A Szentháromság a hitnek titka. Van a hitnek sok titka,
de az első s a főtitok ez: egy Isten három személyben. Az
ember érti e szavakat, de nem lát át rajtuk ; olyan, mintha
egy fényből szőtt függöny előtt állna ; olyan, mintha este
a napnyugtának ragyogó, aranyos, tüzes fellegeibe nézne:
látja a függönyt, de nem lát át rajta; látja a ragyogó alkonyatot,
szinte belenéz az égbe : de nem lát mást, mint ragyogást
és fényt. Úgy állunk mi az Isten végtelenségével szemben
; fényt látunk, de semmi mást; gyönge a szemünk,
többet nem láthatunk, sőt szívesen lesütjük szemeinket a
földre; hiszen nem vagyunk sasok, hogy a napba nézzünk.
S nemcsak mi vagyunk így ; hanem ez mindnyájunk közös
sorsa. Mózes is hajdan azt kérte az Istentől: «Mutasd meg
nekem arcodat»; s az Isten azt felelte neki: «Nem láthatja
azt ember, ha nem akar halálfia Ienni». Újra kérte őt Mózes,
de azután sem láthatta meg az Isten arcát; hanem látott
fényt és homályt is, mintegy az átmenő Istennek árnyékát,
s azzal be kellett érnie. Az Istent tehát magában nem láthatjuk
; homályosan azonban, s mintegy átmenetben igenis
fölismerhetjük, s ez a homályos ismeret a szent hit, s a hitnek
ágazatai közt az első : egy Isten három személyben.
Ebbe a fényes homályba áll az Úr ; e felfoghatatlan hittitokban
várja és követeli eszünknek s szívünknek hódolatát,
s hogy e hódolatot tökéletesebben végezhessük, fontoljuk meg,
hogy miként áll az ember a magát kinyilatkoztató Istennel
szemben, aki azt mondja : hárman vannak, kik az égben
tanúságot tesznek, Atya, Fiú és Szentlélek.
Az ember az égből jövő szóval szemben megrendül s készséggel
elfogadja azt. A gyermek is s a meglett ember is keresztet
vet magára s vallást tesz az Atyának, a Fiúnak s a Szent2
léleknek nevéről. Minden szentséget, minden esküt, minden
ünnepélyes végzést a teljes Szentháromság nevével erősítünk,
s ha néha törjük is eszünket rajta s föl akarjuk érteni, hogy
hogyan is lehet három személy egy Istenben, csakhamar a
kisdedek alázatos hitéhez térünk vissza s ismételten mondogatjuk
: hiszek, hiszek. E tekintetben mindnyájan úgy vagyunk,
mint az az együgyű gyermek, akit a tudákos iskolalátogató
gúnyolva kérdezett: «Ugyan mit fogsz te tudni tenni
a mennyországban, mikor már itt e földön oly bárgyú és
tudatlan vagy?» a gyermek azt felelte : «Egyre azt fogom
hajtogatni: imádott, áldott légy teljes Szentháromság)).
Ugyan tudna tán a bölcs, a tudós, a világlátott embert
mást mondani; tudna-e méltóbbat, igazabbat és szükségesebbet
hinni és vallani? Nem ! Az egész kereszténység beléáll
ebbe a szent felhőbe, ebbe a szent homályba, mely értelmünkre
borul, s az öntudatos hitnek hódolatával imádja az Istent,
akit nem lát, mert őt látni egyáltalában képtelen ; de azért
örvend annak a végtelenségnek, annak az életteljességnek,
mely az Isten három személyében van s annak a leereszkedő
szeretetnek, mellyel az Űr önmagát az embernek kinyilatkoztatta.
