Ezt az eddigiek után könnyû eldönteni. Hogy ennek ellenére mégis olyan kevés protestánst
lehet a katolicizmus igazságáról meggyõzni, annak oka az, hogy a protestánsok már
vagy 90%-ukban ma már nem protestánsok, hanem hitközönyösek, a katolicizmussal szemben
nem egy másik vallást, hanem a gyakorlati vallásnélküliséget képviselik, ma már nem
Istennek vagy a másvilágnak élnek mint a vallásos ember, hanem e földi életnek, tehát tulajdonképpen
nem egy téves vallás helyett egy másik, az igaz vallásnak kell õket megnyerni,
hanem a gyakorlati vallástalanság helyett a vallásnak. A legfõbb akadálya azonban mindennek
az, hogy õk ezt a kérdést nem is tartják fontosnak. A dolog egyszerûen nem érdekli õket.
Már most hogy lehessen valakit megnyerni annak, ami nem is érdekli?
Azt a 10 százalékot pedig, mely protestáns létére még ma is hisz és vallásos, megnyerni
azért szinte lehetetlen, mert ezek viszont annyira fanatikusak, hogy ésszel és érvekkel alig lehet
rájuk hatni. Õk ezért nem hallgatnak az érvelésre. A jobb lelkûek pedig azzal felelnek érveinkre,
hogy õk nem mondják azt, hogy a katolicizmus rossz vagy helytelen, sem azt, hogy
csak az õ felfogásuk helyes, hanem az õ megítélésük szerint a vallásosság, a kereszténység
abban áll, hogy mindnyájan Jézust keressük, ki-ki a maga módján, s ki-ki úgy találja meg,
ahogyan ezt neki a Szentlélek adja.
Önnek a maga vallási felfogása felel meg, nekem az enyém. Önnek ez a helyes, nekem
ez, mondják.
Világos, hogy ilyen állásponttal szemben bajos valamit kezdeni. De az is világos, hogy
ez a felfogás is végeredményben azt jelenti, hogy engem nem érdekel, melyik felfogás a helyes,
sõt szerintem helyes, objektív felfogás nincs is. Tehát tulajdonképpen ezek az emberek
is szakítottak már az objektív vallással.
Ha ugyanis Isten van, s Isten az objektív igazság, akkor nem boldogíthat mindenkit más
módon, és semmiképpen se helyeselheti, hogy mindenki más módon keresse és találja meg
lelki nyugalmát és boldogságát. Akinek csak ilyen vallása van, annak nincs vallása. De az
ilyen vallás nem is ér egy fabatkát se, mert nem felemeli, sõt – ha szükséges – megváltoztatja,
sõt akár más természetûvé teszi az embert, mint amilyennek született, hanem az ember
alakítja benne a vallást a maga képére.
Az ilyen vallás összefér tömeggyilkosságokkal is és érzelgõsséggel is – aszerint, hogy
milyen lelki beállítottságú valaki –, összeférhet perverzitásokkal, sõt kéjgyilkossággal és öngyilkossággal
is, mert ezek is a lelki adottságokkal járnak s az ilyen vallásosság ezeket az
adottságokat vagy terheltségeket nem kiküszöböli vagy megmásítja, hanem kiszolgálja.
Csak akkor lehetséges ez, hogy én alkalmazkodjam a vallás elõírásaihoz, ne pedig a vallásomat
alakítsam a magam adottságaihoz, ha ezeket az elõírásokat objektíveknek, változatlanoknak
és mindenkire egyformán kötelezõknek tartom. Csak így lehetséges, hogy e téren
eredményeket is érjek el. (Hiszen lelki adottságaimmal szemben eredményt elérni még így is
rendkívül nehéz.) De az olyan vallásosságban, mely szubjektív, mely alanyi, mégpedig nemcsak
a gyakorlatban, hanem még elméletben is, mely megengedi, sõt egyenesen azt tartja helyesnek,
hogy mindenkinek más útja legyen Isten felé, egyenesen lehetetlenség az erkölcsi
teljesítmény. Az ilyen ember tulajdonképpen már elvetette magától a vallást és azt a mindenkire
kötelezõ erkölcsi normát, amelyhez való igazodásban kellene állnia erkölcsi életének. Az
ilyen ember becsapja magát akkor, mikor azt hiszi, hogy õ vallásos.
