Negyediknek hozzátehetjük az igazság tulajdonságaihoz még azt is, hogy nincs az a nagy
úr a földön, akit tekintetbe vehetne, akivel kivételt csinálhatna, aki neki büntetlenül ellenszegülhetne.
Láttuk már, hogy Napóleont is megütötte volna az elektromos áram, ha nem alkalmazkodott
volna törvényeihez s például fémmel nyúlt volna hozzá. Megtörtént volna ez még
Galvanival is, aki felfedezte. Tudjuk, hogy Zsigmond császárhoz se alkalmazkodtak a nyelvtani
szabályok, hanem neki kellett alkalmazkodnia hozzájuk, s a semleges nemû szó nem változott
hímnemûvé csak azért, mert õ annak gondolta.
Vannak igazságok (az ontológiaiak, de a mennyiségtaniak is), melyeket még Isten se változtathatna
meg. (Ez természetesen nem ellenkezik Isten mindenhatóságával, mert hiszen Isten
az, aki változtathatatlanoknak állapította meg õket.)
Az igazság ezen tulajdonságának érvényesülését is feltûnõen látjuk a katolikus egyházban.
Igaz, hogy a protestantizmus is dicsekszik ugyanezzel, sõt szokása szerint azt hangsúlyozza,
hogy akkor, mikor a kereszténységet hirdeti, még úgy se veszi tekintetbe az emberi
tekintélyt, mint a katolikus egyház, de hát nem a beszéd számít, hanem a tett. A maguk magas
erkölcsi színvonalával dicsekedni a kommunisták is tudtak.
Milyen gyakori és milyen elkeseredett harcokat vívott például a pápaság a középkori királyokkal
azért, mert megunták feleségüket és helyette másikat akartak elvenni! A protestantizmus
ezzel szemben nemcsak a királyokat, hanem a parasztokat és a proletárokat is mindig
készséggel kiszolgálta és kiszolgálja e tekintetben, még ha még oly szigorúan tiltja is ezt a
Szentírás. A protestáns felekezetekben egész a legújabb idõkig még a lelkészek is minden
akadály nélkül szeghették meg e tekintetben a Szentírást.
Aztán milyen harcok folytak az uralkodóházakban az újkorban is vegyesházasságok esetén
a reverzálisok miatt! Ferdinánd bolgár király hasonló esetét említettük már, de ott van fiának,
Borisz bolgár cárnak és Mihály román királynak esete is. Mindkettõnek országában az
alkotmány írta elõ, hogy király csak görögkeleti lehet. Ha tehát ez országok királyai katolikus
leányt vettek feleségül, egyenesen lehetetlen volt számukra, hogy minden utóduk katolikus
legyen.
Az egyház mégse engedhetett s nem is engedett se Borisz, se Mihály esetében. Az igazság
ugyanis még a trónnál is elõbbre való és szolgálata a királynéra is épp úgy kötelezõ, mint
más halandóra.
Ezzel szemben, ha protestáns hercegnõk kerültek hasonló helyzetbe, még csak nehézség
se adódott soha. Ilyenkor magától értetõdõ volt, hogy ezek a protestáns hercegnõk engedjenek
az akár katolikus, akár görögkeleti dinasztikus érdeknek. Ilyenkor a protestáns királyi nõ
kivétel nélkül mindig lemondott összes utóda protestáns vallásáról, sõt a legtöbb esetben (régebben,
mikor még ezt fontosnak tartották, kivétel nélkül mindig) õ maga is áttért.
Így csinált Mária Terézia anyja, így az utolsó spanyol király, XIII. Alfonz, angol protestáns
felesége, így a volt belga király svéd felesége stb. Azok a német protestáns hercegnõk is
(egész sereg, köztük Katalin cárnõ), akik a cári családba kerültek feleségnek, egytõl egyig görögkeletiek
lettek s ezt felekezetük és német protestáns hittestvéreik nem is vették tõlük zokon.
