Kelenföldön tartott előadássorozat a Katolikus Anyaszentegyház történetéről.
Megjelent a szerző "Az Egyház igaz története: A Szentek története I." c. könyvében.
(Kató és Fivére digitális nyomda és kiadó, Budapest, 2002. Lektorálta és az illusztrációkat készítette: Bajcsy Lajos esperes plébános.)
Kelenfold, 1960. Március 6.-án
Kedves Fiúk és Leányok!
Krisztusban Kedves Testvéreim!
EI kell ismernünk, hogy Decius császár keresztényüldözése határozottan
sikeres volt. Olyan sok keresztény tagadta meg hitét, olyan sokukon vett
erőt a kínzás, vagy a szenvedéstól való félelem, olyan sok hívő menekült el
az üldözés elól, hogy szinte alig maradt néhány keresztény. Szmirnában
csak hárman maradtak állhatatosak, Pontusban senki sem, Egyiptomban
a hivatalnokok és az előkelőbbek az üldözés első hírére elhagyták hitüket
és valószínűleg a birodalom többi tartományában is hasonló volt a helyzet.
A történelmi kép egyik oldalát, a keresztény szempontból sötét
színeket, megmutattam az "Elesettek"-ről szóló két beszédben, most a
vér-pirossal és arannyal csillogó diadalmas színek következnek Mai
beszédemben a Hitvallókról szeretnék szólani.
Meg kell vallanunk, hogy a keresztényeknek ezt a csoportját Decius
császár alkotta meg. Hitvallóknak ugyanis azokat nevezték a keresztények,
akik a hivatalos fórumok előtt megvallották a hitüket Akiket nem lehetett
rábeszéléssel, fenyegetéssel, de még börtönnel és kínzással sem
megfélemlíteni és eltántorítani a hittól Ezek voltak azok a hívők, akik a
maguk részéról nyiltan megvallották hitüket, állhatatosak voltak, és el
voltak szánva arra, hogy bármilyen veszedelemben is kitartanak a
kereszténység mellett, azután úgy alakultak a dolgok, hogy nem haltak
meg. Decius császár alkotta ezeknek a csoportját. Mert az ő uralkodása
előtt, a régebbi üldöző császárok idején, ha egyszer valakire rábizonyult,
hogy keresztény, s ki is tartott hite mellett, azt kivégezték Ennek az
üldözésnek az újsága éppen az volt, hogy az utolsó pillanatig nyitva volt
mindenki előtt a visszaút. S ha valakiról látszott, hogy megtörhetetlen,
akkor minden eszközt igénybe vettek megtörésére. Ha mindent kibírt és
hajthatatlan volt, néha el is bocsátották. Ne gondoljuk azt, hogy ez
kegyelmes-szívűségbó1 történt és hogy ez a tény az üldözés enyhülésére,
emberségességére mutat! Ellenkezó1eg! Emlékezzetek Szent Polycarpusra.
Nyilvánvalóan keresztény volt, meg is vallotta hitét, máglyára került, de
nem kínozták. Decius rendszerében hosszú gyötrelemmel próbálták volna
eltántorítani őt a hittó1 és e művészi alapossággal összeállított kínzások
között halt volna meg. Ez az üldözés kegyetlenebb és embertelenebb volt
az előzőeknél! De nemcsak testi szempontból volt kegyetlenebb, hanem
leki szempontból is. Nyílt és bevallott célja az volt, hogy az akaratot, a lélek
szabadságát, a benső meggyőződést zúzza össze a test gyötrelmével. Ezért
volt aztán az, hogy ahol nyilván látszott minden kínzás hiábavalósága,
abbahagyták, mert tudták, hogy minden egyes, szenvedésekkel
megtörhetetlen vértanú a kereszténység hatalmas diadala Előfordult ugya-
nis több olyan eset, hogy az egész város lakosai - köztük a már elesett
keresztények - látták egy-egy vértanú állhatatosságát, halálát és e látvány
megmozdította sok elesett lelkiismeretét, felkeltette bennük azt a gondolatot: "Ez kibírta a halálig, én miért nem bírnám?" Az ilyen diadalmas
halál után sok elesett újra jelentkezett, megbánta tagadását, megvallotta
hitét, újra akart kezdeni mindent, a hívő, keresztény életet, sőt a szenvedéseket is. Ezért óvakodtak lehetó1eg attól, hogy halálig kínozzanak
valakit. Nem volt értelme, mert vereség volt ez számukra. Akiró1 látszott,
hogy megtörhető, azt volt érdemes kínozni. Mert amikor az ilyen kínzások
hatására megtagadta a hitet, ezzel mindenkiben elültette a gondolatot:
"Nem lehet a kereszténységben állhatatosnak lenni!"
