A megpróbáltatás napjaiban van szükségünk a bátorító
s biztató szóra, s mikor a szenvedés s a csüggedés nyomja le
a lelkeket, akkor van ideje a vigasznak, annak az isteni
vigasznak, melyet a nemzetek apostola is megkívánt, a Szentlélek
vigaszának.
Ezt a vigaszt szeretnők nektek megadni szerencsétlen
hazánk, s a szomorú világ e napjaiban. Nehéz időket élünk ;
földarabolt hazánk számtalan sebtől vérzik s mi magunk megtörve
s elszegényedve tengetjük életünket. Amikor templomtornyaink
harangjai megkondulnak, úgy érezzük, mintha nem
is ünnepet harangoznának, hanem mint félrevert harangok
zúgnák öntudatunkba siralmas helyzetünket s Magyarország
veszedelmét. Hét nehéz és szomorú év után ugyancsak szomorú
és fáradt a lelkünk, sbár tudjuk, hogy a nehéz időkben
annál nagyobbak köteles-egeink is s hogy annál nagyobb
elszántsággal kell a győzelmes rossz ellen föllépnünk, azért
mégis megkörnyékez a kishitűség s a reménytelenség is. Szeretnők,
ha életterhünk megkönnyebbülne, ha gondjainktól
megszabadulnánk s ha a megélhetés keresztje nem nyomna
le annyira a földre. Ah, igen, szeretnők, ha felejteni, s enyhülni,
ha megint bízni s végleg kitartani tudnánk !
A bizalom, az enyhülés s a kitartás e forrásaihoz akarunk
titeket vezetni, k. h., melyek a hitben, lelkünknek Istennel
való kapcsolatában s a kegyelmi életben nyílnak. Az élet s
erő ez örök forrásaihoz vezetünk s biztatunk titeket, hogy
merítsetek bizalommal az Üdvözítő forrásaiból s hogy higgyétek
el, amit Szent Péter apostol mond, hogy ti az ilyen sötét
és gonosz világban is, amilyen ez a mostani, mint «megvaltott
nép» hirdethetitek «annak erejét, ki titeket a sötétségből az
ő csodálatos világosságába hivott» s nemcsak hívott, hanem
arra rásegített, hogy tengernyi keserűség közt is, mint ő
mondja : «az Isten tisztelete, dicsősége és ereje megnyugodjék
rajtatok». Ezt élő hit, gyakorlati szeretet s Istenben
való megnyugvás által érjük el s e három nagy erényre szeretnénk
e pásztorlevelünkkel felbuzdítani titeket.
I. Ami az elsőt, az élő hitet illeti, jó lesz gyakran megszívlelnünk
Szent Pál apostol szavát: «oportet credere»,
hinnünk kell. Akár boldogságban úszunk, akár tengernyi
kínok közt élünk, az első s a fődolog, hogy Urunk s Istenünk
mellett kitartsunk s szeretetben iránta meg ne fogyatkozzunk.
Érezzük át, hogy vele kapcsolatban vagyunk s tőle el nem
szakadhatunk. Hiszen ő utal rá e benső kapcsolatra, mikor
mondja : «Én vagyok a szőlőtő, ti pedig a szőlővesszők, aki
én bennem marad és én ő benne, az sok gyümölcsöt terem».
Isten a világ ura és semmi sem történik, amiről ő ne tudna.
Semmi sem történik, amit Isten öröktől fogva előre nem látott,
amit ha az jó, nem akart, s amit, ha az bűn és átok, végzései
szerint reánk jönni meg ne engedett volna. S mily biztatóan
hangzik felénk az evangélium szava : «Nemde két verebet
egy filléren adnak? és azokból egy sem esik a földre a ti Atyátok
nélkül. Sőt a ti fejetek hajszálai is mind meg vannak számlálva)).
De hát a vértanúknak nemcsak a hajszálai, hanem a
feje is lehulltak, fogjátok mondani, hát ezt is az Isten akarta?
Erre a felelet az, hogy Isten a bűnt, a zsarnokságot, az igazságtalanságot
sohasem akarja, de azt igen, hogy az ember,
bármi történjék is vele s körülötte, az igaz úton maradjon
s higgye, hogy ha az az út sötét is és véres is, mégis dicsőségre
vezet. Ez volt a vértanúknak s ez minden szenvedőnek útja.
