A Kis-Somlyó hegyén, Salvator-kápolna hátánál, van egy egészen kis
kápolna. A Szenvedő Jézus kápolnája. Domokos Pál Péter szerint annak ősi neve:
A Szenvedő.
Patinás ódonságával a napjainkig fennmaradt bizonysága a középkori
bűnbánati szellemnek. Szenvedő azért, mert benne őrzünk egy régi, már szinte
egészen elmosódott szenvedő Jézus-képet, és az oszlophoz kötözött, megkorbácsolt Jézus festett faszobrát, 1810-ből. De Szenvedő ezért is, mert ez volt
a kápolnája az önostorozóknak is.
Orbán Balázs említi, hogy még a 19. század közepéig szokás volt, hogy
"Krisztus szenvedésének emlékére, vascsillagos korbácsokkal addig csapkodták meztelen hátukat, míg a hús lefoszlott s a vér patakzott a szentély padlatán."
(Orbán Balázs: A Székelyföld leírása, második kötet, 13. oldal, Pest, 1869.
Mindez bizonysága annak, hogy a Székelyföldön is voltak önostorozók,
általános nevükön fagellánsok. A flagellum latin szó: ostort, korbácsot jelent.
A 18. századtól kezdve, egész Európában elterjedtek az ilyen vallásos
társulatok, melynek tagjai ima, és énekszó mellett vonultak falvakon, és városokon át, és magukat ostorozva vezekeltek a bűnökért. Különösen rendkívüli
körülmények: elemi csapások, pestisjárványok háborúk idején lobbant fel az Isten
irgalmáért könyörgő ilyenfajta engesztelés.
Az ilyesmin most csodálkozunk. Régen azonban a szigorú böjtön kívül,
az önostorozás a bűnbánattartásnak egyik legközönségesebb módja volt.
Nálunk, a ferences szerzeteseknél is elő volt írva. Különösen nagyböjt péntekjein
gyakoroltuk is, amíg kolostorainkban élhettünk, s amíg szét nem szórt a sátáni
diktatúra. Ez valóban nagyon jó módja az önmegtagadásnak, a test bűnös
vágyainak letörésére. Vannak, akik most is gyakorolják.
Fülöp-szigeteken például, ahol a lakosság 85-ban katolikus, rendszerint
megtartják nagypénteken a bűnbánati körmenetet, ostorozással, és kereszthordozással. Sőt vannak olyanok, akik keresztre is feszíttetik ilyenkor magukat.
Most a 21. század elején, talán, esztelenségnek tűnik az ilyesmi, de ha
egykor megtették Jézussal is, akkor megérti ezt ma is a mélyen hívő ember.
Ezt értették meg már őseink is. Még az ilyen kegyetlennek tűnő
bűnbánattartásban sem maradtak le a nyugati kereszténységtől! Nem kell nekünk
most Európába mennünk! Ott vagyunk mi már kezdettől fogva, még az ilyen
gyakorlatokkal is!
Nagyon szép a megostorozott Krisztus szobra a Szenvedőben. Olyan
fájdalmasan néz reánk.
Krisztus-szobor a Szenvedő kápolnában
Régen, a szenvedő Krisztus derekára egy vezeklőöv volt tekerve, egy régi
cilicium. Valamikor sokan hordtak ilyesmit. Általában sündisznóbőrből készítették,
és a tüskékkel befelé szorították a derekukra.
A megostorozott Krisztus szobrának vezeklő öve, éles végű drótdarabokból
volt kötve. Ki tudja mikor és ki hordta? Halála után Jézus testére csavarták
bizonyságául, hogy valaki így is vezekelt ezen a vidéken.
Korunkban exotikummá vált a komolyabb bűnbánati szellem. A ma embere
inkább a test örömei után fut, ezért is lett olyan roppantul lelki szegény!
Vezeklőővet viselők, azonban még ma is akadnak! Marosvásárhelyt ismertem meg egy nagyleányt, aki időszakonként hordott ilyesmit. Ő maga
készítette. Egy 5 cm széles szalagra, két sorban rajzszegeket szúrt, és azt a hegyekkel befelé csatolta a derekára. Mint lelkiatya, egyszer megkértem, hogy
mutassa meg a szalagot és a derekát is. A dereka két sorban apró sebecskékkel volt
tele.
