K. T. U !
Az Isten megdicsőíti azt, aki neki szolgál; ezt
az elvet az Űr Jézussal szemben is érvényesíti; megalázza
magát Jézus, hogy megdicsőítse az Isten, viszont az Isten
megdicsőíti őt. Hiszen a kis Betlehem és fölötte az angyali
ének világos példája ennek az eljárásnak. De az ember méltán
kíváncsi, hogy az Isten hogyan fogja megdicsőíteni szent Fiát
ott, ahol ő legmélyebben alázza meg magát, t. i, a kereszten ; s
íme, ott látszólag megváltoztatta eljárását, mert nem látunk
semmi dicsőséges viszonzást; nem látunk ott semmit, amivel
az Isten kárpótolná Krisztusnak mély alázatát és áldozatát;
de legyünk meggyőződve, ott is ugyanaz az elv érvényesül.
Ha pedig keressük, hogy az Isten miben dicsőítette meg
Krisztust a kereszten, azt kell mondanunk : megdicsőítette őt
magában abban a műben, mely ott végbement, megdicsőítette
őt abban a kegyelemben, melyet nekünk, s abban az érdemben,
amelyet magának szerzett, megdicsőítette őt abban, hogy
minden üdvöt a keresztbe fektetett.
1. És valóban. Két semmiséggel állunk szemben, ha
gondolkozunk; az egyikkel találkozik eszünk, a másikkal
hitünk. Az egyik semmiség, a fizikai világ semmisége, mely elé
odaáll a szuverén, abszolút végtelen akarat s megteremti a
világot. És a másik semmiség a morális világ semmisége; és
ebbe a semmiségbe mit állított bele? A keresztet. Az első
semmiségben sötétség van, sed qui facit ex tenebris lucem
splendescere, beleállította a semmiségbe a gyönyörű világot,
amelynek végfejlődését mi nemcsak hogy nem látjuk, de
meg sem értjük; et vidit Deus, quod esset bonum, és látta
Isten, hogy ez mind jó ; e fizikai világnak minden dicsősége,
minden csilláma, minden szépsége koszorúként száll az Isten
fejére. De egész így van ez a morális világban ; íme, a morális
világban is van sötétség, melyet nem annyira az ész, mint
inkább a hit lát. A mi bölcsőnket, az egész emberiség bölcsőjét
ringatja a rossznak szelleme, natura filii irae, akik természettől
fogva a harag fiai. Mi nagyon jól tudjuk, hogy az embernek
nincs egyetlenegy Istennek tetsző cselekedete, tabula rasa az
egész erkölcsi világ. Valóságos mélység, nem is khaosz, még
annál is kevesebb, a teljes tagadás; semmi sem tetszhetik
Istennek e világon, ezeken a lelkeken : non est mihi voluntas
in vobis; nemcsak az áldozatról mondhatja ezt, hanem
mindenről, ami a szívekben moccan. Ha akarunk valami
Istennek tetszőt, azt nem kereshetjük magunkban; az Istengyermek
típusa másféle van, ahhoz kell hasonulnunk: conformes
fieri imagini Filii ejus. Ebben a semmiségben és lelki
sötétségben áll az Úr Jézus keresztfája. A kereszténység egyre
hajtogatja: gratia, gratifícari, minden ingyen való, érdem,
tehetség, képesség az Isten abszolút teremtő akaratából. Azt
mondja, hogy az ember bűneinek bocsánatát nem nyerheti önmagából,
máshol kell azt keresnie : accepimus remissionem in
sanguine eius; engesztelő áldozatot bűneiért nem nyújthat:
ipse est propitiatio pro peccatis nostris; az Úr Jézus engesztelő
áldozat értünk, az ő vére által leszünk igazakká.
Érdem, igazság, jó cselekedet, erény, minden ott kezdődik,
ahol az a szent vér kibuggyan és lecsepeg és megmossa
a világot: mundati a peccatis nostris in sanguine eius, aki
értünk meghalt. És mikor a szentírás és kinyilatkoztatás
ezeket mondja, akkor a szenvedő Jézusra mutat. Nézzétek
mily dicsőséges halál ez, melyből az élet ered s minden
érdem s erő belőle van. Képzelhettek-e valami dicsőségesebbet?
