Akárhány embert, asszonyt kérdeztem már, hogy hát
mit kell tenni, hogyan kell előkészülni, mikor az ember
gyónni megy ; azt felelték, hogy imádkozni kell, hogy az
ember ne vétkezzék, vagy azt, hogy bocsánatot kell kérni
a jó Istentől; de alig volt köztük, ki rámondta volna : meg
kell vizsgálnom lelkiismeretemet. Pedig ez az első teendője
az embernek, a bűnbánónak, aki komolyan keresi az Isten
kegyelmét. Szíve vágya neki a jó gyónás, de jól gyónni nem
lehet lelkiismeret-vizsgálat nélkül; be akarja vallani az
Isten helyettesének bűneit; de mit vall be, ha nem szállt előbb
szívébe? Mint fogja kitárni a gyónásban szívét, ha ez a szív
előtte is egy ismeretlen mélység? Mint fogja ráolvasni önmagára
az ítéletet, ha élete önmaga előtt is egy lepecsételt
könyv, a gondatlanságnak, könnyelműségnek, tudatlanságnak,
önámításnak pecsétjével lezárt titok? Föl kell szakítani
e pecsétet; ki kell nyitni ezt a könyvet; rá kell olvasni
bűneinkre az ítéletet; ki kell tárni a gyónásban szívünket;
be kell hatolni az elmúlt évek mélységébe; más szóval: meg
kell vizsgálnunk jól lelkiismeretünket, hogy mit vétkeztünk,
hányszor estünk, buktunk, mi rosszat tettünk, mi mindent
mulasztottunk. Csak az ilyen fölszántott, megforgatott
földbe esik termékenyen az Isten kegyelme, — a bánat
harmata; csak az ilyen léleknek lesz a gyónásból igazi
haszna.
Az a kérdés már most, k. h., hogy miért s mikép kell
ezt a lelkiismeret-vizsgálatot eszközölni?
1. Mindenekelőtt el kell vonulni valahová, ahol csendben,
nyugalomban lehetünk, vagy otthon, vagy a templomban,
s önmagunkba térve, kell gondolkoznunk.
Gondolkozni kell, k. h., ebből nem engedhetünk; az
Isten sem engedheti el ezt a kelléket, miután rábízta az
emberre az önvádat. S azért nem engedheti el, mert az az
ember, aki nem gondolkozik, aki cselekedetein szemlét nem
tart, annak nagyon sok bűn és mulasztás nem jön az eszébe,
s így azután teljesen és jól nem gyónhatik. E részben a bűnök
közt nagy a különbség. A sebzett vad csörtet az erdőn, keres
forrást s addig meg nem pihen, míg nem talál, mert égeti
a sebe, azt nem felejtheti. A szívnek sebei a bűnök; vannak
olyanok, melyeket nem lehet elfelejteni, melyek égetnek,
mint a tűz, s bárhol járnak-kelnek az ilyen sebzett szívek,
mindenütt magukkal hordozzák s el nem felejthetik bűnöket;
fölriadnak álmukban, kísérteteket látnak magányukban; az
ilyen bűnösök lelkiismerete ébren van; sem ámítás, sem
feledés nem képes azt álomba ringatni. Ilyen volt a bujdosó
Káin lelkiismerete, aki mindenütt az Isten szemét látta,
bárhová bújt, bármint takarta virrasztástól kipirult szemeit.
Ilyen a gyilkosnak lelkiismerete, aki vért lát elhintve az
országúton, a fűzfabokron, a szobapadlón; ilyen a gyermeksikkasztó
anyának lelkiismerete, aki mindenütt elemésztett
gyermekének nyöszörgését hallja. Az effajta ember mint
a sebzett vad ; sebe égeti; lelkiismerete riasztja ; nem kell
azt már keltegetni; ébren van.
De vannak bűnök, melyek nem izgatják föl így a lelket;
kivált oly emberekben, kik reggeltől estig egy tarka világban
járnak, tesznek-vesznek ; felejtenek s nem sokat törődnek
szívük bajaival. Vannak bűnök, melyekkel szemben
eldurvul a szív ; vannak, melyek kérget növesztenek a lelkiismeretre,
mint ahogy kérget növeszt munkásember tenyerére
a kapa, az ekeszarva, s káromkodásnak, parázna beszédnek
s gondolatnak, misemulasztásnak s megszólásnak biz alig
néznek oda. Hát ezekkel a bűnökkel mi lesz? Nincsenek tán
följegyezve az Isten könyvében? Nem tudtuk-e, mikor elkövettük?
