íme, beköszöntött hozzánk a legszebb, a legkedvesebb
ünnep, a tiszta örömök napja, a szent karácsony ! Róla
énekli az egyház, hogy «ma mézzel folyók lettek az egek».
Igen az ég, melyről azt hitték, hogy érc és vas, az az ég megolvadt
s mézzé lett s lelkünkbe szivárgott. Hitünk boldogító
tudatában lejött maga az ég a földre, mikor eljött az, ki a
mennyországot nekünk megnyitotta s az Isten neheztelését
szeretetre fordította. S Iám, mily erős e tudat; melegít a
hidegben s életet ad a fagyban, s az ember ez örvendező hitnek
jeléül, reményeinek karácsonyfájául fölállítja az illatos, zöldelő
fenyőt, mely akkor is ébren van, mikor a természet alszik, s
akkor is él, mikor a hólepel szemfödője alatt pihen a föld 1
Üdvözlégy, a lelki világnak, a dermedő szíveknek, a
szemfödős lelkeknek örökké díszlő, illatos karácsonyfája:
Ür Jézus 1 Üdvözlégy ; csakhogy eljöttél! Sokáig vártunk,
most már el nem eresztünk ! Szomjúhozó szívvel szívjuk lelkünkbe
alakodat; ellessük minden mozdulatodat; érdeklődünk
orcád, hangod, sírásod, tehetetlenséged, gyöngeséged
iránt. Érdeklődünk fönséges lelked, belső életed iránt; sejtjük
a gyermekek lelkének nagy voltát, mely az Istent látja
s gyermekszívvel viseli el a nagy gondolatok súlyát. Napsugár
nem melegíti, csillagok reszketnek le r á ; környezetén
megakad szemünk; de a barlang, az alomszalma, az állatok,
a jászol nem a szánalomnak, hanem a fölségesnek benyomását
teszik ránk. Előttünk mindez fontosabb mint Róma, a palatium
s az impérium ; a barlang impozánsabb mint a cézár
palotája, a jászol jelentősebb mint Augustus diadalszekere,
a szalma drágább mint babérkoszorúja ; mert meglátjátok,
hogy ez mind szerepet cserél: a cézár palotájából rom lesz,
a koszorúból szemét, a diadalszekérből forgács, mialatt a
barlang templommá szélesbül, a jászol oltárrá lesz, s rajta
áll Krisztus, az Isten Fia s előtte térdelnek azok, kik Isten
gyermekei akarnak lenni.
S ez a nagy tény, hogy az Isten ember lett s hogy Krisztusban
kinyilatkoztatta magát, — hogy értelmén fölragyogtatta
az evangéliumot s szíve szeretetében az Isten üdvözítő
kegyelmét: ez a nagy tény a világ fordulója s a boldogulásnak
jegyében álló világtörténelemnek szerencsés kiindulása.
Ki hinné, hogy dacára e mindent igérő kiindulásnak
járatlan utakra s útvesztőkre kívánkozik, s az életnek sötét
éjtszakáját más világossággal s nem a karácsonyi fénnyel
akarja földeríteni? Ki hinné, hogy dacára az Isten Fia képének,
a karácsonyéj szent víziójának, más eszményekről álmodozik
s tisztább szeretetet, gazdagabb életet, romlatlanabb
erkölcsöt keres? Ki hinné, hogy az Isten országát más alapokon
akarja fölépíteni s bizalmatlankodva s gyanakodva a
kegyelemtől a természethez, az Isten Fiától az emberhez
fordul? Ki hinné? s mégis így van ; így van s így lesz ; mert
ez az éjnek s a télnek, a lelkek éjének s a szívek telének
hatalma a világ fölött, s valamint az első karácsony szent
ünnepe éjben s télben jött le a földre: úgy jön le azontúl is
minden egyes ember éjébe s telébe a karácsony víziója, s
amely lelkekben fölragyog, ott azt kegyelemből teszi; a kegyelem
erejében legyőzi a tévely éjjelét s a világ szeretetét.
A tévedések éje Krisztus óta is borong a világ fölött;
így akarta azt az Ür, hogy a ragyogó Krisztus-kép az éj sötét
hátteréről emelkedjék fel fölségesen; az eszmények tört
gipsz-mintái ezentúl is ott hevernek a művészi alakítás
műtermében, hogy romjaikban is tanúságot tegyenek az
igazi műremekről; a bábeli torony építése ezentúl is folyik,
s ezentúl is igaz a próféta szava : «Szövetsegre léptünk a
halállal s a pokollal kötést tettünk . . . a hazugságot tettük
reményünkké, s a csalárdság ad nekünk menedeket»; de
mindezt bizonyára azért, hogy most is megvalósuljon, amit
akkor mondott az Ür: «Ime, én követ teszek le Sión alapjába,
próbált, becses szegletkövet; beépítem az alapba», s rajta
építem föl templomomat. De bármint legyen, biztos, hogy a
világ éjét csak a karácsony fénye, az emberiség álmát csak a
karácsony víziója képes földeríteni.
