K. H. ! Mi most megint az Isten kegyelméből karácsonyt
akarunk ülni. Válasszunk tehát ki magunknak egyet; mert
van különféle, mindegyik mély, bensőséges, édes. Melyikét
választjuk?
Talán a Szent Szűz karácsonyát? Mindenki érzi, hogy
mily kifejezhetlen s szinte érthetlen boldogság, édesség tölt
ö t t e el a Boldságos Szűz szívét azon szent éjen. Mindenki érzi,
hogy az érzelmeknek mily árja lejtett végig lelkén, szívén,
kedélyén, mikor ott térdelt az Úr jászola előtt. Úgy látom
én az ő lelkét, mint az istálló szemetjében, mely a nagyvilágnak
hűséges képe, leszúrt liliomot, melyet az Islen kiválasztott
magának, hogy legyen a zord barlangban, a sötét
éjben valami, amin megpihentesse vigaszosan szemét. Gyönyöröm
telik a Szent Szűzben, abban az egyetlen virrasztó
szűzben, kinek mécsese ki nem aludt, kinek szíve lángol s
megvilágítja a nagy vándornak, ki az égből éjjel lejön a
földre, éji utait. Az ő szíve mint a mágnes, mely az Istent
húzza. Virginitate piacúit, humilitate attraxit. Gyönyöröm
telik ebben a Boldságos Szűzben, ebben a győzelmes lélekben
és ugyanakkor alázatos szolgálóban, kinek ajkán e diadalmi
ének: a «Magnificat» hangzik, de ugyanakkor az «Ancilla
Domini»-t úgy hangsúlyozza, hogy szinte szükségesebbnek
tartja. De a Szent Szűznek karácsonyáról most nem szólok.
Van egy más karácsony, az az Isten karácsonya. Mert az
égben, mondjuk az Isten szívében különös karácsonyi ünnep
folyik. Hogy az égben is van ünnep, még pedig nagy ünnep,
azt hirdeti a csillag, melynek gondviselésszerű útja van a
mindenségben. Az a csillag az Isten szeme. Abban az éjben
biztatólag int felénk, hogy az a nagy, végtelen Isten rólunk
meg nem feledkezett. A csillag reményt és bizalmat int;
nektek is van még csillagtok, nem kell az éjben úgy, mint
akik utat vesztettek, elmerülnötök; nem kell a bűnben kétségbeesnetek,
gondol reátok az Isten. És egy darab eget leküld
a földre, puha, ragyogó szárnyakon ereszkedik le az a
darab ég, az a hangos ég, s itt énekli el azt a földön idegen
dalt, hogy «dicsőség az Istennek»; «bekesseg az embernek».
Az ugyan itt a földön nincs otthon, száműzve van, hanem
az angyali ajak már evangelizálja, hogy itt lesz majd otthona.
De nekem most az Isten karácsonya sem kell.
Van egy harmadik karácsony k. h. : magának a krisztusi
léleknek a karácsonya. Mert a többi: csillag, angyalarc,
angyalszárny, Szent Szűz, glória in excelsis, mennyei fény,
az mind csak kerete annak a képnek, mely a mi karácsonyi
látomásunk. Az mind csak sugárzása annak a «splendor
gloriae»-nek, mely kigyúlt köztünk. Nekem maga a kép kell,
nem a keret. Nekem az a sas kell, mely hegyek, kertek, bércek
fölé emelkedik. És ez a krisztusi lélek. Nyissuk ki tehát
szemeinket és nézzünk bele abba a krisztusi lélekbe, hogy
milyen az ő karácsonya.
Az Űr Jézus lelke sok mindenféle kegyelemmel díszes;
mély érzelmek járják, bensőség hevíti, de mindenekelőtt
három nagy kegyelmet és háromféle életet különböztetek meg
benne.
Az első, hogy a krisztusi lélek látja magát az Istent.
Ennek a krisztusi léleknek ha szemébe nézek, ragyogó napként
szúrja meg a lelkemet az ismeret, mely benne volt.
Mindenki akarja úgy-e az Istent látni? Hisz megindító dolog
az, hogyan tapogatódzik, hogyan sír az emberiség az Isten
után. Hogyan gyújt magának az oltárokon tüzet, hogy lásson
irgalmat és kegyelmet. Hogyan rimánkodik, hogy őrül
bele a babonaságba — nekem ez az Isten-keresésnek őrülete.
