K. T. U !
A mai evangélium felhívása: reddite, quae sunt
Dei, Deo, végigcseng az életen s visszhangzik a halálban s ítéletben
: redde rationem. Ez utóbbi félelmes, az előbbi buzdító
és boldogító szózat. Reddite ... adjátok vissza, amit kaptatok.
Boldog emberek, akik valamit adhattok az Istennek; minél
többet adtok, annál többetek van, s minél többetek van, annál
boldogabbak vagytok ! Reddite ... reddite !
S mit ad az ember legközvetlenebbül s legméltóbban?
Eszének és szívének hódolatát, a legbuzgóbb tiszteletet, a legmélyebb
imádást! Mert az emberi szívben ébred öntudatra,
ami a teremtésen mint öntudatlan valóság elömlik, s az emberi
szívben vet lobbot, ami a természet mélyében mint szikra
lappang : az Isten ismerete és szeretele, s az észnek e fénye (ismeret)
s a szívnek e melege (szeretet) olvad egybe az imában,
amidőn térdre hullva, mély alázatban dadogjuk : Domine
Deus . . . Ür és Isten 1 Rex coelestis . . . királya a világnak s egy
jobb hazának.
Imádd az Istent! ... ezt mondja a népek parainézise . . .
Domus mea domus orationis est cunctis gentibus . . . az ima
az az Isten háza a nemzetek számára . . . mondja Krisztus
Urunk. E magasan fekvő Isten-templomba törnek a népek ; a
nagy kötelességnek érzete hajtja őket; hideg fönségben emelkedik
előttük az Isten oltára, s ők megzavarodnak, reszketnek,
téves fogalmakra, borzalmas áldozatokra vetemednek. Lelkük
csak a Dominust tekinti s nyakuk a király vaspálcája alatt
görnyed: lássuk tehát, mit tesz a félelmes, népeket ijesztő
Isten-tiszteletből a keresztény ima, s mint vezet el a szív vágya
Krisztushoz és meleg, szent szívéhez ?
Az első imádkozok az első emberek. Az emberi ész és szív
nagy tisztjét érvényesülni látom a pátriárkák imáiban. Ábrahám
a porba hull imádni az Istent ... Jákob mint szegény
menekült követ állít fel a pusztában, olajat öntvén rá s imáival
melegítvén azt, felfohászkodik a gyámoltalanok erős segítőjéhez;
sok év múlva pedig visszatérő csordái, tevéi, háznépe táborában,
csendes éjjel a «víz mellett» felemeli karjait az égre...
A történet legcsodásabb helyei, a Nilus partjai, a Vöröstenger
vigasztalatlan vidéke, az esti alkonyatban égő Sinai, Pharan
romjai, a puszta és Szíria, Mezopotámia alföldjei, mind az emberi
szív vágyainak, küzdelmeinek ezredéves színterei, az imát
hirdetik. A beduin ügetve a puszta homokjában, merengve
nézi a Vöröstenger partvidékét, hol Mózes, az Isten népének
vezére imádkozik, míg a tenger megnyílik s kétmillió ember
halad át. A pusztaság szélén fönt pedig a kopár hegyláncolatban
kimagaslik a Nebo hegye, hol a haldokló Mózes végimáját
rebegi kékülő ajkkal s imájába hullámzó szakálla reszket bele.
A testvérnépek mind imádkoznak ; Sidon és Tírus elviszi a
régi Isten emlékét Karthágó- s Sevillába, s a Tigris és Euphrates
meg van szentelve a pátriárkák imájától. S mialatt a szenvedély
elhomályosítja az Isten képét, nem fojtja el a szívében
az ő imádását és szeretetét, s ha az arabs a Madián pusztáiból
nem megy Jeruzsálembe, elmegy Mekkába a Kába szent kövéhez,
s ha a perzsa nyakasság nem hódol az idegen földön
emelkedő templom igaz Istenének s a tűzben keresi az élet s
az erő szellemét: mégis imádkozik s Elymaisban épít magának
templomot, mely a görög Antiochus kincsvágyát éleszti, de
ugyanakkor hősi védőket állít a templom falaira s a görög túlerő
megszégyenülve vonul vissza, s a király búbánatában
ágyba dől s meghal. Az indus mélyen vallásos szelleme pagodákat
épít s koldusosnak tartja azt az életet, mely pompában
él s megirígyli a mosdatlan s kolduló boncok tengődését, kik
Buddha fogának szentelt környezetében böjtölnek s vezekelnek.
