K. T. U.,Komoly minden, ami a halállal összefügg.
A halálnak emléke tényleg megdermeszt és megfagyaszt mindent.
Magát az életet itt kell hagynunk, ha annak a titokzatos
és rejtelmes birodalomnak vámfájához és határkövéhez érünk;
semmi sem megy be ott, ami enyeleg és kedves, ami mosolyog
és hangos. Fenséges és csodálatos silentium van a holtaknak
, és a halálnak birodalmában. Az ember s a társadalom szétmállik,
mihelyt ehhez az árokhoz ér, hajója, a koporsó a mélybe
száll, s a sír azt a mahagóni-, diófa- vagy ércládát, szalagait
és virágait elnyeli s a férgeknek dobja. Mindent, ami nagy és
fenséges a világ szemében, összemángol a halál, a legnagyobb
ellenségeskedések és legmélyebb indulatok, a társadalmi
egyenlőtlenségek kiegyenlíttetnek, elcsapja azokat az enyészet
úgy, mint a szél a fáklyafüstöt koporsónk mellől.
Azonban baj az, hogy ezt a komoly hangulatot és érzelmet
az élet később megint szétszedi, emlékeit feledteti, szomorúságát
mosolyra deríti. Ha egy-két év múlva annak, akit nagyon
sirattunk, sírhantjához térdelünk, mily tisztult és nyugodt
fájdalmunk ! Játszik körülöttünk a napsugár, magán a
sírhanton virul a virág, madár zeng az ágon, és az élet zaja nem
törik meg a temető kerítésén ; elkacag a jókedv a sírok felett.
Az ember nem tudja megrögzíteni magában a halál komolyságát.
Csak a hit, az mindig egyformán komoly a halállal szemben. Ha rákezdjük a Requiem aeternam dona eis Domine-t,
rögtön belemerülhetünk a halál komolyságába. És az egyház
sürgeti ezt a komoly gondolatot, védi és óvja azt s nem szereti,
ha valaki fölületes gondolattal deríti fel a szent, ünnepélyes,
szomorú csendet; nem szereti, ha a gondatlanság kacagva,
tréfázva közeledik a halál fönséges emlékeihez; szinte bűnnek
nézi.
Kivált pedig három gondolattal akarja a halál komolyságát
s az elköltözött lelkek üdve iránti buzgalmat ápolni: 1. a
halhatatlan lét, 2. az Isten igazságossága, s 3. a szenvedés emlékezetével.
1. A halál komolyságának első jellege a halhatatlan lét.
Hogy lehet az, hogy ez a tiszavirág, ez az egynapos légy, az
ember, egyszerre szakít az ő arasznyi életével és belemegy a
halhatatlanságba ? Hogy néz ki a szem, amely a végtelent
látja? A mi szemünk látja a tizenkét órai vagy még rövidebb
napot, és utána megint megpihen az éjben, a korlátolt láthat
árt , amely majd összezsugorodik a ködben, majd kitisztul a
napfényben; hanem halhatatlan, láthatatlan, mérhetetlen
világot ki lát közülünk? Mi mindig az időben élünk, percekkel,
órákkal, évekkel számítjuk létünket; a halhatatlan élet
benyomásait kicsoda képes elviselni közülünk? Mi mindig a
térben vagyunk, lábunk alatt talaj van; hanem a szellemi élet,
melynek földje, talaja nincs, ugyan merre, hol van? Nincs csillagokon,
nincs földön, nincs légben; hanem akár a végtelen
űrben. És aszerint, amint mi mindent térben és időben felfogunk
és számítunk, kicsinyes a mi világunk, a lelkek pedig
mind az örökkévalóságnak és a végtelennek benyomása alatt
állnak. Ha következőleg ránk nézne valamely lélek onnan a
végtelenségből, micsoda átszegező tekintetet vetne az ránk?
Azt mondják, hogy az ember a benyomások összege és eredője.
Ha nagy, hatalmas vízesés alatt vagy valamely mélységes
örvény szélén állunk, milyen óriásiak, szinte elviselhetetlenek
benyomásaink : ugyan mit gondolnak, hogy nézhet ki a
lélek, melynek benyomásai az örökkévalóságból vannak?
A benyomásoktól eltekintve öntudatunk gondolatainktól
is függ. A mi gondolataink a legegyszerűbb kérdésekben is bizonytalan
tapogatózások ; máskép van az a lelkek világában,
ők értik a legmélyebb bölcseséget; a csecsemő lelke tisztában
van az élet és a lélek legfontosabb kérdéseivel, a legmagasabb
theológiát érti és látja a legelmaradottabb hülyének lelke.