Beleőrültek a vágyba, megtévelyedett eszük, elvesztették a
tiszta ismeretet, mert akartak látni. Az Űr Isten pedig Ádámnak
álmokban, a prófétáknak látomásokban, a jólelkeknek
pedig sugallatokban beszélt, megmutatta magát, de ez mind
nem a lét látása. A tudomány is ráncigálja a leplet, az egész
nagy természetet, mely ráborul az Isten arcára. Szegények
mit látnak? Csupa dirib-darabot, vízcseppet, atomot, néhány
nagy gondolatot, de annak a végtelennek az arcába i t t a földön
még senki sem tekintett. Egyetlen egy lelken látom azt
az észbontó sugárzást, látom azt a porba terítő fényességet,
az Isten látását, mely a «lumen Christi». A karácsonyéj
annak a léleknek a közénk való lépte, mely ismereteink éjfélét
az Isten látásával mint új ragyogó nappal besugározza.
Ez az Űr Jézus karácsonyéje, melyet a Magnificat antifonájában
megéneklünk. «0 oriens, splendor lucis aeternae
et sol justitiae, veni et illumina sédentes in tenebris et in
umbra mortis». Jöjj el igaz világosság, jöjj e l ! Hozzánk jött
abban a szent éjben az Isten látásának a lelke. Felgyúlt,
kigyulladt a Krisztus lelkén az első dicsőséges léleknek a
sugara, az a sugár, melyet Mózes nem akart látni, mert félt,
hogy meghal, az a sugár, melyet Izaiás csak ködben látott,
mely a templomot eltöltötte. Kigyúlt a földön a visio Dei;
a szent kisded itt Betlehemben a kellős éjben, a világ és
barlang éjében látta magát az Istent. Az első dicsőséges lélek
ez a Ids Krisztus. Az első, fénnyel telt lélek, valóságos
oriens, valóságos naphasadta ; az örök dicsőség napja benne
kelt föl. Hogyha nem volt köztünk még oly bölcs, ki az Istent
megközelítette, olyan tudós, ki az Isten igazságába elmerült,
íme most jelent meg végre valahára a bölcs, a tudós : a látó
Krisztus lelke. Tudom róla, hogy jóllehet kettős éjben, az
égnek és a barlangnak kettős éjében született, mégis a világ
világossága lesz; benne ragyog majd föl az Isten látása, s mi
mindnyájan testvérei leszünk, olyanok, mint ő, mi is meglátjuk
majd az Istent. Kérdéseimmel és kételyeimmel, melyekre
nincs felelet, le kell borulnom a jászol elé. Meg kell
csókolnom annak a kis Krisztusnak l á b a i t ; ezek a lábak fogják
taposni az igazság ösvényeit; meg kell csókolnom az arcát,
ez arc Isten látásának a tükre ; bele kell mélyednem szemeibe,
ezekből a szemekből az Istenben boldog léleknek a sugara
sugárzik elém. 0 isteni Megváltóm ! értem én azt, hogy éjben
születtél. Születtél éjben, mert napot akartál, születtél sötétségben,
mert világosságot hoztál. Sok lélek volt már itt, de
te vagy az egyetlen, dicsőséges lélek. A Szent Szűz bár tiszta,
nem látta az Istent; kegyelem-teljes lélek ugyan, de te vagy
az Istent látó lélek. Téged leküldött az Isten, odatűzött
egünkre, te vagy a mi hajnalunk, a mi napunk. A sötét éjben,
barlang homályában felkeltél számunkra, isteni igazság
napja!
A második nagy kegyelem Krisztus lelkének a teljes
büntetlensége. Nevezhetném tisztaságnak, lelkiségnek, átlátszóságnak,
valamiféle érzékenységnek, melynél fogva a
lélekben a homály, árnyék nem létezik. Mikor erről beszélni
akarok, nem áll rendelkezésemre egyéb, mint csupa merő
hasonlat. Látom, hogy van fehérség a földön: fehérség, mint
a közönséges papírnak fehérsége, mint a kendervászonnak
fehérsége. Fehérség, mint a lenpatyolatnak, mint a hónak a
fehérsége. Mindez fehér. Bűntelenek a szentek, azok az áldott
lelkek, melyek mint a kender, mint a lennek rostjai össze
lettek törve, szőve, fehérítve. Vannak tiszta márványok,
jegeces tündöklő kövek. De mik ezek a nap fényével szemben?
S miféle tündöklő fehérség van ott, ahová az éj, a tökéletlenség
nem vetett egyetlenegy kisebb foltot sem, hol csupa
ragyogás van? Ez a lélek csak a legfölségescbbre, a legtökéletesebbre
alkalmas. Ez a lélek issza a tisztaságot, a bűnlclenséget,
az Istennek erényét úgy, mint a hó az áprilisi napsugarat.