Ilyenek ezek a mi útjaink is a mostani önző, pénzsóvár,
szeretetlen s kegyetlen világban. Ezeket az utakat nem az
Ür Isten rakta, s épen úgy nem az ő akarata szerint való a
nemzeteknek most dúló gyűlölködése, hatalomvágya és önzése.
Ahogyan nem az Ür Isten akarta a háború enyészetét,
mely vaspatákon száguldott végig mindenen, amit becsültünk
és szerettünk : úgy nem az Űr Istentől való a drágaság,
a kín s a gond. Ezek ellenkezőleg az emberi rosszakarattól,
az önzéstől s az aranyborjú imádásától vannak; de Isten
megengedi, hogy e nagy szenvedések ránk jöjjenek, részben
büntetésül a förtelmesen káromkodó nemzet bűneiért, azután
megokulásul s eligazításul egy jobb jövőnek megteremtésére.
Tehát egy felsőbb akarat uralkodik s intézkedik a hívő
ember gondjai s küzdelmei fölött, amely akarat nem rossz,
hanem jó s amely a rosszat s a szenvedést is javunkra fordítja.
Ez a nagy hit a mi erőnk s a mi pajzsunk; mert mindent
kitart az s nem panaszkodik, aki a szentírással mondhatja:
«Mi jöhet rád a Fölséges akaratán kívül?» Ha tehát nehéz az
életünk és sok a gondunk, — ha csüggedten meredünk a sötét
jövőbe, mondogassuk magunknak a bölcsnek intelmét:
«Fiam alázd meg szívedet s tűrd el Isten látogatásait: ragaszkodjál
Istenhez . . . fogadj el mindent, amit rád bocsát
és megaláztatásodban békével szenvedj, mert tűzben próbáltatik
meg az arany, a kedves emberek pedig a megaláztatás
kemencéjében». Boldog emberek s igaz keresztények azok,
kik bármi történjék, Isten akaratán megnyugodva, a jót s a
rosszat egyaránt Isten kezéből veszik ; — igazán boldog emberek,
kik ha a pusztító fergeteg elvonult s az ágon egy madárka
csicsereg s kik, ha az árvíz elvonult s Ismét új virág
fakad, elfelejtenek bút és bajt, s megint gyermekdeden bíznak
a látogató Isten örök jóakaratában.
II. A második lelki kellék, melyet a nehéz élet elviselésére
figyelmetekbe ajánlani akarunk, a gyakorlati szeretet, mely
embert emberhez közelebb hozzon s testvért a testvérhez
melegebben fűzzön. A kegyetlen s szívtelen önzés, a pénzhajhászás
s kincsszomj máskor is volt a világ sötét oldala,
de most ezek erőszakosan tolakodnak az emberi érdeklődés
homlokterébe annyira, hogy háttérbe szorítják a hitet, elhalaványítják
az Úr Jézus s a szentek példáit, s «pénz, pénz s
minél több pénz» a jelszavuk. A középosztály oly gondokkal
küzd, hogy minden érdeklődése a megélhetésre irányul; a
gazdasági viszonyok a falut szembehelyezik a várossal s egy
új osztályharcot teremtenek s bár vannak, akik meggazdagodnak,
de az egész nemzet mégis oly leromlott, hogy koldusbottal
kezében s keserűséggel szívében vigasztalanul s
fáradtan kocog nehéz sorsának kietlen útján. Lesz-e hát
ereje e nehéz útat járni s lesz-e kedve a hit s a tisztesség mellett
kitartani, ha gazdasági nyomorúsága még továbbra fokozódik?
E nagy veszedelemben nem sürgethetünk semmit anynyira,
mint a szeretetet, az irgalmat s könyörületet, az igazságot
s az irgalmasság testi-lelki cselekedeteinek gyakorlatát.
Ébredjen minden hitközség arra a tudatra, hogy mindegyik
a Krisztus családja, s legyen gondja, hogy ne legyen
abban a családban senki, aki éhezik, mialatt mások lakmároznak,
— senki, aki mezítelen, mialatt másnak fölös ruhája
vagy lábbelije van. Közelebb kell jutnunk egymáshoz, közelebb
! Meg kell éreznünk mások baját, úgy hogy abból mi is
szenvedjünk, s mások gondját úgy, hogy ezt mint a magunkét
eloszlatni törekedjünk. Ah, k. h. a fájdalom, a szenvedés,
a köznyomor ugyancsak fölszántotta a földet, s törésföld,
durva szántás lett ez az egész Magyarország: de ha már az,
ne legyen úgy, hogy az isteni Magvető, ki a megújhodás s
a föltámadás magvait hinti, fagyos szívek göröngyei közé
hullassa azokat! Ne legyen úgy, hogy az irgalomra s könyörületre
intő igék, melyeket hozzánk intéz, süket fülekre találjanak
s hogy az a tűz, a buzgóság s szeretet tüze, mellyel fölgyújtani
akarta a világot, önző lelkek kiégetett pernyéje közt
kialudjék !
