K. T. U. ! Frigyes német császárnak és porosz királynak
naplójában ezeket olvasom: «1866. július. A königgrätzi
csatasíkon állok. Emlékeim feleségemnél, gyermekeimnél,
anyámnál és testvéreimnél időznek ... Lelkem előtt
elhalálozott kis fiamnak, Zsigmondnak képe lebeg. De ó,
győzelmek nem kárpótolhatnak egy gyermek haláláért! Sőt
a fájdalom ezen nagy benyomások alatt annál sajgóbban
tör elő».
Győzelmek nem kárpótolhatnak egy gyermek haláláért!
A königgrätzi csata és győzelem nem oly hatalom az emberi
szívben, mint egy szende gyermeknek emléke. A győző az
ő győzelmében, a harci zajban, a diadal mámorában, a harsonák
győzelmi fuvalmában foglalkozik vele. És gondolom
méltán. Mert hiszen az emberi szívnek örömeinél és fájdalmainál,
az emberi szívnek vágyánál, az édes szeretet megnyilvánulásánál
reánk nézve semmi sem lehet szebb, nemesebb,
boldogítóbb. A gyermeknek ártatlansága és a szűznek gyengéd
szemérme, az ifjú lelkesülése és az édesanyának titkos
öröme, egy boldogsággal telített és melegített kis ház, és az
emberi szívnek nemes gondolatai és vágyai: ezek fognak
mindig páratlan hatást gyakorolni az emberi szívre. Figyelemreméltóbb-
e ennél a nemzetek harca, a hősök tusája,
a forradalmak vívmányai? Soha! Mert az élet bensősége,
ékessége, boldogsága, az emberi szívnek érzelme, fájdalma:
ez lesz a legszentebb és legfontosabb, míg emberek járnak
a földön. Ne csodálkozzunk tehát azon, hogy az advent
szentelt, sejtelmes hetében a Szent Szűz, a titokzatos, boldogságos
anya lép szemeink elé; ne csodálkozzunk, hogy
az ember szíve és egész boldogsága az adventben semmi
más pihenőt nem talál, mint a Boldogságos Szűznek emlékét;
hiszen az emberiségnek vágyait a Megváltó után nem lehet
csitítani másként, mint ennek a Boldogságos Szűzanyának
a gondolatával; az Isten leereszkedését hozzánk és szívünkhöz
nem lehet ellesni és tisztelni máskép, mint ennek a
Boldogságos titkos szent anyának érzelmeivel. Azért az
egyház, az az emberi szívvel érző egyház, melyet a küzdelem
nem tör meg, hanem csak nemesít, az embernek vágyai,
fájdalmai elé az adventben odaállítja a Szeplőtelen Szüzet
és a titkos anyát (immaculata conceptio és exspectatio partus).
Nem felejtheti el egy percre sem azt a szüzet, aki titokban
édesanya lett. Mintha a próféták tüzes nyelvére, mikor a
Megváltó már oly közel van, nem is hallgatna, csak azzal
foglalkozik, hogy mit gondol, mit érez az az édes Szűz Mária ;
ráfüggeszti a szemét, ki akarja olvasni a lelkéből, hogy miképen
kell fogadni az édes Jézust, aki hozzánk jön.
Az adventben az idő sürget; eseményei világraszólók.
Mint a szentírás mondja: hegyek hegyekre torlódnak s
fölöttük emelkedik fel a nap, a Messiás, akihez özönlenek
a népek : elbódul a lélek a népek örömében ; ki érti meg azt,
hogy mi történik itt? A kereszténység a Szent Szűz szívéhez
zarándokol el, ragyogó vágyaiból, szent indulataiból megérti,
hogy mi lesz? Innen van, hogy mi mindnyájan annyira
vonzódunk ahhoz a Boldogságos Szűzhöz. Innen van, hogy
a felséges templom előtt, mely még zárva van az adventben,
áll egy kép, mely ékesenszóló és melegen érző : a Boldogságos
Szűz Mária. Mert az ő lelke a lelkek eszménye, és az ő szíve
a szívek felgyujtója, és az ő nyelve fog nekem adni kellő
szavakat, hogy hogyan járuljunk ahhoz, ki hozzánk jő,
mert aki a Szent Szüzet édesanyává tette és az ő vérét édes
tejjé forralta, az adott az ő szívébe is kellő érzelmeket,
melyekkel őt üdvözülnünk illik.
