K. T. U! Miről is lehetne karácsony körül beszélnem másról,
mint az Isten Fiáról; arról az Igéről, amely testté s az
által testvérünk lett; arról a csodálatos lélekről, amely beleteremtetett
in grémium divinitatis, s arról a szent vérről,
mely a Szent Szűz szívéből ömlött Jézus szívébe, s ott váltságdíjunkká
lett; test, lélek, Isten igéje ... ez a mi imádandó
Krisztusunk, plenus gratiae et veritatis. Talán az is elég volna,
ha ráfüggesztenők szemeinket erre a ragyogó Isten-képre és
gyönyörködnénk benne. Hisz ezt az Isten is teszi: Hic est
íilius meus dilectus, in quo mihi bene complacui 1 Az Űr Jézus
a végtelen Istennek kedvtelése és öröme; mennyivel inkább a
mienk! Az ember gyönyörrel szemléli a műremeket; szemléli
és élvezi; elmerül a harmóniák mélységébe és elfelejti önmagát
; ez is öröm és élvezet. De műértő lelkesülés, ez isteni
gyönyörködés minket ki nem elégít; nem vagyunk oly önzetlenek
és oly gazdagok, hogy beérjük vele; mi az élvezetben
és tiszta gyönyörben végre is önmagunkra gondolunk s nyomorúságunkat
s gyöngeségünket szeretnők azzal, ami szép és
előkelő, gyámolítani. Ha a sas fel is repül a magas égbe,
bármennyit kóvályog is a felhők közt, végre sziklafészkébe
tér vissza, vissza a kietlen környezetbe; az ember is bármennyire
lelkesül s gyönyörittasan kiindulván önmagából
felejteni kész a nyomorúságot, végre is visszatér önmagába,
ott érzi a szegénységét s azt kérdezi, hát azok a ragyogó
képek, az a lelkesülés és buzdulás mit létesítenek bennem?
mily kegyelem és áldás háramlik rám belőlük? Ügy adta-e
elembe az Űr az ő képét, hogy nézzem, vagy hogy éljem?
Nem lehetünk kétségben a felelet iránt, mert a szentírás
mondja : «dedit illis potestatem filios Dei fieri».
Valóban az Isten-fiúságnak, mely Krisztusban megjelent,
Isten-fiúsággá kellett kivirágoznia mibennünk. A karácsonyi
öröm nem marad meg annál, hogy az Isten ember lett, hanem,
hogy minket is Isten gyermekeivé lett; a karácsonyi öröm
az Isten Fia felett megsokszorozódik azon szívünkből fakadó
hiten, hogy mi is Isten gyermekei lettünk. Jézus, a mi testvérünk
által Isten gyermekei lettünk, ez a mi karácsonyi
örömünk.
A mi Isten-fiúságunkat hirdeti a szentírás. Szent János
és Szent Pál különösen kedvelik e nagy igazságot. Szent János
mindjárt evangéliumának bekezdésében hirdeti, hogy mint
Isten gyermekei, Istenből születtünk. Máshol is «semen Dei»-
nek nevez. Szent Pál negyvenszer említi az Atyát, — leveleit
az ő nevével kezdi, a Zsidókhoz írt levelet kivéve. Azt is írja,
hogy térdet hajt az Isten mint Atya előtt, kitől ered minden
atyaság az égben és a földön. Athénéban pedig még a pogány
költő verseit is idézi: «ipsius et genus sumus». Öntudattal
hirdeti, hogy mi már a fiak szellemét vettük ; a régiek Jehovában
a félelmetes, szigorú, büntető Istent, a bosszuló Jahvet,
az Urat imádták, «nos accepimus spiritum filiorum, in quo
clamamus Abba Pater». Ezzel a szóval «Atya», változott el a
föld színe, mikor megjelent a Fiú, ki velünk az Atyát megismertette
; mert tény, hogy nem ismertük meg az Atyát csak a
Fiú által, s ha Fia nincs s nem jelenik meg köztünk, számunkra
a Jehova nem atya.
A kereszténység azzal az öntudattal lépett föl, hogy az
Isten gyermekeit állítja be a világba ; ez volt legnagyobb
műve, ez minden egyéb áldását magában foglaló sikere 1
Azért féltékeny erre s követeli és sürgeti, hogy mindnyájan
Isten gyermekeinek érezzük magunkat. Akiknek nincs ez a
szelleme, az az újszövetségben idegen ; azt nem az egyház
szülte, vagy ha szülte is, de más érzület nevelte őt naggyá.