Pedig ház köztudomású, hogy a görögkeleti vallás még sokkal jobban a szentek „imádásában”
és a babonában merül ki, mint a katolikus, és annak a tömjénnek, mely a protestánsoknak
különösen ellenszenves, még több szerep jut benne, mint a katolikus egyház liturgiájában.
Ha azonban katolikus uralkodóház tagjává lett a protestáns leány, az áttérés már nagyon fájt
felekezetének. Tekintettel azonban a jó „partira”, ezt is megbocsátották, sõt ha az illetõ reverzálist
adott, de át nem tért, akkor egyenesen hithûségként könyvelték el a dolgot.
Hogy mennyire nem kötelezõ a protestáns „igazság”-hoz való ragaszkodás se a politikai,
se a tudományos vagy mûvészi világ nagyuraira, láthatjuk abból, hogy noha egyszerû híveit
kiátkozza a protestantizmus, ha katolikus reverzálist adnak, noha eltiltják õket törvényeik a
tisztségviseléstõl, sõt az úrvacsorától is, és úgy néznek rájuk, mint a lelki bélpoklosokra, nevüket
szégyentáblára teszik, sõt az is elõfordult, hogy miközben az esküvõ a katolikus templomban
folyt, õk félreverték a faluban a maguk harangjait. Ellenben III. Károly nemcsak
reverzálist adott, hanem még katolikussá is lett feleségének annyira megbocsátottak a maiaknál
akkor még sokkal fanatikusabb és katolikusgyûlölõbb protestánsaink, hogy mint császárnét,
utána nemegyszer keresték fel külön is hízelgõ magyar protestáns küldöttségek a maguk
számára jóindulatát és pártfogását kérve, mert abban bíztak, hogy mégiscsak megértõbb lesz
hozzájuk, mint egy olyan királyné, aki már katolikusnak is született.
József nádor protestáns felesége már nem tért ugyan át, mert akkor már nem volt divat
ennyire „felekezetieskedni”, reverzálist azonban természetesen õ is adott, s természetesen
összes gyereke (köztük István nádor) katolikus is lett. Mégis nemhogy emiatt az úrvacsorától
õt is eltiltották volna büntetésül, mint más közönséges halandót, hanem ez az asszony a magyar
protestánsok legfõbb büszkesége lett. Olyan hízelgést csaptak neki, olyan sûrûn jártak
hozzá mind magánúton, bizalmasan, mind hivatalos küldöttségekben, mintha nála nagyobb
és jobb protestáns nem is lett volna egész Magyarországon. A pesti kálvinista egyházközség
külön német lelkészt tartott a kedvéért a Kálvin téren, örömünnep volt számukra, mikor megjelent
istentiszteletükön, holtteste pedig még ma is a Kálvin téri imaház kriptájának büszkén
mutogatott látványossága.
Mikor Albrecht fõherceg a Horthy-korban feleségül vette az állítólag egyenesen cigány
származású Bocskay Katalin kálvinista tanítónõt, természetesen ez is reverzálist adott. Utána
aztán felekezete, mely ugyanakkor ugyanezen „bûn” miatt a szegény falusi Takács Lidiknek
valósággal a belüket tiporta ki érte büntetésül, ezt Bocskay Katalintól nemcsak zokon nem
vette (hiszen ilyen nagyszerû „partit” elszalasztani nemcsak valóságos õrültség, hanem még
felekezeti szempontból is káros lett volna), hanem a magyaróvári kálvinista egyházközség
egész nyilvános életét úgyszólván teljesen a neki való hízelgésnek szentelte s még az országos
jellegû kálvinista lapok is (én belõlük értesültem a dologról) hasábokon át foglalkoztak
„Katalin fõhercegasszonnyal”, ha néha-néha – viszonzásul a sok hízelgésért – gyülekezetüket
magas jelenlétével kitüntette. (Az igazság az volt, hogy ezzel a házassággal nemcsak Bocskay
Katalinból nem lett fõhercegasszony, hanem még férje, Albrecht is megszûnt fõherceg
lenni, mert hiszen nem egyenrangú házasság volt és Albrechtnek e házasságot a család fejének
engedélye nélkül kötötte.)
