"Mikor tehát született Jézus
Juda Betlehemében, Heródes
király napjában, ime bölcsek
jövének napkeletről Jeruzsálembe"
(Máté 2, 1).
K. H. ! Ügy-e csodálatos vándorút ez, melyen a
messze napkeletről három szent király siet a kisded Jézushoz?
Sok millió és millió ember közül csak három ! S ez a
három messziről jön — akik pedig közelebb laktak, azok
nem mozdultak. Ha már most valaki azt kérdezte volna az
útra indült három bölcstől, hová mentek, mely város-, vagy
faluba? azt felelték volna : Júdeába, de sem várost, sem
falut nem ismerünk. Ha tovább azt kérdezi: kihez mentek?
hogy hívják? azt felelték volna : nevét nem tudjuk, csak
csillagát látjuk. Nem jött hozzájuk angyal, aki szólt volna,
mint a pásztorokhoz. Csak egy csillag tünt föl az égen váratlanul
s ragyogón. De ki mehet csillag nyomán? Nézz föl az
égre, válassz magadnak csillagot s kövesd, ha bírod! Hová
jutnál! Azért mondom csodálatosnak ezt a vándorutat;
mert annyi sok mindenféle kérdés és kétség torlódik föl
ellene, hogy alig győzzük felelettel, s ha egyre-másra feleltünk
is, még akkor is lesz ember, aki rázza fejét, mondván:
csodálatos vándorút ez, melyen messze földről út és ösvény
nélkül egy csillag a vezető.
Azonban, k. h., hamar tűnik a sok kérdés és kétség,
hogyha nem az útra és csillagra, hanem az út tervezőjére és
a csillag alkotójára gondolunk; hogyha szemeinket arra a
kisded Jézusra fordítjuk, aki a csodálatos vándorúiban szent
szívének csodáit akarta föltárni s azért vezette oly csodálatosan
a bölcseket. Az Isten minden műve a földön tükör,
melyben jóságát s hatalmát tükrözteti; a három szent király
vándorútja is azért oly csodálatos, hogy a kisded Jézusnak
szeretetét s forró vágyait minél feltűnőbben tükröztesse.
Lássuk csak, a született Megváltónak mely érzelmeit s vágyait
ismerjük föl benne?
1. Mindenekelőtt s mindenekfölött vágyát, forró vágyát
az emberek üdvözítése után. Alighogy született, leszáll a
zsidó néphez az ő mennyei követe, az angyal s meghívja a
pásztorokat Betlehembe — imádásra I «Nagy örömöt hirdetek
nektek. .., mert ma született nektek az Üdvözítős.
Látod Jézus szíve érzelmét? Mihelyt megjelenik a földön,
maga körül kívánja látni azokat, kiknek üdvéért jött. Mindjárt
az első szent éjben a jászol elé hivatja a népet, hogy amire
őket később szóval fogja tanítani, azt most, mivel még csecsemő
s beszélni nem tud, példájával lássák. De hol marad
a többi? Hol marad a töméntelen pogány nép, melyhez
fogva a kis Zsidóország, mint csöpp a vödörben? Amilyen
széles a föld háta, s amilyen magas az égbolt, oly jelet ád
ezeknek is a kisded Jézus : egy ragyogó, rendkívüli csillagot
támaszt, mely az éjnek csendjében széles e földön hirdesse őt.
Hogyan hirdesse? Bálaám próféta szavaival, melyeket az
emberek emlékezetébe visszahívjon : «Csillag támad Jákobból,
és vessző, vagyis uralkodó Izraelböl» (IV. Móz. 24, 17).
Lám mennyire terjeszkedik ki Jézus forró vágya az emberek
üdve után : a földre, az égre, népekre, időkre ! Ugyanis sok
száz és száz évvel előre hirdeti, hogy jön, s mikor megjött,
tüstént mennyei jelek nógatnak, hogy menjünk el hozzá ;
szeretné mozgásba hozni az eget s a földet, hogy kiemeljen
és mentsen.
2. De Jézus látta, hogy milliók közül csak három jött,
a többi vagy nem érti, vagy nem törődik vele. De Jézus szíve
vágya oly nagty, hogy három is sok, nagyon sok neki, aki
minden egyest megváltani siet. Három embernek ragyogtatta
tehát a fönséges csillagot; de megtette volna egynek
is. Lám, mennyire becsüli Jézus az emberi lelket, mennyire
kívánja az üdvösségét! Ha valami gazdag város vagy ország
nagy ünnepet ül, éjjel is szokták a napot folytatni, emiatt
mindenféle színű tüzeket gyújtanak, kivilágítják az utcákat,
nagy tűzijátékot szerveznek, mely sokszor százezer forintba
is került. Ezt ugyan megteszik a királynak, megteszik győzelmes
hadvezérnek —• szóval nagy ritka ember, aki ilyen
megtiszteltetésben részesül. Ha közülünk valaki fölmenne
Bécsbe vagy Pestre s mondaná: itt vagyok, rendezzetek
számomra ily tűzijátékot — esztelennek tartanák. Észreveszed-
e már, mennyire szereti s becsüli Isten az embert!
