Mily vigasztaló ez a mai evangélium s mily biztosan
talál el az emberi szívbe! Ha azt mondanák nekünk: Képzeljétek
el magatoknak a Megváltót úgy, ahogy szeretnétek;
képzeljelek el olyannak, oly leereszkedőnek, hogy ne féljetek
tőle,— oly kegyesnek, hogy megbízzatok benne,— oly szeretetreméltónak,
hogy vonzódjatok hozzá : ugyan, k. h., mertünk
volna-e gondolni erre a kedves képre, melyet Jézus önmagáról
nyújt nekünk, a jó pásztor képére? Hát nem gondoltuk
volna-e, hogy ámítjuk önmagunkat, hogy túlságosan jónak,
elnézőnek, résztvevőnek képzeltük, mikor azt gondoltuk róla,
hogy bárkit közülünk, mint kedves juhocskáját tekint —-
keresi, ha elveszett s vállaira veszi? S úgy-e mégsem tévedtünk
volna, sőt eltaláltuk volna szentséges Szívének érzelmei,
imádandó lelkének gondolatát, mely ott lebegett szemei
előtt mindig s megszólalt ajkain a mai evangéliumban : én
vagyok a jó pásztor.
A jó pásztor képe oly kedves kép, hogy azon a próféta
szeme már 500 évvel Kr. előtt ámulva fönnakadt: «Ami
elveszett, fölkeresem», mondja Ezekiel, azután folytatja :
«Es támasztok nekik egy pásztort, ki őket legeltesse». De ez
a pásztor tán a hatalom embere? tán az erőszak eszköze?
tán a próféta keleti szokás szerint pásztor alatt királyt ért?
Ha volna ilyen kételyünk, azt a mai evangélium eloszlatja,
mert pásztorról szól, kinek száz juha van, ki elveszt közülük
egyet; jó pásztorról szól, ki keresi az elveszett juhocskát,
vállaira veszi s nem tud hová lenni örömében. Az Úr Jézus
tehát a juhnyájnak pásztorával hasonlítja magát össze, ki
nyáját kincs gyanánt őrzi, életét neki szenteli, jó sorsát és
veszedelmét vele megosztja s az Úr Jézus a pásztor gondjaiban,
bajaiban, fáradalmaiban saját maga gondjait, bajait,
fáradalmait visszatükröztetve látja.
Mit tesz a jó pásztor az eltévelyedett juhhal? Rögtön
keresésére indul. így az Úr Jézus. Szíve mindig lángol, mindig
forró ; a lelkek veszedelme neki éles tőr ; mikor ez a tőr
megérinti, fölrezzen és mondja : elveszett egy juhom, melyet
megváltottam ; megyek keresni rögtön !
1. Az Úr Jézus tehát mindnyájunkkal szemben, kik
tévelygünk és tőle elfordulunk, a jó pásztor szerepét játsza.
Elhagyja a kilencvenkilencet rögtön s jár az elveszett egyetlennek
nyomában, keresi s kiáltoz utána. Mi az ő szava?
A lelkiismeret szózata szívünkben, mely nyugtalanít és vádol.
A jó pásztor közeledik az eltévedt juhhoz. Mi az ő közeledése
hozzánk? A kegyelem biztatása : térj meg, térj meg, tévelygő
lélek. S igazán a jó pásztor ajkairól csak ily szavak folyhatnak
; biztat, bátorít, buzdít, vonz ! Nem lehetnek szavai
kemények, nem kegyetlenek. Nem zúdítják ránk a pokol
átkát. Nem hirdetik, hogy véged van, halál fia vagy!
többé nem szabadulsz az ördög karmaiból. így szokott a
világ, így szokott az ördög beszélni ; a jó pásztor nem ismeri
ezt a nyelvet. Mi hisszük, hogy van pokol; de mikor ezt
hisszük, hisszük azon célból, hogy ne kerüljünk bele. A pokol
nem arra való, hogy az embert a kétségbeesésbe hajtsa.
Ezt a világ mondja, mely sem a hitet, sem a jó pásztort nem
érti. Azért van-e a hegyekben örvény, hogy a juh beleessék?
Úgy-e nem azért? De ha tagadják, hogy van, s nem törődnek
vele, — ha altatják lelkiismeretüket s behunyják szemeiket,
vajjon nem tévelyednek-e majd bele? Mit használ az örvényt
nem nézni, mikor ott tátong, s ugyanakkor gondatlanul járni
s a jó szerencsére bízni sorsunkat? ! Mi hisszük, hogy van
pokol, van örvény, melyben végleg tönkre mehet a lélek ;
de az örvény szája körül ott jár a jó pásztor; folyton jár,
minden tévelygő után jár ; folyton kiált a lelkiismeret szavával
: «ó ne keményítsétek meg sziveiteket, ha ma meghalljátok
szavamat».
2. Azután nemcsak rögtön keresésére indul, de szorgosan
keresi.
