A másik, talán még a gyûlöletnél is (ha ugyan ez egyáltalán lehetséges) jellegzetesebb tulajdonsága és ismertetõjele a kommunizmusnak a minden képzeletet felülmúló, minden gondolatukat,
szavukat és tettüket átjáró, állandó hazudozás, de olyan fokban, hogy aki nem
tapasztalta, el se hinné, hogy még így hazudni is lehetséges.
Általában fõ jellegzetessége volt a rendszernek a cél szentesíti az eszközt elvének
olyan gátlástalan, sõt üzletszerû alkalmazása, mely szinte már a hihetõség határait is túlhaladta.
Nemcsak azt hitték, hogy a párt uralma megszerettetésére, népszerûsége elõmozdítására,
illetve rossz hírének megakadályoztatására minden eszköz, például a legcinikusabb, sõt már a
józan ész határait is meghaladó hazugság is meg van engedve, hanem egyenesen kötelességüknek tartották még a becstelenséget is, ha úgy látták, hogy ezzel a pártnak használnak.
Állításunkat bizonyítani azért nehéz, mert a bizonyítékok és esetek tömkelegébõl azt se
tudjuk, melyiket válasszuk, és melyikkel kezdjük a felsorolást. Egyet már említettünk, azt,
hogy az egyik devecseri kommunista gyûlésen maga Rákosi olvasta fel Hegyi József, ajkai
bányalelkésznek egy a párt iránt elismeréssel adózó levelét, melyet az illetõ pap sose írt meg,
tehát nem is egy meglévõ levél elferdítésérõl vagy meghamisításáról, hanem egy soha nem
létezõ levél merõ kitalálásáról volt szó. Hegyi József ugyanis akkor még soha még közönyös
levelet se írt a pártnak s e tekintetben a meggyõzõdése, melybõl nem is csinált titkot, éppen
az ellenkezõje volt annak, mint ami a felolvasott levélben volt.
A legjellemzõbb azonban az, hogy - mint más, kevésbé hivatásos hazugban tapasztalni
szoktuk - még annyi szemérem se volt bennük, hogy legalább a felfedezéstõl való félelmükben
megmaradtak volna a homályban, s csak azt állították volna, hogy "egy katolikus pap"
írta ezt a levelet a pártnak. Õk még azt is meg merték tenni, hogy a levél íróját is megnevezt
ék, mégpedig egy, a környéken lakó, s ráadásul egyházias gondolkodású és tiszteletben álló
pap személyében. Jól tudták ugyanis, hogy ha csak "egy papról" beszélnek, senki se hisz nekik,
viszont így, megnevezve azonban, mindenki elhiszi, amit állítanak, mert ekkora szélhámosságot, ilyen hazudozást és ilyen cinizmust akkor még senki se tartott lehetségesnek még
az õ részükrõl se.
Emiatt még velem is és még e fajta cinizmusnak már évtizedes tapasztalása után is elõfordult, hogy elhittem nekik papokról vagy püspökökrõl olyan állítást, melybõl egy szó se
volt igaz.
Õk tehát a hatást éppen azzal érték el, mégpedig tudatosan, hogy a gonoszság és a becstelenség olyan fokát választották, melyet a normális ész és erkölcsi érzék egyenesen lehetetlennek
tart s így eszébe se jut majd a kételkedés. S kinek is juthatott volna eszébe? Azt
tudniuk kellett, hogy az a Hegyi József, akinek nevével visszaéltek, szintén tudomást fog a
dologról szerezni, s így õ maga tisztában lesz az õ elvetemültségükkel. De viszont azt is tudták, hogy se rádióban, se sajtóban nem adhat le cáfolatot, mert ezek az eszközök csak az õ
kezükben vannak s a pap számára nem hozzáférhetõk. Viszont arra is majdnem bizonyosan
számíthattak, hogy nem is nagyon mer majd cáfolgatni, még szóval se, mert jól tudja, hogy
ez veszélyesebb következményekkel járhat részére, mintsem hogy érdemes lenne nagyon besz
élnie.
Pedig akkor még Mindszenty szabadlábon volt, az Új Emberben még lehetett közzétenni
ilyen cáfolatokat (Mindszenty parancsára jelentek is meg ilyenek), õk azonban tisztán azon
valószínûség alapján is meg mertek ilyesmiket tenni, hogy a kérdéses egyén úgy se mer cáfolni. Valóban nem mert, illetve nem tartotta okosnak.
Viszont Budapesten a Szent Rókus egyházközséggel pórul jártak, mikor szintén teljesen
légbõl kapottan teleragasztották az egész városrészt plakátokkal (magam is olvastam õket),
hogy a párt az egyházközséggel együtt rendez egy táncmulatságot. Itt az egyházközség mert
cáfolni az Új Emberben, s nyilvánosságra hozni, hogy semmirõl se tud, tehát a plakát állítása
szemenszedett hazugság. (Természetesen a közölt cáfolatban nem így volt, mert ilyen keményen azért nem lehetett a kommunista párttal beszélni már akkor se.) De bátorság se kellett
akkor ehhez a cáfolathoz, mint kellett volna az ajkai bányalelkész cáfolatához, mert ott szem
ély cáfolt volna, itt pedig egy testület; itt csak egy helyi pártszervezet szégyenült meg általa,
ott pedig maga a mindenható pártvezér, népünk nagy tanítója, bár akkor még nem
hízelegtek neki ilyen jelzõkkel), ami nem lehetett volna következmények nélkül.
Mikor Esztergomból egyik éjszaka váratlanul elhurcolták a barátokat és a helybeli pártszervezet
látta, hogy ez a városban milyen rossz vért szült, a pártgyûlésen a szónok gúnyos és
fölényes hangon azt a bejelentést tette, hogy a barátok az éjjel "megszöktek (!)". Utána a
párttagok azt a hírt terjesztették a városban, hogy senki se akarta bántani õket, hanem õk
szöktek meg. És hogy a napnak ez a cinikus letagadása az égrõl nem véletlen s nem elszigetelt
jelenség, mutatja, hogy már az elsõ kommunizmusban is az a kommunista, aki a keceli
plébánián sortüzet adott a papokra és Vajay káplánt meg is ölte, mikor utána távozóban volt s
a ház elõtt összecsõdült tömeg azt kérdezte tõle, hogy kik lõttek ott bent, példátlan cinizmussal
azt felelte nekik: "A papok lõdöznek rátok!"
Mikor (most már természetesen ismét a második kommunizmusról beszélünk) megszüntették a szerzetesrendeket, világos, hogy a párt kényszerítette õket, hogy eloszoljanak; a kommunisták kényszerítették õket arra is, hogy az országban maradjanak; õk tiltották meg nekik
azt is, hogy szerzetes-, illetve apácaruhában járjanak; õk kényszerítették õket arra is, hogy
megélhetésükre valami kenyérkereset után nézzenek. A rádióban mégis úgy izgattak ellenük,
hogy a falvakat "kivetkõzött" (!) apácák járják s izgatnak a nép között, hogy ne vessenek, és
ne teljesítsék a beszolgáltatást. Mintha õk vetkõztek volna ki, szegények, nem pedig rágalmazóik vetkõztették ki õket, és mintha õk, szegények, nem örültek volna még annak is, hogy
békén nyugovóra térhetnek, nemhogy izgatni lett volna kedvük. Mintha lett volna hozzá merészségük, vagy mintha ilyesmire akárki részérõl még józanul csak gondolni is lehetett volna!
Mindenki tudja - Tito esete is bizonyítja -, hogy a nép demokráciákban az oroszok
rendelkeztek, mindent és mindenben Moszkva irányított, mindent onnan jövõ parancsra hajtottak
végre, a hazai kezdeményezés végrehajtására pedig elõbb onnan kellett kérni engedélyt
még akkor is, mikor már a békeszerzõdés aláírása után hivatalosan visszanyertük önrendelkezési jogunkat és az orosz csapatok már nem mint megszállók, hanem csak mint az Ausztriát
megszálló csapatok összekötõ útvonalának biztosítói tartózkodtak az országban. S mégis nem
akkor, hanem mikor még hivatalosan is megszállott ország voltunk s éppen ezért Amerika az
emberi jogok megsértése miatt nem a magyar kormányhoz, hanem a szovjethez fordult orvoslásért, Moszkva válaszában azzal hárította el az orvoslást, hogy ez Magyarország belügye,
s neki nincs joga ebbe beleavatkozni (!). A helyzet ismerõi elõtt ez a cinizmusnak és a hazugs
ágnak olyan foka volt, hogy nem is bosszankodni, hanem csak nevetni lehetett volna rajta,
ha a dolog nem lett volna olyan komoly és annyira keserû.
Addig, míg a magyar püspöki kart nem tudták (s még nem merték) rákényszeríteni arra,
hogy az Egyház elnyomásához jó képet vágjon, sõt csendesen hozzájáruljon, állandóan azt
hangsúlyozták, hogy eddig minden a magyar nép boldogítására irányuló tervüket meg tudták
valósítani s eddig még minden sikerült is nekik, egyedül csak a katolikus püspöki kar nem
akar velük megegyezni, sõt még tárgyalni se. Más "egyházaknál" e téren is siker koronázta
igyekezetüket és éppen ez a siker bizonyítja, mennyire megvan õbennük a jóakarat és
mennyire lehetséges lenne a megegyezés, csak a katolikus püspökök akadályozzák a kérdés
megoldását és hátráltatják azt a társadalmi békét, mely az õ világraszóló országépítõ tervük
megvalósításához szükséges. Ezen alázatos hang hallatára és e szerény viselkedés láttára
kénytelen volt mindenki azt gondolni, hogy a kormány mást se tesz, mint könyörög, a gõgös,
feudális püspöki kar azonban - ezer holdjai elvétele miatt megsértõdve - a nép képviselõire
még csak rá se néz s velük még csak szóba állni se hajlandó.
Az igazság pedig az volt, hogy a megegyezés lehetõségérõl még csak szó se volt. A kormány egyszerûen diktálni akart, mégpedig olyan feltételeket, melyeket katolikus ember semmik
éppen se fogadhatott el (katolikus iskolák tilalma, szerzetesek eltörlése stb.). Az igazság
az volt, hogy a püspöki kar a bõrébõl ugrott volna ki örömében (s természetesen a pápa is),
ha megegyezhetett volna.
Senki nem kívánta és óhajtotta azt a "megegyezést" úgy, mint õk, de azokat a lehetetlen
feltételeket, melyeket elébe írtak, gyalázat és bûn nélkül nem fogadhatta el. Ezekre csak legfeljebb
rákényszeríteni lehetett. Mégis azt hazudták végül, hogy a püspöki kar nem akart
megegyezni, késõbb pedig hogy elfogadta a "megegyezést". S a püspöki kar ezt a hazug állítást is tûrni volt kénytelen, mert ellensúlyozni nem volt módjában, sõt még csak a valótlanságra se mutathatott rá még a legbocsánatkérõbb formában se, mert nem tûrték el, hogy ez
akár írott betû, akár csak élõszó formájában is a nyilvánosság elé jusson.
Mikor a "megegyezés" a püspökök ávós kezelése után végre megtörtént, s természetesen
Rákosi Mátyás tudhatta és tudta is legjobban, hogy mennyire nem volt az "megegyezés",
mennyire nem volt önkéntes és mennyire egyedül csak a terror hozta létre, ugyanez a Rákosi
nagy beszédben közölte a nyilvánossággal az örvendetes eseményt, hogy végül a kormány
nagy türelme, megértése és az Egyházhoz való jóakaratú alkalmazkodása meghozta várva
várt gyümölcsét (!), a katolikus püspöki kar is belátta eddigi politikája helytelenségét nemcsak
az állam, hanem az Egyház szempontjából is és végül aláírta a "megegyezést". Mindig és
következetesen a "megegyezés" emlegetése diktálás, terrorizálás és rabigába hajtás helyett.
A békepapság intézményét azzal a hazugsággal hozták létre, hogy itt nem a kommunizmus,
hanem a béke támogatásáról van szó, ez pedig nemcsak illik egy paphoz, hanem köteless
ég is részére. Így revolvereztek meg minden papot, mert tudták, hogy azt nem mondhatja,
hogy õ a háború és a tömeggyilkosság híve.
