K. T. U. ! Az angyali fölségnek angyali hódolat jár.
Ha a Boldogságos Szűz lelkünk királynője, akkor homlokunkon
s szívünkön ragyogjon az ő jelszava : szeplőtelen tisztaság
! Az egész kereszténység vallja a szent tisztaság kötelező
voltát, törvényét, mely az élet különböző állapotaiban másmás
mértékben kötelez. Van érintetlenség, olyan, mint a
feslő bimbóé, mint a hamvas gyümölcsé, s ez az ifjúság tisztasága.
Ó, bár a mi feslő, nagyhamar fesletté ne váljék ! — Van a
házasság tisztasága, mely a virág érintetlenségét az anyaság
termékenységével váltja be az Úr akarata szerint, s ez is
tisztaság, mely a szenvedélyt mérsékli s annak a házastársi
hűségben medret váj. — Végre van tisztaság, mely érintetlen
is s termékeny i s ; mely szűz is, anya is, s ez az Istennek
fogadott tisztaság. Ez már kilép az ifjúság határozatlanságából
s állapottá lesz. Testben szűzies, lélekben anyai. Testben
érintetlen, lélekben termékeny.
Erre a tisztaságra kell lelkünknek megérnie. A papi
szentségnek egyik alapvonása a tisztaság. Róla értelmezzük
az újszövetségben a szentírás szavát: Sacerdotes sancti
incensum et panes offerunt Deo suo . . . et non polluent
nomen ejus. Tiszta kezűnek s tiszta szívűnek kell lennie,
aki az Úr hegyére tart: quis ascendet in montem Domini?
innocens manibus et mundo corde ! Szent Hildegard látta
vízióiban az anyaszentegyházat. Ruhája fehér selyem volt,
smaragdzöld palást borította vállait, arca finom, kedves,
hajában szőlőlomb és aranykalász, kezeiben vitte az eucharisztiát
és csodákat művelt. De nemsokára eltorzult a szép
arc, a ruha lerongyolódott róla, testét fekély borította s a
szeplőtelen egyház lealjasíttatott a bűn által, főleg a tisztátalan
életű papság által. így gondolkoztak már a XII. században,
így éreztek később is, s mily erős kifejezésekbe öltözött
ez a meggyőződés Szent Brigitta ajkain! A tisztátlan papság a
világ undorát és utálatát kelti föl s azt a gyűlöletet és megvetést,
melyre a farizaizmus rászolgál. S igaza van! Nincs
rondább lélek, mint egy tisztátalan pap, s a világnak utálata,
gyűlölete méltán éri azt a belső ellentmondást, ami a papban
van, a papban, aki fehér albába öltözött parázna. Mert a világ,
ha bűnös is, de érzékeny; erkölcsi érzékét nem veszti el az
erkölcsöt hirdető papsággal szemben. Kiérzi következőleg,
hogy ha valahol nem járja a tisztátalanság, úgy bizonyára
az oltárnál kiáltó istenkáromlássá válik. Ó, ments Isten,
hogy valaki közülünk fehérített sír, járó-kelő ellentmondás, a
világ utálatának szomorú tárgya legyen. De hogy e veszedelem
ne érjen s a tisztaságot sikeresen művelhessük, meg kell
ismernünk a tisztaságnak mibenlétét, s mindenekfölött szellemét,
pszichológiáját; mert ha helytelen alapra fektetjük
magunkban az erényt, s ha e kényes lelki erőnek természetét
helyesen meg nem ítéljük : csodálkozhatunk-e azon, hogy az
erőlködéseknek nem felel meg az eredmény, s hogy sokat
küzdve sem juthatunk zöld ágra!