Tehát az evangéliumi szeretetnek s testvériségnek e lelkét
kell magunkban felkeltenünk. Ha ez fölébred, akkor vész
majd a kishitűség a szegényekben, enyhül a gond a családokban
s a nagy kietlen magyar télben megint a reménység s a
bizalom lesz úrrá a csüggedő s szenvedő milliók fölött! Isten
is szerető emberek által segít. Legyen szeretetünk, akkor
Istentől valók vagyunk s akkor általunk lesz tűrhetőbb a
világ sora 1
III. A harmadik lelki kellék, amelyet nyomorúságunk
enyhítéséül figyelmetekbe ajánlunk, a megnyugvás s a békesség
szellemének ápolása.
Nagyon fontos dolog, hogy ily zaklatott időben s a minket
környékező nagy idegenségben a közös szenvedés közelebb
hozzon minket egymáshoz. A külső ellenség sokat ártott
nekünk s szétszedte hazánkat; de a belső pártviszály még
jobban megnehezíti az életet s bizonytalanságot s aggodalmas
lelkületet hoz reánk. Az egyik erre, a másik arra húz oly
időben, mikor mindnyájunknak egybe kellene forradnunk,
hogy vállvetve támogassuk meg a megrendült hazát s könynyítsünk
a megélhetés nehézségein. Ehhez megértés s jóindulat,
bizalom és összetartás kell. Kellett az máskor is, de
kell főleg manapság, mikor sok kínos kérdés feszíti kínpadra
a magyarságot. Aggódva nézünk Magyarország határaira,
aggódva a magyar széthúzásra s államiságunk megsértett
függetlenségére, aggódva a szembeállított falura s városra,
a politikai pártviszályra és felekezeti érzékenykedésre.
Átkot hoz a magyarságra, ki annyi vész és baj után még
most is csak pártviszályokba s gyűlölködésbe kergeti. Minden
széthúzással szemben föl kell ébresztenünk magunkban
az elszánt s törhetlen akarást, hogy a pártviszálynak s meghasonlásnak
minden üszkét összetapossuk s mindent megteszünk,
hogy a békességet s a megértést köztünk előmozdítsuk.
Ha polgári életünkben alkotmányunkhoz híven ragaszkódunk s törekvéseink útjaira ezeréves történelmünk fényeivel
s nagyjaink példáival rávilágítunk, akkor nincs semmi ok
az aggodalomra, hogy vitás kérdéseinket ezentúl is az igazság
s jog szellemében s alkotmányos törvényeink értelmében
oldjuk meg.
Szent István birodalma és a szent korona lesz ezentúl is
a mi alkotmányos életünk alapja s további fejlődésünk vezéreszméje
és csillaga. Tisztelettel tekintünk fel szent királyaink
dicső alakjaira, Szent Istvánra, a szent korona s a királyság
szerzőjére, Szent Lászlóra, ki e korona fényét egész Nyugateurópára
kisugároztatta, — lelkesedéssel ápoljuk magunkban
Szent Imre s Szent Erzsébet, az érintetlen erős ifjúság s
a női eszményiség képviselőinek emlékét s tiszteletét. E szentek
fénye nekünk világosság s az a körülmény, hogy az Árpádházból
nyúltak föl az égig, kedvesebbé teszi nekünk magyarságuk
által is az erényt s közelebb hozza azt hozzánk. Szeressük
hazánkat úgy, mint ők szerették, álljunk a törvény s
igazság alapján úgy, mint ők álltak, szolgáljuk e vörös forradalmak
által megrendült hazát is úgy, mint ők szolgálták azt
a történelem zivatarjaiban, s lássuk, s tiszteljük a sok nehézséggel
visszaállított mostani rendben is Isten gondviselését.
