A liberalizmus, melynek jegyében zajlott le
az egész XIX. század s melynek tetszetős
frázisaitól szinte megrészegült az egész emberiség, nehezen meghatározható fogalom,
melynek történelmi kialakulását élesen meg
kell különböztetni politikai, közgazdasági és
szociális rendszerré válásától s mint ilyennek
a tanaitól. A liberalizmus ugyanis történetileg a
francia forradalom előtti időkben jelentkezik mint visszahatás és védekezés a fejedelmi
abszolutizmus ellen, sőt egyáltalán minden társadalmi, gazdasági, nemkülönben vallási,
erkölcsi megkötöttség ellen. Ha tehát ebben a
történelmi keretben nézzük, a liberalizmus
kétségtelenül helyes úton járt s az emberi
ség javát szolgálta, amikor a jogtalan és
szükségtelen megkötések, a fejedelmi önkény és
zsarnokság, bizonyos társadalmi osztályok előjogai ellen küzdött, és egyáltalán az emberi szabadság minden megokolatlan korlátozása
ellen síkra szállt. Ebbéli érdemei letagadhatatlanok, s ez volt az oka, hogy az egész emberiség
rokonszenvét megnyerte, és ezáltal kevésbé hasznos, sőt később káros, majd egyenesen
végzetes egyéb elveit is be
tudta a köztudatba csempészni. Túlzásai az emberi szabadság
terén a közjóval szemben hamar megbosszulták magukat. Azzal például, hogy az egyéni
érdekek szabad kibontakozását proklamálta minden korlátozás nélkül, olyan szabad versenyt
szabadított el a közgazdaságban, ami egyesek vagyonhalmozásához, de viszont a gyengébbek
kiszipolyozásához vezetett, ami aztán ellenhatásként a szocializmust hívta létre.
De természetesen a liberalizmus világnézeti téren volt a legrombolóbb, mert korlátlan
gondolkodási szabadságot követelt, minden isteni
tekintélyt elvetett, s az embert önmaga
törvényhozójává deklarálta. Dogmája volt az
állami mindenhatóság, nem ismert el
kinyilatkoztatást, egy ügyes frázissal, hogy „minden vallás egyforma” palástolta vallási
közönyét, ami még később egyenesen ellenségeskedéssé fajult, s a több helyen fellángolt ún.
kultúrharchoz vezetett.
A századfordulón tehát az egész magyar élet a
liberalizmus jegyében állott. Ez a magyar
liberalizmus nem volt sem különb, sem alábbvaló, mint tejtestvérei a többi európai
országokban. Veszedelme azonban nemcsak abban rejlett, hogy az Egyház érdekeit mélyen
sértő törvényeket hozott (mint a polgári házasság kényszere, a házasság felbonthatósága, a
vegyes házasságból származó gyermekek vallásának erőszakos szabályozása, az
elkeresztelési rendelet, stb.) s már-már roha
mra indult az egyházi vagyon szekularizációja, az
Egyház és állam teljes szétválasztása s az iskolák államosítása mellett, hanem abban az
áporodott, elmocsarasító, miazmás légkörben, amivel sikerült az egész magyar életet átitatnia,
kilúgoznia, elsenyvesztenie.
Senki sem független kora szellemétől és magatartását, működési kereteit is – tisztelet a
kivételesen nagy egyéniségeknek – az szabja
meg. A liberális korszellem s annak kapcsán
kialakult életforma hozta magával, hogy
a magyar katolikus egyház is szellemében,
intézményeiben és egyéneiben fonnyadó, gyümölcstelen fa lett.
A világi papok elsősorban hivatalnokok lettek, ún. „úri
emberek”, társadalmi életet élő, kényelmes polgárok, akik a szorosan vett hivatali ténykedések, egyházi funkciók, hitoktatás
elvégzésén túl semmi különösebb buzgóságot
vagy éppen kezdeményezést nem mutattak, s
inkább emberi tulajdonságaikkal,
tehetségükkel, mint lelkipásztori tevékenységükkel kerestek
elismertetést vagy éppen feltűnést. Néha ismertebbek voltak
a korzóról, a kaszinóból, a megyegyűlésekről, mint az oltártól, szószéktől vagy pláne a gyóntatószékből.
