Hová ment az Ür Jézus? Haza ment: felment a mennybe;
ez az ő hazája; ott megnyugszik : «ascendit in caelum, sédet ad
dexteram Dei»; ül, nyugszik. Befutotta mint óriás az ő pályáját
; harcolt, győzött s most diadalát üli, S mi az ő diadala?
Hogy országol örökké : «ül a Mindenható jobbja felől.» Az
Isten országa minden lélek hazája ; azért mondja az Úrjézus,
hogy eljön értünk s elvisz, hogy ahol ő van, mi is ott legyünk.
Sok lélek átérezte már azt a nagy igazságot ! Mikor Szent
Alajos megtudta, hogy betegségéből nincs föllábolás, fölkiáltott
: Örültem azon, ami mondatott nekem, hogy az Ür
házába megyünk, vagyis hogy haza megyünk. S volt egy más
kedves szent, aki télen locsolgatta künn a kertben mellét,
mert láztól is, de honvágytól is égett s belehalt a honvágyba
18 éves korában : Szent Szaniszló. Ezek mind sietnek ; hová?
Haza ! Gondolom, minden embernek vannak pillanatai, mikor
csendben a csillagos égre néz s látja az egek útját, a tejutat
s elgondolja magában : ott fenn is van egy világ, a másvilág,
oda ment Krisztus Urunk, s odamegyünk mi i s : haza megyünk.
Sejtelmekkel teljes szívvel gondol akkor arra a másvilágra
; töméntelen kérdés ostromolja eszét, szívét: Ugyan
hogy lesz az ott? Micsoda ország az? Messze van? S hogyan
jutnak oda a lelkek? s elszorul a szívünk, ha elgondoljuk, hogy
egykor mi is arrafelé megyünk. Jó lesz tehát, ha e szent ünnepen
arról elmélkedünk : Van-e ilyen ország s miféle ország az?
1. Az az Isten s a lelkek országa ! Ez a föld az emberek,
a halandó, küszködő, vágyódó emberek országa; a csillagokon
túl pedig van az Isten s a megdicsőült lelkek országa. A megdicsőült
lelkek pedig nem szenvednek, nem romlanak, meg
nem halnak : így tehát az az ország nem is romlandó s el nem
pusztul; szenvedés nem szántja és könnyű nem öntözi.
Csodálva s kétkedve kérdezitek, van-e ilyen ország? van-e
ilyen másvilág? De hogyan kételkedhetik ezen ember? S aki
kételkedik, az nézzen föl az égre ! Nézd, mennyi csillag,
mennyi világ! némelyik százszor nagyobb, mint a föld ; lám,
ezek közül mindenik egy-egy más világ lehet. De ha nem
néz valaki az égre, hát nézzen szívébe. Nem nyer-e nyomban
fölvilágosítást önmagában, szíve szózatában, mely azt
mondja neki: e földön nincs hazád 1 A földön küszködöl, de
nincs diadalod ; dolgozol, de nincs pihenésed ; vágyódol, de
nincs csitílásod ; minden mondja neked : mást keress !
Igen, k. h., hit, szív, ész azt mondja : ez nem a te hazád.
Ellenséges föld ez, hideg, sötét, a halál s az örök fagy hazája.
Nem élhetsz itt, még akkor sem, ha nem kellene meghalnod
soha. Mert a nap az égen egyszer majd kihűl és kialszik ; jégmezővé
válik a föld s föltornyosult jéglapok közt zúg majd
a szél ! Azt mondod erre : Mikor lesz az ; de addig mégis csak
édes nekem ez a föld ! K. H., nincs az egészen úgy; mert
küszködve csikarjuk ki azt, ami életünkhöz szükséges; folytonos
harcban állunk a nap perzselő sugaraival, a széllel, a
rothasztó esővel, a dagadó árral, a májusi faggyal, villámmal,
a tengő földdel, apró férgekkel s még apróbb gombákkal ;
minden meg akar törni minket. . . Testünk szétesik, csontjaink
széthullanak, porainkban apró bogarak és legyek húznak
majd girbe-görbe vonalakat, s míg élünk, irigység, gyűlölet
emészti lelkünket s az ördög jár körül, mert az Apokalipszis
írja, hogy «levettetek a sárkány, a régi kígyó, ki ördögnek
hivatik, és a földre vettetek s vele angyalai is letaszíttattak
». Ellenséges földön állunk tehát : sátrak alatt lakunk,
nincs maradandó városunk, hanem a jövendőt keressük.