Kérdezzük tehát azt a Boldogságos Szüzet, hogyan kell
éreznünk az Úr Jézussal szemben ; kérdezzük, hogy mily
érzelmek fakadnak a legtisztább szívből? Az Isten félelme,
a keresztény hit és a gyengéd érzék kitalálhatja, hogy a
Boldogságos Szűzben két érzelem és két gondolat van ; az
egyik a vágy, a másik a várakozás.
1. Az adventben a keresztény hit és gyengéd érzék
a Boldogságos Szűzben először a vágyódó lelket tiszteli.
Mikor a Boldogságos Szűznek szemérmes és alázatos vallomása
után: íme, az Úr szolgálóleánya, legyen nekem a te
igéd szerint, az örök Ige testté lett, lángba borította annak
a Szűznek szívét és lelkét; minden imája, minden érzelme,
minden gondolata egy szent vágyban nyúlt k i : az anyának
vágyában azon gyermek után, kit szíve alatt hordozott.
Nincs gyengédebb, nincs érzékenyebb szív, mely az emberiség
nagy vágyait felfogja, mely a küzködő, reménykedő
lelkek dobbanásait megőrizze, mely a hitet, reményt és
szeretetet Isten iránt s Messiása iránt hívebben kifejezze,
mint a Boldogságos Szent Szűznek vágyódó lelke és szíve.
És jóllehet az egész emberiség a nyomorúságok örvényében
nem fogadhatja az Űr Jézust más érzelemmel, mint a legforróbb
vággyal, mégis ennek az emberiségnek vágya hideg
és kemény, mert urat vár és győzőt, vaspálcával várja a
népek letipróját; hanem az a Szűz várja gyermekét. Hideg
az a vágy, mely csak urat vár, hanem az a vágy, mely a
testvért várja, az igazán meleg. Sötét az a vágy, mely csak
királyt vár, ki országát felállítsa a földón és akinek hódoljon
minden ; hanem az a vágy, mely gyermeket vár, az már
gyengéd, édes vágy. íme, ez a vágy csak az édesanya lelkében
fejlődhetett. Azért a Boldogságos Szűznek szíve a legeszményibb
és leglelkiebb és leggyengédebb vágynak törzse,
rajta fakadt ki ez a szép virág. A Boldogságos Szűznek
a vágya az az igazi vágy, amellyel akarta az Isten váratni
magát, akarta, hogy várjuk őt mint testvért és mint gyermeket;
azt pedig mástól nem tanulhatjuk meg, csakis a Boldogságos
Szűztől. Ez az a vágy, amely a Boldogságos Szűzben
a legédesebb forrással nyílt meg egy időben, az édesanyai
tej forrásával, amelyet az Üristen a maga számára nyitott
és amelyről a himnus oly szépen mondja: ... et lacte
modico pastus est, per quem nec ales esurit. Ez az a vágy,
mely a Boldogságos Szűznek szívében azzal a legnagyobb
boldogsággal találkozott, hogy a Szent Szűz, Názáret tiszta
leánya, az ártatlanok ártatlanja azon vette magát észre,
hogy édesanya ! Sancta et immaculata virginitas, quibus te
laudibus efferam nescio, quia quem coeli capere non poterant,
tuo gremio contulisti. Ez az a vágy, mely a Boldogságos
Szűz lelkében annak a nagy méltóságnak érzetével együtt
ébredt, melynél fogva egyik húgunk, a názáreti szűzleány,
Isten anyjává lett. Miután peaig ez a legeszményibb vágy,
azért a kereszténység ehhez a nagy tanítónőhöz jő és mondja :
Édes Boldogságos Szűz Mária, taníts meg minket, hogyan
vágyódjunk Krisztus Jézus, a világ és a mi lelkünk Messiása
után!
