Azok, kik az első húsvét napján Krisztus sírjához mentek,
egy rendkívüli síremléket láttak ott: Nem földbeszúrt
keresztet, nem kőszobrot, hanem ragyogó angyalt! A fölfordított
sírkövön nem volt fölírás, melyből meg lehetett volna
tudni, hogy ki fekszik itt, hanem a fölírás helyett hangzott az
angyal szava: «A megfeszített názáreti Jézust keresitek?
Föltámadott, nincs itt» (Márk 16, 6). A közönséges temetőkben,
ha még oly pompás sírkövekkel, keresztekkel és szobrokkal
ékeskednek is, mindig csak ezt olvassuk : «Itt nyugszik».
Megállsz például kis sírhant mellett, keresztjén olvashatod :
Itt nyugszik ez meg ez, meghalt 5 éves korában ; mégy tovább,
ott olvasod : Itt nyugszik ez meg ez, meghalt 77 éves korában ;
de ha nincs is a keresztre semmi írva, ha leszakadt karfája,
mégis tudod, hogy ez a rozoga kereszt azt hirdeti, itt nyugszik
valaki. De Krisztus sírján — nem olvasod, hanem hallod ; s
hallod az angyaltól: föltámadt 1 Ez az egyetlen, páratlan sír,
Krisztus Urunk sírja ! S azért, mert egyetlen, páratlan, nyerte
a próféta hallatlan dicséretét: és az ő sírja dicsőséges lészen.
Ezen sírnak dicsősége a legnagyobb dicsőség, mely Krisztust
érte s mely Krisztus Urunk által reánk is kiáradt. Kérlek,
k. k., vegyük jól szemügyre ezt az egyetlen, páratlan sírt.
Nincs benne rothadás, nincs romlás. Tekintsünk bele bátran,
nem kell félnünk, hogy összeborzadunk.
1. Miféle dicsőséggel emelkedik ki Krisztus Urunk e sírból?
A föltámadás Krisztus legnagyobb dicsősége ; mert ez a
dicsőség lelkünk szerelmes Megváltóját minden szenvedéséért,
minden keservéért, minden szomorúságáért ezerszeresen s
örökkétartóan kárpótolja. Bárcsak fölértenők ezt az ezerszeres,
ezt az örökkétartó kárpótlást, annak édességét és boldogító
erejét I Idegenen járt az isteni Megváltó köztünk, oly hideg,
oly közönyös világban, nem volt, aki értse. Tele volt szíve a
kicsordulásig irgalommal és szeretettel, beszélt sok csodálatost
az Istenről s az örökkévalóságról, a lélek nagy értékéről —
jaj de kevés, maroknyi nép volt csak az, mely megértette ! Oly
nehéz volt szíve, midőn látta, hogy a városi nép lelke üdvével
nem törődik, de még a szegény ember is hozzá nagyrészt csak
a földi jókért vonzódik. Küszködött ez az édes Jézus, áldozott,
segített, mindent tett, csakhogy mentsen, de viszonzásul a
keresztet kapta, s meghalt a legnagyobb szívfájdalomban.
Keresztjére föl lehetett volna írni nemcsak azt, hogy ez a ((Názáreti
Jézus, a zsidók kiralya», hanem azt, hogy ez az a Jézus,
akit mindig félreértettek, ki keserűségbe merülve élt, aki soha
nem nevetett, de igenis sokszor sírt és szomorkodott a vérizzadásig;
hogy ez az a Jézus, kinek azzal fizettek, hogy feje
alá párna helyett tövist raktak, s víz helyett ecettel itatták,
kinek temetésére senki sem jött, kinek sírjára pecsétet nyomtak,
hogy halála után is gonosztevőnek bélyegezzék.
De Krisztus föltámadt. Sötét, fergeteges, borzalmas, kegyetlen
éj után fölkelt ragyogó napja. Kiszenvedett teste megdicsőült,
mennyei szépség ömlik el rajta, szemeiből a boldogság
sugárzik. Testét baj, sérülés nem érheti, nem fázhatik, nem
vérezhetik, szemei ezentúl nem sírhatnak, ajkai nem panaszkodhatnak
; kard, fegyver nem sértheti, vadállat, villám nem
ijesztheti; a tövis ha érhetné szent fejét, rózsává kivirágoznék,
sebei mint drágakövek tündöklenek. így emelkedik ki a
sírból — sírja dicsőséges lészen !