1. Igen, k. h., a Szentháromság titkát örvendező szívvel
kell fogadnunk s átkarolnunk, mert az Isten nagysága és
végtelensége nyer benne kifejezést. Ha kérdezed, miért van
az Istenben három személy, azt kell felelnem : «mert végtelen
nagy az Isten». Értjük-e k. h. az Isten nagyságát? Ha számon
kérjük a földön az Isten műveit s azt az erőt, mely
azokat létbe hívta ; már akkor elnyom az Isten nagysága,
s gyöngeségünk átérzése imává változik ajkainkon. De mi
lesz velünk, s hová vész erőnk, ha e föld szűk kereteiből
kiemelkedve, a mindenség útvesztőibe tévedünk? ha a forgó
világokban megnyilatkozó Isten nagysága borul ránk? Ki
érti ezt? Ki fogja föl? Lelkünk szétfoszlik mint a pókhálószál,
mellyel kereket akarnánk kötni; szívünk verése elhal,
mintha eszméletét készülne elveszteni, mikor az Isten nagyságát
elgondolja. Uram — kiált föl ilyenkor az ember —
Uram, az én létem semmiség; szűk, keskeny és korlátolt;
Te vagy, Te vagy igazán ; mi inkább csak árnyékok vagyunk,
a Te hatalmas, erőteljes léteddel szemben. Fölfogni nem
bírom nagyságodat, s e felfoghatlan nagyságban rejlik ép oka
annak, hogy Te három személyben egy vagy. A mi parányi
létünk korlátoltsága miatt mindig egy személyt képez ; a te
fölfoghatlan valód három személyben egy. Ki az az ember,
aki mondhatná, hogy az nincs úgy? Ki az, aki fönnakad az
egy Isten három személyén? s ha fönnakad, ugyan latolgatta-
e már az isteni lényeg végtelenségét? Átérezte-e már
saját parányiságát?
Lépjen csak ki az ember önmagából, emelkedjék ki földi,
emberi létének korlátaiból: ha megcsapja arcát az Isten
lehelete, ha kezdi sejteni a végtelen Istennek fönséget, örömmel
fog majd akkor meghódolni a Szentháromság titka előtt.
Vagy gondoljunk, k. h., az Isten végtelenségére. Mindenütt
van, él és hall az Isten. Kicsoda képes megmérni a
világokat? Kicsoda képes fölkutatni az erdők rejtekeit, a vízmosások
s a hegyszakadékok csendét, a föld mélyeit? Ha az
éjfél sötétségében az erdő harasztján kúszik valahol a kígyó ;
ha a vízmosás szitáló partjairól leválik egy homokszem, s
leüti magával a rajta mászó bogarat; ha századok óta
elhagyatott bányákban időnkint csepeg a víz s kísértetiesen
visszhangzik az a fénytelen üreg : mindenütt ott van az Isten.
Ha éjjel fölemeled szemeidet az égre, s kérdezve függeszted
tekintetedet a csillagokra, de nem látsz belőlük mást, mint
azt a reszkető sugarat: gondold meg, mindenütt ott van az
Isten ! S a csillag mellett, melyet nézesz, ragyog a másik,
azután a harmadik s így tovább, s a csillagok felett van a
tejút, csillagköd, s azon túl mi van? Új és új világok s ott
is létezik, él, hall, alkot az Isten ! S mialatt gondolatunk
elfárad s elcsigázva visszatér a távolban kalandozó tekintetünk
: látjuk a mi korlátolt létünket, s érezzük törpeségünket.
Mi itt állóhelyünkben néhány arasznyi tért foglalunk
e l ; mi ha máshová akarunk jutni, az egyik helyet el
kell hagynunk s a másikát kell felkeresnünk : de micsoda
s milyen lehet az az Isten, akit mérni nem lehet, helyhez
kötve nincs. A mi létünk, a mi személyünk arasznyi térben
s időben van ; csoda-e hát, ha egy személyt, egy gyarló,
halandó személyt alkot? Elég a kis vízérnek, ha csevegve
futja be folyását; ne várjuk tőle, hogy ágakra oszolva, egy
világ kincseit szállító hajókat emeljen. Nekünk is elég, k. h.,
ha szerény, egyszerű létünkben egy személyiséget alkothatunk.
De az Isten végtelensége mint az óceán, mélységből
mélységbe ömlik s meg nem fogyatkozik. Három személyt
képez az isteni lényeg, mint amilyen például három ember;
nem három személyt, mint amilyennek képzelne valaki egy
testet három fejjel; nem, k. h., az Isten tiszta szellem, neki
sem teste, sem feje ; ő a tiszta, merő élet; ez a végtelen élet
külrevaló megszakadás és különválás nélkül, önmagában
alkot három szellemi létet, melyet Atyának, Fiúnak, Szentléleknek
hívunk.
Aki a Szentháromságot érteni akarja, az értse meg előbb
az Isten nagyságát; az mérje meg előbb az Isten mérhetetlenségét!
A végtelen nagyság s a mérhetetlenség csak fölületét
képezik az Istenségnek ; benn pedig rejlik az Istenség
élete, a teljes Szentháromság. Az Isten nagyságát és mérhetetlenségét
nem értjük; látjuk, hogy kell ilyennek lennie
az Istennek, de nem fogjuk föl, csak tapogatózunk körülötte ;
a Szentháromság titkát szintén nem értjük, de nem is látjuk
be, hogy az Istennek kell három személyben léteznie. A végtelen
nagyság s a mérhetlenség is titok ; felhő, homály az is ;
de a Szentháromság titka az Isten legmélyebb, leghomályosabb
szentélye: oda csak alázatos hitnek van bemenete.
