Iskoláink, vizsgáink — a rigorózumokat sem véve ki,
disputációink a vasúti kupékban és az asztalnál, tétovázásunk
a tudomány nevében zöldeket állító nagyságokkal
szemben •— szolgáljanak e fejtegetések ajánlására.
Strauss Dávid azt kérdezte: «Hiszünk-e mi az Istenben?»
s kereken azt felelte : «Nem». Van-e vallásunk s keresztények
vagyunk-e még — ezen kérdések megoldása az Isten fölismerhetésétől
függ. A religio föltételezi Isten létét s Isten felismerhetését;
aki ezeket tagadja, annak Strauss Dávidhoz kell
állania. Még pedig a személyes Isten fölismerhetése képezi e
kérdés sarkpontját; a végtelen tökélyű, értelmes, szabad
szellem, ez a religio Istene.
Ha ezt az Istent az ész teljes bizonyossággal föl nem ismerheti,
babonává s egyiptomi sötétséggé válik minden vallás,
sőt a természetfölötti kinyilatkoztatásban s a rajta épülő természetfölötti
hitben amily veszélyes és átkos, oly tűrhetlen
fanatizmussá fajul. Ha nem akar fanatizmussá fajulni a legtisztább
hit, észszerűnek kell lennie; ha észszerű akar lenni,
tudományos bizonyossággal kell begyőznie, hogy az Isten van.
Tehát a hit észszerűségének, logikájának, igazságának, jogosultságának
első és nélkülözhetetlen alapja az a tétel: hogy
az Isten létét az ész világosan fölismerheti.
Amely filozófia vagy pláne theológia a természetes ész
ezen tételét nem mint begyőzött igazságot védi, hanem a
praktikus vagy ethikus követelmények elmosódott cégére
alatt hozza be a tudományba : az egyrészt ugyan az értelmiség
ösztönének enged, midőn nem akar attól a személyes
ősöktől végleg válni, másrészt azonban elfojtja az igazság
világos öntudatra jutását.
A pantheizmus istenről beszél, a monizmus szintén, még
az atheizmus is istent emleget, — ezek mind hamis istenek.
Haeckel szerint «Gott ist das allgemeine Kausalgesetz»,'—Spinoza
szerint «az anyag és szellem* képezik az Kegyetlen abszolút, isteni
állagoh; mások Istenben az mbszolut szellemet*, érts egy elvont
fogalmat, látnak, vagy a «világ lelkére* ismernek. Mire való ez
a névvel való visszaélés? Addig nem találják meg az ősokot,
míg nemcsak a nevet, de a fogalmat sem akceptálják. A névvel
nem csitítják az ész vasszükségszerűségét, mely folyton
forrong és protestál. Valamennyi filozófus, jobban mondva,
valamennyi gondolkozó nem zárkózhatik el a legfőbb kérdések
elől, melyekről Spencer, a darvinizmus bölcselője mondja:
«Was ist das Weltall? und woher kommt es? sind Fragen,
welche nach Lösung verlangen. Um dieses Vacuum im Denken
zu füllen, erscheint jede beliebige vorgeschlagene Theorie
geeigneter als gar keine» (!). Felelet nélkül e kérdéseket nem
hagyhatjuk, késztet rá maga az a Haeckel-féle isten, «az
általános okság törvenye», melynek egyetlen paragrafusa ez :
egyenlő okok, egyenlő hatások. A gondolat nem emancipálhatja
magát ezen paragrafus alól; kiindul okot keresni. Folyton
téved, de folyton is keres. Absztrakciókba fekteti az
állítólagos «okot», milyenek «a törveny», az «anyag», az «erő», —
vagy azonosítja az okot az okozattal, mondván : az ok maga
az «önmagaban mindig változatlanul megmaradó univerzuma
; de a gondolat e gyászos hajótöréseivel párhuzamosan
halad az igaz fölismerés, melynek Newton «Principia philosophiae
naturalis» című művében mély meggyőződésből
foJyó, keresetlen kifejezést adott : «Elegantissima haecce
Solis, Planetarum, Cometarum et stellarum fixarum compages
nonnisi consilio et dominio Entis intelligentis et potentis
oriri potuit». «Hic omnia regit, non ut anima mundi, sed ut
universorum Dominus et propter dominium suum Dominus
Deus TOxvToxpaiwp dici solet.» «Aeternus est et Infinitus,
Omnipotens et Omnisciens, id est durat ab aeterno in aeternum
et adest ab infinito in infinitum, omnia regit et omnia
cognoscit, quae fiunt aut sciri possunt. Non est aeternitas vel
injinilas, sed aeternus et infinitus, non est duratio vel spatium,
sed durat et ades/.»