2. De ez csak az egyik érzelem. Mi felel meg azután
a nagy vágynak? A vágyódó Szűz képét egy másik kép
váltja fel: a várakozó Szűzé. A Boldogságos Szűz az ő vágyának
hevében egyre vár, úgy mint azok a próféták virrasztó
szemmel az éjben. A Boldogságos Szűz vár mint a sibillaszűzek,
azzal a tiszta, féltékenyen őrzött szüzességgel, vár
minden elkeseredés, vár minden keményebb érzelem nélkül.
A Boldogságos Szűz minden gondolatával, érzelmével függ
azon, aki jön, és ez ébrentartja az ő lelkét. Azt gondolom
és ki merem mondani, hogy valami szebbet nem lehet elképzelni,
mint ezt a várakozó Szüzet, és ha valaki költő volna,
legszebb éneke ezt illetné meg; a festőnek a legszebb színeket,
a hű kereszténynek pedig a legédesebb érzelmeket erre
kell fordítani, erre a gyönyörű, ragyogó képre : a várakozó
Szűzre. Milyen az a várakozó Szűz? Nézzék, jön az a Messiás ;
kevesen tudnak róla, de tulaj donképen csak egyetlenegy
várja ... jön titkon ... jön álruhában ... ellenséges földön,
lázadó népek közt kígyóznak az ő utai ... egynek kell
őt fogadnia, egynek, ki a lázadásba nincsen beleártva ; egy
kebelnek kell magára zárnia, két karnak kell őt átölelnie,
egy tiszta tüzes ajaknak kell őt megcsókolnia; ki az? Az
az a várakozó Szűz! Jön az a Messiás ... jön éjjel ... virraszt
egy: a várakozó Szent Szűz 1 Ez a Boldogságos Szűz Mária,
ez a várakozó Szűz, ez lebeg a mi lelkünk előtt, mikor azt
akarjuk elgondolni, hogy mily bensőséggel, mily figyelemmel,
mily szent szorgalommal, mily éber lélekkel kell nekünk is
a Messiás elé járulnunk, kell nekünk is ezt a Messiást, ezt
az édes Üdvözítőt várnunk. Mert ha Jézus Krisztusnak
szent embersége igazán az a templom, az istenség temploma,
mint a litánia mondja : úgy a Boldogságos Szűz az a kapu,
mely előtt állunk és hallgatózunk ... és hallunk csodás,
lágy hangokat belülről: a Boldogságos Szűz érzelmeinek
suttogását. Még nincs itt a nap, de a rózsaujjú hajnal már
festi pirosra az eget; még nincs itt a Megváltó a földön,
de édesanyja már jő, közeledik. A tavasz még nincs itt,
de a hóvirágok már fakadnak és a szép bíboros aranysáv,
mely kelyhükben díszlik, jelenti azt a nagy pompát, mely
a tavaszban kinyílik.
Tehát ezt a két gondolatot kell az adventben minél
jobban szívünkbe venni és áhitatunkra rálehelni: a vágyó
és várakozó Szűz képét.
3. Hogyha kegyelek már most kérdezik, hogy miért
várjuk és várja az a Szent Szűz azt az Űr Jézust; hogyha
kegyetek akarják saját lelkük vágyát fölszítani a Szent Szűz
vágyán, mit fog felelni? Először azért várja, mert látni akarja.