Jóllehet tudta, hogy csak három ember fog megindulni imádására,
a legragyogóbb, rendkívüli csillagot támasztja az
égen, ragyogó tüzijátékképen rezegteti a csodálatos csillag
sugarait, kivilágítja vele az éjt; s nem egy városban, hanem
az egész világon észreveszik, hogy az Isten ezt a világító
nagy testet valaki számára oda kitűzte az égre ünnepi kivilágítás
gyanánt; mert örvend, hogy az embereket magához
vonzhatja — hacsak hármat is. Mily nagyra tartja Isten az
embert! Micsoda bármily tűzijáték e csillaggal szemben?
Játék! Azok az apró, idestova röppenő tüzek hamar kialusznak,
füst és bűz marad belőlük, egy darabra emelkednek,
azután visszaesnek ; ragyogásuk kőszén-, kén- s vitriolból
való. És az Isten mit tesz az emberért? Mindig nagyobbat
és mindig többet, mint amennyit az egész világ bír és ér.
Támaszt csillagot az égen, mely tán nagyobb, mint a föld s
ragyogóbb, mint a drágakő. De sőt maga is lejön végtelen
irgalommal; s hogy közelebb legyen a legszegényebbhez is,
s hogy ne kelljen szolgáktól, őröktől s udvari emberektől
kérni bebocsáttatást, istállóban születik. Csak az a csillag
hirdeti, fönséges néma nyelven, melyet a fül nem hall, de a
szív megérzi, hogy ez az ég Ura!
Ó kedves hallgatóság! Min ismerjük meg jobban Jézus
szíve forró vágyát üdvünk iránt, ezen csecsemő isteni szívének
legőszintébb óhaját, melynél fogva mindnyájunkat maga
körül látni kívánna?! Ezért csillagokat is kész föltüntetni
az égen, sőt három emberért is megteszi ugyanazt! Ki ne
akarna ily forró vágynak híven megfelelni!
3. S miért hívja a napkeleti bölcseket épen csillag által,
s miért nem másképen? Ismét ugyanazon okból, mert forrón
kívánja az ember üdvét. Ö ugyanis mindenáron meg akarja
nyerni szívüket, s hogy azt megtehesse, alkalmazkodik hozzájuk,
mindenkit a maga módja szerint, természete-, állása-,
foglalatosságához mérten vonzza. Hogy hívhatta volna
Isten a bölcseket, ha nem csillag által? Talán zsidó próféták
által? De ezeknek nem hittek volna! Tán magasból eredő
dörgés és hangok által? De ezeket félreérthették volna !
Tán angyalok által? De ezeket téves hitükben talán imádták
volna ! Mindezt mellőzi, s vezeti a bölcseket csillag által.
Mert ők csillagvizsgálók voltak; tekintetük éjjel az égre
irányult, nézték, mint járnak a csillagok pályáikon ; az Isten
tehát itt, a csillagok közt kereste föl őket; csillagot támaszt
ott , ami leginkább meglepte őket, s régi prófétájuknak is
megfelelt; s a csillag ragyogása által világított be lelkükbe.
Az Isten szeretete s irgalma nagyságában olyan lesz
tehát mint az édes anya: a kétéves gyermekkel másképen
beszél, mint a tízévessel, ezt máskép kecsegteti, mint azt.
A szeretet kicsinnyé teszi, gyermekké; szeretet nélkül ezt
meg nem tehetné. Az Isten is, mert forrón szeret s kívánja,
hogy hozzá jöjjünk, különféleképen hív, amint előre látja,
hogy hívásának engedünk.
Pedig úgy tesz velünk is folyton-folyvást! Különféle
jó gondolatokat támaszt bennünk, mindmegannyi csillagot!
Mást és mást — a szerint, amint vígak vagy szomorúk, szenvedők
vagy örvendők, szerencsések vagy szerencsétlenek
vagyunk. Ha szerencsétlenek vagyunk, lelkünkben föltámad
a gondolat, hogy bízzunk az Úrban, mert el nem hagy
—- lám, ez a gondolat az Istentől jön, mint egy csillag; arra
való, hogy téged Istenhez vezessen. Ha betegen fekszünk,
lelkünkben föltámad a gondolat, hogy ez az Úr látogatása,
aki ki akar próbálni, azután jutalmazni — lám, ez a gondolat
Istentől jön. Abban az éjben, melyet a fájdalom lelkedre
borított, úgy fényeskedik, mint egy csillag ! Ha szegényt
látsz s Istenért megesik rajta szíved, ha keresztképet nézesz s
elérzékenyül a Megváltó szenvedésén lelked, ezen érzelmek
mindmegannyi csillagok az Istentől; sugallatoknak is mondják.
