K. H.! Anyaszentegyházunknak s mindnyájunknak közös a vigaszunk, hogy az Űr Jézus valósággal s lényegesen, mondjuk
személyesen jelen van az oltáriszentségben. Jelen van, köztünk
van s közel van, mint ahogy az egyház elragadtatással
énekli: «Egekböl eredett angyali kenyér, Melyben elrejtezett
az élő test és vér 1 Csodáknak csodája, szeretet munkája !
Ö nagy Istenség 1» Vigaszunk is, dicsőségünk is, hogy az Űr
Jézus folyton velünk van, s hogy a templom nemcsak általában
az Isten háza, hanem Jézus Krisztus személyes jelenlétének
szent otthona, ahol őt imádjuk, őt dicsérjük s neki
hálát mondunk, ahol Isten-tiszteletünket az Oltáriszentség
ünnepélyes kitétele mellett tartjuk, s ahonnan körmeneteink
mint a szentségi Jézus diadalmenetei kiindulnak, hogy a
krisztusi jelenlét áldásait mindenfelé kivigyük.
Ez a jelenlét folytonos. Az Űr Jézus nemcsak a szentmisében
van jelen, mikor magát feláldozza, nemcsak a szentáldozásban,
mikor őt magunkhoz vesszük, nemcsak az Oltáriszentség
kitételekor, mikor neki imádassa! hódolunk, hanem
mindig itt van köztünk, éjjel-nappal, valósággal nálunk van.
Ez a jelenlét úgy szól nekünk, ennek a mi templomunknak,
mintha csakis itt volna s másutt nem is volna ; mert az,
hogy sok helyen van, nem akadályozza őt meg abban, hogy
itt egészen s úgy mint otthon legyen; mint ahogy mikor
nekem szól s hozzám szól, azt úgy teszi, mintha a világon
csakis nekem szólna s mikor hozzám jön, azt úgy teszi, mintha
az egész világon csak engem boldogítana. így teljesül, amit
az írás mond: «Ime az Isten hajléka az emberekkel és velük
fog lakni és ők az ő népe lesznek és az Isten velük az ő Istenük
leszen* (Jel. 21, 3). Az Ür Istennek ez emberséges s barátságos
kijelentése már első hallásra is oly vigasztaló s bátorító,
mintha a legszívélyesebb meghívás volna : ugyanakkor azonban
figyelmeztet minket nagy kötelességünkre, mellyel neki
tartozunk. Ugyanis az Űr Jézusnak ez a leereszkedő szeretete
s köztünk való kedves tartózkodása a legmélyebb tiszteletet
s őszinte, lelkes szeretetünket követeli meg. Nem állhatunk
meg érzéketlenül s bambán e nagy titok előtt, hanem imádó
hódolattal s kitörő szeretettel kell e hitet vallani, hogy Jézus
itt van s mi vele szemben állunk s főleg két nagy kötelességünknek
kell öntudatára ébrednünk:
az egyik az, hogy mily tisztelettel kell az Oltáriszentségben
jelenlevő Úr Jézussal szemben viseltetnünk,
a másik az, hogy ha igazán hatásosan imádkozni akarunk,
akkor végezzük imáinkat, imádásunkat esedezésünket, epekedésünket
a szentségi Krisztussal egyesülve.
Először is nagy tisztelettel kell lennünk az Oltáriszentség,
sőt az oltár s a templom iránt is, hol Krisztus Urunk jelen
van, mert a legeslegszentebb a földön mégis csak az Oltáriszentség.
A legszentebb hely a földön az, hol az Űr Jézus most
van jelen. Jelen volt a betlehemi barlangban, jelen volt
Jeruzsálemben, az Olajfák-kertjében s a Golgotán, de az régen
volt, most pedig ott van jelen, hol az Oltáriszentség van.