Aki tehát akkor, mikor a katolikus egyház, a vallás egyetlen jogos képviselõje közeledik
hozzá, azzal felel, hogy én nem mondom azt, hogy Ön rossz úton jár, csak azt tartom, hogy
nincs joga hozzá, hogy mindenkit a maga útjára kényszerítsen, tulajdonképpen már el is ismerte az egyház álláspontjának helyességét, mert hiszen nem is mer vele tárgyalásokba bocsátkozni.
Nem meri azt mondani, hogy nincs igaza, de viszont az igazságtól annyira fél,
hogy azt eleve eltaszítja magától arra a felfogásra helyezkedve, hogy a vallásosság nem az
igazság boldogító bírásában áll, hanem csak az igazság keresésében. Objektív vallási igazság
nincs is, legalábbis itt a földi életben annak nem lehet még birtokába jutni. Neki nem kell
olyan igazság, melynek kényszerítõ ereje van s így lelki küzdelmek elé állítja s tõle áldozatokat,
keserves belsõ harcokat és lemondásokat kíván. Neki az a kereszténység kell, mely békén
hagyja, mely már itt a földön se küzdõ egyház, hanem mindenkinek békét hagyó egyház.
Világos, hogy ezek között a Jézus-keresõ protestánsok között szép számmal vannak
olyan jóakaratú emberek is, akik készek lennének Jézusért áldozatokra is. Erkölcsi felemelkedést,
eredményt azonban ilyen szubjektív, Jézus-keresõ alapon legfeljebb csak azok érhetnek
el közülük, akiknek már a lelki adottságaik is jók és lényegében szenvedélymentesek
(vagyis akik akkor is jók, ha vallástalanok). Lehetetlenség azonban ilyen alapon s ilyen teológia
mellett eredményt elérniük azoknak, akik szenvedélyektõl megvertek, akiknek rossz
hajlamaik vannak, sõt terheltek. Ezeknek még a katolicizmus objektív igazságának és erkölcstana
változtathatatlanságának alapján állva is csak emberfeletti küzdelem árán lehet elõrehaladni
– hiszen a természetüket kell megváltoztatniuk –, de nem olyan vallási alapon,
mely még elméletben is szubjektív, mindenki számára más és más, tehát nem bír kötelezõ,
erkölcsileg kényszerítõ erõvel.
Abban igaza van ennek a pietisztikus protestáns álláspontnak – s éppen ezért tud jó embereket
is megtéveszteni –, hogy Istent színrõl színre majd csak a másvilágon ismerjük meg,
majd ha boldogító látására jutunk, tehát az igazságot teljesen – illetve olyan fokban, amilyen
a véges emberi értelem számára lehetséges – csak ott fogjuk megismerni. Ámde azt, hogy
Krisztus Urunk mit tanított s hogy Istennek mi a kívánsága itt tõlünk, azaz hogy mit kell tennünk,
hogy üdvözüljünk, azt már itt a földön is biztosan tudjuk, nem pedig csak keressük.
Krisztus Urunk azt a Szentlelket, aki „megtanít bennünket minden igazságra”, már itt a földi
életben elküldte, és az is írva vagyon róla, hogy velünk is marad „mindenkor”.
Az igazság útját Krisztus tanításában mi már rég megtaláltuk, azt tehát még most is keresni
s azt gondolni, hogy a földi életben nem is lehet soha végleg megtalálni, egyenesen
összeegyeztethetetlen azzal a ténnyel, hogy Isten már a földre jött és megváltott bennünket.
A Megváltó maga mondta, hogy Õ „az út, az igazság és az élet” részünkre. (Jn 14,6) Világos
tehát, hogy már régen ismerjük az utat, mely az égbe visz és az igazságot, mely „megszabadít
bennünket”.
Az élet célja ma már nem az, hogy Jézust, az igazságot és az üdvözülés útját keressük, hanem
az, hogy az igazságnak már boldog birtokában és az üdvözülésre vezetõ út ismeretében
állandóan haladjunk a tökéletességben, hogy Jézus szellemét mindig jobban megismerjük, elsajátítsuk
és életünkben mindig jobban megvalósítsuk. Ez az élet célja és boldog tartalma, nem
pedig az út és az igazság keresése, mert azt már régen megmutatta nekünk a mi Mesterünk,
és azóta állandóan mutatja számunkra az az Egyház, melyet éppen abból a célból alapított.
