K. T. U. ! Magna de Christo sentire, eximiae virtutis
est — mondja Aranyszájú Szent János; Krisztusról nagy
fogalommal bírni és ennek a fogalomnak a behatása alatt
cselekedni — kitűnő erény. Valóban a fogalom adja elsősorban
is a meggyőződést, legalább ez az első kelléke ; nagy
eszmékről meggyőződni máskép, mint azokat magasztosán
és lelkesen felfogni, nem lehet. De úgy látszik, hogy nem
szabad a fogalmaknál maradni; magna de Christo sentire
nemcsak azt jelenti. Érezzük, hogy itt az egész embernek
bele kell menni a gondolatba, azt pedig csakis ésszel tenni
nem lehet, ahhoz szív kell; magna de Christo sentire, nagylelkűen
érezni Krisztussal szemben, kiváló erény; nagylelkűen
úgy, hogy az Űr Jézusnak adjuk át magunkat, ki
tudunk tartani mellette hősiesen, következetesen, elszántan ;
fel tudunk áldozni életet, sok küzdelmet, reményeinket hozzáfűzzük,
belőle élünk; ez a nagylelkű érzés és gondolkozás
Krisztussal szemben : nagy, kiváló erény. Már pedig ez javarészben
a szívből való ; a gondolatok nem ragyognak és nem
gyúlnak ki soha, ha szívünk lángján nem hevítjük. Fizikában
lehetetlen, hogy a fény hő nélkül legyen, a pszichológiában
azonban lehetséges, hogy nagy gondolatok nem mozgatnak,
nincs hevük, mert szívünk nem ég. Ha tehát nagylelkűen
érezni és gondolkozni akarunk, járjunk a szív iskolájába
; ha magasra akarunk törni gondolatainkban, ne bízzuk
magunkat az ész fényére, vegyük hozzá a szívnek melegét;
menjünk egyenesen oda a szívbe és a szívhez : az Úr Jézus
Szentséges Szívéhez, tartsuk oda szívünket ezen Szentséges
Szívhez, kölcsönözzük ki ezen Szívnek dobbanásait, dobbanjon
vele a mi szívünk is, akkor fogunk nagylelkűen érezni
és gondolkozni Krisztussal szemben. Mindenesetre a Szentléleknek,
aki korszakok szerint más-más kegyelmet osztogat
az egyháznak, kiváló ajándékát kell az Úr Jézus Szentséges
Szíve tiszteletében látnunk, és mindnyájunknak, már azért
is, hogy a Szentlélek indításának megfeleljünk, kiváló tisztelőivé
kell lennünk az Ür Jézus Szívének.
De, hogy önöket erről meggyőzzem, más gondolatok
helyett figyelmüket irányzóm az egyház történetére!
K. T. U.! Körülbelül 300 év óta ragyog áhítatunk
egén Jézus szíve. Hát 1600 évig hol volt? 1600 éven át nem
tudta azt az egyház, hogy Jézusnak van szíve? Hát nem volt-e
azoknak a nagy görög és latin egyházatyáknak finom és
gyengéd érzékük, hogy eltalálhassanak nagylelkű érzés útján
az Űr Jézus Szívéhez? Hiába okoskodunk, erre egy felelet
van: a Szentlélek maga tűzi oda az egyház elé azt, ami
neki való. És tény, ha a történelmet tekintem, más feleletet,
amely kielégítene, amely valamikép megoldaná ezt az én
kétségemet, nem találok. Azt akarja az Isten most, hogy
az ember a buzgalmat, a mély kereszténységet, főleg pedig
az apostoli, papi lelkületet az Úr Jézus Szentséges Szívéből
merítse. Szent Vazulnak és a Gergelyeknek ájtatosságában
nem találom ezt a vonást: az Úr Jézus Szívét. A Gergelyek
kora a klasszikus kifejezést viseli homlokán, előkelő s valamikép
merev, azt a nemes, finom szubjektivizmust nem értette;
pedig a szív a szubjektív világnak színtere. A régi tévelyek
az emberiség figyelmét egyre a kereszténységnek legmélyebb
titkára, Krisztus istenségére irányozták, és e fölötti küzdelmükben
és harcaikban úgy látszik, mintha a szívet s az emberit
szem előtt tévesztették volna. Nem mintha az első herezisek
között is nem voltak volna olyanok, amelyek Krisztus emberségére
vonatkoztak; voltak; mondták, hogy Krisztusnak
nincs teste, mert ő Isten és az anyag rossz, hogy Krisztusnak
nincs emberi akarata, mert az emberi akarat ellentétes lehetne,
de mikor emberséggel foglalkoznak, azt filozófiai szempontból,
a dolgok lényegét s kivált az Isten fönséget tekintve
teszik. Az Istenember pszichológiája, istenemberi érzése s
akarása még nem szerepel náluk. Az isteni Gondviselés azt
akarta, hogy a kereszténységnek ez a gerince és tengelye,
Krisztus istensége és a Krisztus istenségébe fektetett hit
sziklakőzetté váljék. Csak később, mikor a szikla már állt,
kezdi borítani pázsit, akkor nő ki rajta a leggyengédebb
érzelem virága, az áhítat Krisztus embersége és különösen
Szent Szíve iránt.