Ki hallotta azt valaha, hogy sötét éjfélre verőfényes dél
következzék, hogy a január hó fagyát egyszerre a május legszebb,
legillatosabb estéje váltsa föl, hogy az erdőre és a rétre
ráfagyott jégcsapok egyszerre eltűnjenek s helyükbe tarka
virág, lomb és madárének lépjen? Ó, az első húsvét napja ily
csodálatos nap volt! Arra a borzalmas éjfélre, melyben az
Üdvözítő lelke vigasztalan s elhagyottan gyötrődött a keresztfán,
egyszerre az öröm verőfénye következett, — a szenvedésnek
s üldözésnek fagyát, melyben szent szíve elszorult, a derült,
háborítlan boldogság váltotta föl. Az Ür Jézus szent lelke
szabadon föllélegzett, szent teste és sebei pedig soha nem tűnő
ifjúságban és szépségben fölragyogtak. Örvendünk mi is ennyi
dicsőségen, ha nem is fogjuk föl egészen Krisztus Urunk örömét.
Soha több oka nem volt embernek örvendeni, mint neki;
mert a halandó emberre bármennyi öröm után sötét sír vár,
amely bármint koszorúzzák is, a bánkódás- és a siralomnak
földbe mélyedt háza marad ; de Krisztus öröme és dicsősége
oly nagy, hogy az ő sírja is dicsőséges lett — és az ő sírja dicsőséges
lészen.
2. A föltámadás Krisztus Urunk legnagyobb dicsősége ;
mert ez a föltámadás minden ellenségén, minden irigyén, minden
üldözőjén kivívott fényes győzelme. K. k., valami elgondolhatlan
nagy diadal, melyet Krisztus föltámadása által
minden néven nevezendő ellenségei fölött kivívott. Krisztus
Urunk úgy jött le a földre, mint ki nem a földről való volt;
mindazok, kik hajlamaik szerint éltek, nem szívelhették az
Urat ; mindazok, kiknek a jó élet Isten és törvény nélkül tetszett,
azoknak Krisztus szava kiállhatatlan volt; akik nem
szerettek oda túlra nézni, hol pokol és mennyország vagyon,
azok mind ellene zúdultak, a nagyok és hatalmasak pedig féltették
tőle földi érdekeiket. Krisztus Urunk ép ezért vajmi
elhagyottan állt, s a világot ellenségének mondja. S világ alatt
ért minden hatalmat, mely Istennel ellenkezik, a királyok és
főurak hatalmát, mely nem akar hódolni Istennek, a hadseregek
fegyverét, a gazdagok pénzét, az Istentől elfordult emberek
szenvedélyeit, a zsidók konokságát, árulkodását, irigységét,
gyűlöletét. Mindez Krisztus ellen sorakozott. S élükön ott
áll Krisztus ellenségeinek feje, maga az ördög s az egész pokol,
az a tengernyi gonoszság, az az elfojtott gyűlölet, mely megsemmisítene
mindent, Istent, Krisztust, embert, világot, önmagát
! Üldözőbe fogta Krisztust e rettenetes hadsereg : Jöjjetek,
keserítsük, gyalázzuk, rágalmazzuk, kínozzuk ezt a
Megváltót, marjuk ki a világból. S úgy is tettek ! De Krisztus
föltámadt, s mint a polyva a viharban, szétporzik minden
ellensége. Mindent tettek vele s kiszenvedte ; végre a halálba
fojtották; most — gondolták — megtörtük ; de Krisztus legyőzte
a halált is. Legyőzte a törvényszéket, mely őt halálra
ítélte; a lándzsát, mely szívébe fúródott, a római katonákat,
kik sírját őrizték, a lepecsételt kősziklát, mely sírját zárta, BZ
ördögöt, ki őt zsákmányának tekintette, a poklot, melyből a
pátriárkák lelkeit kiragadta; mindent, mindent — az ő sírja
dicsőséges lészen.
Nincs az a börtön, melybe vethetni: áthatol vason, kövön
; nincs az a hadsereg, melynek fegyvere érhetné ; nincs
az a gyűlölet, még ha az ördögé volna is, mely neki árthatna:
mindent megszégyenített.
Ha a föld mélyébe zárták volna, Krisztus megtörte volna
ezt a zárat is ; mert a föld, a holtak nyughelye, nem tarthatta
vissza az élet urát, a halál legyőzőjét, a föltámadt Krisztust.
