Hamut szór fejünkre az egyház, böjtbe, s Krisztus
kínszenvedésének benyomásai alá állít; mindezzel mély megtörődést
s penitenciát sürget, valamint nagylelkű szeretetet
a szenvedő Jézus iránt.
a) Meg akarunk alázódni hamuban ; a hamu halálunkat
hirdeti, hirdeti éltünk elhervadását, érzékiségünk s testiségünk
elporladását s bűnösségünk büntetését: por vagy, porrá leszesz! A halál az ember müve; szerencsétlen művész; az
első halott a testvérgyilkos áldozata. Ádám rémülten tekintett
e műre! A halál is életről beszél, életről, melyet éltünk, s melyet
élni fogunk. Nagy kegyelem az életre a halál átérzett jelenlétében
visszapillantani. Ha az élet jó volt, akkor a halál olyan
szép, mint az alkony, telve az erdők s mezők illatával s a munkás
emberek fáradt, de bízó szemefényével. Ha pedig az élet
rossz volt, akkor a halál olyan, mint a romokat takaró, csillagtalan
éj. De ez is, az is magábatérést sürget; ó hisz élsz még,
kezedben van még az életfordulás kegyelme! Keveset éltem,
sokat elfecséreltem, de még az enyém az élet, a szép élet,
mindjárt kezdem.
«All das Tal hinunter, längs seinem rauschenden Strand,
Ginf? ich vor 30 Jahren an teurer Hand,
All das Tal hinunter wandelt' ich heut wieder,
30 Jahre sanken wie Nebel nieder. (Tennyson)
b) Azért szállunk lélekben halálunk percébe, hogy erőteljesebben
s örvendezőbben éljünk. Nem, hogy búsuljunk s
elhervadjunk, hanem hogy föllelkesedjünk s kivirágozzunk.
Szenvedélyem, hogy a jónak morzsáját se hanyagoljam el,
hanem földolgozzam, mert még van időm. íme, e gondolataimban
édes érzelem tölti el a szívemet, s a csúnya halálváz szép
testet s angyalszárnyakat ölt s az Ürhoz emel föl, ki a lét s
elmúlás váltakozásaiba állított, de csak azért, hogy gazdagabban
éljek. Elrontottam-e életemet ? Előmunkása voltam-e
annak a halálnak, mely torzulás és enyészet ? A haláltól tanulok
szépséget s az enyészettől életet.
c) Böjtölni akarok Jézussal, ki negyven napig böjtölt,
s megteszem ezt szívesen, mert az egyház, a fegyelmezett lelkek
tanítója, parancsolja. Ez önmegtagadásban kitűnő nevelő
és fegyelmező eljárás rejlik; mert parancsol a szemek, az íny
vágyainak, fölemeli a lelket, s testem is tisztább s hajlékonyabb
lesz; az a sűrű, állati, ösztönös vér hígabb, üdébb,
energikusabb lesz, s bűneimért penitenciát gyakorolok böjtömben.
d) Az önmagábatérés s tisztulás szellemével bele akarok
hatolni Jézus szenvedésébe. Ehhez lélek, érzékeny, nemes,
nagystílű lélek kell. Érteni az áldozat szeretelét s átérezni,
hogy ez értem van. Ó, mily elfogódottan ereszkedem e tüzes
léleknek, a szenvedő Jézusnak párás, tropikus érzelmi világába
; hogyan nézek ez örvényekbe s ez égbemenő csúcsokra ;
hogyan várom epedve s imádkozva, hogy a bensőség s az elérzékenyülés
gyógyító vizeit kavarja föl bennem is a részvétnek angyala! Le a sarukkal; a hely szent föld ; Iábbadjon
könnybe szemem, hogy többet lássak, s verjen gyökeret térdem,
hogy gyorsabban haladjak a keresztúton. Igazán szent
idő; meg akarom szentelni!