Az erkölcsi világban mindennek az övének kell lenni. Vagy hát
hiába halt-e meg Krisztusi Úgy-e, lehetetlenség? Ha Krisztus
meghalt, okvetlenül mindent ebbe a halálba kell foglalnunk ;
azért halt meg Krisztus, hogy minden bűn meghaljon és
minden élet benne feltámadjon ; azért halt meg Krisztus, hogy
az erkölcsi semmiségnek vége legyen és az erkölcsi valóság
kezdődjék, hogy ahol előbb harag és átok pusztított, ott ezentúl
kegyelem és élet éledjen. És ezt oly következetességgel
viszi keresztül a szentírás, hogy nem kegyelmez semminek.
Fellépteti a hősöket, az erényt és azt mondja : ez is semmi ;
fellépteti a görög klasszikus kultúrát és azt mondja : ez is
semmi. Nincs igazság, nincs erény Krisztus vére nélkül.
Si ex lege iustitia, ergo gratis Christus mortuus est, ha az
ember önmagából jót tehet, akkor hiába halt meg Krisztus.
De ha nincs nagy erény, legalább tán van kis erény ; vannak
tán apró jó cselekedetek, melyek által az ember kegyelmet
nyerhet Istennél? Nincs. Si ex operibus iustitia, vagyis ex
lege, gratis Christus mortuus est. Hanem tán megmenekülhet
az ember a végső haragtól, hogy az Isten össze nem zúzza őt?
Tán van valani kis kígyózó ösvényke, amelyen az ember
Istenhez ér? Nincs ; Krisztus keresztje nélkül nincs irgalom a
földön. Ime, a szentírás mindent az Űr Jézus keresztjébe
foglalt; ott kezdődik a jó, ahol az Úr Jézus vére csillámlik.
De talán az ember imádkozhatik, hiszen az imához nem kell
más, minthogy az ember saját nyomorúságát érezze? Kereszt
nélkül is érezhetjük nyomorúságunkat. Ó igen, érezni is,
imádkozni is lehet, de nyerni Krisztus nélkül semmit sem
lehet. Tán Istent tisztelni lehet, tán neki áldozatot bemutatni
lehet, tán esengeni lehet? Nem. Krisztus nélkül ezt sem lehet;
egyetlenegy kultusz van, amely az Istent megtiszteli, és ez az
Űr Jézus keresztáldozata; egyetlenegy főpap van, aki nincs
bisszuszba és tunikába öltözve, hanem vérbe, akinek mitrája
a töviskoszorú, pásztorbotja a kereszt s oltára a kereszt, e nélkül
az Istennek nem tetszik semmi. Az Istent tehát önerőnkből,
célravezetőén imádni nem lehet; csak Krisztus imádkozik
és aki utána tesz valamit, olyasfélét, amit ő.
Mindent Krisztus keresztjébe fektetett az Isten, és ez az
Úr dicsősége; elsüllyed az egész világ végleges erkölcsi tehetetlenségben,
még csak nyöszörögni sem képes, úgy hogy az
Isten színéhez érjen, és ebben az erkölcsi semmiségben és
tehetetlenségben áll az Úr Jézus keresztje ! Ezen a keresztfán
fakad az imádság, amely az Isten szívéhez é r ; ezek az elszáradó
ajkak, ez az esengő tekintet, ez a felküszködő mély
sóhaj, az talál egyedül az Istennek szívéhez. Az egész világ a
tehetetlenség szilenciumába van merülve, csak az Űr Jézus
zokog és eseng. Áldozatot mutat be egyetlenegyet, amely a
világon tetszik az Úristennek, semmi más nem tetszik neki;
bemutatja szívének hódolatát. Egyetlenegy szív, az ő szíve
dobbant úgy, amint az Istennek tetszik — Ádámot és Évát
kihagyom, mert ránk nézve ez egy letűnt világ, amint az
Atlantis az Atlanti-óceánba süllyedt világrész. Äz Istennek
tetsző világ a kereszt körül emelkedik ; a kereszt kegyelme
hívja létbe, a kereszt fénye csillámlik rajta, a kereszt érdeme
változik ragyogó szépséggé benne. A kereszt körül gyúlnak ki,
mint sötét égbolton a csillagok, a legragyogóbb lelkek, a
Boldogságos Szűzön kezdve végig a szüzeken, vértanúkon ;
ők mind Jézus keresztjének kegyelméből valók; nem tetszik
az Úristennek még a Szent Szűz sem, csak a kereszt miatt.
