A második jellegzetesség volt a kommunizmusban a gonoszság, a lelkiismeretlenség és a
cinizmus olyan töményítettsége, hogy másnak nem nevezhetjük, mint sátániságnak. Ha
ugyanis maga a sátán jött volna a földre, az se csinált vagy csinálhatott volna semmit másk
épp, mint azt és úgy, ahogyan a bolsevizmus uralma alatt szemünk láttára lefolyt.
Elõször is az egész rendszer alapvonása és fõ irányítója volt a gyûlölet. Nem is lehetett
ez másképp, mert hiszen már az elméleti marxizmusnak is ez a lényege. Az osztályharc alapján áll ugyanis, harcolni pedig csak gyûlölet alapján lehet. Aki szeret, az nem harcol. A marxizmus
ellenség, az osztályellenség ellen küzd, annak legyûrését tekinti céljának, az pedig
világos, hogy aki ellenség, azt gyûlölni kell. A marxizmus nem is csak azt állapította meg az
ellenségrõl, hogy káros és ezért kell pusztulnia, mert hiszen valaki úgy is lehet káros, ha maga
egyénileg nem bûnös, hanem csak a közérdek kívánja a pusztulását, hanem azt is, hogy
bûnös és gonosz is egyúttal, akit nemcsak gyûlölni kell, hanem akit gyûlölni munkáserény,
sõt kötelesség.
A kapitalista, a tõkés, a gyáros, a gazdag a marxista ideológia szerint mindig gonosz is
egyúttal, mégpedig csak õ bûnös, csak õ gonosz, a munkás soha. A munkás, a vagyontalan e
tan szerint nem is lehet rossz vagy bûnös, legalábbis errõl a marxizmus irataiban és szónoklataiban
szó sincs, ott ennek még a lehetõsége se merül fel soha.
A vagyontalan munkás nem azért, sõt még csak nem azért is van az anyagiakért való
küzdelemben alul, mert lusta, könnyelmû vagy kényelmes; még csak azért se, mert tehetségtelen,
élhetetlen vagy ügyetlen; még csak azért se, mert talán az apja volt ilyen, hanem egyedül
azért, mert a tõkés, a munkaadó kegyetlen, kapzsi, lelketlen és önzõ. Ezért aztán mindenáron
el kell vele bánni, de még az írmagjával is. "Ez a harc lesz a végsõ, csak összefogni hát!"
És Sztálin és Rákosi Mátyás minden porcikájában végre is hajtotta az elméletet. Már a
legelején, a földosztáskor, nemcsak a címet s a rangot vették el a fõnemességtõl, hanem a vagyont
is, mégpedig kártérítés nélkül. És nemcsak a szántóföldet, melyet ki lehetett osztani, s
így vele a kisembereket a rendszernek megnyerni, hanem az erdõket is, amelyeket nem osztottak
ki és a parkot és a kastélyt is. A bútorokat és az ingó értékeket akkor elméletben még
nem vették el, de viszont tûrték, sõt izgatásukkal elõmozdították, hogy a kastélyt felgyújtsák
s így ezek is elpusztuljanak, s ha ez nem történt meg, hogy kirabolják.
Elõször a földbõl is meghagyták 100 holdat, de csak azoknak, akiktõl 1000 holdnál kevesebbet
lehetett elvenni. Az ezerholdasoknak nem hagytak semmit. Az ezerholdasokkal más
céljuk tehát nem lehetett, mint csak az, hogy éhen pusztuljanak, mert hiszen igazi ördögi
cinizmussal kivándorolni se engedték õket, még az ország területének elhagyását is hazaárulásnak, fõbenjáró bûnténynek tekintették. Állandóan azzal dicsekedtek, hogy náluk nincs
munkanélküliség, de viszont ezek a kifosztottak, ezek a magasból leesett szerencsétlenek
munkát se kaphattak, mert hiszen az osztályellenséget nem volt szabad beereszteni az üzemekbe,
nehogy szabotáljanak és bomlasszanak.