A hívő embernek sok minden szent és drága a földön s
mélyen megilletődik, ha szent helyeken megfordul vagy szent
ereklyéket tisztelhet. Bizonyára nagy tisztelettel s elfogódva
nézzük a szent keresztfa darabjait s a tisztelet s hódolat
csókjaival illetjük elgondolván, hogy ez az a fa, melyen
Krisztus Urunk vére csurgott a világ megváltásáért s hogy
minden léleknek, mely üdvözül, köze van e szent fához. —
Ugyanígy tisztelettel nézzük Rómában azt a márványkövet,
melyen Szent Lőrinc rostélya állt, akit azon elevenen megsütöttek; megrendülve nézzük a sötétvörös foltokat, melyek
lecsepegő vérétől valók. — Szent hely nekünk a betlehemi
barlang, hol az Űr Jézus jászola állt s melyen az első szent
karácsonyéj bűvös titokzatossága ömlik el. — Szent hely a
kálvária, hol az Ür Jézus szent keresztje állt s a szent sír,
ahol Krisztus Urunk elgyötört szent teste pihent s várta az
első húsvétreggelen a halhatatlan életnek sírból való kikelését.
— Hát bizony sok szent helyünk s ereklyénk van, de
mindennél drágább s szentebb az Oltáriszentség 1 Drágább
mint a keresztfa s megrendítőbb mint Szent Lőrinc vérfoltos
márványköve. Ahol az Oltáriszentség van, az a hely, legyen
az márványtemplom vagy falusi kis templom, szentebb, mint
Betlehem és Jeruzsálem, szentebb, mint Róma, Loretto
vagy Lourdes, szentebb, mint bármely vértanúnak sírja.
De ha annyira szent az Oltáriszentség s szent az Oltáriszentség
miatt a templom s az oltár is, mily tisztelettel kell
akkor viseltetnünk az Oltáriszentséggel szemben I Mily összeszedettséggel
kell belépnünk a templomba s mily épületes
magatartással kell azt vallanunk, hogy Urunk s Istenünk
színe előtt állunk 1 Bűnös emberek lévén, beléptünkkor azzal
a szentelt vízzel is úgy hintjük meg magunkat, mint akik
tisztulni kívánnak, mielőtt a legszentebb helyre lépnek;
azután mély hódolattal térdet hajtunk, mint ahogy azt a
betlehemi barlangban s Krisztus Urunk sírjánál tennők;
egész ott tartózkodásunk alatt, akár szentmise legyen, akár
litánia, sőt, ha egymagunk is vagyunk a templomban, úgy
akarunk viselkedni, hogy egész h'nyünk s magatartásunk a
tiszteletnek s hódolatnak érzéseit sugároztassa szerteszéjjel.
Szenteljük meg templomainkat, oltárainkat s minden
Isten-tiszteletünket áhítattal, szép énekkel, lelket emelő
orgonaszóval s a szentmisének Istenhez méltó bemutatásával.
Buzgólkodjék a szentmisét mondó pap, az orgonáló kántor,
az éneklő gyermek s hívő sereg s az egész nép vállvetve a
jelenvaló Ür Jézus imádásában. Látszassék meg rajtunk
Jákob pátriárka meghatottsága, ki mikor álmából, melyben
az égbe érő létrát látta, fölébredt, monda: Isten van itt
jelen s én nem tudtam.
Igen, mi tudjuk, hogy Isten van itt jelen ; tudjuk, hogy
a templom az Ür háza. Jézus van itt jelen személyesen s a
templom nem az ő szállója, hol csak átmenetileg van valaki,
hanem az ő valóságos háza, ahol ö lakik. Ügy nézek tehát a
templomra mint az én édes Uram házára s örülök neki, hogy
itt van s mi köztünk van ; hallgatózom, mikor harangoznak,
a szép csengésű harangszóra, mely azt zsongja a lelkembe,
hogy annak a szent háznak tornyáról száll szerte-széjjel,
ahol az Ür Jézus lakik. Már csak természetes, hogy az ilyen
köszöntésre mi is azzal válaszolunk, hogy aáldassék örökké
és dicsőítessék a legfölségesebb Oltáriszentség)). S ha a templom
előtt elmegyünk s kalapot emelünk, önkéntelenül is kifakad
szívünkből az imádás üdvözlete; hiszen ott megyünk
el, ahol az lakik, ki legközelebb áll hozzánk az egész világon,
a mi Jézusunk s mindenünk.
