De az álló vizek egyszer csak megmozdultak, s hol kisebb, hol nagyobb hullámokat
vertek, amiknek gyűrűzése nem könnyen ült el. A fáradt, eltespedt, tehetetlennek hitt magyar
katolicizmus kilendült nyugalmi állapotából,
s nemcsak a jogos önvédelem terére lépett,
hanem a belső megújhodás csalhatatlan jeleit kezdte mutatni.
Érdemes elgondolkodni afölött, vajon mi váltotta ki a magyar katolicizmusban ezt a
gyökeres és minden irányú reakciót?
Vannak, akik azt hiszik, hogy egyetlen
oknak a magyar egyházpolitikai harcokat
jelölhetik meg, azaz azt a sorozatos vereséget,
amit az Egyház a parlamentben az egyházsértő
törvények elfogadásával szenvedett, s ami még súlyosabb veszedelmek árnyékát vetette előre.
Hogy a politika túlkapása, ellenségeskedése vagy pláne üldözése mindig alkalmas a
katolicizmus felébresztésére, erőinek megszervezésére, öntudatának emelésére és harci
készségének sorompóba állítására,
ahhoz kétség nem fér. Minden erőszakos akció reakciót
szül, s ez alkalommal az Egyház ellenségeinek
az akciója sokkal merészebb, koncentrikusabb
és következményeiben súlyosabb volt, semhogy a
reakció elmaradhatott volna. Ez a reakció a
Zichy Nándor
alapította
Katolikus Néppártban
jelentkezett mely nem annyira a választási
terror ellenére mégis
megválasztott képviselőinek számával és harci készségével, hanem a
mellette megmozdult tömegek lelkesedésével és elszántságával a meglepetés erejével hatott.
Az is természetes és érthető
, hogy a katolicizmus erőinek bármilyen megmozdulása, még
ha kifelé és védekezésre irányul is, befelé
is hat azaz az egész szervezet megmozdulására, a
nyugalmi állapotból való kilendülésére és
dinamikus tevékenységére vezet.
Amilyen téves lenne ezt el nem ismerni,
éppoly túlzott volna mindent a politikai
védekezés tényének tulajdonítani.
Ebbe a hibába esett bele a
Keresztény Községi Párt
vezére
Wolff Károly,
aki a húszas években a fővárost a zsidó-liberális uralomból kiszabadította,
amikor jóval később egy választási propaganda kapcsán azt a szerencsétlen állítást
kockáztatta meg, hogy „mi töltöttük meg a templomokat”.
Először is bizonyos, hogy a katolicizmusban mindig megvannak a rejtett vagy potenciális
erők, melyek csak kiváltásra várnak és amelyek természetszerűleg a vezetésre hivatott papság
állásfoglalásával vannak összefüggésben. Erre bizonyíték az
egyháztörténelem majd minden korszaka. A mozdulatlan álló vízbe dobott kő s annak nyomán tovább gyűrűző
hullámverés
példája mindig újra megismétlődik. Elég egy dinamikus apostoli lélek, egy új eszme,
kikezdés, mozgalom, hogy az első
hullám tovább gyűrűzzön s fokonként az egész
katolicizmus rengésbe jöjjön.
Így volt ez minálunk is. Álló, mozdulatlan víznek
látszott a katolicizmus, pedig már itt is,
ott is lökések, rengések szakad
tak fel a láthatatlan mélyből, s indították meg a vizek
áramlását. A legtöbbször ugyan még csak helyi, elszigetelt jelenségek voltak, de már
csalhatatlan jelei annak, hogy valami készül,
valami elindult, folyamatban van, a szunnyadó
energiák felébredőben, nyüzsgésben, kitörőben vannak.