A Szenvedő-kápolnának a múltból rank maradt, mélyebb lelkiségi jelentősége
után, most vegyük szemügyre rajta azt a képet, amely a napnézést különösképpen is
bizonyítja és magyarázza nekünk.
Elsősorban azt kell itt tudnunk, hogy a napnézés klasszikus helye a Kis-
Somlyó hegyének a kápolna mögötti része volt, ami éppen kelet felé nyílik.
Azon a helyen el is fértek a régi időkben az összesereglett napnézők. Onnan
nyújtotta a legszebb látványt a Kárpátok keleti vonulatában, a Csíki-havasok
fenyves rengetege.
Sajnos, most már nincs így! Miért? Mert most a Kis-Somlyón magasra nőtt
az erdő, ami eltakarja nagyrészt kelet felé a kilátást. Ezért most inkább csak a
nyeregből látható a szép napkelte.
Amikor 1957-ben Csíksomlyóra kerültem, a Kis-Somlyó hegyén nem volt
még nagy az erdő. A falu felé cserjés, bokros volt az oldala. A Somlyó-patak
völgyében, felfelé, az erdőkig húzódó legelőnek volt a része, a mai, nyeregnek
nevezett füves pusztával együtt. Ezt bizonyítják a régi felvételek is, amelyek
szerint, a Kegy templom udvaráról is látható volt a Salvator-kápolna is. Ma már
elfedik a nagy fenyőfák.
Márk Jakab Hosszúaszóból származó testvér a tatárok elől 1661-ben, a Kis-
Somlyó hegy déli oldalában (valószínűleg a mai Szent Antal-kápolna helyén
lévő kökényesbe menekült. A tatárok akkor a közeli erdőket is átfésülték, a
menekülők után kutatva. A bokros, tüskés kökényesbe nem mentek. Bizonysága
ez is annak, hogya Kis-Somlyó oldalán nem volt erdő.
Orbán Balázsnak a Székelyföld leírása című művében közölt képei szintén
ezt tanúsítják (második kötet, a két címlapon, és a 14. oldalon).
1995-ben, magam is, először még a Szenvedő hátától nézhettem meg a
csángók egy csoportjával a napkeltét.
Az egyik utolsó napnézésem alkalmával - amit már magam is a Nyeregből
néztem -, merült fel bennem az a gondolat, hogy éppen a csángók miatt
nem erdősítették már kezdettől fogva a Somlyót.
Az egész terület a csíksomlyói plébániához tartozik. A plébánia pedig
annak idején, az egyik moldvai fejedelemtől ajándékba kapta a Bálványos
havasát, hogy annak fejében, évente három napig ellátja a pünkösdi búcsúra jövő
csángókat. Mivel pedig a csángók kifejezetten a napnézésért jöttek Csíksomlyóra, úgy látszik, a plébánia arról is gondoskodott, hogy a napnézésüket
ne akadályozza semmi sem, még a felnövekvő erdő sem!
Azt a tényt, hogya napkelte-nézés eredeti helye ez volt, azért hangsúlyozom
ki, mert manapság a legtöbb napnéző, már észre sem veszi azt a különös
képet és felírást, amit éppen a Szenvedő hátulsó sima falára rajzoltak és írtak
fel valamikor.
Az igazi istenhívő ember ősi vágya, hogy vizuálisan, vagyis a saját szemével
is meglásson valamit az Istenből, vagy általában, istenhitének a kinyilatkoztatásból
ismert szentséges világából.
Hogy éppen a Napban szeretné azt meglátni, az már igazán nem babonaság!
Minden kor emberének veleszületett isteni adománya, kegyelme az, hogy
a teremtményekben lelkileg meglássa Őt, az Istent! A legtöbbet pedig éppen a
Jézus-kép a Szenvedő-kápolna külső falán. Tőzsér László felvétele, 2010.
napban lát meg Istenből az ember. Ezért is lett a nap a mindenkori ember valásos istenkeresésének legfőbb szimbóluma.
Éppen azért a Csíksomlyóra érkező, napnéző, hívő ember mindig a nagyobb
szentségre törekvő ember! Ezért képes vállalni a Csíksomlyóra való eljövetel
fáradalmait, vagyis az azzal járó áldozathozatalt.