Ezért lett Decius üldözésében sok elesett és sok vértanú; és ezért
alakult ki a megpróbált, megkínzott, de helytállók csoportja.
Elmondom néhány hitvallónak a tanulságos esetét:
~ Az egyik eset színhelye Karthagó volt. Meg kell jegyeznünk, hogy
Afrikában, Egyiptomban a nép hevesvérűsége miatt az üldözés sem volt
olyan szenvtelenül római, mint Európában. Bizony ott, távol Rómától, a
pogány nép fellángoló haraggal támadt rá a keresztényekre. A keresztények
között volt egy Numidicus nevű férfi is. Miközben a pogányok kövekkel
támadtak rájuk és közülük egyeseket máglyára húrcoltak, ő buzdította a
keresztényeket Krisztus megvallására. Mindnyájukat megkövezték.
Másnap leánya elment holttestéért. Úgy tapasztalta, hogy apjában még van
élet. Numidicus felgyógyult. Nem rajta múlott, hogy nem vértanú lett,
hanem hitvalló. Nemsokára azután Szent Cyprianus külön köriratban
jelentette, hogy pappá szentelte.
~ A másik eset a frígiai Antiochiában történt. Az eset hőse Ákos, a
város püspöke volt, akit Marcianus, konzulviselt helytartó, a rendelet
szerint maga elé idézett. A vallatás főbb mozzanatait így őrizte meg az akta.
Marcianus így kezdte:
- "Neked kötelességed tisztelni a császárt, mert a római birodalomben élsz.
Ákos felelt:
- Senki sem tiszteli a császárt oly nagy tisztelettel, mint a
keresztények.
A helytartó folytatta:
- Bizonyítsd be hódolatodat! Mutass be áldozatot!
A püspök tiltakozott:
- Áldozatbemutatást nem követelhet tó1em a császár.
Marcianus türelmét veszítette a kialakult vitában:
- Én csak egyet mondok neked: áldoznod kell, vagy meghalsz!
Ákos püspök védés-visszavágása éles volt:
- Ugyanúgy cselekszenek az útonállók, akik megtámadják a vándort, s csak ez elé a választás elé állítják: pénzt, vagy életet!
A helytartó visszavonult a kapott parancs mögé:
- Nekem csak az a feladatom, hogy kényszerítselek az áldozatra.
A püspök is parancsolat mögé sáncolta el magát:
- Nekem meg az a foladatom, hogy sohase tagadjam meg
Istenemet. Megmondotta Isten Fia: Aki megtagad engem az emberek
előtt, azt én is megtagadom mennyei Aryám előtt.
A helytartó még megpróbált valamit:
- Egyesítsd az összes katolikusokat és vedd fol velük együtt a
császár vallását!
A püspök azonban megmagyarázta a helyzetet:
- A többi keresztényt nem én kormányzom, hanem az Ur Isten
parancsa. Ők csak akkor hallgatnak rám, ha helyesre buzdítom őket, s
szó nélkül megvetnének, ha rosszat mernék nekik tanácsolni.
Marcianus ki akarta szélesíteni az ügyet:
- Sorold el a többi keresztény nevét!