Ki is érezheti magát e földön idehaza? mikor úgy vagyunk
itt, mint a vasúti stáción; járunk-kelünk batyunkkal
s várjuk, mikor indulunk; egyik szorítja másikát; egyik
átadja helyét a másiknak, s folyton csengetnek, csendítenek,
indulnak s elmennek a lelkek Isten ítélőszéke elé. Ami házaink
olyanok, mint az indóházak, csakhogy hosszabb ideig maradunk
bennük. De utóvégre is, amit építünk, szétesik, s amit
faragunk, szétporlik. S kik laktak itt előttünk 1000—2000 év
előtt? Kiknek volt ez hazája ; kiknek állt itt háza? Ha föltámadnának,
bizony azt mondanák: Mikor mi itt laktunk,
úgy mint ti, azt gondoltuk mi is, hogy ez a mi hazánk ; pedig
nem az ; sem a mienk, sem a tietek ! Tehát a cemasvilagon»
van a mi hazánk; oda gyerünk, oda iparkodunk.
2. Sejtelmes szívvel nézhet föl ezek után az ember az
égre s mondogatja magának: másvilág, másvilág 1 s miféle
és milyen lehet az a másvilág?
Valamit erre a kérdésre is mondhatunk.
Először azt mondjuk, az a «masvilag» az Isten országa,
a szentírás szavai szerint: «Az Ür a mennybe helyezte az ő
székét, és uralmának minden alá van vetve».
E szavak kimondhatatlanul sokat jelentenek. Először
azt, hogy az Ür nem a földre, hanem a mennybe helyezte az
ő székét.
Az Úr a mennybe helyezte székét! a földön az ő országa
tökéletlen és gyenge, uralmát zavarja a bűn s a szenvedély ;
híveit ostromolja az ellenség, és a megpróbáltatás keresztjeit
ácsolja vállaikra; betegség ésinség, gond és félelem emészti,
küzdelmek szorongatják, s a halál mindenütt kiveszi a részét.
Ha ország ez itt, — romba dülő ország, — ellenségtől pusztított
ország; s azért az Ür a földről el, a mennybe helyezte az
ő székét, s uralmának minden alá van vetve. Ha van itt öröm,
csak rövid és gyors ; ha van virág, csak úgy, mint romok közt,
s nem mint édenkertben ; ha van itt vigasz, csak úgy van
s olyan van, mint melyet sok bánat keserít . . . ez nem az
Isten országa. Annyira igaz ez, hogy az Isten maga, midőn
a földre jött, szenvedő testben jött, s mihelyt megdicsőült,
elment. Mintha itt semmi sem lehetne, ami tökéletes, ami
dicsőséges, ami örömteljes s édes : minden csak kissé szép,
csak részben.
Látjátok, itt az Isten országa csak árnyként, csak zavarosan,
csak gyökerében van meg. Az Isten országa a maga
pompájában a másvilágban van. Ha lehet egy hasonlatot
mondanom, azt mondanám : minő fogalma lehetne a vakondnak,
ha az Isten észt adna neki, a virágokról, melyeknek
gyökerei közt ás: ha keményebb gyökérhez érve, azt mondaná:
ez a rózsa gyökere, — azután tovább : ez a liliom gumója:
ez a kamélia gyökere : ez a szegfű gyökérszála. Mit gondolna
a rózsa s a liliom virágáról az a vakond? Mily gyarló képet
csinálna magának e remek virágokról? Ügy vagyunk az Isten
országával; mi csak a gyökerét ismerjük. A földbe mélyed
az Isten országa : de csak a gyökere ; mi e gyökér körül
túrunk s ásunk, s (eszünk) mondja nekünk : van egy más világ
fönt; ez itt csak por és sár, melybe annak az országnak a
gyökere mélyed ; de ez nem a virága, nem a pompája és dicsősége,
így értjük tehát azt : (Az Ür a mennybe helyezte székét,
s uralmának minden alá van vetve». Ott tehát kifejti uralmát;
ott kiárasztja végtelenségét; ott kiárad az élet, Isten lévén
az élet, s azért kiszorul országából a halál; Isten az öröm,
azért kiszorul országából a szenvedés ; Isten az áldás, azért
kiszorul országából minden csapás ; Isten a béke, azért kiszorul
a küzdelem; Isten a bőség, azért kiszorul minden nélkülözés
; Isten a szeretet, azért kiszorul minden versengés —
szóval a másvilág az Isten országa.