Ezzel szemben a mi létünk fejletlen, olyan mint az álca élete
a napfényben karikázó pillangóval szemben. Mozdulatlanul
és lustán függ azon a kis szálon a pillangó álcája, fény és napsugár
alig férkőzik hozzája ; élete inkább valami álomféle ;
olyan az embernek élete a testből kiköltözött léleknek életével
szemben.
Kedves barátaim ! Senki közülünk nem bír fogalmával az
örökkévalóságnak; azok a lelkek pedig mind össze vannak
zúzva az örökkévalóság benyomásától. Közülünk a szentek
emelkednek fel legközelebb az örökkévalósághoz, de azok is
csak az örökkévalóság pitvarában állnak. Senki közülünk a
végtelent nem közelíti meg , hőseink, a szentek, földi életükben
csak a végtelennek pirkadó fényét látják. Hát mit is mondunk,
mikor hajtogatjuk azt a Requiem aeternam dona eis Domine
fohászt? Az örökkévalóság édes nyugalmát add nekik,
Uram ! S érted-e, mit beszélsz? Érted-e, mi az : örökkévaló
nyugalom? Iparkodjunk tehát valamiféle értelmet fektetni
abba az imába ; minél inkább igyekszünk erre, annál forróbb,
buzgóbb és komolyabb lesz imádságunk.
2. A második, komoly gondolat: az Isten igazságossága.
Az örökkévalóság benyomásával és a halhatatlanság érzetében
törnek a lelkek a végső cél, az örök szépség, igazság és
jóság felé, az Isten felé. Kitör belőlük a vágy a boldogság után.
Amilyen a Niagara zuhatagának esése s vízcseppjei, s amily
őrületes gyorsasággal iramlanak a mélységbe, olyan a lelkek
zuhatagja az Isten felé. A boldogság vágyának szenvedélyes
vihara ragadja a lelkeket, kiszakítja őket innen a földről, mint
őszkor a faleveleket a szél az ágról, s ragadja a végtelen felé. De
mikor így ragadtatnak a lelkek az örök jóság és boldogság felé,
beléjük vágja karmait egy iszonyú kísértet, amelynek arcát
nem lehet befedni, melynek szavát nem lehet elcsitítani,
amelynek jogait nem lehet eltagadni: a felelősség érzete. Ez
a felelősség teljes öntudatra jut az emberi lélekben, és az Isten
maga világosítja föl az emberi lelket, minek következtében
minden lélek látja magamagát, minden lélek látja éktelenségét,
csúnya arculatát és a büntetés maradványait. Jóllehet az
Isten levette a tisztuló lélekről a halálos bűnt és az örök büntetést,
hanem azért a lélek mégis csak szomorú és éktelen. Ha a
művészek nemzetközi gyűlésébe beleállítanánk egy normális
iskolásgyermeket, ki palatáblájára rajzol a vesszővel gyatra
idomokat, mily szegényesnek venné ki magát a gyermek, és
milyen elmaradottak volnának fogalmai a perspektíváról, a színek
harmóniájáról: olyan szegényes és gyenge a tisztuló lélek a
végtelen Istennel szemben. ízleli saját nyerseségét és elmaradottságát
; az a sok ki nem forrt gondolat, csupa bütyök és
csomó rajta, azok a szenvedélyek mint a girbe-görbe hajlások
és csavarodások, nincs kidolgozva és elsimítva semmi. Az az
emberi lélek érzi amagaalacsonyságát, érzi, hogy kofa-, szatócs-
Iélek. Ha lelki szemét nézem, látom, mint van befuttatva az
irigység sárgaságától; ha ajkait szemlélem, látom, mint vannak
azok kihányva a szenvedély lázától, az arc hogy be van esve
a gondolat halványságától és a felfogás kicsinységétől; ha
viszonyát nézem Istenhez, látom, mily elmaradt, szívének legnemesebb
húrjai lazán le vannak eresztve, harmóniát, mennyei
glóriát lehetetlen belőlük kicsalni; homloka nincs felkenve az
Isten-szeretet s áhítat olaj cséppjével; íme így áll a szegény
lélek az Isten végtelen igazságosságával szemben. Az örök
szépség, jóság és bölcseség számára egyelőre igazságossággá
válik. Igényeket emel, amelyeket a tisztuló lélek saját erejét
tekintve kielégíteni csak szenvedés által képes. Ebben a percben
érzi át teljesen tehetetlenségét, smaga az Isten könyörül
meg rajta, mikor őt a szenvedés tüzébe sodorja le. Kezdődik a
szenvedés, melyben Isten az emésztő tüz, előtte zsugorodnak
és vékonyodnak és szinte hamuvá lesznek a lelkek, mint ahogy
nagy tűz mellett tekerődzik, zsugorodik, lobbot vet s szétfoszlik
a sárga falevél. Maga az emberi lélek, mint tudjuk a szentek
reveláció]ából (Genuaiszent Katalin), megkívánja, hogy a tisztítótűz
lángjában megtisztuljon ; maga az emberi lélek rohan
a tisztítótűzbe, hogy kivegye magából a szennyet és nemtelenséget
s tükörfényessé váljék.