Istenem ! mily diadalkaput emeltél Krisztus Urunknak, a világ,
a halál, az ördög legyőzőjének? Mily diadalmi zászlót adtál
kezébe, mily koronát tettél fejére, mily pompába öltöztetted,
mily trónra ültetted! Mily hódolattal járul hozzá az angyalok
serege, akik énekelve kérdezték, kicsoda az az erős, legyőzhetetlen
hős? kicsoda a dicsőség királya? s felelték: Az
Isten báránya az, aki méltó, hogy nyerjen tőlünk imádást,
hódolatot, dicséretet, áldást, mindörökké ! Mily hódolattal
járult hozzá valamennyi kiszabadított lélek ! Mint áldották
Istenüknek, Uruknak, szabadítójuknak 1 Azon húsvéti éjen,
midőn Krisztus sírja megnyílt, megrendültek a sirok, mintha
meg akartak volna nyilni; érezték, hogy nem fognak örökre
zárva maradni; s az egész természet, melyről Szent Pál mondja,
hogy a bűn átka alatt nyög s hogy ez átoktól valamikor fölszabadul,
megrendült, midőn fölszabadítója, az Űr Jézus Krisztus
halottaiból föltámadt.
3. Amily dicsőséges ez az első húsvéti föltámadás az
Űr Jézusra nézve, oly dicsőséges az ránk nézve is.
Az Űr Jézus síremléke az első húsvétkor egy ragyogó angyal
volt, s a síremlék fölirata helyett ott volt az angyal szava:
«Föltamadt, nincs itt!» Az Isten a világ végén, midőn mér
minden ember meghalt, annyi sok millió és millió sírra szinte
egy angyalt rendel, a föltámadás angyalát. Ennek az angyalnak
nagy harsonája lesz ; belefúj, s az Isten e hatalmas szavára
fölébred minden halott, s jön ítélőszéke elé. «Holtak, ébredjetek
fel s jöjjetek az ítéletre* — ez lesz a mi húsvétunk, a mi
föltámadásunk. A húsvétvasárnap mindkét hitcikkely ünnepnapja,
az egyiknek, mely így szól: Krisztus harmadnap halottaiból
föltámada, a másiknak, mely így szól: hiszem a testnek
föltámadását. Lehetetlen e kettőt szétválasztani; amily bizonyos,
hogy Krisztus föltámadt, oly bizonyos, hogy én is föltámadok.
Rorzadok, ha rágondolok ; mert nem tudom, milyen
lesz az az én föltámadásom ; mert nem tudom, hogy mint fogom
akkor ezekkel a szemekkel, amelyekkel ma titeket s e
templomot látom, a világ valamennyi népét látni; hogy fogom
majd akkor a harsona szavát hallani füleimmel, melyek
most ugyanazt hallják, amit akkor hallani fognak : «van föltámadása.
Pedig úgy lesz ; ha csodálkoztok, halljátok csak,
amit Krisztus mondott a bámuló zsidóknak : «Ne csodáljátok
ezt; mert eljön az óra, melyben mindnyájan, kik a sírokban
vannak, meghallják az Isten Fia szavát, és eléjönnek, kik jót
cselekedtek, az élet föltámadására, akik pedig gonoszat
cselekedtek, az ítélet föltámadására« (Ján. 5, 28 29).
Mit mondjak erre mást, mint hogy «hiszem a testnek föltámadását
». Az egész világ azt felelte rá, kezdve Szent Péteren,
Szent Pálon . . . Halljad csak e tüzeslelkű Szent Pál szavát
: ((Mindnyájan föltámadunk . . . Rögtön, egy pillanatban,
a végharsonára ; mert megriad a harsona, s a holtak föltámadnak
rothadatlanul» (I. Kor. 15, 51 52).
De ezt fogod tán mondani: (Jaj, be síri gondolatok !
hogyan is illenek a húsvéti örömhöz?» Nemcsak síri gondolatok,
de dicsőséges gondolatok is ezek; mert Krisztus sírja dicsőséges
sír; s mi is minő feltámadást várunk? nemde dicsőségest?