Persze a katolikus papság van annyira okos testület, hogy a helyzettel tisztában volt így
is és azért egyéb híján - akkor még - azt hozta fel ellenállása mentségére, hogy a püspöki kar
megtiltotta a belépést, neki pedig annak engedelmeskednie kell. Hogy mennyire nem a papság önkéntes elhatározásából jött létre ez a mozgalom, mutatja, hogy még azok közül is többen
nem jelentek meg a gyûlésen, akiknek az aláírásával a meghívót szétküldték. Tehát vagy
hamisak voltak az aláírásaik, vagy kényszerítve írták alá.
Egyesek rémületükben azért csatlakoztak a mozgalomhoz, mert a hitlerizmus iránt tanúsított rokonszenvük miatt rettegtek a megtorlástól (Miháczi, Kriegs-Au, Doszpoth stb.). Sok
résztvevõt a börtönbõl vagy internálótáborból szállítottak oda, úgy, hogy azt se tudták, hová
viszik õket, többet pedig ágyából ráncigált ki a rendõrség. Azt hitte az illetõ, hogy a börtönbe
viszik s az autó a gyûlésterem bejárata elõtt állt meg vele.
A vidéki önkéntes résztvevõket luxusszállókban helyezték el - természetesen államköltségen - valósággal lukulluszi lakomákat rendeztek részükre, pezsgõvel, konyakokkal, kaviárral.
Mindenkinek megtérítették az útiköltségét, mégpedig gyorsvonati elsõosztályú jegy
értékében s az állomásra és az állomásról való utazást is beleszámítva. S mikor aztán így
100-200 papot összehoztak, akiknek azonban a fele nem is volt pap, hanem náluk mûveletlens
ége miatt könnyebben befolyásolható laikus szerzetes, rádiójukban és sajtójukban dicsekedtek,
hogy a papság milyen nagy számban jött össze, s az egészet azzal magyarázták, hogy
a hívõk tömegei kényszerítették az eddig reakciós és a haladás elõl oktalanul elzárkózni akaró
papjaikat arra, hogy végre mûködjenek együtt az állammal s õk is lépjenek arra az útra, melyet
õk, a hívek, már régen követnek és jónak tartank.
Az igazság pedig az volt, hogy senki se ítélte el annyira ezeket a papokat, mint a híveik,
mégpedig a vallásosak és a hitközönyösek egyaránt (még az ávósok is jobban kínozták a bört
önben a békepapot, mint a másikat), mert õk természetesen nem is sejtették, mennyire nem
volt igaz a propaganda és hogy e papok nagy többsége éppoly ártatlanul és akarata ellenére
került ebbe a szerepbe, mint Pilátus a Credóba.
A kommunista hazudozás szerint a papokat tehát a hívõk tömegei kényszerítették a kommunizmus
megértésére, azért keletkezett a papi békemozgalom, viszont a püspököket meg -
szerintük - az alsópapság kényszerítette reakciós álláspontja feladására. Ezért lett szerintük
megegyezés és végül eskütétel. Az igazság pedig az, hogy a püspököket, mikor végül ezt a
lépést megtették, senki se ítélte el érte annyira, mint éppen az alsópapság, mégpedig még a
békepapok is. Elõttem legalábbis mindegyik a püspökökkel mentette magát, mikor szemrehányást tettem neki megalkuvásáért.
Emberi tulajdonság, hogy mindenki másban szereti elítélni a bûnt, nem önmagában. Ott
a szálkát is észreveszi, itt a gerendát se. Hát még ha az a más még feljebbvalója is! Ezért botránkoztak annyira a békepapokon azok a hívõk, akik naponta tapsolták Sztálint meg Rákosit
(természetesen nem szívesen, de mégiscsak tapsolták; de hát a püspökök se szívesen esküdtek)
és akik a káderezéskor égre-földre kárhoztatták Mindszentyt.
De botránkoztak a püspökök esküjén azok a papok is, akik - természetesen csak azért,
hogy állítólag az Egyház helyzetén segítsenek - már az elején békepapok lettek. Eddig legalább volt kire felnéznünk - mondta nekem egy békepap a püspökök eskütétele után -, de
most már nincs. Nem is emberekre kell nézni - feleltem neki -, hanem az égre. Nem hiába
mondja a Szentírás, hogy átkozott, aki emberben bízik (Jer 17,5)!
Ugyanebbe a cinizmussal vegyített hazugságtömkelegbe tartozik az Egyesült Államok
baktériumháborújára vonatkozó makacs rágalomhadjárat is, noha Ridgeway, a "pestistábornok", egyenesen Istent hívta fel tanúnak arra, hogy soha egyetlenegy baktériumbombát nem
dobtak le s hogy az egész szemenszedett rágalom. Nem használt semmit. Nekik Ridgeway
továbbra is pestistábornok maradt. Hogy is használhatott volna a cáfolat, mikor azok, akik a
szovjet propagandát intézték, úgyis nagyon jól tudták, hogy nem igaz, amit hirdetnek. Nem is
azért híresztelték, mert azt hitték, hogy igaz, hanem mert a pártnak akartak használni vele.
Tanulságos e tekintetben Marczell Mihálynak, a központi papnevelõ rektorának az esete.
Tõle már évekkel elõbb közölt a Szabad Nép és a rádió egy kommunista ízû nyilatkozatot.
Ekkor (mivel még akkor ezt is lehetett) az Új Emberben közölt egy cáfolatot, hogy õ nemcsak
nyilatkozatot nem adott semmiféle újságírónak, hanem õt ilyen nyilatkozatra nem is kérte
senki s nem is kérhette, hiszen csak most érkezett vissza a fõvárosba vidékrõl. Tehát vele
ugyanolyan hajmeresztõ szélhámosságot ûztek, mint az ajkai bányász plébánossal.
Évekkel késõbb, mikor már a baktériumháború elleni propaganda volt divatban, tényleg
felkeresték a párt részérõl Marczell rektort. Most felkeresték, nem pedig tudta nélkül gyártottak
és adtak ki állítólag tõle származó kedvezõ nyilatkozatot. Pedig ekkor már nagyobb eredm
énnyel tehették volna, mert ekkor már nem lehetett volna a költött nyilatkozatot az Új
Emberben megcáfolni. Hogy most mégis megkérdezték, annak az volt az oka, mert jól tudt
ák, hogy most már nem olyan világ van, hogy valaki egy ilyen nyilatkozatot, ha kérnek tõle,
egyszerûen meg merjen tagadni, mint évekkel elõbb még meg merte volna (kivált ha még tekintélyes állása is van, tehát volt még veszteni valója).
A rektor tehát nyilatkozott és természetesen a kellõ módon, sõt iszonyúan elítélte a baktérium-hadviselést, mint paphoz illik. Igen ám, de a párt nemcsak általános erkölcsi megnyilv
ánulást akart. Az neki nem is számított. Õ a maga propagandája megerõsítését és támogatását akarta és tekintélyes paptól, melyet különösen a külföld részére lehetett jól és hatásosan
felhasználni.
Azt kívánták tehát tõle, hogy ne csak a baktérium-hadviselést általában, hanem az amerikaiak
hadviselését is ítélje el, vagyis azt is vegye bele nyilatkozatába, hogy ezeket a tõle elítélt baktériumbombákat az amerikaiak dobják le Koreában: De honnan tudjam én azt, hogy
ki dobja le? felelte a rektor. Hátha éppen a kommunisták dobják le?!
Érzékenyebben nem döfhette volna szíven azokat, akik a nyilatkozatot kérték tõle. Megsértve és dühtõl lihegve távoztak s egy olyan cikket írtak ellene és olyan hangon, hogy a
megrémült rektor alig várta, hogy újra nyilatkozhassék elõttük. Természetesen nyilatkozhatott is s ebben aztán a legmélységesebb, egyenesen hányásra ingerlõ undorral ítélte el nem is
átlag a baktériumbombát, hanem egyedül csak azt a baktériumbombát, melyet az aljas és
minden emberi érzésbõl kivetkõzött amerikai banditák dobálnak le az ártatlan koreai népre.
És a kommunisták még a történtek után is és mikor õk maguk hozták nemrég nyilvánoss
ágra, hogy Marczell prelátus milyen reakciós módon tagadta meg annak elismerését, hogy
az amerikaiak folytatnak baktériumháborút Koreában s így ország-világ tudhatta, hogy most
csak ijedtében és terror hatása alatt, valósággal úgy revolverezték ki belõle meggyõzõdése
ellenére ezt az újabb, már egészen világos nyilatkozatot, még így is örültek a megszerzett
nyilatkozatnak s volt képük ugyanazokban a lapokban leközölni, melyekben elõbb megfenyegették vonakodásáért. Még külföldi (például osztrák) adásukban is eldicsekedtek vele,
melyben természetesen nem szerepelt az elõzmény s így a hallgatók nem tudhatták, milyen
áron és milyen körülmények között nyilatkozott így a Herr Prelat [prelátus úr].
Nagy diadallal közölték, hogy ez a magyar fõpap, aki a magyar központi papnevelõ rektora,
tehát az egész magyar papság színe-javának nevelését tartja kézben, milyen undorral
viseltetik az amerikaiak barbár hadviselése ellen s mily felháborodással tölti el erkölcstelenségük. Egyszerre elfeledték tehát, hogy ugyanez a fõpap nemrég még mennyire nem akarta tudni,
hogy az amerikaiak ezek az elvetemült bûnösök. Azaz dehogy feledték: Néhány hét múlva
a kicsikart és mégis sokszorosan kiaknázott nyilatkozata után megfosztották a rektorságtól.
Az eset világosan mutatja, hogy kommunistáink annyira megszokták már az állandó hazudozást, hogy nekik annyira teljesen mellékes, hogy szemenszedett hazugság-e, amit állítanak,
vagy kínzással, terrorral, megfélemlítéssel csikarták-e ki céljaikra. Nekik a fõ egyedül
csak az, hogy céljaiknak hasznára legyen s így még azok elõtt se mondanak le felhasználásáról, akik tanúi voltak azoknak a rájuk annyira megszégyenítõ és megalázó körülményeknek,
melyek között az egész nyilatkozat keletkezett, akik szemében tehát semmit se bizonyíthat,
legfeljebb az õ veszett ügyüket és visszataszító lelkiismeretlenségüket.
Ugyanide tartozik az a minden képzeletet felülmúló hazug ördögiség is, amit az "igazságszolgáltatás" terén produkáltak. Az egyházi és inkvizíciós igazságszolgáltatás titkoss
ágával szemben a forradalmak vívmánya a bírósági tárgyalások nyilvánossága, hogy a
közvélemény ellenõrizhesse a hatalom urait, hogy csakugyan igazságosak-e és így a szegénynek
és a föld népének is lehessen igaza, ne pedig mindig csak a hatalmasoknak.
Most aztán a bolsevikok módszereibõl megtanultuk, hogy az igazságszolgáltatáshoz nem
nyilvánosság kell, hanem becsület és lelkiismeret. E nélkül a nyilvánosság nemcsak nem biztos
ítja a védtelen vádlott igazát, hanem még csak szerencsétlenebbé teszi. Az inkvizíció idején titkos volt a tárgyalás, a tanukat nem a vádlott elõtt hallgatták ki, sõt még azt se közölték
vele, hogy kik vallottak ellene (hogy õ vagy cimborái bosszút ne állhassanak rajta, mert akkor
valóban a gonoszokat üldözték, akik mindenre képesek voltak). Akkor mégis százszor
nagyobb igazság volt, sõt a bûnös iránt irgalom is, mint ma, a nyilvános bírósági tárgyalások
korában. Mert akkor kötelességtudó és lelkiismeretes emberek voltak a bírók, ma pedig istentelenek
s így lelkiismeretlenek.
Akkor a perrendtartás megengedte a kínzást, de - legalábbis az egyházi inkvizícióban - csak
akkor, ha a vádlott bûnösségemegbízható tanuk által már bizonyítva volt s a vádlottmégis tagadott.
De így is csak a püspök és más illetékesek jelenlétében, azaz nem minden szíre-szóra. De
maga a kínzás tartalma alatt nem volt szabad faggatni a vádlottat, hanem csak attól elválasztva.
Akkor a perrendtartásba tartozott a kínpad, a per is titkos volt, mégis pl. a Toulouse-i
inkvizíciónál az 1309-1323-ig lefolyt 636 inkvizíciós per jegyzõkönyveiben csak egyetlenegy
esetben van szó a kínpad alkalmazásáról. Ellenben a XX. század népi demokráciáiban a
törvény szerint nemcsak a kínzást alkalmazni, hanem még a vádlotthoz hozzáérni se szabad.
