K. H.! Gyakran megesik a szívünk önmagunk fölött,
gyorsan tűnő, rövid életünk fölött, s néha úgy vagyunk
hangolva, mint akik sírni szeretnének, mint akik meg akarnák
siratni üres, hiú életüket. Mert napjainkat elragadja a mulandóság,
sazon vesszük észre magunkat, hogy esteledik, s jön a
halál éje, mikor már senki sem dolgozhatik. Mi lesz hát életünkből
s fáradságainkból? Mi lesz törekvésünkből s munkánkból?
Vájjon szétfoszlik-e az is? Vájjon csak olyan lesz, mint a
napalkonyat felhője, mely míg a látóhatár fölött ég, addig
izgat s gyönyörködtet, de amelyet rövid néhány perc múlva
megsóhajt az ember? Valóban, aki gondolkozik s nemcsak
arasznyi életet élni, hanem örökké élni akar, az nem surranhat
el e legfontosabb kérdésen, azon a kérdésen, hogy hát
hiába dolgozunk-e? Azon az aggodalmon, hogy hát van-e
kihatása s eredménye, nyoma műveinknek? Szerezhetünk-e
magunknak jutalmat annál, akinél van az igazság s az
ítélet?
Erre a kérdésre felel meg az evangélium mai példabeszéde,
melynek értelme következő :
Isten országában ugyanaz történik, mit egykor a családatya
cselekedett. A családatya az Isten; a piac a világ, hol
Isten hívása előtt mindenki mintegy hivalkodva áll; a szőlő
az istenes élet az anyaszentegyházban; a mívesek a hívők ;
a gondviselő Krisztus, ki minden munkásnak megadja bérét.
S mi az a bér? egy tizes; a tizes jelenti az örök életet. Megnyeri
azt minden jó munkás, de nem egyenlő fokozatban,
ha nem egyenlők érdemeikre nézve. E példabeszéd tehát
tanítja, hogy a jócselekedetek érdemet szereznek az örök
életre.
Mindenekelőtt ujjongjunk s örvendjünk, k. h., e jó hír
hallatára : az ember érdemeket szerezhet az örök életre!
Az ember, kinek élete s dicsősége mint a mezei virág, akár
előkelő, akár szegény legyen, akár tudós és művelt, akár
egyszerű s együgyű legyen, közönséges jó cselekedeteivel örök
érdemeket szerezhet. S hogy az ember eszméljen s becsülje e
nagy szerencsét, az Isten jár utánunk, s hív és küld : menjetek,
menjetek! Ti is menjetek szőlőmbe, ti is ; mindnyájan, kik
éltek, főleg ti, kik a nagy meghívást megkaptátok a keresztségben.
A hivalkodóknak pedig szinte nyomában van, s nem
szünetel nógaLni, akár kora reggel, akár dél legyen ; mert az
Űr legjobban tudja, hogy egyszer él az ember; ő tudja megbecsülni
legjobban azt a kegyelmet, melyet az embernek adott,
hogy az saját jócselekedeteivel örök érdemeket szerezzen
magának.
Már most, k. h., ha semmi sem lehet ránk nézve fontosabb,
semmi vigasztalóbb, mint az, hogy érdemeket szerezzünk
magunknak: iparkodjunk megismerni s megtudni
azokat a föltételeket, melyek alatt cselekedeteink Isten előtt
érdemszerzők lehetnek.
1. Az első föltétel az, hogy kegyelem állapotában végezzük
jócselekedeteinket. Megjegyzem, hogy itt cselekedetek
alatt nemcsak a látható, külső műveket értjük, hanem
mindent, amit az ember akar és megkíván, tervez, beszél,
tesz és tűr. Amit kívül nem látni, az az ember belső világa,
melyben szintén minden Isten előtt folyik le ; Isten veszi
számba annak minden lüktetését, s előtte minden belső
moccanásunk, gerjedelmünk s vágyódásunk tudva van.
Tehát egész belső és külső életünkről van itt szó ; ez az egész
élet Istené lehet, -s Isten szemei előtt oly ragyogó lehet, mint
egy kristályos, jegeces barlang, melybe a napfényt árasztottuk.
