Kelenföldön tartott előadássorozat a Katolikus Anyaszentegyház történetéről.
Megjelent a szerző "Az Egyház igaz története: A Szentek története I." c. könyvében.
(Kató és Fivére digitális nyomda és kiadó, Budapest, 2002. Lektorálta és az illusztrációkat készítette: Bajcsy Lajos esperes plébános.)
Kelenfold, 1960. Február 28.-án
Kedves Fiúk és Leányok!
Krisztusban Kedves Testvéreim!
A katolikus erkölcstan különbséget tesz az erőszak, a megrettenés és a
félelem között. Az erőszak fizikai erő, amellyel szemben küzdünk, de
hiába, mert nem tudjuk elhárítani. Az ilyen erőszak mentesít minden
felelősségtól és minden bűntől. A megrettenést valami hirtelen támadó,
ijesztő esemény okozza; mellettünk lecsapó villám, dördülés, robaj. Van,
aki ilyen hatásra eszét veszítve művel valamit. Aki annyira megrettenik
valami ilyesmi eseménytől, hogy nem is tud gondolkozni, e hatás alatt
művelt tettei nem esnek beszámítás alá. A félelem azonban, amellyel valaki vár valami jövóoen fenyegető bajt, nem szünteti meg a felelősséget. Ha
valaki megfélemlítés hatására bűnt követ el, nem mentesül tóle azért,
mert félelemből tette. Az ilyen ugyanis választás elé kerül, el kell határoznia magát: a bűnt választja-e, vagy azt a fenyegető rosszat, ami kilátásban
van. S ha a bűnt választja, elköveti azt.
Mindent tudnunk kell, amikor a Decius-féle kegyetlen és nagyarányú
keresztényüldözés eseményeit és az elesettek állapotát vizsgáljuk. Az
üldözök erőszakot, olyan értelemben, hogy a keresztényt fizikai kényszerrel vonszolták volna oda a pogány oltárhoz, kényszerítve az áldozatbemu-
tatásra, nem nagyon alkalmaztak A hirtelen megrettentés eszközét sem
használták. Fő fegyverük az állandó és gondosan adagolt félelemkeltés
volt. Művészileg bántak ezzel a fegyverrel. Persze ahhoz, hogy ez ered-
ményes legyen kettő kell: egy, aki félelmet kelt, és kettő, aki a félelem
hatására hajlandó bűnt elkövetni. Ezért, bár az Egyház vezetői, s köztük
Szent Cyprianus is, részvéttel látták a sok szenvedést és sokak elbukását,
mégis azt kellett hirdetniök.Krisztust ne tagadjátok meg, az örök haza és üdvösség elvesztésétó1
féljetek. « (De Lapsis)
Ezt a parancsot persze sokan nem fogadták meg. Azok, akiknek
lelkében nem vert gyökeret a kereszténység, azok, akik megkeresztelkedtek ugyan, de meg sem gondolták, ezzel mit vállalnak, azok, akiket
csak külsólegesen érintett a kereszténység varázsa, de nem számoltak
azzal, hogy a kereszténység életre-halálra szól; első szóra, már a rendelet
kihirdetésekor készek voltak a hittagadásra. Ezekról így írt Karthagó
püspöke:
"Várták volna legalább azt, hogy kényszerítve mentek volna a
Kapitóliumhoz, hogy kérdőre vonták volna őket hitükért. Sokan már a
csata előtt legyőzettek, összecsapás nélkül elestek, még azt sem
engedték meg maguknak, hogy úgy lássék, mintha akaratuk ellenére
áldoznának a bálványoknak. önként jutnak a jórumra, saját
elhatározásukból sietnek a halálba, mintha már régen kívánták volna
ezt, mintha megörültek volna az adott alkalomnak, amelyet már
azelőtt is óhajtottak.
(De Lapsis 8.)
Kétségtelen, hogy ezek, az erővonalakba gyorsan belehelyezkedők
voltak a legértéktelenebb emberek. Elveik nem voltak és sem a
kereszténység nem veszített velük semmit, sem a pogányság nem nyert
velük semmit. Csak megjegyzem, mert természetrajzukhoz tartozik, hogy
az üldözés viharának elmúltával ők lettek a leghangosabb keresztények.
Ezek nem féltek, sohasem várták meg azt, hogy félniök kelljen, nyaktörő
sietséggel hagyták el Krisztust. Ezek közül kerültek ki azok a legsúlyosabban vétóK, akiket úgy neveztek: .Sacríűcantes". Eledeláldozatot mutattak
be az istenek oltárain és teljesen úgy viselkedtek, mint a pogányok, talán
csak egy kicsit hangosabban; vagyis tüntetően mutatták, hogy ők pogányok
és mindig is azok voltak, nemcsak ők, szüleik is. Nagyon illik rájuk Szent
János apostol szava:
"Közülünk kerültek ki, de nem tartoztak közénk. Ha közénk tartoztak volna, köztünk is maradtak volna."
(1. Jn 2, 19.)
Voltak azután olyanok, akik a megfélemlítés nagyszeru alanyai voltak.