Ha tehát valóban az Isten gyermekei vagyunk, hát kutassuk
föl, hogy miben áll ez a mi Isten-gyermek voltunk, mi az bennünk,
ami az Isten szemeiben úgy tükröződik mint egy
gyermekarc, oly arc, melyről ő mondja : ez az én fiam!
Bár fölérthetnek az isteni valóságot bennünk ; de ezzel is
úgy vagyunk mint minden élettel: élünk, de hogy az élet
micsoda, azt nem értjük ; van azonban négy körülmény vagy
jelleg, mely támpontul szolgál e kutatásunkban; ezekre
támaszkodva haladhatunk.
Az első a születés. Minden gyermek születik ; az Isten
gyermekei is születnek ; nem voltak és lesznek, élnek és meghalnak.
E születéshez nem elég az, hogy mint emberek születünk
; új születés kell, melyben az Isten gyermekei születnek ;
ez újjászületés szerint is leszünk, élünk, fejlünk ! Nisi quis
renatus fuerit ex aqua et Spirítu Sancto ! Újjászületés I Az
ember mikor születik, hoz magával testet, lelket, érzéket,
tehetségeket; belép egy világba, sajátos légkörbe, fénybe és
melegbe; épúgy az Isten gyermeke hoz magával új természetet,
új erőket és tehetségeket, új szemeket, amelyeket előbb
nem bírt; hoz magával új érzéket, s belép egy világba, amely
előbb nem létezett reá nézve. E természetfölötti világban
körülveszi őt fény, a hit fénye, mely lelkébe hatol s a testi
szemre, valamint a természetes értelemre nézve láthatatlan
világot tár föl előtte ; gondolatai s érzelmei más motívumokból
táplálkoznak; akaratát természetfölötti energia feszíti, s
ezt az értelmi s erkölcsi életet természetfölöttinek s a hozzá
való isteni befolyást kegyelemnek hívjuk. Tehát új ember
születik az újjászületésben, melynek lelke fizikailag különbözik
a természetes lélektől, legalább is annyira, ahogy az izzó vas
fizikailag különbözik a hideg vasdarabtól, csakhogy ott az
izzást nem a természetből, hanem közvetlenül Istenből
kellene eredeztetnünk. Ez az új ember fejlik «in plenitudinem
aetatis Christi»; ez az ember meg is halhat, s ez eleven halálnak
temetője az örök kárhozat.
De, k. t. u., elég ez nekem? Hisz ezek szavak ! Azt mondhatnók,
ez is olyan, mint minden élet; van, de nem értjük.
Az ember látja, hogy a fa él. De meg akarván érteni azt, szétszedi
rostjait, s akkor már nincs, meghalt. Az ember önmagát
érzi, hogy él, de hogy micsoda, azt nem tudja. Mikor életről
gondolkozunk, valósággal rostával vizet meregetünk.
Azonban ad a szentírás mégis gondolatot, mely mélyebbre
vezet, s ez a «semen Dei». Ez termékeny gondolat. Mi a «semen
hominis»? Ami a vért, a fajt adja; mi a termetet kiépíti, a
nemes és nemtelen ösztönöket magában rejti s a faji különbségeket
kifejti. A semen Dei is valami olyas, ami természetet,
vért, fajt ad, ami erőt, értéket, tüzet, nagy stílt kölcsönöz.
Ne botránkozzanak meg, hogy hasonlatokba bocsátkozom.
Nézzék, mily különbség van egy telivér angol paripa és egy
közönséges ló között. Mi a különbség? A vér ! Mily különbség
van egy neufundlandi kutya és közönséges kuvasz között!
A vér! Nézzék, mily különbség van a nemzetek között; a
zsidó nép, az egyiptomi, asszír nép között! Továbbá az egyes
nemzetekben mily különbség van a családok, a családokban
az egyes fajok közt I íme a vér, a faj teszi I Ha a vér szerencsés
kombinációjú, akkor kitűnő fajt ad. Németországban a
porosz faj különös vér, német és szláv keverék. A zsidó nép
egy teljesen különálló vér, mely nem keveredett össze semmivel.
Zsidó lányok mehetnek másokhoz nőül, de zsidó férfi
nem vett el pogányt. Van valami titokzatos elem a vérben;
ebben az értelemben is igaz, hogy «anima in sanguine est»;
még különösebb lesz az, ha Szent Tamás szerint igaz volna az,
hogy a lelkek magukban véve mind egyformák.
