Az igazság harmadik feltûnõ és egyúttal elengedhetetlen tulajdonsága: az erõszakosság.
Mindenki elõtt ellenszenves tulajdonság ez, de hogy az igazság erõszakos és hogy szükségképpen
annak is kell lennie, azon mégse botránkozik meg senki, mert ez a józan észbõl a legtermészetesebben
következik. Aki ezen csodálkozik, annál a józan ítélõképesség körül baj van.
Nem kell-e például minden tanítónak erõszakosan fellépnie, mikor igazságokat közöl?
Eltûrheti-e számtantanár számtanórán vagy akár számtanórán kívül is, hogy tanítványai
rosszul számoljanak vagy hibásan mondják az egyszeregyet? Eltûrheti-e a fizikatanár, hogy
tanítványai azt mondják, hogy a posztó vezeti az elektromosságot s a fémek nem, ahelyett
hogy fordítva mondaná? A kémiatanár, hogy a víz vegyi képlete: oxigén kettõ, egy hidrogén,
nem pedig megfordítva, hidrogén kettõ, egy oxigén? A történettanár, hogy a mohácsi vész
1536-ban volt, nem pedig 1526-ban?
Ha pedig azok, akik mindezeket az igazságokat nem akarnák elfogadni, sokan lennének
és makacsok lennének és akár fegyvert is fognának téves meggyõzõdésük, az 1536-os mohácsi
vész, „a két oxigén egy hidrogénes” víz, a hatszor hat negyvenhatos egyszeregy és a posztótól
vezetett elektromosság mellett, akkor vajon szabad volna-e az igazságok képviselõinek
begyulladniuk és az emberszeretet, a haza érdekei és a felekezeti béke nevében például a
mohácsi vész ideje tekintetében 1526 és 1536, e két szélsõség helyett például az 1530-as középútban
megállapodniuk?
Vagy például a víz képletét úgy intézni el, hogy mivel az egyik párt a hidrogént mondja
kettõnek, a másik pedig az oxigént, a szeretet és kölcsönös megbecsülés oltárán hozzon áldozatot
mindkettõ s legyen ezután a víz egyszerûen hidrogén-oxigén mindenféle „kettõ” nélkül,
aki pedig nemzetünk életében ezen oly átkos emlékû „kettõhöz” még ezután is ragaszkodni
merészel, azt nyilvánítsuk hazaárulónak s kísérje minden jó magyar méltó megvetése, illetve
azt „verje meg a magyarok istene”? Az elektromosságot pedig a fém meg a posztó helyett ezután
vezesse – legalább itt nálunk Magyarországon – a fa.
Ugye, milyen nevetséges? Vajon miért? Mert itt igazságokról van szó s az igazság olyan
dolog, melyben alkudni nem lehet. Az igazság még a nemzeti egyetértésnél is elõbbre való.
Nem annak kell igazodnia a nemzethez, hanem a nemzetnek kell igazodnia õhozzá. Aki az
igazságból a nemzet kedvéért lealkuszik, aki az igazságot nemzete kedvéért elárulja, az nemzetét
árulta el. Az igazság akkor is az marad, ami vagy aki volt, de a nemzet – sajnos – nem
marad az, mert elfajul, sõt megsemmisül, ha az igazságot elhagyja.
Épp így nem lehet alkudni vallási téren se, ha a vallás igazság. Ez esetben a vallás képviselõinek
is épp oly mereveknek, épp oly meg nem alkuvóknak, épp oly erõszakosaknak kell
lenniük, mint a számtan, fizika vagy vegytan tanárainak. Sõt még náluk is merevebbeknek s
még erõszakosabbaknak. Õk ugyanis még fontosabb és még végzetesebb kihatású igazságokat
képviselnek, mint azok. Ha ugyanis azok beleegyeznek abba, hogy nemzetük fiai fával
vezessék az elektromosságot és „hidrogén-oxigénbõl” álljon a vizük („kettõ nélkül”), legfeljebb
az elektromosság áldásairól kell lemondaniuk s átkait kell néha-néha keservesen érezniük
vagy a vegyiparról kell lemondaniuk, ami nélkül még nem egészen lehetetlen egy nemzet
élete. Ámde ha van örök élet, akkor egy egész nemzetet a kárhozatba kormányozni (s ráadásul
még hazafiságból) már sokkal végzetesebb dolog.
