A Tengernek Csillaga hátsó borítóján közölt Mária Országa-ikon Isten, a Szűzanya és az Egyház iránti hűséget,
engedelmességet és bizalmat hivatott elősegíteni. A Mária Országa-ikon ihletése azon fájdalomban fogant, hogy a XX.
század legfontosabb hitelesített magán-kinyilatkoztatások kéréseinek teljesítését az illetékes egyházi elöljárók máig
tartóan mellőzik, vagy egyenesen elutasítják, noha az ebből fakadó tragédiák egyre súlyosbodnak. Napjaink létfontosságú
nemzeti feladata a Világ Győzelmes Királynője Engesztelő Kápolna felépítése, amit az Úr Jézus és a Szűzanya Mária
Natália nővér által kértek.
A Mária Országa-ikon bemutatását a Szentírásra épülő ikon-tisztelet ismertetésével kell kezdenünk: "Kezdetben volt az
Ige [...] és Isten volt az Ige. [...] minden általa lett, és nélküle semmi sem lett, ami lett" (Jn 1,1-3). "Ő a láthatatlan Isten
képmása, minden teremtmény elsőszülötte. Mert benne teremtett mindent a mennyben és a földön […], minden általa és
érte teremtetett. Ő előbb van mindennél, és minden benne áll fenn." (Kol 1,15-17) "Mint dicsőségének kisugárzása és
lényegének képmása, ő tartja fenn hathatós szavával a mindenséget." (Zsid 1,3) Az ikon "a Szentírás megbízhatóságával
írja le ugyanazt a valóságot. […] Az ikon részesül az isteni jelenvalóságból, csodából. Minden ikon Krisztust ábrázolja
közvetlenül, vagy közvetve, földi életének eseményein, az Istenszülőn, vagy szentjein keresztül. […] Mi is Krisztus
képmásai (eikon = képmás) vagyunk, és életünk célja, hogy ezt a hasonlatosságot a valósághoz közelítsük, ahogyan azt az
ikonokon ábrázolt szentek is tették, akik életük során Krisztushoz hasonlóvá váltak. […] Az ikon a láthatóból a
láthatatlanba emelés gyakorlatban használható eszköze. Az ábrázolás tárgyai a jelenségek mögötti ideák, Isten teremtő
gondolatai. […] Az idea örök és változatlan, ezért a képi megjelenítésnek is változatlannak kell lennie. A változás az örök
ideában való kételkedést jelentené."1
Az ikon-tisztelet lényegét2 csodálatosan összegzi a nagyböjti első vasárnap görög katolikus alkonyati zsolozsmájának
himnusza: "Isteni természetedre nézve/ körülírhatatlan lévén,/ az utóbbi időkben,/ ó Uralkodó,/ emberi testet vevén
magadra,/ körülírhatóvá változtál;/ mert az emberi test felvételével/ annak tulajdonságait is magadévá tetted./ Miértis a te
arcod képmásait szeretettel csókoljuk,/ és a te szeretetedhez fölemelkedvén,/ abból a meggyógyulás malasztját merítjük,/
az apostolok istenes/ hagyományait követvén."3 Az egyházatyák a "4. században világosan kifejtették azokat az
alapelveket, amelyeket hivatalos dogma tekintélyére emelt a VII. Egyetemes (II. Niceai) Zsinat (787.)4 A bálványimádás
vádjának elkerülésére megalkották a "prototüposz" (őskép) fogalmát. Eszerint a képnek adott tisztelet annak eredetijére
száll vissza, arra vonatkozik. Hitelessé akkor válik, ha a Biblia tekintélyével rendelkezve, a "depositum fidei"-t torzítás
nélkül közvetíti, és rendelkezik a hivatalos kultusz, a liturgia támogatásával. […] Az ikonokat klasszikus szempontok
szerint három csoportba osztjuk: a Megtestesült Ige, az Istenszülő, és a szentek képmásai; Krisztus, és Istenszülő ünnepek,
és a szentek életének eseményei; a doktrinális, liturgikus, és misztikus ikonok. Az első két csoport, különösen annak
népszerű, kegyképekhez kötődő típusai (Pantokrátor, Hodigitria, Mátér Eleusa, és a fő egyházi ünnepek ikonjai)
közismertek.5"6
Minden ikontípus eredetije és minden további példánya egyaránt az ősmintát, azaz az ábrázolt valóság (mennyei személy
és üdvtörténeti esemény) Istennél levő archetípusát jeleníti meg. Az archetípus7 a teremtett valóság és annak isteni eredete
közötti kapcsolatteremtés egyik alapvető formája. Krisztus minden idea ősmintája, archetípusa – az eredeti kép, Rá
tekintve alkotta meg a Teremtő az embert.8 Ezért az előírás szerint elkészített és megszentelt ikon előtt imádkozót a
kegyelem valóságos kapcsolatba emeli az ábrázolt mennyei valóságok Istennél levő ősképeivel. Például a Szent Korona is
csak ikon-együttes mivoltából értelmezhető helyesen, mint az ábrázolt mennyei személyek közösségének kegyelmi
megnyilatkozása, amely a Szent Korona Jogrend ihletője is. Ez a sokat emlegetett "működés" egyetlen helyes
magyarázata, bármiféle mágikus jellegű értelmezési próbálkozás a Szent Korona elleni merényletnek minősül. Az ikon az
imádkozó számára az ábrázolt mennyei személyek személyiségét, valamint az üdvtörténeti események helyszínét és idejét
megnyitó kegyelmi kapu. Ebből fakadóan a Mária Országa-ikon bátorítás, hogy az Atya iránti hűséggel az elkerülhetetlen
szenvedések után az Úr Jézushoz hasonlóan mi is elnyerjük a Mennyei Koronát, csak rajtunk áll az engedelmesség vagy
az engedetlenség választása, azok következményeivel együtt. A Mária Országa-ikon születési vajúdását azon belső
bizonyosságból táplálkozó erős vigasztalás kísérte, hogy Isten a szeretet találékonyságával az akaratának ellenszegülő
bármilyen akadályt elháríthat.