Véleményem szerint Csíksomlyón volt a Kárpát-medence lakói napkultuszának
egyik fő központja, talán több ezer évre visszamenőleg is.
Erre utal a Szenvedő-kápolna hátsó falának képe és felirata.
Kárpát-medencei viszonylatban, talán ez a keresztény inkulturációnak
egyik legfényesebb bizonysága! Fényes, mert az Áldott Nap ragyogja be!
Most pedig nézzük meg, mit is mond nekünk ez a kép és felírás?
A kép a keresztre feszített Jézust ábrázolja, napsugárral körülvéve. A kereszt lábánál pedig, két keresztbe tett lábszárcsontra téve, egy emberkoponya
látható.
A keresztről elmondhatjuk, hogy a Napba öltözött Boldogasszony analógiájára, ez a megváltásunkért keresztre feszült Jézus napba öltözött ábrázolása.
Az ikonográfia, vagyis a szentek képeinek művészi ábrázolása alig ismer
ilyen képet.
A Szenvedő Napba öltözött feszületéről, mit mond Jézus a napkeltét néző
búcsúsoknak?
Azt, hogy: lelkileg engem lássatok meg a felkelő Nap első sugaraiban
is, mert én vagyok a ti Üdvösségetek Napja. Azt akarom, hogy ti is Mennyei
Atyám gyermekeiként, a Szentlélek rátok sugárzása által, Napba öltözött emberként üdvözüljetek!
A Napba öltözött feszület alatt, az emberi koponya Ádámot jelenti.
Az ősi hagyomány szerint Ádámot a Golgotán temették el, és az ő sírja
felett állott Jézus keresztje. Éppen azon a helyen győzte le tehát Jézus a bűnt, és
a bűn okozóját a sátánt, és ezáltal a világ megváltójává lett.
Szép ez a jelkép! Ádám mint első ember volt az oka a bűnnek és a bűn
legszomorúbb következményének, a halálnak.
Jézus, pedig mint második Ádám, keserves kereszthalálával hozta helyre
ugyanott mindazt, amit az első Ádám elrontott. Halála után Jézus fel is támadt
és napsugárba öltözködött.
Jézus azt akarta, hogy az embernek is ez legyen az örökké tartó sorsa az
üdvösségben! Öltözködjék az ember is napsugárba!
Aki ismeri szent hitünk tanítását a megváltásunkról, annak sokat mondhat
ez a kép. Mély hitével egészen meg fogja érteni a kép felírását is: Salvator
mundi! A világ Megváltója!
Ez a felírás magyarázza meg azt is, hogy a nagyobbik kápolnát miért hívják Salvator-kápolnának. "Székelyül" Silátornak, és vele együtt, az egész Kis-
Somlyó hegyét Silátor-hegynek.
A felírás alatt szerepel egy név is: Ioan, a névtől kissé távolabb: három
szám: 4,42.
Amikor legelőször tanulmányozni kezdtem ezt a képet, annyira kopott
volt a név is, és a szám is, hogy sehogysem tudtam azonosítani őket. Időközben
aztán, egy kissé felújították a felírást. Akkor döbbentem rá az értelmére!
Ez az idézet, Szent János evangéliumából, a 4. fejezet 42. verséből való:
"Ez valóban a Világ Üdvözítője!" - mondják meggyőződéssel a szamariaiak a
közülük való asszonynak, aki hírül vitte nekik, a Messiás érkezését, és akínek
szavában nem kételkednek többé.
A felirat Jézus megváltói minőségét bizonyítja. Arra figyelmezteti a zarándokokat,
hogy a napkeltét nézve, a napsugárba öltözött Jézust lássák meg a Napban!
Valósággal fejbe kólintott ez a felismerés! Nagyon okos lehetett az a pap,
aki megtervezte ezt a képet. Nem tiltotta és nem pogánykodásnak nevezte a
napnézést, hanem helyes irányba terelte.
Mint tudjuk, a régi templomok képei is azt a célt szolgálták, hogy az egyszerű nép leolvashassa róluk a szentírás tanítását. (Volt már szó, a Biblia pauperumról,
a szegények bibliájáról.)
Ezt a célt szolgálja ma is a Szenvedő Napba öltözött feszületképe! Ez a kép
is bizonyítja a kápolna régiségét, és a napkelte-nézés ősiségét.