Ez a katholikus egyház legnagyobb dicsősége s vigasza,
hogy a megszentelt ostyában magát az Urat, az ő testét s vérét
bírja. Mily szívesen imádja s dicséri őt, s mond neki hálát, —
mily fénnyel s pompával üli meg az Oltáriszentség kitételét,
mikor a lelkek jegyesének, az Ür Jézusnak lábaihoz gyűjti
híveit, s valóságos diadalmeneteket rendez neki körmeneteiben.
Ez egyszersmind a hívek öröme s kincse, hogy oly Isten
liázaik vannak, melyek szentségéhez a földön mitsem hasonlíthatunk: Jézus lakik templomainkban I Tartsuk ezt szem
előtt s legyünk azon, hogy a világiasság, az utca lelke, a
szórakozottság s a templomban való hiú és léha viselet el ne
homályosítsa bennünk ezt a nagy hitet. Tiszteljük meg ájtatos
viseletünkkel a templomot is az ott jelenlevő Ür Jézus
miatt. Gondoljuk meg, hogy az Oltáriszentség iránti mély
tisztelet szenteli meg voltaképen magát a templomot. A templomfalak
s az oltárkövek föl vannak ugyan kenve szent olajjal
s meg vannak locsolva szentelt vízzel, át vannak járatva
tömjénfüsttel, föl vannak ékesítve művészi szépségekkel: de
az igazi megszentelést templom is, oltár is nem annyira az
olajtól s a szentelt víztől, nem is a tömjénfüsttől veszik, hanem
lelkünk hitétől, szívünk áhítatától, az imádás tömjénétől,
nemkülönben a miséző papnak s a jelenlevő népnek ájtatosságától.
Az imádás s a szeretet lelke szenteli meg Istennek
tetszőén a templomot. — Azért van az, hogy a templomokról
s az Isten-tiszteletről lehet megítélni a katholikus hitéletet.
Ha a templom szép és ékes, ha a nép az Isten-tiszteleten nagy
áhítattal van jelen : akkor az igazán katholikus nép, melynek
Krisztusa közte él saz osztja ki az Isten-tiszteletben áldásait.
Adjuk meg, k. h., az Ür Jézusnak e tiszteletet, tartsuk magunkat
méltóan az ő jelenlétében, akkor teljesítjük azt az
első kötelességet, melyre itt buzdítlak, s kimondhatatlan
nagy áldásban lesz ezért részünk.
A másik kötelességünk, melyre buzdítani akarlak, az, hogy
miután az Úr Jézus van velünk, azért imáinkat, esedezéseinket,
hálaadásunkat s engeszteléseinket vele való egyesülésben kell
végeznünk. Nem mi magunk állunk egymagunkban Istennel
szemben, hanem velünk van szent Fia, aki közbenjár s esedezik
értünk s imádkozik velünk.
Ezt megértjük, ha elgondoljuk, hogy az Ür Jézus semmiben
sem akart minket magunkra hagyni, legkevésbbé pedig
Isten felé vezető [utainkon. Ő az oltáriszentségben az anyaszentegyháznak
imádságos feje s mindnyájunknak Istennél
közbenjárója. Ez jusson eszünkbe, mikor az Oltáriszentség
előtt térdelünk, gondoljuk el ilyenkor, hogy itt imádkozik
Krisztus értünk, itt ad hálát, itt engeszteli meg Istent
bűneinkért. Ezt a hitet hirdeti az anyaszentegyháznak az a
szokása is, melynél fogva minden imáját így végzi: a mi
Urunk Jézus Krisztus által.