S ha a művelt Európa fölépíti dómjait, s kőből faragott
erdőben jár áhítatos lélekkel s aranyos hátterű, szegényes alakítású
képek előtt árasztja ki lelkét, s ha a harangzúgás harmóniájában,
s az orgonabúgás s a zsoltáros által emlegetett
hangszerek szimfóniájában keresi s megleli imádkozó lelkének
visszhangját, s ha a romlott Európa elvesztvén a lelki nagyság
érzékét léhán ignorálni akarja, amit atyái s ősei tettek, s
ugyanakkor a babonában, a spiritizmusban, a hipnotizmusban,
a buddhizmusban tér a régi természet új útvesztőjére :
vájjon ki nem érzi, hogy a léleknek különös érzéke, képessége,
tehetsége van az Isten megközelítésére? Ó, igen ! Kire ne hatott volna a nagypéntek estéjén a fiszharmónium bánatos,
lágy akkordjaitól kísért kijelentés : incipit oratio Jeremiae
prophetae. Mintha a prófétában az egész emberiség ülne ki Jeruzsálem
romjaira ; mintha mindnyájan elhalnánk s szívünk
érzelmei a próféta nagy szívébe szorultak volna ; mintha itt
már senkinek sem volna mit mondania, minden ajk megmerevül,
minden hang, minden gondolat egyre irányul, mert hogy
itt egy nagy szív imádkozik.
De vájjon elég-e az, ha az ember porba hull, mikor az ég
angyalai is elfödik orcájukat és énekük, a «szent, szent, szent
a seregek Ura Istene» Isten-félelemmel s imádassál tölti be az
eget? Nem kicsiny-e az ember? ügye minor omnibus miserationibus,
szinte kimeríti nyomorúsága az Is Len könyörületet?
Lehajlik-e hozzá, a föld férgéhez a végtelen Isten? Elérheti-e
az Ür figyelme, mikor oly messze van, lenn a mélyben az ember?
Meghallja-e suttogását, olvasójának csilingelését az, ki
a zivatarok szárnyain jár? Meghallja-e suttogását annak a
hozzávágyó, őt kereső léleknek, mikor a szentírás szerint «minden
nemzetek, mintha nem volnának, úgy vannak előtte és
semmi és hiábavalóság gyanánt tartja őket?» (Izaiás 40, 12.)
Mily kicsiny az is, amit nagy emberek, amit a szentek tesznek.
Mily elszóródó fényt lövel a lángész is, s mily kis körben melegít
egy Szent Erzsébet szíve is ! Mi lesz akkor a szellemek e
koncertjében, a szférák e harmóniájában az én ajkam suttogása,
az én szívemnek érzelme? Kivált, ha rám borul vétkességem
öntudata, s a haragvó, megsértett Ürnak jelenlétébe lépek,
kinek színe előtt «a kősziklák mint a viasz megolvadnak*.
(Judith 16, 18). Fog-e akkor valaki vádolni túlzással, ha szívemet
mindenek odaadására ösztönzöm, ha szeretetem és szenvedélyes
vágyam hevében véremet kiöntöm s áldozatul hozom
önmagamat?
így kell annak lenni! Végtelen nagy az Isten s kicsiny az
ember ; nagyot ez a kis ember, aminek a Végtelen oda nézzen,
csak akkor tehet, ha föláldozza önmagát. Te vagy az én Uram,
dadogom reszkető ajkkal, szívem késztet, hogy imádjalak !
Nem szóval, hiszen «a szó levegő, s a levegő semmi»; hanem tettel,
életemmel szeretném kifejezni, hogy a te hatalmad által
élek s halok ; íme áldozatot hozok s kiöntöm véremet! Nem
szavakat adok, hanem életet; nem olajat öntök oltárodra, hanem
véremet. De az Isten megfogja karomat, mint Ábrahámét,
mikor fiát akarta feláldozni, s szavaimra fordítja tekintetemet,
hogy mutassam be neki; ez az áldozat. íme az imádkozó
lélek az áldozatba ért el.