Isten mindenhatósága az ideális A-forgatókönyvön kívül A', B, B', C, C', stb. változatokkal is célra vezetheti terveit, csak
az a kérdés, hogy adott terv szolgálatával megbízott személy teljesíti-e azt, s ha igen, mely változat szerint? Minthogy «a
Lélek ott fúj ahol akar» (Jn 3,8), a Szentlélek változatos formákban adhat ihletést az időbeli valóságok emberi
együttműködéssel történő bontakozásához. Ugyan az Egyház által hitelesített magákinyilatkoztatások elfogadására nem
kötelezhető senki, hitelességük nem utasítható el, hiszen Isten változatlan akarata csupán megelőző mindentudásának
forgatókönyvében módosulhat. Isten komolyan veszi az embert, ezért érett döntést vár el tőle, aminek legfőbb
alapfeltétele, hogy Isten meghagyja az embernek a szabad választás lehetőségét. Látszólagos ellentmondás, hogy Isten
akaratának közvetlen elutasítása közvetetten elősegítheti bizonyos karizmával megajándékozottak igazodását Isten
akaratának legfinomabb részleteihez, ami lényegében megnyitja a valóban Isten akarata szerinti megoldások imádságos
megérlelését. Isten a saját akaratát kiszolgáltatja az ember szabadon hozott döntésének, amivel saját kérését eleve
elutasíthatónak nyilvánítja. Ez első látásra meghasonlásnak tűnhet, de valójában az Üdvtörténet megannyi helyzeteihez
hasonlóan hirdeti, hogy Isten ügyében valódi megoldás csak és kizárólag Isten eszközeivel érhető el.
Az utóbbi években erdélyi tájainkon zajló kiemelkedő kegyelmi történés, Gyergyószentmiklós egykor Hajdúdoroghoz
tartozó görög katolikus magyar – ma román ortodox adminisztrációjú – temploma Szűzanya-ikonjának könnyezése, ami
az Egyetemes Egyházban eddig ismert legtovább tartó ilyen jellegű csoda. A Szűzanya könnyei 2008. február 17.-étől
közel 5 évig tartóan hulltak a jobb sorsra érdemes Kárpát-medencéért, Országáért és Népéért, amelynek tagjai a
Nagyasszony gyermekei, mindahányan az őshonos nemzetek fiai. Könnyei a papság évében (2009-10) különösen a
papokért is hulltak, akikre Istenanyai áldását adja spirituális anyasága kegyelmeivel. Sírt a Szent István-i alapításának
Milleniumát 2008-ban kezdő Erdélyi Római Katolikus (Fő)Egyházmegyéért. Sírt a 2012-ben Centenáriumát ünneplő
Hajdúdorogi Egyházmegyéért, amely az erdélyi Gyula által 1050 éve a Kárpát-medencében a magyarok számára elsőként
alapított, bizánci szertartású ősi püspökség örököse. Isten azonban már korábbi csodával jelezte a gyergyószentmiklósi
könnyező ikon és környezete kiválasztottságát: az a XIX. század végén leégett előző templomból csodás módon épen
maradt Mindenkor Segítő Istenanya-ikon és az ikonosztáz9 Királyi-ajtó10 keresztje.
