K. T. U.! A második korinthusi levélben igazán lendületes
leckét olvasunk ma. Az apostol előadja életét, nem hallgat
el semmit, elmondja még gyöngeségeit is. Előadja, hogy
mit várt: hálát, elismerést, és hogy mit kapott helyette.
Előadja külső szenvedéseit, hogy százkilencvenöt botot kapott,
hogy háromszor megvesszőzték, hajótörést szenvedett,
hogy végtelen sok baj, nyomorúság, veszedelem érte. «In
itineribus saepe, periculis fluminum, periculis latronum ...
in laboré et aerumna, in vigiliis multis, in siti et fame, in
ieiuniis multis.» Leírja lelkének szenvedéseit: «quis infirmatur
et ego non infirmor, quis scandalisatur et ego non uror?»
Nyomja őt az egész egyháznak a baja : «sollicitudo omnium
ecclesiarum». De nemcsak a közembernek, nemcsak az apostolnak
szenvedései érik, vannak kísértetei is. Igaz, hogy az Űristen
felemelte őt a harmadik mennybe, de megint lenyomja
őt az emberi gyarlóságnak mélységébe. Arculcsapdossa őt
az ördög úgy, hogy kéri az Istent, hogy vegye el tőle legalább
a testi kísértéseket. De az Isten ebben a kegyelemben nem
részesíti, hagyja őt nyögni: sufficit tibi gratia mea. Ráhagyta
tehát, hogy nyomorúságában keressen vigasztalást: «propter
quod placeo mihi in infirmitatibus meis, in contumeliis, in
necessitatibus, in persecutionibus», mert a nyomorúságban
érzem az Isten kegyelmét. De egy baja van még mindenekfelett,
hogy apöstolságát nem akarják elismerni. Elmondja
tehát, hogy «signa apostolatus mei facta sunt super vos in
omni patientia, in signis et prodigiis et virtutibus». Hát
mivel vagyok én kisebb, mint a többi? Abban vagyok talán
kisebb, hogy kenyeret nem kértem tőletek; quid est enim,
quod minus habuistis prae ceteris ecclesiis, nisi quod ego
ipse non gravavi vos? És ebben a keserűségben az apostol
szinte gúnyossá lesz : «donate mihi hanc iniuriam». Igen,
megsértettelek titeket, érzem, igazságtalanságot követtem el
rajtatok, nem fogadtam el a párbért, elengedtem a stólát,
magam kenyerén éltem, ebben hibáztam úgy-e? Bocsássátok
ezt meg nekem.
Szent Pál lelép arról a piedesztálról, hová mi az apostolt
képzeljük, szétoszlatja a fénysugarat, melyet feje köré szö
vünk, szétszakítja azt a ragyogó felhőt, melyben a mi képzeletünkben
úszik és lelép erre a sáros, poros, nyomorult földre.
Az apostol befekteti összes reményeit, vágyait, fájdalmát
a küzdelmes életbe, szétszedi magamagát és azt mondja:
nézzétek, ez az apostoli élet. Ne ijedjünk meg tőle, hanem
legyünk hálásak Szent Pál iránt, hogy úgy kitárta saját
lelkét. Mindazokat az álmokat, derűket, borúkat, reményeket,
fájdalmakat és kísértéseket, mindazt, ami keserűség lelkén
átvonul, kijelenti nekünk. Nézzétek, ilyen az apostoli lélek.
Mit képzeltetek róla? Mikor apostolt emlegettek, elfelejtitek
tán, hogy ember, s mikor emberre gondoltok, megszűntök
tán az apostolt tisztelni? Tévedtek mindkét esetben ; keressétek
az igazságot, a valóságot; ismerjétek meg az apostolt,
amint tényleg van!
Kérdezzük hát ezek után, miben áll az apostoli lélek,
amely Szent Pált jellemzi? Szenvedések, keserűségek, bántalmak
elviselésében, türelemben? Nem. Égő, kitartó emberszeretetben
áll, mely az apostolt mindezen külső és belső
bajokat legyőzni segíti, mely a világba beléáll s privilégiumokat
nem vár, mely kisértetik és küszködik, mely az embereket
úgy veszi, amint vannak, s ebbe a tarka egyvelegbe
beleállítja az apostol szeretetét.
1. E szeretetnek első jellemvonása : szeretni mindenkit
Istenért. Szeretete a Caritas Dei. A szentírás az emberszeretetet
az Isten-szeretet foglalatába zárta ; az Ür Jézus tanít
ki minket eziránt legékesszólóbban, mikor kérdezik tőle, hogy
melyik az első parancsolat. Az első az, hogy szeresd a te
Uradat Istenedet, de hozzáteszi, jóllehet senkisem kérdezte :
de szeresd felebarátodat is, mint tenmagadat. Miért köti
össze az Űr Jézus ezt a kettőt, mikor csak az elsőt kérdezték?