Nem a pantheizmus, sem a naturalizmus absztrakciói
adják az Isten fogalmát; az Isten nem a világ lelke, nem az
örökkévalóság, nem a tér: az Isten mindenek Ura, aki teremtett
mindent, maga pedig örök és végtelen.
Ez ismeret az észszerűség bevehetlen poziciója.
Az atheizmus különféle kiadása korunkban a tudóst
negélyzi, s úgy tesz mint aki a természettudományokra szeretne
támaszkodni s az exakt tudós káprázatával akarja elhitetni
a dillctáns tömeggel, hogy pünkösdi királysága a
természettudomány által felvirradt igazság országa. Hogy
mennyi vakmerőséggel s mily kevés joggal gyakorolja hatalA
mát a hitetlenséggel kacérkodó (.(intelligenciám, arra a komoly
tudomány gyászos világot vet. A természettudomány nem
ad semminemű pozitív feleletet azon kérdésre, mi a világ
végoka? Nem is adhat: mert a természettudomány az anyaggal,
erőivel és törvényeivel foglalkozik, ott kezdődik, ahol
ezek léte már kész, bevégzett tény; azontúl nem mehet. Azonban
másrészt meg kell jegyezni azt is, hogy ha a természettudomány
nem ad fölvilágosítást a természeten kivül álló
Istenről, ad pozitív kimutatást arról, hogy a természetes hatók,
erők és történések körében végokra, egységes kiindulásra nem
akadunk. Pozitív fölvilágosítást ad tehát aziránt, hogy az
egységes végok, ha kell ilyennek lennie, nem létezik a természet
körén belül.
Ez a legfontosabb szó, melyet a természettudomány e
kérdésben ejt ; hogy ezt jól megértsük, tekintsük a természettudomány
feladatát.
A természetet háromféle szempontból tekinthetjük :
a) mint különböző elemek, összetételek és történések világát.
Ezen szempont alatt a természet a változatosság képét
nyújtja ;
b) tekinthetjük ezeket a különböző lényeket egymásra
való hatásukban. Ha ugyanis a lények specifikus különbségétől
eltekintünk, látunk sok mindenféle mozgást, változást,
folyamatot, jelenséget: a kő esik, a víz folyik, párolog,
a sugár reszket, a tenger hullámzik, a növények élenyt lehelnek
ki, a felhők képződnek, villámlik, a delejtű északra fordul,
a szín fakul, a szervezetek és vegyületek bomlanak. Ezen
szempont a ((kauzalitás elvéi* nyújtja, s ez elvben egy nagy
egységet találunk, mely általános, mely alól nincs kivétel, s
melyet így formulázunk :
1. Nincs változás ok nélkül, s nincs változás hatás nélkül.
2. Egyenlő okok, egyenlő hatások, — más szóval — a
hatás egyenlő az okkal.
c) Tekinthetjük a természetet mint oly anyagi világot,
mely az elemeket és összetételeiket nem mint egymásra hányt
dirib-darabot foglalja magában, hanem ezeket oly arányban,
sorban, számban, hogy számtalan, egységes, önálló egyedeket,
s ezek az egyedek összevéve egy nagy szisztematikus egészet
képeznek ; így például szemünkbe ötlik a jegec, a hárs,
a bokor, az állat, az ember, a csillag, a hold, a naprendszer,
a kozmosz. Ezek nemcsak testek, ezek egyedek, melyekben
részek képezik az egységes egészet.
A természettudomány ezen három irányban veszi a
való világot vizsgálat alá : szétszed, megfigyel, mér, vegyít,
összeköt, kombinál, s ez úton vagyis a tapasztalai, az «a posteriori
» útján gyűjti ismereteit.
Világos dolog, hogy ez úton a szellemi ősokra az Istenre
sehol sem bukkan, positive tehát föl nem leli; de amint föl
nem leli az Istent, épúgy — s ezt eléggé hangsúlyozni nem
lehet — nem mutathat fel sehol egy anyagi ősokot, sőt világosan
kimutatja, hogy a különbségeket nem lehet egységes
anyagi eredésre, a hatásokat nem lehet egységes anyagi őshafóra
visszavezetni. Ezt a kimutatást nevezem fizikai eljárásnak
az Isten létének bizonyításában.