Isten politikai határok és jogi korlátok fölött tanítja a Szűzanya Egység Királynőjeként Gyergyószentmiklóson hullatott
könnyeivel, hogy az engesztelő felajánlás gyógyító és helyreállító kegyelmeivel megélhető ég és föld, örökkévaló és
időbeli egységének valósága. Az Egység Királynője Engesztelő Karizmát hasonlóan érinti a gyergyói ikon-könnyezés
elöljárók általi agyonhallgatása, de számára is nyitott a paradox módon hatékonyabb máriás engesztelő Istenhez fordulás
közvetett útja. A gyergyószentmiklósi Egység Királynője Engesztelő Szolgálat az Anyaszentegyház előírásai szerint
lelkiségi misszióként éli a feledésbe merült keleti keresztény magyar egységes létszemléletet, hirdeti az elismert –
mindenekelőtt magyar vonatkozású – máriás engesztelő karizmák egységét. Továbbá annak felelősségével, hogy az Isten
iránti engedetlenség súlyos következményekkel jár, a Világ Győzelmes Királynője Engesztelő Kápolna felépítését kéri,
nem utolsósorban az ehhez társított csodálatos ígéretek reményében: közösségi síkon az Egyház és a társadalom, a politika
és a gazdaság Isten akarata szerinti átalakulása, egyéni síkon pedig megtérések, gyógyulások és szabadulások.
A Mária Országa-ikon a Szűzanya #sevangéliumban meghirdetett Győzedelmes Uralmát ábrázolja: őEllenkezést vetek
közéd és az asszony közé, a te ivadékod és az ő ivadéka közé. # széttiporja fejedet, te meg a sarkát veszed célba.ő (Ter
3,15) A Szűzanya Országa a Jelenések Könyve pusztájának a menedéke (Jel 12,6) amit Isten készített a Szűzanyának. A
Mária Országa-ikon ötvözi a Szűzanya Egység Királynője11 gyergyószentmiklósi és eredetileg a Szent Koronán levő12
ábrázolásait: az Egység Királynője-ikonból "kilépő" Szűzanya ciprusfák közötti trón előtt áll, lábaival a "Mária Országát"
mintázó zsámolyon szétzúzott fejű kígyóra tapos; a Szűzanya bal karján az oltalomért Hozzá bújó Gyermek Jézus. Az
Egység Királynője-ikon 2 angyala a szenvedés eszközeit, annak keretén kívül másik 2 angyal Mária Országa Szent
Koronáját, illetve az Úr Jézus és a Szűzanya által Natália nővér révén megrendelt Világ Győzelmes Királynője Engesztelő
Kápolnát tartják. A Mária Országa ikon-kompozícióba szerkesztett Egység Királynője-ikon a Szűzanya
gyergyószentmiklósi könnyezésének üzenetével jelzi az Isten iránti alávetettség, valamint az egyháztörténelmi
viszontagságok miatt a köztudatból kiszorult keleti keresztény magyar eredet és az ikon-tisztelet fontosságát.
Íme a hatékony ellenszerei a szekularizáció és szubjektivitás diktatúrájának alávetett egyházi elöljárók politikai
konformizmusának, amely miatt figyelmen kívül hagyják mind a gyergyószentmiklósi ikon-könnyezést, mind a Világ
Győzelmes Királynője Engesztelő Kápolna felépítésére vonatkozó égi kéréseket. Mivel az ikon adott valóságot Isten örök
terve szerinti mennyei állapotában ábrázolja, a Mária Országa-ikonon megjelenített Világ Győzelmes Királynője
Engesztelő Kápolna elővételezetten már közvetíti a Világ Győzelmes Királynője Engesztelő Kápolna felépítésével kiáradó
kegyelmeket. Sőt, már azon kegyelmek is elérhetőek, amelyeket a Szűzanya végső győzelme fog majd kiárasztani minden
befogadója számára. Azonban a Mária Országa-ikon sem problémamegoldó automata. Ezért ha egyelőre annak ellenére
sem hárultak el a Világ Győzelmes Királynője Engesztelő Kápolna felépítésének közismert akadályai, hogy viszonylag
sok közösség imádsággal veszi körül példányait, azt nem Isten, és nem is az ikon-tisztelet tévesnek gondolt elvei okozzák.
A megoldás saját magunk szüntelen megtérése, folyamatos tisztulása, egyszerűsödése és a Világ Győzelmes Királynője
Engesztelő Kápolna felépítésének elkötelezett kipróbált lelkivezetők segítségül hívása lehet.
1Békés Géza: Az ikonokról általában (parochia.hu)
2v.ö.: Nagymihályi Géza: Misztikus Istenszülő ikonok, in: Tüskés Anna, Tüskés Anna (szerk.): Omnis creatura significans –
Tanulmányok Prokopp Mária 70. születésnapjára – Centrart Egyesület, Bp., 2009.
3Görög szertartású katolikus énekeskönyv – Budapest, 1974., 268.