Mi tehát a tisztaság? S mi a tisztaság lelke, vagy mondjuk
kulcsa? A tisztaság lelkület, mondjuk: erény, amely a nemi
hajlamokat alárendeli ideális törekvéseknek és ezekért
lemond azokról. Ez a lelkület erő és lelkesülés, szeretet,
mondjuk, szenvedély, s e nélkül nincs tisztaság. A szent
tisztaságban ez a lelkület valóságos szeretet — engedjék
meg a kifejezést — valóságos szerelem, nem véve ezt a szót
abban a vastag, érzéki értelemben, nem, hanem véve azt mint a
szív epedését és tüzét. Van a szent tisztaságban is eljegyzés, a
léleknek és szívnek átömlése a jegyesbe, akit szeretünk ; s
ahol szerelem és eljegyzés van, ott termékenység is lesz a
lelkiségnek, az Isten-szeretetnek összes áldásában ! Élet, tűz,
virág, illat, gyümölcs, — szóval egy egész lélek az élet s a
fejlődés teljességében. S csakis így állhat meg a tisztaság,
mert így van lelke, szíve, tüze; így találja meg kielégítését
önmagában.
Nem szabad a tisztaságot úgy gondolnunk, hogy az nem
egyéb mint hideg, érzéketlen léleknek tüntetése, mely kiáltja :
nem szorulok rátok, megállok önmagamban ; nem, az nem a
mi kedves, szent tisztaságunk; a mi tisztaságunk meleg
szeretet. Nem szabad azt úgy sem fölfognunk, mintha rideg,
magányba vágyó lelkeknek daca volna ; hiszen nem rideg,
hiszen jegyest keres és talál. Ne képzeljük terméketlen, erőszakos
lemondásnak, hiszen győzelmek és erények mezeje !
Ami hideg, rideg és erőszakos, az meg nem áll; legalább soká
meg nem áll. Ezzel lehet a világ előtt tüntetni, lehet pózolni,
lehet színpadias, hősi szerepet játszani, de a színpad falai
mögött, a szív rejtekében a hős sír és átkozza sorsát. Ami
meg akar állni, annak bensőségesnek kell lenni. Ezt a meleg,
ezt a szerető, ezt a szenvedélyes tisztaságot maga az isteni
Megváltó hozta magával a világba; mert emberi természetében,
az ő odaadó lelkében s izzó szívében s e szerető természetnek
az Istennel való legbensőségesebb egyesülésében látjuk a
tisztaságnak eszményét, igaz pszichológiáját. Szeretni az
Istent s egyesülni vele egy szívvé s lélekké: íme, ez az Úr
Jézusban történt meg legtökéletesebben ; azért Szentséges
Szívében született meg a keresztény szüzesség eszménye.
Ez eszmény nem a Vesta-szűzben testesült meg, nem abban a
terméketlen, kevély tisztaságban, mely kegyetlen is. —
Hasonlókép nem tomboló dervis, világgyűlölő bonc, piszkos
láma volt a keresztény tisztaság típusa; hanem Ágnest,
Ceciliát, Katalint hozta kéznél fogva.
Az ókorban a szent tisztaság nem volt népszerű ; még
csak befátyolozva járt, nem láthatták arcát. Kikezdései a
zsidóságnál már jelentkeznek; de azok inkább csak árnyképek,
melyek néha ugyan kigyúlnak, de aztán ismét elhamvadnak
; mikor pedig kigyúlnak színeik, akkor a bölcsnek
is megigézik szemeit, aki fölkiált: «Oh quam pulchra et
casta generatio cum claritate, immortalis est enim memoria
ejus, quoniam apud Deum nota est et apud homines». De ez a
pulchritudo még nem győz, még nem hódít. A próféta még
többet, még nagyobbat mond: «Ecce Virgo concipiet et
pariét filium et vocabitur nomen ejus Emmanuel». És a
virginitas s a próféta által magasra emelt zászlója mégsem
nyomul győzelmesen előre s nem hódít lelkeket. A zsidó leányok
dacára annak a szűznek, akit a próféta megénekel, keresik a
Megváltót a pátriárkák vérében, s nem keresik a szűzi
erényben, nem keresik a kegyelemben.