Ez a vánnyadt, tespesztő, fülledt légkör még rombolóbbnak mutatkozott a szerzetes
rendekre. Alig volt olyan, amelyik reformra ne szorult volna. A szemlélődő
életre hivatottak
kihalóban voltak, a lelkipásztorkodók csak templomaik, esetleg harmadrendjeik ellátására
szorítkoztak minden kezdeményezés vagy nagyobb
ügybuzgóság nélkül, s a tanító rendek is,
melyek pedig legalább a valláserkölcsi nevelés alapelveit és hagyományait fenntartották és
egy jobb kor számára átmentették, sokkal többet adtak a magyar kultúrának és
tudományosságnak, mint a hitéletnek s az Egyház dicsőségének.
Ennek megfelelő
volt a hívek élete. Külsőleg és látszólag rnég minden a hagyományos
keretek között folyt. A gyermekek megkeresztelését a legliberálisabb magyar sem hagyta el.
Mivel a kötelező
hitoktatás az állami iskolákban is
érvényben volt, de túlnyomó többségben
az iskolák úgyis egyházi jellegű
iskolák voltak, az első
szentáldozás és bérmálás alig fakuló
ünnepélyességgel folyt le. Ameddig a középiskola
tartott, még a húsvéti, esetleg karácsonyi
gyónás és áldozás szokása is fennmaradt. Sajons, ezzel szemben a kötelező
hitoktatás már
inkább „tantárgy”, mint az élet kenyere lett.
Az iskola elvégzésével (kinél az elemi,
kinél a középiskola) megszakadt a katolikusok
kapcsolata az Egyházzal. A házasságot még oltár előtt kötötték ugyan, de a vele kapcsolatos
szentgyónás volt az utolsó a halálos ágyig, ha arra egyáltalán sor kerülhetett. Minden egyéb
vallási kötelezettség, hagyomány vagy szokás letöredezett, elhullott, eltűnt az élet folyamán.
A vasárnapi kötelező
misehallgatás aligha szerepelt a lelkiismeret bírói széke előtt, s csak
mint a szép nem felvonulása, divatbemutató,
déli korzózás a paráznasoron és sörözés volt
elkönyvelve. Imádságot legfeljebb halálos veszedelem csalt a liberális ember ajkára s ha
mégis akadt volna a vallásos
érzésnek valamelyes megnyilatkozása a szive mélyén, azt
mélyen el kellett rejtenie, de mindenesetre óvatosan palástolni
a, nehogy „bigottnak”
minősítsék s „klerikális” vagy „ultramontán
” megbélyegzéssel tegyék társadalmilag
lehetetlenné.
A kor törekvése mindenesetre az volt, hogy a
vallásos élet minden jelét lemossa az
emberekről, s ami mint intézmény vagy szokás mégis fennmaradt (keresztség, esküvő,temetés), azt mint társadalmi es
eményt, színes, poétikus s egyelőre mással nem pótolható
ünnepélyt avagy a nőknek és gyermekeknek kijáró lovagias
engedményt kezelte. Mint ahogy
a gyermekek túlnyomó többségét is nem azért járatták papi, szerzetesi iskolákba, mert
valóban valláserkölcsi nevelést, katolikus
világnézetet és szellemet akartak számukra
biztosítani, hanem mert az egyházi iskolák,
különösképpen a szerzetesi középiskolák
„jobbak” voltak az állami iskoláknál, és t
öbb rendre és fegyelemre neveltek, ami a szülői ház
kormányzását is megkönnyítette.