Külön tehetségük volt a félelemre. Azt kell mondanunk, hogy az üldözés
Decius császár által kitalált, módszere pontosan ezeket vette célba és meg
kell állapítanunk, nagyon eredményesen.
Itt az alkalom, hogy feltegyük a kérdést: vajon a helytállók, a vértanúk,
a szentek nem féltek az elfogatástóI, a bilincsektól, a megaláztatástól, a
szenvedéstól és a haláltól?
Hadd feleljek kérdéssel a kérdésre: mi érdemük lett volna, ha nem is
ismerték volna a félelmet? Hiszen maga a mesterünk és példaképünk,
Jézus Krisztus, akiben megvolt valóságosan az emberi természet is, átment
a halálfélelem gyötreImén. Amint a Szentírás megírta az Olajfák hegyén:
" ... arcra borulva így imádkozott: Atyám, ha lehetséges, kerüljön el
ez a kehely ... "
(Mt 26,39.)
A vértanúk sem azért haltak meg, mert életuntak voltak és a halált
akarták. Minden normális ember fél a szenvedésról, nem örül a
gyötrelemnek és retteg a kínhaláltól; szentjeink pedig ugyancsak
egészséges és normális emberek voltak. Sokan voltak, akik elmenekültek,
elbújtak az üldözés elől. Ekkor népesedett be a vadon, a puszta és a sivatag
menekülóKkel, akik ott remete-életet kezdtek élni. Jézus Úr maga nemcsak elismerte az üldözés eló1i menekülés jogosságát, de mégbíztatta is
tanítványait:
"Mikor pedig egyik városban üldöznek, meneküljetek a másikba. "
(Mt 10,23.)
Hallottátok, elbeszéltem, hogy többek között Szent Polycarpus is, hívei
bíztatására, megpróbált elrejtőzni az üldözők elól Maga, Szent Cyprianus
is, akinek szavait annyiszor idéztem az elesettekról szóló beszédemben,
sokáig bújdosott. Azt kell tehát felelnem, hogy azok is, akik helytálltak, féltek a szenvedésektól és a haláltól.
De akkor mi az oka annak, hogy ők mégis helytálltak, mások pedig,
nagyon sokan, elestek?
Helytállásuknak első és alapvető oka komoly hitük, meggyőződésük
volt. Számukra is borzalmas valóság volt az a sok szenvedés, vér és halál,
amit, mint Szent Cyprianusnál is láttuk, nagyon jól ismerték. De nekik
éppen olyan valóság, csak borzalmasabb, volt az örök kárhozat kínja,
amely Jézus Úr szavai szerint az árulókra vár. A helytállók számára is
színes, örömteli és élvezetes valóság volt a földi élet, de még szebb valóság
volt számukra az örök élet, a mennyország boldogsága. Amikor tehát
megszorították őket, választaniok kellett, akkor ó'k jobban féltek az örök
kárhozat kínjaitól, mint az idóleges szenvedéstól és inkább akarták a menyország boldogságát, mint a földi néhány esztendő itteni örömét. A hitük az,
hogy a kereszténységet, Jézus Úr szavait, nem valami szép elméletnek,
bizonytalan, esetleg bekövetkező ígéretnek tartották, hanem éppen olyan,
sőt, még valósabb valóságnak tartották, mint a szenvedést. Számukra a
mennyország, az örök élet éppen olyan történelmi valóság volt, mint az
üldözés. Vagyis hitük volt, történelmi valóságokon épülő élő hitük, az ele-
setteknél pedig éppen ez hiányzott.
A helytállók erősségének másik oka a valóságban lévő gyakorlottságuk
volt. Nem győzöm hangoztatni: a szentek és vértanúk nem voltak idealisták, ne is idealizáljuk őket. Ők gyakorlatiasok voltak, az elesettek pedig
képzelgóK. A vértanúk ugyanis nem vártak csodákra, ők tudták, hogy eljött
az idő: meg kell halniok. Az elesök minden valóságérzék nélkül
reménykedtek: azt gondolták, ez csak nem mehet így, csak közbejön valami, lehetetlen, hogy Isten elnézze ezt a sok szenvedést, húzzuk az időt,
csak még ezt ússzuk meg, majd csak történik valami. Olyanok voltak, mint
a legtöbb ember, aki tudja ugyan, hogy mindenkinek meg kell halnia, de
amikor őrákerül a sor, mégis azt gondolja: hát ezt nem gondoltam volna,
ez lehetetlen, ne is gondoljunk rá! Az ilyenek szoktak készületlenül és
szentségek nélkül meghalni!
E két szemléletmódnak persze nemcsak az élet végső pontjában,
hanem élet közben is tapasztalható a különbözősége. A helytálló ugyanis
tudta, hogy az életnek megvannak a szenvedései. Tudta, hogy Isten nem
azért van, hogy ezektól csodákkal mentesítsen minket. Nem kerülgette
tehát ezeket, belegázolt és átjutott rajtuk. Ezért edzettebb az ilyen, mint a
másik, aki minden kis kényelmetlenséget, szenvedést rajta esett méltatlanságnak tart.
Olyan könnyű volt az ilyen, mindentól félőket rávenni a hittagadásra.