A föltétel pedig, mely alatt a legkisebb s legközönségesebb
cselekedetekből örök érdem válik, az, hogy kegyelem
állapotában legyen lelkünk.
Kegyelem állapotában legyen, vagyis Krisztussal összeköttetésben
legyen s ezáltal isteni életet éljen.
Ezt az összeköttetést jelezte az Űr, midőn mondotta :
«Én vagyok a szőlőtő s ti a szőlővesszők. Aki bennem marad s
én ő benne, az sok gyümölcsöt terem. Nélkülem semmit sem
cselekedhettek) (Ján. 15, 5). Igen ; Krisztus Urunk az örök
élet tőkéje, s csak e tőkén fakad az a gyümölcs, mely az Istennek
tetszik, s azért azt aztán az örökkévalóságra méltatja.
Ha igaz hit és élő szeretet által e tőkébe vagyunk beleoltva s
ha parancsának hűséges teljesítése által szívünk tisztaságában e tőkétől el nem szakadunk : akkor tényleg örök s Isten előtt
kedves gyümölcsöket hozunk. De ha szerencsétlenségünkre
áz Űr Jézustól a bűn folytán elszakadunk, akkor jó gyümölcsöket,
milyeneket az Űr kedvel, nem hozhatunk, mint ahogy
nem hoz gyümölcsöt a venyigevessző, melyet a szőlőtőkéről
lemetszünk. «Nelkülem semmit sem cselekedhettek)), t. i.
semmi érdemeset; semmit, amit Isten az örökkévalóságban
jutalmaz, nem művelhettek.
Ne csodálkozzunk azon, hogy az Űristennek csak a
kegyelem, csak az isteni tetszik ; hogy csak azt kedveli, ami
isteni ismeretből, a hitből fakad s amit az isteni szeretet
éleszt. De hogyan is lehetne az máskép? Ö maga lett emberré ;
szent Fiában elénk állította az isteni embert, s úgy akarta,
hogy mi mindnyájan hozzá hasonlók legyünk. Isteni gondolatokat
közöl velünk a hitben ; vájjon elvessük-e azokat magunktól?
S ha elvetjük azokat, s nem szerintük cselekszünk,
vájjon lehet-e tetszése az Űrnak az ily cselekedetekben? Barátságát
ajánlotta föl nekünk szentséges Fiában, sőt megosztja
benne velünk életét s azt akarja, hogy oly bensőségesen
egyesüljünk vele s oly osztatlanul éljünk belőle, mint a szőlővessző
a szőlőtőkéből, s ha mi ez összeköttetést kicsinyeljük
és semmibe se vesszük, s életünket s erényeinket s reményeinket
e leereszkedő Istentől függetlenül rendezzük el:
vájjon ezt az életet jutalmazza-e az Űr?
Nem jutalmazza, figyelmére sem méltatja; olyan az
előtte, mintha holt, mintha hulla volna. A szentírásban
határozottan állítja elénk az Isten, hogy nem tetszik neki a
bűnös embernek jócselekedete, ha nem irányul a kegyelemnek
visszaszerzésére; a bűn állapotában végzett jócselekedetek
Isten előtt halvaszülött gyermekek ; s melyik atya vagy még
anya is öleli keblére a halvaszülött gyermeket? Inkább undor
jelentkezik ilyenkor szívünkben, mint vonzalom és szeretet.
Ha tehát imádkozol is és böjtölsz, ha alamizsnát adsz és
kórházakat építesz s a bűnnel szakítani nem akarsz : hiába
dolgozol; «in vanum Iaboravi», hiába dolgoztam, így kiálthatsz
föl te is az örökkévalóságban fölébredt gazdaggal.
Akárcsak a Dunába szórtad volna a pénzedet; Isten előtt
cselekedeteid nem jönnek számba.