Amit Szent Lőrinc végez, amit Szent Vince szenved, az mind
csak azért tetszik az Istennek, mert az Űr Jézus keresztjét
utánozza. Imádság, vergődés, esengés csak azért talál kegyelmet,
mert az Űr Jézus azt a kereszten számunkra már előbb
megtalálta.
Ez az Ür Jézus keresztjének dicsősége, hogy az Üristen
mindent a keresztbe fektetett, hogy az egész erkölcsi világ
voltaképen egy szóval jelezhető : Crux Christi; hogy az erkölcsi
világnak minden később kifejlődő jósága már itt benn van
Krisztus keresztáldozatában; minden kegyelem, érdem, erény,
dicsőség, amely valamikor embert fog koszorúzni, Krisztus
keresztjéről való. Adoramus Te Christe et benedicimus Tibi,
quia per sanctam crucem tuam redemisti mundum. E magaslatról
tekintsünk végig a kínszenvedő Ür Jézus dicsőségén ;
ez örök, nagy kihatás érzetében bízvást kérdezhetjük Szent
Pállal: numquid gratis Christus mortuus est? S mély s alázatos
megadással ismételhetjük: tehát minden Krisztusé s
Krisztustól s Krisztusért; omnia per ipsum et cum ipso et in
ipso 1 Összezúzó s megsemmisítő tudat ránk nézve, dicsőséges,
fönséges valóság Krisztusra nézve.
2. De ne ernyedjünk, ne málljunk szét semmiségünk
öntudatában ; hanem keljünk föl s fordítsuk meg az apostoli
szót s mondjuk : Nem, nem lehet, hogy Krisztus hiába halt
volna meg, ezt én nem tűrhetem ; tegyünk, dolgozzunk, hogy
Krisztus halála hiábavalóvá ne váljék. Lehetséges-e, hogy az
emberiségre nézve Krisztus hiába halt légyen meg? Isten
kimutatta, hogy Krisztus nem halt meg hiába s minden érdemet
s kegyelmet keresztjéhez fűzvén, e keresztet megdicsőítette: s az ember nézheti-e, hogy saját hibájából a kereszt
dicsősége meddő maradjon 1 Nem, nem ; azt nem tűrhetem ;
hálátlan, undok szörny volnék ; kegyetlen, alávaló volnék, ha
Krisztus keresztjének kínja, kegyelme, áldása, példája rajtam
kárba veszne. E lehetetlenségből sarjad Krisztus keresztjének
második dicsősége az erkölcsi világban, az, hogy óriási
erkölcsi nyomást gyakorol az emberre. Összezúzza őt és azt
mondja : Ember, ha Krisztus szenvedett érted, mondd meg,
mit fogsz majd tenni érte? Mit teszesz majd te? Ez a kérdés
felszítja és fölzaklatja az emberi léleknek összes nemes ösztönét,
hogy talpra álljon és mondja : Nem tűrhetem, nem
lehet, hogy Krisztus hiába halt meg, meg fogom mutatni,
szeretetemmel és áldozatommal jót állok érte. Krisztus nem
halt meg hiába. Ennek kimutatására pezsdül föl a keresztény
buzgóság ; ideális alak képében látom arcán a szépség kinyomatával
az Ür Jézus keresztje alatt térdelni, érzelmeit
eléje önti; hajtogatja: nem, Krisztus nem halt meg hiába ;
szégyenpír tükröződik arcán, lepereg a fájdalom a bánat
könnyeiben; a szentek érzelmei mintegy örökzöld folyondár
felfutnak az Űr Jézus keresztjére s gyönyörű színekben, a
bizalomnak, szeretelnek, hősies áldozatnak színeiben ott
nyílnak meg virágai. Az Úristen látszólag leszúrta a keresztfát,
mint az átok fáját, mint egy száraz karót, de azt a száraz
karót egészen benövi az erény, betakarja érdességét, csomóit,
egészen szép már Isten szemében az Űr Jézus keresztje.
