Koporsója, sírja, temetése-e Jézusnak az Oltáriszentség?
Nem ; mert jóllehet áldozatáról emlékezünk meg vételénél,
de Jézus hangulatát az Oltáriszentségben ki nem meríti
sem a zöldcsütörtök, sem a nagypéntek, kell oda még egy
jellemző vonás, a diadal, s azt ez az ünnep jelzi. Az ünnep
hangulata diadalmas érzést inspirál.
a) Bátorságot ... A lelki életet lépten-nyomon követi
valamiféle szent csüggedés, szent panasz s elégiás érzület.
Nemcsak elégedetlenek, de csüggedők is vagyunk; lenyom
gyarlóságunk, győzelmeink sem lendítenek rajtunk s kudarcaink
száma nagy. Kísérteteink, mint hiénák, mint karvalyok
követnek, s nem kell sötét világnézet ahhoz, hogy fölpanaszoljuk
a sikertelenséget. A dogmatika kígyózó, keskeny
ösvényt mutat a boldogulásnak, s ahhoz merészség, bátorság
kell. Kell ének és himnus, mely dicsőíti az Urat s igazat ad
neki az élet minden körülményei közt, nyomorúságainkban
is, s ugyanakkor tudja, hogy azokon is győzünk. Hogyne
győznénk, hisz itt van, köztünk van. Jézus van itt. Titokzatos
jelenléte az egyházat az Űr seregévé avatja, mint a
frigyszekrény a zsidó népet! Nem szabad félnünk. Több ő
diadalmas seregeknél.
b) A bátorságon kívül tetterő kell. Kellenek nagy indítóokok,
melyek törekvéseinkben, mozgalmainkban lelkesítenek
; különben elfáradunk és elernyedünk. Kellenek energiák,
melyek duzzadásától a nehézségek kérgei s rétegei megszakadnak,
mint kőfalak a gyökerek tavaszi duzzadásától.
A legnagyobb tetterő a tökéletességhez kell. Ha az alázat az
első kegyelem, mely alapja a lelki életnek, bizony époly szükséges
a tetterő ! Ezt az Oltáriszentségből merítjük; világfeledést
s. vigaszt s kárpótlást azért, amit elhagytunk.
c) Áhítatot. Az Oltáriszentség szeretete: a hitnek
királyi áhítata, rózsája és illata. A hit gyökér, de dogmái az
Oltáriszentségben virágoznak ki; pl. hogy az Isten szeret,
hogy el nem hagy, hogy elvisel, hogy nem kegyetlen; hogy
az Isten országa elrejtett kincs, hogy az egyház közösség
Istennel; hogy velünk az Űr, hogy királyunk. Az Oltáriszentség
szeretete építi a dómokat; kinő belőle gyönyörű
stílben az az Isten-tisztelet. Hol az az eget átható imádság?
Hol az az Isten-tisztelet? Hol a főpap? Hol az áldozat, mely
Istennek tetszik? Térdelj le az Oltáriszentség előtt; itt van
mindaz.;
d) Nagy bizalmat. Az ember elvész az Istenben, mint
csepp a tengerben, mint levél az orkánban, mint lehellet a
kemény éjtszakában. A filozófia beszél Istenről, providenciáról
... , de ez még mindig jégkéreg vagy tarló; a hóvirág,
mely áttöri a kérget, a hajtás a tarlóból; az a hit, melyet
Jézus hoz és hordoz, melyet szíve lehel s bennünk kipusztíthatatlan
bizalmat ébreszt, akár bűnösök, akár igazak legyünk.
Nagy, extatikus szeretettel járt köztünk; szívvel, melyben
senki sem kételkedhetett. Elváltozott színében a Táboron,
elváltozott a föltámadásban; de nem változott el szívében.
Mennybemenetele után sem változott el. Hűségének bizonysága
az Oltáriszentség. Elfonnyadna a hit gyökere, ha nem
bírná virágait kihajtani; virága pedig a halálon is győzedelmeskedő
szeretet. Á halál sem változtat rajtam; íme, látjátok,
hűséges, tapadó, emberséges szeretetemben egészen a
régi vagyok. Ezt fejezi ki az Oltáriszentség 1 A hit csak alacsony,
tengő moszat vagy lengő vizionál, ahol nem hajt ki
az Oltáriszentségig! Azért a hit ide vágyik.
e) Nagy szeretetet az egyház iránt. Az egyház Jézus
gondolata, ő tervezte, ő építette, ő fejlesztette, ékesítette.
Mint művész dolgozott rajta. Hogy folynak ajkairól a legszebb
hasonlatok ! Az Ür szereti az egyházat. . . szereti, hogy
szép, szeplőtelen, kedves legyen az ö háza, az ő pihenője,
otthona legyen. Nagy közösség az Istennel. Azért oly szent
benne minden. Szent közösség. S hol e közösségnek lelke,
hol a szívek szent kapcsa? Maga Jézus itt e szent község
kebelében a «vinculum peri'ecfionis», az egyesítő, összekötő
karminvörös fonál, Jézus az Oltáriszentségben. Valóban,
csak az egyház bírja őt, az juttatja nekünk; lehet valaki
buzgó keresztény, de ha Oltáriszentsége nincs, legédesebb
kenyere hiányzik, idegenben jár. Ez az egyház diadémje, ez
kincse, kezeiben tartja az Evangéliumot s ölében az Oltáriszentséget!
Azért ez Oltáriszentség szeretetet inspirál az
egyház iránt. Megérezni rajta az Urat, mindenütt van valami
abból a melegből. Szellemén ragyognak az Ür erényei, rendelkezésein
észrevenni az Úr házának szellemét, a gyermeki
érzést. Észrevenni rajta az Ür jelenlétét, az ő erejét. . . s
ragaszkodni hozzá, mint a zsidók Jeruzsálemhez. Lojalitást
is nevel bennünk s nagylelkűséget.