Csak egy maradt meg e szerencsétlenek részére: a pesti lakásuk (már akinek nemcsak vid
éki kastélyában, hanem Pesten is volt lakása) és annak felszerelése (már amennyiben nem
pusztult el a fõváros hosszú ostromakor és ami abból megmaradt, azt nem vitte el a "felszabadító"). Néhány év múlva azonban az otthonukat is elrabolták tõlük, sõt egyedül megmaradt
szabadságukat is, vitték õket kényszerlakásba, eldugott falvak és tanyák vizes, padlótlan kuck
óiba vagy fészereibe, sokszor öregen és betegen, ahol napszámból vagy a falusiak irgalmából kellett tengetni nyomorult életüket.
Ha csak a kommunizmus egyedül üdvözítõnek tartott eszméi vezették volna azokat, akik
mindezt tették, nem pedig a sátáni gyûlölet és az irgalomnak teljes hiánya; ha azért tettek volna
mindent, mert azt hitték, ez az okos és csak ezen a módon lehet segíteni a dolgozók millióin, akkor ezeknek a kifosztottaknak, vagy legalább öregjeinek és betegeinek legalább valami
szerény kegydíjat juttattak volna, sõt ha emberség és igazságszeretet lett volna bennük,
akkor részvéttel is lettek volna irántuk s udvariassággal próbálták volna legalább némileg ellensúlyozni azt a kárt, melyet a köz érdekében kénytelenek voltak nekik okozni s egyúttal
meghálálni nekik, hogy ha kényszerbõl is, de mégiscsak oly nagy értékkel járultak hozzá a
nép vagyona gyarapításához.
Nem. Nekik még ezért is külön gyûlölettel fizettek, mintha csak azt akarták volna vele
bizonyítani, hogy lelkiismeret-furdalásuk elhallgattatására járnak el így, s hogy õk maguk is
teljesen tisztában vannak vele, hogy eljárásukkal nem a társadalmi igazságosságnak akarnak
eleget tenni, hanem egyedül csak gyûlöletüknek, rabló ösztöneiknek s gonoszságuknak. Ha
mindehhez még hozzávesszük azt is, hogy a mûvelt külföld felé szemfényvesztésül még a saját földosztó törvényükben is benne volt, hogy az elvett földekért kártérítést fognak fizetni,
sõt még az is pontosan meg volt szabva, hogy mennyit, s hogy ennek ellenére egy fillért se
adtak senkinek, s mikor a törvényüket hozták, õk már akkor is nagyon jól tudták, hogy nem
fizetnek majd semmit, aztán kifosztásuk után még állást se adnak nekik, hogy dolgozhassanak,
s végül még lakásukból is lehurcolták és az elmaradott, fátlan s így tüzelõtelen magyar
puszta lakóivá tették õket, de még ott is a legnyomorultabbakként s a nyomor, a fázás mellett
még a rendõrségen való jelentkezés megalázásával és nyûgével is súlyosbítva, akkor joggal
kérdezhetjük: eljárhatott volna-e maga az eleven sátán is ennél gonoszabban?
Mindezt lélektanilag csak azzal lehet magyarázni, hogy maguk is annyira tisztában voltak
eljárásuk igazságtalanságával és lelketlenségével, hogy maguk se tudták még csak elhinni
vagy elképzelni se, hogy ezek az emberek nekik valaha meg is bocsáthassanak, s ha üzemeikbe
befogadják, vagy legalább szabadon élni hagyják õket, ne minden szavukkal és tettükkel õ
ellenük dolgozzanak.
A maguk szempontjából azonban igazuk volt: Ha elbánsz ellenségeddel, gyökeresen bánj
el vele. Ez a siker titka. Szegény Habsburgok mindig csak félig bántak el vele, sõt még félig
se. Ez a megsértett, de meg nem semmisített ellenség aztán ugyancsak megrágalmazta õket.
Ez szintén egész munkát végzett s írmagját se hagyta a katolicizmusnak. (Németországban
csak azért van katolicizmus is, mert fejedelmei egy része katolikus volt (Habsburgok és a
Wittelsbachok egy része), nem pedig azért, mert protestáns fejedelmei a maguk területén nem
végeztek 100%-os munkát.)