Ákos ezt ügyesen megtagadta:
- Itt állok én a törvényszék előtt, s téged mások nevei érdekelnek?
Azt hiszed, akkor megadjuk magunkat, ha többen vagyunk, amikor
jómagam - noha egyedül vagyok - nem engedem magam kényszeríteni?
Marcianus kénytelen volt így bifejezni a tárgyalást:
- Újra bezáratlak a börtönbe, s közlöm az egész ügyet a császárral,
az ő döntésétó1 függ, mi lesz veled a jövőben. "
A császár úgy döntött, hogy ekkora szellemi erővel és keménységgel
nem érdemes fizikai eszközt szembeállítani. Engedjék szabadon a
püspököt.
A harmadik és legklasszikusabb eset Rómában történt Celerimus-
szal, aki afrikai volt és több kereszténnyel együtt Decius császár elé került.
A császár, saját rendszeréhez híven, vallatni, majd kínoztatni kezdte. A hitvalló azonban olyan bátorsággal viselte a szenvedéseket és oly okosan állta
a szóharcot, hagy a császár Lucianusnak Cyprianushoz intézett levele
szerint, egészen megrettent tóle. Tizenkilenc napi szenvedés után, a tetőtől
talpig sebes Celerimust szabadon engedték; és miután meggyógyult, Szent
Cyprianus karthágói egyház lectorává szentelte.
Mindezekból az első pillanatban világosan látjuk, nem volt igaz, amit
az elesettek, főként a helytállni meg sem próbáló elesettek gondoltak és
mondogattak, az ti., hogy nem lehetett megállni. Dehogynem lehetett!
A hitvallók sem voltak mesebeli hősök Ne idealizáljuk őket, mert,
mint minden igazi keresztény, ők sem voltak idealisták Ugyanolyan
emberek voltak, mint azok, akik elestek, csak jól kidolgoztak magukban
néhány olyan fontos vonást, amit az elesettek elmulasztottak
A hitvallók egyik ilyen megfigyelhető vonása a gyakorlati gondolkozás
volt, az elesettek pedig álmodozók voltak Mert a hitvalló tudta, tényként
számolt azzal, hogy eljött az ő ideje: meg kell halnia. Az elesett, minden
józan remény ellenére reménykedett: "Isten nem engedhet ilyesmit! Csak
történik valami. Húzzuk az időt, legyünk hajlékonyak, rugalmasak, majd
közbejön valami!" Olyanok voltak, mint az az ember, aki tudja, hogy mindenki maghal, mégis, amikor saját magára kerül sor, elborzadva kiáltja:
"Ez lehetetlen, ezt nemis gondoltam volna!" Az ilyenek szoktak
készületlenül és szentségek nélkül meghalni. Ezekkel szemben, az ostobán ábrándos emberekkel szemben, a hitvalló tudta: Isten nem azért van,
hogy őt akár csodával is megmentse a hitvallás kötelezettség~tól, a
szenvedéstól és a haláltól. Tudta és komolyan vette, hogy Jézus Ur itt a
földön nem ígért semmit: se jólétet, se egészséget, se nyugodt életet;
ellenkezóleg: üldöztetést, szenvedést ígért, de megígérte kegyelmét és a
mennyországot is.
A hitvalló egészen komolyan úgy vette az életet, amint az van. Tudta,
hogy a föld nem a boldogság helye, ellenkezóleg! Jól megtanulta: felelőtlen
és valóságellenes az, aki bárminő módszerrel elérhető, maradéktalan
boldogságot ígér itt a földön. Tudta, a Szentírásból, az Anyaszentegyháztói
megtanulta, hogy ez a told teve van szenvedéssel; valóban siralom völgye.
