K. T. U. ! Az embernek földi életét méltán összehasonlíthatjuk
az év szakaival. Van élet-tavaszunk, mikor megmozdul
bennünk az élet ereje és vágya s tehetségeink csirába, rügy be
vágyódnak ; mikor a lélek hajlékony, érzékeny, illatos és olajos
lesz s hangulata is csupa erő, öröm, vágy; vágy a teljesebb
élet, a fejlődés után. Van az életnek is nyara, mikor a komoly
tevékenység terére lép, s megérlelteti magában az élet gyümölcsét.
Van az életnek ősze, levélhullása, fonnyadása, hervadása
; ilyenkor hűl s szegényedik az élet, az ember életöröme
csökken, s ő maga érzi legjobban, hogy esteledik ; éjjelei hoszszabbodnak,
nappalai ködös borongásban állnak. Az életöröm
napja alacsonyan száll s nem pezsdítheti föl már az élet vágyát.
Az ily lélek fáradt s pihenni vágyik. S úgy-e, van az emberi
életben tél is? Van, mikor a háza sírdomb, akár haraszt,
akár virág illatozik rajta.
S valamint az embernek földi életét, úgy hasonlóképen
egész exisztenciáját is — születésétől kezdve az örökkévalóságon
át végig — szintén párhuzamba állíthatjuk az év szakaival.
Mert van a léleknek örök tavasza; ez a boldogult lélek
állapota, mikor örök örömben áll, és mégis örök öröm várakozik
még rá. Mert az a csodálatos az örök örömben, életben, hogy
jóllehet örökkévalóságban élünk, mégis az örökkévalóság
partján állunk, előttünk fekszik még mindig az egész örökkévalóság
! Fenséges kilátás a mérhetetlen életbe, mely az emberi
lelket eltölti az örök ifjúság erőérzetével: Sanctorum velut
aquilae iuventus renovabitur. A másik életben nyár nincs.
A nyarat egészen és teljesen a földre kell helyezni. De van a
másik életben is tél, a második halálnak iszonyú és szomorú
világa. Mikor a lélek él és önmagát feledni képtelen, mikor a
végtelenség neki végtelen keserűséggé válik. Secunda mors.
Hol van azonban, k. t. u., az ősz, a levélhullásnak, a hervadt
létnek, a szegény, szomorú életnek szaka? Van-e ott túl is ősz?
Van-e ott is hervadó, borongó őszi táj? Van ; az a purgatórium!
Ez alkalommal megragad a gondolat, hogy a tisztuló lélek
az örök életnek őszében áll, a szegénységnek, szomorúságnak,
melankóliának, a levélhullásnak, a csupaszságnak szakában
s következőleg, hogy a tisztuló lelkek mélyen szomorú lelkek, melyeknek ha arcába nézünk, őszinte részvétre gerjedünk.
Jólesik nekünk most novemberben az a részvét. Nem
lehet jobb helye a halottak napjának az évben, mint őszkor,
novemberben. Azért is, mert egy elmúlt, elsárgult, elhervadt
életre emlékeztet az őszi természet, s szomorú emlékeinknek
így támad alkalmas fekete kerete ; de azért is, mert a hit rámutat
egy földöntúli állapotra, mely a lelkeknek ősze. Valóban
az ősz a bánatnak s melankóliának évszaka. Állítsák bele a
költőt, a vérző szíveket egy őszi tájba, ahol minden beteg,
minden sárgul; rajtuk is kiverődik önkénytelenül egy mélységes
búbánat; beteg, fáradt lesz a lélek tőle. Olyan lesz már
itt, hát még ott, ahol az ősz kimondhatlanul érvényesül rajta.
A tisztítótűzben szenvedő lelkek az örök életnek őszében
állnak, ha a lelkületet s hangulatot tekintjük. Leiküknek vannak
virágai; hisz van szeretetük, reményük, de az érdem hímpora
nem hull le rájuk. Tagadhatatlanul őszi virág a tisztuló
léleknek természetfölötti megnyilatkozása ; szép a szirma, de
nem termékeny ; érdeme nincs ; gyümölcsöt nem hozhat. Leveleik
lehullnak ; ott fönn az Isten gyermekeinek házában, az
egyházban, ezer póruson át szívta az ég világosságát magába ;
kifeszülhetett szent vágyakban, s szinte fürdött kegyelmekben,
a hit fényében s az élet vizeiben, itt pedig hervadt mindene
; ott feldolgozta magában az Isten kegyelmét erővé és
életté ; itt a kegyelem rendkívül gyéren folyik, csak épen annyi
van belőle, amennyi kell, hogy a lélek a természetfölötti rendben
tengjen. Szomorú és terméketlen a föld is, terra miseriae.