Az általános sorvadás közöpette – írta
Bangha Béla ugyancsak a Magyar Kultúra
jubileumára – feltűntek már az új kort előkészítő
jelek, az ébresztők és feltámasztók komoly
próbálkozásain. A legszomorúbb lesüllyedtség és
álomkórság idején hasogatta végig a sötét
magyar eget Prohászka Ottokár lángelméjének és lángszívének meteorszerű tündöklése s
mint egy karácsonyt hirdető
csodálatos csillag mutatott ösvényt az elfojtott és megtagadott
Ige felé. De Prohászka mellett már ott ragyogott sok
nemes akarat és tiszta tudás is a hajnali
derengésben. Zichy Nándor, Molnár János, D
udek János, Mihályffy Ákos, Andor József,
Giesswein Sándor – hogy csak néhány kimagasló nevet említsünk ebben a sorban a már távozottak közül. A Szent Imre-kollégiumban Glattfelder Gyula már egy öntudatosabb
katolikus értelmiség nevelésén dolgozott. A hitbuzgalmi élet, főleg a Mária-kongregációs
férfi mozgalom során (P. Bús és P. Bóta), számos katolikus embernek adta vissza keresztény
öntudatát. A hivatalos egyházi
szervezet is rendületlenülő őrt állt a még el nem vesztett értékek
felett. Azonban talán még Prohászka Ottokár diadalmas optimizmusa sem hitte volna
közelinek az időt, amikor ezek a jobbra vágyó, Messiást váró hangulatok nagyjából
valóságokká érnek, s a keresztény kultúra totális igényeket jelenthet be a magyar életre.
Valami mindenesetre elindult. Kisebb-nagyobb kezdeményezések, látszólag egyéni
akciók, szinte csak kitapogatásai a lehetőségeknek, de éppen ezért előjátékai a nagy
átalakulásnak, mely immár feltartóztathatatlanul
megindulóban volt.
Messzire vezetne s nem tartozik e könyv kere
tébe a lassú ébredés minden lépését és
állomását feljegyezni, bármennyire megérdemelnék a megemlékezést, itt meg kell
elégednünk a legjellegzetesebb jelenségek bemutatásával.
+
A kilencvenes évek derekán a debreceni állomáson nagy tömeg várakozott a befutó pesti
gyorsra. Inkább olyan egyszerű
nép: iparos, vasutas, postás
s alig néhány kemény galléros,
vasalt nadrágú úr. A zsíros paraszt cíviseknek, akiké akkor a város volt, se híre, se hamva. Ha
valaki, kíváncsi idegen véletlenül megkérdezte
volt, mi készül ott, csak azt a lakonikus,
ajkbiggyesztéssel kísért válasz
t kaphatta: „A pápisták várják az új papjukat”.
S a vonatból kiszálló
Wolafka Nándor
(1852–1906) valóban új pap volt, aki egy új
fejezetet írt be a kálvinistának kikiáltott Debrecen életébe. Nem azért jöttem, hogy
megtartsam azt, ami megvan, hanem hogy visszahódítsam mindazt, ami elveszett – mondotta
első beszédében. S valóban Wolafka Nándor, aki pedig egy szinte biztos püspökséget cserélt
fel Debrecennel (a kultuszminisztériumban volt a katolikus ügyek referense, ami akkor
püspöki székre predestinált), a kálvinista Róma rekatolizálója lett.
+
De a Dunántúl sem maradt el a Tiszántúl
mögött, s érdekes, hogy itt is a jelentkező
új
katolikus erőnek először nem közvetlenül liberalizmussal,
hanem a protestantizmussal kellett
megküzdenie. Akkor történt ugyanis, hogy egy Masznyik nevű
luteránus pap, hogy az egész
katolikus Mariológiát nevetségessé tegye
, könyvet írt Jézus állí
tólagos testvéreiről, amit
széltében-hosszában szellőztettek. Ez ellen lépett fel, még
pedig valóságos nyilvános párbaj
módjára
Lepsényi Miklós
(1860–1924) előbb ferences, majd világi pap, s egy teljes és
országos nyilvánosság előtt lefolyt vitában győztes maradt.
S ezzel megindult egy érdekes karrier is. Lepsényi Miklós megalapítja a
Hitvédelmi
Folyóiratot,
majd amikor látja, hogy a harc a hitvédelmi síkról az egyházpolitikai ügyekre terelődik át s a liberalizmus lép fel most már felemelt sisakrostéllyal az Egyház ellen,
csatlakozik a Néppárt mozgalmához, megválasztatja magát képviselőnek és élénk részt vesz a
parlament és sajtó egyházpolitikai vitáiban. Hamarosan egészen új oldalról mutatkozik be: a tudós hitvédőből a legjobb magyar népszónok és egy kitűnő
népies író lesz. Pozsonyban
megalapítja a
Magyar Néplapot
mint a katolikus érdekek védelmét, amit aztán hamarosan
németül és szlovákul is megjelentet, jeléül annak, hogy a régi Magyarországon egyedül a
Néppárt, azaz a katolikus politika volt
figyelemmel a nemzetiségi kérdésre.
