Jézus szive tisztelete a mi tanulmányunk. Akinek
megnyilatkozik, az úgy néz bele lelkébe, mint ahogy hegyről
nézünk nagy, szép, fölséges vidéket. Nemcsak szemünk lát,
de a lelkünk telik el a magasság érzésével. Egy ilyen bepillantást
enged királyi lelkébe, midőn paraboláiban mondja : Én
vagyok a jó pásztor, ki vérét odaadja, — ki a pusztában egy
juhocskája után is étlen-szomjan tud járni, ki 99-től, amely
megvan, nem tudja felejteni az elveszett századikat, s ki ha
megtalálja, becézi s vállára veszi s úgy indul vissza, hogy
nem érez fáradalmat. Öröme nagy, oly nagy, hogy hallja az
angyalok énekét; tudja, hogy az ő öröme az angyalok öröme
a mennyországban. Ez nagy stíl; ez a jellem, ez a kedély, ez
az érzelmi világ ; ez a pusztában is virágos, belső világgal járó
s egész erejét, életét fölszánó lélek, ki nekem él, nekem a
«perditá»-nak, s azután ha megtalált, úgy örül, hogy a homok
csikorgása lábai alatt angyali énekké olvad lelkében. Ah, ez
a lélek, melynek világa erő és virág, ifjúság és tűz ; királyi
fölény s gyermeki vonzalom. Végtelen perspektíváiban, melyekben
Istent látja, megjelenik fájdalmának víziója, az «elvesztett
», s az adja meg neki az útirányt s buzdítja ő t : járj,
járj az elveszett után ; most terhed ő, mikor nem a tied ;
akkor nem terhed, ha majd válladon lesz, mert akkor a tied
lesz ; addig, míg töröd magad, légy erős, hogy miután eléred,
amit keressz, erőd örömöddé váljék.
Ezt a nagy stílt utánozzuk ;
a) össze nem töpörödni a
mi apró kis méreteinkbe s kereteinkbe, hanem a minket környékező,
nagy végtelenség felé tárva-nyitva hagyni az útirányt.
Érzékkel bírni az Isten nagy gondolatai iránt, még ha
ellenkeznek is nyárspolgári modern gondolatainkkal. Tudni,
hogy azokban is sok a divat. Mindig magunkból ki, azok felé
s ezek fölé iparkodni, kifelé gravitálni, de nem úgy s nem
annyira, hogy elszakadjunk s megszakadjunk. Gravitáljunk
Isten felé az ő gondolatainak alázatos elfogadása által, mint
ahogy a rügy gravitál kifelé, mikor kipattan; mint ahogy a
virág, mikor kivirágzik, s a forrás, mikor kibuggyan; hiszen
mind kifelé vágyik, hogy annál inkább magában maradjon.
A léleknek is a végtelen nagy felé kell kilengenie, kinyújtózkodnia
; szívesen kell fogadnia az Isten nagy gondolatait: azt,
hogy teremtett, jóllehet végtelen s ránk nem szorult; hogy
megváltott..., hogy itt van az Oltáriszentségben; hogy a
végtelent bírni lehet, közvetlen jelenlétét élvezni lehet. Ezen
örülni kell s nem kételkedni. Minek van szárnya a madárnak,
ha lépes vesszőre ül, s minek van hulláma a folyónak, ha
fenékig fagy, s minek van napsugár, ha pincékbe zárkózunk?
b) A nagyot, a fölségest, az erőt, a lelkesülést át kell
élni s tettekbe átvinni. Aki kételkedik s szétrág mindent, az
diszharmonikus, aszimmetrikuslélek. Gondolataimint koloncok
vetődnek lábai közé s nincs jól egyensúlyozva ; az rosszul
épített hajó, mely mihelyt vízre kerül, oldalt fekszik. Lehet
rosszul építeni hajókat s lehet rosszul nevelni lelkeket egyensúly,
szimmetria nélkül. A jól nevelt lélek olyan, mint az
óceánra kifutott hajó vagy mint a szárnyaló madár; a végtelenségtől
meg nem billen, a mélységektől meg nem riad ;
halad, repül, célt ér. Az ilyen lelkeknek egyenes, bízó lelkületük
van; nyilt, tiszta a tekintetük s praktikus az érzékük. Ügy
tudják, hogy a gondolatnak a tett az édes gyermeke, a szó
csak mostohája. Azért az ilyen lélek tesz, a szent hitet gyakorolja
s a formáktól el nem pártol, de nem gépiesen végzi
azokat, hanem öntudattal s bensőséget önt beléjük; — misére
jár, de úgy, mint aki az utolsó vacsora hangulatát tudja
átélni; rózsafüzért tud mondani, de úgy, hogy titkaiba elmerül
s azokban föléled.