Patakok nem lejtenek rajta, források nem szivárognak benne.
Az isteni szeretet a tisztítótűz világában is honol; hogyne,
hiszen Isten-szerető lelkeknek világa ez; de a szeretetnek ez a
napfénye fátyolos, köd borítja ! Hogyne volnának tehát szomorúak
a lelkek, mikor érzik szegénységüket, hervadásukat,
mikor életük le van kötve s világosságuk homályba vész? Ha
kevés a fény, akkor hervad az élet; ha kevés a meleg, elcsenevész
az élet, nem pezsdül föl a vér, nem örül a lélek ; ha alant
száll a nap, az éj deres és fagyos s a dértől borzong minden
élet. S nemde ilyen a tisztuló lélek élete ; az isteni kegyelem
fénykévéi helyett árnyékok esnek rá s ez árnyakból a lélek
öntudatában gyötrő kínok válnak. Értjük-e, hogy e hűlő, ez
élettelen lét panaszát hangoztatja Ezekiás éneke : Ego dixi:
in dimidio dierum meorum vadam ad portás inferi. Quaesivi
residuum annorum meorum, dixi: non videbo Dominum in
terra viventium ... Generatio mea ablata est et convoluta est
a me quasi tabernaculum pastorum. Az élők földjétől való elválásnak szomorúsága a tisztítűzbe kíséri a lelket. A tenyerén
hordozott vándor sötét, rideg világba vetődik, hol nem kegyelik,
hol az Urat nem látja, ő, kit úgy szerettek, kegyeltek, becéztek
ott fönn. Hej, az akkor volt, mikor még az Isten szeretetének
szelíd mécsese függött feje fölött, elgondolja Jobbal,
mely biztatott, s melegített; milyen világ volt az !
S ne csodálkozzunk, hogy e szent és mély szomorúság oly
lelkeket gyötörhet, kiket az Ür szeret, kik kevésre tán már
színe látásán örvendezni fognak. E szent és mély szomorúság
nagyon érthető, mert az Isten nekik még nem szeretet és boldogság,
hanem szükségesség és metafizika.
Ügy áll velük szemben az Ür, mint az örök szükségesség,
mint a kétszerkettő négy, mely érvényesül a fizikai létben
épúgy, mint a morálisban. Ez utóbbiban mint cél, mint rend,
mint összefüggés érvényesül olyképen, hogy ami a rendet megtartja,
az célt ér, s ami pedig nem tartja, vagy amennyiben
nem tartja, az vagy egészen, vagy részben célt nem ér. Célt
érni annyit tesz, mint boldognak lenni, s abban a mértékben,
melyben célt nem érünk, csikorog, zúzódik a létünk, mint
malomkövek közt a búzamag ; s ez fáj ! Igen, ez fáj ; de a szükségesség
azt nem nézi, az csak a dolgok valóságát tekinti. Már
itt a földön sem néz egyebet. Nem nézi a betegnek fájdalmát;
nem tekinti a siránkozónak bánatát; nem a fuldoklónak erőlködéseit
; nem a haldoklónak könnyeit; csak egyet néz, azt,
vájjon megfelel-e a lét követelményeinek ez a valóság; ha
megfelel, megáll; ha meg nem felel, elpusztul.
Sok botrányra ad okot e zord szükségesség, mely alatt
nyögünk, könnyezünk, verejtékezünk ; melyet a Gondviseléssel
megegyeztetni nem tudunk ; pedig ez is a Gondviselésnek
egyik tényezője s a világ tökéletesedésének hatalmas lendítője.
Mindegy : e szigorú Isten-arccal mindenütt találkozunk ;
nem moccan meg rajta egy ideg sem ; vonásai ridegek, kemények.
Szemei csak az egyenlőségre néznek, arra, hogy mit kíván
az örök szükségesség, s e tartozást kiveszi rajtunk: ... donec
redderet ultimum quadrantem ! Nekünk ez még titok ; mi azt
még nem értjük. A Gondviselés nehézségei e titoknak árnyékai
; biztos vagyok benne, hogy az örök szükségesség, a végtelen
valóság kérhetlen követelései támasztják a mi nehézségeinket
s borítják el a gondviselő, a szerető Isten arcát lelkünkben.
A tisztuló lelkek már értik ezt; az Isten úgy néz le
reájuk, mint az örök szükségesség, melyben kegyelem nincsen.
Az isteni arc vonásai hidegek, mint a jég, ridegek, mint
a tél, sötétek, mint az éj. Ó, mennyire érzik, hogy teremtményék ! Mennyire érzik, hogy végtelen az Ür, kinek szolgálnunk
kell, vagy szeretetben, vagy igazsága előtt keserves meghódolásban.