A nagybirtokosok után jöttek a gyárosok és a bankárok, azaz a pénz emberei, a tulajdonk
éppeni kapitalisták. (Jellemzõ, hogy õk csak a mágnások után jöttek. Pedig hát a kommunizmus
elsõsorban nem a parasztok, hanem a városi munkások diktatúrája volt.) A
marxizmus nem a földbirtokosok, hanem elsõsorban a tõkések ellen keletkezett, s így a gyárosok és bankárok voltak a fõ ellenség. Mivel azonban ez a vagyon elsõsorban zsidó vagyon
volt, míg a nagybirtokosoké nemcsak keresztény, hanem nálunk egyenesen katolikus vagyon
volt, ez gyûlöltebb volt elõttük, mint az a vagyon, mely az õ munkásaikat zsákmányolta ki. A
pénz emberei egyébként se vesztettek annyit, mint a katolikus földbirtokosok, mert hiszen
nekik ingó volt a vagyonuk java, melyet meg lehetett menteni. Mire jött a katasztrófa, nagy
része már külföldön volt. Õk ki is tudtak menni majdnem mindnyájan s bizonyára ott nem is
nyomorognak.
A gyárosok után jöttek a középbirtokosok, sõt velük együtt még a jobb módú kisgazdák,
a "kulákok" is, azzal a száz holddal, amit a törvény meghagyott nekik (sõt a kulákoknak
még 300 holdat is, ha egyébként volt annyi). Most még azokat is kiforgatták és kifosztották
belõle, akiknek csak 30 hold volt. Úgy kezelték õket, mint a lelki bélpoklosokat. Akik veszélyes (például a szerb) határ közelében laktak, azokat ezen a címen fosztották meg nemcsak a
földjüktõl, hanem még lakásuktól és szabadságuktól is és lettek az ország más részében, melyet
azonban nem õk választottak ki, rabszolga-kényszermunkások. A többieket a lehetetlenre
fokozott adóval és beszolgáltatásokkal tették tönkre.
A kulákot gyûlölnie kellett mindenkinek, mert aki kulák volt, az egyszerûen nem lehetett
jó ember, de még közepes, azaz tûrhetõ se, az csak gonosz lehetett. Aki azt gondolta,
hogy kulák is lehet jó, ha akár csak kivételesen is, az politikailag mûveletlennek számított,
sõt megbízhatatlannak. A kis- és középparaszt ellen (egyenlõre) csak akkor léptek fel, ha beadását vagy az elõírt õszi munkát nem teljesítette idejében, a kulák ellen azonban mindenk
éppen, mert neki éppen az volt a bûne, hogy kulák és ez a fogalom nem fért össze a
bûntelenséggel.
Aztán ott voltak a papok. Ezek még nagyobb ellenségek voltak, mint a kulák, csak elbánni
nem mertek velük úgy, mert mögöttük egyenlõre még tömegek voltak. Hogy ne sokáig legyenek
mögöttük, minden nap gondoskodtak egy-egy közleményrõl, mely õket volt hivatva
meggyûlöltetni. Akinek egyébként pap rokona, jó ismerõse vagy barátja volt, ez számára a
legrosszabb pontot jelentette. A félénkebbek (és hol voltak a nem félénkek?) még egy papi
ruhás ember lakásukon való látogatását is végzetesnek tartották magukra nézve.
Jellemzõ azonban, hogy a párt egyúttal hízelgett is ezeknek a papoknak. Jól tudták ugyanis,
hogy õk maguk mennyire gyöngék s mennyire nincs talajuk a tömegek között és hogy azt
a hitet is mennyire elvesztették már, ami legalább az ipari munkásság körében azelõtt megvolt.
Ezért a papság felé ideiglenesen azt a taktikát is követték, hogy egyenlõre egyúttal hozzájuk is simultak. Nyilatkozatokat közöltek tõlük s templomokat jöttek tatarozni. Ahol
azonban nyeregben levõnek gondolták már magukat (vagy például a párt bizalmas utasításaiban,
mely nem került a nyilvánosság elé), ugyancsak kimutatták foguk fehérjét, s ugyancsak
elárulták igazi érzelmeiket.
