Fönségesen írja le a szentírás Izrael gyalázatát Saul
király alatt, mikor a király tábora egybegyűlt a terebinti
völgyben a filiszteusok ellen. «És a filiszteusok, mondja a
szentírás, a hegyen állának egyfelől, s Izrael fegyveres népe
pedig másfelől. És kijőve a filiszteus táborból egy geti Góliát
nevű fattyú férfiú, hat könyöknyi és egy arasznyi volt magassága,
rézsisak volt fején és pikkelyes páncél testén ; páncélja
nehézsége mázsánál többet nyomott; dárdájának nyele
mint a szövők zugolyfája ; és megállván, kiálta Izrael seregei
előtt és monda nekik: «Miert jöttetek harcra készülve?
Válasszatok közületek férfiút, ki lejöjjön párviadalra. Ha
megvíhat velem és megver engem, szolgáitok leszünk; ha
pedig én leszek erősebb és megverem őt, ti lesztek szolgák".
De senki sem mert kikötni Góliáttal; «Saul és az izraeliták
álmélkodnak és igen félnek vala. Ekkor érkezett atyja nyájai
mellől a táborba a pásztorfiú Dávid, és fájt a szíve, hogy
senki sem találkozik, aki megvívjon a geti fattyúval és följajdult,
mondván : Kicsoda ez, hogy az élő Isten hadseregét
gúnyolja? és vevé botját és parittyáját és öt sima követ a
patakból és elindult Góliát ellen. «Te karddal és dárdával
és pajzzsal jössz ellenem, én pedig egy másféle, előtted ismeretlen
hatalommal és erővel. Ha akarod tudni, mi az én erőm?
az, hogy az «Úr neveben» jövök ellened ; és megforgatta
parittyáját és homlokon találta az óriást, és leteremté őt
parittyával és kővel az «Úr neveben».
Igen, k. h., az «Úr neve», ez az az új erő, mely leütötte
Góliátot, a hívő nép ellenségét; az «Ür neve», ez annak az
új reménységnek zöld olaj faága, melyet a viharos élet tengere
fölött lenget az evangélium galambja ; az «Úr neve», ez az az
új, biztató, megnyugtató szó, mely békét és boldogságot
ígér. Csakhogy ami erő, reménység és boldogság rejlett régen
az ószövetség korában az Isten szent neve alatt, mindaz
százszoros mértékben előtör az Úr Jézus szent nevéből. Az
Úr Jézus neve az az üdvözítő erő, mely legyőzi a világot
(non est aliud nomen dátum hominibus in quo oporteat
nos salvos fieri). Az Űr Jézus neve reményünk záloga (quicunque
invocaverit nomen Domini salvus erit). Az Űr Jézus
nevében lesz végleges megpihenésünk (habebant nomen ejus
et nomen Dei sui scriptum in frontibus suis). Lássuk ezt az
erőt, ezt a törhetetlen reményt, ezt az édes boldogságot,
mely az Ür Jézus szent nevében rejlik.
1. Mit jelent a Jézus név? Jelenti először azt az erőt,
melyben legyőzzük a világot, jelenti a szent hitet. E névre
vagyunk ráírva, bejegyezve az Űr könyvébe. E névnek megvallása
: a mi hitünk s a mi egész tudományunk. Amire e
nevet jegyezve látjuk, az szent előttünk, s abból nem engedünk.
Hitünk ágazatai mint a vaslánc szemei, mindegyikre
rá van vésve, minden láncszemre rá van sütve a név, Jézus.
Ez a vaslánc t a r t minket, fűz minket az örök élet révpartjához
; erős e lánc, s meg nem szakad egyetlen szeme sem.
Mit használna különben, ha egyetlen egy is elszakadna?
lezuhannánk a hitetlenség örvényébe. Óvakodnunk kell tehát,
hogy a Jézus neve alatt prédikált evangéliumnak, az apostoli
szent hitnek egyetlen egy ágazatát sem vonjuk soha egy
percig sem kétségbe. Jézus neve van minden tanon. Ez a mi
hitünk lánca. S amily erős e vaslánc szeme : oly biztos és
szent igaz, amit Jézus nevében hiszünk, és semmi sem kell
nekünk, amit más név alatt hirdetnek. Mert egy a mi tanítónk: Jézus! Ez a Jézus név a lelkek éjjelében a ragyogó
vezércsillag; nincs más.