Miután tehát sem a különböző lényeknek, sem a hatásoknak
egységes okát az anyagi világban nem találtam : az anyagon
túl, a fizikán túl egy metafizikus okot kell fölvennem.
A fizika köréből kiléptem a fizikán túl fekvő valóságba; ezt
természetesen nem tehetem a fizikai elvek, hanem a metafizikai
következtetés erejében. Következtetés által, mely oly
természetes és éles mint a gondolattá lett merő észszerűség,
egy abszolút, szellemi, személyes ősök ismeretére jövök. Az
első és második szempont alá fogott természet a kozmológikus
érvet, a harmadik szempontból kiinduló következtetés a
teleologikus érvet adja.
Valóban csak a «fascinatio nugacitatis» régi hatalma s
a metafizikai érzék — így nevezem a gondolkozásra való
hajlamot — végleges kiveszése béníthatta meg annyira a
XVIII. és XIX. századot, hogy az atheizmus majdnem
divattá s a hitetlenség az élet komfortjának egyik kellékévé
lett. A gondolkozás ezen kínszenvedése a történelem legeszmeszegényebb
korszakának bélyegét fogja ránk sütni. De
a kínszenvedő gondolkozásban is dereng a föltámadás hajnala
: a természettudományokra való hivatkozás Isten léte
ellen szédelgésnek bizonyul, s nincs egyetlen természettudós,
aki a tudományból elvet vagy tényt emlegethet Isten léte
ellen. Amit «tudomanynak» szeretnek mondani, nem egyéb,
mint gyökerében téves különféle spekuláció, melyeket materializmusnak,
darvinizmusnak, monizmusnak hívnak. Azért
szükséges főleg természettudományos szempontból a régi
érvek teljes jogérvényét kimutatni, hogy az emberi gondolat
újra visszahódítsa a polcot, melyről lebukott. Nem bujdokolva,
hanem nyilt csatában kell mérkőzni a theizmusnak
az atheizmussal; nem a «dogmatizmus» becsmérlő bélyege,
hanem a tudomány szent létjoga illeti a tételt: van egy
abszolút, szellemi, személyes ősök, a világ teremtője. E tétel
elismerésével emelkedik a hitnek félreismert s megköpdösött
fönsége; fölragyog az az észszerűség, mely az abszolút, szellemi,
személyes ősoknak nyújtott hitben nyilvánul.
«Az Isten létét bizonyító érveket az újabb korban, főleg
Kant híres kritikája óta, becsmérelni szokás. Azóta hívők és
hitetlenek közt lábrakapott a vélemény, hogy Isten létét nem
lehet bizonyítani. Még némely theológusok is úgy tartják,
nevetik a sikertelen fáradozásokat s azt gondolják, hogy
ezáltal szolgálják azt a hitet, melyet prédikálnak. Azonban
nem úgy áll a dolog; Isten létének érvei egybeesnek azon
érvekkel, melyek bizonyítják, hogy higgyünk Istenben;
hiszen ezek az érvek csak tudományos kifejezésre hozott
objektív okok arra, hogy higgyünk. Ha nincsenek ily érvek,
nem találunk okot arra, hogy higgyünk, s egy oktalan hit,
ha ugyan lehetséges, már nem is hit, hanem önkényes, szubjektív
ötlet. Nincs kétség benne, hogy ha az Isten létét be
nem bizonyíthatjuk, a vallásos hit a merő illúzió vagy az
elmebeteg rögeszméjének színvonalára süllyed, mert akkor
ellenkezésben áll vele az objektivitás, a tudományosan kiderített
tények sora és az ezeken épülő; objektív világnézet.**
Az Isten létét bizonyítjuk az anyagi és értelmi világból,
más szóval: a dolgok és fogalmak rendjéből. Mindkét
világ az ő műve. Az anyagi világból különösen a két legfőbb
ok nyomában : a causa efficiens és a causa finalis szerint,
miután ez a két legfőbb kérdés, melyet a kutató ész tesz ; az
egyik : miért, per quid, Stás xí, a causa efficienst, a létesítő
okot keresi; — a másik: minek, ad quid, oö fvexa, a causa
finalist szemléli. E szerint az anyagi világból vett érv két
részre oszlik: a kozmológikus és a teleologikus (xéXo? = cél)
érvre.