+
De közben a fővárosban is, mely hitélet és katolikus aktivitás terén talán a legsívárabb
puszta volt, kezdtek új szelek fújdogálni. A budai várplébánia élére, talán éppen azért, mert
ez az egyetlen fővárosi plébánia, mint a királyi váré, nem esett a főváros kegyurasága alá, egy
új, fiatal, szent buzgóságtól lángoló pap került Kánter Károly
személyében (1853–1920).
Ma már nehéz leírni és érzékeltetni, ki volt Kánter Károly, s ha két látható és fogható
alkotására: az Örökimádási
templom felépítésére s a fővárosi hitoktatók első
megszervezésére
rámutatunk, még nagyon keveset mondtunk. Kánter Károly több volt mindezeknél!
Mérhetetlenül több! Kánter Károly egy fogalom
volt, egy varázs, egy ki
gyúlt és el nem fogyó
láng, egy valóságos szent élő
, ellenállhatatlan kisugárzása.
Sokan, még a papságból is, soha
nem látták, nem is találkoztak vagy beszélhettek
vele, nem tudtak semmi pozitívet mondani
alkotásairól, s mégis elbűvölten suttogták a nevét mint intim ismerősét: Kánter Károly. S
később is, mikor már rég a sírban pihent, új
nemzedékek jöttek, harcos új katolikus
nemzedékek, akik már a Prohászkák és Banghák
hadseregében szolgáltak, s még azok is a
csak hallott múltat idézve elrévül
ve suttogták: Kánter Károly...
Pedig nem volt nagy szónok, mint Prohászka, aki lázba ejthette volna a fővárost; nem volt
nagy szervező
és agitátor, mint Bangha, aki kesztyűt mert dobni és harcba szállni egy olyan
roppant fegyverzetu Góliáttal, mint amilyen a liberalizmus volt.
Hát mit tett, hogy akkora hatása lett?
Először is összegyűjtötte a fő
városi hitoktatókat, akik a nevetségesen csekély 16 plébánia
mellett a legszámosabb papi közösséget jelentették, s elindította
őket a hivatás szeretete útján
a mélyebb életre s a hitoktatás elmélyítésére, korszerű
átalakítására s a tevékeny
apostolkodásra. Mit tett? Átvett egy
mástól alapított egyesületet, az
Oltáregyletet,
abból egy
virágzó s az egész országot behálózó intézményt létesített, felépítette Magyarországon az első
zárdát és templomot, mely az Oltáriszentség
állandó imádására volt szentelve, s ezzel újra
felelevenítette hazánkban a kereszténység közpo
ntjának kultuszát és áhítatát. Hogy mit tett még? Kinyitotta a templomok ajtaját és tárva-nyitva hagyta. Rászoktatta
újra az embereket
arra, hogy a kereszténységnek szentségei vannak, s hogy a szentségek az emberekért vannak.
Mit tett? Mit nem tett? – Nehéz rá felelni, de
talán felesleges is, A
hatása, a kisugárzása –
mint ez a szenteknél lenni szokott – sokkal nagyobb
volt, mint amit tett és alkotott. Mint egy
áramrezgés vagy illatfoszlány a levegőben, volt életében és még halála után is. Egy jóra,
többre, haladásra, tökéletességre, szentségre sodró titkos hullám volt.
+
De ha már az Oltáregyletnél tartunk, Kánter
Károllyal kapcsolatban lehetetlen
Trautwein
János
(1819–1893) piaristáról meg nem emlékeznünk.