Ez a Jézus nevében hirdetett szent hit nemcsak erőnk,
hanem élvezetünk, mihelyt ezt a hitet elménkben s szívünkben
forgatjuk, mihelyt gyakran reá gondolunk s útmutatásai
szerint igazodunk. Ügy vagyunk e részben a Jézus szent
nevébe foglalt hittel, mint a mustármaggal: ha csak szájadba
veszed s nyelveden forgatod, nem csíp, de ha szétharapod,
égni kezd nyelved ; úgy érzed, mintha tűz folyna
ereidben, úgy hevít s melegít. Jézus szent nevét s a nevébe
foglalt szent igazságot ízlelni kell s vérré kell változtatni;
aki megízlelte, annak tűz nyilai ereiben, lángol, hevül s
erős lesz a haláláig. Nézd csak a megízlelt hitnek erejét
és élvezetét; támolyogva lép ki a vesztőhelyre a 13 éves
Szent Ágnes leány, szíve szorul, előtte ég a máglya, neki
van elkészítve ; pattog a hasábfa, serceg a tűz, rettenetes
sors ez : élő testtel megégni; de halavány ajka egy szót rebeg :
«Jezus»; s öröm neki a halál és édes az áldozat Krisztusért!
Ó, mily érzelmekkel kell ajkainkra vennünk nekünk,
hitben gyönge ivadékoknak, a Jézus szent nevét, melyből
erőt vettek a hitbevallásra a vértanúk? I mi, akik a hitben
oly gyöngék és koldusok vagyunk, mikor ők hősök voltak.
Lelkük a Jézus neve által erős lett, mint az acél; de meg
is becsülték e nevet. Fejet, térdet hajtottak e névre, s e
névre való hitbe foglalták életüket. Akik a Jézus nevében
élni tudtak, azok a Jézus nevéért szívesen meg is haltak
Azért is tehát, k. h., e név, a Jézus szent neve nekünk egy
véres hitvallás, millió vértanú vérétől piroslik. E név, a Jézus
neve villant meg agyukban, midőn a tűz körülnyaldosta
talpukat, lábukat, s fölkúszott testükön s rácsapott arcukra ;
e név, a Jézus neve lebbent el ajkukról, mikor vonaglottak ;
e név van megszentelve végtelen kínok és fájdalmak által,
vér és tűz, szent élet és küzdelem és végleges győzelem által.
E néven ragyog és ég a szent hitnek ereje és dicsősége. Jézus
neve a hitnek ereje 1 «Ez a győzelem, mely meggyőzi a világot: a mi hitünk.»
Ha oly nagy s világos legyőző erő a Jézus szent neve,
szenteljük meg mi is e nevet, hogy bennünk is diadalmas
hatalommá váljék. Ó, k. h., hát ki merné e nevet meggyalázni?! iszonyú gondolat!... Ki merné e nevet káromolni,
mely millió vértanúnak homlokán ragyog? A Jézus
szent nevének káromlása a keresztény hitnek haldoklása ;
vagy lehet-e káromolni azt a nevet, mely a hitnek erejét
árasztja belénk? Nem taposod-e magát a hitet, nem téped-e
ki szívedből a hitet, te, ki káromkodva sárba taposod azt
a nevet, mely a hitnek ereje és kegyelme? Ne, ne tegyük
azt, k. h. ! Teljünk el borzalommal, a legszentebbnek meggyaláztatását
látva ; emelkedjünk szívünkben, mikor valakit
káromkodni hallunk, föl a Jézus nevét áldó, dicsérő, imádó
szentekhez, — a hitért vérüket ontó vértanúkhoz, s mondjuk :
ó ti, a Jézus szent nevének véres hősei, imádjátok e nevet,
mely hitünknek ereje s melyet a mosdatlan szájú nyomorék
teremtés sárba ránt! Áldott, imádott szent név, Jézus neve,
légy menedékünk és oltalmunk!