Erre talán azt fogja valaki mondani: de ha a bűnös
jócselekedetei Isten előtt számba nem jönnek, akkor hiába
imádkozik, böjtöl, tart penitenciát; hiába igyekszik megtérni;
mert hogyan térjen meg a bűnös? Bánata is a bűnösnek
bánata lesz!
Igaza van ; a bánat a bűnösnek bánata ; de az Isten úgy
akarta, hogy a természetfölötti bánat, bár a bűnösnek bánata
az, megigazulást szerezzen ; úgy akarta, hogy az imádság,
mely az Istent engesztelni kívánja, bár a bűnösnek imádsága,
mégis Istenhez elhasson s a bűnbocsánat kegyelmét elnyerje.
Azért tehát a bűnösnek törekednie kell, hogy mindenekelőtt
bűnei bocsánatát elnyerje s a kegyelem állapotába jusson.
Tisztítsuk meg a gaztól és bojtorjántól a szántóföldet, mielőtt
magot vetünk bele; jó és egészséges lehet az a mag, melyet
elvetni szándékozunk, de ha föl nem szántott földbe vetjük,
mi lesz belőle? Épen úgy, k. h., tisztítsuk meg előbb szívünket
a bűntől, s csak azután vessük bele a jócselekedetek
magvait. A jócselekedet magában kifogástalan lehet, de bűnös
szívből eredve bojtorján, s Isten átka közt nincs áldás rajta ;
erre figyelmeztet minket a próféta, mikor írja : «Törjetek föl
új ugarát magatoknak és ne vessetek tövisek közé 1» (Jer.
4, 3). Ez legyen tehát első gondod : Istennel összeköttetésben
lenni s ezáltal a jócselekedeteknek örök értékét biztosítani.
De ha még bűnben is vagy, akkor se hanyagold el az
ima, a mise, a böjt, az irgalmasság gyakorlatát; mert ha nem
is szereznek neked ezek a bűn állapotában végzett cselekedetek
örök jutalmat, használnak mégis közvetve, amennyiben
ezek által Istentől a megtérés kegyelmét nyerheted; az
imádkozó, Istenhez vonzódó lélek ugyanis, ha bűnben is van,
vallásos cselekedetei által megnyeri a fölvilágosítás s a megtörődés,
tehát a bűnbánat kegyelmét.
Ez tehát az örök érdem első és fő föltétele : a kegyelem
állapota, az Istennel való összeköttetés.
2. De mondok még egy más kelléket, amely ugyan nem
oly főbenjáró, mint az első, de mégis igen fontos és sok embert
igazíthat el jobb s észszerűbb életre. Ez a kellék abban áll,
hogy az a jócselekedet, mellyel érdemet szerezni kívánunk,
állásunknak megfeleljen s állapotbeli kötelességeinkkel ne
ellenkezzék.
Ne kicsinyeljétek, k. h., ezt a kelléket. Hiszen ép ennek
elhanyagolásából származik sok mindenféle baj s lesz hitelvesztetté
sok ájtatos embernek istenes élete. Akárhány van
ugyanis, aki érdemeket akar szerezni, de a maga esze és
kemény feje szerint. Elhanyagolja saját állapotbeli kötelességeit
s más fölös jócselekedetek után töri magát. Innen
azután ered a sok kemény szó és kíméletlen ítélet, mellyel a
kevésbbé buzgó emberek pálcát törnek az ilyen buzgólkodó,
de oktalanul és helytelenül buzgólkodó lelkek fölött. Azt mondják: Nézzétek, ez búcsút jár, a templomban órákat
tölt, s kötelességét elhanyagolja; a szentségekhez járul, s
gyermekeit nem gondozza. Nézzétek ezt a vallásos urat,
aki hisz és templomba is jár, de a munkáját nem végzi; nem
lehet belőle kivárni semmit. Nézzétek ezt a jó embert, az
ingét is odaadná, de dolgaiban semmi rendet nem tart, a
Csáky-szalmája a jószága. Nézzétek ezt a jó asszonyt, sírni
tud, mikor imádkozik, de a leányaira nincs gondja, azok
szabadon viselkednek s a fegyelmet nem ismerik.
