a) A megtestesülés szent titkában, tehát édesanyja
révén ereszkedett le közénk az Ür. Neki köszönhetjük, hogy
szívünk óhajának megfelelőleg állunk szemben az Istennel,
ki most már nemcsak Atyánk, hanem testvérünk s barátunk
lett. Ha a végtelenről gondolkozunk, ha csak száraz
fogalmak révén foglalkozunk Istennel s — amennyire
lehetséges — értelmi munkával konstruálni kívánjuk az
Isten fogalmát, akkor arra kell törekednünk, hogy zárjunk
ki az Isten-fogalomból minden emberi elemet, nehogy,
mint mondják, anthrópomorf vagyis emberszerű legyen az
az Isten-fogalom. Hát igaz, hogy a logikai műveletnek ilyennek
kell lennie; ugyanakkor azonban észrevesszük, hogy
az Isten oly nagy, oly messze van tőlünk, s az a fogalom is
oly jéghideg s átlátszó, hogy nem vált ki tüzet s bizalmat
lelkünkben s hogy nem hozza emócióba szívünket. De ha
a fogalmat fogalomnak hagyva, nemcsak az ész révén, hanem
a szív indulatait s ösztöneit követve járulunk Istenhez,
akkor az Istenre való gondolat életet, meleget, színt s hangulatot
ölt; Isten közel van hozzánk, s mi közlekedünk vele. Most
már nemcsak gondolat, nemcsak elvont fogalom az Isten
lelkünkben, hanem «szellem és élet», «az élő igaz Isten».
Ezzel az élő, személyes Istennel személyes viszonyba lépünk ;•
meghitt közelségében érezzük magunkat s élvezzük azt.
E részben például szolgálnak nekünk már az ószövetség
szentjei, akik Istennel közlekednek, kiöntik eléje szívüket,
beszélnek vele, szeretik öt s szeretik egyre lángolóbban,
mert megtapasztalják mindig jobban és jobban, hogy az
Ür is szereti őket; kedvében járnak s iparkodnak mindenben
teljesíteni szent akaratát. Mily boldogító, édes tudat, mily
közvetlen megbizonyosodás lesz e közelségből az újszövetségben
: megbizonyosodás róla s hozzánk való szeretetéről
s megnyugvás benne. Hiszen a mi Istenünk Krisztus, az
Ember fia, az elsőszülött sok testvér közt, még pedig —
s ez emeli szeretetreméltóságát — épen az ily édesanyának
fia, amilyen Szűz Mária. A Szent Szűz mint Isten-anya fölemelkedett,
de csak azért, hogy ezáltal a végtelen, nagy,
szent Isten leereszkedjék közénk; nem emelkedett föl a
Szent Szűz annyira, amennyire leereszkedett az Isten fia, le
hozzánk, le közénk ! De hát csakhogy közöttünk, csakhogy
itt van ! Isten után való epedésünk megpihen a Szent Szűz
lábainál, mert nála találtuk meg a nekünk való Istent, aki
kimondhatatlanul közel lépett hozzánk! A Szent Szűz e
közelséget véve nem választófal köztünk s Isten közt, nem
akadály, nem idegen elem, hanem ellenkezőleg kapocs és
kötelék köztünk s Istenünk közt. Mondhatjuk ugyanis hogy
vallásosnak lenni annyit jelent, mint Istenhez közel lenni,
s vallásosabbnak lenni annyi, mint Istenhez közelebb lenni:
de hát lehetünk-e valamikor közelebb Istenhez, mint mikor
benne testvérünket szeretjük s a Szent Szűzre mint anyjára
tekinthetünk? íme az Isten-közelség s az Isten-megközelítés
szellemét leheli a Szent Szűz tisztelete.
b) Az ószövetségi vallásosság dicséretét hirdeti Mózes,
mikor írja : «Nincs is más ilyen nemzet, melyhez oly közel
járulnának az istenek, mint a mi Istenünk jelen van minden
könyörgésünknéh) (Móz. V. 4, 7), de azért az az Isten
a törvény s a szigor Istene volt. Az ember azt is kívánja,
hogy az Isten közelsége emberi legyen, közelség, melyet az
ember elbir, melyben jól érzi magát. Hiszen metafizikai
értelemben Isten mindenhez s mindenkihez közel van; vele
kapcsolódunk valónk legmélyebb mélyében, s mint Szent Pál
mondja : benne élünk, mozgunk s vagyunk. Ezzel a függéssel
s kapcsolódással azonban be nem érjük ; mert ily értelemben
Istennel kapcsolódik a rózsafa s a szikla is ; mi tehát többet,
azazhogy a nekünk való közelséget keressük, azt sóhajtjuk
meg. Közel legyen Isten hozzánk, mint ahogy ember szokott
közel állni emberhez, akit tisztel és szeret. De hogyan léphetne
velünk e viszonyba, ha nincs emberi valója, emberi
közlekedési módja. Ezt a módot csakis a leereszkedő Isten
teremthette meg ; csak ő változtathatta el az örök, végtelen
szeretet kapcsait emberi érzésekké; csak tőle függött, hogy
úgy történjék, amint azt Ozeás prófétánál mondja : (Ádám
kötelékével vonzottam őket, a szeretet köteleivel» (11, 4).