És valamint a hó elvész a napsugártól, úgy izzik
és olvadoz ez a lélek is a tündökléstől; örül a jónak, utálja a
rosszat; lehetetlenség, hogy vétkezzék. Megjelent tehát a
földön az isteni Megváltónak szeplőtelen szívtisztasága. Most
épült ki az Isten igaz temploma ; mert most került meg az a
szeplőtelen föld, egy darab a régi paradicsomból, ahol az Isten
járt, otthon volt. Ä Boldogságos Szűz Mária egészen szép, de
nem maga-magától, hanem az Isten kegyelme varázsolta át
ilyenné ; míg Krisztus Urunk lelke a tulajdonképeni originális
justitia hordozója. Ezzel a lélekkel nem fér össze semmi
tökéletlenség, sem alacsony, műveletlen irányzat. A napsugár
nem arra való, hogy éjt szőjjünk belőle, a ragyogó márvány
nem való arra, hogy kriptát építsünk belőle ; úgy Krisztusnak
lelke sem való arra, hogy vele a világon bármit, ami
tökéletlen, összeköttetésbe hozzunk. Ezzel a páratlan szívtisztasággal,
ezzel a tündöklő lelkiséggel lép a szent karácsonyba
az Űr Jézus lelke ; szívtisztaságot lehel. Megérteti
velünk, hogy mit keres és mit akar az Isten. Már abban is,
hogy a Boldogságos Szüzet odatérdelteti a jászol mellé, sürgeti,
hogy neki nem kell a világon más, csak a tiszta szív. De még
jobban megértjük ezen előszeretetét, ha magába a krisztusi
lélekbe tekintünk és meggondoljuk, hogy az Űr Jézusnak
mily subtantialiter bűntelen lelke van.
Harmadik kegyelme Krisztusnak a páratlan és megközelíthetetlen
szentség. Senkinek szentsége nem volt oly
nag}', mint Krisztus szentsége. Azért mert senki sem volt
annyira Istené, mint az Űr Jézus lelke. Senkiben sem lángolt
annyira az Isten szeretete, mint az Űr Jézus lelkében. Következőleg
ezt a Krisztus-leiket megkoszorúzta minden kegyelemmel,
a megszentelő kegyelemmel és minden segítő kegyelemmel.
Corona gratiarum coronasti eum. Megkoszorúzta a
Szentlélek összes adományaival. Spiritus Dei super nie,
propterea unxit me. Ennek a léleknek homlokára tűzte oda
az Úristen a legfelségesebb szentség csillagát, ő neki kell
vezető léleknek lennie mindenben, ami tökéletesség, erény,
hősiesség. Ennek a léleknek arca olyan szép, hogy az «Eneke.kénekéto
külön neki énekli el az Isten. Mert hogyha Énekekéneke
az Isten szeretetének éneke az emberi lélekről, a jegyesről,
mennyivel inkább és mennyivel páratlanabbul hangzik
el az Énekek-éneke az örök szeretet ajkán Krisztusnak lelkéről? «A te arcod olyan szép, mint a galamb arca»; ennek
a léleknek szépsége, szentsége, az Istennek legszebb műve.
A te ajkadon van méz és kellem, mel et lac, melyet maga az
Isten megkíván, concupivit rex, a nagy király ; ezt a lelket
felkente az Úristen minden kegyelemmel, oleo laetitiae
unxisti eum. Egy lélekről sem mondja az Isten annyira :
lelkem, mint Krisztus lelkéről. Egy lélek sem szent mélységesebben
és gyökeresebben, mint az Úr lelke ; mert ha szent
az oltár az áldozattól és szent az ereklyetartó az ereklyétől,
mennyire szent Krisztus lelke a benne lakó Istenségtől? Ha
az ember szent lesz a benne lakó kegyelemtől, mily szent
lesz Krisztus lelke és szíve a vele lényegileg egyesült Istenségtől?
Ó Űr Jézus, a te lelkedet vonzza igazán az Isten.
Hogy szorít téged Isten az ő szerető keblére ; hogy búgja
neked az Énekek-énekének azt a versét, hogy una est columba
mea, immaculata mea.
Jóllehet ez a szentéj mindenekelőtt Krisztusnak ünnepe,
ünnepeljük meg mi is azt a szentéjet az isteni Megváltónak
érzelmeivel. Emeljük fel fejünket mi is, miután elsőszülött
testvérünk felemelte a fejét és biztat, hogy bízzunk. Hamuval
behintett fejek fölé emeli koszorús homlokát s kiáltja : levate
capita vestra, ecce appropinquat redemptio vestra. Necsak
a gyermek könnyűit nézzétek, hanem tekintsetek szemeibe,
hogy lássátok az Isten látásának az izzását. Járjunk azokon
az utakon, amelyeket az isteni Megváltó tapos számunkra,
és legyünk meggyőződve, hogy semmiféle éjben sem támadt
fel oly világosság, mint a karácsonyi szentéjben. Megjelent
az, akin az Isten dicsősége, szentsége és szépsége tükrözik ;
ha alázatosan, hívő lélekkel nézünk rá, megtaláljuk és meglátjuk
«az Isten egyszülött Fiának dicsőségét, telve kegyelemmel
és igazsaggal». Amen.