Nem találnók-e meg azokat most is emlékezetünkben,
ha megvizsgálnók azt a letakart emlékezetet?
Benne vannak, k. h., csak föl kell tárni a lelkiismeret
titkait, föl kell nyitni emlékezetünk könyvét s kiolvasni
belőle azokat a fekete betűket, melyekkel bűneinket belejegyeztük.
Azt pedig akkor tesszük meg, ha mult életünkről
gondolkozunk.
Ha elvonulsz valahová s magadba térsz, föltámadnak,
kicikáznak emlékezetedből bűneid, mint lángok a tűzből.
Az a konyha, szoba, szérű, az az istálló, padlás, műhely,
az az országút és dűlő, az a föld és szőlő eszedbe juttatja,
hogy ott jártadban mit tettél, mily gondolat és indulat
kavarta föl lelkedet. Az a templom és harangszó eszedbe
hozza, hogy a misét elmulasztottad s talán a gyónást is ;
az az udvar s a szoba fölhányja szótlanul is neked, hogy
hitvestársaddal hogyan bántál; ha marhád, mint a Bálám
szamara, szólni tudna, elsorolná istentelen káromkodásaidat
; ha azok a rejtett helyek, az az éj, a néma éj szólni
tudna, föltárná szégyenedet; ha bűnös lépteidnek nyomai
meglátszanának, úgy tűnne föl, hogy amerre csak jártál,
lelkednek szennyét hagytad mindenfelé; olyan volnál,
mint a csiga, mely pázsiton, virágon csúnya nyálával
jelzi útját.
Nem volna-e jobb, k. h., ha jószántunkból fölkeresnők
bűnös életünknek szomorú, sötét útjait, ha rendeznők kihágásaink
vádaskodó emlékeit? Nem volna-e jobb, ha
elcsitítanók ezt a fájó, ezt a panaszos lelkiismeretet, nehogy
aztán az Isten büntető vaskeze nyúljon bele ez áldástalan
élet vergődésébe, s az csináljon rendet? Pedig azok, kik
lelkiismeretüket nem akarják megvizsgálni, úgy látszik, hogy
csakugyan az Istenre akarják a vizsgálódást s az ítéletet
bízni! Röstelik a fáradságot; fáznak attól, hogy belenézzenek
saját lelkükbe. A marhájuk, a jószáguk, szőlejük, kertjük
után nézni ráérnek; ideiglenes érdekeiknek megóvására az
éjt is nappallá teszik; órákat gunnyasztanak, a két kezük
közé fogva fejüket, törik magukat sorsuk javításán ; s arra
a lélekre sok, úgy-e, egy félórácska? Fáznak attól, hogy
lelkük~parlagát megforgassák; pedig e nélkül az a lélek
az ördög bitang jószágává válik. Elhiszik s maguk is megteszik,
— elhiszik, hogy a földet forgatni, a rétet gereblyézni,
a folyót kotorni, az erdőt tisztítani kell; csak a szívet, azt
a szívet, mely oly hirtelen, rohamos és szenvedélyes, oly buja
és cselszövényes, azt magára hagyják; évszámra egy félórácska
sok, hogy belenéznének. Atyámfiai, ily nembánomsággal,
kötve hiszem, hogy boldogulnánk a földi életben ;
de ép oly szentigaz, hogy nem boldogulunk az örökkévalóságban!
2. Azonban, k. h., van azonkívül egy más gondolatom,
mely talán még élesebben belevág lelkünkbe, s bebizonyítja,
hogy aki gyónni megy, az szálljon előbb őszintén magába
s követelje számon önmagától minden bűnét: s ez a gondolat
az, hogy az ember a gyónásban önmaga fölött ül ítéletet.
Ha magatokat megítélitek, nem fogtok megítéltetni,
azt mondja az írás, s a bűnös lélek ezt az ajánlatot szívesen
fogadja s ítéletre száll önmagával.
Oly komoly ítélet ez, amily igaz, hogy Isten bízta ránk ;
oly fontos ítélkezés ez, amily bizonyos, hogy Isten szent
fölsége helyett s az ő nevében végezzük. Jól van, k. h., hát
nézzétek, mily ítéletet ülnek azok, kik őfelsége a király nevében
ítélnek; tanúk, ügyvédek, bírák adják egymásnak a
szót; okmányokat, pörös iratokat vizsgálnak, míg végre
kimondják az ítéletet. S mi az Isten nevében akarunk ítélni
s nem tartjuk érdemesnek, hogy a bűnös lélekbe komoly
pillantást vessünk s magunkat bűneink miatt kérdőre vonjuk?