Az archaikus hitvilágban élő keresztények, elevenebben élik át vallásosságukat,
ha rájuk ragyoghat az Áldott Napon keresztül a Szentháromság mindent
betöltő fényes valósága.
Nehéz ilyen élményeket szavakkal kifejezni. Az ilyesmit átélni kell! Erre
az átélésre pedig, nagyon szépen buzdít, éppen a Szenvedő hátsó falán a Napba
öltözött feszület képe!
Gyönyörú példája ez az inkulturációnak. Azt már tudjuk, hogy inkulturáció
az a jelenség, amikor az Egyház, az evangéliumot beépíti valamely nem
keresztény nép kultúrájába. Különösen annak népi hitvilágába (V. ö: Magyar
Katolikus Lexikon V. 313. old).
A magyar nép mindig egyistenhívő volt. Hitének külső megnyilvánulása
pedig a napkultusz! Nem a Napot imádta, hanem a Mindenség Teremtőjét, aki
a napból mosolygott leginkább őreá.
Kultikus helyei is voltak ennek a tiszteletnek, ahol különösképpen is találkozni
akartak a napon keresztül Istenükkel. Ilyen hely volt biztosan Csíksomlyó
is, már ősidők óta. Egymás után örökölték itt a napkultuszt a rövidebb-
hosszabb ideig itt élő, vagy átvonuló népek. Éppen csak a nagyobbakat sorolom fel:
a szkítákat, a hunokat, az avarokat. A ránk maradt kulturális, de különösen
kultikus emlékeink bizonyítják mindezt. Gondoljunk csak Torma Zsófia őskori
kutatásaira, köztük a világhírűvé vált tatárlaki leletekre!
Amióta geológiailag csak létezik a Kárpát-medence, és benne Erdély földje,
azóta, amelyik nép megismerte ezt a helyet, mindegyik igyekezett ideköltözködni.
Elmondhatjuk, hogya Terra bolygón, vagyis a Földön, egy akkora
helyen, mint a Kárpát-medence, kevés olyan terület van, ami annyira megfelel
az Isten által teremtett ember életterének, mint ez. Különösen Erdély az a földdarab,
ahol minden adottság megtalálható ahhoz, hogy ott boldogan leélhesse
viszonylag rövid földi életét az ember.
Ide kívánkozik most, a boldog emlékű II. János Pál pápának az az üzenete,
amelyet a 2004. évi pünkösdi búcsúra küldött, és amelyet dr. Jakubinyi György
gyulafehérvári érsek atyánk olvasott fel. Az üzenet végén ezt is leírta a Szentatya: "Erre a találkozóra, amelyen szorosan összefonódtok a Szűzanya körül, lehívom a
Szentlelket, hogy halmozzon el minden résztvevőt ajándékainak bőségével. A esiksomlyói
Mária-kegyhely azon a földön áll, amelyet úgy ismernek, mint a Szűzanya virágos kertje." (Romániai Magyar Szó, 2004. május 31.)
Ha ezt így tudta a nagy pápa is Erdélyről, akkor ez valóban - legalábbis
Európában - köztudott volt. Így még jobban érthető a középkori mondás is:
Extra Hungariam non est vita!
Si est vita, non est ita!
Vagyis:
Hungárián kívül nincsen élet!
Ha van is élet, az nem olyan élet!
Móricz Zsigmond is talán valami ilyesmit ír le a Tündérkert című regényében,
az Erdélyről szóló regényciklusában.
Ha Erdély a nagy pápa szerint is "a Szűzanya virágos kertje", akkor ez
igazolja a Szűzmária ősi tulajdonnevét is, a Babbát!
Ez az elgondolás, a lelki élet szempontjából is érthetőbbé teszi Csíksomlyó
kultikus helyként való kialakulását. Kellett egy varázslatosan szép hely, ahol
az ember földre borulva, hálás szívvel csókolhatja meg az Isten lábnyomát is!
Oe nem csak azt. Mert egy napkeltekor, amit imádkozva vár, a felkelő nap ráragyogó
első sugaraiban, lelkileg is átélheti, hogy most az Úr Isten mosolyogja
rá, a mennyei boldogság előízét!