De minek folytatni az életnek e szomorú sorsát; jól
ismeritek ti ezt, k. h.! De ép ezért, mert ismeritek, be fogjátok
látni, hogy Isten előtt kedves s örök érdemszerző cselekedet
az nem lehet, ha valaki könnyelműségből vagy helytelen fölfogásból
mindig a fölös vagy nem neki való jócselekedetekben
bővelkedik s állapotabeli kötelességeinek elhanyagolása folytán
könnyen halálos bűnbe eshetik; s mit használ akkor a
jócselekedct, ha nincs meg a lélekben a kegyelem !
Ennek a második kelléknek a megokolására csak azt
mondom: K. H., akartok Istennél érdemet és jutalmat?
Ha akartok, akkor azt tegyétek, amit ő akar és követel
tőletek. Ahová s aminek rendelt titeket az Űr, azt cselekedjétek.
Akarja-e az Isten, hogy az almafa szőlőt s a rozs körtét
hozzon? Nem akarja ; hanem azt akarja, hogy minden fa a
maga gyümölcsét hozza s az a gyümölcs jó gyümölcs legyen.
Épen úgy rendelt az Isten az embereknek hivatásokat;
kijelölte állapotaikat; meghatározta kötelességeiket; ezeknek
meg kell felelniök ; ha többet tesznek ezeken kívül, jól van,
dicsérem őket; de ha mást tesznek s ezeket elhanyagolják,
vagy ha olyasmit tesznek, ami kötelességük teljesítésében
gátolja őket: akkor nem dicsérem őket; nem dicséri őket az
Isten, de még a világ sem, sőt ez ítéli el őket legélesebben !
Erre figyelmeztet Szent Pál, sőt nemcsak figyelmeztet,
hanem kér, midőn írja: «Kerlek titeket, hogy a hivatásban,
melyre hivatva vagytok, méltólag jarjatok» (Efez. 4, 1).
Hivatás alatt ő a keresztény életet érti; de e keresztény
életbe bele van foglalva minden egyes hivatás és állapot;
benne van a keresztény anya, a keresztény atya, a keresztény
ügyvéd, a keresztény tanító, a keresztény hivatalnok, a
keresztény pap, stb. hivatása. Kérlek titeket, hogy e hivatástokhoz
méltólag járjatok. Szalézi Szent Ferenc pedig igen érdekesen
ír ekkép: Minden állásnak és hivatásnak megvan a maga
sajátos erénye, melyben kiváltkép kell magunkat gyakorolnunk.
Más erényei vannak a püspöknek, más erényei a királynak ; mást követelünk a katonától s mást a hitvestől; másban
kell kitűnnie a kereskedőnek s másban a magában élő, elvonult
özvegynek. Szent Paula nagyon szerette az önsanyargatást,
hogy a lelki élet örömeit annál nagyobb mérvben
élvezze; de szükségesebb volt neki az engedelmesség lelki
vezetője iránt, s azért gáncsolja is őt Szent Jeromos, hogy
elüljárójának parancsa ellenére megtörte egészségét szigorú
élete által. Azért mondják az apostolok is, hogy a szegények
gondozását a diakónusokra hagyják, mert különben az evangélium
hirdetését el kellene hanyagolniok. Pedig a szegények
gondozása nagy erény; de ha olyan végzi azt, akinek más a
kötelessége, akkor oktalanul és Isten akarata ellen cselekszik.
Állapotbeli kötelességeid ellen volna, ha te mint családatya
ház körüli gondjaidat elhanyagolnád, s hátul a kamrában
remete életet élnél. Állapotbeli kötelességeid ellen volna,
ha te mint családanya apácamódra élnél; ha te, mint szolga,
csak jó könyveket olvasni, vagy mint szolgáló, csak böjtölni
akarnál. Jó az istenes, a szűzies, az eszmélő, az önmegtagadó
élet, de ne legyen az azután Isten akarata ellen; ha ilyen
cselekedeteket végzünk, akkor hasonlók vagyunk ahhoz a
vándorhoz, ki nagy lépéseket csinál, de rossz irányban,
útvesztőn. Mire való az ilyen iparkodás, s ki dicsérje meg az
ilyen buzgóságot? A végtelen bölcseség ugyancsak nem
dicséri meg az ilyen buzgóságért, hanem inkább azt fogja
kérdezni tőlünk a próféta szavaival: Ki kívánja ezeket a
cselekedeteket kezeitekbol»? (Iz. 1, 12.) Az ember sajnálja
az effajta buzgóságot s szeretné jó irányba terelni azt.