A jó pásztor erdőt, mezőt, berket, bokrot átkutat, tűvé
teszi a hegyet és völgyet, hogy eltévedt juhocskáját keresse.
Néha megáll s fölpanaszolja fáradalmát; azután újult erővel
és hévvel nekiindul. Ha maga nem győzi, útnak indítja
társait és segítőit s gondját megosztja másokkal, hogy minél
többen, minél buzgóbban keressék az elveszett juhocskát.
Ezt a szorgos kutatást sem utasítja el magától az az
Úr Jézus, ki jó pásztornak mutatta be magát nekünk!
Követi a bűnöst minden útján, otthon és idegenben, a tömkelegben
épúgy, mint a magányban, éjjel úgy, mint nappal;
s nem engedi magát elriasztani. Komolyan szól hozzá, majd
meg lágyan : ráijeszt s ismét szeretettel vonzza. Fölszólítja
a jó lelkeket, hogy segítsék ; megosztja gondjait szülőkkel,
gyóntatókkal, hű és buzgó keresztény jó barátokkal, szónokokkal, tanítókkal; fölemeli s szentséges Szívéhez szorítja
a buzgalmas papokat s apostolokká avatja föl őket. S miután
annyit tett, gondjaiban még úgy sem fáradt ki, csak valami
panaszfélére nyitja meg ajkait, azt is azért, hogy a panaszos
szó is közölje szent Szíve érzelmeit s legyen fegyvere a megkeményedett
szívek ellen. Abban a panaszban is a rossz
útról beszél, melyen ő annyit jár hívei után. A panasz pedig
már 2500 év óta hangzik : «Kiterj esztettem kezeimet egész
nap a hitetlen néphez, mely nem jó úton jár» (Izai. 55, 2).
Máskor ismét fölpanaszolja, hogy bár forrón és folyton
vágyódik, dolgozik, tesz és áldoz, mégsem értik meg őt:
(Jeruzsálem ! hányszor akartam egybegyűjteni fiaidat, mint
a tyúk egybegyűjti csirkéit szárnyai alá, és nem akartad!»
(Máté 23, 37).
3. De nem azért jó pásztor az Úr, hogy keres; nem
azért, hogy szorgosan keres ; de azért jó pásztor, hogy addig
keres, míg meg nem találja az eltévedteket: «És az után
megyen, mely eltévedt, míg meg nem talalja» (Luk. 15, 4).
«Míg meg nem talalja», ez a jó pásztor célja, s ez a szent cél
lebeg lelkünk pásztora előtt. Megtalálhatja addig az eltévedteket,
míg e földön élnek ; ha bűnben haltak meg s elvesztek :
akkor már hiábavaló a keresés. Az örvény széléig keresi.
Az örvény a bűnös ember halála. Némelyiknek ott az örvény
szélén ragadja meg lelkét; kitárja a halálba lekonyuló szív
felé karjait s még az utolsó pillanatban segít rajta. Vannak,
kik 30, 40, 60 évig fárasztották a jó pásztort s ki nem fáraszthatták
; vannak, kik sok éven át egyenes úton siettek a
pokol felé s csak az utolsó pillanatokban tértek el oldalt
a veszedelemtől: ó, mennyire érzik azok, hogy az Úr Jézus
a jó pásztor ; de mennyire érzik azt is, hogy mily oktalanul,
mily eszeveszetten s kegyetlenül viselkedtek ők maguk a jó
pásztor iránt ! örülhetnek, hogy megszabadultak ; de mily
nyomorúságosan és szegényesen állnak meg leiküknek ez
imádandó jó pásztora előtt!
S miért nem ragadja meg ez a jó pásztor legalább a
halálban minden egyes bűnös lelkét? Miért nem zárja kegyelmének
karjaival a halálos bűnben fuldokló haldoklót szentséges
Szívére? Miért halnak meg a jó pásztor dacára az
emberek a bűnben? Miért? Mert akarnak. A jó pásztor szól
szívükhöz, vonzza, gyámolítja őket; de ha nem akarnak:
a jó pásztor senkit sem kényszerít. A bűnös lelke elé állítja
az örvény képét, — oda állítja keresztjét, könnyeit, —
hallatja kiáltó szavát; de ha a bűnös oly könnyelmű, hogy
Krisztus keresztjére ügyet nem vet ; ha oly rabja a bűnnek,
hogy a bűn mosolyától elfelejti Krisztus könnyeit: annak
a lelke elvész; a jó pásztor sem segít azon, kinek nincs jó
akarata.
K. H. ! Ez az egyháznak tana a kegyelemről. Mi ellenállhatunk
a kegyelemnek ; s ha akarunk ellenállni, hiábavaló
a jó pásztor képe, hiába a kereszt s az egész szentírás. Mi
tudjuk, hogy minden ember kap elégséges kegyelmet; de
mire való az a kegyelem, ha nem járul hozzá az ember akarata?