Nézd, k. lélek, itt áll a keresztút, itt újjászülettek
Krisztus dicsőséges testébe beoltattál; ő a test feje, te vagy a
tagja, míg tagja maradsz, addig te is a fejnek, Krisztusnak dicsőséges
föltámadásában részesülsz. Mert nem lehet, hogy a
fej megdicsőüljön s a tagok rothadjanak. Míg te keresztségi
fogadalmaidat megtartod, míg ellene mondasz az ördögnek s
minden igyekezeteinek s minden pompáinak, addig Krisztussal
győzesz, s te tudod jól, hogy Krisztus Urunk győzött dicsőséges
föltámadása által. Ott áll a gyóntatószék, ami romlás és
rothadás van lelkeden, kívánságaidon, testeden, szavaidon,
menj oda s törleszd, gyógyítsd ; a dicsőséges föltámadásban
nem lehet a lélek vagy a test fekélyes, mert a dicsőséges föltámadás
annyit jelent, mint romlatlanságot. Csak az ép lélek
támad föl dicsőségesen; a rothadt, fekélyes, vagyis bűnös lélek,
az is föltámad, de gyalázatára. Nézz ide az oltárra, i t t az
Oltáriszentség. Jézus Krisztus velünk egyesül, magát belénk
oltja. Tudod-e, mi a többi közt neve az Oltáriszentségnek?
«A jövendő dicsőség zálogának» mondjuk. Valamint a hitvány
vad fába beoltjuk a nemes ágat s akkor az egész fa nemesül :
úgy tesz Krisztus velünk, belénk oltja halhatatlan dicsőséges
testét, hogy mi is, ha nem is mindjárt, valamikor halhatatlanok
s dicsőségesek legyünk.
4. Tehát dicsőséges föltámadást emleget előttünk Krisztus
Urunk föltámadása ; dicsőségest. . . egy biztos, egy el nem
maradó, dicsőséges föltámadást 1 Mi lesz belőlem a dicsőséges
föltámadásban? Kérlek, k. h., meg ne ütközzetek egy nagyon
is közönséges hasonlaton, melyet e kérdésre, hogy mi lesz belőlem
a dicsőséges feltámadásban, feleletül fel akarok hozni.
Bármely bokron láttál már hernyót kúszni, nézd csak, mily
tehetetlen, csúnya állat, alig mászik egy levélről a másikra;
mit ismer az a világból? egy darabka földet, azt a kis bokrot.
Mit csinál? eszi, rontja azt a levelet, melyhez tapad, folyton
reszeli s fűrészeli; kevés öröme lehet, de annál több ellensége,
madár, ember, állat üldözi, tapossa. Végre, miután elélt egy
hónapig, megunja az evést, csúnya, sápadt, színtelen lesz, elmászik
valami szögletbe vagy a földbe, ott gubót fon magának
: ez a gubó mintegy az ő koporsója. De ha a telet áthúzta
a földben, egyszerre megnyílik a gubó, s egy gyönyörű színes
lepke száll ki belőle ; nem mászik, hanem repül, bejárja a világot,
hegyen-völgy ön, messze-messze föl az ég felé száll, nem
kell neki a csún3'a, érdes levél, csak virág, belőle szív mézet,
illatot. Ó, mily nagy változás!
Keresztény hallgatóim ! így változunk mi is át a dicsőséges
föltámadásban. Ebből a nehézkes, beteges testből halhatatlan,
szenvedésre képtelen test válik, mely nincs e göröngyhöz
kötve többé, hogy túrja verejtékben a földet, hanem
mely megdicsőülve fölszáll az égbe, a boldogság hónába.
Nincs ellensége többé, nincs baja, nincs betegsége. Nem
nyomja többé bánat és keserv, szeme könnybe többé sose
lábad ; ragyog, az Isten dicsősége és szépsége tükröződik rajta.
Nem lesz többé csúnya, érzéki vágya, nem telik kedve az evésivásban,
hanem eltelik a legédesebbel, a legboldogítóbbal:
Istennel ! S ebben a ragyogó, ebben a romlatlan, megdicsőült
testben lakozik majd lelkem, melyet minden ízében boldogít
mindörökre az Isten.
Ó, föltámadásunk boldog húsvétja ! Közel vagy-e, vagy
még nagyon is messze? De hogy bizonyára megjösz, arról biztosít
a föltámadt Űr Jézus, «ki megújítja a mi alázatos testünket,
hasonlóvá tévén az ő dicsőséges testéhez, azon erejénél
fogva, mellyel mindent is alávethet maganak» (Filip. 3, 21).
Ügy legyen !