Kellett, k. t. u., kellett ahhoz több lélek, több szellem,
hogy a tisztaság eszméje kigyúljon a lelkeken és szeretetével
eltöltse a lelkeket, a világot. S ezt a lelket és kegyelmet az
Űr Jézus lehelte s annak képét mintegy három kiadásban,
t. i. önmagában, a Szent Szűzben s Szent Józsefben léptette a
világba. Ez az a szerető, lelkesülő, ez az a szenvedélyes
tisztaság. Csupa élet és finomság, csupa lélek és érzékenység ;
valódi szellemi előkelőség. De ismétlem, nem az az előkelőség,
amely hideg mint a jégárak az alpesekben; sem az az érintetlenség,
mely tiszta mint a hó, de amely meg is olvad mint a hó,
meleg érintésre, tüzes szemek tekintetére. Mi abban a hideg,
rideg, erőszakos, természetellenes tisztaságban nem bízunk,
nekünk meleg, lelkes, szerető tisztaság kell, amelyhez ha
hozzá is érnek, el nem lágyul, ha rátekintenek meleg szemmel,
el nem olvad; hanem bátran visszanéz.
Ez az ideális, krisztusi tisztaság legszembetűnőbben a
Boldogságos Szűzben van eszményesítve, s az egyház biztosít
róla, hogy jól fogtam föl a szent tisztaság pszichológiáját,
mert az Énekek énekének szerető, tüzes, olvadozó kifejezéseit
a Szent Szűz szeretetéről, Istennek hozzá való viszonyáról
érti. Mily tüzes, mily olvadékony az Énekek énekének
nyelve, mintha a földi szerelem kifejezéseit kölcsönözte
volna k i : Vulnerasti cor meum soror mea sponsa . . . mondja a
jegyes, s a szeretett lélek hasonlóképen eped : Dilectus meus
mihi et ego illi. Keresik egymást hegyen-völgyön ; a szeretőnek
képével jár-kel a jegyes; virágot kér és illatot, quia amore
languet. Elképzeli magának a jegyesnek arcát, ajkát, szemét,
haját ... szóval benne él.
S megértették-e régen e tüzes, e szenvedélyes éneket?
Gondolják-e, hogy a szűzies lelkeknek érzelmeit festi a
szentírás az Úr iránt? Nem, nem, azt nem értették meg akkor ;
de megértették, mikor a Szent Szűzben a keresztény tisztaság
jelent meg a földön, megértették, mikor a Szent Szűz
nyomába lépett Ágnes, Cecília, Katalin, mikor a középkori
gyönyörű szűzi lelkek kimutatták, hogy hogyan lehet szeretni
tüzesen, szenvedélyesen az Istent, szeretni azzal a j egyesi
odaadással s az odaadás teljes boldogságával. És ez lesz a
keresztény szüzeknek s nem a Vesta-szűznek, ez lesz a gyengédségnek
s nem a kénytelenségnek, ez lesz a szeretetnek s nem a
rideg öngyűlöletnek tisztasága. Hogy csak egyet emeljek ki e
ragyogó lelkek közül, hallják csak, k. t. u., hogy beszél Ágnes,
mily nyelven, mily érzelmekkel: Annulo suo subarrhavit
me Dominus Jesus Christus ; eljegyeztél magadnak gyűrűvel.
S nem hiába leány, de fölemlíti a drágaköveket s gyöngyöket,
mellyekkel jegyese fölékesítette nyakát és karját: dexteram
meam et collum meum auxit lapidibus pretiosis ... coruscantibus
et vernantibus gemmis. Elbeszéli, hogy édes neki a
jegyes szája, mint a méz és tej. Mel et lac ex ore ejus accepi.
El van ragadtatva a jegyes szépségétől s nem adná őt oda
senkiért és semmiért. Ilii sum desponsata cui angeli serviunt,
cuius pulchritudinem sol et luna mirantur. Beszéli, hogy
koszorút kötött fejére, bizonyára szép mirtuskoszorút,
tamquam sponsam decoravit me corona. — Miféle érzések
ezek? Kárhoztassuk, botránkozzunk-e rajtuk? vagy mentsük-e
ki a fiatal leány képzelődésével? De e szüzek szentek; szentek
és vértanúk; nyomukban indulnak a ragyogó lelkeknek
hosszú sorai! Gertrud, Róza, Julianna, ókor, középkor és
u]kor mind egyformán éreznek s beszélnek, s ha kifogásolni
akarnók érzelmeiket, rámutatnak a szent Szívre: nézzétek,
azt az utat is oda mi találtuk e l ; bízzatok hát érzelmeinkben !