Ha aztán megkérdezzük azokat, akik ennek az igazságszolgáltatásnak szenvedõ alanyai voltak,
megtudjuk, mi volt a valóság az elmélettel szemben s a bolsevizmus sátáni hazugságrendszer
ének egy újabb megdöbbentõ megnyilvánulására találunk.
Hála a modern tudomány fejlettségének és a modern elvetemültség erkölcsi gátlástalanságának, bolsevistáink olyan teljesítményt végeztek az "igazságszolgáltatás" terén, ami addig
az emberiség történelmében nemcsak nem volt, hanem még lehetségesnek se tartotta senki.
Az õ igazságszolgáltatásuknak nem az volt a célja, hogy megállapítsák, ki bûnös, ki nem, s a
bûnöst büntessék, a bûntelennek pedig elégtételt adjanak, hanem mint minden, náluk az
"igazságszolgáltatás" is csak arra szolgált, hogy az eszmét, illetve az eszmét képviselõk hatalmát szolgálja. Az õ ellenségeik akkor is gonosztevõk, ha bûntelenek, s akkor is meg lehet
és meg is kell õket büntetni, ha ártatlanok, mert az õ sátáni gõgjük nem tudta elviselni, hogy
ártatlanként lehessen felmenteni azt, aki az õ hatalmuk megdöntését óhajtotta, sem azt, hogy
valaki vértanú lehessen, azaz fizikailag elpusztuljon ugyan, de az erkölcsi gyõzelem az övé
legyen, ami eddig lehetséges volt.
Nekik a bírói tárgyalások nyilvánossága nem arra szolgált, hogy a vádlottak ügyét a nyilvánosság ellenõrzése alá bocsássa s így a visszaéléseket lehetetlenné tegye, hanem arra, hogy
nekik legyen propagandaeszköz azáltal, hogy a vádlottat megalázza, sõt becstelenné tegye,
mert vele magával a mikrofon elõtt és hanglemezek készítése, magnéziumfény kigyulladása,
fénykép- és filmfelvevõ gépek csattogása közepette tagadtatta meg elveit s dicsõítette ellenfeleit,
õket.
Legelõször Sztálin produkálta ezt a sötét Oroszországban, mikor politikai ellenfeleit eltiporta.
Akkor az egész világ megdöbbent tõle, mert ilyet még sose látott s szinte ördögi boszorkányságként tûnt fel elõtte. Nem a modern technikán csodálkozott, mely még erre is
képes, mert hiszen köztudomású, hogy a technika és a tudomány nem keletrõl, nem Oroszországból szokott nyugat felé áradni, hanem megfordítva, hanem azon a lelkiismeretlenségen,
mely még erre is képes.
Noha tehát a világ már ízelítõt kapott a dologból s így elõre számíthatott volna rá, mégis
velem együtt mindenki azt várta, hogy Mindszenty majd a tárgyaláson jól odamondogat és
nekünk jólesõ vesszõfutásban részesíti majd a magyar nép rabszolgatartóit. S e helyett a tárgyaláson Mindszenty személyében is egy olyan erkölcsi roncs jelent meg bírái elõtt, aki
megtagadta elveit, dicsérte pribékjeit, elismerte a maga bûnös voltát s eltévelyedését s féltve óvott mindenkit attól a bûnös úttól, melyre õ tévedt.
Olyan váratlan volt a dolog és olyan megdöbbenést okozott, hogy azok, akik a vádlottat
ismerték és becsülték, zavarukban nem tudták, mit mondjanak, sõt mit gondoljanak. A vádlott
hóhérainak pedig még ahhoz is volt szívük és lelkiismeretük, hogy kíméletlenül kihasználva a
kedvezõ alkalmat, Boldizsár Iván, a zsidóból kereszténnyé lett sajtófõnök felhasználásával
nem átallották még ráadásul meggyalázni is a tönkretett vádlottat, s kárörömmel mutatni rá,
milyen gyáva féreggé lett a hajdan olyan bátornak és olyan nagy hõsnek gondolt reakciós.
Lássátok! Ilyen a ti hajdani eszményetek!
Ma már, évekkel utána a legkisebb hatást se érné el az ilyen igazságszolgáltatási és elvmegtagadási produkció, sõt a hasonló eszközökkel és eredménnyel megrendezett Grõsz-perben
már nem is várta senki, hogy az eredmény más lesz, mint ami lett. Egyszerû színpadi
vagy cirkuszi mutatványnak tekintette már mindenki a dolgot s még azt se hitte el belõle, ami
talán igaz volt. Hogy mennyit lehetett adni az egész dologra s mennyire származhattak a vádlottak
vallomásai a saját eszükbõl és akaratukból, arra vonatkozólag elég csak annyit megemlíteni, hogy a pálos vádlottak a tárgyaláson állandóan a rend apátjáról beszéltek, mikor a
pálos rendben nincs és soha nem is volt apát. Hogy lehet, hogy errõl olyan pálosok nem tudtak,
akik évtizedeken át pálosok voltak? Világos tehát, hogy vallomásuk lélektelen vallatóiktól betanított vallomás volt.
A végén azért már maga a rendszer is látta, hogy az effajta nyilvános tárgyalások már
nem érik el azt a célt, melyet eleinte elértek, s Meszlényi püspököt nálunk, Beriát és társait
Oroszországban már egyenesen titkos tárgyaláson ítélték el, sõt Sztálin halála után a fogságban
lévõ és állítólag a rendszer vezetõinek láb alól való eltevésére összeesküdött moszkvai
orvosokat õk maguk azzal a megokolással helyezték szabadlábra, hogy beismerõ vallomásukat
kínzás hatása alatt tették meg. Késõbb már az összes titoizmus miatt elítéltrõl nyíltan elismert
ék ugyanezt az összes kommunista csatlós államokban. Lehet-e jó vagy csak tisztességes
is a rendszer, melynek hõseibõl olyan gyorsan lettek gazemberek, s igazságaiból kárhozatos
"elhajlások", hogy az iskolai tankönyveket szinte évenként kellett miatta cserélni?
Milyen kezelésen, milyen szenvedéseken mehettek át ezek a szerencsétlen vádlottak, mire
a nyilvános tárgyaláson szereplõ bábukká változtak s mindez azért, mert a modern kor vívm
ánya értelmében a bûnügyi tárgyalásoknak nyilvánosaknak kell lenniük, hogy a hatalom
urai hatalmukkal vissza ne élhessenek és semmit el ne kenhessenek. Még ha azok a régi inkvizítorok csakugyan olyan gonoszok és kegyetlenek, az ítélõszékük elé állított eretnekek
pedig csakugyan annyira jók és ártatlanok lettek volna, mint amilyeneknek õket az Egyház
ellenségei képzelik, akkor is mennyivel jobb dolguk lehetett azoknak a vádlottaknak, akiket
nem védett meg a nyilvánosság hóhéraik kegyetlensége elõl (de védte õket e "hóhéroknak"
a másvilágban és Krisztusban való hite és lelkiismeretessége), mint azoknak a szegény reakciósoknak, akiket a mai hatalom urai a haladó kor vívmányainak megfelelõen nem titokban,
hanem mikrofon elõtt; nem félhomályban, hanem reflektorok fénye mellett állítottak ítélõszékeik elé!
Azoknak akkor is csak azért kellett volna szenvedniük, mert zsarnokaik titkosan történvén minden, szabadon tölthették volna ki rajtuk bosszújukat, ezeknek azonban ezen kívül
még azért is, hogy ezt a bosszút a nyilvánosság ellenõrzése ellenére is kitölthessék rajtuk. Ez
utóbbi bizonyára több szenvedéssel jár, mint az elõbbi, nem is szólva arról, hogy azoknak
csak a testét törték össze, de lelkük, a becsületük érintetlen maradt, ezeknek pedig a testük
összetörésén kívül még a lelküket és a becsületüket is áldozatul kellett hozniuk, s még arról a
felemelõ példáról is le kellett mondaniuk, melyet az utókornak adhattak volna.
A bolsevizmus tehát annyira sátáni, annyira "hazug és a hazugság apja" volt, hogy nemcsak
maga hazudott mindig, hanem hazugságra kényszerítette áldozatait és hazugságai szolgálatába kényszerítette a modern tudományt, a haladást, a medicinát, a kémiát és az apotékát
[gyógyszerészetet] is. Nála a tudomány szerepe is az lett, hogy a hazugságot szolgálja. Szolgálta is olyan mértékben, hogy a világ szívverése elállt tõle a megdöbbenéstõl.
Ide tartozik az is, hogy a varsói békekongresszuson annak bizonyítására, hogy nálunk
nem az Egyházat, hanem csak a reakciót és az államellenes összeesküvõket üldözik, a mi
"népi demokráciánk" Beresztóczy Miklós, esztergomi kanonokot és Horváth Richárd, volt
cisztercita szerzetest küldte ki szónoknak és a magyar katolicizmus képviselõinek.
Beresztóczy beszédében nagy hangon és gúnyos fölénnyel jelentette ki, hogy nincs szüks
égünk nekünk, magyar katolikusoknak, külföldi protektorokra, akik a mi vallásszabadságunk érdekében oly hangos és fölényes propagandát fejtenek ki. Vegyék tudomásul, hogy itt
a mi népi demokráciánkban se a vallást, se az Egyházat, se a papságot nem bántja senki. Mi
teljesen szabadon élhetjük vallási életünket, követhetjük és követjük is meggyõzõdésünket,
mert ezért bennünket senki a világon nem bánt.
S ennek megállapítására és hirdetésére a magyar kormány, hogy bebizonyítsa, hogy +hazug és a hazugság apja, éppen azt a Beresztóczyt küldte ki, aki a népi demokrácia börtönébõl lett a népi demokrácia bizalmasává és hirdetõjévé, s akinek a börtönben leszedték a
körmeit s meztelenre vetkõztetve és fejjel lefelé felakasztva úgy verték a heréit, hogy úgy ordított kínjában, mint a sakál, s aki ezt nem is egyszer borozgatás közben, mikor az alkohol kissé
eltompította józan óvatosságát, maga beszélte el azoknak, akiktõl aztán én magam hallottam.
Társa, Horváth Richárd pedig úgy lett a rendszer emberévé, hogy megfenyegették, hogy
testvérét, aki börtönükben volt, kivégzik, ha õ nem szolgálja õket.
Hogy aztán éppen ez a Beresztóczy kiabálta az egész világ közvéleménye számára olyan
fölényesen és olyan szívbõl jövõnek látszó meggyõzõdéssel, hogy a magyar katolicizmus
nem szorul rá pártfogókra, mert azt nálunk senki se bántja, annak bizonyára meg volt az elegendõ oka. De az, hogy erre a szerepre éppen õt használták fel, az nemcsak azt bizonyítja,
mennyire kevés ilyesmire kapható pappal rendelkezhettek, s nemcsak annak jele, hogy a hazugság, álnokság s képmutatás mennyire sátánian jellegzetes ismertetõjelük volt, hanem azt
is, mennyire tisztában voltak azzal, hogy az õ ügyük gonosz és veszett ügy, és hogy mennyire
hiányzott belõlük a becsületes férfi ismertetõjele: az önérzet.
Még a baktériumháború kitalálásánál is melynek elõjátéka az a vád volt, hogy a burgonyavészt elõidézõ kolorádóbogarakat Kelet-Németországra amerikai repülõgépek dobálták
le, mellyel azonban hamarosan maguk is elhallgattak megdöbbentõbb az a bolsevik hazugság, hogy Koreában a 38. szélességi foknál nem õk támadtak, hanem az amerikaiak. Ez igaz
án a fényes nap letagadása volt az égrõl. De mivel olyan szemtelenül hangoztatták s annyira
kitartottak állításuk mellett végig, mégis elértek vele valami eredményt.
Hiszen a normális ember és a normális becsület és lelkiismeret el se hiszi, hogy még
ennyire vakmerõ, ennyire szemenszedett és már a komikum világába tartozó hazugság is lehetséges lehessen s ezért már csak emiatt is félig-meddig hinni kénytelen az ember, hogy tal
án mégiscsak volt benne valami igaz. Pedig hát ha igaz lett volna, amit állítottak, akkor a
mûvelt nyugat követte volna el ezt a szemérmetlen és képtelenség határait súroló hazugságot.