A szentírás azt mondja, hogy van semen Dei, hogy van
Isten-mag, Isten-vér, tehát isteni ember; mint ahogy van
angol, van olasz, van porosz, van zsidó, van magyar vér és
faj, úgy van isteni faj. Ipsius et genus sumus. Ami a vér az
emberi típusban, az a semen Dei a krisztusi típusban. Az nem
hit, nem szeretet; egyáltalában nem akarat, hanem fizikai
adat. Azért a katholikus tan aiustitiá-t mint fizikumot állítja
elénk. A iustitia elsősorban nem morális, hanem fizikai
fogalom. A iustus nem erény, hanem faj, rassz, mint ahogy a
vér nem erény, hanem az erény s a bűn hordozója ; mert ha
tiszta, nemes a vér, fenkölt, nemes gondolatai és érzelmei is
lesznek ; ellenkező esetben pedig nemtelen és alacsony lesz
az életirányzata. S a nemes vagy nemtelen vér, az adva van,
az születik; épenúgy az isteni, a semen Dei, születik; csak
később lesz öntudatos erénnyé.
A lutheránusok ezt a fönséges tant nem értették ; szerintük
a csecsemő nem lehet iustus ; mert hogyan is lehet erényes
az, akinek nincs öntudata. Szerintünk a csecsemő is iustus, ha
újjászületik, mint ahogy zsidó, vagy angol, vagy magyar a
csecsemő, ha nincs is öntudata. Hiszen a vér teszi, a semen
teszi!
A mi iustitiánk eszerint nem annyit tesz, mint érezni,
akarni, tenni; a mi iustitiánk elsősorban annyi, mint lenni.
A protestantizmus teljesen a morálisba állítja bele a iustitiát,
mi a természetfölötti fizikába ! Másrészt azonban közeledünk
a modern tudományhoz, mely a morálist is a vérben keresi 1
Aki a malasztot megnyeri, az iustus, ha csecsemő is; ha a megtért
bűnös, föloldoztatván a bűntől, tele van még bűnös hajlamokkal,
az is iustus ; mert, ismétlem, a vérhez nem kell
gyakorlat, nem kell öntudat; a vérhez kell jó, alkalmas anyag 1
E természetfölötti fizikum következtében, különös összeköttetésben
vagyunk Istennel; ő lakik bennünk. De az nem
erény, nem érzés, hanem valóság és tény. Mi tehát az Istengyermeket
úgy tekintjük, mint valóságos Isten-vért, úgy
mint aki fizikailag Istené!
Ezt az isteni ingenuitást állította a kereszténység a világba;
istenek vägyunk, semen Dei, genus Dei sumus. A servus
és dominusa, graecus és barbarus, mind Isten-vér lett, mind
Istennek érezte magát. A kereszténység buzdította híveit,
hogy ezt az isteni vért becsüljék meg s arra büszkék legyenek.
Megtanította őket arra a benső méltóságra és kitűnőségre,
melynél fogva az Isten bennünk lakik kimondhatatlanul, s ők
az Isten vére és faja lettek. Ez a tan léptette a világba a nemes
értelemben vett arisztokráciát, a szellemi méltóságot, az
erkölcsi öntudatot, a lelki előkelőséget, amilyen addig nem
jelent meg a föld színén. Addig önérzettel mondhatták :
civis Romanus sum, mint Szent Pál mondta, vagy : ingenua
ego sum, mint Szent Agatha mondta ; de csak most kezdődött
az a páratlan arisztokratizmus, mellyel Szent Pál is és Agatha
mondhatta: Summa ingenuitas isla est, in qua servitus
Christi comprobatur ! «Non degeneremus — írja Szent Pál —
ab excelsis cogitationibus filiorum Dei». Mindenki közülünk,
ha szolga, ha úr, ha görög, ha barbár, újjászületett Istengyermek.
Ez nem az alacsonyság, nem a lelki inferioritás
szava ; ez nem a rongyba, a kuckóba vágyó léleknek érzése,
ez a cézárénál s a római klaszikus típusokénál hatalmasabb,
nemesebb, előkelőbb érzület. Most született az erkölcsi
arisztokrácia!