«Adam kötelei» emberi érzések; ezekkel az emberi érzésekkel
kötődött s kapcsolódott hozzánk akkor, mikor testvérünk,
második Ádám lett. Istenem, mily kegyelem az, melyet
Mária, az Isten-anya közvetít! Általa lett Isten rokonunk,
vérrokonunk. Azok az éjtszakák, melyek a végtelenség örvényéből
emelkednek s az ember lelkére borulnak, mikor a minden
értelmet meghaladó Istenre gondol, nem ijesztenek
annyira, amióta az Isten ember lett, vagyis amióta egy aszszony
az ő anyja ! Mennyire igaz az, hogy «akik távol voltak,
azok közel lettek» (Efez. 2, 13), amióta Isten testvére lett
a tőle végtelen távol eső embernek ! Ne féljünk hát tőle;
adjuk oda magunkat neki! Mert hiszen ép ez az ő leereszkedése
kötelességemmé teszi, hogy most már ne tűrjek távolságot,
vagyis bizalmatlanságot s hűtlenséget magam közt
s közte. A Szent Szűz iránti szeretet belenevel a bizalomba
s rátanít arra, hogy milyen érzésekkel járuljak Krisztushoz,
ahhoz az én közvetlen közelembe leereszkedett Istenemhez
s testvéremhez. A Szent Szűz maga a kapocs közöttünk s
közte, s minden bizalmatlanságot száműz szívünkből a nagy
hit, hogy a Szent Szűz valóban Isten anyja. Hála neked,
Uram, hogy őt azzá tetted s így adtad nekünk!
c) A Mária-tisztelet még egy más érzésre nevel rá minket,
arra, hogy vallásosságunkat barátsággá fokozza. Nagy
szó ez s tán szinte ijeszt, hogy Istennel barátságban legyünk ;
másrészt pedig úgy érezzük, hogy az ilyen vallásosság a legédesebb
s legtisztább lelkiséggel töltené el öntudatunkat.
Kezdetben szinte félve s tartózkodva valljuk be magunknak
ez igényünket; de minél áthatóbban nézünk be szívünkbe
s minél lelkiismeretesebben adunk számot magunknak lelkünk
moccanásairól, annál világosabban látjuk be, hogy
igen, mi az Istennel való barátságra áhítozunk ! Honnan
e szükséglet? Onnan, hogy mi különben is rászorulunk meghitt,
hűséges lelkekre, akikkel közlekedhessünk, akiknek
szívünket megnyithassuk s a kölcsönös megértésből vigaszt
s erőt meríthessünk. Mikor valakivel bizalmasak vagyunk,
akkor a belső valónk nyílik meg, önmagunkat adjuk, hogy
viszont lelket s szeretetet kapjunk. Ez a barátság szükséglete
bennünk. De hát léphetünk-e Isten elé, hogy e szükségletünket
ő maga elégítse ki, fűződhetik-e köztünk s közte
igazi, szívbeli barátság? Mózes példája ugyan biztat ez irányban,
miután róla mondja az írás, hogy Isten barátja volt;
de az ószövetségi kinyilatkoztatás szelleme átlag nem kedvez
az Istennel való barátkozás gondolatának. Egészen más
lett azonban a mi helyzetünk, mikor Isten ember lett. A Boldogságos
Szűz Istent nemcsak testvérünkül, de barátunkul
adja, s az evangélium aztán ki is mondja, hogy már nem
vagyunk szolgái, hanem barátai az Ürnak. Higgyük ezt s
fogjuk át e boldogító rendeltetést lelkünk egész hevével.
E barátsághoz bátorság kell; e barátsághoz elszántság kell;
mert hiszen úgy kellene magunkat viselnünk, hogy az úrnak
ne legyen soha nagyobb kifogása ellenünk. De azért kell
e barátságra biztatás is, s gondolom, hogy azt a Szent Szűztől
vettem amúgy igazában. Főleg amikor megszállja lelkemet
gyarlóságom érzete s látom a távolságot, mely Krisztus
szentsége s bűnösségem közt van ; ilyenkor mintha meginogna
bizalmam, s kishitűség lépne az isteni barátság igényének
helyére. Azonban ugyanekkor aztán feltűnik az Istenanya
alakja s élénken emlékeztet rá, hogy hová is tartozom,
s gyarlóságom röpereje, mely elszakítana Krisztustól,
vonzóerővé válik. Ah, ezt az anya teszi! Hála érte neki !
Nem, tőle el nem szakadhatunk; de akkor lássuk be, hogy
Krisztushoz is kapcsolódunk, s hogy e kapcsolatot édes,
erős érzésekben, tehát a barátság érzelmeiben kell kiváltanunk.
Nehézségeink a barátság körül mindig lesznek, miután meg
nem feledkezhetünk arról soha, hogy a barátság a lelkület
hasonlóságát tételezi föl, hogy a barátság kölcsönös, s abban
mindkét félnek adnia és kapnia is kellene — s ugyan mit
adjunk mi Krisztusnak?! De a Szent Szűzön eligazodom
aziránt, hogy mit adjak. Mit adott ő? Szeretetet adott; nagyonnagyon
szeretett. Ez az én kötelességem, ez az én öntudatlan
szükségletem is: szeretni az Urat, szeretni híven s áldozatosan.
Nos hát tartsunk ki a Szent Szűznél s utánozzuk őt,
s akkor szeretetünk majd csak ráképesít a krisztusi barátság
tökéletességére.