Egyszóval az üdvösség intézményéből, az Egyházból amolyan szertár, gyűjteményes
lerakat lett, amit tisztán hasznossági szempontból
néztek és értékeltek, s amit aszerint is
használtak fel vagy iktattak ki az életből. A vallás egyelőre tűrhető
volt, mert használható volt
az állam, a társadalom s a család szempontjá ból. A tömegek lelkében ugyanis még mindig
nagyobb hatalomnak és féknek bizon
yult az Isten parancsa, mint a főszolgabíró és a
csendőrszurony. A társadalmi osztályok fenekedése
és ki-kirobbanó ellenségeskedése ellen
még mindig nagyobb összetartó és
ellentéteket kiegyenlítő erőnek bizonyult az Egyház, mint
a liberális elméletek üres, együgyű
megnyugtatásai. A gyermekneveléssel meg éppenséggel
nem tudott mit kezdeni a liberalizmus a vallás nélkül.
Más szóval az Egyház kezdett lesüllyedni a házitanító, a nevelőnő
szerepére és társadalmi
helyzetére, akik nem tartoznak ugyan a családhoz, de mégis nélkülözhetetlenek, s akiket
éppen ezért úgy kezelünk, mintha családtagok
volnának, de tudjuk, hogy nem azok, hanem
csak „személyzet”, melyet a gyermekek fel
növekedése után szélnek lehet ereszteni.
Aki viszont csak külsőleg nézte a magyar katolikus egyházat, azt elvakíthatta az a
nagyúri, főúri, egyenesen kiváltságos szerep, amit az egyházi hierarchia játszott. A
hercegprímás az ország első
méltósága volt, aki az uralkodó ház főhercegeit kivéve
mindenkit megelőzött. A püspökök hivataluknál fogva a főrendiház tagjai voltak, százados,
tágas szép palotákban laktak és többezer holdas nagybirtokok javadalmasai. Fekete csukott
hintón jártak, nagyobb ünnepekkor négyes vagy ötös fogattal, a bakon a libériás kocsis
mellett még „huszárral” is s olyan ebédeket adtak a katonai, állami és vármegyei urak
számára, aminek nem volt párja s még a
borravalókat is aranytallérokban hullatták.
Ezzel szemben a templomi kultusz elfakult, leegyszerűsödött a végletekig. Hétköznap
üres templomok, legfeljebb a gyászmisék kötelező
gyér közönségével, mialatt a legbuzgóbb
papnak sem juthatott eszébe kiülni a gyóntatószékbe. Vasárnaponkint két, viszonylag
erősebben látogatott mise: egy reggeli a jámbor, egyszerű
nép s a déli, az ún. „szagos mise”
az úri nép számára, ami fokonként inkább társadalmi szokás, mint vallási aktus jellegét
öltötte magára. A hivatalos plébániai mise,
mivel énekes mise volt s így hosszabb ideig
tartott, kevésbé volt látogatott s lehető
leg annak végére, amikor már alig maradt néhány hívő
a templomban, volt az egyetlen prédikáció beállítva.
Két alkalom volt évente, amikor valóban zsúfolásig megtelt a templom s amikor a
közönség is a magábaszállás és elmélyedés jeleit
adta: Halottak napján és Ó-év estéjén az esti
ájtatosságon s az ilyenkor szokásos és szívesen fogadott szentbeszéd alatt. Ilyenkor mintha
felébredt volna az ősi katolikus szellem, a templom újra
Isten háza lett, s a lelkeken minden
földi kizárásával a legnemesebb s egyúttal legistenesebb érzelmek hullámzottak végig.
Különben a templomi kultusz ennyiben rekedt és merevedett meg. Az egyházi év
kötelező
szertartásain kívül semmi más mozgalom nem mutatkozott. Talán a májusi
ájtatosság volt az egyetlen többlet, amit Mária országa régi szokásaiból még megőrzött, mert
az ország alapító Szent István ünnepe már veszedelmesen kezdett a városi vagy vármegyei
hivatalok üres felvonulásává, lélek nélküli nemzeti ünneppé lecsúszni. Novénáknak,
triduumoknak híre-hamva se volt,
Jézus Szíve-tisztelet, elsőpénteki ájtatosság ismeretlen
fogalmak.