De főleg a szentmisében az Ürfelmutatás utáni imákban
ad e hitesek kifejezést, mikor a pap térdet hajtva öt keresztet csinál kehely s a szent ostya fölött s ezeket mondja : «Ő általa,
Ö vele és Ő benne nyered te, Istenünk, mindenható
Atyánk a Szentlélekkel egyetemben legfőbb tiszteletedet és
dicsőségedet mindörökkön örökké I» Nagyszerű hitvallás ez
arról, hogy kicsoda Krisztus nekünk,shitvallás a maga helyén,
az Oltáriszentségben jelenlevő s magát a szentmisében felajánló
Ür Jézussal szemben, mert szent igaz, hogy csakis
általa és vele és benne lehet kapcsolatunk a végtelen Istennel;
mig ellenben nélküle s csak saját erőnkre támaszkodva Istennél
bizony latba nem esünk.
Mily nagy kincs s édes vigasz lesz így az Oltáriszentség 1
Mily páratlan szent kő így az oltár köve s ugyancsak mily
igazán szent hely a templom ! Hová mennénk máshová, ha
imádkozni akarunk s ha Istenhez a mélységből kiáltani kívánunk,
kivel mással kiáltunk hozzá, ha nem Krisztussal, aki
az Oltáriszentségben megérzi nyomorúságaink s bűneink
mélységeit s velünk kiált irgalomért s kegyelemért Istenhez?
Igen, nekünk is általa, vele és benne kell a végtelen Istent
megközelítenünk!
Vegyük ezeket egyenként.
a) Először is, a mi Urunk Jézus Krisztus állal kiállunk az
Istenhez, magunk ugyanis ezt nem győzzük. Mi is az ember
az Istennel, az Isten végtelenségével, örökkévalóságával s
hatalmával szemben? Összehasonlíthatjuk-e ezt a kettőt
a nélkül, hogy meg ne rettenjünk az örvény láttára, mely az
Isten fölsége s az ember semmisége közt nyílik? Magát ezt
az örvényt azonban még áthidalhatlanná teszi a bűn, mely az
embert messze elvetette Istentől, úgy hogy szédül bele a képzelet
is, ha a bűn örvényéből szemeit az Isten trónjához emeli.
Van-e hát számunkra mégis mód, hogy Istent megközelítsük,
van-e út, melyen hozzá juthatunk? Halld erre nézve az apostol
szavát: (Jézus örökre üdvözítheti azokat, kik általa járulnak
Istenhez» (Zsid. 7, 25). így megértjük a miseimádság
szövegét is : «allala nyered te, Istenünk legfőbb tiszteletedet)).
Bíztató, nagy szó ez, hogy általa lépjük át az örvényt, —
általa szólunk Istenhez úgy, hogy megért minket, — általa
kérjük Isten irgalmát úgy, hogy azt el is nyerjük. K. H., értsétek
meg az anyaszentegyház hitét s érzületét az Oltáriszentségben
jelenlevő s magát a szentmisében föláldozó Krisztusról
; ez a nagy hit azt tartja, hogy általa, a mi édes Üdvözítőnk
s egyetlen áldozati bárányunk által juthatnak csak el
imáink Istenhez s hogy ha általa szólunk Istenhez, akkor
tetszik neki hangunk, tetszik imánk s meghallgattatunk.
b) Ehhez a biztató s lelkünket fénnyel elárasztó szóhoz,
hogy «állalai> fűzi a pap a másikat, azt, hogy «uete>, vagyis
Jézussal. Ez a szó kedves meghittségét s bizalmas közelséget
jelent, azt jelenti, hogy ketten vagyunk: ő meg én, ő meg mi,
kik Istenhez kiáltunk. Tehát vele, a mi édes Jézusunkkal
megyünk Isten felé, vele lépünk trónja elé; nem mi magunk,
de ő meg mi. Neki, az Isten Fiának bizonyára van joga ehhez,
— joga van Istenhez lépni, de ha én vele vagyok, — h a hozzá
tartozom, akkor nekem is lesz Istenhez férkőzésem. Jézus
odalép az Atyához, mert természet szerint, öröktől fogva az
Atyától való ; én pedig s mindenki, ki Jézussal tart, azért
lépek s jutok Istenhez, mert Jézussal megyek ..., vele, vele 1
Jézus mondja : «Atyam» s mi is mondjuk : (Atyánk, Miatyank».
Azért mondhatjuk ezt, mert Jézussal vagyunk s ő van velünk.