Családi tradíciókkal, faji jellegzetességekkel, egyéni hangulatokkal és érzelmekkel lehet
alkudni a szeretet és a haza nevében, sõt illõ is, hogy ezek a hazával szemben háttérbe szoruljanak,
az igazsággal azonban nem. Az igazság semmi elõtt se szorulhat háttérbe, hanem elõle
kell háttérbe vonulnia minden másnak, kivált, mikor olyan igazságokról van szó, melyek
ezerszerte fontosabb dolgokról döntenek, mint az életünk, vagy akár az egész nemzet élete,
mert itt örök életünkrõl van szó.
Aki az igazságból a szeretet nevében enged, az árulója az igazságnak, de a szeretetnek is.
Aki az igazság rovására hódol a szeretetnek, az a legveszedelmesebb ember a világon és felebarátait,
honfitársait, hazáját teszi tönkre ugyanakkor, mikor honfitársai és hazája (kétségbeejtõ
eszmezavaruk miatt) mint hõst és követendõ példaképet ünnepli. A hiúság, a szereplési
viszketegség, a népszerûség-hajhászás, ami miatt ezek az emberek az igazságot többnyire elárulják,
még csak növeli és undorítóbbá teszi vétküket. A tudatlanság és a logika hiánya csak
részben menti bûnüket, mert hiszen hiúságuk a fõ oka annak, hogy logikátlanok, hogy gondolkodásuk
nem józan.
Ha egész jelentéktelen és tisztán csak elméleti igazságokról lenne szó, akkor talán a békesség
kedvéért lehetne hallgatni, azonban nyíltan és kifejezetten megtagadni az igazságot
még akkor se lehetne. Ámde azok az igazságok, melyekrõl a vallási kérdésben szó van, és
amelyeket az egyház képvisel, a képzelhetõ legfontosabbak és tisztán gyakorlatiak (például
hogy van-e pokol és csakugyan örökké tart-e és hogy valóban odakerül-e mindenki, aki az
egyház tanaival ellenkezõ utakon keresi boldogságát). Itt tehát a békesség kedvéért, tehát
csak azért, mert sokan makacskodnak, az igazságot elárulni vagy csak akár elhallgatni menthetetlen
eljárás volna és elsõsorban a felebaráti szeretet lenne az, amivel e megalkuvásunk
vagy akár csak elhallgatásunk is ellenkeznék.
Tehát a homoousios és homoiousios-vita se volt közel se olyan ostobaság és oly gonoszság,
mint jó Madách bátyánk „Az ember tragédiája” c. mûvében beállítja. Ez a vita nem egy
„i” betû miatt folyt, hanem azért, hogy Isten volt-e Krisztus vagy nem, tehát az egész kereszténység
lényege és alapja miatt. Ha valaki beperli a felebarátját azért, mert gazembernek
mondta, mindenki az illetõ becsülete iránti kötelességének tartja ezt a pert. Pedig ez a per is
csak egy „i” betû miatt folyt, mert ha gazember helyett azt mondta volna neki, hogy igaz ember,
bizonyára nem perelte volna be az illetõ.
Mikor az egyház körömszakadtáig ragaszkodott ahhoz, hogy Jézus az Istenhez (az Atyához)
nemcsak hasonló (homoiousios), hanem vele egylényegû (homoousios), akkor semmi
mást nem csinált, mint csak arról tett tanúságot, hogy õ a tanait épp oly igazságoknak tartja,
mint a matematikusok vagy fizikusok a maguk igazságait. Tárgyilagos és félre nem vezetett
ember ezen nem felháborodik, hanem tiszteletre gerjed miatta s megtudja belõle, hogy a katolicizmus
nem merül ki csupán családi tradíciókban, gyermekkori emlékekben és sejtelmes
hangulatokban, hanem ezeken túl és ezek felett még megdönthetetlen igazságok képviselete
is, melyekért élni-halni érdemes, sõt kötelesség.