De nemcsak a királyi vagy császári vér, hanem a tudomány és mûvészet nagyságai is nagyobbak
a protestantizmus szemében, mint azok az „igazságok”, amelyeket õ képvisel. Ez
utóbbiaknak is engedélyt ad arra, hogy megtagadhassák a protestáns „igazságokat”, zokon
legalábbis nem veszi tõlük. Például Petõfi is katolikus reverzálist adott Szendrey Júliának és
Jókai is Laborfalvi Rózának. De õket felekezetük emiatt nemcsak az úrvacsorától el nem tiltotta
(ez nem is lett volna számukra büntetés, mert úrvacsorázni úgyse szoktak), s nemcsak
nem nevezte õket miatta felekezetük szégyenének, hanem épp oly büszkék rájuk és annyira a
magukénak vallják õket ma is, mintha a legbuzgóbb kálvinisták, illetve lutheránusok lettek
volna. Õk ennek ellenére is nemcsak a magyar irodalom, hanem a protestantizmus büszkeségei
is maradtak. Se Petõfi hittestvérei, a lutheránusok, se Jókai hitfelei, a kálvinisták egyszerûen
nem tudnak arról, mintha õk a protestantizmusra valaha szégyent hoztak volna.
A protestáns „igazságok” tehát Petõfit és Jókait, azaz a protestáns szellemóriásokat nem
kötelezik. Jókai születésének századik évfordulóján Ravasz László a Kálvin téren egyenesen
annyira ment, hogy Jókait a legnagyobb református „apologétának” nevezte. Mennyire más-
képpen bánt a katolikus egyház méltatlan íróhíveivel, például Voltaire-rel! Voltaire se gúnyolta
volna egész életében az egyházat és a papságot, ha az is úgy bánt volna õvele, mint az
istentelenségével dicsekvõ Petõfivel és az erkölcsileg léha Jókaival a maga protestáns felekezete
annak ellenére, hogy utódaikban felekezetüket mindketten megtagadták. Anatole
France-nak vagy Zolának, sõt még Victor Hugónak se hízelgett a francia katolicizmus, hanem
lenézte, megvetette, elítélte õket. Épp úgy nem tekintette õket tagjának, nem részesítette
még egyházi temetésben se õket, mint akár a legutolsó szociáldemokrata vagy kommunista,
de katolikusnak született proletárt, sõt még náluk is kevésbé. Pedig õk nem adtak protestáns
reverzálist, csak egyháziatlanul viselkedtek.
De még ha a törekvés meg is lett volna a protestantizmus képviselõiben arra, hogy a vallási
és erkölcsi törvényeket az uralkodókkal is végrehajtassa – de ez se volt meg, mert láttuk,
hogy még a szellemi nagyságokkal szemben se hajtották végre, pedig azok nem rendelkeztek
a maguk védelmére pallossal és börtönökkel –, akkor is képtelenek lettek volna rá, mert ilyesmit
független s a nemzeten kívül, sõt felett álló pápa nélkül még elképzelni se lehet. Melyik
alattvaló mert volna például, s ha mert volna is, melyik tudott volna sikerrel szembeszállni
egy IV. Henrikkel, egy Szép Fülöppel, egy VIII. Henrikkel vagy Napóleonnal vagy egy modern
Hitlerrel, Sztálinnal?
Hiszen még a középkorban is, mikor a közvélemény még teljesen az egyház oldalán állt,
nemegyszer elõfordult, hogy nem is valami nagyhatalmú uralkodó, hanem tizedrangú olasz
fejedelmecskék dühükben összetépték, aztán pedig megetették az õket kiközösítõ pápai bullát
azzal a követtel, aki az egyház feje nevében átadta nekik. És – sajnos – a legtöbbször már
akkor se tudta õket megbüntetni érte a pápa. Neki ugyanis már a középkorban is többnyire
csak lelki hatalma volt.