A szerzetesekkel ugyanúgy bántak, mint a grófokkal, de taktikából s álnokságból nem
léptek fel mindjárt ellenük, hanem csak akkor, mikor már a grófok, sõt a kulákok is el voltak
intézve. Ekkor elõször feloszlatták és kifosztották õket mindenükbõl, aztán azoknak, akik felszentelt
papok voltak, megtiltották a papi mûködést és a papi ruha viselését s még misézniük is
csak titokban volt szabad. Aztán megtiltották azt is, hogy volt szerzetesek nagyobb számban
együtt dolgozhassanak még akkor is, ha már világi foglalkozást ûznek. Még az olyan apácákat is egymás után fogdosták össze és vitték kényszermunkára, akik egyedül éltek egy-egy
plébánián, mint a plébános segítõi. Pap és apáca se lehetett nem gonosz s nem népellenség,
még kivételképpen se. Õket minden igazi kommunistának gyûlölnie kellett és ellenõriznie,
mint a nép ellenségét, aki káros mûködést fejt ki és a kommunista boldogulást akadályozza.
Mikor a nagykanizsai piaristákat éjszaka megrohanták s még azon éjjen más városok
szerzeteseivel együtt Hatvanba szállították, de viszont épp akkor Hatvanban az ottani ferencesek
feloszlatása és elhurcolása miatt helyi lázadás, illetve tüntetés tört ki, a hatvani kommunista
politikai rendõrség a tüntetésért a Nagykanizsáról és máshonnan éppen odahurcolt
szerzetesek kínzásával (a meztelen talpukra való verésekkel stb.) állt bosszút azon a címen,
hogy miért izgatták fel a népet (!).
Olyan fokú volt ez a kínzás, hogy egyikük, akivel beszéltem, még évek múlva se mert
kimenni az utcára, s arra a kérdésemre, hogy véleménye szerint meddig tart még ez a helyzet,
a legnagyobb rémülettel kijelentette, hogy világos, hogy változásról még csak szó se lehet soha,
mert a jövõ útja a kommunizmus. Mikor aztán hasonló eszközök használatával a hatvani
tüntetés természetesen igen hamar elült és a megkínzott, odahurcolt szerzetesek is végül fel
merték hozni mentségükre, hogy õk nem lehetnek részesek az itteni tüntetésben, hiszen csak
most hurcolták õket ide az ország másik végérõl, egyszerre kínzóik is olyan józanok s tárgyilagosak
lettek, hogy még bocsánatot is kértek tõlük (ha ugyan az illetõ piarista ezt nemcsak
azért mondta, hogy jóvá tegye azt a borzalmas bûnét, hogy a kínzásról, ha csak négyszemközt is, beszélni merészelt, melyre természetesen ugyancsak nehezen szánta rá magát, sõt
csak véletlenül csúszott ki belõle).
A gyûlölet annyira lényege volt a rendszernek, hogy minden beszédjükben, írásukban,
propagandájukban, "népnevelésükben", szemináriumukban, pártiskolájukban, üzemi vagy
röpgyûlésükön hangsúlyozták, hogy az ellenséget gyûlölni kell, mégpedig "izzóan" (sõt "a
fehér izzásig") gyûlölni kell s neki soha nem kell megbocsátani. A plébánosoknak még az is
megbocsáthatatlan bûnük volt s reakciósságuk kétségtelen bizonyítéka, ha a plébániájuk területére internált szegény fõvárosi kitelepítettekkel törõdtek, például egyházközségi pénzbeszed
õül alkalmazták némelyiküket, sõt ha barátkoztak velük. Pedig az igazi kereszténynek
mindig a szenvedõk a legjobb barátai még akkor is, ha az a szenvedõ azelõtt ellenség volt, s
még akkor is, ha tényleges bûnéért szenved. Õk azonban ezt nem tudták megérteni, annyira
különbözött az eszmeviláguk a kereszténytõl. Õk az Egyháztól és a papoktól is megkövetelt
ék, hogy gyûlölje azokat, akiket õk gyûlöltek, s neki is megtiltották, hogy irgalmas legyen
vagy megbocsásson, vagy könnyeket letöröljön.