Egyszóval „Pannónia virágos kertje” vadvíz, mocsár, békalencsés láp lett, a lápok furcsa
életével, mely félig élet s félig már halál. Nem is csoda, ha ellenségei úgy érezték, hogy ütött
vagy legalábbis közelg az óra, amikor nagyobb kockázat és erő
bevetés nélkül is végezni lehet
vele. De még a jóakaratú megfigyelők is azt hitték, hogy immár meg lehet felette kondítani a
lélekharangot.
Maga Bangha Béla a Magyar Kultúra huszonöt
éves jubileumán az 1910-es állapotokat
így jellemezte: „Akik arra az időre még nem emlékeznek, ma szinte el sem tudják igazában
képzelni, milyen szörnyű
süllyedési mélyponton botorkáltunk
akkoriban. Az országon a
szabadkőműves irányítás alatt álló gőgös és önhitt liberalizmus uralkodott, mely vakon hitt a
technika és a kapitalista haladás
megszakadhatatlan folytonosságában, a tőke és az anyag
mindenhatóságában s magától értetődőnek tekintette a kereszténység félrelökését, fensőséges
megvetését. Az Egyház nagyrészt a múltnak presztizséből élt. A magyar művelődés a
keresztényellenes szabadgondolat
terrorját nyögte. Kicsiny oázisok akadtak csupán a sivatag
közepén: némi katolikus egyesületi élet, némi vérszegény irodalom. A fővárosban mindössze
16 plébánia s 5–6 keresztény érzelmű városatya 400–500 szabadkőműves között. A
hivatalokban más mint hárompontos testvér legfeljebb akkor juthatott előre, ha zsidó volt.
Másnak úgyszólván szava sem volt ebben az országban, mint az uralom teljéhez érkezett
harcos szabadgondolatnak, a zsidóság legmohóbban uralomra vágyó és kereszténygyűlölő
részének, amely mellett sajnos, akkor a protestantizmus nem egy vezére is aggálytalanul ott
hadakozott.”
Mai szemmel nézve elképesztő
és szinte hihetetlen, hogy
a közvélemény szócsövei és
alakítói minő
modorban kezdtek bánni a katolikus egyházzal s micsoda koncentrikus támadás
indult meg az Egyház és intézményei ellen! Szinte azt kellett mondani
, hogy a katolicizmus
Magyarországon a liberalizmus utolsó két évtizedében úgynevezett „bitang jószág” lett, akit
mindenki büntetlenül célba vehetett, s aki ellen
bárki hajtóvadászatot rendezhetett. A harc
ugyan hivatalosan és elvileg minden vallás és
azon alapuló világnézet ellen ment, mégis
csodálatosképpen – vagy talán nincs is azon semmi csodálkoznivaló?! – a katolicizmus s nem
a protestantizmus vagy Mózeshit ellen támadott.
Ebben az egyházellenes harcban a főszerepet már nem is annyira a liberalizmus vitte –
ennyire igazságosaknak kell lennünk
egy világnézeti, politikai
és gazdasági áramlattal
szemben – hanem a szabadkőművesség, mely Magyarországra nem a finomabb angol, hanem
a legbrutálisabb francia formájában jutott el. A szabadkőműves páholyok, melyek a
fővárosból az utolsó megyeszékhelyig leágaztak, alkották a vezérkart, mely a támadást
kitervezte és vezette s a szerepeket kiosztotta. Ebbe a koncentrikus támadásba a titkos
aknamunkától a zajos nyílt támadásig, a parlamenttől a sajtóig, az egyetemi katedrától a
megyegyűlésig minden beletartozott.