De azért nem úgy van, mintha ezt a vonást egészen
és teljesen nélkülözné a régi történelem. A lyoni és viennai
vértanúk szenvedésének leírója Blandinus és Sanctus vértanúságáról
szólva csodálkozásának ad kifejezést a fölött,
hogy a fiatal diakónus és a leány ily rettenetes kínokat bírtak
kiállani, s okul azt hozza föl, mert az az eleven víz tartotta
bennük a lelket és üdítette fel őket kínjokban, amely az
Úr Jézus szívéből folyik. Tán ez az első hely, ahol az Úr Jézus
Szíve egyenesen és közvetlenül mint a kegyelemnek kútfeje
meg van említve. A középkornak, ah, annak nagy szíve volt,
de különös, hogy e lángoló szívek kiváló figyelmét, amelyek
pedig éreztek Jézus Szívével, senkinek sem sikerült Jézus
Szívére fordítania. Kell-e lángadozóbb lélek, mint a keresztes
hadak gyujtogatója, a clerveaux-i apát, Szent Bernát?
Szent Bernátnak áhítata Jézus Szíve körül is forog, de még
nem volt itt az idő, hogy Szent Bernát, aki a világot mozgatta
a Szajnától a Rajnáig, az Ardennektől az Alpesekig
és aki beszélt latinul és franciául a németeknek, s jóllehet
egy szót sem értettek belőle, mégis utána tódultak, ez az
ember nem mozgatta a keresztény áhítatot Jézus Szívével;
rámutatott Jézus sírjára, s a templáriusok fehér köpenyegére
nem a szívet, hanem a véres keresztet tűzette. Menjünk
tovább! Egy másik lángadozó szenttel találkozunk, akin
Krisztus öt szent sebe kiverődött. Látom a vézna, halavány
alakot, amint jár-kel az Alvernia hegyén, Krisztus
dicsőséges szegényét, Assisi Szent Ferencet; szeretetből szeretetet
merített, sebből sebet vett, s jóllehet Assisi Szent Ferenc
Krisztus Jézus Szíve sebét is hordozza magán, de a Szent
Szív áhítatát sehol se vezette be. Tanítványa, Szent Bonaventura
ír Jézus Szívéről; de hogy a Szent Szív a szerafikus
rendnek s áhítatának új tűzhelye legyen, arra nem gondol.
Ott van a másik hírneves és befolyásos egyházi rend. Látom
Szent Domonkos fehér gyapjúruhájában Szienai Szent Katalint,
aki úgy tudott olaszul beszélni, mint alig valaki az ő
korában, aki városokat békített és véres ellenségeskedéseket
megszűntetett; ki a pápát visszahozta Avignonból Rómába,
akinek maga az Űr Jézus megmutatta lángadozó Szívét,
sőt Katalin oldalából kivette szívét és a maga szívét tette
helyébe, hogy úgy érezzen, mint Krisztus : ez a Szent Katalin
semmit sem szól Jézus Szívéről, csak Jézus véréről. Egyszer
mintha nem is kerülhette volna el, szinte beleakad, egy alkalommal kérdezi Krisztus Urunkat: És mért szúrattad át,
Uram, oldaladat? Azt várjuk, hogy most okvetlenül a szívről
lesz szó; de az Ür Jézus feleli: «hogy megmutassam
szívem kincseit és végtelen szerelmét» és ezzel vége lett.
Szent Katalin azóta is csak a vérről álmodozott s a szívről
nem beszélt.
2. Hát mit akar az Űr Jézus Szentséges Szíve most?
Okvetlenül azt kell mondanom : bizonyára vannak különös
szándékai, s biztosít arról maga Szent Mechtild, vagyis inkább
Szent János evangélista, aki Szent Mechtildnek azon kérdésére
: «Hogy van az, hogy Jézus Szívén pihentél és erről
a Szent Szívről evangéliumodban nem beszélsz ?» — azt
feleli: Fel van tartva ez a későbbi időkre : «in tepescentem
et torpescentem mundi aetatem»; midőn a szeretet kialszik,
midőn a szívek szeretni többé nem igen tudnak, akkor
nyilatkozik meg majd a Szent Szív, és tényleg boldog Alacoque
Margitnál, mikor a Szentséges Szív kinyilatkoztatja magát,
nemde ugyanazokat a húrokat pengeti: «torpescens Caritas»,
arra való ez a Szentséges Szív, hogy ezeket a szíveket, melyek
el vannak zsibbadva és többé a nagy gondolatokat, az áldozatos
érzelmeket felfogni nem képesek, fölhevítse.