2. Mit jelent még a Jézus szent neve? Jelenti az örök
reményt. A Jézus szent nevére építjük reményeinket, hogy
mi, kik gyarlóságunkból boldogulni nem bírunk, mégis főidőn
segítséget, mennyben üdvösséget nyerünk; mert Jézus
annyi, mint üdvösség, annyi, mint kimentés. Ragad minket
a mulandóság árja, s a mulandó életben magában sodor
örvénybe a szenvedély ördöge : ki lesz az a vaskarú ember,
ki e sodró árból kiúszik s ki ez örvényekből szerencsésen
kimenekszik? Embernek emberi erővel ezt megtenni nem
lehet, azért a hívő szív fölkiált s reménységét e szavakba
foglalja : adjutorium in nomine Domini, a mi segítségünk
az Űr nevéből való.
A Jézus szent neve, ha a szívben megolvadt s az ajkról
lefolyt, oly édes kiáltás az Isten felé, mint a veszélyben
forgó gyermeknek kiáltása, mellyel anyját hívja : «Anyam,
anyám ! hol vagy? segíts !» Az ember is kegyelmet eszközöl
ki magának a Jézus szent nevének hívő s bízó szívvel való
segítségül hívása által: «Jezus, Jézus, lelkem üdvössége és
Üdvözítője, hol vagy? veszélyben forog gyermeked, segíts !
Lelkemet ostromolják rossz gondolatok ; szívemet emészti
a bosszú, a harag, az elkeseredettség kegyetlen zsarnoka,
ó segíts !» K. H. ! aki így kiált az Űrhöz, aki Jézus szent nevét
ily vágyódó, üdvösségét szerető szívvel rebesgeti, ó vájjon
az a Jézus, ki haldokolva mondta : szomjazom, szomjazom
lelketeket, ó lelketeket adjátok nekem ! — vájjon az a Jézus
szívtelenül nézi majd gyermekeinek küszködő reményét s
magára hagyja őket? Soha, soha ! Az Űr neve üdvösség.
Azért hirdeti azt, hogy a Jézus neve az emberek reménysége,
már a megtestesülésnek szent angyala, midőn Józsefhez
szól álmában : «Pariet autem filium et vocabit nomen
ejus Jesum; ipse enim salvum faciet populum suum». Miért
fogod Jézusnak hívni, Szent József, az isteni kisdedet, mondd,
miért? Mert ez a gyermek «megmenti népét». Az apostol
pedig egyáltalában hirdet: Nincs más név, melyben üdvösségünket,
reményünket és segítségünket föltalálnók, mint a
Jézus neve. A szentírás ezáltal nemcsak kísérteteinkben és
bajainkban utal oda minket a Jézus szent nevéhez, hanem
minden cselekedetünkre segítséget kérni és várni Jézustól
tanít. Azért veti meg hálóját Szent Péter az Űr nevében ;
azért fog a szántóvető munkájához az Úr nevében ; azért
szegi meg a kenyeret a családapa az Úr nevében ; mert
az Úr nevében van reménységünk; reméljük, hogy Jézus
szent nevéből jön segítségünk. Ah Uram, nehéz az életem,
de bízom, hogy kibírom a te nevedben ; ó Uram, keserves
e csapás, mely rám zúdult, de elviselem, birom a te nevedben
; terméketlen a föld s kiveri az élet küzdelme a falat
kenyeret is kezemből, de a te nevedben — igen, a te nevedben
akarok küzdeni, remélni és bízni!
Nem biztát-e csodálatosan a pásztorfiúnak, Dávidnak
bizalma, mellyel nekimegy Góliátnak. «Hogy mered magad
itt csak mutatni is, te parittyás fiú? nem látod-e ellenséged
páncélját, dárdáját és szikrázó szemeit?» «Hagyjatok el,
feleli a pásztorfiú, az én erőm az Úr neve, s ha az Isten hajítja
kövemet, bizton talalok», s megforgatta a parittyát s vérző
homlokkal borült le Góliát! Az Úr neve az én bizalmam . . .
mondom én is; ha ő velem, ki ellenem? Ha elfáradok, ha
elcsüggedek, újra fölkelek az Úr nevében. Ha sír és vérzik
szívem s azt suttogja nekem : hiába való törekvésed és erényed,
fölkiáltok: az Úr Jézus nevében állok és küzdök;
a jóval soha föl nem hagyok, s ha letipornának is, akkor is
csak azt hangoztatom: Jézus, Jézus segíts!