Hogy az az egyház, melyet Jézus alapított, egyedül csak a katolikus anyaszentegyház lehet,
nagyon könnyû eldönteni. Ez és csakis ez az egyház van meg Krisztus Urunk óta megszakítás
nélkül, csak itt van meg az apostoli utódlás, tehát ez az intézmény, melyet Krisztus
Urunk a mi tanításunkra és vezetésünkre alapított.
(Ezt a „csak”-ot természetesen csak a protestáns felekezetekkel való viszonylatában
mondhatjuk, mert a keleti egyházak szintén már Krisztus Urunk óta megvannak. A keleti
egyházak tehát nem emiatt, hanem egész más okból nem lehetnek Krisztus igaz egyházat.
Például többek közt azért nem, mert keleti egyház több is van, nem pedig egy. Krisztus pedig
csak egy egyházat alapított. Ezzel azonban majd késõbb foglalkozunk.)
Olyan erõs érv ez, hogy a protestantizmus csak úgy tud alóla kibújni, hogy tagadnia kell
még azt is, hogy Krisztus egyáltalán egyházat alapított. A protestánsok is látják ugyanis,
hogy ha elismerik, hogy Jézus egyházat alapított, akkor csak a katolicizmus lehet ez az egyház,
melynek pedig a protestánsok nem tagjai. Mivel pedig a Szentírás világos szavai ellenére
azt nem mondhatják, hogy Jézus egyházat egyáltalán nem alapított, kitalálták a láthatatlan
egyházat, melynek csak a jók, a predesztináltak a tagjai, és amelyben benne van minden ember
(akár katolikus, akár protestáns), aki üdvözülni fog.
Kétségtelen azonban, hogy ha csak ilyen egyház van, akkor nincs egyház, mert a láthatatlan
egyház csak képzeleti, nem pedig valóságos egyház. Jézus kétségtelenül alapított egyházat,
mégpedig egész kétségtelenül olyant, melyben nemcsak jó, hanem rossz tagok is vannak.
Azt mondta például, hogy hasonló a mennyek országa az olyan emberhez, akinek a földjén
nemcsak búza, hanem konkoly is nõtt (Mt 13,24-30), hogy hasonló a hálóhoz, melybe a jó halak
mellett rossz halak is keverednek (Mt 13,47-48) és hogy hasonló azon tíz szûzhöz, akik
közül öt ostoba, öt pedig okos volt (Mt 25,1-12) stb. De a keresztség, az a szertartás, mellyel
az egyház tagjaivá válunk, szintén látható dolog. Vajon miért kötötte Jézus látható jelhez egy
láthatatlan társaságba való bekerülést?
De egyébként is egyház-e a láthatatlan egyház? És ha Jézus csak ilyen láthatatlan egyházat
alapított volna, elérhette volna-e vele a célját: az igazság terjesztését, az emberek tanítását
és az üdvösség útjára való kormányzását? Aki vagy ami láthatatlan, az nem tanít, nem is taníthat,
és akit nem látunk, az nem kormányozhat bennünket. Minden szentség látható, tehát
nem szolgáltathatja ki az, aki maga láthatatlan. De Krisztus Urunk bizonyára a szentségek
kegyelmeit is nem azért kötötte látható jelekhez, mert láthatatlan egyházat akart alapítani.
Ha Krisztus Urunk csak láthatatlan egyházat akart volna alapítani, akkor egy szót se szólt
volna róla, mert hiszen azok, akik amúgy is már predesztináltak, tehát már arra születtek,
hogy üdvözüljenek, az egyház nélkül is jók lettek volna és üdvözültek volna. Az õ számukra
nem lett volna szükség egyház alapítására. Az egyház alapításának célja és szükségessége
éppen az volt, hogy ne csak azok, akik már úgyis jók, szolgálják az Istent, ismerjék meg az
igazságot és szolgálják Isten akaratát, hanem még a nem jók is, sõt lehetõleg minden ember.