Így aztán nem csodálkozhatunk azokon a furcsa körülményeken se, melyek közt az
„Egyesült Porosz Protestáns Egyház” keletkezett. Tudvalevõ ugyanis, hogy Poroszországban
jelenleg nem a lutheránus, nem is a kálvinista, hanem ez az új „egyház” a protestáns németek
vallása.
A Hohenzollernek nem lutheránusok voltak (mint általában a németek), hanem kálvinisták.
(Jellemzõ hogy kálvinistává is bosszúból lettek, mert eredetileg õk is lutheránusok voltak.)
„III. Frigyes Vilmost – írja Strauss, udvari fõprédikátor (Abendglockenthõne, Berlin,
1868., 281. o.) – boldog házassága megkötésekor fájdalmasan érintette, hogy õneki az úrvacsorát
a berlini székesegyházban egy református lelkész szolgáltatta ki, a királynénak pedig a
Szent Miklós-egyházban egy lutheránus lelkész. Ez elég ok volt arra…, hogy e két egyház
egyesítésére törekedjék… Az elsõ fontos lépés ebben az irányban 1808-ban történt, amikor
valamennyi lutheránus és református egyházi hatóságot megszüntetett és a két egyház vezetését
a Belügyminisztérium egyik osztályára bízta… Ugyanaz a miniszter, aki a színházak feletti
felügyelõséget gyakorolta, gondoskodott a hittudományi tanszékek betöltésérõl is… A
katolikus egyházban egyetlen egy pápának se volt ahhoz fogható hatalma, amilyennel a protestáns
király rendelkezett… 1808-tól a lutheránus egyházban.” (Waga Wangemann: Sieben
Bücher Preußischen Kirchengeschichte, Berlin, I., 17. o.)
1871. szeptember 27-én udvari rendeletet adott ki, melynek értelmében a református és a
lutheránus egyházat egyetlen, új életre kelt keresztény evangélikus egyházzá szervezi. Ezt
követték a lelkészek hivatalos öltözködésérõl szóló rendeletek. „Ezt, valamint az anyagot,
melybõl a talárisnak készülnie kell, a kultuszminisztérium rendeletére bízta.”
Eylert püspök – úgy látszik – megpróbálta a királyt mindezen rendelete furcsaságára s a
kereszténységgel nem nagyon összeegyeztethetõ voltára figyelmeztetni s ez ügyben már
1814-ben kihallgatást kért a királytól. „Charakterzüge” címû emlékirataiban azt írja, hogy a
király a kihallgatáson szóhoz se engedte jutni.
„A gyermekek és unokák – támadt rá – másképpen hisznek, mint ahogyan atyáik és
nagyatyáik hittek. Az eddigi garázdálkodást ezentúl meg nem tûröm. Ezeket az állapotokat
gyökeresen meg kell változtatni. Hallotta a nézetemet, most elmehet.” Ezzel a király otthagyta
a püspököt, átment a szomszéd szobába s maga mögött jól becsapta az ajtót. Azzal se törõdött,
hogy ha õ egy új egyházat hoz be, akkor a gyermekek és unokák még inkább mást
hisznek, mint amit atyáik és nagyatyák hittek.
1850-ben viszont IV. Frigyes Vilmos adott ki rendeletet, hogy „a minisztérium vallásügyi
osztálya… az evangélikus egyházi fõtanács nevet viselje”. Ennek az „Evangélikus Egyházi
Fõtanácsnak” minden tagját õ nevezte ki, az elnöke nem is volt lelkész, hanem egy
jogász és alája tartoztak a tartományi consistoriumok és superintendensek.
A hozzáértõk tudják, hogy a protestáns államok között éppen nemcsak Poroszországban
voltak ilyenformák az állapotok. Nekünk pedig ezek után már felesleges is tovább bizonyítanunk
azt, hogy a protestantizmusban megtalálható-e az igazságnak az az ismertetõjele, hogy
urat maga fölött nem ismer, hogy ember nem rendelkezhet vele, meg nem másíthatja.