Vagy tekintsük meg ezt még egy más oldalról. Nézzétek
a földet, a test, a mulandóság, a szenvedés és halál országát
és tekintsétek meg az eget, az idők halhatatlan királyának
országát.
Mit veszünk itt észre? Minél nagyobb az Ür, annál
távolabb van házától a nyomor, s a királyok környezetéből
kiszorítanak mindent, ami kinoz s gyötör. Palotáik vidékén
letörnek minden kunyhót, — kertjükből kiirtanak minden
kórót: fény, pompa, gazdagság környékezi őket. Mi lesz már
most az Isten országában, ahol az idők halhatatlan királya
lakik? Ami s aki ez országba lép, az mind halhatatlanná válik.
Mindenkiről, aki ide betér, arról szól az írás : «Nem vagytok
idegenek s vendégek, de társai a szenteknek és az Isten háza
lakoi». S mindenki a dicsőség s boldogság fényébe öltözik,
megint csak a szentírás szavai szerint: «Mikor megjelenend
a pásztorok fejedelme, elnyeritek a dicsőség hervadatlan
koszorúját)).
3. Ez az Isten országa, ez országban lesz a mi házunk,
a mi örökkévalóságunk háza — mondja a szentírás. Ezt
készíté az Úr: atyáin házában sok lakóhely vagyon. De
különös, hogy az Űr Jézus nem adta elő bőven, hogy mit
készített nekünk; különös, hogy az Ür Jézus nem írta le
örömeit, vidékeit, lakóit. Nem . . . Krisztus Urunk meghalt
értünk ; a szeme megtört, a vére kihűlt, a szíve meghasadt
s a lelke elborult, de az ajka nem szólt — s mégis leolvashatja
róla mindenki, hogy azt mondja: nézd, mit ér az az ország,
melyet szereztem neked véremben, végső erőmegfeszülésemben,
melyért ily nagy árt adtam én, az Isten Fia : önmagamat;
gondold el, milyen az az ország !
S igazán mily ország lehet az, melyet Krisztus Jézus
végmegfeszüléssel s vérével szerzett; mily ház lehet az, melyet
Isten alkotott jutalmul azoknak, kik őt szeretik!
Ha Nosztráról Szob felé megyünk, minél küljebb érünk,
annál vigasztalanabb vízmosások közt kanyarodik utunk, —
gyér, leperzselt pázsit, törpe bokrok terjegnek a porban, meztelen
sziklák fehérlenek, s az agyagos falakban számtalan
egérlyuk sötétlik. De e vízmosásos völgy torkáben nagy
sövény húzódik s gyönyörű kertet választ el a kietlen környezettől,
— árnyas sétányok tekerőznek a pázsiton, —
fenyőkre és szilfákra vadrózsa kúszik, •— kis vízesések és
tavacskák hűsítik a levegőt, — bódító illatú virágágyak
pompáznak. Ki csinálta ezt? Ezt az ember alkotta, hogy
pihenjen. Mocsárból, vízmosásból alkotta ezt az ember!
Mikor ezt látom, azt mondom magamnak : hát mit alkothat
akkor az Isten !
Menjetek a Lázkereszt szédítő szikláihoz, nézzétek meg
azokat a vöröses, lila, barnás szemekkel tarkított köveket,
melyek ott hevernek, — nézzetek le az almási kőbányába,
hol olaszok faragják a dinamittal elválasztott köveket, —
nézzetek bele a díszítőművészek és festészek műhelyeibe, hol
a gipsz, a mészpor, fölhalmozva hever, hol a festékfazekak
és pléhtömbök föl vannak állítva, -— vegyétek szemügyre
a tutajokon szállított tölgy- és hársfákat, alaktalan, ügyetlen
idomtalanságukban, — verjétek le cipőitökről azt a kovaport,
mely az országút kövecseitől rászállt: úgy-e mily hitvány és
csúnya minden ? de adjatok hozzá emberi munkát: s szemeitek előtt emelkedik az esztergomi bazilika, a Lázkereszt
köveiből, az almási vörösbányából; a durva tömbök faragott
székekké válnak, a terméskő-lapok tükrökké, a kovapor
üveggé, a festék képekké, amelyeken megpihen lelkesülten
a tekintet.