Ha Jézus csak láthatatlan egyházat akart volna, olyanformán, mint amilyent a protestánsok
képzelnek, akkor nem bízott volna meg olyan embereket a tanítással, a bûnök bocsánatával
és a kötés és oldás hatalmával, akik az õ láthatatlanná válása (mennybemenetele) után is
láthatók maradnak a földön és akkor nem tett volna szintén olyan embert egyháza fejévé, aki
láthatóan kormányozza ezt az egyházat, mert õ maga is látható.
Ha az, aki legeltet, látható, világos, hogy bárányai is láthatók. Láthatatlan bárányok számára
nem is kell pásztor, mert azok nem legelnek, s ha igen, akkor nem ellenõrizhetõ, mit és
hol legelnek. Akkor azt se láthatjuk, ha tilosba tévednek, de a kárt se, amit okoznak. Minek
az ilyen bárányoknak pásztor?
Látjuk tehát, hogy mikor azt mondjuk, hogy Jézus egyházat alapított, akkor tulajdonképpen
egész világosan azt is mondjuk, hogy látható egyházat alapított. Ezt a jelzõt egyedül csak
azért nem tesszük hozzá, mert feltesszük, hogy azoknak, akiknek mondjuk, megvan a magukhoz
való józan eszük. Hogy Jézus láthatatlan egyházat alapított, egyszerûen azt jelenti, hogy
nem alapított egyházat. Azt az egyházat, mely láthatatlan, mert csak azok a jók vannak benne,
akiket egyedül csak Isten ismer, nem kell külön megalapítani. Az külön alapítás nélkül is
megvan. A láthatatlan egyházat Isten akkor alapította, mikor az elsõ embert megteremtette.
Protestánsainknak tehát – ha csak a napot nem akarják letagadni az égrõl – tudomásul
kell venniük, hogy a Krisztus óta szakadatlanul meglévõ és az apostoloktól származó katolikus
egyház a Krisztus egyháza, õk tehát nincsenek benne a Krisztus egyházában, õk nem tartoznak
a Krisztus nyájába. Ebbõl a megállapításból pedig más nem következhet, mint csak az, hogy ezután fognak oda belépni, illetve visszalépni (mert õseik benne voltak). De ez természetesen
csak akkor történik meg, ha Krisztus tanítványai akarnak lenni, ha keresztényeknek
tartják magukat és hajlandók engedelmeskedni isteni Mesterüknek.
De nemcsak ezen a címen kell az egyházon kívül állóknak ezt a kötelességüket tudomásul
venniük, hanem azért is, mert – mint rögtön kimutatjuk – igaz egyedül csak a katolikus
vallás lehet. Eleve lehetetlen, hogy kívüle bármely vallás igaz lehessen. Ez a megállapításunk
már nem is csak a keresztény felekezetek valamelyikére, hanem minden néven nevezendõ
vallásra vonatkozik. Ha már hiszek egy vallás igazságában, akkor egyedül csak a katolikusban
hihetek. A teljes hitetlenségben még van bizonyos logika, de ha valaki hívõ s mégsem
katolikus, az már szégyent jelent az illetõ logikájára és józan ítélõképességére.
Kétségtelen, hogy ha egy jóakaratú ember egy bizonyos meghatározott valláshoz ragaszkodik,
ha annak érdekeit képviseli és követõjének tartja magát, azt csakis azért teheti, mert
azt gondolja, hogy ez a vallás az igaz. Azért hisz valaki valamely vallás tanaiban s azért követi
elõírásait, mert az a meggyõzõdése, hogy ezek helyesek és igazak. Ámde azt szinte már
az elsõ pillantásra meg lehet állapítani, hogy igazságról komolyan legfeljebb csak a katolikus
vallással kapcsolatban lehet szó. Más vallások igazságát semmiképpen se képviselhetnek
vagy jelenthetnek. Igaznak ugyanis legfeljebb csak akkor tekinthetünk valamely vallást, ha
az a vallás úgy viselkedik, ahogyan az igazság szokott viselkedni. Ellentmondást nem tûrõen
kimondhatjuk azonban, hogy így minden vallás között egyedül csak a katolikus egyház viselkedik.
Az igazság ismertetõjeleit egyedül csak a katolicizmusban találhatjuk meg. Minden
más vallás az igazsággal éppen ellenkezõ ismertetõjelekkel bír. A következõkben ezt az állításukat
bizonyítjuk be.