Iratus Dominus, tradidit illum tortoribus ; itt a földön
haragja szívesen engesztelődik, szinte várja a z t ; a kárhozatban
haragja féktelen, mint az enyészet; van azonkívül még
egy harmadik harag, mely szintén a szükségességből veszi motívumait,
de mely véget ér ! E szigorú, e kérlelhetlen Istenarctól
elborul a lélek, megdermed, elsenyved... tehát szenved.
Kicsoda képes e szomorúság mélységét kimeríteni? Ki e
lelkeket megsegíteni és vigasztalni? ! Tudjuk a hitből, hogy
mi segíthetünk rajtuk. De engedjétek meg kedves, szomorú
lelkek, hogy közvetlenül nem a ti boldogtalanságtokat, hanem
a mi boldogságunkat olvassam le rólatok. Ti, szomorú lelkek,
az érdemek, az erényes cselekedetek terméketlen földjén, a
hervadt élet honában, ti tudjátok azt fölérteni, hogy mily nagy
kegyelem az, napsugárban, rózsák közt élni. Mily nagy jótétemény
itt a földön élni, hol az Isten szeretete vesz körül, hol
életet lélegzünk, s lépten-nyomon virágok nyílnak lábunk alatt,
s jótettek érdemei kínálkoznak. Az élet vágya kitör a pogányságtól
eltorzított hitregékben s Achilles vágyódik a szép föld
után; inkább akar zsellér lenni itt, mint ott király. Ezekiásból
kitör az élet ösztöne s ragaszkodva a szép élethez, emlékezteti
az Urat: Quia non internus confitebitur tibi, neque mors
laudabit te ; non expectabunt, qui descendunt in lacum, veritatem
tuam. S úgy-e, Uram, te lelkes és nem szomorú, te életteljes
s nem szomorú, hervadt lelkeket akarsz? nohát : vivens,
vivens ipse confitebitur tibi sicut et ego hodie. Ó, a lelkek mélyében
visszhangzik ez a szó : vivens ... vivens ipse confitebitur
tibi! Gondolnak vissza a szép tavaszra, ifjúságuk napjaira,
egészségük örömeire, vándorútjuk kegyelmeire. Ők tudják
megbecsülni az érdemeket szerző életet, melyet mi élünk !
S ha rájuk gondolunk, megszeretjük e szép életet, megismerjük
annak igaz értékét, azt, hogy virágozhatik s gyümölcsöt
hozhat. Elmerülve e mély melankóliába, egy életnek hervadó,
sárguló őszébe, megértjük, hogy mily kincs az élet, s mily boldogság
az, hogy Istennek élhetünk. Elragad minket a teljes,
a gazdag élet vágya, s futunk, iszonyodunk a haldoklástól.
Meine Seele muss im ewigen Frühling stehen, írja Nietzsche
tizenötéves korában, denn wenn erst die rosige Blütezeit vorüber
ist, dann ist auch mein Leben vorüber.
Ime, k. t. u.!, hol szeretjük meg az életet? A halál árnyékában
! Hol szeretjük meg a tavaszt? A sárguló ősznek beteges,
fáradt világában ! Mi a purgatóriumból úgy ébredünk
jelen helyzetünk méltatására és nagyrabecsülésére, mint
ahogy a dobsinai jégbarlangból kijövünk júliusban a virágos,
illatos hegyoldalra ; harangvirágok köszöntenek, madárdal,
napsugár üdvözöl, s kimondhatlan báj és kéj tölti el szívünket.
A purgatóriumból úgy térünk vissza e szép földre, mint
ahogy a Vince-egyleti tag tér vissza a szegények kunyhóiból
szobájába ; mily gazdag vagyok, gondolja magában, mily boldog,
mily erős, mily szerencsés ! A legegyszerűbb szobában is
gazdagnak érzi magát, s az élet reakciója a szemlélt nyomorúsággal
szemben mint boldogság és megelégedettség jelentkezik
lelkében. így olvasom a tisztuló lelkeknek szomorú
ábrázatáról a mi boldogságunkat; hervadó életük a mi tavaszunkat,
őszi világuk a mi szép földünket juttatja eszünkbe,
ahol minden világos, derült, napsugaras ; hol az embert szereti
az Isten, ahol a szegény is kimondhatlanul gazdag, hiszen
szent és buzgó lehet.