Ó, k. h., az Isten ügye az örök igazság ügye; az a jussát
nem hagyja; van a halál után isteni ítélet, fontosabb,
komolyabb, szentebb minden királyi ítéletnél; ha tehát
önmagátokat meg nem ítélitek a földön, megítél az Isten
a túlvilágon. «Scrutabor Jerusalem in lucernis» (Soph. 1, 12),
mécset gyújtok s úgy kutatom föl a szív rejtekeit, mondja
a szentírás a halál utáni ítéletről; tűvé teszem a földet,
utána járok minden léptednek, szíved-veséd minden rándulásának
; de kell igazságot teremtenem, hogy ki-ki elvegye
a jussát, ha jót, ha rosszat. S te meg akarod előzni az Isten
ez igazságos, szigorú ítéletét; Ígérsz eget-földet; Ígéred,
hogy Istennek igazságot s elégtételt szolgáltatsz ; gyónni
mész. De hát nem kigúnyolása-e az az Ürnak, ha valaki
az Isten helyett akar ítélni s meg sem gondolja, hogy mit
vétett? ítéletet akar tartani anélkül, hogy körülnézzen?
Isten ítéletét akarja elkerülni s azzal térdel oda a gyóntatószékbe,
hogy lelkiatyám, én bűnös ember vagyok ! S mást
nem tudsz? Mondd el a bűneidet; s egy szót sem tud;
álmosan, tuskó módjára ott gunnyaszt 1
Ó Istenem, mily tágra nyílnak majd az emberek szemei,
ha ítélőszéked elé jönnek s te kitárod szívük mételyét, sebeit,
szennyét? Elborzadnak majd, ha szívükből kiözönlik hosszú
évek bűneinek gennye ! Elképednek majd s hüledezve mondják
: Istenem, mennyi erkölcsi szenny, mennyi bűn, s én
ezt a terhet hordoztam lelkemen, s rösteltem egy félórát arra
szánni, hogy magamba térjek! De nem kell várnunk a halál
utáni ítéletre: ímhol a tiszta, istenfélő lelkeknek példája
ugyanarra tanít; hogy aggódnak, emésztik, törik magukat ;
vizsgálják lelkiismeretüket, fölhányják szívüknek már isme1telten meggyónt vétkeit; nem győzik ítélni magukat;
elvonulnak pusztákba, barlangokba s a zsoltáros szavai
szerint, bűnük szemeik előtt lebeg szüntelen, s te, k. h., mit
teszesz? S mit tettél eddig? Alig hogy betekintettél lelkiismeretedbe!
3. Isten ments, hogy e kegyetlen Isten-feledettségben
tengessük továbbra is napjainkat 1 Nem ! «Scrutabor Jerusalem
in lucernis», mécset gyújtok s Isten helyett s Isten
segélyével fölkutatom szívemet. Már pedig az Isten minden
bűnt fölkutat, minden bűnt annak neme és száma szerint.
Nem elég azt mondani: bűnös ember vagyok, — nem elég
azt mondani: vétkeztem ; azt tudja ország-világ ; az nem
ítélet; hanem meg kell magamat vizsgálnom, hogy hányszor
estem el s hogy hányszor vétkeztem. Tudom, hogy arra sokan
képtelenek ; nem tudják fölkutatni, hogy hányszor estek el;
de k. h., azt már csak tudod, vájjon naponként sokszor,
vagy nagyon néha, vagy talán egész hónapon, sőt éven át
igen elvétve káromkodol? Hát mondd azt, hogy így vagy
úgy szoktál vétkezni. Vasárnap, ünnepnap nem esik minden
nap, hát azt már csak tudod, vájjon karácsony óta hányszor
mulasztottad el a misét? hányszor voltál mértékletlen? Azt is
tudod, ha gondolkozol, vájjon szokásod-e a parázna beszéd
és gondolat, vagy pedig nincs kedved rajta s ahol lehet,
elkerülöd? Azt is tudod, ha egy zsákot, vagy egy csomó
szénát elemelsz, vagy a marhát a vetésbe hajtod, vájjon
egyszer, vagy háromszor tetted-e? Igen, tudod, vagy ha nem
tudod, hát bizton rájössz, föltéve, hogy gondolkozol. A gondolkozásra
pedig rákésztet az a hit, hogy Isten helyett ítélek,
lássak hát Isten szemeivel i s!