S fog-e hozzájárulni az az akarat, ha beleéli magát a világ
tempóiba, — ha imát s templomot kerül, — ha minden komoly
gondolatnak kitér az útjából? Azért mondja az egyház,
hogy aki nem imádkozik, az nem üdvözül. Azt úgy kell
érteni, hogy aki az Istent nem keresi ésszel, szívvel nem hódol
meg neki: az nem üdvözül. Mindenkinek van elégséges
kegyelme ; de nem hatol szívébe ! S ami oda nem hatol,
attól az a szív nem dobog ! Úszhatik valaki vértengerben ;
de az a tenger vér nem élteti őt ; ami őt élteti, az az a kis
patak, mely ereiben folydogál s melytől szíve melegszik.
A magyar közmondás is azt tartja, hogy aki hogy sóhajtozik,
úgy üdvözül, vagyis ahogy valaki töri, emészti magát, —
ahogy valaki törődik, vágyódik, lelkesül s bánkódik az Isten
kegyelmével: úgy üdvözül; aki tehát nem törődik lelkével
igazán, az aligha üdvözül.
Vannak olyan jószívű emberek is, kik azt mondogatják :
hogyan volna az lehetséges, hogy az a jó Isten valakit örökre
a pokolba taszítson? Erre azt kell mondani: senkit sem
taszít oda ! Isten ments ! sőt ami a szívben megmozdul,
ami nemes, ami szeretet van bennünk ; — ami gyűlölet ég
ereinkben, ami remény és vágy dagasztja szívünket: mindezt
fölszítja az Isten, hogy a lélek pokolba ne kerüljön. Azután
jó pásztornak áll be s kegyelmével kiséri az embert; buzdítja,
rémíti, vonzza ; s végül az örvény elé állítja a keresztet.
Senkit sem taszít az Úr a pokolba : de az emberek belerohannak
az örvénybe. A lelkek rossz útjára odaállította
keresztjét. Tilos az út, azt hirdeti a kereszt. De nemcsak
kereszt az ott, nem két egymásra tett léc; nem ; hanem a
kereszten vonaglik valaki. Találd ki, hogy kicsoda? Sohasem
gondolnád, ha nem nyilatkoztatta volna azt ki maga az
Isten; sohasem találnád ki ezt a nagy rejtélyt; sohasem
fejtenéd meg azt a kérdést, hogy ki az ott, az a vérző, keresztrefeszített
ember? Megmondta azt az Isten : az én Fiam !
De most meg az egész világ, ég és föld, — szív és gondolat
fölkiált és kérdi : Hogyan lehet az? Isten Fia a keresztfán !
Hogyan lehet az? Tudod, hogyan lehet az? Az csak úgy
lehet, hogy van pokol! Ha van pokol, akkor értem a keresztfát!
De, k. h., hová kerültem? A jó pásztorról szólok s a
pokolról beszélek ! Igen ! ez a jó pásztor azért oly buzgó,
mert nagy veszedelemben forognak a lelkek : s azért örül
oly nagyon, ha az eltévedt juhocskát vállaira veheti, mert
oly nagy veszedelemből kiszabadította ! «Vállaira veszi,
örülvén és egybehívja barátait, mondván nekik : örvendjetek
velem, mert megtaláltam az én juhomat, mely elveszett))
(Luk. 15, 5 C). Nem töröm össze, nem sebesítem
meg, nem kötöm gúzsba ; vállaimra veszem, viszem, gondozom
s megvigasztalom. Jól mondta azt Szent Bernát, hogy
a mi bánatunk, mellyel a bűnt bánjuk, a legédesebb keserűség
; s épúgy mondhatom, hogy a mi keresztútunk, melyen
a bűnből ki, penitenciában járunk Istenhez, a legpuhább út :
Jézus imádandó szent Szívén, Jézus vállain tesszük meg azt !
K. H., kérjünk magunknak ebből az édes keserűségből
néhány cseppet; s járjuk be gyors léptekkel ezt a puha,
lágy utat! Nem tehetünk semmit, ami nagyobb örömére
válnék az Űr Jézus szent Szívének. Örvendeni fog fölöttünk
a jó pásztor ; egybehívja majd barátait; örömre hívja föl
atyját, anyját, a Boldogságos Szűz Máriát, az angyalokat és
szenteket: örvendjetek velem ! örvendjetek velem !
Ne éljünk halálos bűnben, k. h., a bűn megkeményíti
a szívet, s nem tudjuk, vajjon nem fordítja-e el másfelé
igyekezeteinket s gondolatainkat. Most jól gondolunk ; a jó
pásztor kedves alakja lebeg szemeink előtt ; most értjük
örömét és bánatát, buzgalmát és fáradalmát: kérve kérlek
tehát a jó pásztor nevében : ne éljünk, ne maradjunk meg
a halálos bűnben. Hív a jó pásztor; menjünk hozzá. Amen.