Melyik az első parancsolat? Az Isten-szeretet? Igen, a z;
de Isten-szeretet nem létezik emberszeretet nélkül, a kettőt
mindig össze kell kötnötök. Szeretni az Istent és szeretni
az embert; sohasem lehet ezt a kettőt elválasztani, következőleg
a mi szeretetünkben az emberek iránt az éltető ideg,
lüktető ér maga az Isten-szeretet. Az apostol szeretete az
emberek iránt az Istenből táplálkozik. Megfordítva van a
mai világban. Ma emberszeretetet, humanizmust emlegetnek
s mindenütt ki akarják hagyni az Istent; régen az Istenszeretetet
emlegették, de az Űr Jézus példája szerint seholse
hagyták ki az embert. Ma szeretetet emlegetnek az ember
iránt, de elmetszik gyökerét, a Caritas Dei-t. Régen a Caritas
Dei és a Caritas erga homines testvér volt, most a humanizmus meg akarja tagadni az Istent, de nem boldogul; legalább
azt az egyetlen páratlan gyengédséget, mely erőt és lelkesülést
ad, azt elveszti. A régi apostoli szeretet Isten-szeretet s az
Isten-szeretetből fakadó emberszeretet; á hálátlan, a pletykás,
a könnyűvérű korinthusiakat az apostol Jézus szíve
érzelmeivel, «in visceribus Christi» szereti. Azért azonosítja
magát az isteni Megváltó mindenkivel, aki szeretetre szorul.
Amit egynek ezen legkisebbek közül cselekedtek, azt nekem
teszitek. És mivel a szerint fogtok megítéltetni, hogy mit
tesztek nekem, minden fel lesz írva, amit a legkisebbnek
is tesztek.
Az Isten-szeretet emberszeretetté váltva az apostoli szív
első jellemvonása. Ha apostoli szeretetet akarunk, kell ugyan
az embereket szeretnünk; hogy nagyon, kitartóan, nagylelkűen,
kifogyhatlanul, apostoli szívvel szerethessük, Krisztusban
kell őket szeretnünk. Krisztus felé tör az apostoli
szív szeretete s róla leáradva, rajta irányt nyerve visszahull
a földre s átfogja az egész emberiséget.
2. De ez csak egyik jellemvonása ennek a türelmes,
hősies, küzdelmes szeretetnek. A másik az, hogy e szeretet
nem jár a felhők között, hanem a földön és alkalmazkodik
az élet körülményeihez. Ha valaki meditál s szép gondolatok
felhőin úszik, ha a szent szeretetért lelkesül, talán könnyen
elhiteti magával, hogy valóban szereti az emberiséget. Ha
beszél jótékonysági vagy kultúregyletekben és az emberiséget,
a népet, a testvériséget emlegeti, ezek a szavak édesdeden
hangzanak s visszhangzanak mindenki szívében, de
úgy-e, ki bíznék ez elvont szeretetben? Ebben a szeretetben,
mely csak fényben úszik, de meleget nem sugároz ; mely
szívesen elismeri, hogy minden ember testvér, de iparkodik
minden ily testvértől lehetőleg messzire állni? Ebben a szeretetben,
mely azt mondja, meg kell osztani mindent, életet
is másokkal, de önzésében elvonul minden ily közösségtől.
Ki bíznék ily szeretetben?
Az apostol a köznapi élet útjain jár, érintkezik mindenkivel,
elviseli mindenki tökéletlenségeit, nehézkességét, darabosságát,
szellemtelenségét s lendíteni iparkodik rajta. Nem
vagyok filozóf, nem rétor, nem szenátor, apostol vagyok ;
tehát dajkává lettem köztetek, úgy ápollak, alkalmazkodom
mindegyiktekhez, elnézem hibáitokat, sok keserűséget nyelek
el, iparkodom alkalmazkodni minden szokástokhoz. Nézzék,
k.t.u., ez szeretet, mely csupa élet.
Felolvastam önöknek az egyik előadáson, hogy mily
különbséget talál még Henrik porosz herceg is a katholikus
és protestáns missziók között. A katholikus missziókban a
páterek előélnek, a protestánsokban a prédikátorok bibliát
olvasnak föl. Vagyis valamint szokás hímzés előtt a vászonra
nyomatot készíteni s csak azután hímezik ki a rajzot, épúgy
az apostoli szeretet a vadak közt él, életében kirajzolja azt
az életet, melyet a tudatlan, vadembereknek utánozniuk kell.
Az apostol ilyen dajka Korinthusban, Philippiben, Macedóniában.
Mindenütt letelepszik, megnyeri az embereket, elnyeli
gyengéiket, alkalmazkodik szokásaikhoz.
Ime, az apostoli szeretet földön járó, köztünk járó
szeretet, gyalog és nem hintón járó szeretet. A kunyhókat,
tanyákat, szérűket, falukat végigjáró szeretet; a velünk
letelepedő, köztünk szenvedő, velünk küzdő, éhező szeretet.