1859-ben Szcitovszky János hercegprímás aranymiséje alkalmából nemcsak székhelyén
Esztergomban, hanem a fővárosban is nagy ünnepségeket
rendeztek. Ugyanabban az órában,
amikor a hercegprímás Esztergomban épp a jubiláló miséjét énekelte, a pesti
Angolkisasszonyok Váci utcai temp
lomában, mely különben is a fővárosi világnak kedvenc
temploma volt. Trautwein János piarista tanár mondott beszédet, melyben az ünnepi alkalmat
felhasználva az Úr hajlékának méltóbb berendezése céljából az Oltáregylet megalapítására
tett indítványt. A nagy számban összegyűlt hívek lelkes felbuzdulással kísérték a szónok
szavait. Így született meg az első
magyar Oltáregylet, melynek ügyeit 34 éven át maga
Trautwein vezette. Eltekintve az egylet valóban üdvös és szükséges céljától, az alapítás azért
is érdemel különös figyelmet, mert ez volt az első
eset a magyar katolikus szervezkedés
lehetőségére és kilátásaira.
+
Közben viharos időkön ment át az ország, mely ismeretlen erővel rázta meg a magyar
lelkeket. A parlamentben lefolyt egyházpolitikai harcok folyamányaként a legnagyobb vihar
az úgynevezett
elkeresztelési rendelet
körül tört ki.
Az elkeresztelés egy furcsa,
tipikusan magyar liberális jelenség volt, mely a magyar
törvények és miniszteriális rendeletek folytán állott elő
, s a múlt század utolsó éveiben az
egész országot állandó izgalomban tartotta. (A
sejtés az, hogy a Debrecen apostolaként már
említett Wolafka Nándor azért és akkor távozott a kultuszminisztériumból.)
Az Egyház ősidőktől vallott álláspontja szerint minden katolikus szülő
, még ha vegyes
házasságban él is, köteles gyermekét katolikusnak kereszteltetni és katolikus nevelését
biztosítani. A természettörvény viszont a szülők jogának ismeri el a gyermekek vallási
hovatartozandóságának az eldöntését, az eszük használatával már élni tudó gyermekek
számára pedig szabad választási jogot követel. Tehát nemcsak az Egyház törvényeivel,
hanem magával a természettörvénnyel került összeütközésbe
az a magyar törvény, mely
elrendelte, hogy a vegyes házasságból született gyermekek nemük szerint kövessék szüleik
vallását, s minden ezzel ellenkező szülői megállapodást érvénytelennek jelentett ki. Egy
másik törvény meg egyenesen kimondta,
hogy elzárással és pénzbírsággal büntetendő
az, aki
a 18 évet még be nem töltött gyermeket más vallásfelekezetbe átvesz.
Ezzel kezdetét vette az elkeresztelési há
ború, mely katolikus és protestáns részről
egyformán folyt. Erre Csáky Albin kultuszminiszter újabb rendeletet adott ki, mely szerint
minden lelkész, aki másvallásút
keresztelne, köteles nyolc nap alatt a keresztelési adatokat az
illetékes lelkésznek megküldeni és anyakönyvi kivonatot is csak az illetékes lelkész állíthat
ki. A rendelet megszegőire a miniszter pénzbüntetést szabott ki. Hiába volt a papság
tiltakozása, a rendelet végrehajtása megkezdődött. Az első
feljelentett Molnár János
komáromi apát, a későbbi Néppárt vezére volt, akit több ízbe
n pénzbírságra ítéltek az ország
nagy felháborodása mellett. Az elkeresztelési háborúnak aztán az 1894-es törvény vetett
véget, mely azzal a tipikus magyar megoldással,
hogy „a kecske is jól lakjék, de a káposzta is
megmaradjon” kimondta, hogy a felek a házasságkötés elő
tt jogérvényesen megegyezhetnek
a gyermekek vallására vonatkozólag s csak
annak hiányában követik a gyermekek nemük
szerint a szülők vallását.
+
De nemcsak hitbuzgalmi és politikai téren, hanem társadalmi síkon is megindult a
katolikus szervezkedés. A Németországban oly átütősikerrel működő
Katolikus
Legényegyletek
gondolatát nálunk
Szabóky Adolf
(1821–1880) piarista tanár honosította meg
s 1856-ban alapította meg az elsőt a fővárosban, amit aztán a vidéki nagyobb városok sorban
követtek.
Egy másik érdemes piarista tanárnak,
Lévay Imrének
(1842–1895) köszönhet
ő
a pesti
Katolikus Kör
megalapítása 1888-ban, mely bár a külső
látszat szerint a nemes szórakozás s a
társadalmi érintkezés elősegítője volt, amellett a vallási közöny megtörésében is nagy
szerepet játszott. A katolikusok merni kezdtek
katolikus lobogó alatt szervezkedni – ez időkjele volt.