E vágy belejátszik életünkbe és halálunkba ; quando veniam
et apparebo ante faciem tuam! — mondja vágytól ösztönöztetve
a próféta . . . Ostende nobis faciem tuam 1 És a
Boldogságos Szent Szűz lehajlik az ő lelkének e vágyával
és várakozásával, lehajtja az ő szép, tisztaságos arcát és
szemét hozzá, hogy lássa őt, hogy ne felejthesse soha, lépten
nyomon, egy percig sem. Ó boldog, aki lát téged s előtted
járhat élte minden napján ! Ez az a vágy, mely minden
keresztény szívet kell, hogy élesszen. Nekünk mindnyájunknak
kell vágyódnunk az Isten után, mindnyájan azt mondjuk
: Istenem, mutasd meg magadat nekünk ! Ha a te arcodat
itt a földön nem láthatom, de legalább látni akarom
a te igazságodat! Emitte lucem tuam ! Ó Uram, igazságod,
a te igazságod vegye bele magát a szívbe és legyen ragyogó
felhővé, mely eltakarja ugyan a napot, tégedet e földön,
hanem oly világos mégis, hogy a szemet kápráztatja ! Ragyogjon
lelkemben és szívemben a te igazságod fénye, melyet
ki ne olts soha I Uram, add, hogy a te jelenlétedben járjak,
hogy járjak a világban az Istennel való összeköttetésnek
érzetében ! Vágyódom, hogy lássam az Urat; ha misét mondok,
ha imádkozom, az Isten jelenlétének érzetébe merítem
bele szemeimet és szívemet. Ez a Boldogságos Szűz vágyának
reám való alkalmazása.
Másodszor miért vágyódik a Boldogságos Szűz Krisztus
Jézus után? Vágyódik, hogy szolgáljon neki, hogy megtegye
azokat a kis szolgálatokat, melyeket az édesanya gyermekének
tesz, hogy ennek a szolgálatnak, alázatnak a közvetlenségében
szeretete lángot vethessen. Nekem is így kell vágyódnom
az Űr Jézus után ; szolgálnom kell neki hűségben és
alázatban, meg kell tennem az Úr Jézusnak azokat a kis
szolgálatokat, melyek jóllehet kicsinyek, mégis nagyon fontosak,
hiszen a szeretetet élesztik. Vágyódnunk kell az Űr
Jé^us után szolgálói hűséggel, hogy oly hívek és gyengédek
legyünk az Űr Jézus istenséges akarata készséges teljesítésében,
mint egy édesanya hű és pontos és készséges és figyelmes
az ő gyermekének szolgálatában.
Harmadszor vágyódik a Boldogságos Szűz az Űr Jézus
születése után azért, hogy ct nekünk adja ; mert jóllehet a
Szent Szűz jól érezte, hogy magában hordozta az örök Igét,
és jóllehet teher nélkül hordozta, mert aki úgy szeretett,
annak ez a teher könnyű volt: mégis azt akarta, hogy az
Űr Jézus, ki az ő szívét boldogította és lelkét eltöltötte,
egyszersmind a mienk legyen ; akarta őt megszülni nekünk
mindnyájunknak; akarta, hogy testté legyen az örök Ige. Ez,
k. t. u., a harmadik jellemvonása a vágynak és várakozásnak
az Űr Jézus után. Az embernek meg kell szülni, testté
kell változtatni, ami benne mint érzelem lappang és szívét
emeli. S így összefoglaljuk s utánozzuk a Szent Szűz vágyódásának
három érzelmét; vágyódni akarunk az Űr Jézus
után, hogy 1. lássuk az Urat meggyőződésünkben és az
Istennel való összeköttetésünkben ; 2. hogy neki szolgáljunk
a kis szolgálatok hűségében és egyszerűségében; 3. hogy
őt megszülni akarjuk a mi tetteinkben, a mi életünkben,
s hogy kifejezést adjunk annak, ami szívünkben él. Ébresszük
fel tehát gyakran magunkban e vágyat és zengjük őszintén
a régi népne