3. Ha az emberi lélek ennyire kívánja az elégtétel hiányában
a szenvedést, mennyire követeli azt a végtelen Isten ! HL
kell most kiirtani mindent, ami a végtelen tökéletességgel meg
nem fér, ki kell belőle törülni minden nemtelen vonást, és bármilyen
mélyen vegye magát az emberi lélekbe a tökéletlenség,
van az Isten kezében éles véső, a lángnak vésője, amely azt
ki bírja onnan szedni. Itt alakul át szenvedés által a lélek.
Gondolhatjuk, ha az embernek átváltozása és átalakulása már
a földön annyi áldozatba kerül, ha az embernek, mikor a tökéletességet
el akarja érni, annyira kell magát megtörnie és megtagadnia,
mennyi zúzásba, törésbe és szenvedésbe kerül az,
ha az ember nem ilyen tökéletlen és magunkféle gondolatok
szerint, hanem az Isten gondolata szerint alakul át. Az evangélium
szava : Törd meg magad, hogy hozzám hasonló légy,
ott valósul meg teljes szigorában; az Ür Jézus keresztje az elégtétel
mély fölfogásával ráborul a tisztítótűzben szenvedő lélekre
s a lélek átfogja és átkarolja az Ür Jézus szenvedését,
nem hogy érdem legyen belőle, mert ott érdemelni nem lehet,
hanem hogy eleget szenvedjen ő vele. Akar szenvedni úgy,
mint Krisztus, minél többet s minél tovább !
íme, k. t. u., ez a három gondolat jellemzi a túlvilág komoly
hangulatát: a halhatatlan lét, az Isten igazságossága és
a szenvedés. Az elköltözőitek lelkei ott vannak, s a mienk odakerül.
Gondozzuk az övékét s szeressük a magunkét. Minél
jobban szeretjük meg saját magunk lelkét, annál jobban buzgólkodunk
a tisztítótűzben szenvedő lelkekért; minél jobban
értjük meg a végtelen Istennek szívtisztaságra s tökéletességre
támasztott igényeit, annál nagylelkűbben áldozunk
mindazért, ami lelki tökély. Álljunk csak be a nagy érdekek
gondozóinak sorába s röstelni fogjuk a gyűszűt, az araszt, a
langyosságot, a fásultságot, kislelkű szeretetünk mértékeit és
arányait, s az örökkévalónak gondolatától felmelegítve, felpezsdült
lélekkel kezdünk a lélekért buzgólkodni. Térjünk jól
s minél mélyebben bele a gondolatba, hogy nekem örökkévaló
nyugalmat kell megteremtenem. Istenem, ami örök, az aligha
készül hamar és könnyen. Igaz, hogy az ember minderre önmagától
sohasem volna képes, hisz erre Krisztus segít; de az
embertől kívánja közreműködését. Az Űr Jézus kegyelme helyez
minket az örök világosságba s akarja, hogy az örökkévalóság
végtelensége rendítsen meg minket.
Imádkozzunk tehát buzgón a lelkekért, tegyünk minél
több jót értük s legyünk meggyőződve, hogy a legnagyobb haszon
nem az övék lesz, hanem a mienk. Ebben a buzgalomban
válunk igazán buzgókká s okosakká, mert amit nekik adunk,
azt már százszorosan lefoglaltuk magunk számára ; a bocsánandó
bűnt jobban kerüljük, az Isten igazságosságával szemben
méltányosabbak és nagylelkűbbek leszünk s meg tudjuk
becsülni az erény gyakorlatokat, amelyek által saját rovásunkat
törlesztjük, az Isten kegy elmét magunkban növeljük, samit
annyiszor kérünk, azt meg is nyerjük, azt, hogy adj Uram,
örök nyugodalmat nekik, s az örök világosság fényeskedjék
nekik.