Biztos; mert hát hogy legyen alkotás szebb, tisztább,
nemesebb, mint melyet az örök, végtelen szeretet sugalt s az
Ür keze alkotott I Hol villanjon ki győzelmesebben a teremtő
hatalom ereje s öröme, mint a megtestesülés titkában. Hol
legyenek tisztább vonásai a teremtő észnek, hol lágyabb
színei az örök szépségnek, hol édesebb hangjai a harmóniának,
mint az Isten műveinek koronájában, saját magának
legtökéletesebb képében, Krisztusban?
Aki őt látta, az el nem felejtheti; aki elfelejti, az még
nem látta ; annak a szívébe a karácsonyi fény még nem hatolt
bele ; annak a lelkét a Krisztus ragyogó képének víziója még
nem érintette meg. Ti úgye bújjátok a könyveket, forgatjátok
a kódexeket, új bizonyítékokat kerestek, s nem veszitek
észre, hogy a karácsonyi fényt nem Jeruzsálemből hozták
az írástudók katedráiról, s a Krisztus-képet nem faragták
Athénben, sem Efezusban. Ne keressétek ott; a karácsonyi
fény az égből jött; az egy nagy tény ; s a Krisztus-kép a
Szentlélektől fogantatott s megtestesült; az egy nagy kegyelem.
S ennek a fénynek s ennek a kegyelemnek befogadására
hívő, bízó, alázatos lélek kell, mely az élet adventjén keresztül
vágyódik, mely a remény antifonáit énekli s mely a próféták
virrasztó szemével nézi a Krisztust s mosolyogva suttogja :
Tudtam, hogy eljön ; íme, ő az!
Azért félre írástudók lármája, Jeruzsálem vásárja, farizeusok
disputája, félre, el veletek! Térdeljünk le a csendes,
betlehemi barlang előtt s hagyjuk magunkra behatni ezt a
legszentebb éjt. Fönt az égen csillag ragyog; a próféták
szavát hirdeti néma, ékesszóló nyelven ; nem csitíthatja el
szavát lárma, nem boríthatja el fényét ködfátyol; amerre
jár s ahová elragyog, odakiáltja : csillag támad Jákobból.
A földön szelíd fényesség támad ; szelíd, mint az olajmécses
fénye, tiszta mint a napsugár, kedves, mint a boldogult
lelkek visszfénye, s e fényességben angyalok éneke csendül
meg: Dicsőség mennyben az Istennek, s békesség a földön
a jóakaratú embereknek ... dicsőség... békesség! Ez a legszebb
ének, mely a földön elhangzott; szebb, mint a pacsirta
éneke, mikor napsugár s a rét illata emeli a kis dalost a magasba
; szebb, mint a szerető szívnek legédesebb éneke;
szebb, mint minden ének, mert nincs teljesebb összhang mint
az, mely Krisztusban lett. Különben is ez nem annyira az
angyaloknak, mint az Ür Jézusnak éneke, ezt ő komponálta ;
az angyalok csak kísérik e dalt, mint a nagy olasz festők
képein, ahol a kis Jézust hárfás, citerás, hegedűs angyalok
környékezik ; ezt az összhangot Krisztus szerezte nekünk.
Ó ragyogó csillag, ó angyalarc, ó édes ének, legszentebb
éj, dicsőség és békesség ömlik el rajtatok ! Ti vagytok keretei
a megtestesült Igének ; nélkületek szétfoszlik a Krisztus-kép I
Most már értlek karácsony-éj [ Csillagos lélek, tiszta szem,
édes szeretet s nyugodt lelkiismeret kell az embernek : akkor
épen a világ éjében s az élet sötétségében ragyog föl számára
a karácsonyi fény s ő megismeri Krisztust. Aki pedig beszélni
akar neki róla, annak azt mondja : hadd el, kérlek ; minek a
szó, hiszen látom ! Ez aztán karácsony, mely nem volt, hanem
van; karácsony nem Betlehemben, hanem a hívő s szerető
lélekben ; mézédes és fényes, szent karácsony!