Kigyulladnak a századok homályában az oltárok tüzei,
mindmegannyi őrtüzek, táboroz körülöttük az imádkozó, a
reménykedő emberiség ; ráhányja az oltárra kincseit, életének
tápszereit, néha gyermekeit, néha önmagát. . . imádni az Istent.
Mindennemű irtózatban és kinövésben bujdosik a világban
az áldozat gondolata s bujdosásában elérünk Jeruzsálembe,
a religiosissimi Judaei fönséges Sionára, hol Salamon
király huszonkétezer tulkot és százhúszezer kost áldoz a
templom fölszenteltetésének ünnepén, s a sercegő láng s a
kövér füst fölemelkedik az égre, magával vivén az áldozatos
ember hódolatát.
De, k. t. u., mi tudjuk, hogy ennél meg nem állhatunk ;
mi tudjuk, hogy Izaiás népének öntudatából beszélt, mikor
mondta : «Hasaboljatok bár fel a Libanon cédrusait és öntsétek
le gyantával és drága olajjal, tegyétek rá az erdő összes
vadjait, imádhatjátok-e az Istent? Főleg mikor bűnösségtek
keserűsége tükröződik az áldozatban? Vájjon a kosok és tulkok
vérében meg lehet-e tisztítani a lelket?» (Zsid. 10, 4.) Bármint
legyen egy más rendben ; bármennyire kérdezzük, vájjon
kedves volna-e az Istennek az ima, ha tiszta, ártatlan szívből
emelkednék fel: az elesett ember rendjében az Istennek
semmi sem tetszik, csak Krisztus ; az elesett ember rendjében
Istennek egy akarata van, hogy az Úr Jézus által jöjjön minden
üdv ; hogy általa legyen hatásos minden imádság ; hogy
őt jelképezze minden áldozat; hogy ami tőle való elszakadásban
történik, azt mind «semmi és hiábavalóság gyanánt
tartja» (Izaiás 40, 12).
Jól mondják, hogy a régi áldozatok mind csak árnyak az
apostol szerint, árnyak, melyeket az, ami jön, előre vet. S valamint
az árnyék is kedves nekünk, mert hiszen jelzi azt, akit
epedve várunk, s körvonalaiban felismerjük a szentelt testvér,
édesatya, gyermek, jóbarát alakját: épúgy az Isten előtt az
ószövetség áldozatai mind csak azért voltak kedvesek, mert
Krisztus áldozatát jelképezték ; mert a tapogatódzó ember
törekvéseit jelezték : imádni, engesztelni az Istent. De a próféta
által végre is kimondja : «Nem kedvellek titeket, úgymond
az Űr, s az ajándékot nem veszem el kezeitekből, mert
napkelettől napnyugatig nagy az én nevem a nemzetek közt,
és minden helyen tiszta áldozatot fognak bemutatni nekem,
mondja a seregek Ura» (Malach 1, 10—11).
Az tehát a kereszténység nagy és mélységes hite, hogy
nincs imádság és áldozat, mely az égbe hat és irgalmat talál
saját érdeméből: csak a Krisztus imája, csak a Krisztus áldozata.
Valamint minden áldozat a múltban nem volt egyéb,
mint árnyéka annak, amely jövendő volt, épen úgy most minden
imádság és áldozat visszhangja és megújítása annak az
imának s annak az áldozatnak, mely már eljött s bemutattat
ott Krisztus Jézus által. Hogyan fogunk ezek után az igaz
theológia által bebizonyított igazság érzetében az oltárhoz közeledni?
Hol fogunk akarni imádkozni? Hogyha Istent engesztelni
akarjuk, hová fogunk menekülni? Melyik szent kőhöz?
S mily olajat és vért fogunk ráönteni? Krisztus imájának olaját
és Krisztus drágalátos vérét! Azért a kereszténységnek a leghathatósabb
imát s az igazán isteni áldozatot csak a szent
misében, Krisztus áldozatában kell bemutatnia ; azért lesz a
szentmise centrumává a keresztény kultusznak ; azért merül
el a kultuszban minden szív, mert tudja, hogy hódolata, imádása
semmi, ha nem egyesül az Ür Jézus áldozatával. Krisztus
Jézus áldozatába foglaljuk össze szívünk keserveinek s áldozatainak
minden illatát, vágyódó lelkünk minden Isten-keresését.