Nem csoda tehát, k. h., hogy az Űr szent nevében
rejlik az emberi léleknek ideiglenes és örök boldogsága is.
Mert ha az Úr Jézus szent nevébe van belefoglalva hitünk
és reményünk: okvetlenül szükséges, hogy e szentséges
névből származzék boldogságunk is. A szentírás ezt gyönyörűen
kifejezi, mikor az Úr megnyitja Szent János evangélista
előtt az eget s láttatja vele a boldogokat. Minden boldogult
lélek homlokára rá volt írva az Űr Jézus szent neve.
E név ugyanis, k. h. a boldogság koszorúja ; akire az Isten
ráírja szent fiának nevét, az az övé ; az ő gyermeke, az ő
megdicsőült szolgája ! Akire az Isten ráírja szent fiának nevét,
azt lefoglalja a maga számára ; a többit, kinek homlokára
nincs ráírva a Jézus neve, az bitang jószág s az ördög prédája.
Azért olvassuk egyik-másik szentnek, különösen Szent Ödönnek
életében, hogy szokása volt este, mikor lefeküdt, ujjával
ráírni homlokára az Űr Jézus s a Boldogságos Szűz
Mária nevét; így akarta magamagát lefoglalni az Úr Jézus
számára. De ha az ember csak ujjával homlokára írja az
Úr Jézus szent nevét, azt senki sem láthatja és senki sem
olvashatja, mert ha ujját végighúzta, már nem látszik abból
semmi; de az Úr dicsőséges szent nevét rá kell írnunk életünkre
; az Úr Jézus szent nevének vonásait ki kell fejezni
önmagunkon, vagyis úgy kell gondolkoznunk, úgy kell éreznünk,
mint az Úr Jézus. Azért mondja másutt a szentírás :
írj föl engem szívedre és karodra ; írj föl belső életedre és
munkádra; más szóval: légy kívül és belül olyan, amilyen
volt az Űr Jézus. Aki ilyen szívvel és lélekkel, melyre rá van
írva Jézus neve, él a világban : annak nagyon sok vigasza
és édes békéje van, mert vele van az Ú r ; annak az Úr neve
oly kellemes, mint a kiöntött illatos olaj, «oleum effusum
nomen tuum»; annak az Úr neve mint édesanyjának háza ;
ha sok keserűsége van, oda megy vigasztalódni — Jézus,
reád emlékezés a legédesb örvendezés, és téged bírni meghalad
minden gyönyört az ég alatt.
De kivált vigasz s boldogság Jézus neve halálunk óráján.
Boldog, kinek homlokára van írva halálában az Úr
Jézus legédesebb neve ! Boldog, kinek e név édes méz a halál
keservében, mint amely szent név megnyit neki örömöt
és örök életet. Ez kell nekünk, k. h.; Jézus neve legyen
homlokunkon halálunk óráján ; legyen ez a mi koszorúnk
s a mi koronánk; lépjünk át a másik életbe is az «Ür neveben
». Csak a halálos bűntől tiszta szív viseli homlokán a
Jézus szent nevét, mert csak a tiszta lélek az Ür Jézusé.
Rajta, k. h., szerezzük meg s óvjuk meg a megszentelő
malasztot; ragyogjon rajtunk az Úr neve! S ha tiszta szívvel,
vagyis az Ür nevében lépünk az örökkévalóság kapuja
elé, az is megnyílik nekünk. Az Úr neve megnyitja az eget!
Nemcsak azt, de az ég szentjei is azt éneklik felénk : Áldott,
ki az Űr nevében jön! Hozsanna! dicsőség a magasságban.