a) Ez az Úr virágvasárnapja. Pálmák és olajfaágak
lengnek feléje ; a tavasz illata csapja meg az Olajfák
hegyéről, s a nép önkéntes lelkesülése rögtönzött fogadtatásban
részesíti. Jézusnak nehéz a szíve, fátyolos a szeme ; sírni
is tud; az utca lelkesülését az Isten fia gondolataitól világok
választják el. De ezt a nyitányt, a nyilvánosságnak ezt a
megnyilatkozását célozta, hogy megmutassa nekünk, hogy
szenvedéseinek útjára pálma- és olajágak tavaszi hajtásai
közt lép ; hogy a dicsőség lombja, a pálma, s a békének szimbóluma,
az olajfaág, jelzik e szenvedés mély értelmét. A szenvedés
bár teher, de kimondhatatlan kegyelmek forrása is !
Ez érzelemmel töltekezzem ; emeljek ki magamnak a szenvedésből
és megvettetésből nagy kegyelmeket. A világ nem érti
e gondolatokat. Az ember degradálja magát türelmetlenség
és bizalmatlanság által a szenvedésben ! Azért eltakarja szenvedését,
míg Jézus ellenkezőleg a világ figyelmét hívja föl
rá ; az ember szereti, ha nem látják mások megaláztatását;
Jézus pedig akarja, hogy mennél többen érdeklődjenek ez új,
nagy tanítás iránt!
b) «£s midőn Jeruzsálemhez közeledtek és Betfágéba jöttek
az Olajfák hegyénél, akkor Jézus elküldte két tanítványát,
mondván nekik: Menjetek a helységbe, mely ellenetekben vagyon
és azonnal találtok egy megkötött szamarat és vemhét vele; oldjátok
el és hozzátok ide nekem» (Máté 21, 1, 2). Az Űr Jézus
szamáron akart bevonulni Jeruzsálembe. A szamár a békének
állata, a ló a harcé. A zsoltáros is mondja : ők lovaikban
bíznak, mi pedig az Űr nevében. Mikor a zsidók harciasakká
lettek, lovakat kezdtek használni. Jézus is országot akar
szerezni nekünk, az örök boldogság országát, de nem lovon,
harcmezőkön, hanem a lélek küzdelmei, az odaadás, az áldozat
s a szolgáló szereiét által; erő s erőszak van itt több, mint
Nagy Sándor, Xerxes s Napoleon harcaiban ; hősök is vannak :
«szemermesek, mint a zárdai leányok, bátrak, mint az oroszlánok)).
«Ime a te királyod jő neked szeliden», de erejét érezheted
s csak az áldozat, tehát a hősiesség inspirációival léphetsz
a nyomába. Fogd pálmádat és olajfaágadat, lengesd
meg és mondd : így akarok járni, küzdeni és győzni. Virágvasárnapi
hangulatom van; pálmaágak s rajtuk rengő
könnyek. De ez nem baj ; ez a hősök hangulata. Sírnom is
szabad, de hősnek is kell lennem !
c) Mily eltérő fogadtatásban részesítik az Urat a farizeusok
és a nép! Azok bosszankodnak és irigykednek, botránkoznak
és átkozódnak, a zsidó nép és hit vesztét látják.
Kisméretű gondolataik koruk Jeruzsálemén túl nem érnek.
Hogy robbantja szét az Úr e gyarló s alacsony fölfogást. Ez is
utca ! A népet jóindulat vezeti, olcsó és állhatatlan lelkesülés,
kiáltása hozsanna, mely nagyhamar elnémul. Ez is utca!
Jézus mégis szívesen fogadja a hódolatot, s példájával és
szenvedéseivel dolgozik azon, hogy az mély, tartós, hűséges
legyen. «Ha ezeket eltiltjátok — mondja a farizeusoknak —,
a kövek fognak kialtani». Kiáltson a szívem, mely nem kő,
a kövek ellentálló, kitartó erejével; kiáltson hozsannát s
hódoljon az Úrnak !