Az igazság e kérlelhetetlensége és meg nem alkuvása az oka annak is, hogy az egyház az
öngyilkost vagy más nyilvános bûnöst (például érvénytelen házasságban élõt, aki a halálos
ágyán – akár mert nem akart, akár mert nem volt rá ideje – nem mutatott bûnbánatot) nem temet
el. Nem a halott iránti gyûlölet, annál kevésbé bosszú akar ez lenni (hiszen a halott már
nem látja vagy tudja, hogy eltemetik-e vagy nem, és hogy kik temetik el, az egyház-e, vagy a
kommunisták vagy eretnekek), hanem a még élõk iránti szeretet a forrása. Az élõket – hogy
okuljanak – akarjuk vele figyelmeztetni arra az igazságra, hogy Isten igéje és parancsai megmásíthatatlanok
és hogy a bûnökre bocsánat csak itt, ebben a földi életben lehetséges, a halál
után már minden késõ. (Ezt az evangéliumban maga Krisztus Urunk hangsúlyozza.)
Itt is csak azt kell látnunk, hogy az emberek éppen az egyház azon ténykedései iránt viseltetnek
a legnagyobb elfogultsággal és gyûlölettel, amelyek igazságjellegébõl folynak. Úgy
tesznek ugyan, mintha nem tudnák, de látszik, hogy mégis ösztönszerûen megérzik, hogy az
igazság lesz majd az õ vesztük. Ezért oly türelmetlenek, ingerültek, idegesek, valahányszor
az egyház tanításában vagy eljárásában az igazságjelleget kell észrevenniük. Holmi buta „i”
betûkkel akarják ezt az annyira fontos és majd az õ sorsukról is döntõ kérdést elintézni és nevetségessé
tenni. Úgy állítják be a dolgot, mintha az egyház kicsinyes, sõt együgyû lenne s
még annyi esze se volna, mint nekik.
Vagy pedig azzal vádolják, hogy lábbal tapossa Krisztus fõparancsát, a szeretetet (mikor
megtagadja a feloldozást a megátalkodott bûnöstõl és nem részesíti temetésben a holttestét).
Elhitetik magukkal, hogy õk nemcsak okosabbak, hanem még jobbak is az egyháznál (szerencsétlen
emberek!). Ez alapon aztán mindjárt készen is vannak az ítélettel, hogy nem lehet
igaz s követendõ vallás az, mely szeretetlen.
Pedig ha a bûn nem homályosítaná el annyira az eszüket, látniuk kellene, hogy éppen a
szeretet az, amit õk az egyházban gyûlöletként bélyegeznek meg. Az élõket – tehát köztük
õket – szereti az egyház, mikor nem temeti el az öngyilkost vagy a bûnbánat nélkül meghalt
bûnöst, õket akarja ezzel arra figyelmeztetni, hogy a halál után már késõ a bûnbánat, és így a
kárhozattól megmenti. Szeretet az is, ha a pap megtagadja a feloldozást attól a bûnöstõl, akirõl
tudja, hogy Isten nem bocsát meg neki. Mert igaz ugyan, hogy ezzel a bûnöst elszomorítja,
de csak azért teszi, hogy nagyobb bajtól, a kárhozattól megmentse azzal, hogy a kemény
valóságra figyelmezteti és ezzel próbálja magába szállásra bírni.
Az anya is megszomorítja az országút porában játszadozó gyermekét, mikor – látva,
hogy közeleg a marhacsorda – minden sírása ellenére is erõszakkal beviszi onnan. A gyermek
is azt hiszi ilyenkor, hogy az anyja nem szereti, mert nem hagyja játszani kedvére, de
kétségtelen, hogy mégis huszonötöt érdemelne az az anya, aki csak azért, hogy gyermeke jókedvét
el ne rontsa, s bebizonyítsa neki, hogy szereti, továbbra is otthagyná a veszedelemben.
Az igazság e természetébõl, a kérlelhetetlenségbõl következik az egyháznak az a sokat
kifogásolt és támadott eljárása is, melyet vegyesházasságok esetében tanúsít. Csak úgy áldja
meg õket s csak akkor ismeri el õket érvényeseknek, ha a felek a másik vallás áldásáról lemondanak
és kivétel nélkül minden gyermekük katolikus nevelését biztosítják.