A felek egyike tehát feltétlenül ennyire szemérmetlenül hazug volt, de ha az bizonyos, hogy
az egyik fél még ilyen hazugságra is képes volt, akkor már ugyancsak nem nehéz eldönteni,
hogy kettõ közül melyik lehetett az az egyik.
Világos, hogy a kommunisták szerint Amerika volt a becstelenebb fél. Azért az õ figyelmüket erre a kérdésre vonatkozóan csak arra hívjuk fel, hogy a koreai háború elsõ heteiben
õk szinte elsöpörték az amerikaiakat s már közel voltak a tengerbe szorításukhoz, mire lassan-lassan jelentkezni kezdett az amerikai fölény. Olyan sikerhez, amilyet õk eleinte elértek,
olyan tömegû hadianyag kell, melyet csak hónapokon át való készülõdéssel lehetett felhalmozni.
Egész kétségtelen tehát, hogy õk voltak a támadók, a támadást tervszerûen s már régóta készítették elõ s nem is csak a koreai kommunisták, hanem elsõsorban Oroszország, mert
hiszen honnan vették volna maguk a koreai kommunisták a modern ágyúkat és hadifelszerelést?
De ezen kívül még az is világosan bizonyítja, hogy õk voltak a bûnösök, mert a támadás
megindulásakor az összes nyugati rádió azonnal közölte a támadás tényét, mégpedig a legnagyobb
felháborodás és megdöbbenés közepette, míg a szovjet rendelkezése alatt álló adóállomások még utána napokig egy szót se szóltak róla. Kell-e ennél nagyobb bizonyíték arra,
hogy õk voltak a támadók? Vajon, ha Amerika lett volna az agresszor, õk, akik szinte a
reklámból éltek és még légbõl kapott dolgokat is rendületlenül állítottak, ha azt hitték, hogy
ez rájuk elõnyös, tudtak volna-e napokig hallgatni olyan eseményrõl, mely annyira bizonyította ellenfelük lelkiismeretlenségét?
Akkora hidegvérük és akkora szemtelenségük ugyanis még nekik se volt, hogy koreai
vakmerõ támadásukkal egyidejûleg mindjárt azt is elhíresztelték volna, hogy megtörtént a
támadás és az amerikaiak támadtak. Akkor még õk is csak annyit mertek megtenni, hogy támadtak és hallgattak. Lehet, hogy ezen okulva s most már a becstelenségben még edzettebbekk
é válva a legközelebb adandó alkalommal már így fognak tenni. Mivel azonban most
még nem így tettek, a vaknak is látnia kell, hogy õk támadtak.
De nemcsak a hazugságot és a csalást tekintették megengedettnek, sõt kötelességnek akkor,
ha a párt érdekeirõl volt szó, annyira, hogy természetükké és legbiztosabb ismertetõjelükké vált, hanem bármilyen bûnös más eszközt is. Mint láttuk, a kínzást és kezükbe került
ellenfeleik vegyi preparálását is olyan értelemben, hogy azt és úgy mondják, ami és ahogyan
az õ érdekeiknek megfelel, de még a gyilkosságot és a nyílt igazságtalanságot is.
Az õ fõ elvük valóban az volt, hogy a cél szentesíti az eszközt, de sajnos, nemcsak elvük
volt, hanem gyakorlatuk is. Azt, amit állandóan gyakoroltak, nem szégyellték nyíltan mint elvet
is hirdetni. Például a közmunkatanácsban (már akkor is, mikor a szociáldemokrata párt
még külön párt volt) a nem is kommunista, hanem szociáldemokrata igazságügy-miniszter
(Riesz) egyik pártoktató beszédében nyíltan kijelentette, hogy ha valaki ártatlan ugyan, de a
párt érdeke azt kívánja, hogy ártalmatlanná tegyék, akkor ártatlanul is el kell ítélni, és így ártalmatlann
á tenni.
Riesz még ezt nem gyûlölettel, hanem mintegy sajnálkozva hirdette azon a címen, hogy
a köz érdeke elõbbre való az egyénnél, s így ha a kettõ összeütközik, természetes, hogy inkább az ártatlan egyént, mint a közt kell feláldoznunk. Eszerint tehát világos, hogy a párt ellens
égeit rágalmazni is szabad, sõt kötelesség, mert hiszen ezzel a köznek használunk, annak
érdeke pedig elõbbre való az egyén érdekénél. Úgy látszik, ez volt a lélektani alapja Mindszenty
féktelen gyalázásának, a papok, a pápa, a Habsburgok, a földbirtokosok, a tõkések és
a kulákok állandó rágalmazásának és becsmérlésének és papoktól származó hamis nyilatkozatok
gyártásának és közlésének is.
Ide tartozik, mint a kérdés egyik mellékága, a propaganda hihetetlenül nagy szerepe és a
propaganda bámulatos lelkiismeretlensége is. Olyan totális államban, mint a kommunista állam,
ahol könyv, újság, film, rádió, színház, hírügynökségek, pénz, tõke, minden egyedül az
államé; ahol nincs szabad gondolat és ahol a legféktelenebb terror uralkodik, mert az ellenfelet
akkor is lehet, sõt kell is büntetni, ha még saját beismerésük szerint is ártatlan, csakugyan
lehet és érdemes is sikeres propagandát kifejteni oly fokban, hogy még a napot is le lehet vele
tagadni az égrõl s a jámbor elvtárssal a szó szoros értelmében a feketérõl is elhitetni, hogy
fehér.
A magyar népbõl százezrek voltak például Oroszországban, mint foglyok, s saját szemükkel gyõzõdhettek hát meg róla, milyen a szovjet gazdálkodás, milyen fokú a szovjet kult
úra és milyen a szovjet ember, s személyes tapasztalataik természetesen olyan rosszak
voltak, ami minden képzeletet felülmúlt. De itt hazánkban is tartózkodott hónapokon át több
millió szovjet katona. Tehát szintén láttuk értelmi és erkölcsi színvonalukat és kultúrájukat, s
azt is láttuk, miben áll a mi felszabadításunk. Az antiszemita nyilasuralom már a legteljesebb
fokban ellenséges érzületûvé tette az ország lakosságát a szovjet iránt, személyes tapasztalatunk
azonban még a nyilas propaganda után is olyan elrettentõ volt, hogy még az is
igaznak bizonyult, amit minden tárgyilagos ember rágalomnál egyébnek nem tarthatott. A
nõk becstelenítésének például olyan foka volt valóság, amit senki komolyan el se hitt volna!
S mindezek ellenére itt rögtön 1945-ben mertek propagandát kifejteni, és dicshimnuszokat
áradozni "felszabadításról", szovjet katonák hõsiességérõl, önfeláldozásáról, felsõbbrend
ûségérõl, szovjet kultúráról, a szovjet ember részünkrõl utánozni való eszményiségérõl és
életszínvonaláról. De hiszen ez, hogy mertek, csak természetes. Hiszen ki mert volna ellene
szólni vagy csak mukkanni is, sõt a tapasztalatával annyira ellenkezõ állítást taps nélkül hallgatni
is. De világos, hogy lélektani hatása semmi se volt, sõt éppen az ellenkezõje annak,
mint amit vártak tõle.
De hát az illetékesek ezzel egyáltalán nem törõdtek. Egyszerûen úgy tettek, mintha õk
maguk is hinnék, amit mondtak és mintha azt is elhinnék, hogy a közönség is hiszi és csak
fújták rendületlenül a régi nótát a "felszabadításról", melyért mi oly hálával tartozunk, a
Szovjetunió nagy és pótolhatatlan segítségérõl, melyet nekünk állandóan ad; a szovjet ember
felsõbbrendûségérõl, melyet nekünk utánoznunk kell, s melyet soha el nem érhetünk ugyan,
de legalább a törekedés, hogy megközelítsük õket, örökre legszentebb életcélunk lehet; arról
a bámulatos, az egész világon egyedülálló mezõgazdasági fejlettségrõl, természetátalakítási
munkálatokról, mely a Szovjetunióban uralkodik stb.
És az eredmény az lett, hogy a végén legalább többé-kevésbé nemcsak azok hitték ezt,
akik a pártból éltek s akiknek élethivatása volt, hogy higgyék, hanem lassacskán egyes tisztess
éges, de becsületességük miatt naiv munkások is, kivált a romlatlan falun, a fiatalok pedig
egészen nagy számban, mert õk természetüknél fogva ideálisak és tapasztalatlanok, s
mert õk nem láthatták, nem tudhatták, hogy volt minden a Horthy-fasizmus idején, tehát
elhitték, hogy csapnivalóan rosszul, s ebbõl már adva volt az is, hogy most meg ideálisan jól
van minden, s ha nálunk talán nem is annyira, de a Szovjetunióban feltétlenül. De még azok
is, akiknek ez a hazug propaganda évekkel elõbb még az idegeire ment, késõbb már, mivel
mindig ezt hallották, annyira belefásultak, hogy nemcsak nem háborította már fel õket, hanem
félig talán már õk is elhitték. Azt gondolták, hogy ha nyolc évvel elõbb még nem is volt
így az oroszoknál minden, de azóta már bizonyára így lett.
S ha még nálunk (kik szemeinkkel gyõzõdhettünk meg az ellenkezõrõl) se volt hiábavaló
az a propaganda, melynek hamis, sõt nevetséges voltát eleinte itt mindenki látta, képzelhetj
ük, milyen hatással lehetett és lehet ugyanez Kínában, Koreában vagy a Maláj-félszigeten,
ahol még naivabb és hiszékenyebb a nép, hol a szolgaság súlyát közel se érzi úgy, mint mi és
amelynek talán még a szovjet életszínvonal és a szovjet kultúra is kultúra.
Világos, hogy nálunk a nagyjából elsorolt bûnök és alantasságok láttára senki se akart
párttag lenni. Részint mert a bolsevikok mind mûveletlenségükkel, mind jellemükkel inkább
visszataszító, mint vonzó hatással voltak az emberekre, részint, mert senki se hitte el, hogy
ilyen emberek uralma említhetõ ideig tarthassa magát. A szovjet önzõ és önérzetlensége ezért
terrorral és fenyegetésekkel szerzett párttagokat. Mindenkit állásvesztéssel fenyegettek, ha
nem lép be. Egy újonnan végzett közgazdasági gimnáziumi tanárnak például, aki a fõvároshoz
volt kötve, mert anyja ott élt, azt mondták, hogy a fõvárosban csak akkor kaphat állást,
ha a pártba belép. Egyik volt tanítványom pedig így adta tudtomra, hogy belépett (pedig csak
szociáldemokratának lépett be): "Ne fogjon velem kezet, mert becstelen vagyok." (F.M.)
Gondolhatjuk tehát, mekkora lehetett a terror, hogy mégis belépett! Ugyanõ aztán, mikor
a szociáldemokrata pártot kényszerítették a beolvadásra, természetesen automatikusan kommunista
párttag lett. Egy másik, aki sokkal kisebb kényszer hatása alatt lépett be a MÁV
igazgatóságában már egyenesen a kommunista pártba, mikor szemrehányást tettem neki érte,
ezt felelte:
Én még egyetlen egyszer nem mentem el a pártba közibük; egy fillér tagdíjat még nem
fizettem; a jelvényüket még soha ki nem tûztem (ezzel nyugtatta meg - nagyon hamisan - a
lelkiismeretét) s mégis olyan boldogan mondják mindig, hogy "elvtárs", hogy nem gyõzõm
õket nevetni.
A kommunisták maguk is tudatában voltak e helyzet szégyenletes voltának s igazán szellemes,
sõt zseniális, de természetesen ismét csak olyan hazug, álnok és csaló módon, amelyre
csak maga a sátán képes, úgy segítettek rajta, hogy egyszerre cikkezni kezdtek, hogy sok illetéktelen elem tolakodott (!) a pártba s az elvtársak egyébként is megfeledkeztek az éberségrõl
és a sok pártba törtetõt (!) könnyelmûen felvették. Ezért tagrevíziót, tagfelülvizsgálást kell
végrehajtani s azokat, akik nem oda valók, kizárni. Ezután pedig a tagfelvétel megnehezítésével is ki kell mutatni, milyen nagy kitüntetés a párt tagja lenni s ezért az év végéig egyáltalán
nem is szabad tagokat felvenni és utána is elõször tagjelöltként, akibõl csak késõbb s csak
úgy lehet tényleges tag, ha méltónak bizonyul rá.