Ime, k. h., itt a jó irány ; tenni azt, amit Isten kíván
tőlünk; amire állapotunk s hivatásunk rászorít; tenni azt,
ami okvetlenül szükséges, s csak azután azt, ami hasznos és
dicséretes; tenni azt, amit a jól rendezett szeretet követel, s
csak azután azt, amit hajlamunk sugall; tenni azt, amit a
hit s az ész javai, s ne azt, amit a természet ajánl. így ha
valaki másnak üdvösségét keresi s a magáét elhanyagolja,
vájjon buzgóság-e az? S ha valaki imádkozik, mikor dolgozni
kell; szelíd és engedékeny, mikor szigorúan kellene föllépnie ;
szemet huny alázatos gyávaságból, mikor bátran kellene
megküzdeni a rosszal; ha a jót rosszkor teszi s többet ront
vele, mint használ: ugyan megérdemli-e élete az erény
dicséretét? Nem önámítás-e ez inkább, melyben az ember
saját hajlamait, saját természetét követi s azért teszi a jót,
mert jól esik neki, s nem azért, mert Isten parancsolja? Ne
ámítsuk magunkat, k. h., csak tiszta, természetfölötti, s
Isten akarata szerinti jócselekedeteket jutalmaz meg az Isten ;
de azokat azután megjutalmazza istenileg, százszoros bérrel s
örök üdvösséggel!
Föl tehát a munkára, k. h., dolgozzunk, míg bírunk;
szerezzünk magunknak érdemet, míg élünk. Az örök érdem
többet ér, mint minden nyereség, mint minden kincs. Mondd
meg csak, ha állapotbeli kötelességed teljesítéseért mindennap
este ezer aranyat fizetnének : nem kelnél-e föl kora reggel, s
nem fognál-e nagy buzgalommal munkádhoz? elkerülné-e
valami figyelmedet? tán fölhánynád, hogy sok a dolog, nehéz a
munka? nem volnál-e jókedvű, mint akire mosolyog az egész
világ? Jól éreznéd magad kunyhódban, jól az istállóban, jól a
konyha körül; de még jól a zimankós télben vagy a forró
nyárban is ! S miért? mert nagy jutalom vár reád !
Nagyobb azonban az Isten jutalma; nagyobb, mintha
ezer aranyat fizetne bármily potomságért; nagyobb, mert
örök boldogságot ad, örök életet. Ezzel szemben a királyok
kincse koldusság s a világ dicsősége merő szegénység. Nézz
csak a gazdag kriptájába vagy a királyok koporsójába,
odaadnád-e ezért szíved egy dobbanását vagy a tavaszi réten
pihenő szemednek egy tekintetét is? Megbillentenéd-e ezért
csak a kis ujjadat is? Úgy-e nem? hisz amit fogsz, por és
hamu az 1 «Menjetek szolombe», szólal meg ezzel szemben az
Isten ; menjetek, ne resteljétek a munkát, a verejtéket és
hőséget; hiszen megjön az este, a leghosszabb nyári napnak
is van estéje, s akkor én fizetek ; minden munkáért örök
jutalmat adok; nem port és hamut, hanem boldogságot.
Siessünk tehát, menjünk széjjel az Űr szőlőjében ; dolgozzunk,
ki-ki a maga helyén, a maga állapotában és hivatásában
erélyesen, s kivált kegyelemteljes, Isten-szerető és együttérző
és együttélő lélekkel. Jöjj, Úr Jézus !. . . kiáltjuk akkor majd
este, éltünk estéjén, jöjj és gyújtsd meg számunkra az örök
világosságot!