És ki akarna ennek az útmutatásnak ellentállni és az
Úr Jézus Szentséges Szíve vonzó igézetét megvetni? Ki
akarná egyik fülén be, a másikon kiereszteni azokat a fenséges
ígéreteket, amelyekkel az Úr Jézus szíve mintegy sokpontú
szerződésben lekötelezi magát, hogy azokat a lelkeket,
amelyek szívéhez bizalommal jönnek, felvillanyozza, új
embert alkot belőlük, azok a lelkek, amelyek szeretni nem
tudnak, szeretni megtanulnak, azok a papok, akik apostoli
papok akarnak lenni, az Úr Jézus Szentséges Szívében a
legmegrögzöttebb bűnösök megtérésére is elegendő kegyelmet
merítenek. Meglehet, nem akarom önöket ijeszteni,
meglehet, hogy nem érzik magukban ezt a vonzalmat Jézus
Szíve iránt és nem tudnak talán még most úgy lelkesülni,
benne bízni és megnyugodni, belőle lendületet és hevülő
szeretetet meríteni; nem baj, ezt is kérni kell. Magna sentire
de Christo, eximiae virtutis est, nagylelkűen érezni Krisztussal
szemben, kiváló erény. Ha valakinek szívét melegíli
Jézus Szentséges Szíve, ez nagy, kitűnő kegyelem. És ezt
a kegyelmet nem kell-e kérni? nem kell-e kedvéért a meditáció
ekevasával felszaggatni a közöny hantját? Nem kell-e a nagy,
szép gondolatokat, melyeket Jézus Szívéből az evangélium
és a szentek révén szerzünk, eleven mag gyanánt önmegtagadásunk barázdáiba elvetnünk? Csak ez úton remélhetjük,
hogy szívünk is majd egyet dobban, és ez a dobbanás
meleg érzés, részvét, szeretet, lelkesedés lesz az Úr Jézus
Szívében.
3. Az egyház történetéből vont érven kívül a mai világ
irányzata is buzdít Jézus Szíve tiszteletére. Korunk mindenütt
csak az emberit és az embert keresi, még a vallást is
természetessé akarta tenni; naturalizmus, verizmus uralkodik
a művészetben; közvetlenség mindenütt; embert nevelni,
emberileg érezni, embert tisztelni, ez a kor iránya. Legyünk
vallásosak és erényesek, de emberileg; uralkodjék közvetlenség
Isten és ember közt; legyen a vallásos érzület szívünkből
fakadó, ne legyen ez ránktukmált érzelem. E fölfogásnak
az Ür Jézus Szívéhez kell vezetnie. Igen, mi úgy akarunk
érezni Istennel szemben, mint atyánk-, urunk-, királyunkkal
szemben.
Jézus a mi testvérünk és szeretett mesterünk; tőle
tanulunk gondolkozni, érezni, szeretni. Nézd e Szívet, ha
Istenről méltóan gondolkozni s őt szeretni akarod. Isten
gondolatai és gondjai nekünk Jézus Szívének aggodalmai;
Istennek tervei a vajúdó Szent Szívnek vágyai. Ime a vallás
Jézus Szívén emberivé lett! Viszont egész életünket, bút,
bánatot, örömet, gondot, aggodalmat, félelmet, mindezt isteníthetjük
Jézus Szentséges Szíve érzelmeivel egyesülvén; ami
bánt egyedi életünkben, ami botránykő a világ járásában,
ami a lelkesedést emeli, a buzgalmat lankasztja, mindazt
ember-isteni érzelemmé olvasztva megtalálják az Úr Jézus
Szentséges Szívében. Kivált pedig, ha a bűn bánt, ha saját
bűneink ijesztenek s a világ bűnei keserítenek s engesztelést
s vigaszt keresünk, mily fenséges engeszteléssé váltja ki
keserűségünket s bánatunkat az Űr Jézus Szíve iránt való
áhítat.
Farsang van, k. t. u. ; mutassuk be az Úr Jézus Szíve
iránt ápolt vonzalmunkat az engesztelés, megkövetés, megkérlelés
érzelmeivel. A megkérlelés gyakran hathatósabban
ébreszti föl a szeretetet, mintha közvetlenül szeretetre akarnók
gyullasztani szívünket. Egyesítsük megkérlelésünkkel
áldozatainkat. Az áldozat a szeretet eleven idege; engeszteljük
meg az Úr Jézus Szentséges Szívét önmegtagadásainkkal,
buzgó, fegyelmezett élettel; apró áldozatokkal, amelyeket
az engesztelés koszorújába fonunk, okvetlenül kieszközöljük
az Űr Jézus Szíve szeretetét, ha nem a lángját, legalább
szikráját; ha nem delelő hevét, legalább hajnalhasadását.