Azonban a pártból való kizárást mindenki úgy fogta fel, mint állásvesztést is egyúttal, sõt
talán még internálást is és ezért a fenyegetettek mindent elkövettek, hogy ez meg ne történjék. Ekkor és ezért mondta erre vonatkozó kérdésükre a már említett Mindszenty-rajongó,
hogy Mindszentyt nemcsak személyesen lenne hajlandó felakasztani, hanem a kötelet még
jól meg is húzná.
Ez a tagfelülvizsgálás mindenesetre sok tekintetben elérte a célját. A párttagság - melyet
mindenki lenézett és szégyellt - legalább egyelõre kezdett kinccsé lenni, melynek elvesztéséért aggódni kell. Persze azért azok, akik addig el tudták kerülni, hogy e nagy kincs birtokába
jussanak, továbbra is rajta voltak, hogy ez a nagy megtiszteltetés osztályrészükké ne váljon s
ezért újabb párttagokat továbbra is csak erõszakkal és megfélemlítéssel lehetett szerezni, de
aki már párttag volt, az rettegett a kizárástól s igyekezett, hogy elkerülje.
A hazug propaganda azonban továbbra is egymás után közölte a tudósításokat, hogy X.
ifjúmunkás milyen boldog és milyen büszke arra, hogy elérte a legnagyobb kitüntetést: tagjelölt
lehetett. De amellett azt is állandóan szóvá tette, hogy a legtöbb pártszervezet túl szigorú (!) a
tagfelvétel terén s emiatt a tagok száma egyáltalán nem növekszik, ami éppen nem helyes eljárás. Tehát továbbra is csak kötelességükké tette a belépésre való kényszerítést. De ez úgy
látszik otthon, Oroszországban is így volt, mert említettük már, hogy majdnem minden
orosz katona már a megszálláskor is azt hangsúlyozta dicsekedve, hogy õ nem párttag, õ nem
"tovaris", nem elvtárs. Tehát ott is szégyen volt a pártba belépni s dicsekedett vele az, akit ez
a szégyen még nem ért.
A propaganda tehát nincs hiába, és valóban van szuggesztív ereje, sõt azt mondhatnánk,
hogy ha az a terror társul hozzá, amit a szovjet tudott kifejteni, bizonyos tekintetben még azt
is el tudja érni, hogy a feketérõl is elhisszük neki, hogy fehér. Persze az igazsággal egyáltalán
nem törõdõ szólamok állandó hangsúlyozásának az a hátránya is megvan, hogy szükséges
rosszá, unottá válik, mellyel senki se törõdik. Sõt késõbb már annyira nem hisz a hírverésnek
senki, hogy azt is hazugságnak gondolja, ami kivételesen igaz benne, tehát az állam és vezet
õi iránt teljes bizalmatlanságot eredményez, ami pedig tulajdonképpen az állam végsõ halálát jelenti. De olyan rendszernek, mint a kommunizmus, ez még így is hasznos, mert nélküle
még hamarabb megbukott volna, ha ugyan egyáltalán létrejöhetett volna.
Ilyen okos, de természetesen a sátáni hazudozást jellegzetesen magán viselõ propagandafog
ása volt a szovjetnek az is, hogy egyszerre csak felcsapott a béke apostolának. (A béke
apostola lett az, aki az osztályharc, azaz az osztályháború alapján állt s melynek lényege volt
az a gyûlölet, mely minden harc és háború oka és alapja.) Állandóan azt hirdették, hogy õk
békét akarnak, ellenfeleik pedig háborút. Õk a béke apostolai, azok pedig imperialisták és háborús uszítók. Emellett a beállítás mellett aztán következetesen megmaradtak s minden szavuk
emellett és ilyen irányban szólt és minden betûjük ilyen értelemben íródott mindvégig.
Sátáni, de kétségtelenül ügyes eljárásmód annak részérõl, akinek számára minden fogás és
minden eszköz megengedett. Mint látjuk, még nyugaton is nem egy mûvelt embert megtévesztettek vele (bár lehet, hogy az illetõk nem is megtévesztettek, hanem megvásároltak voltak,
ha talán nem is pénzzel, hanem hízelgéssel és szereplési lehetõsséggel). Hogyne
téveszthették volna meg nálunk tehát a tömegeket, melyek ellenkezõ véleményrõl sose olvashattak?!
Aztán Németországgal kapcsolatban meg állandóan Németország egyesítése mellett csin
áltak propagandát, mintha azt õk akarnák, az "imperialisták" meg nem. Pedig nyilvánvaló,
hogy õk legfeljebb akkor engedték volna meg a kezükben levõ Kelet-Németországnak, hogy
a nyugatival egyesüljön, ha ezzel az egész az õ befolyásuk alá került volna. De világos, hogy
ilyen feltétellel Amerika is szívesen beleegyezett volna Németország egyesítésébe, még akkor
is, ha egyébként ellensége lett volna ennek az egyesítésnek, ami egyáltalán nem volt. Késõbb, mikor megváltoztak az addigi viszonyok, ki is tûnt, hogy Oroszország az, aki nem
engedi az egyesülést s Amerika az, aki akarja.
De gõgös is volt ez a szovjet sátán, mint minden sátán gõgös. Ugyancsak bosszút állt
azokon, akik szembeszálltak vele vagy ellene csak beszélni is merészeltek. A megbocsátás
fogalmát nem ismerte. Ezért üldözte még a már tönkretett és kifosztott földbirtokost, papot és
kulákot is mindaddig, míg csak élet volt benne. Addig azonban, míg nyeregbe nem került,
míg az ellenfél is erõt és hatalmat képviselt, képes volt iránta a legképmutatóbb és önérzet
nélkülibb hízelgésre is és ez is egyik ismertetõjele volt (mégpedig undorító!).
A szovjet ember nem ismert önérzetet akkor, mikor érdekrõl és a párt sikerérõl volt szó.
A papokat és a püspököket is nemcsak terrorral és fenyegetéssel, kínzással és börtönnel és az
ezekkel való fenyegetésekkel vették le a lábukról - már akiket le tudtak venni -, hanem hízelgéssel is. Olyan alkalmazkodók, olyan simák, olyan jóindulatot mutatók, olyan jómodor
úak, olyan semmi visszautasítástól meg nem sértõdõk voltak, hogy jószívû ember részére
szinte lehetetlen volt ilyen szerénységnek és ilyen jóakaratnak ellenállni. Valósággal kicsalt
ák kikönyörögték a nyilatkozatokat. Ha aztán sokszor irántuk való szánalomból megtörtént,
visszaéltek vele s tízszer akkorát csináltak belõle, mint amekkorát valóban megkaptak, s mivel
nyilvánosság csak nekik állt rendelkezésre, visszavonni, helyreigazítani valamit lehetetlenség volt, no meg vakmerõség is.
Sajátságos, hogy ez a sátáni hazudozás, hízelgés, álnokság és önérzetnélküliség annyira a
vérükben volt, hogy nemcsak a hivatalos pártvezetõségben, hanem úgyszólván minden egyes
meggyõzõdéses párttagjukban egyformán megtalálható volt. Az utolsó iskolaévben, mikor
még kötelezõ tárgy volt a hittan, az iskolában az egyik osztályban volt például egy ilyen igazi
kommunista, egy vállalatvezetõnek a fia. (Az õ apja nyert a kommunizmussal, érthetõ hát,
hogy a fia is meggyõzõdéses kommunista volt.) Akkor már minden osztály tele volt Lenin-,
Sztálin- meg Rákosi-képekkel és kommunista jelszavakkal s ezeket maguk a tanulók írták és
szegezték a falra, noha egy-egy osztályban csak legfeljebb egy-egy kommunista volt még
vagy még ennyi se, s ha volt is, csak azért, mert az apja a pártból élt. Természetesen a tanár
se volt kommunista de mégis az igazgató és az osztályfõnök kívánta a falra ezeket a jelvényeket
az iskolalátogatók kedvéért, hogy ha belül úgyse vörös senki, legalább vörösnek lássék.
Tehát az iskolák falai is csak úgy ordították a hazugságot.
Ez az egy kommunista tehát nyeregben érezvén magát, próbált a hittan, a templomba járás és a vallásgyakorlás ellen dacoskodni, de én nem tûrtem. Mikor az igazgatóhoz fordult, az
is figyelmeztette, hogy most még ez törvény, s így ha hittanból nem kap jegyet, meg kell ism
ételnie az osztályt. Erre egyszerre nemcsak alkalmazkodott, hanem megrökönyödésemre
még azt se szégyellte hangoztatni elõttem és az egész osztály elõtt, hogy õ havonként szokott
gyónni (!). Annyira meglepett a dolog, hogy eleinte még azt is hittem, hogy félreismertem s
csak a modora rossz, de nem a lelke, de aztán hamarosan láttam, hogy dehogy. Csak tipikus
kommunista, akiben a hazugság természetes, aki önzõ, és akiben az önérzet akkor, mikor
akár a párt, akár a maga érdekérõl van szó, teljesen ismeretlen fogalom.
Az pedig még az elsõ proletárdiktatúra idejében történt, hogy az Esztergommal szemben fekv
õ Párkányban tartózkodván, mint káplán, akkor, mikor oda a csehek elûzése után a magyar
kommunisták bevonultak, több vöröskatona a plébánián kért szállást.Mivel elutasítani nem lehetett
õket s a káplánszoba különbejáratú volt, a plébános kért, hogy adjam át nekik az én szob
ámat, én pedig menjek addig az õ lakásába, nehogy az egész házba legyen szabad bejárásuk.
Beleegyeztem, kértem azonban az illetõ vöröskatonákat, hogy a kis álló íróasztalomat,
melyben féltettebb dolgaim s néhány száz korona volt ezüstben, hozzák át új lakásomba. Erre
õk - egyáltalán nem sértõ módon - kijelentették, hogy ha akarom, vitessem el én, de õk maguk
nem viszik, mert az sérti az õ kommunista önérzetüket. (Akkor még voltak önérzetes vö-
röskatonák, nem úgy mint a második kommunizmus idején, mikor már idejétmúlt volt a
mozgalom s csak az orosz állam fegyveres hatalma tartotta a rendszerben a lelket, de az term
észetesen erõsen tudta benne tartani.)
Õk - mondták szerényen - nem tolvajok, akik elõl el kell rejteni az értékeket, hanem felszabadult
és felvilágosult mûvelt munkások, akik nem elzüllöttek, hanem felemelkedtek azzal,
hogy kommunisták lettek. Nekik nem kell a másé, mert õk munkával keresik kenyerüket.
De szükségük sincs arra, hogy lopjanak, hiszen az õ államuk ellátja õket mindennel s ad hozz
á olyan fizetést is, melynél többre nincs is szükségük. Ha én nem bízom bennük, vigyem el
abból a szobából azt, amit féltek tõlük, semmi kifogásuk ellene, de azt ne kívánjam, hogy
még õk alázzák meg magukat annyira, hogy elismerjék, hogy az õ becsületükben és proletáröntudatukban megbízni nem lehet.
Rám a lehetõ legjobb hatást tette ez a nem kihívó s mégis öntudatos beszéd, sõt egyenesen
tiszteletre gerjedtem tõle s otthagytam a szobában mindent.
Csak néhány napig tanyáztak ott, aztán a sereggel együtt továbbvonultak s én szobámba
visszaköltözhettem. Elsõ dolgom volt megnézni az ezüstöt. Eltûnt. De nemcsak az tûnt el, hanem
még a szobában levõ összes szekrény is mind fel volt törve, köztük még az ott elhelyezett plébániai könyvtár szekrénye is. Tehát nemcsak tolvajok voltak, hanem rablók és betörõk
is, tehát egyenesen börtöntöltelék gonosztevõk.
De emellett õk is milyen hivatásszerûen és rokonszenvesen tudtak hazudni s fejtegetni
azt a felszabadult munkásönérzetet és büszke proletáröntudatot, melyet gyakorolniuk kellett
volna s melyet elméletben úgy látszik el is sajátítottak a pártiskolában.