Ha a katolicizmus igazság, akkor ezek a feltételek maguktól értetõdõek, tehát semmiképpen
se lehet róluk lemondani. Amelyik vallás hasonló esetben nem kívánja meg e feltételek
teljesítését, az semmiképpen se képviselheti a vallási igazságot, hanem legfeljebb csak vallási
külsõségeket. Abba ugyanis beleegyezhet egy szülõ, hogy gyermekei egy része ne az õ, hanem
házastársa családi hagyományaiban nevelkedjenek, de abba soha, hogy tévedésben. Pedig
hát abból, hogy a katolikus vallás igaz, mindenképpen az következik, hogy bármely más
vallás nem igaz, tehát téves, hamis. Milyen szülõ azonban az, aki eltûri, hogy akár csak egy
gyermeke is hamis vallásban nevelkedjék? Ezt csak akkor tehetné meg, ha egyikben sem hinne.
Ha ugyanis egyik vallás se igaz, akkor hamis se lehet egyik se.
Ezért történt, hogy mikor Ferdinánd, a katolikus bolgár király, hogy családja a trónt el ne
veszítse, legidõsebb fiát, Boriszt, de csak ezt az egyet, görögkeletinek, tehát nem is eretneknek,
hanem csak szakadárnak kereszteltette, az egyház azonnal kizárta kebelébõl õt magát is.
Az igazság ugyanis még a trónnál is elõbbre való, s aki nem ennek megfelelõen viselkedik,
nem méltó arra, hogy követõje lehessen. Ez a viselkedés a gyakorlatban az egyházra legtöbbször
káros, mert az emberek gõgösek még akkor is, ha csak uradalmi cselédek, nem pedig
uralkodók. Ezért az egyház szigorára nem megtéréssel, hanem daccal szoktak válaszolni. De
az egyház mégis kénytelen így viselkedni, mert igazságjellegét meg nem tagadhatja.
A cél nem szentesíti az eszközt. Az egyház akkor se tagadhatja meg igazságjellegét, s akkor
is kötelessége erõszakosan és kíméletlenül viselkedni, ha tudja, hogy simulékonysággal
sokkal több eredményt érne el. Nem az eredmény a legfontosabb ugyanis, hanem az igazság
hirdetése és a róla való tanúságtétel. Krisztus elsõsorban azért alapította az egyházat, hogy az
„igazságról tanúságot tegyen”, s csak másodsorban azért, hogy minél több embert megnyer-
jen magának s így minél több embert üdvözítsen. Az igazságot elárulni akkor se szabad, ha
magának az igazságnak akarunk szolgálni azzal, hogy egyenlõre és ideiglenesen eláruljuk.
Az egyház ezen erõszakosságának éppen ellentéte a protestantizmus viselkedésmódja. Természetesen
nem a gyakorlatban (mert hiszen a szelídség és engedékenység felebaráti szeretet
s így erény), hanem elméletben, s ezzel ugyancsak világosan mutatja, hogy mennyire nem az
igazságot képviseli és mennyire nem képviselheti azt. A protestantizmus úgyszólván egész
életnyilvánítása a vallásszabadság és a lelkiismereti szabadság hirdetésében merül ki, azaz
annak hangsúlyozásában, hogy õ nem igazságvallás. No meg még ennél is sokkal inkább abban
a felháborodásban, mellyel a katolikus egyháznak az övével ellenkezõ elméletét elítéli,
megbotránkozik rajta és hírverést csinál ellene a Krisztus parancsolta szeretet nevében.
A protestantizmus nyíltan hirdeti, hogy õ reverzálist vegyesházasság esetén azért kér,
mert a katolikus egyház erõszakos reverzális-szerzései erre rákényszerítik (az nem jut eszébe,
hogy ha a reverzális-szedés rossz, akkor önvédelembõl se szabad gyakorolni, mert a cél nem
szentesíti a bûnös eszközt). A protestantizmus azt hangsúlyozza, hogy õ eszményi helyzetnek
azt tartaná, ha vegyesházasságokban a fiúk az apa, a lányok az anya vallását követnék (és természetesen
egymás között se vitatkoznának soha azon, hogy kinek a vallása igaz) és ha ebbe
az „ideális” helyzetbe a katolikus egyház is belenyugodna.
Ekkor õk vegyesházasságban élõ híveiknek akár egyenesen megtiltanák, hogy minden
gyermeküket a maguk vallásában neveljék. Szerintük a vegyesházasoknak mindkettejük templomában
meg kellene esküdniük a felekezeti béke ápolására.