Aztán hogy gyûlölték Amerikát s milyen gyûlöletet szítottak ellene! Ez a gyûlölet teljesen
megváltoztatta a régen szokásos udvarias diplomáciai stílust (bár Amerika dicséretre
méltóan s bámulatos önmérsékletre vallóan ebben nem volt hajlandó utánozni õket). Régen a
diplomáciában még azt se mondták az ellenfél állítására, hogy nem igaz, hanem helyette finomabban,
hogy valótlan. A szovjetnek minden második szava az volt, hogy aljasan hazudik
és rágalmaz (ti. az ellenfél), azaz mindig és mindenben csak a lehetõ legrosszabbat voltak
képesek az ellenfélrõl feltenni s ezt nemcsak feltették és gondolták, hanem ki is mondták, sõt
dühösen ordítozták és százszor és ezerszer mindig újra meg újra ismételték, mintha csak azt
akarták volna jelezni, hogy maguk is tudják, hogy nincs igazuk s ezért az igazságot az álland
ó ismétléssel és a nagy hanggal akarják pótolni.
Ha valaki nem mond igazat, annak oka lehet a hazugság, tehát rosszakaratú nem igazmond
ás, de lehet oka a tévedés is, mikor jóhiszemûséggel van dolgunk. A szovjet csak az elsõt tartotta lehetségesnek. Neki minden valótlan állítás hazugság volt, sõt szemenszedett és
elvetemült hazudozás, bizonyára azért, mert õ maga csak rosszhiszemûen szokott valótlant
mondani, sose tévedésbõl. Ha valakire rosszat mondunk, az lehet megszólás, mikor tévedésen alapszik, és lehet rágalom, mikor valaki rosszakarattal feketíti be ellenfelét. Ez utóbbi a
törvénykönyvben is büntetendõ cselekmény.
A szovjet diplomácia csak rágalmazást ismert és emlegetett mindig, tehát olyasmit fogott
nyíltan és állandóan ellenfelére, ami, ha igaz lenne, becstelenné tenné az ellenfelet. Õ
azonban nem is gondolt arra, hogy ezzel olyan nagyot vétkezik. Úgy látszik, természetesnek
tartotta, hogy aki diplomata, az már rágalmaz is, sõt az iránt az állam iránt, melynek érdekeit
képviseli (s kivált ez az állam a dicsõ Szovjetunió), egyenesen kötelessége is.
Aztán hogy gyûlölték Titót addig, míg a nagy Sztálin élt és így parancsolta. Hogy szerett
ék volna egy kanál vízben megfojtani! Milyen szitkokkal és gyalázkodással halmozták el éveken
át! Aminek õt, gyilkos bandáját és láncos kutyáit elnevezték, olyan szidalmakat még
betörõk és gyilkosok se tudnak egymás ellen használni, mikor az apacstanyán összevesznek.
Aki gyûlöl, annak ítélõképességét megzavarja a szenvedély, s ezért következetlenségekbe
esik. A kommunisták is elfelejtették, hogy ugyanez a Tito nemrég még éppen a legbálványozottabb kommunista vezér volt és éppen legjobban a magyar kommunista sajtóban és
rádióban. Annyira szent és sérthetetlen volt, hogy amikor az Andrássy úti leánygimnázium
hittanára egyik prédikációjában csak azt a megjegyzést tette, hogy Jugoszláviában vallásüld
özés folyik, már hétfõn nem mehetett be az iskolába.
Tito Sztálinnak felmondta ugyan az engedelmességet, de egyébként egy cseppet se lévén
kisebb kommunista és kevésbé elvetemült és gonosz, mint õ, továbbra is szigorúan ragaszkodott
a kommunizmushoz is, az istentelenséghez is. Eleinte, míg csak ezt az oroszok viselked
ésükkel egyenesen lehetetlenné nem tették neki, a szovjet politikai támogatását is folytatta a
Sztálinnak való összeveszés után is, mert a nemzetek szövetségében eleinte mindig a szovjet
mellett szavazott, sõt késõbb is csak annyira ment, hogy tartózkodott a szavazástól.