Nemsokára azt is hallottam, hogy ugyanõk a faluban dicsekedve mutogatták ismerõseiknek
a tõlem rabolt ezüstöt, s azt hirdették, hogy a kommunista kormány pénzügyileg olyan
jól áll, hogy õk a zsoldjukat legutóbb már ebben az ezüstben kapták meg rövidesen pedig
már aranyban fogják megkapni. (Tudvalevõ, hogy a valóságban még rendes bankójuk (kékpénzük) se volt s a tõlük hamisított, mindenkitõl lenézett fehérpénzzel fizettek.)
Lám, ezek is milyen igazi kommunisták voltak s milyen hivatásszerûen tudtak színészkedni
és hazudni akkor is, mikor a párt, s akkor is, mikor a maguk érdekérõl volt szó.
Én magam még csak annyit mondtam az érdekes hírt közlõnek, hogy a dicsekvõk azt az
ezüstpénzt tõlem lopták zsoldban, sõt azzal büntettem meg õket, hogy akkor se tettem ellenük feljelentést, mikor hamarosan helyreállt a törvényes uralom s ezeknek az ezüstben fizetett
zsolddal dicsekvõ egyéneknek egyike ott élt a faluban, mint más tisztességes ember.
A nép naiv és hiszékeny, de bölcs is egyúttal és bámulatos ösztöne van az igazság, a becsület és a jellem megállapítására. Ezt a kommunista vezetõk tekintetében is jellegzetesen tapasztalhattuk.
Hiába volt a sok reklám, öndicsekvés, csalás és hazudozás, nem tudtak se
tekintélyt, se hitelt, se becsületet szerezni. Bámulatos, hogy a hátuk mögött milyen megvetéssel
és lekicsinyléssel kezelte õket majdnem mindenki, mennyire nem tudtak a nép elõtt tekint
élyt szerezni annak ellenére se, hogy mindenki kenyere, élete, szabadsága, sorsa tisztán tõlük
függött. Tudta mindenki, hogy ez az uralom nem lehet tartós. Egy balatonfüredi kálvinista
paraszt már uralmuk elsõ éveiben azt mondta róluk, hogy ezek olyanok, mint a döglött róka.
Már döglött, de még senki se mer hozzányúlni, mert attól fél, hogy még megharapja.
De hogy is lehetett volna becsületük és tekintélyük az okos és becsületes magyar nép
elõtt, mikor napról napra látta szemtelen hazudozásaikat; mikor naponta olvasta az újságban,
hallotta a rádióban, milyen lelkesen teljesíti õ azt a beszolgáltatást, melyre a legvadabb terrorral
kényszerítik, sõt - urambocsá! - még a terv- vagy békekölcsönt is milyen lelkesedéssel
jegyzi mindenki! S lehet-e tekintélye azoknak, akik úgy megszokták a hazudozást, annyira
üzletszerûen ûzték, viszont csak azért, mert szólni nem szólhatott - a magyar népet meg
annyira ostobának tartották, hogy azt hitték, hiszi is, amivel õk napról napra "népnevelik".
Nemcsak államvédelmi rendõrökkel dolgoztak ugyanis, hanem "népnevelõkkel" is és azt
hitték, legalábbis azt mondták és írták, mintha a csapatostól küldött "népnevelõk" érvei eredm
ényeznék a lelkes kölcsönjegyzéseket és a beszolgáltatatás túlteljesítéseit, nem pedig az
ávósok terrorja, börtöne és kínzása.
Hogy vehette volna a magyar nép komolyan azokat, akik még a békéért is "harcot" vívtak,
"harcos békeüdvözletüket" küldték elvtársaiknak, de még a hadikölcsönüket is "békekölcsönnek" nevezték. Világos, hogy a háborúra kellett nekik a pénz, nem a békére. A béke nem
költséges. Mégiscsak az imperialisták fegyverkeztek háborúra, õk a békére.
Aztán hogy lehetett volna a magyar nép elõtt becsületük azoknak, akik 60 forintért vett
ék el tõle a búza mázsáját és százakért adták tovább, de ugyanígy tettek a tejjel, a tojással,
mindennel? Akik rafinált csirkefogók módjára még a kisiparost is a szó szoros értelmében kifosztott
ák akkor, mikor üzletét államosították, mert államosításkor még az üzlettulajdonos
pénztárában levõ pénzt is megolvasták és elvették.
A pékekkel pedig, akik sose kaptak elegendõ lisztet, úgy bántak el, hogy egyszerre csak
õk is kaptak lisztet, örömükben vettek is egyszerre egy vagonnal s úgy mentek aztán hozzá
másnap az üzlettel együtt a már kifizetett lisztet is államosítani. (Ezt egyébként nemcsak a
pékekkel, hanem a kiskereskedõk túlnyomó részével is megcsinálták.)
A munkásokhoz is csak akkor voltak nagylelkûek és csak addig képviselték megalkuvás
nélkül érdekeiket, míg az urak vagy a kulákok számlájára ment. A kulákoknak szerzõdést kellett munkásaikkal kötniük nagy fizetéssel, szigorúan megszabott napi nyolc óránál
nem több munkaidõvel, kimenõkkel, fizetéses szabadsággal, elõírt szép lakással, jó koszttal s
legkisebb panasz esetén a pártszervezethez való szaladgálással. A kuláknak még kevesebb
cselédet se volt szabad tartania, mint azelõtt tartott. Ellenben az állami üzemekben még betegen
is dolgozni kellett, a melegcsákány-rendszer, a gépek karbantartása, önkéntes felajánlások és versenyek címén órákkal kellett ingyen megtoldani a munkaidõt, mert a kommunista
munkás nem bérért, hanem becsületbõl dolgozik.
Sõt saját bevallásuk szerint is az õ állami gazdaságaik munkafelügyelõi cudarabbak voltak,
mint bármely régi botosispán, s ezek a gazdaságok summásainak akárhányszor még a kialkudott
bért se fizették meg azon a címen, hogy nincs mibõl. De míg a régi urak idejében
ilyenkor a munkás a fõbíróhoz mehetett panaszra, s ha uraságának nem volt, az õ járandóságát
akkor is ki kellett adnia (tehát megvennie), most csak a kulák vagy az urak cselédje kaphatott
panaszára orvoslást, de az államé nem, mégpedig se birtokon, se gyárban. Erre vonatkozólag
még a Kossuth és Petõfi rádióban is egyenesen elképesztõ esetekrõl szerezhettünk tudomást
még a rendszer tizedik évében is.
Sztrájkról szó se lehetett. Nem sztrájk lett volna az most már, hanem szabotázs, melyért
elhurcolás járt, mégpedig éjnek idején, hogy annál rémesebb legyen; a szakszervezet pedig
már nem a munkások érdekeit képviselte, hanem a munkások államáét a munkással szemben.
Magam is tudok olyan kertészt, aki a Hatvanyak hatvani uradalmában megmaradt - mit tehetett
volna mást - az ott alakult állami gazdaság alkalmazottjának s szolgálata elsõ éveiben
még a konvencióját [szerzõdését] se kapta meg. Mikor kérte, azt feleleték: nincs, s mikor kérdezte,
mibõl éljen, azt mondták neki, menjen állásba.
Textilkereskedõ (mégpedig zsidó származású) volt tanítványomtól hallottam, hogy a ruhák és szövetek ára ugyan változatlan, de õk mint szakemberek, tudják és látják, hogy az áru
minõsége évrõl évre rosszabb, tehát tulajdonképpen itt is a tömegek kifosztása és megkárosítása folyik titokban, tehát ismét csak hazudva. De hamis volt más is, minden pedig úgy, hogy
a laikus is észrevehette. Mikor például csodálkoztam azon, hogy lehet olcsóbb a zsír, mint a
szalonna, felvilágosítottak, hogy azért, mert a szalonnát nem lehet hamisítani, az tehát tiszta,
míg a zsír hamisított, margarinnal kevert. De hisz margarint tisztán is árultak, miért kellett tehát a zsírt is belekeverni, s mégis mint zsírt árulni? Mert többet akartak rajta nyerni, de viszont
a zsír árát nyíltan nem akarták felemelni. Csak így hazugul, csalással nyertek tehát
rajta. De hamisított volt a sajt is, a tejföl is, a szájvíz és a fogkrém is, minden s mindent az
állam hamisított, mert hiszen õ gyártotta és árulta.
A régi kapitalisták nem merték mindezt megtenni, mert ezzel hitelüket és vevõkörüket
vesztették volna el, meg a hatóságok is elverték volna rajtuk a port. Most nem volt vetélytárs,
nem is lehetett, de hatóság se volt, illetve volt, de azonos volt a gyártóval és az eladóval, azaz
maga az állam volt a kapitalista. Ezért tehát szabadon garázdálkodhatott, s szabadon folytathatta
a közönséget kizsákmányoló üzelmeit.
De nem volt elég, hogy elvettek mindenkitõl földet, házat, üzemet, üzletet, mûkincset (tilos
volt az eladása), aranyat (értékének egy töredékéért be kellett szolgáltatni s elmulasztása a
legnagyobb kínzásoknak tette ki az illetõt, sokszor a végén végletes eltûnéssel); nem volt
elég, hogy állandóan becsapták és megkárosították a népet akkor, mikor akár élelmiszert,
akár ruhát vett, mint termelõt pedig úgy, hogy terményéért csak értékének egy töredékét fizett
ék, hanem a már 35 éves múltra visszatekintõ szovjetek átlag minden évtizedben bekövetkezõ pénzkicserélései, felülbélyegzései s pénzérték leszállításai mutatják, hogy átlag minden
évtizedben azokat is kifosztotta az állam mindenükbõl, akiknek csak pénzük volt, tehát mást
nem is lehetett tõlük elvenni. Tehát átlag minden tíz évben egy ilyen fajta érvágást is kapott a
munkások államának felszabadított, boldog közössége. Nálunk is ugyanez történt, mert a
rendszer elsõ évében minden pénz teljesen értéktelenné vált s az új forint behozatala után hamarosan
tizedére csökkent az értéke.
Nem csoda aztán, ha ennek és a már egyenesen kötelezõvé lett képmutatásnak és hazugságáradatnak megfelelõen még az a detektív is velem együtt szidta a rendszert, akit egyszer
az állam érdekei megvédésére ellenõrzésemre rendeltek ki, és ha mint papnak, még az állami
vállalatok pénztáránál fizetve is "Dicsértessék a Jézus Krisztus"-t suttogott fülembe a pénztárosnõ. Nem csoda, hogy Jézust dicsérték elõttem a vasutasok, postások, tanítók, tanárok; ezt
tapasztaltam a pesti városházán, megyeházán, sõt az ügyészségen is; tapasztaltam még rendõröktõl és nõi rendõröktõl is; hogy a Sztálin nevében harsogó nótát énekelve felvonuló lá-
nyokat magukra keresztet vetve láttam a templom elõtt elhaladni. Szintén a Jézus Krisztust
dicsérték a mellettük elhaladó papnak olyan úttörõk, akik alig látszottak a sok vörösségtõl. A
legnagyobb reakciósok voltak még azok, is akik az állami intézmények, üzemek vagy gyárak
kommunista ünnepeken való feldíszítését és vörös színbe borítását elvégezték. Megvetés, lenézés, undor és képmutatás, színlelés, hazugság mindenütt. (Annál vallástalanabb lett késõbb
a tõlük nevelt ifjúság. Kommunista ekkor se lett, csak vallástalan.)
Egymás után közvetítette a sajtó és a rádió azoknak a dolgozóknak a panaszait, akik
1956 után törvény adta joguknál fogva kiléptek a termelõszövetkezetbõl, de viszont bünteté-
sül nem kapták meg azt, ami nekik az elhagyott szövetkezetbõl addigi munkájukért járt, nem
kapták vissza bevitt gazdasági szerszámaikat, sõt földjeiket se, s ha igen, nem ott és nem
olyan minõségben, mint amit bevittek. A rádió ekkor mindig udvariasan, sõt hízelegve elismerte,
hogy sérelem érte õket, panaszuk jogos, de hogy igazukat meg is kapják, arról már
nem beszélt, annál kevésbé arról, hogy az önkényeskedõk és törvénysértõk el is veszik megérdemelt büntetésüket.
Az is elõfordult, hogy agyondicsérte az x tsz-t, melybe egymás után lépnek vissza a kilépett tagok s dicsérõen kiemelte, hogy mindez azért van, mert ennek vezetõsége megtartotta
"a törvényt" s a kilépõ tagoknak is igazságosan megadta azt, ami nekik járt.