Ha valamikor temetés láttánál vagy jó gyónásnál vagy,
szent emberek példáján egyszerre áthatva érzed magadat
valami ismeretlen mély érzelemtől, mely kényszerít s szinte
rád ijeszt, hogy térj meg, élj jól — lám, ez is csak oly csillag,
melyet Isten tűzött lelked homályába. S így tesz mindnyájunkkal,
így tesz folyton folyvást; számlálhatlan sok csillagot
gyújt lelkünkben, hogy el ne tévedjünk.
4. Kísérjük tovább a napkeleti bölcseket. Hová is vezette
őket a csillag? Jeruzsálembe, Heródes király s a zsidó főpapok
és írástudók elé. Zsidóország fővárosában a népnek színejava
elé állította őket, hogy mondják ki nyíltan : mi az
újonnan született zsidó királynak csillagát láttuk napkeleten,
s imádni jöttünk őt. Gondold el csak, k. h., nem vezethette
volna az Isten a bölcseket Betlehembe, anélkül, hogy kérdezősködjenek
utána? Akinek csodajelt, csillagot támasztott
az égen, szorult-e az a zsidókra, hogy utasait útbaigazítsák.
De Jézus szíve, mondtam, forrón kívánja az emberek üdvét,
s keresi azt minden úton-módon. Ebben is kitűnik ; mert
azért vezette a bölcseket Jeruzsálembe, hogy fölrázza a lakosságot
álmából, hitetlenségéből. Hiszen a zsidók is látták azt a
csillagot, s tudták nagyon jól Bálaám jövendölését, hogy
mikor a csillag megjelenik, a Messiás fog születni; sőt még sok
mást is tudtak : kezükben voltak a szentiratok, jól ismerték
a próféták szavát, s mégis tétlenül s hitetlenül élték világukat.
Pedig a Messiás köztük volt, "két órányira messze volt Betlehemben.
Jézus szíve nem tűrhette, hogy ez a nép oly közönyös
legyen szent hite s reményei iránt, odavezette hát a
pogány bölcseket: ezek szavára majd csak hisznek. Ha látják,
hogy a pogányok Jézust keresni indulnak, mennyivel
inkább majd ők; ha látják, hogy azok messziről jönnek,
mennyivel inkább özönlenek majd ők, kik közel laknak ;
ha látják, hogy idegenek tisztelik jövendő nagy királyukat,
mennyivel inkább sietnek majd ők maguk hódolatára!
Bizonyára megszégyenülnek s a napkeleti bölcsekkel együtt
vonulnak Betlehembe ! Ezt kívánta az Úr Jézus.
Lám, mennyi mindenféle módon vonzza Isten az
embert. Lehet-e valaki igyekvőbb, szemesebb, élhet-e valaki
jobban az alkalmakkal, az eszközökkel mások megnyerésére,
mint az Űr Jézus Krisztus? Ilyen szívet, ilyen szeretetet
hozott magával! Még csak néhány napos, s máris mennyit
tesz, hogy az embereket megnyerje. Angyalokat küld, azok
hirdetik a zsidóknak : jertek az Üdvözítőhöz, mert forrón
szeret; csak most született, s máris látni óhajt titeket.
Csillagot támaszt, hogy hívja a pogányokat, megindít három
bölcset, kik úton-útfélen hirdetik, hogy a Messiás született,
s hódolatára sietnek. Megindítja s megfélemlíti Jeruzsálemet
csak azért, hogy elhagyva a világias életet, reá is gondoljanak.
Megkérdezteti nyilvánosan a főpapokat és írástudókat, hol
kell születnie a Megváltónak, hogy a nép szemeit Betlehemre
fordítsa, ahol őreá vár. A kisded Üdvözítő ekkép folytonfolyvást
hangsúlyoztatja ama régi szót, mely őt oly szeretetreméltónak
tünteti föl előttünk : örök szeretettel szerettelek,
azért magamhoz vontalak könyörületesen.
K. H., az a ragyogó csillag hajdanában a bölcseket
Jeruzsálemből Betlehembe Jézushoz is elvezette; elgondolhatjátok,
hogy hűségüket és szeretetüket az isteni kisded
kimondhatlan áldással és szívvigasszal jutalmazta. Meg
vagyok győződve, hogy aki az isteni Megváltó csodálatos,
lángoló vágyát az emberek üdvözítése s magához való édesgetése
után csak némileg is átgondolta, annak lelkében izgettmozgott
valami jó gondolat, valami jó érzelem : az a gondolat,
az az érzelem, hogy ezen isteni kisded Megváltónak megfeleljen
s neki hűségét az élet nehézségei s kísértései közt bebizonyítsa
; az a gondolat, hogy őt híven keresse az isteni parancsok
ösvényén, nem tekintve másokra, kik őt nem keresik,
vele nem törődnek. No lám, ez a gondolat, ez a jó föltét egy
új csillag, melyet az Isten lelkedben támaszt. Ó, menj e csillag
nyomán ; Jézushoz vezet 1 Ne hagyd el, ha néha le is
tűnik emlékezetedből. Ha imádkozol, ha jó tanácsokat kérsz,
ha az Isten szavát hallgatod, újra föl-föltűnik, s végleg is
Jézushoz érsz. Úgy legyen.