Erre nézve írja Szent Pál (1. Kor. 9 ) : «Huseges az Isten, ki
hívott titeket az ő Fiának, a mi Urunk, Jézus Krisztusnak
társaságába». Mi mindnyájan Jézus társaságában vagyunk s
úgy járulunk Jézussal Istenhez, mint két testvér közös édesatyjukhoz.
örvendjünk, k. h., az együttlétnek, élvezzük e társaságot,
ízleljük e meghitt, édes barátságot. Vele vagyunk;
vele lakunk egy faluban, egy városban; vele imádkozunk s
vele esedezünk egy templomban. Mikor a pap a szent ostyával
azokat a kereszteket veti, méltán mondhatja, hogy így,
Jézus által és vele van az isteni Fölségnek legnagyobb dicsérete
és tisztelete. Tudjuk, hogy az isteni Fölséget a hozza
méltó imádságban s tiszteletben részesítjük, mikor nem mi
egyedül vagyunk itt, kik imádkozunk s áldozunk, hanem
velünk van a mi Urunk Jézus Krisztus. Ö vele imádkozunk s
esedezünk, kinek imádása s hódolatá végtelen értékű. 0 én
tehetetlen, szegény ember, mi volna belőlem s mire mehetnék,
ha magamra maradva kellene Istent dicsérnem s őt
dicsőítenem? Vájjon teljesíthetném-e kötelességemet? De
vele, az Úr Jézussal, máskép alakul ki sorsom. Vele minden
imám, hálaadásom s engesztelésem Isten szívéhez ér s elragadtatva
e nagy kegyelemtől fölkiáltok : hála neked Isten, e nagy
adományért, azért, hogy nekünk Fiadat, az Ür Jézust adtad,
ki által «gazdagok lettünk minden igében s minden tudomanyban
» (1. Kor. 4). De hála neked is, Ür Jézus, ki amint
jöttél 1900 év előtt, úgy el nem mentél végleg, hanem nálunk
maradtál az Oltáriszentségben, hogy Istenhez veled érjünk,
hogy hozzá veled kiáltsunk, hogy őt veled engeszteljük s fiai
sorába veled álljunk!
c) De még nem vagyok végén az örömnek, melyben részünk
lett abból kifolyólag, hogy az Ür Jézus velünk van az
Oltáriszentségben.
A miséző pap a harmadik keresztvetésnél azt mondja,
hogy «benne», vagyis Jézusban van az Istennek legnagyobb
imádása s dicsősége. Mit jelentsen ez? Erre a feleletet maga
az Ür adta Szent János evangéliumában : «Maradjatok én
bennem s én ti bennetek. Ha énbennem maradtok és az én
igéim tibennetek maradnak, amit akartok, kérjetek s meglesz
nektek» (Ján. 15, 4 6). Mintha azt mondta volna : végre is
minden azt sürgeti, hogy benne, vagyis Jézus Krisztusban
legyen a mi életünk, a lelkünk s boldog végünk. Benne éljünk
s ne legyen tőle különvált életünk 1 Benne éljünk s belőle,
evangéliumából, kegyelmeiből, szeretetéből! Benne éljünk s
benne maradjunk szándékainkkal, jócselekedeteink összes
érdemével. Benne éljünk, ahogy az apostol mondja: «élek
én, már nem én, hanem Krisztus él bennem» (Gal. 2, 20).
Igen, benne, a mi Urunkban, mutatjuk be neked, mindenható
Isten, dicséretünket, dicsőítésünket, hódolatunkat, engesztelésünket,
azt a dicséretet s imádást, mely egyedül méltó
hozzád!
Ó, áldozó pap, vedd kezedbe a szent ostyát s a kelyhet, s
emeld bizalommal ég felé a mi Urunk testét s vérét! Ez a
végtelen áldozat az Isten színe elé fog jutni s azzal a mi imádásunk,
hálánk s esdeklésünk, mert itt Krisztus által s Krisztussal
s Krisztusban közeledünk az irgalom atyjához. Nincs
tömjénfüst s nincs illatfelhő, mely oly kellemesen s hódítóan
emelkednék az ég felé, mint a Krisztus imája s általa s vele s
benne a mi imánk. Ah, mily tisztelettel s önérzettel kell tehát
föltekintenünk az Oltáriszentségre s mily bizalommal s vágygyal
kell jelen lennünk a szentmisén, mint akik ott Krisztussal
mutatják be azt, ami az Istennek egyedül tetszik széles e
világon, az Isten Fiát.