Ugyanezt kell mondanunk katholikus egyházi életünk
mozgalmairól s érdekeink védelméről is. Most, mikor az ország
össze van törve s az egész világ beteg, első kötelességünk,
hogy fölélesszük magunkban a katholikus összetartást s ezekkel
az összetartásból merített erkölcsi erőkkel s krisztusi szeretettel
lássunk hozzá e nagy romlásban az újjáépítéshez s e
nagy kórházban a gyógyításhoz. Szellem és lélek kell ehhez.
Ezt akarjuk szítani, ezt nevelni magunkban ; de senkinek letörésére,
senkinek kárára, aki jót akar ! Minden egyházi buzdításunk
ezt célozza; minden katholikus megmozdulásunk
ezt jelenti. Mi nem lázítani, nem izgatni, nem széthúzni akarunk,
hanem a hitből való életet kívánjuk fejleszteni. Pártviszály
s felekezeti villongás helyett mást kíván most tőlünk
az egyház s a haza. A kereszténységet ellenséges áramlatok
csapkodják s azért mindenkivel kezet fogunk, ki ez alapokat
védi; ugyanakkor pedig föl akarjuk léptetni magunkban a
legnagyobb védő s hódító erőt, az igazi keresztény életet,
melyet Szent Pál dicsér thesszalonikai híveiben mondván:
«Mi az evangéliumot nálatok nem egyedül beszéddel, hanem
erővel s Szentlélekkel is hirdettük . . . s ti követőink lettetek
elfogadván az igét sok háborúság között, úgy hogy például
lettetek minden hivoknek». Ilyen kereszténységet akarunk,
példás, szent életet! Ha az meglesz bennünk, akkor győzhetetlenek
leszünk. Ne lássunk tehát rémeket s veszedelmeket
ott, ahol azok nincsenek, hanem erősödjünk meg hitünkben
s egyesüljünk az egyház s haza szeretetében és szolgálatában.
Mindenekfölött pedig nyugtassuk meg lelkünket e szomorú
napokban. Találjuk meg a vigaszt a köztünk élő Jézusnál
s a vele való életközösségben. Ez a Jézus köztünk van,
velünk van s bennünk van; lehetünk-e hát kicsinyhitűek? 1
A jeruzsálemi templomról mondja az Ú r : «megszenteltem
e házat, hogy nevemet odahelyezzem és ott lesznek szemeim
és szivem mindenkoron». Akivel van az Isten neve, a
szemei és a szíve, annak nem lehet aggódnia, s bármi történik
vele, meg kell találnia magát. Már most gondoljunk templomainkra
s a köztünk élő, az Oltáriszentségben minket szerető
Űr Jézusra! ő van velünk, — a szemei rajtunk, — a
szíve bennünk 1 Az Űr neve fölség és hatalom; velünk van
tehát segítő kegyelme ! Az Űr szemei rajtunk; tehát gondunkat
viseli s el nem felejt minket! Az Ür szíve bennünk ;
tehát az ő életét éljük 1 Tudta, hogy sanyargatott s szenvedő
híveinek az lesz mindig szívük vágya, hogy ő köztük s hogy
közel hozzájuk legyen. E vágyukat teljesítette, mert mikor
azt mondta : ez az én testem, azzal azt is mondta, hogy itt
van a szívem, s mikor azt mondta : vegyétek s egyétek, azzal
azt is mondta, hogy az ő szíve legyen a mienk s élete s ereje
s bizalma is a mienk. Bizalmatlankodhatunk-e, csüggedhetünk-
e ezek után? Kialhatik-e szeretetünk egymás — s könyörületünk
szegény felebarátaink iránt? Kétségbeeshetünk-e
jövőnk s hazánk sorsa iránt? S ha mégis megkörnyékezne
valamiféle ily érzés: itt a segítség; itt van Jézus: imádjuk,
vegyük, együk, pihentessük fáradt fejünket szent szívén s
megkapjuk tőle az erőt a kitartásra s a békecsókot a megnyugvásra.
Végezetül mi is megismételjük a kereszténység legnagyobb
költőjének szavát: «Ö boldog Magyarország, ha
nem hagyja magát többé félrevezetni I» Magyarország most
nem boldog ; nehéz, kegyetlen utakon jár ; de ha a nagy idők
szavát megérti; ha hitében meg nem inog s szeretetét visszakapja
: akkor majd rátalál a békesség s boldogulás útjára.
Vezess minket Uram oda, hogy akkor majd boldogabban s
hívebben szolgálhassunk Neked 1
Székesfehérvár, 1921. december 13.