4. Igen, Isten szemeivel akarunk látni, hogy azután
egykor bízvást tekinthessünk az örök bíró imádandó arcára.
Szemeiből, mondja az írás, tűz villogott, és szájából kétélű
kard jött k i ; az örök bírót, az Úr Jézust érti e kép alatt
a szentíró. Ez a tűz s ez a kard nem ismer kíméletet, nem tűr
leplezést, kendőzést, szépítgetést; nem állja annak útját
sem méz-édes szó, sem mentegetés, hanem megvilágítja
az embert, a bűnös lelket, úgy, ahogy önmagában van ;
leleplezi a külső színt; lehámozza róla a látszatot s meztelenségében
s gyarlóságában állítja oda a világ szemei elé; már
most, k. h., ha Isten helyett akarunk ítélni, akkor az Isten
világosságába kell állnunk ; «csalard a szív mindenek fölött»,
mondja Jeremiás próféta, s az ember senkit sem csal meg úgy
s annyiszor, mint önmagát. Jól mondja erre nézve egy jeles
író is (Montaigne), hogy az ember maga magának bolondja ;
önmagáról elhisz minden szépet és jót, s nem látja önmagán
azt a rosszat, amit különben mindenki lát. Hát ha az ember
már természeténél fogva ilyen, ugyan miféle lelkiismeretvizsgálatot
fog az tartani, aki mindenáron azon van, hogy
maga magát szépítse; aki bűneire azt mondja : ezt mások
is teszik; így szoktak a fiatalok tenni; így dukál a legénynek
: vájjon nem kész bolondja-e az ilyen szószátyár lélek
az ördögnek? Az egész világ azt mondja, hogy ez fösvény,
az kevély, amaz pletykás, ők maguk meg úgy gondolják,
hogy nincs rajtuk mákszemnyi sem abból, amit a világ
marékszámra is szedhetne róluk !
Valóban, lesz az isteni igazságosságnak dolga, tágra
nyitni ez elkábult s elámított lelkeknek szemét l S többékevésbbé
minden ember ki fog józanodni önmagából, ha majd
az Isten világossága járja őt át.
De legalább tegyünk, k. h., amit tehetünk I Ne ámítsuk
önmagunkat készakarva, ne hintsünk port saját szemeinkbe ;
hanem merjünk belenézni lelkünkbe ; hisz azért gyónunk,
hogy a mérget kivessük ; nyúljunk hát bele lelkünk sebeibe !
Azért gyónunk, hogy az Isten előtt bízvást megálljunk ; hát
tartsunk komoly ítéletet magunk fölött. Félre a gondatlansággal
; az épúgy elvezet a pokolba, mint a tettetés. Ha valaki
azért került a pokolba, mert gondatlan volt s nem törődött
lelkével, vagy azért, mert ismerte bűnét, de meg nem bánta :
biz az egyre megy.
S hogy ezt a gyónási lelkiismeret-vizsgálatot jól elvégezhessük,
ajánlom, k. h., hogy naponként este pillantsunk
estimánk alkalmából szívünkbe. Van-e jobb estima, mint
mikor az ember leborul az Isten lábai elé, megcsókolja azokat
lélekben s megköveti az Isten szent fölségét a napközben
elkövetett bűnökért? «Ne intres in Judicium cum servo tuo
Domine», ne ítéld meg s ne ítéld el, Uram, végleg a te szolgádat,
— ez a fontos, sőt azt mondanám, mázsás szó ne
törlődjék ki emlékezetünkből soha. Amennyire szívünkön
hordozzuk e rettenetes igazságot, azon mértékben szabadulunk
meg az Isten ítéletétől.
A másik pedig, amit ajánlani akarok, az, hogy a temetésen,
a koporsó előtt azt énekli a pap : «ne tradas bestiis
animas confitentes tibi», ne dobd oda a fenevadnak, értsd
az ördögnek a neked hódoló lelkeket. K. H., sokszor állunk
a koporsó körül a temetéskor, gondoljuk meg olyankor, hol
van most ennek a megholtnak a lelke? Irgalmazott-e neki az
Isten? S hol lenne most az én lelkem, ha itt e koporsóban
feküdnék a testem? Sietünk mindnyájan az Isten ítélőszéke
elé; rajta, nézzünk bele lelkiismeretünkbe; ítéljük meg
magunkat, hogy meg ne ítéltessünk !