Halljátok hát meg k. h., a püspök kiáltását: Krisztus
van itt, — itt köztünk; ő van itt, valósággal. Itt az Oltáriszentségben
imádkozik, ad hálát, engesztel; itt a szentmisében
áldozza föl magát 1 K. H., halljátok? Krisztus van i t t!
Talán elfelejtettétek? Talán megszoktátok? Föl, rázzátok
föl magatokat aléltságtokból 1 Krisztus van i t t ; ő segíthet
rajtatok ! Hisz a szenvedést s a nyomorúságot érzitek, hát a
segítőt felejthetnétek el? Ti kegyetlenül s keservesen megtapasztaljátok,
hogy mi az élet, mi a kínja s a gondja. Ügy-e
ezt megérzitek? ügy vagyunk, hogy bűnösségünk öntudata
ban alig mérnők felemelni az égre szemeinket s hogy hiába
keresnénk vizet, lúgot s szappant, hogy lelkünket tisztára
mossuk. Igen, ezt mélyen átérezzük ; nos és kihez fordulunk
akkor máshoz, mint a mi édes Megváltónkhoz, ki ránk vár
az Oltáriszentségben, hogy velünk bánkódjék s velünk sírjon?
Azt is látjuk, hogy sokan száműzik szívükből a Szentlelket
s hogy lelkük már nem az Isten temploma, hanem feldúlt
szentély, — hasonló a rombadőlt templomhoz, melynek
keresztkútja fel van döntve, evangéliumos könyve össze van
tépve, a szent olajok kiszáradtak s a gyertyák tövig égtek.
Ki legyen ez élő templomok felépítője, ki a Szentléleknek
osztogatója, ki kereszteljen itt tűzzel s lélekkel, ki más, mint
az Ür Jézus? S hol van ő? Itt van, köztünk van; csak hozzá
kell fordulni. — S mi lesz e hazával, e széttépett országgal,
hol nem is emberek, hanem marakodó kígyók s az önzés s
kegyetlenség s a széthúzás eleven ördögei járnak? Ki építse
fel a hazát s ki szóljon úgy a lelkekhez, hogy megértsék s
megtérjenek?
K. H., ti, kik ezt a sok bajt mind érzitek s szíveteken
hordozzátok, vigasztalódjatok meg: itt van az Ür köztünk,
hogy segítsen rajtunk. Ha a keresztények fölhasználják azokat
a kegyelmeket, melyeket a szentségi Jézus nekik ad;
ha a katholikus hitéletet a szentmisének öntudatos hallgatása
s a szentáldozás gyakori vétele s a lelki életnek az Oltáriszentségben
jelenlevő Jézus életével való kapcsolata által
magukban kifejlesztik; ha a templom nekik igazán Isten
háza, ha a szentmise nekik a keresztáldozat megújítása lesz,
akkor nem félek, nem aggódom; mert általa, vele s benne
legyőzzük a nehézségeket s úgy alakul ki majd életünk, hogy
meglátszik rajta, hogy Krisztussal s Krisztusból élünk.
Tegyünk róla k. h., hogy az Ür Jézus hajléka ékes s az
áhítatunk szent helye, — hogy a szentmise látogatott s igazi
Isten-tisztelet legyen s hogy a katholikusok ragaszkodó községe
az Ür Jézusnak oly kedvessé varázsolja szentségi jelenlétét,
hogy igazán elmondhassa: ((Gyönyörűségem az emberek
fiaival lenni» (Példabesz. 8, 31). Jézus az Oltáriszentségben
a mi gyönyörűségünk; legyünk hát mi az ő gyönyörűsége.
Amen!
Székesfehérvár, 1922 június 7.