Ha tehát a gyûlölet nem vette volna el az eszüket, nekik nem is lett volna szabad ellenségesen viselkedniük vele szemben, csak legfeljebb sértõdöttségük bizonyítására hûvös
hallgatásba burkolózniuk. Ezzel a viselkedéssel még magát Titót s így az uralma alatt álló jelent
õs országot is könnyen visszaszerezhették volna. De még ha ez nem lett is volna lehetséges, ha csak az eszme szolgálata vezette volna õket, akkor is rokonszenvvel kellett volna
nézniük azt az országot és azt az embert, aki velük ugyan szakított, de az eszmével nem, s aki
ezen eszme mellett még akkor is és annak ellenére is kitartott, mikor már éppen az õ gyûlölet
ük az imperialisták táborába kényszerítette... Az õ gyûlöletük azonban annyira sátáni,
annyira alantas, annyira betörõ színvonalon és az ész és az akarat uralmán kívül álló volt,
mint egy analfabéta s emellett részeg és duhaj emberré, aki mindent pillanatnyi ösztönei és
vad szenvedélyei hatása alatt tesz, kivált ha érzi, hogy hatalmas és erõs.
Aztán mikor már Sztálin nem tudott gyûlölni, mert már nem élt, s így módjuk volt igazi
érdekeik szolgálatára állni, õk maguk ismerték el, hogy õk Titót elõbb megrágalmazták, a sok
gonoszságból, mit ráfogtak, semmi se volt igaz s Hruscsov ugyanabba a brioni villába ment
látogatóba Titóhoz, ahol az elõbbi állításuk szerint ledér nõk és összerabolt kincsek közepette
szokta rendezni botrányos orgiáit.
Aztán milyen sátáni, milyen visszataszító gyûlölet nyilvánult meg gyûléseiken, sajtójukban,
rádiójukban például Mindszenty ellen, hogy nevezték el "nyomorult féregnek", "piszoknak", "hazaárulónak", "kémnek" már akkor is, mikor még csak vádlott volt, tehát a vádak
nem is voltak még szerintük se bizonyítva. A gyûlölet (és a félelem) annyira elvette az eszü-
ket, hogy se arra nem gondoltak, hogy ezzel csak azt árulják el, hogy az õ bírósági eljárásaik
csak külsõségek, hiszen a vádlottat éppúgy elítélik már az elítélés elõtt, mintha az utána következ
õ tárgyalás és ítélet már nem is számítana; sem arra, hogy ez a féktelen gyûlölet minden valamire
való emberben szükségképpen ellenszenvet kelt irántuk. De még Mindszentynél is
jobban gyalázták azt a Rajkot, aki azelõtt az õ emberük volt s magát a kommunizmust nem is
árulta el, hiszen a szintén kommunistának megmaradt Titóval akart csak szövetkezni. A kommunizmus
tehát Rajk összeesküvésének sikere esetén is megmaradt volna, csak a hatalom
ment volna át más kommunista kezekbe.
Ezzel a féktelen s igazán szívükbõl jövõ, õszinte gyûlöletüket ugyancsak világosan megmutatt
ák mindenki részére, aki gondolkodni tudott és akart, hogy nem magát az eszmét, nem
a kommunizmust, nem a munkásosztályt szeretik, hanem a hatalmat. Nekik az, hogy a kommunista
hatalom az õ kezükben legyen és maradjon, sokkal fontosabb és elõbbre valóbb volt,
mint az, hogy maga a kommunista rendszer megmarad-e vagy nem.
Azokat, akik az õ kezükbõl a hatalmat akarják kivenni, sokkal jobban gyûlölik, mint azokat,
akik a munkásosztály kezébõl akarják kivenni a diktatúrát. Rajk nagyobb ellenség volt
nekik, mint Mindszenty, Tito nagyobb, mint Truman. Legalábbis az ellenük kiöntött gyûlölet
még spontánabb, még szenvedélyesebb, még mindent elsöprõbb volt, mint a klerikálisok és
az imperialisták elleni. Hogy ezek szorítsák ki õket a hatalomból, azt, úgy látszik, még jobban
el tudták volna viselni, mint azt, hogy a hasonszõrûek, például Tito vagy Rajk. Bár abban
igazuk is van, hogy ezeket a hasonszõrûeket sokkal jobban lehet gyûlölni, mint az osztályellens
éget. Ezt õk tudhatják a legjobban, mert hiszen nálunk jobban volt alkalmuk ismerni
õket.