Még azt is szeretnék, ha az egyes felekezetek odáig mennének, hogy azzal mutatnák ki
egymás hite iránti megbecsülésüket és azzal ápolnák a felekezetek közötti békét, hogy idõnként
– például nagy ünnepeken, karácsonykor, húsvétkor – kicserélnék egymás közt papjaikat
és igehirdetõiket. Például ha a katolikusok karácsonykor Ravasz Lászlót hívták volna
meg a Bazilikába szónoknak, a reformátusok pedig a Kálvin térre Prohászkát, a lutheránusok
pedig a Deák térre például Zadravecz püspököt. A reformátusok és lutheránusok egymás
közt ilyesmit már nemegyszer meg is csináltak. Hogy ezt eddig csak egymás közt tudták
megtenni, annak természetesen a római egyház összeférhetetlensége és gõgje az oka.
Hát ez bizony – elismerjük – nagyon szép, sõt megható és épületes is, csak azt az egyet
nem értjük, hogy hol van akkor az igazság. Evvel a módszerrel ugyanis a kálvinista arról tenne
tanúságot, hogy õ bálványimádásnak tartja ugyan az Oltáriszentség imádását, de azért
mégse tartja annak, mert hiszen mégiscsak helyesnek tartja, ha a katolikusok imádják. A
szentek „imádását” is a régi pogányságba való visszasüllyedésnek gondolja ugyan, a gyónást
pedig a papok találmányának, de hát ezért mégse tartja annak, mert hiszen ha annak tartaná,
akkor nem engedhetné át legelõkelõbb szószékét és éppen olyan napokban, mikor legtöbben
sereglenek köréje, olyan egyén számára, akinek mindezek a tilos dolgok a vérében vannak s
ezért igehirdetésében még ha illembõl próbálja is, egészen még se tud tõlük szabadulni. De a
kálvinista viszont ugyanekkor azt is megkívánja, hogy a katolikus is ismerje el, hogy õ se veszi
olyan nagyon komolyan s tekinti valami nagy bajnak se a pápaság, se az Oltáriszentség,
se a gyónás, se a szeplõtelen fogantatás tagadását, mert hiszen ha komolyan venné, akkor
nem ajánlhatná fel szószékét olyan ember számára, aki mindezeknek tagadója.
Látjuk tehát, hogy ebbõl a nagy „szeretetbõl” csak az sülne ki, hogy nemcsak a protestantizmus,
hanem a katolicizmus se igaz, vagy legalábbis vallásuk igazát a katolikusok s a
katolikus papok se veszik komolyan. Látjuk azonban, hogy a valóságban nagyon is komolyan
veszik s – sajnos – éppen ez az, ami a katolicizmuson kívüli berkekben annyira fáj.
Ezért tartják annyira tûrhetetlennek, sõt az egész emberi haladásra szégyenletesnek, hogy a
katolikus ember minden gyermekének katolikusnak kell lennie még akkor is, ha a felesége
protestáns, de megesküdniük még ez esetben is csak a katolikus templomban szabad, s ha a
katolikus a másik felekezet templomába is elmegy, akkor már a katolikus pap nem áldhatja
meg még akkor se, ha egyébként minden gyerek katolikus lesz.
Õk nem is tudják megérteni, hogy lehet ehhez a sértõ feltételhez annyira ragaszkodni
még akkor is, ha a katolikus pap elõre tudja, hogy csak azt fogja vele elérni, hogy a vége aztán
az lesz, hogy az illetõk csak a protestánsoknál esküdnek és minden gyerek protestáns lesz.
Pedig hát annak, aki igazságalapon áll, igen könnyû ezt megérteni. A cél nem szentesíti
az eszközt és mindennél elõbbre való az igazság. Ha az egyház azt az igazságot, melynek
képviseletével Krisztus megbízta, elárulná, megbocsáthatatlan dolgot cselekedne még akkor
is, ha az igazság érdekében követné el árulását. Ha azonban a rossz katolikusok bosszúja miatt
ártatlan gyermekek tévhitben nevelkednek, az már nem az egyház, nem is a nevében eljáró
pap bûne, hanem egy olyan bûnös hívõé, aki az egyházra nem hallgatott.
