«És mikor elérkeztek a pünkösd napjai . .., lőn hirtelen
az égből mint egy sebesen jövő szélnek zúgása, s belölté az egész
házal, ahol ülnek vala* (Ap. Cs. 2, 1).
a) Mikor végre hosszú vártatva pünkösd lett! Ah, a
várakozó szíveknek a tíz nap egy kis örökkévalóság ! Sinai
hegyen e napon kötötte meg egykor Isten népével a szövetséget
; ez tehát a megfélemlítő törvénynek ünnepe volt, melyen
inkább a szigor, a szolgaság érzett meg, mint a szeretet s a
szabadság. Sinai alatt ébredt a nép a fölséges Isten uralmának
öntudatára. Nyakas volt, s azért a törvény iga lett nyakában.
Most azonban más pünkösd lett: szeretet, bensőség, lelkesülés,
öröm tölti el a szíveket. A lélek a Szentlélekkel szeretetben
egyesül; tud hevülni s olvadni; tud áradozni s vértanúvá
lenni. Ö pünkösdök pünkösdje ; édes, lelkes születésnapja
a készségnek, erkölcsiségnek, szeretetnek ! Te vagy lelkem
ünnepe!
b) «Mint egg sebesen jövő szélnek zúgása*. Zúgva jött le
az égből az élet lelke ... zúgott, figyelmeztetett, ébresztett,
csődített; ez volt a pünkösd harangszava! Átjárt zegetzugot,
megrendített farizeusi házakat és római praetoriumot;
különösen pedig átjárta azt a zárt ligetet, az apostoli lelkek
gyülekezetét; megmozgatott benne minden ágat-bogot,
minden lombot és levelet; fölpattantott minden iügyet,
fölébresztett minden energiát; lelkiséget, szabadságot lehelt
s kimelegítette s kitágította a belső világot; ez az ő világa,
az öntudat, az érzések, a motívumok világa. Külre csak az
általános s közös viszonyok rendezésében s intézmények
alkotásában nyilvánul. Mily mély s nagy ezzel szemben a
belső világ! Akarjunk jól, nemesen, erényesen, szépen, fölségesen,
tiszteletteljesen, tisztán, szemérmesen, fegyelmezetten,
türelmesen, bátran, kitartóan, alázatosan, előzékenyen,
ájtatosan, örvendezve s bízva; ez a mi világunk.
c) Betölté az egész házat...» Ez az egyház ; ide vonzódott
a Lélek. Mint ahogy Noé galambja nem dögre, tuskóra,
romra, hanem a bárkára szállt le: úgy a Szentlélek az egyházra
; ez is bárka a vízözönben. — Leszállt a galamb Krisztusra
is, az Isten szerelmes fiára, keresztelésében ; most pedig
híveinek gyülekezetére, a tűzzel keresztelt apostoli egyházra
száll. Szállhat ide bátran; minden lélek várva várja ; nem
magányos fa, hanem egész erdő hívogatja tavaszi pompában.
Leszáll ő száraz ágra is, bűnös lelkekre, hogy szárnya csattogásával
fölébressze őket; leszállt magányos fákra, az ószövetség
szentjeire ; de fészket csak erdőben, a lelkek közösségében
rak, ott van otthon, ott búg, szeret és költ. Örüljünk az egyház
e galambjának, ez édes vendégnek. «Dulcis hospes animae»,
lelkünk édes vendége.