4NAGYMIHÁLYI Géza: Az eikón Nagy Szent Bazil liturgiájának anaforájában – In: Ars Hungarica, Budapest 1997./1–2.,15–27.
5A őmisztikus realitáső példája a Trulloszi Zsinat állásfoglalása (691.), amely megtiltotta Krisztus bárány képében való ábrázolását, mivel
a szimbólum félrevezető visszalépés Krisztus megtestesülésével felvett valóságos emberi mivoltához képest.
6Nagymihályi Géza: Misztikus Istenszülő ikonok, in: Tüskés Anna, Tüskés Anna (szerk.): Omnis creatura significans – Tanulmányok
Prokopp Mária 70. születésnapjára – Centrart Egyesület, Bp., 2009.
7v.ö.: archetípus – (gör.) eredeti, ősi alak, ősforma (Pál József, Újvári Edit: Szimbólumtár – Balassi Kiadó, 2001. Bp.
8v.ö.: Orbán László: A férfi és nő különbözőségének antropológiai jelentűsége (6), in: Keresztény Szó – Kolozsvár, 2009. június
9ikonosztáz, ikonosztázion (görög eikonosztászisz, eikonosztászion – képfal, képállvány'): a bizánci szertartású templom
legjellegzetesebb része, a szentélyt a hajótól elválasztó fal vagy állvány, melyen meghatározott szabályok szerint elhelyezett ikonok
láthatók. Kialakulása az 5. században kezdődött. Ekkor az ikonosztáz egy alacsony elválasztó rács volt, melyen Krisztus és Szűz Mária
képe függött. A 6-7. sz: a rács helyét a 4 alapkép (a hívek balkeze felől az 1. Szt. Miklós, a bizánci egyház védőszentje vagy Szt. Mihály
arkangyal v. Keresztelő Szt. János, a 2. az Istenszülő, a 3. Jézus mint bíró, a 4. a templom. címünnepe) foglalta el. A képrombolás után
sok templomban a 4 alapkép fölé még 3 képsor került, így alakult ki a templom mennyezetéig érő, teljes ikonosztáz. (részlet, Pirigyi
István: Magyar Katolikus Lexikon)
10ikonosztáz, ikonosztázion (görög eikonosztászisz, eikonosztászion – képfal, képállvány'): A 4 alapkép között képekkel díszített 3 ajtó
nyílik. A középső a baszilikai pülai, a 'királyi ajtó', melyen szertartások közben csak püspök és áldozópap léphet át. Ezen ajtó fölött van
az utolsó vacsora, fölötte Krisztus kir. és főpap képe, legfelül a szent kereszt, alatta Szűz Mária és Szt. János apostol, kik nagypénteken
a kereszt tövében álltak. (részlet, Pirigyi István: Magyar Katolikus Lexikon)
11A Gyergyószentmiklóson született görögkatolikus származású ikonfestő, Tölgyesi László Fülöp által alkotott ikon-altípus "megfelel az
ikonfestés szabályainak, különösképpen annak, amelyek a görög katolikus egyházban élnek. Magának az ikonnak az eredetije a XII
század végére megy vissza. Szentírási alapja a «Szenvedő Istenszülő» ikonként az aggastyán Simeonnak az Úr Jézus templomi
bemutatásakor elhangzott, szenvedést előrevetítő jövendölése (Lk 2,34-35). Szélesebb körben is elterjedt az ikon prototípusa: a
«Mindenkor segítő Szűzanya» ikon-képeként, s így nyugatra is eljutott. Rómában a redemptoristák templomában is jelen van. A
gyergyószentmiklósi ikon és annak hű másolata ez utóbbira megy vissza. Tölgyesi László Fülöp ikonfestő pontos és hű másolatot
készített róla. Az ikon, mivel az eredeti alapján és az ikonfestés szabályainak alapos és gondos betartásával készült, megérdemli, hogy
felszentelése után vallásos tisztelet tárgya legyen." (Dr. Ivancsó István görög katolikus liturgikus professzor: Szakvéleményezés –
Egység Királynője Ikon – Nyíregyháza, 2012. november 22.
12"Révay Péter gr. 1613-as leírásából tudjuk, hogy a hátsó, kiálló foglalatban eredetileg Szűz Mária-kép volt, Dukász Mihály cs. képe
helyén. Méretben és stílusban ide illő és egy másik koronáról származó, valamint a ~ Atya- és Fiú-képéhez is illő, tehát a ~nak is
pontosan megfelelő Szűz Mária-kép található Tbilisziben, a khakhuli triptychonon: e képen Szűz Mária a két paradicsomi fa között,
trónus előtt áll áldott állapotban (Szt Gábor és Ráfáel képei között). Vsz. a ~n Szűz Máriát ugyanígy jelenítették meg." (Magyar
Katolikus Lexikon: Szent Korona – Csomor Lajos, részlet)