Ezért fáj azoknak, akik a vallási igazságnak akár elvbõl, akár emberi gyarlóságból ellenségei,
az is, hogy olyan halottat, aki élete végéig megmaradt eretnekségében, semmiképpen
se szabad katolikus templomban kiharangozni, annál kevésbé katolikus papnak eltemetni
még akkor se, ha másképp pap nélkül kellene eltemetni. Mi is sajnáljuk a dolgot. Nem is
azért járunk el így, mintha gyûlölnénk azt a már szánandó holttestet, hiszen akkor se volt szabad
gyûlölnünk, mikor még élt. Hogy gyûlölhetnénk most, halálában?!
Annyira nem gyûlöljük, hogy még el se ítéljük, s még csak azt se mondjuk, hogy lelke
már egészen bizonyosan a pokolban van. Isten ugyanis a bíró, nem mi, s ha az illetõ csak
azért ragaszkodott végig eretnekségéhez, mert „nem tudta, mit cselekszik”, ez – mint az
evangéliumból láthatjuk – még Krisztus gyilkosait illetõen is lehetséges) csak azért, mert
eretnek volt, nem kárhozott el.
Ez azonban csak akkor lehetséges, ha téves volt a lelkiismerete. Aki rosszhiszemûen,
például azért nem lett katolikus, mert gõgös volt, vagy mert nem lett volna hajlandó a gyónás
megalázásának alávetni magát még akkor se, ha tudta volna, hogy ez Jézus akarata, vagy
mert kényelmes volt ahhoz, hogy az áttérés kényelmetlenségének alávesse magát, az bizony
elkárhozik, ha mint eretnek hal meg. Csak az nem bûnhõdik, aki azért nem tért meg, mert azt
hitte, hogy az a vallás a jó, melyben meghalt.
El azonban ezt se temethetjük, mert ha valaki lelkében nyilatkozott, azt csak Isten tudja.
Mi, emberek, csak annyit tudunk, hogy az illetõ mint eretnek halt meg. Az élõk elõbbre valók,
mint egy halott, mert a holttest csak egy volt ember porhüvelye. Nem a porhüvelyt kell
azonban szeretnünk, hanem az embert, a halhatatlan lelket. Az egyháznak kötelessége a még
élõknek, tehát azoknak, akiket még üdvözíthet, tudomásukra adni és e tekintetben következetesen
viselkedni, hogy ha valaki az egyedül üdvözítõ egyházon kívül él és hal meg, az baj és
bûn. Igaz, hogy lehetséges, hogy éppen ennek az embernek ez csak baj volt, de nem bûn, de
hogy így volt-e, ezt csak Isten tudhatja. Az egyháznak az után kell igazodnia, amit mindenki
tud és lát, ti. hogy az illetõ eretnek volt és eretnekségében haláláig megmaradt.
Ha az egyház az ilyen ember halála után úgy viselkednék, mintha ez is jó volna, akkor
elárulná az igazságot és félrevezetné híveit. Az igazság ugyanis bizony az, hogy ez nincs jól.
Nem mindegy az, milyen vallású valaki, mivel vallás csak egy van, s ahhoz kell csatlakoznia
minden embernek, ha üdvözülni akar. (Megjegyezzük még, hogy mikor azt mondjuk, hogy a
jóhiszemû protestáns üdvözül, ezzel nem akarjuk egyúttal azt is mondani, hogy a protestánsok
átlag jóhiszemûek a katolikus egyházzal szemben tanúsított dacukban.)
Isten a bíró és Õ a szívek és vesék vizsgálója. Egészen kétségtelen, hogy vannak olyan
jóhiszemû protestánsok, akik protestáns létükre is üdvözülnek. Félünk azonban, hogy sokkal
kevesebb az ilyen protestáns, mint gondoljuk. A protestánsok átlagában a tagadásnak, a
szkepszisnek, a lázadásnak és az e világot a másvilággal szemben való elõtérbe helyezésnek
ugyanaz a szelleme mûködik, ami a legtöbb hitetlenben. A legtöbb protestáns például akkor
se volna hajlandó gyónni, fõképp pedig a bûnrõl (például a gyermekáldás korlátozásáról, házassági
válásról, paráználkodásról stb.) lemondani, ha tudná, hogy ez valóban Isten parancsa.
Hogy üdvözülhetnének hát az ilyen protestánsok? Hiszen az egyház tagja, a katolikus se üdvözül,
ha ilyen?