Igen, bízzunk bennük, mert az Űr szereti őket s kinyilatkoztatta magát nekik.
Mondhatja már most valaki, hogy a tisztaság beteges
irányzat? Mondhatja-e, hogy a keresztény egyház is félreértette
az ember természetét? Dehogy értette félre, sőt
nagyon is találóan jellemezte, mikor azt gondolta, hogy aki
szeret s szeretetben örvend s élvez, s örömében boldog, az
nem beteg. Beteg a jegyes, ha nem szeret, de a lélek, mely
szeret, s szenvedélyesen szeret, az nem lehet beteg. Azt
mondják továbbá, hogy a szent tisztaság nem természetes.
E kifogásban kétértelműség rejlik. A mi természetünk
komplikált, háromféle életet foglal magában: a tenyésző, az
érző, a szellemi életet, s ez a három egymáson épül föl, egyik a
másiknak alapja. Nem szabad az alapot lerontani, ha emeletet
akarunk építeni. A vegetáló életet s az idegeket nem szabad a
szellemi élettel tönkretenni, s épen így nem szabad gyönge
alapra többet építeni, mint amennyit kitart. A keresztény
ideál magaslatai csak erős alapokon emelkedhetnek. S következőleg
bevallom, hogy az ideális irányzat a szűzi életben nem
való mindenkinek; nem való a lelkének s époly kevéssé való
a vérének. Erre vonatkoznak az Úr szavai: qui habet aures
audiendi, audiatl Non omnes capiunt verba ista ; úgy van, s az
ilyennek, valamint hiábavaló, úgy tilos is az erőlködés; de
akinek való, azt nem kell félteni; nem kell félteni, hogy a
természet ellen v é t ; dehogy vét, sőt ellenkezőleg, emeli a
természetet! Bízzátok azt azokra, akiket a lélek emel és
inspirál. Ne féltse a veréb a sast, hogy természete ellen vét,
mikor magasan röpül; sem a nehezen suhanó varjú ne féltse
a sebesen repülő galambot; s ne féltsétek a fecskét, mikor
költözködik; tenger fölé száll ugyan, de elszáll fölötte haza.
Animalis homo-t is említ a szentírás. Vannak ilyenek is.
Az animalis homo a természet szerint jól élhet, beillesztheti az
életet a hit keretébe is, de maradjon meg annál, ami neki való!
Ne haragudjék az animalis homo a spirituális homo-ra, ne
nehezteljen az ösztön az ideálra. Ismétlem, senki sincs kötelezve
a magasabb tökélyre, aki nem való rá, az maradjon.
De másoknak is teljes szabadságot hagyjon s kívánjon neki
szerencsét, hogy jól járjanak.
Végzek, k. t. u., értsék meg gondolatomat. A szent
tisztaságot lelkes, tüzes, szenvedélyes odaadásnak és eljegyzésnek
tartom. A szűzi lélek fején mirtuskoszorút látok,
keblében vágyat, ajkán a szót hallom: Szeretlek téged,
lelkem jegyese, páratlanul. Szeretlek, mint szeretni szoktak
jegyesek, s lefoglallak magam számára, mert enyém vagy.
E szeretet szívemet melegíti; én úgy érzem, hogy teljesen
kitölt engem ! Ettől a tűztől kigyulladnak a halvány arcok,
tisztulnak a félreértések, s a kritika azt kényszerül bevallani,
hogy így, az igazi eszményiség alapján, megáll a szűzi tisztaság!
Ha tehát a szent tisztaságot ki akarjuk fejleszteni
önmagunkban, akkor erre az alapra kell állnunk : lelkesülni,
átömleni, egybeolvadni, ez elvünk és irányunk. Ez a fölfogás
imádság és folytonos törekvés által vigasztaló és biztató és
bizalmas gondolatunkká válik, melyet megszeretünk úgy,
hogy megvalósítjuk. S nem fogj uk érezni, hogy rideg magányba,
rideg érzéketlenségbe, embertelen magaslatokra tévedtünk,
hanem ellenkezőleg, meleg, bensőséges lelkület lesz részünk, és
sejteni fogjuk, hogy talán ez az, amit az antifóna mond :
Veni electa mea et ponam in te thronum meum !