sok más nép és nemzet lelkébe fog behatolni s teljesedik
majd az írás : Et ambulabunt gentes in lumine tuo e-t
reges in splendore vultus tui. Fiat, fiat! Úgy legyen