Hogy az egyházban ez a kíméletlenség nem a protestánsok elleni ellenszenv megnyilvánulása,
hanem egyedül az igazságban való komoly hit következménye, mutatja, hogy ugyanígy
bánik az egyház a katolikus öngyilkossal is és általában az egyház minden olyan tagjával,
akirõl tudni lehet, hogy bûnös (például bûnös viszonyban, érvénytelen házasságban élt s
mégis bûnbánat nélkül halt meg). Ezeket épp úgy nem temeti el és épp úgy nem harangozza
ki, mint a megtérés nélkül meghalt protestánsokat. Nem vallási gyûlölet ez tehát, hanem a
bûn elleni gyûlölet, illetve az igazsághoz való ragaszkodás, a róla való tanúságtevés és az
emberek szeretete, az elkárhozástól való féltése.
Éppen emiatt az egyház azt se engedi meg, hogy katolikus halottat kiharangozhassanak
valamely más vallás templomában. Nem engedi meg akkor se, ha emiatt a katolikus halottat
harangszó nélkül kellene kikísérni a temetõbe, mert helyben más harang nincs. De ezt természetesen
a halott katolikus hozzátartozói se engedik meg, ha vallásilag mûvelt katolikusok
(ami egyébként – sajnos – elég nagy ritkaság).
A katolikus egyház csak olyan halottat tekinthet a magáénak, akinek csak egy hit, egy templom,
egyféle harang kell, mert vallásában igazságot lát. Aki ugyanis vallásában ezt lát, annak a
másik vallásban, a másik templomban, a másik harangban szükségképpen az igazság ellentétét,
tehát rosszat kell látnia, mellyel õ közösséget nem vállalhat, mely ellen neki tiltakoznia kell.
Ezért a más vallás megtisztelését nemcsak nem kérheti, hanem ha kínálják, akkor se fogadhatja
el. Vallásilag mûvelt katolikus ember, ha nincs katolikus pap ott, ahol a gyermeke
születik, inkább a bábával keresztelteti meg (vagy maga kereszteli meg), azaz mindenkivel
inkább, mint protestáns prédikátorral vagy görögkeleti pópával. Ezzel tartozik az igazságnak
és felebarátainak, akik felé szeretetbõl kötelessége az igazság képviselete. Ha nem tudja õket
is az igazság követõjévé tenni, legalább ne árulja el elõttük.
Hogy a hit egyformasága és romlatlansága tekintetében ez a kérlelhetetlen szigorúság
nemcsak az igazság követelménye, tehát nemcsak az ész és a felebaráti szeretet szava, hanem
a Szentírásé is, azt bizonyítja a tesszalonikiekhez írt második levél 3. fejezetének 14. verse:
„Ha valaki nem engedelmeskednék a levélben adott tanításnak, azt jegyezzétek meg, és kerüljétek
a társaságát, hogy észre térjen. ”
A következõ, még ennél is szigorúbb szavakat pedig éppen a szeretet apostola írja (2Jn
10-11): „Ha valaki nem ezzel a tanítással megy hozzátok, még csak ne is köszönjetek neki.
Mert aki köszön neki, részes gonosz tetteiben.”
Ezért nem áldhatja meg az egyház a gyerekei egy részét eretnekségbe taszítani hajlandó
katolikus ember vegyesházasságát s ezért nem szentelheti be az öngyilkos, az eretnek vagy
más nyilvános bûnös holttestét.
Ne haragudjunk tehát az egyházra kíméletlensége miatt, és szûk látókörûen és a gyûlölet
egyoldalú elfogultságával ne fogjuk rá emiatt, hogy nincs meg benne a keresztény szeretet. A
kíméletlenség nem szükségképpen szeretetlenség, sõt lehet egyenesen a szeretet követelménye
is (például az operáló orvos kíméletlensége). Elítélés helyett vegyük észre és tiszteljük az
egyházban az igazság ismertetõjelét és a szilárd meggyõzõdés öntudatát. Ez elõtt még annak
is le kell vennie a kalapját, aki az igazságot gyarlóságból nem követi. Az igazságot ugyanis
kényelemszeretetbõl nem követni csak emberi bûn, de ha azért, mert nekünk magas, nemcsak
nem követjük, hanem még gyûlöljük és rágalmazzuk is azokat, akik követik, már sátáni a gonoszságunk,
mely még bocsánatot is bajosan kaphat.