Milyen rendszer az és hová jutott az az állam, melyben különleges dicséretet kapnak
azok, akik megtartják a törvényt, s mint követendõ, de úgy látszik ritkán található erényhõsöket állítják a közönséges emberek, illetve a közönséges tsz-ek elé? Minden más jogállamban
nem azok a kivételek, akik megtartják, hanem akik nem tartják meg a törvényt. De
jogállamban ezek a kivételek se ismeretesek, mert hiszen lappanganak a törvény és az állam
sújtó karja elõl. Hiszen ha tudnák, kik azok, már régen elintézték volna õket.
De nemcsak azt ismerte el a hivatalos állami propaganda, hogy csak a parasztok ellen
történtek és történnek sorozatos önkényeskedések és kizsákmányolások, akik a munkások állam
ának mégiscsak másodrendû, csak az ipari munkások után következõ irányítói és élvezõi,
hanem még azt is, hogy maguk az ipari munkások, tehát a diktatúra gyakorlói és államhatalom
birtokosai ellen is mindennaposak a törvénysértések. Például azoknak az egészségügyi
és életvédelmi elõírásoknak meg nem tartásában, melyeket az üzemekben a törvény elõír.
Egy falusi dolgozó meg amiatt panaszkodott a rádiónak, hogy már legalább 100 kilométert megtett kerékpárján az utánajárásban, mégse tudott hozzájutni a munkabéréhez még most
se. Világos tehát, hogy a munkásvezérek, a pártvezetõség, de nem a munkások s még csak
nem is a párttagok voltak a hatalom birtokosai. Õk gyakoroltak diktatúrát, az õ államuk volt
az állam, nem pedig a munkásoké. Így érthetõ minden, így valóban lehetséges a kizsákmá-
nyolás és a munkásokkal szemben elkövetett jogtalanság, de másképp nem.
Az is jellemzõ és érdekes, hogy törvény ide, törvény oda, alkotmány ide, alkotmány oda,
1953 végén egyszerûen nem terjesztettek költségvetést még az elé az országgyûlés elé se,
melynek tagjait nem a nép választotta, hanem a pártvezetõség nevezte ki. E költésvetésbõl
ugyanis mindenképpen ki kellett volna tûnni, mit ártott az országnak és mennyi milliárdjába
került a dolgozóknak az a baklövés, melyet 1953 folyamán elismertek és az a túlzott ipari politika,
melyet ekkor végre abbahagytak.
Rajk nálunk rögtön Rákosi után következett mind befolyásban, mind népszerûségben,
sõt ez utóbbiban talán még Rákosit is megelõzte. Emlékszem Rákosi egyik "nagyjelentõségû" beszédére, melyet többször szakított meg az Éljen Rajk!, Éljen Rajk! végeszakadatlan
ütemes kiáltozása éppúgy, mint az "Éljen Rákosi!"-é. Mikor aztán Rajk elhajolt az elõírt
szovjet politikától, azaz "összeesküvõ" lett, törvény elé állították és kivégezték. Ekkor egyszerre
az sült ki, hogy sose volt õszinte kommunista, még akkor se, mikor a párt oszlopos
tagja és belügyminiszter volt, sõt egyenesen az "imperialisták" kémje volt kezdettõl fogva.
(Titóról ugyanezt állapították meg Sztálinnal való összeveszése után.) Bizonyítékokat közöltek
még arra is, hogy a spanyol polgárháborúban is, melyben a kommunizmus oldalán küzd
ött, csak mint a kapitalisták kémje vett részt. Mindezeket egyébként ügye tárgyalásán maga
Rajk is elismerte.
De ugyanezek sültek ki a párt azon oszlopos oroszországi tagjairól is, akik Sztálin ellen
"esküdtek össze" és akiket Sztálin végeztetett ki. Õk is nyilvános tárgyalásokon vallották be
kém és áruló voltukat. Sztálin halála után arról a Beriáról állapították meg, hogy a kapitalist
ák és s nyugati imperialisták ügynöke és szolgálja volt, aki Sztálin után is még Malenkovval
egyenrangúan osztozott a hatalomban.
Õt egyébként már csak titkos tárgyaláson ítélték el, vele tehát már nem ismertették el szemé-
lyesen is a bûnét, mert arra már õk maguk is látták, hogy a hajdan oly megrázó és meggyõzõ erõvel ható nyilvános beismerések teljesen elvesztették már meggyõzõ erejüket. A közvélemény
már semmit se ad rájuk, sõt elõre tudja, hogy a vádlottak hogy fognak viselkedni és mit fognak
mondani. Csehszlovákiában Slansky volt szinte azonos fogalom a párttal és a kommunizmus
eszméjével, s végül róla is kisült, hogy mindig az eszme és a párt ellensége volt.
De ezek után komoly ember hogy vehette komolyan a pártot és vezetõit, és hogy becsülhette
õket? Hát hiszen erkölcsi lebukások másutt is elõfordulnak (még az Egyházban s a papság soraiban is), de másutt nem azok buknak le, akik az eszme legtiszteltebbjei és fõ erõsségei
voltak. Ilyesmi legfeljebb megrázó kivételként fordulhat elõ, nem pedig szinte szabályként.
De ilyenkor se az sül ki rólunk, hogy már akkor is árulók, sõt az ellenség kémjei voltak, mikor
még hõsök voltak, hanem hogy késõbb botlottak meg.
De hogy a kommunizmus nagyjai már eredetileg is kémek, vagy legalábbis aljas banditák voltak, azt csak úgy lehet megmagyarázni, hogy a kommunizmus vagy állandó és rendszeres
rágalmazással dolgozik, kígyót-békát kiáltva azokra, akiknek befeketítése a rendszer,
illetve jelenlegi vezetõinek érdeke, vagyis hogy nem igaz ez a kémség és banditaság; vagy
pedig valóban az emberiség történetének legvisszataszítóbb erkölcsi szörnyei játszhattak és
játszanak a bolsevizmusban vezetõ szerepet. Ezt az õ rendszerük, erkölcsiségük és berendezkedésük lehetségessé teszi is számukra. Ugyanazokról ugyanis, akikrõl a pártsajtó azt állapítja
meg, hogy emberi bõrbe bújt erkölcsi szörnyetegek (Rajk, Slansky, Tito, Beria, sõt még
népünk nagy tanítója, Rákosi, sõt maga a nagy Sztálin is!), ugyanez a pártsajtó évekkel
elõbb még mint a munkásság legtiszteltebb vezéreirõl és az eszme legodaadóbb harcosairól
zengett ugyanazokról dicshimnuszokat. Ezzel egyúttal azt is elárulták, mennyit lehet adni az
õ állításaikra, a pártsajtóra és a pártpropagandára. Pedig hát ez a propaganda úgyszólván az
egész rendszer alapja.
Azokról az orvosokról, akiket Sztálin kevéssel halála elõtt letartóztatott, mert a párt vezetõinek láb alól való eltevésére alkottak bûnszövetkezetet és akik e bûnüket fogságukban
már töredelmesen mindnyájan be is vallották, kevéssel Sztálin halála után maga Malenkov és
a pártpropaganda állapította meg, hogy ártatlanok és a beismerõ vallomásokat csak a rendõri
brutalitás csikarta ki belõlük. Mit szóljunk az olyan rendszerrõl, mely ilyesmiket kénytelen
önmagáról elismerni?
Nálunk a falurádióban másról se hallottunk, mint a szovjet fejlett agrotechnikai módszereir
õl és hogy a szovjet mezõgazdaság a legfejlettebb mezõgazdaság a világon. A külföldrõl
oda hívott érdeklõdõknek valóban olyan kolhozokat mutogattak, hogy elállt tõlük a szemük-szájuk. Aztán 1953-ban az illetékes miniszter nyilvánosan ismeri el, hogy az orosz mezõgazdas
ág még annyit se termel még ma se, mint a cári kor utolsó éveiben, és valóságos vészkiált
ást hallat, hogy a mezõgazdálkodás eme csõdje a szovjetek fõ problémája, s ha változás nem
történik, végzetes következményei lesznek. Nem azt jelentette-e ez magyarul, hogy hivatalosan
is elismerték, hogy az addigi szovjet propaganda minden szava hazugság volt?!
Mit csináltak volna õk azzal, aki 1949-ben vagy 1950-ben azt merte volna állítani, hogy
az ötéves terv csalás, vagy akár csak elhibázott, túlméretezett és megvalósíthatatlan? S 1953-
ban maga a kormány ismeri ezt el! De azért nem bukik meg miatta, sõt a hivatalos propaganda
egyenesen dicsõségként könyveli el, hogy ezt beismeri és mostantól kezdve nem a minden
áron való iparosítás, hanem az életszínvonal emelése a párt programja.
Pedig hát mit vétkeztek a dolgozók ellen azok, akik fizetésjavítás, vagy legalább lakásépítés helyett most már a tõlük is haszontalannak és elhibázottnak kijelentett alkotásokra
dobták ki a dolgozóktól kisajtolt milliárdokat?
Mivel elõször a tsz-ekbe még be nem lépett parasztság üldözése, sõt tönkretétele rosszul
sült el s a párt vezetõi belátták, hogy a magyar mezõgazdaságot is csõd fenyegeti, ha a parasztságot a sok törvénytelen üldözéssel, igazságtalansággal és kiszipolyozással végleg elkeser
ítik, emiatt a jelszó a parasztságnak való kedvezés lett, a hivatalos pártpropaganda szintén
olyan szégyenletes visszaéléseket és törvénysértéseket ismert el a múltból nyilvánosan a
pártfunkcionáriusok részérõl, hogy végleg kompromittálta a pártot azok elõtt, akik önállóan
gondolkodni tudtak s mertek. Hiszen tulajdonképpen azt ismerték el õk maguk, hogy egész
eddigi kormányzásuk és eljárásmódjuk úgyszólván merõ törvénytelenségbõl állt s õk voltak
elsõsorban azok, akik a saját törvényeiket lábbal tapodták. 1961-ben aztán újra kolhozokká
alakították át erõszakkal az országot, mégpedig most már teljesen.
Az alkotmány 71. cikkelye azt mondja, hogy az alkotmány mindenkire kötelezõ. Láttuk,
hogyan tartották meg ugyanezen alkotmányt akkor, mikor a vallásszabadság védelmérõl volt
szó. "Hagyjuk csak azt az alkotmányt!" - mondta az esztergomi gimnáziumi igazgató (és
minden gimnáziumi igazgató), mikor irodájába hívatta a diákot azért, hogy miért jár vasárnap
templomba, s mikor a diák arra hivatkozott, hogy ezt a jogot neki az alkotmány biztosítja.
A földbirtokosoknak is kárpótlást állapított meg a törvény az elvett földekért, sõt még azt
is megállapította, mennyi legyen ez a kárpótlás. S vajon melyik földbirtokos kapott kárpótl
ást? Sõt volt-e csak eszük ágában is azoknak, akik ezt a törvényt hozták, hogy valaha majd
fizetnek is? A késõbben elvett gyárakért, sõt kisipari mûhelyekért és felszerelésükért is kárp
ótlást ígért a törvény, de itt már csak általánosságban beszélt, a kárpótlás mennyiségérõl már
nem szólt. Ekkor már nem is vette "a törvény" e részét komolyan senki; se a kifosztottak, se
azok, akik kifosztották õket.
De ezek a földbirtokosok, gyárosok, sõt kisiparosok legalább ellenségek voltak, s az ellens
éget, az osztályellenséget, gyûlölni, és készakarva tönkretenni, kommunista erény, sõt
kötelesség. De 1953-ban, a népnek való kedvezés korszakában, ugyancsak hivatalosan, a
kommunista sajtó- és rádiópropagandából tudhattuk meg, hogy egész eddig (tehát a nép
uralmának teljes 8 éve alatt) azokkal a dolgozó parasztokkal és munkásokkal is milyen gyal
ázatos kegyetlenségeket és törvénysértéseket követtek el, akik a kommunista eszme szerint
nem ellenséget jelentettek, hanem a rendszer két tartóoszlopának egyike voltak s így - legal
ább elméletben - õk voltak az ország urai s a rendszer minden intézkedése és törvénye tulajdonk
éppen értük volt.