A mai embereknek már fogalmuk sem lehet arról, hogy az első
világháborút megelőző
években milyen volt szinte általánosságban a magyar sajtó, s hogy milyen hangnemet
használt nemcsak az Egyházzal, hanem még a hazával és a nemzeti érzéssel szemben is. Nem
szabad feledni, hogy akkor még fékező
sajtótörvények alig voltak s az a bizonyos „szabad”
magyar sajtó gyér és alig beszámítható kivételektől eltekintve teljesen a zsidóság,
szabadkőművesség vagy legalábbis az azokkal szövetkezett liberalizmus birtokában volt. A
katolikus
Alkotmányon
kívül egyedül a
Budapesti Hírlap
volt az, amelyet még úgy-ahogy
olvasásra ajánlani vagy legfeljebb megtűrni lehetett, pedig még ez az egyetlen sem azzal tűnt
ki, mintha a valláserkölcsi és nemzeti érdeket minden támadással szemben védelmébe vette
volna, hanem csak azzal, hogy legalább
ő
maga nem destruált és nem támadott. A többi egy
húron pendült, s legfeljebb más-más szereposztással állt a katolicizmussal szemben. És
sajnos, ezek a lapok voltak túlsúlyban; nemcsak számbelileg, hanem minőségileg is
ők
uralkodtak a szíveken és az elméken. Ezek a lapok voltak a hangadók, s
ők képviselték a
közvéleményt is. Az volt a „tudós”, akit ő
k akartak, s az lett a kigolyózott a tudomány
csarnokából, akit ők kiközösítettek s esetleg megbélyegeztek.
Ők avatták az írókat és
művészeket,
ők diktálták a divatot, ízlést, sőt akár a nemzeti erkölcsöt is.
A nyílt támadások parlamentben és sajtóban a századforduló nagyzoló
áltudományosságával s alpári hangszerelésével
ma már legfeljebb röhögésre (a nevetés
jelzője megtisztelő
volna!) ingerelnek s talán elhangzásuk
idején sem voltak telitalálatok, de a
titkos aknamunka: kiküszöbölni minden aktív katolikus erőt a magyar közéletből, s magukat
a katolikusokat is befogni a saját egyházuk elleni harcba – ez a törekvés
sikerrel járt. Egy pár
dicséretes kivételtől eltekintve azok a katolikusok, akik
a közélet terén szerepeltek és
elismerést nyertek – lett légyen az politika,
tudomány, irodalom – a Júdások vagy legalábbis
a Nikodémusok csoportjához tartoztak.
Ez volt az az idő
, amikor egy megkergült tanár a Pázmány Péter Tudományegyetem
katedráján Szent Imréről úgy beszélhetett mint „István király hülye fiáról”, s a magyar
parlamentben a Mária-kongregációkat mint nemzeti veszedelmet, mint az állam biztonságát
veszélyeztető
intézményt kiálthatták ki, s egy bizonyos útszéli sajtóban a személyek ellen
indított támadások már egyenesen „disznóölés” címen jelenhettek meg. Ismeretlen, ködből
jött és köddé vált bukott diákok és vigécek pöffeszkedtek a magyar sajtóban, és ítéltek
elevenek és holtak felett. A szájuk mocskos
volt, a hangjuk durva, a tudásuk amolyan
szabadlíceumi, a szívük pedig gonosz és perverz,
csak a merészségük és elvetemültségük volt
mérhetetlen. Ezek mertek az Istennel csak mint „szakállas öregúrral” komázni, Jézus
Krisztust már „csalónak” vagy „fantómnak” kezelni, Prohászka Ottokárt, aki pedig már akkor
az értelmiség bálványa volt, „betyárszájú püspöknek” nevezni.
Joggal kérdezte Bangha Béla már pályája kezd
etén: „Hol van a magyar sajtó? Melyik az?
Az-e amelyet idegenből jött s magukat örökre nemzetközinek tekintő elemek állítanak elő
,
hogy aláássák a magyar nép jólétét és
igazi kultúráját, a magyar nép hitét, vallását, erkölcsét
és tisztességét? Ez a magyar sajtó?”
Ebből a kórusból, mely a békakuruttyolástól a farkasüvöltésig terjedt, nem hiányzottak a
katolikus nevek sem, de sokkal erősebben voltak képviselve
a protestantizmus s az
intellektuel zsidóság, mely épp ezzel váltotta ki az antiszemitizmust még olyanok részéről is,
mint Prohászka Ottokár és Bangha Béla.