+
Pontosan a századfordulón robbant ki aztán az egyetemi ifjúság
keresztmozgalma,
ami
évekig izgalomban tartotta az országot,
s nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a katolikusok
öntudatát és bátorságát növelje
s közéleti katolikus akciókra előkészítse.
Hogy a budapesti egyetem Pázmány Péter bíboros alapítása s ezért katolikus jellegű
volt,
az kezdett az idők folyamán feledésbe merülni s az egyetemi tanulmányok kiszélesedésével, a
tudományágak megsokszorozódásával, továbbá a tanuló ifjúság számának megnövekedésével
az alkalmazandó tanárok vallási
hovatartozandósága és világnézeti álláspontja kezdett
szerepet nem játszani. Ha az előbbi még bajt nem okozott, mert a protestánsok is pozitív
keresztény alapon állhatták, az utóbbi már komoly
veszélyt jelentett, amikor is hitetlen vagy
egyenesen agresszív tanárok kaphattak tanszékeket. Ez utóbbiak aztán, kiknek száma mind
jobban szaporodott, a liberális kormányok falazása
, néha talán cinkos összejátszása mellett a
XIX. század vége felé már mindent elkövettek, hogy a Pázmány Péter Tudományegyetemet
katolikus jellegéből kiforgassák. Ez az aknamunka oly tervszerűen és szívósan folyt s talán
lassú érleléssel észervétlenül állította volna a
közvéleményt kész tények elé, ha „ismeretlen
tettesek” 1900-ban el nem követik azt a végzetes ballépést, hogy a Központi Egyetem
épületének lépcsőházát díszítő
Szent Korona másolatokról el nem távolítják a keresztet. A
barbár csonkítás érthetően nagy feltűnést keltett, és forrongásba hozta az egyetemi ifjúságot,
amelynek egy tekintélyes része már akkor az 1888-ban alakult
Szent Imre Kör
hatása alatt
állott.
A felháborodást cselekedet követte s a keresztény egyetemi ifjúság nagyszabású tiltakozó
gyűlést tartott, melynek keretében
Bernolák Nándor
joghallgató, a későbbi neves politikus és
miniszter javaslatára elhatározták, hogy az
egyetemi hatóságoktól az egyetem hivatali
helyiségeiben a feszület, a tantermekben a kereszt kifüggesztését, továbbá az egyetemi
hitszónoki állás s a keresztény bölcseleti tanszék
megszervezését, illetve felállítását követelik.
Mikor a kultuszminiszter az egyetemi ifjúság követelését elutasította, s ezzel az egyetem
katolikus jellegével szemben táplált ellenséges érzületét elárulta,
Zsembery István
egyetemi
hallgató vezérletével egy 104 főnyi népes csoport az egyetemet megszállta s a kereszt kitűzését az ifjúsági nagygyűlés határozatának megfelelően végrehajtotta.
Az egyetemi hatóság, melynek pedig akkor jellemzően a helyzetre egy Rapaics Rajmund
nevű
gyáva s az árral úszó pap volt a rektora,
eltávolította a kifüggesztett keresztet, sőt
felháborító arcátlansággal a résztvevő
diákok ellen fegyelmi eljárást indított, Bókay Árpád
orvosdékán, a későbbi hírhedt szabadkőműves páholy nagymestere egyenesen kizárást
követelt, de a lázadás mégis csak
a tettesek megdorgálásával végződött.
A Kereszt-mozgalom azonban ezzel nem aludt el s 1906-ban
Németh Sándor,
a Szent
Imre Kör akkori elnöke mégis győzelemre vitte s a tanári karral lefolytatott tárgyalás
eredményeként az őszi doktoravatáson az avatandó új doktorok már a zöld asztalon felállított
kereszt előtt tették le a hagyományos esküt.
+
S az álló vizek megmozdultak. Hol kisebb, hol nagyobb hullámokat vertek, amiknek
gyűrűzése nem akart többet elülni. A fásult, elernyedt, tehetetlennek hitt magyar katolicizmus
kilendült nyugalmi állapotából s a belső megújhodás csalhatatlan jeleit kezdte mutatni.