Azonban érzem, hogy nagyon önző volnék, ha a szomorú
lelkek arcáról csak a mi boldogságunkat olvasnám le ; önző,
durva, sértő lennék, ha meg nem szánnám őket, s ha boldogításukról
nem gondoskodnám ; egyoldalú is volnék, ki mikor
az arcokba néz, csak a szomorúságot veszi észre rajtuk, holott
van azokon az arcokon még egy más, szívet-lelket meghódító
vonás, mely reájuk tereli a figyelmet s irántuk fölébreszti érdeklődésünket,
s az az, hogy az a szomorúság egy szerető szomorúság,
ha szabad mondanom : szép szomorúság. A tisztuló
lelkek szép lelkek, hiszen Istennek gyermekei, s bár a tisztítótűzben
szenvednek, angyalokéknál magasabb kegyelemnek
örvendhetnek. Ügy képzelem magamnak a tisztuló lelket,
mint egy gyászfátyollal leborított angyalarcot. Szép, szomorú
angyalarcot! Hogy e szomorúság a lélek szépségét ki nem olthatja,
az abból is világos, hogy ez a szomorúság a boldogság
tornácában ül s szívében hordozza az örök öröm tudását.
Ö, mily nemes, szent szomorúság, mily szomorú szépség !
A tisztuló lélek az örök boldogság tornácában ül s tudja, hogy
nem is sokára örökké boldog lesz. Vájjon nem boldog-e már
akkor, mikor boldogság öntudatában él? Hogyan is lehet szomorú,
mikor tudja, hogy övé a boldogság ! Csak az emberi szív
rejthet magában ily ellentéteket; hogy szomorú és boldog is
lehet. Nem képzelhetem magamnak azt a lelket, mely tudja,
hogy boldog lesz örökké, hogy az az örök boldogság már szinte
várja, s hogy azt nem ragadja el senki tőle, nem képzelhetem
el máskép, mint úgy, hogy ha szomorú is, de lelkében cseng
már diadaléneke. Mit gondolnak, mily szomorúság ez? Ügy
látszik nekem, hogy e tekintetben a lélek hasonlít az Ür Jézus
Szent Szívéhez, amely örökké boldog és mégis tövissel koszorús,
amely dicsőséges s mégis vágyik s keresi az embert. Jézus
boldog és szomorú ; ezek a lelkek pedig szomorúak, de valamiképen
boldogok.
Ezt fölérteni nem igen fogjuk ; némi irányításul szolgáljon
az a gondolat, hogy az egy más világ ; az ellentétek világa,
a legmélyebb szenvedélyek világa; legmélyebbeknek mondom,
mert mi lehet oly mély, mint az örök élet vágya az örök élet
küszöbén ! ahol gondolat, érzelem, mult, jelen, jövő egy végtelen
vággyá nő, mely a perceket örökkévalóságokká nyújtja :
a nélkülözés és várakozás örökkévalóságaivá. Ezeket a jellegeket
kell összekötnünk, hogy a tisztítótűzben szenvedő lelkeket
bensőségesen szerethessük; épen ez ellentétek teszik
őket előttünk érdekesekké és kedvesekké: megesik az ember
szíve ezen a szomorúságon, de ugyanakkor megszereti ezt az
elragadóan szép szomorúságot. S minél jobban megszereti a
szenvedő lelkeket, annál többet tesz majd értük ; nemcsak
részvéttel, hanem valóságos lelkesüléssel viseltetik irántuk.
Mintha csak jobban vonzódnék a szépség iránt, mely szomorkodik;
mintha kiérezné, hogy közelebb áll hozzá, mert rászorul.
Nemes büszkeséggel telik el a lelkem, ha elgondolom, hogy
én is tehetek értük valamit; a gyászfátyolt elemelhetem a
szép arcról s a boldogság derűjét önthetem ki rá. Ráadhatom
a babérkoszorút s pálmaágat nyújtok neki; bevezetem az
örök boldogság nyiló ajtaján s még meghallom a diadalének
bekezdő szavát: benedictio et claritas ... s úgy érzem, hogy
abból én is kapok részt.
Rajta tehát, k. t. u., dolgozzunk, hogy a szomorúság
derüljön, a szegénység tűnjék, az ősz kitavaszodjék, a hervadást
virágzás, a szükségesség nyomását pedig a szeretet ölelése
váltsa föl ! Ha ez érzelmekkel tekintünk oda túlra, úgy
látszik nekünk, mintha a tisztítótűz távolodnék a pokoltól, s
a szomorú életen a megnyugvás szépsége ömlenek el, mely
azonban csak fölszítja buzgalmunkat s mélyebb benyomást
tesz ránk, mint a kietlen szenvedés. Szeressünk, dolgozzunk,
imádkozzunk ; kín és szeretet egyaránt késztessenek erre.