Mint reális ember, nem akarta a szenvedést kidisputálni az életból, nem is
akart minden áron megmenekülni tóle, tudta, nem lehet. Csak egyet lehet
tenni: felkészülni rá! Nem kényeztette tehát magát, nem kerülgette a
szenvedést, ha elébe került, siránkozás nélkül átgázolt rajta, sőt, Mestere
példáját követve, keresve azt. Ezért, a szenvedésekhez edzve volt lelke: kész
volt arra, hogy nekivágjon; edzve volt teste is: szoktatva volt, hogy
engedelmeskedjék a léleknek
A hitvallónak hite sem ábrándokra épült, hanem a valóságra. Tudta,
hogy Krisztus minden szava valóság! Híveitó1 az Úr nem szép képzelgéseket, elérzékenyüléseket, áradó érzelmeket, hanem vérben, szennyben is
helytállást, minden körülmények között hűséget és eredményes cse-
lekedeteket vár. Nem is próbálta megnyugtatni magát a szokásos alkotóval:
"Ezt nem kívánhatja tó1em az Isten!", mert tudta, hogy bizony kívánja.
Nem is próbálta bevenni azt a bódítószert: "Isten jó, majd elfeledi, amit
tettem, majd irgalmaz", mert tudta, Isten nem feled el semmit és mindent
a teljes igazság latján mér meg. A hitvallók tudták, hogy a hit nem állapot,
harc az; azért írta Szent Pál Timóteusnak:
"Harcaid a jó harcot, megtartva a hitet, sajó lelkiismeretet, melyet
egyesek elvetettek, s így hajótörést szenvedtek a hitben. "
(1. Tim 1, 19.)
A hitvallók a hit valóságainak hősei voltak, s aki csak ábrándozott, az
menthetetlenül elesett.
Végül pedig a hitvallókban eleven valóságként élt a túlvilág hite és a
mennyország szeretete. Nem voltak ők érzéktelenek! A szenvedés borza-
lom volt nekik is, s a kín félelmetes valóság. De még félelmetesebb valóság
volt előttük a kárhozat, az árulók osztályrésze. Nem unták ó'K életüket; látták, tudták, hogy szép az. Élvezték a földi élet valóságát. De többet akartak,
igényesebbek voltak Az örök boldogságot, a mennyországot akarták! S ha
ennek súlyos ára volt: szenvedés, kínhalál? Iudták, hogy valamit csak
valamiért lehet kapni. Ők együtt mondták Szent Péterrel:
"Mi új égre és új flldre várunk, mely az igazság otthona. "
(II. Pét 3, 13.)
Kedves Fiúk és Leányok!
Krisztusban Kedves Testvéreim!
Miként mi helyettünk keresztszüleink, a hitvallók is elmondták a
keresztségi fogadást, amikor Krisztushoz szegődtek
- "Ellene mondasz-e az ördögnek?"
Kérdezte a keresztelő és ők feleltek:
- "Ellene mondok!"
A megkísértés ma olvasott evangéliuma szerint a Gonosz mindenkinek
felkínálja, hiszen még Jézus Úrnak is felkínálta barátságát és segítségét.
Kísért és kínálja a test örömeit, a kielégített, kevély büszkeséget és a földi
hatalom, a birtoklás vágyát. Van, akinek elég ez is és elfeledve az ellentmondás fogadaimát, belebukik ezekbe a kísértésekbe. Aki azonban szilár-
dan ellentmond és Jézus Úr példájára, elküldi a kísértőt, ahhoz visszatér
fenyegetőzve. S a gonosznak nem hiába van hatalma a földön; amilyen
csalogató a kínálása, éppen olyan félelemkeltő a fenyegetése is. Amikor
azonban a hitvallók is, meg mi is megfogadtuk, hogy ellene mondunk az
ördögnek, akkor megfogadtuk, hogy szembeszállunk kísértéseivel és
megfélemlítésévei egyaránt. A hitvallók számoltak a kísértéssel és a
megfélemlítéssel. Példát adtak, hogy mi is megfogadjuk Szent Pál
buzdítását:
"Vigyázzatok, legyetek állhatatosak a hitben,
viselkedjetek férfiasan, legyetek erősek!"
(1. Kor 16, 13.)
Ámen.