A hitből kifolyólag értjük meg csakis, hogy mikép járuljunk
a szentmiséhez? Mély érzetével annak, hogy ha akarunk
imádkozni, itt imádkozzunk ; ha kegyelmet keresünk, itt keressük,
ahol velünk imádkozik s velünk keres Krisztus. Helyezzük
rá a paténára lelkünket és a kehelybe zárjuk szívünket
! Ha papok leszünk, ne gondolkozzunk így : előbb elvégzem
a szentmisét, azután imádkozom ; nem, hanem a szentmisében
rimánkodom és imádkozom Krisztussal; elgondolom,
hogy mit imádkozik ő s utána mondom az ő óhajait: így lesz
hitből áradó imává a szentmise [hallgatása s a keresztény érzésnek
felvilágosult gyakorlatává.
Hogy az egyik így misézik, a másik úgy, azt ne nézzük,
hanem azt, hogy Krisztus az, aki kezébe veszi a kenyeret és a
bort. A foszlányos misemondóruha, a süppedező oltár, a kornyikáló
ének ne zavarjon, hanem a hitben erősen, állandóan
az áldozó Krisztust lássuk. Legyünk meggyőződve arról, hogy
sehol sem lehet jobban imádkozni, mint a szentmisében. Mennél
több szentmisét hallgatunk, annál jobb. Ha a templomban
több mise mondatik, mindegyikre ügyeljünk, mert mindegyikben
külön kegyelmeket kapunk. Ha a szentmisében ekkép
Krisztus nagy, fönséges, minket mindenben helyettesítő és segítő
áldozatát látjuk majd, akkor környezni fogja a szentmisét
és az oltárt a hívek áhítata s akkor egyszersmind tisztelettel
tekintenek majd a papra, e nagy áldozat bemutatójára.
Nemrégen azt beszélte egy pap, hogy ő Mondseeban egy
régi templomot látogatott meg, és hogy mennyire lepte meg őt,
hogy mikor belépett (épen mise volt), a nép mindenütt felállott,
amerre ment, valamint felállunk mi is, ha a miséző pap
kimegy ; azután azt mondta : «Ügy látszik, hogy a papnak tisztelete
a népnek a szentmiséről való hitétől függ, mert akik oly
illedelmesen s oly ájtatosan résztvettek a szentmisében, azok
természetesen meg is becsülik azt, ki a miseáldozatot másodsorban
bemutatja : az áldozópapot».
Nálunk nem tudják, hogy mi a szentmise, hogy mi a neki
járó hagyományos tisztelet. Gyenge és műveletlen a hit, nem
hordozza az életet. Ha mi megbecsüljük a szentmisét, s azt
hittel fölkaroljuk s ha mi ezt a bensőségünket, hódolatunkat
híveinkkel is közöljük : akkor meg fog változni a föld színe ;
akkor nem lesznek többé piszkos oltárok, nem lesznek daráló
papok ! Valamint most is már az a legszegényebb pap is, ha
szíve van, szegénysége dacára szép templomokat épít, s ragyogó
oltáron mutatja be a szentmisét, aki különben szegényes
asztalnál étkezik; s viszont az a leggazdagabb pap is rongyos
oltárnál áldoz, ha nem Krisztust, hanem a Mammont
szolgálja : úgy az emberekben a Krisztus Jézus szeretete, utánzása,
tisztelete kiváltképen emelkednék a szentmise lelkes,
áhítatos nagyrabecsülése és hallgatása által. Becsüljük nagyra
ezt az áhitat-gyakorlatot ! Törjük le a hibát, melynél fogva
áldástalan a szentmise hallgatása ! Legalább iparkodjunk,
hallgassunk minél több misét, ha könnyen tehetjük. Gondolatunk,
mely vezérel, az, hogy csak a Krisztus imádsága hat az égbe,
s más áldozat nem talál kegyelmet, csak a Krisztusnak áldozata.
Amen.