Juliánus barát: Unortodox megoldás a paphiányra:

nem kell feloldani az önkorlátozást...



Miután nyilvánvalóvá vált, hogy a védekezés túl jól sikerült, és ebben az ütemben soha nem leszünk túl a járványon, a kijárási korlátozást Magyarországon is jelentősen lazították (bár eddig is az egyik legenyhébb volt európai viszonylatban).

Az állami rendelet szerint 2020 május 4-től a Pest megyén kívüli vidéken már szabad nyilvános templomi miséket tartani, de az Egyház többnyire még várakozik.

Az Esztergom-Budapest főegyházmegye honlapján megjelent hír ( https://www.esztergomi-ersekseg.hu/hirek/az-esztergom-budapesti-foegyhazmegye-kozlemenye) szerint a főegyházmegye teljes területén (tehát a Komárom-Esztergom megyére eső részen is) kivárnak a misék megnyitásával. Az "egység kedvéért". Meg talán azért is, mert így kényelmesebb?

Közben egyre érkeznek hírek, hogy más egyházmegyék is folytatják az önkorlátozást, például a Székesfehérvári, Kaposvári, Egri Egyházmegye( https://www.magyarkurir.hu/hazai/szekesfehervari-egyhazmegye-rendelkezesek-jarvanyugyi-korlatozasok-reszleges-feloldasarol); illetve az egyéb történelmi keresztény egyházak is keresik a lehetőséget a korlátozás példamutató önkéntes folytatására. Például az Evangélikus Egyház is egyelőre országosan folytatja az önbetiltást ( https://www.evangelikus.hu/tovabbra-is-csak-online-istentiszteletek-lesznek)...

A 777.blog.hu oldalon cikk jelent meg ( https://777blog.hu/2020/05/06/a-papp-valaszol-titkos-szentmisek-kereszteny-ketely-irigyseg-lekuzdese/), amelyben olvasói kérdésre válaszolva Papp Miklós atya, a görögkatolikus internetes celebpap hosszasan szidja az "illegális misék" tartóit és látogatóit, becstelenségnek és csalásnak titulálva tettüket.

Az ember csak kapkodja a fejét... mi történik itt?

Vajon meddig megy ez a folyamat? Mikor fogják diszkreditálni az első század vértanúit? Mikor fogja az egyház kimondani, hogy Mindszenty József, néhai esztergomi érsek törvényszegő magatartásával , kiskapukeresésével tévútra vezette az Egyházat, és hogy az egyházüldözés valójában a Magyar Népköztársaság jogos önvédelmi reakciója volt? Felmerül a gondolat, hogy akár Krisztus urunk értelmetlen kereszthalála is elkerülhető lett volna, ha alázatosan elfogadja a Főtanács rendelkezéseit, és nem gyógyít szombaton, kezet mos étkezés előtt, és nem zavarja ki a templomból a kereskedőket. Talán még ma is élhetne! (Természetesen ez a bekezdés irónia volt. )

Mintha csak a békepapi mozgalom éledne újjá, ezúttal azonban nem alulról induló bomlasztásként, hanem az egyház legfelső vezetésének az utasítására. Mindeközben a legabszurdabb, hogy a Magyar Kormány konzervatív kormányként egyáltalán nem akarja az Egyházat gáncsolni, a rendelkezéseket csak a külföldi mintákhoz igazodva hozták meg, de látványosan nem igazán törődnek azok betartatásával. Nálunk nem hallani templomokba berontó rendőrökről (Párizs, április 24), letartóztatott papokról (Görögország, március 23), stb esetekről, azaz semmi érthető oka nincs annak, hogy Egyház miért lelkesedik ennyire az önkorlátozás iránt?

Korábban ( http://www.eucharisztikuskongresszus.hu/JB_hit_365.html) részletesen kifejtettük, hogy a misék miért nem jelentenek olyan súlyos fertőzési kockázatot, mint például a tömegközlekedési eszközök, valamint azt is, hogy miként lehetett volna akár a szabad természetben tartott nyilvános misékkel a kijárási korlátozás közepette is megfelelni a (magyarországi) állami rendelkezéseknek (azok szellemét, célját is megvalósítva), így erre most nem térnénk ki ismét.

Szintén kifejtettük korábban, hogy a járvány (pontosabban a védekezés) milyen társadalmi átalakulásokat eredményezhet, hogy a digitalizáció még nagyobb térhódítása és a személyes találkozások kriminalizálása milyen jövőképet vetít elénk, és hogy ez mit jelent az Egyház működésére nézve: a Facebook algoritmusa fogja eldönteni, hogy mit mondhatnak a papok és mit nem.

Érdemes egy pillantást vetni, hogy mindezek a dolgok hogyan néznek ki más vallások esetén, például a mohamedánoknál. Iránban az állam bezáratta Kóm város híres szentélyét, mire a hívek szó szerint megostromolták az épületet, az esetről nyilvánosságra került videót ( https://www.youtube.com/watch?v=nA3-HRF1HGs&feature=youtu.be) az Index is szemlézte.

De visszatérve a békés Európába, érdemes eljátszani a gondolattal, hogy mi lenne, ha a fogyasztás "templomait", például a hipermarketeket záratnák be? Vagy a dohányboltokat? Úgy látszik, a vírus csupán a történelmi egyházak templomaiban képes terjedni... És megint a keresztények azok, akikkel bármit meg lehet csinálni. Talán a jámborságnak valami téves értelmezése, hogy azt gondoljuk, bűn lenne kiállni a hitünkért, a szabadságunkért.

Úgy látszik azonban, hogy ezt nem mindenki tartja problémának. Vannak ugyanis a korlátozásoknak előnyei. Például nem kell a papoknak rohangálni egyik falutól a másikig, vagy a nagyobb, városi templomokban nem kell egy nap három misét is tartani. Nem kell takarítani, nem kell nyitni-csukni a templomokat, a híveknek sem kell közlekedni, egyszóval nem csak biztonságosabb, hanem mindenkinek sokkal kényelmesebb is!

Mivel interneten közvetítve egy-egy misét tetszőleges számú hívő hallgathat, ezért tulajdonképpen megtaláltuk a paphiány leghatékonyabb ellenszerét: hozzá kell szoktatni a híveket a digitális misékhez, és akkor elég lesz akár néhány pap az egész országban! Hát nem csodálatos? Már csak az a kérdés marad, hogy mi legyen a sok felesleges templommal...

Elképzelhetjük, hogy a történelemkönyvekben (azaz pontosabban az internetes történelemkurzuson) az unokáink valami ilyesmit fognak tanulni:

"Régen, az ezredforduló sötét időszakában a hívek összegyűltek a templomokban, ahol mindenféle szűrőrendszer nélkül szívták be a közös légtérből a levegőt, és ugyanoda is fújták ki, és ez még hagyján, de egymás csupasz kezét fogdosták, kesztyű nélkül, sőt a pap kezét nyalogatva áldoztak - nem is csoda, hogy egyik járvány a másikat érte, és a Föld lakosságának a fele elpusztult, mielőtt a korszerű, otthoni szentség-kiszolgáltató automaták elterjedtek volna."


Real Time Web Analytics