Ime, mit tesz az ember, ha házat épít Istennek. S mit
fog tenni az Isten, ha házat épít önmagának s azoknak, akik
őt szeretik?
4. De minek az Isten országára s az Isten házára utalni.
Nem az Isten művei, hanem Isten maga lesz a mi jutalmunk.
«Mutasd nekem arcodat», mondja Mózes; s az Isten feleli:
«Ostendam tibi omne bonum». Kicsoda az Isten? «Omne
bonum», minden jó. Ah ! mi nekünk a «minden jó»? Egy kevés
jó is édességgel tölt e l ; feledteti bánatunkat és enyhíti keserveinket
s boldogítja azt az embert, aki egy hiú szív szerelmében
elveszti az eszét, kit egy nagy örökség öröme őrültté tesz,
kivel egy szép vidék, vidám nap, egy jó társaság elfeledteti
búját, — azt az embert, kit, ha király, sok torok üdvkiáltása,
— s ha atya, egy kedves kis csacska nyelvnek csevegése boldoggá
tesz! Ó boldogság! mily kevés kell a jóból, hogy megtöltse
szívünket! De «minden jó !» Mit csinálunk mi azzal?
«Eltelnek házad bőségétől, és gyönyörűséged patakából itatod
őket.» Van azonban még valami, ami különösen fölébreszti
e nagy jónak fogalmát: Hogy vele szemben kicsi minden.
A vértanúk áldozata, Szent Vince szeretete, Szent Erzsébet
irgalma, mindez kevés e jutalommal szemben ; «mert az, ami
most nyomorúságunkban egy szempillantásnyi és könnyű,
a dicsőség módfelett örökkévaló nagyságát eszközli bennünk».
Minden szempillantásnyi és könnyű, ezt hirdeti Szent Pál, ki
máshol ugyancsak elmondta, hogy mit tett és tűrt, de akkor
az embereknek szólt s a földre nézett; ha Istenhez szól s az
égre néz, azt mondja : «egy szempillantásnyi ez mind és
könnyu».
Tehát a mi célunk az Isten országa s benne az Isten háza
s e házban az Isten maga.
Akinek ily nagy célja van, az nem lehet törpe, az nem
hagyhatja el az erényt; az nem lehet kislelkű és szűkmarkú
Istennel szemben. Örökkévalóság, örökkévalóság — ez a mi
célunk; bár el ne felejtenők ! S ez a cél folyton int felénk,
közeledik. A világon ugyan sok a szóbeszéd s a rossz példa,
mely elfeledteti az eget s betölti szeméttel a szívet: de ha le
nem vesszük szemünket arról az országról, hová Krisztus
bevonult: győztünk. Beszélhetnek nekünk eleget arról, hogy
mit gyötrőd magadat; nézd, ez úgy, az meg így tesz ; ez hisz,
az nem hisz, — ez keresztény életet él, megtartja a böjtöt,
az meg semmit sem tart. Nem kell velük törődnünk. Mindenki
álljon meg a jóban és nézzen föl Krisztus Urunkhoz. Ha
oldalunkhoz vannak jobb és baloldali szomszédok, kik föl
nem néznek, hanem le, az nem nógat arra, hogy én is úgy
tegyek. Én nem úgy teszek, mint aki nem hisz, hanem úgy,
mint aki hisz s boldog is hitében ; s azért, mert hiszek, fölnézek
az égre s mondom az apostollal: Salvatorem expectamus,
várom az Üdvözítőt. Őt várta a Szent Szűz, mikor az
Olajfák hegyén a mennybe menő Ür Jézus után nézett; őt
várták az apostolok, midőn az angyal hozzájuk lépett s
monda : «Galileai férfiak, mit álltok itt s mit néztek az égbe?»
ő t várta s várja most is minden hívő s bízó lélek s az apostollal
fölsóhajt: jöjj Ür Jézus ; s az Ür azt feleli: jövök, jövök,
amen !