A konkrét élet szeretete. Mire van inkább szüksége a buzgó
lelkipásztornak, mint hogy belenyúljon a konkrét világba, az
életbe ; hogy érezze szükségét annak, hogy életét szétszedje
és másokkal megossza?
Csak az szeret minket, ki köztünk és velünk él, ki úgy
él, úgy imádkozik, úgy szenved kísértést és éhséget, mint
mi. A konkrét életben lelkendező szeretet az apostoli szeretet.
Ha a pap elmegy a betegekhez, szegényekhez, és a
szegényekkel szegény, s a betegekkel beteg lesz, a bűnbánókkal
sír, a hívekkel imádkozik, velük jár ugyanazon utakon,
él és meghal kunyhóikban, ez a konkrét szeretet. Szent Pál
egész élete mindig azokkal közös, akik között megfordul.
3. S végül az apostoli szeretetnek e két felsorolt tulajdonságtól
elválaszthatatlan jellege a személyes szolgálat. A szent
szeretet csupa személyes, egyéni szolgálat. Ha valaki ád
egy milliót, de nem adja önmagát, annak van ugyan szeretete,
de nincs igazi, keresztény, apostoli szeretete. Csak aki
önmagát adja, aki érezteti, hogy testvérünk, az szeret igazán.
Ha Szent Erzsébet csak leküldte volna "Wartburgból
ajándékait, de nem ment volna le önmaga, nem ünnepeinők
őt mint a szegények angyalát, és ha társzekeret küldött
volna le, de maga le nem jön, nem érezték volna akkor
sem s mi sem hétszáz év múlva meleg szívének hevét. Hagyja
ott a társzekeret és fogja kötényébe azt a néhány kenyérdarabot,
akkor visz rózsákat, különben követ küld. Mi által
lesz rózsává a kenyérdarab? A személyes szolgálat által.
Ha az ember küld a betegnek orvosságot, ez sokszor nagyon
keserű, de ha maga nyújtja neki, megnyerő, szíves mosollyal
megédesíti azt. És a kereszténység életében ez a személyes
szolgálat képezi a szeretet gyöngyének magvát. Másban a
keresztény szeretet nem konkurrálhat sem az állammal, sem
a humanizmussal, sem a zsidók millióival, csak a személyes
szolgálat szeretetében. Maxime Du Camp írja, hogy a legtöbb
alamizsnát Franciaországban a zsidók adják. Ime,
leesik tehát a kereszténység fejéről a szeretet mirtuskoszorúja !
Azzal dicsekedett, hogy szeretete van, s íme ezt a díszét is
elhomályosítják? — Ne féljetek s meg ne zavarodjatok !
Szeretetet kerestek ; ugyan mi a szeretet? Pénz? Föld? Ház?
A szeretet a magamagát odaadó jó szív 1 Láttatok már zsidó
apácákat, zsidó kedvestestvéreket? Azok nem testvérek,
legfeljebb egymás közt, de odaadást nem ismernek. És ha
adnak milliókat, de hiányzik azokból az egyéni szolgálat,
akkor a millió a társadalom baján nem segít; az örvényeket
ki nem tölti, át nem hidalja ; az emberek egymással szemben
idegenek maradnak, mert nem érzik, hogy testvérek ; szeretet,
mely ad dolgokat, de nem ád személyeket, önmagát,
nem hegeszti be a társadalom bajait.
És e személyes szolgálatot mindenki nyújthatja. Példákat
nem mondok; bámulattal tapasztalják majd, hogy az
egyszerű emberek mily hősies odaadással segítenek gyakran
egymáson!
Az apostolnak pénze nincs; pénzt nem adhat, de mindenkinek
odaadja önmagát. «Omnia impendam et superinpendar
ego ipse», s kitart ebben a szolgálatban még akkor is,
mikor látja, «etsi plus diligens minus diligat.» Vigaszát képezi
az Űr Jézus Krisztus, aki a legnagyobb szeretet indulatában
önmagát adta oda azokért, kik nem szerették, hanem gyűlölték
; de ugyanakkor tudta azt is, hogy e szeretet áldozatában
fölmagasztaltatik, minden szíven győz.
E győzelmes, apostoli szeretet legyen eszményképünk,
s ha nincs is pénzünk, legyen szívünk, melyet személyes
szolgálatban felváltsunk. Ezt kell nekünk már itt egymás
közt is gyakorolnunk, s ha ezt a szereletet gyakoroljuk és
meleg szívünket, egyéni szolgálatunkat belefektetjük, megédesítjük
életünket, érezni fogjuk, hogy legszebb erény a
testvéri szeretet, mert más erényben csak egy darabja lehet
az embernek, ebbe az erénybe az egész ember felmegy. Nos
és mi az apostol? Ember, ki egy gondolatnak él s úgy él,
hogy életét emészti föl érte ! Önmagát fölemészteni mások
éltetésében — ez az apostoli szeretet!