Ahogyan aztán volt képük Titónak a példátlan gyalázkodások után hízelegni, úgy tudták
mikor a viszonyok ezt kívánták Rajkot is exhumálni és katonai díszpompával újra eltemetni.
Könnyû volt nekik, hiszen a nép éppúgy szekundált [segédkezett] nekik ebben is,
mint elõbb a gyalázkodásban. Elõbb együtt gyûlölt, most együtt könnyezett velük.
Más népek életében is elõfordul, hogy a szomszéd barátból ellenséggé válik, aztán újra
barát lesz, de ne feledjük, hogy Tito akkor, mikor barát volt, hõs is volt, s addig míg "ideiglenesen" ellenség volt, aljas rabló és gyilkos is volt, hogy aztán újra még a réginél is dicsõbb
hõssé legyen. Ilyesmi csak orránál fogva vezetett rabszolgatársadalomban lehetséges. Pedig
nálunk nemcsak Titóval, hanem Rajkkal is ugyanígy kellett felfogást cserélni, s aztán újra
visszacserélni kivétel nélkül mindenkinek.
Egyik volt tanítványom az akkor még meglevõ Közmunkatanácsban jelen volt az akkori
elnöknek, Fischernek, egy telefonbeszélgetésénél, mely a legalpáribb hangon folyt, tele becs
ületsértõ s nyomdafestéket nem tûrõ trágár kifejezésekkel s többek közt benne volt az is,
hogy menj oda, ahonnan jöttél és ahova való vagy (a börtönbe). Mikor az épületes párbesz
éd befejezõdött, melynek természetesen csak az egyik részrõl folyó részét hallhatta az, aki
nekem elbeszélte, tanítványom megkérdezte, hogy kivel beszélt. Ezzel a gazember Vas Zoltánnal, volt a felelet.
Így becsülte hát egymást két kommunista vezér s egymásról való megtisztelõ véleményüket így adhatták is minden nagyobb baj vagy megsértõdés nélkül egymásnak tudtára. És
ez "a gazember Vas Zoltán" ennek ellenére (vagy talán éppen ezért?) utána még hosszú évekig
megmaradhatott és megmaradt a népi demokrácia egyik legbefolyásosabb vezérfiújának.
Azt a minden emberiességbõl kivetkõzött, ördögi gyûlöletet, mely a kommunistákat vezeti,
legszemléltetõbben talán az fejezi ki, ahogyan még elsõ uralmuk alatt, 1919. június 23-án késõ esete és másnap reggel a keceli (Pest megye) papsággal (plébános és két káplán)
bántak. Ellenforradalmi felkelés tört ki ugyanis akkor Kecelen, s miután ezt leverték, június
23-án este fél 10 tájban vagy húszfõnyi csapatuk a plébánia ellen vonult, mert világos, hogy a
gyõztes bosszúból a papságot nem lehetett kihagyni még akkor se, ha semmit se tudnak arról,
hogy volt-e része a felkelésben.
Olyan vad zajjal és lövöldözéssel közeledtek, hogy a három pap elõre jól tudta, hogy
hozzájuk igyekeznek s mi vár rájuk. Egymásnak kölcsönösen feloldozást adtak tehát s így
várták végzetüket. Megérkezve, bent az épületben összevissza lövöldöztek kiabálva, hogy
álljanak elõ a papok. Elõálltak, s mikor a plébános nõtestvére, aki az õ háztartását vezette,
zokogva könyörgött nekik, hogy ne bántsák õket, az egyik azonnal egy kézigránátot vágott
feléje, mely a folyosó ajtaját kiszakította ugyan, de emberéletben szerencsés véletlen folytán
nem tett kárt. Erre a plébános azt kérte tõlük, hogy legalább addig ne bántsák õket, míg meg
nem állapították, hogy részük van-e a felkelésben vagy nem. Erre el is távoztak, mert végül
felülkerekedett gyûlöletükön a józan ész.