Hiszen a helytállás, a szenvedés náluk szóba sem jöhetett. A menekülés?
Az is félelmetes. Ott kellett volna hagyni az állást, a lakást, a megszokott
körülmények et. Pusztában kellett volna élniök, gyökereket enniök. Szó
sem lehet róla! Megtagadni a hitet? Áldozni a pogány isteneknek? Attól is
félni kell! Mit szólnak, akik elmenekültek; hát még a helytállók? Mit szól a
lelkiismeret, mit az Isten? Szóval ezek mindentól féltek! Mikor azután
közbeszólt a szintén félő család: "Mi lesz velünk? Arra nem gondolsz?"
Mikor jöttek a szomszédok: "Mi már áldoztunk, semmi az egész!" Mikor
jöttek a jóbarátok: "Csak nem dobsz el magadtól mindent, ilyen
csekélységért? Az Isten sem haragudhatik, ha te a körülményeid között
elmész áldozni, Jézus pedig végtelen irgalmú, majd csak megbocsát."
Mikor jöttek a "jóakaratú" hatósági emberek és azt mondták: "Mi nem
törődünk azzal, mit hiszel, az a te dolgod. Tedd, amit a császár parancsolt!
Formaság csak az egész." Akkor az ilyenek előtt mégiscsak a legkönnyebb
útnak a hittagadás látszott; szokásuk szerint félve elindultak rajta. Ezekról
írta alexandriai Szent Dénes:
"Némelyek elhadványodtak és remegtek, mintha nem is nekik kellene áldozniok, hanem őket áldoznák fel, úgyhogy a bámuló nép is
nevetett rajtuk, mivelfélénkeknek mutatkoztak mind a meghalásra,
mind pedig a bálványoknak való áldozásra. " (Euseb. H. E. 6, 17.)
Ezek közül a szerencsétlen, mindentól félők közül kerültek ki azok,
akiket úgy neveztek: "thurificantes", tömjénezők. Az üldözök jó emberismerők voltak, nem feszítették túl a húrt, nem emelték számukra túl mag-
asra a mércét.Megelégedtek egyenlőre egészen kicsiny hittagadással is.
Csak néhány szem tömjént kellett vetniök a bálványoltárok parazsába. Az
üldözöknek egyszerre ennyi is elég volt. Tudták, hogy akit erre, vagy egyáltalán valamire is rá lehet venni a félemlítés eszközével, azt legközelebb, ha
kell, rá lehet venni a következő lépésre is.
Voltak azután az elesettek között olyan gazdagok és jó összeköttetésekkel rendelkezők, akik a ravaszság pénzével akartak fizetni
Krisztusnak is és a pogányságnak ill: Nem, ők nem mentek el áldozni,
tömjént sem vetettek a pogány oltár parázsára Egyeseket közülük úgy
neveztek: "acta facientes", aktakészítők. Ezek pénzt adtak a listavezero
hivatalnokoknak, hogy írja be őket azok közé, akik már bemutattak
áldozatot. Pénzzel el lehetett ezt intézni. Mások összeköttetéseiket
használták föl. Úgy nevezték őket; "libellatici" , magyarul igazolványosoknak
mondhatnók őket.Nem mentek el áldozatot bemutatni, de összeköttetések
révén hamis igazolványt szereztek arról, hogy ők már eleget tettek a
pogány követelményeknek
Az Egyház ezeket is elesetteknek tekintette. Mert, ha a hitet megtagadni nem szabad, bizonyítványt sem szabad szerezni ahittagadásról és
beiratkozni sem szabad pogányok és hittagadók közé. Jézus Krisztus nem
tűr el kettős játékot. Ő mondotta:
"Aki nincs velem, az ellenem van."
Kedves Fiúk és Leányok!
Krisztusban Kedves Testvéreim!
Nem beszélek már többet az elesettekról. E két beszéd - azt hiszem-
elegendő volt ahhoz, hogy megismerjük őket, helyzetüket és különben is,
amikor majd a bűnbánókról és a hitvallókról beszélek, érintem még ezt a
kérdést. Most csak annyit mondok még, hogy mikor az üldözés enyhült,
sok ilyen elesett visszakéredzkedett az Egyházba. Sok vita volt akkor
körülöttük Sokan hivatkoztak akkor a megfélemlítésre,sokan mondták:
"Mit is tehettünk volna? Nem követtünk el bűnt, mert nem tehettünk
másként, hiszen fenyegettek minket!" Bár az Egyház végleg nem vetette el
őket, de bűnösöknek, árulóknak tartott mindenkit, aki megtagadta a hitet,
mert aki félelemból, akárcsak színleg is a pogányokkal tart, szabadon
választja a pogányságot. Álljon itt Jézus Úr határozott szava:
"Ne féljetek azoktól, akik megölik a testet, de a lelket nem tudják
megölni. Inkább attól féljetek, aki a lelket meg a testet is a pokolba
taszíthatja ... Mindaz tehát, aki megvall engem az emberek előtt, én is
megvallom mennyei Atyám előtt. De aki megtagad engem az emberek
előtt, azt én is megtagadom mennyei Atyám előtt. " (Mt 10, 28-33.)