Menjünk be a szentélybe; vessük le saruinkat, a világi,
a földi, az emberi gondolatokat, s bízzuk magunkat annak
az örök igazságnak vezetésére, mely sem nem csal, sem meg
nem csalatkozik.
2. Többet mondok : ajánljuk föl örvendő szívvel hitkészségünket
az Istennek, aki leereszkedik gyönge teremtményeihez
: kitárja elénk titkait. Nagy kitüntetés ez reánk
nézve, hogy az Űr meghív minket, bizalmasságába vonz s
meghallgatja imáinkat, mely egyre csak azt ismétli : «Mutasd
meg nekem arcodat». No hát a Szentháromság titka az Isten
arculatának legjellemzőbb s legkifejezőbb vonása. A Szentháromság
titka az Isten végtelenségébe vezet be minket, ahol
szédül fejünk, ahol kialszik a tudás mécse ; ahol az ember
Istent csak a hit hódolatával tisztelheti meg, midőn mondja :
«Hiszem Uram, hogy Te nem vagy olyan, akit véges eszünk
fölérthet vagy megmérhet; fogadd azért e véges értelmem
hódolatát, fogadd hitemet; Uram ! én hiszem, hogy Te egy
vagy három személyben.
Értelmünk s akaratunk e hódolata tiszteli meg ezt az
imádandó, végtelen Szentháromságot. S méltán, mert a végtelen
Istent, a világosság s örök igazság Urát nem a kezek,
nem az inak, nem a karok, nem a gépek szolgálata tiszteli
meg elsősorban, hanem az értelem s az akarat szolgálata,
melyet hitnek hívunk. Mi által szolgál a szolga gazdájának?
ugy-e azáltal, hogy testi munkát végez ura parancsára és
akarata szerint; kapál, szánt, söpör, tisztogat, tesz-vesz, szóval
teljesíti gazdája akaratát; a gazda gondolataihoz illeszti
saját gondolatait, a gazda akaratához alkalmazza saját akaratát.
Mi is Isten szolgái vagyunk; mi is szolgálni s hódolni
kívánunk neki. Kérdem már most, mi által mutatjuk ki ezt
a mi szolgálatunkat? Azáltal-e, hogy lótunk-futunk éjjelnappal
s kenyeret keresünk? Bizonyára azáltal is 1 Azáltal
szolgálunk-e Istennek, hogy templomába járunk, böjtölünk,
imádkozunk, irgalmasságot cselekszünk? Mindenesetre azáltal
is ! Vagy talán azáltal, hogy a bűnt kerüljük; Isten parancsait
megtartjuk? Bizonyára azáltal is 1 Hiszen Isten az Úr,
övé minden ; neki jussa van minden erőnkhöz s tehetségünkhöz
; neki szolgáljon karunk, kezünk, lábunk, testi erőnk ;
de mivel Isten az az Ür, az Urak Ura, a végtelen Fönség,
azért előtte kell mindenekelőtt eszünknek, neki kell értelmünk
hódolatát bemutatnunk hitünkben. Te Úr vagy Istenem, —
így kell hozzá fohászkodnunk, — én szolgád vagyok ; mivel
pedig Te vagy a legfőbb, az imádandó Ür, azért neked ajánlom
föl az én legnemesebb, s legalázatosabb hódolatomat,
értelmemet vetem alá neked. Hiszek benned ; hiszem amit
nem látok, de amit Te elém társz. Isten, kit a bölcs lángesze
föl nem ért, csak titkon érző lelke imádva sejt; mihelyt
szavadat hallom, megfogadom azt, elfogadom s igaznak vallom
; igaznak mindenekfölött, igazabbnak annál, amit magam
látok és tapintok, s örülök rajta, hogy lelkem és szívem
e hódolatával megtisztelhetlek téged.
Ime, k. h., az Isten a Szentháromság titkában lép elénk
vakító fénnyel és fölfoghatlan fönséggel, s az ember lesüti
előtte szemét, meghajtja térdét és fejét s azt mondja : Hiszem
Uram, hogy Te egy vagy három személyben ! Add, hogy
valamint a Szentháromság nevében megkereszteltettem, úgy
egykor a Szentháromság dicsőségét színről-színre láthassam.
Amen.