A szív minden dobbanása arra figyelmeztet, hogy ki
vagy. Ne vesd el magadat, te az Isten gyermeke vagy. Ha
gyenge is vagy, ha erényed nem alapos, te mégis az Isten
gyermeke vagy. Ez a te méltóságod magyarázza meg a halálos
bűnnek sajátságos gonoszságát s az Isten megbántásának
égbe kiáltó voltát: Isten lakik benned ; gyermeki viszony
fűz hozzá; királyi, isteni sarj vagy, s a bűn által elszakadsz
tőle s lész nemtelen, alacsony érzések s egyesülések áldozata.
Minden bűn degenerál minket. Hasonlókép az Isten-vér, az
Isten-gyermek méltósága okolja meg a keresztény érdem értékét
: minden, amit a kegyelem állapotában erkölcsi cselekedetet
teszünk, az mind isteni érdem ; isteni jóság értéke van
benne. Az érdem nemcsak onnan van, mert Isten igérte, hogy
a jót jutalmazza ; hanem adott is képességet, jót, isteni
jót tehetni. Minden fohász az Isten-gyermek pihegése, minden
miatyánk az Isten-gyermek imája, könnye az Isten-gyermek
lelkének fájdalma ; azért van érdeme, mert isteni értéket
ajánl föl az Űrnak. Ne kicsinyeljétek tehát, hogy kis cselekedetekért
mennyország jár, a kis cselekedetek isteniek; ne
botránkozzatok, hogy öt miatyánkért elengedik a büntetést;
az öt miatyánk Krisztus testvérének imája, azzal megköveti
az Urat: isteni engeszteléssel járul hozzá ! A mi iustitiánk
tehát isteni lét, isteni elvtől átjárt természet; lenni, lenni,
istenileg lenni: ez a iustitia. Mikor pedig már megvan az
isteni lét, mikor pezseg az isteni vér : természetes dolog, hogy
életet, öntudatos érzést, erőteljes cselekvést hordoz. A nemes
vér nemes érzelmeket táplál; a semen Dei-ből isteni világ
fejlik. így van ez minden élőben. A természet a cselekvés
miatt van; a természetnek célja az aktus. Mihelyt tehát az
Isten gyermeke fölfogta s átértette isteni méltóságát,
gondolatai, érzelmei s törekvései is mind a nemes, előkelő
irányban fognak haladni; értelmi világát a hitnek világossága
deríti föl, vágyai pedig reménybe s szeretete isteni barátságba
nőnek 1 Az Isten-gyermek mindennél többre becsüli majd
méltóságát s inkább meghal, semhogy azt elveszítse. A félelem
nem lesz az ő szemében rossz indulat; de azt átérzi, hogy
gyermeknek lenni s nem szeretni, gyermeknek lenni s csak
félni, nem lehet, ez ellenkezik az isteni vérrel. A szükségesség
és a függőség törvényét ő is érzi, de Isten-gyermeknek lenni,
s a törvény betűjét kislelkűen követni, nem fér össze lelkületével.
S ha kell áldozat, forró szeretet, ugyan hol lobban föl
lángja, ha nem az Isten vértől hevülő szívben? Hol fognak
hősök és szentek teremni, ha nem az isteni rokonságban?
Hol sarjadzanak szüzek, tiszta angyali lelkek, ha nem az
isteni vérből? S ha a vér sehol sem való arra, hogy megaludjék,
s a faj arra, hogy elkorhadjon : bizonnyára az isteni
vér s a semen Dei lesz az, mely hevülni, lelkesülni, áldozni s
nagyratörni tud.
K.t.u.! Seimus, qua simus origine nati! Érezzük át
méltóságunkat: Isten gyermekei vagyunk. Érezzük át, hogy
Isten vére vagyunk ; az melegít minket. Ne érjük be a szolga
lelkületével; a gyermek lelkületét áhítozzuk. Ha az Istent
megbántjuk, ne a pokolba nézzünk ; nézzünk az Isten megszomorított
arcába. Fogadjuk el, hogy Isten-vér vagyunk, s
egész belső életünk elváltozik. Más irányt, más alakulást
nyer az ember; s valamint a fizikában isteni, úgy a morálisban
is isteni lesz. Minél több karácsonyt érünk, s minél több
karácsonyi örömöt élünk, annál inkább fejlődjék ki bennünk a
Krisztus-arc, az Isten gyermekének arca, hogy az Isten ráismerjen
bennünk gyermekeire. Találja föl az isteni Megváltó
saját vonásait lelkünkben, gyönyörködjék az Isten rajtunk,
mint a Krisztus-arc hasonmásain. Ez karácsonyi öröm Istennek
és karácsonyi boldogság szívünknek.