Alig hogy elmentek azonban, jött újabb 14. Ezek nem mentek be a plébánia épületébe, hanem
bekiáltottak, hogy jelenjék meg az ablaknál a plébános. Mivel azonnal megjelent, megal
ázkodása kielégítette gõgjüket s vezetõjük közölte velük, hogy lõni nem szabad. Ennek ellenére
mégis eldördült öt lövés, melynek egyike a plébánost a fején könnyebben meg is sebesítette.
Mikor ezek is elvonultak, nemsokára az elsõ látogatók közül jött vissza megint egy lövöldözve s újra követelve, hogy jöjjenek elõ a papok. Vajay László, az egyik káplán, aki legközelebb volt hozzá, elõlépett. A kommunista azonnal lelõtte. Ezután abba a szobába ment,
ahol a másik két pap tartózkodott s rájuk is egy sor lövést adott le dum-dum golyókkal, de
ezek már nem találtak, mert az áldozatok fedezéket kerestek maguknak. A plébános például
hirtelenében az ágyba feküdt bele s a két lövés az ágy felett a falba fúródott.
Vagy a golyói fogytak el, vagy megelégelte a vérengzést, de utána ez is eltávozott.
Ekkor a két pap a lelõtt harmadik, a vérében fetrengõ Vajay segítségére sietett. Eszméleténél
volt még s szépen meggyónt. Hamarosan azonban újra megjelent négy fegyveres kommunista
egy román nevû politikai megbízott vezetésével s felszólította a két papot, hogy azonnal kövessék
õket. Könyörögtek nekik, hogy legalább addig várjanak, míg lelõtt társukat orvosi segélyben tudják részesíteni. Nem tágítottak. Ott kellett hagyniuk vérben fekvõ társukat s azonnal indulni.
De mások se gondoskodtak a szerencsétlenrõl s ott lehelte ki a lelkét a földön fetrengve, orvosi
segély, ápolás, vigasz nélkül, pedig talán meg is lehetett volna menteni az életét.
Mikor másnap reggel házkutatás címén újra megjelent egy kommunista bizottság a plébánián, szegény Vajay káplán már holtan feküdt a földön ott, ahol tegnap este hagyták. Szomor
ú emberi sorsa úgy meghatotta ezt a törvényes bizottságot, hogy egyikük, mikor
elment mellette, durván belerúgott a holttestbe e megható kifejezés kíséretében: "Dominus
vobiscum! [az Úr legyen veled!] Megdöglött!"
Milyen pártiskolán és kommunista nevelésen (pedig akkor még szociáldemokratának nevezték!) kellett átmenniük ezeknek az embereknek, hogy ide jutottak s ekkora pap- és vallásgy
ûlöletet tudtak beléjük oltani? De már eredetileg is mennyire ördöginek kellett lennie
annak a léleknek, melyben ez az oltás ennyire megfogamzott? Hogy azután házkutatás közben
a bizottságot minden kommunista fanatizmusa se akadályozta abban, hogy a "megdöglött" Vajaynak megtalált 1600 koronáját is magukkal ne vigyék, és el ne rabolják, az csak
természetes. Hiszen az ördög nem csak gyûlölni tud, hanem önzõ is.
Pedig az, hogy a plébánosnak és a másik, életben maradt káplánnak végeredményben
még ezen ördögi testbe öltözött sátánok igazságszolgáltatása mellett se lett baja, éppen
eléggé sejteti, hogy a meggyilkolt Vajay Lászlónak is mennyire semmi része se lehetett a keceli
ellenforradalomban. Az egyedüli bûne tehát csak az volt, hogy "Dominus vobiscum"-ot
szokott mondani, azaz hogy pap volt.
Az ördög gyûlöli a szenteltvizet, mégpedig ilyen feneketlenül gyûlöli. De ha az nem
más, mint csak hókuszpókusz, akkor hogy lehet annyira gyûlölni? Nagy gyûlöletet csak nagy
dolog válthat ki. Jól tudták tehát azt õk, hogy nem csak hókuszpókusz az, amit õk annyira
gyûlölnek.