Beszéli a rege, hogy a híres Giskra, a huszita vezér meg akart
rohanni egy apácakolostort s hallotta a testvérek énekét,
jöttek hozzá könyörögni, hogy irgalmazzon ; megállt, keveset
eszmélt, aztán leszúrta kardját a földbe s mondta: ha holnapig
kivirágzik, jó, ez egyszer irgalmazok. Jött a reggel, de a kard
nem virágzott ki, hanem a mese szerint egy szép folyondár
futott fel rajta s égszín kelyhét a kard markolatán pihentette.
Jött a Giskra vezér és megkegyelmezett, mert bár a kard nem
virágzott ki, de legalább egy virág futott fel rajta. Nem mese,
hanem valóság, hogy a keresztfa az átok fája, maledictum, s
átkozott még az is, aki rajta függ. Krisztusnak is kemény,
kegyetlen fája lett a keresztfa, de az erények mily gyönyörű
virágai lepték be azt, milyen szép ez most! Megindul a keresztúton
a passió hőseinek kifogyhatatlan menete. Jézus akar az
ő szentjeiben, választottjaiban egyre tovább szenvedni, s ezt
az ő szándékát leginkább keresztjének szeretetével éri el.
Keresztje áll a világ előtt, hogy a nagy szenvedést hirdesse,
amelyet Jézus viselt el, s arra a másik szenvedésre buzdítson,
mely reánk vár — és győzzön ebben is a kereszt: compatiamur
passionibus Christi, ut cum eo conglorificemur. Az erkölcsi
világnak nagy erényei, legnagyobb áldozatai, melyek még az
Isten lelkét is elragadják, Jézus szent keresztjének virágai.
Valóban az Úr Jézus szent keresztje az a száraz fa, amelynek
lángjánál felmelegszik szívünk s apostolokat, szűzeket, vértanúkat
állít a felhevült szeretet a világba ; mindegyik azt
mondja : nem halt meg Krisztus hiába. Ne maradjon ő egymaga
áldozatban, buzgalomban; szegődöm én is hozzá, én is
apostola leszek ; ne maradjon ő egymaga tiszta szűzies szeretetében
árván : én is szűzies jegyesének készülök. Ne függjön a
keresztfán egymaga ; nem tűrhetjük, hogy az Úr Jézus egymaga
haljon meg másért, mi mindnyájan oltárok akarunk
lenni, áldozatot akarunk bemutatni; eamus et moriamur
cum illó! Ime, igaz, nem, nem halt meg Krisztus hiába.
Én is ismétlem : nem halt meg Krisztus hiába, mutassuk
ki mi is ezt! Akkor nem halt meg hiába, ha az ő keresztjének
érdemei, hatásai bennünk mutatkoznak, ha nem elégszünk
meg valamiféle erénnyel, szeretettel s odaadással, hanem ha
az áldozatnak útjára lépünk. Az Ür Jézus keresztje arra nézve
nincs hiába, akinek szívében hasonló keresztfa nő, aki szintén
a kereszt útját járja és Krisztussal meghal. Szolgáljon nekünk
buzdításul az is, hogy a szent kereszténység hogyan tudta az
Úr Jézus keresztjének és szenvedésének minden mozzanatát
szívére venni és azt külön tisztelni, hogy a kis vér-relikviák
tiszteletére, melyek Szent Tamás szerint nem is a Krisztus
igaz vére, hanem csak csodás jelek, hogyan tudott dómokat
építeni; hogyan tiszteli külön a töviskoszorút és annak minden
tövisét, a keresztet és annak minden szilánkját és azt szeretetének,
tiszteletének, bensőségének melegével köríti; hogyan
tiszteli meg hálás emlékezettel Krisztus Jézus szenvedésének
minden jajját és fohászát, lelkének minden sóhaját, szívének
minden érzelmét. Valóban, aki ezt elgondolja, méltán mondhatja
: Istenem! Krisztus nem halt meg hiába! Tehát:
adoramus Te Christe et benedicimus Tibi, quia per sanctam
crucem tuam redemisti mundum.