Napról napra egyenesen elképesztõ eseteket olvashattunk a Szabad Népben vagy hallgathattunk
a rádióban annak bizonyítására, hogy eddig mennyire nem volt pártdemokrácia;
mennyire nem szólhattak bele a párttagok a pártvezetésbe, s mennyire róluk, nélkülük kormányoztak; hogy nemcsak a pártfunkcionáriusok önkényeskedtek és basáskodtak a párttagokkal,
hanem a hatóságok is az ügyfelekkel és az állami üzletek alkalmazottai is a vevõkkel.
Tõlük, maguktól tudtuk meg, hogy mindennapos dolog volt, hogy sokkal több beszolgáltat
ást követeltek és csikartak is ki a parasztoktól, mint amennyi járt "a törvény szerint", s
nemcsak a kulákoktól (akikkel szemben a törvénytelenség a kommunista elvek szerint csak
természetes), hanem a kisparasztoktól, sõt olyan kisparasztoktól is, akik lélekben a párt emberei
voltak.
Megszólaltattak a rádióban egy olyan dunántúli kisparasztot, aki azt mondta, hogy velem
csak meg lehetett elégedve a párt és elsorolta érdemeit: párttagságát, a mezõgazdasági munk
ákban való mindenkori elsõségét, s hogy a beszolgáltatásban is mindig elsõ volt a faluban és
- panaszkodik - mégis egy évben kétszer is elvitték tõlem a csak egyszer járó beszolgáltatást,
azzal érvelve, hogy ahol nincs, onnan nem vihetünk, onnan kell vinnünk, ahol van.
Aztán ugyancsak a hivatalos propagandából tudtuk meg, hogy az a hallatlan dolog is
mindennapos volt - el se hinné az ember, hogy még ez is lehetséges -, hogy a szerzõdéses
termelõk sokkal kevesebbet kaptak a termelt növényekért, mint amennyi a szerzõdésben elõ
volt írva. Ez aztán már igazán kizsákmányolás! De jellemtelenség és szerzõdésszegés is, melyet a
nép állama követett el a nép ellen, hiszen a nép államával " országában ilyesminek még a
gondolata is lehetetlen lett volna. Hiszen ott volt a szerzõdés, mi sem lett volna könnyebb,
mint a szerzõdésszegés bizonyítása s így a bíróság ugyancsak elbánt volna azzal a galád termeltet
õvel. Most azonban ugyanaz az állam rendelkezett a bírósággal is, akivel a dolgozók a
szerzõdést kötötték s azért a helyzetet ismerve, még csak eszébe se jutott a galádul becsapottak
egyikének se, hogy igazát bírósági úton meg is próbálja érvényesíteni.
Megtudtuk azt is, hogy az is szabály volt, hogy azok a tsz-tagok, akik földjüket bevitték
a szövetkezetbe, földjük után nem kapták meg azt a járadékot, amit ígértek nekik, s ami a
szövetkezet szabályai szerint is járt nekik. Még 1953-ban is, mikor már ezt el volt szabad panaszolni,
sõt az állam is - hogy a parasztságnak kedvezzen - szintén hangot adott a panaszoknak
(addig panaszkodni se volt szabad és nem is lehetett) s hangsúlyozta, hogy mennyire
igazuk van a megkárosítottaknak, azt azonban sose ígérte nekik még ekkor se, hogy ami jár
nekik, azt - legalább most, utólag - meg is kapják, annál kevésbé, hogy most aztán már meg
is büntetik azokat, akik a törvényt megsértették és õket megkárosították.
1956-ban végül már magáról Sztálinról állapították meg, hogy hiú volt, erõszakos volt,
zsarnok volt, sõt vérszopó zsarnok és bandita volt, aki vetélytársat nem tûrt maga mellett, s
hogy ezeket láb alól eltegye, minden elképzelhetõ eszközt felhasznált, sõt meggyilkoltatta
még a saját feleségét is. Ellenfelei sokszor a kommunizmus legdicsõbb képviselõi voltak s
mégis õ nemcsak életüket vette el, hanem a becsületüket is, mert kínzásokkal és a bûnügyi
technika minden elképzelhetõ eszközével arról is gondoskodott, hogy bûnös, becstelen és
áruló voltukat õk maguk ismerjék el.
Ezen elképesztõ leleplezéseket úgy adták elõ, mint a párt érdemét, s a leleplezések után
is egész természetesnek tartották, hogy maga az eszme és az ezt képviselõ párt (az az eszme,
melyet maga Sztálin is vallott és az a párt, melynek vezére Sztálin volt s melyre támaszkodva
gaztetteit elkövette) azért így is szent és sérthetetlen s az emberiség üdve továbbra is csak
eme eszmétõl és ettõl a párttól várható.
Pedig hát a bolsevizmus történetét egész Sztálin leleplezéséig nem lehet a sztálinizmustól elválasztani, mert a kettõ egy és ugyanaz. Ezen állítás igazságát senki se tagadhatja, aki a
bolsevizmus Sztálin uralma alatti irodalmát, napi sajtóját, folyóiratait, rádióadásait, propagand
áját, tehát közéleti megnyilvánulásának dokumentumait áttanulmányozza. Ha a sztálinizmust
elítéljük, akkor a bolsevizmust is el kell ítélnünk; ha a sztálinizmusról megállapítjuk,
hogy zsarnok volt, akkor a bolsevizmusról is meg kell állapítanunk ugyanezt; ha a sztálinizmus
használt becstelen, sõt csak banditákhoz méltó eszközöket, akkor a bolsevizmus használta õket.
Hiszen még azok maguk is, akik Sztálint leleplezték, azelõtt tagadhatatlanul ennek a
zsarnok, gyilkos, hazug, rágalmazó, hóhérokkal, kínzókamrákkal és rágalmakkal dolgozó s a
világot becsapó sztálinizmusnak voltak a kiszolgálói, funkcionáriusai s fõ tényezõi. Ha õk
gáncstalan lovagok, miért szolgálták ezt a banditarendszert egész addig, míg Sztálin élt, s miért dicsõítették maguk is azt, akirõl tudták, hogy annyira sátáni, hogy még banditáktól is sok
lenne.
Ne feledjük ugyanis, hogy egész addig, míg Sztálin élt - pedig hosszú évtizedeken át élt
- kivétel nélkül minden kommunista, akár Oroszországban, akár a világ bármely más országában nem azt hirdette, hogy Oroszországban egy mindenre képes zsarnok uralkodik rágalmakkal,
gyilokkal, kínzókamrákkal és becstelenséggel, hanem hogy Oroszországban földi
paradicsom van és ott maga a felszabadult nép intézi a maga boldog sorsát.
Mit szóljunk, ha utána maga a kommunista vezetõség állapítja meg, hogy mindez szemtelen
hazugság volt, s a kommunizmus évtizedeken át hazudott, tudva valótlant mondott, írt
és hirdetett, azaz a népet és a világot becsapta és rosszhiszemûen félrevezette. Vajon lehet-e
az ilyen rendszer jó, kivált mikor magát az elpusztult Sztálint becstelenségében, banditizmus
ában és világcsalásában is kiszolgálták?
Vigasztalásul azonban azt mondták, hogy mostantól kezdve áttérünk a tiszta leninizmusra.
Ámde lehetséges-e ez, ha ugyanazok térnek át erre a most már jó rendszerre, akik eddig a
rossz tényezõi voltak, de viszont míg annak kiszolgálói voltak, akkor is azt hazudták a dolgoz
óknak, hogy ez a rendszer az õ boldog paradicsomuk?
Sztálin leleplezésére a bolsevisták többek között azért szánták el magukat, hogy azt a Tit
ót kiengeszteljék, aki már jóval elõbb szembeszállt ezzel a Sztálinnal (de persze nem azért,
mert magasabb erkölcsi érzékkel bírt nála, hanem azért, mert két dudás nem fért meg egy
csárdában), s így a kommunista internacionálénak visszaszerezzék. Nem a kommunizmusnak,
hanem egyedül Sztálin zsarnokságának tulajdonították ugyanis Jugoszlávia s általában a
csatlós államok függetlenségének megsértését Oroszország részérõl.
De hogy "a tiszta leninizmustól" mennyit várhatunk e tekintetben, azt mutatja annak az
elvtársnak a magyar kommunista sajtóban már ismételten közölt beszámolója Leninnel való
találkozásáról, aki tagja volt annak a magyar kommunista küldöttségnek, mely 1919-ben járt
Moszkvában a magyar tanácsköztársaság részérõl.
Itt ez a szemtanú többek között megemlíti, hogy Lenin statisztikai adatokat kért tõlük
Magyarország gazdasági s szociális viszonyairól s mindjárt villogó szemekkel, fenyegetõen
tette hozzá, hogy aztán ne ám hamis adatokat küldjenek, mert akkor - mondta fenyegetõen -
jaj lesz maguknak!
Kérdem, hol itt a pártdemokrácia, hol itt Magyarország függetlenségének tiszteletben
tartása? Mi címen meri az orosz tanácsköztársaság vezetõje a magyar tanácsköztársaság megbízottjait, mint alantasait kezelni? Hogy mer nekik parancsokat osztogatni s mindjárt meg is
fenyegetni õket, ha a parancsot nem hajtják végre lelkiismeretesen?
Lenin csak orosz pántfunkcionáriusokkal beszélhetett volna így, sõt még azokkal is csak
akkor, ha a pártdemokráciát éppoly gyalázatosan és felháborítóan megszegte, mint Sztálin,
a sötét zsarnok. A zsarnokság, az autokrataság, a pártdemokrácia lábbal taposása, tehát nem
Sztálin személyéhez, hanem a bolsevik istentelenséghez, ösztönösséghez és féktelenséghez
tartozik (melynek magyar képviselõinek bizonyára Lenin is azért beszél ilyen sértõ és megalázó hangon, mert ismeretlenül is nagyon jól ismerte õket).
Tessék megnézni Lenin képét. Sokkal visszataszítóbb, sokkal sátánibb, mint Sztáliné.
Hogy várhatnánk hát éppen tõle nagyobb önuralmat, nagyobb emberbecsülést, nagyobb szer
énységet, tehát nagyobb pártdemokráciát, mint Sztálintól?
Ugyanezt kell mondanunk magyar viszonylatban is. Rákosi elítélésével, Rákosi végzetesen
nagy hibáinak elismerésével nemcsak Rákosit ítéljük el, hanem az egész magyar kommunizmust, mert az személyétõl elválaszthatatlan, kit megtettünk a magyar nép nagy tanítójának
és a magyar anyák legnagyobb szülöttének, "drágának" és "apánknak".
Ha Rákosi hibázott, akkor az egész magyar kommunizmus hibázott; ha Rákosi megszegte
a pártdemokráciát, akkor maga a rendszer szegte meg; ha Rákosi rágalmazott, kínzott, gyilkolt
(Rajkot, Mindszentyt), akkor a párt tette mindezt s a párt volt az a becstelen is, aki ezt a
nagy Rajkot, a kommunista jellem e megtestesülését még arra is rákényszerítette, hogy elismerje
magáról, hogy egész életében mindig aljas volt, s a pártot is csak becstelenségbõl szolgálta.
Nem feledjük, hogy a Rajk-perben egész Magyarország dühöngött, toporzékolt a vádlottak
ellen. Tessék elõvenni az akkori újságokat vagy magnetofonszalagokat! Nem is engedik a
párt lapjait elõvenni. A könyvtárakban külön engedély kell használatukhoz.
De az se segít a párton, hogy Rákosi helyett most egyszerre Rajk lesz az igazság, a becsület és a párt méltó képviselõje, mert ne feledjük, hogy Rajk hosszú idõn át belügyminiszter
volt, tehát õ csinálta, vagy legalábbis elsõsorban õ volt a felelõs mindazokért a gyilkolásokért
és az azokat megelõzõ kínzásokért és a vádlottaknak a nyilvános tárgyalásokra való preparálásaiért, melyeket a párt történelme e legsötétebb korszakában elkövettek. Mikor tehát ké-
sõbb Rákosi részérõl neki ugyanez lett az osztályrésze, csak azzal bûnhõdött, amivel
vétkezett.
Nem a rendszer megváltozása volt tehát ez, hanem egyszerû, önzõ manõver Tito kiengesztelésére és visszaszerzésére. Ugyanakkor például egy szavuk se volt Mindszenty prepar
álóinak megbélyegzésére, mert ez Titót nem érdekelte, hiszen õ ugyanezt tette Stepinac
bíborossal.