A Krisztusország világot felölelő természetes igényének egyetemessége.
- Miért beszélünk "hódításról"? - Mit nem jelent s mit
jelent az "egész" világ meghódítása Krisztusnak? - Nem teokratikus
kus világbirodalom. - Országos vagy helyi vonatkozások a világtávlatok
keretében.
A Krisztusországnak lényeges vonása, színte anyajegye:
egyetemesség, expanzivitás, a minél szélesebbkörű terjeszkedésre
való törekvés. Isten minden ember üdvösségét akarja;
az üdvösségnek Istentől rendelt útja pedig az Egyházhoz mínt
Krisztusországhoz való öntudatos csatlakozás. A kereszténység
Alapítója maga tanitványait minden nemzet és minden
nemzet megnyerésére küldötte ki. (Mt. 28, 19; Mk. 16, 15.)
A Krisztusország minél egyetemesebb elterjesztése s
felvirágoztatása tehát nem szeszély és klerikális uralomvágy,
hanem Isten parancsoló akarata, ugyanakkor pedig az emberiség
igazi boldogulásának legfőbb feltétele. Nagyobb célt,
nemesebb feladatot, sürgősebb szükségletet maga az Istenember
sem jelölhetett ki nekünk, mint Egyházának terjesztését
s megszilárdítását a föld minden sarkán, mínden ember szívében.
Ebből az következik, hogy Krisztus híveinek sohasem szabad belenyugodniok abba,
hogy a krisztusi hódító munka a földön bármikor elakadjon vagy meglassuljon, vagy hogy
az emberiségnek csak egy hányada, bárha jelentős hányada, tartozzék bele a Krisztus-hívők és
Krisztus-követők országába. Aki Krisztus világmegváltó szándékait megértette s magáévá tette,
az nem állhat meg semmiféle határnál, hanem ki szeretné terjeszteni a Megváltó országát
minden népre,
minden emberre. az egész világra. az egész társadalomra az
egész emberiségre.
Az egész emberiségre! Mít is jelent ez a szó? Jelenti az
emberek összességét. akik ma a földkerekségen laknak s
akat is. akik holnap vagy holnapután lépnek majd a ma
élő emberek örökébe. Jelenti azt az öt földrészen elömlő
emberóceánt, amelynek minden cseppje, mínden tagja más:
arcban, fölfogásban, gondolkozásban, sorsban, erkölcsi értékben
. Jelenti nemcsak az igazakat, jókat, jámborokat, hanem
a rosszakat, gyengéket és lesiklottakat is; nemcsak a bölcseket,
meghiggadtan és komolyan gondolkodókat, hanem a
tévedőket és elvakultakat, könnyelműket és nemtörődőket
is; az igazság birtokosalt, de azokat is, akik még csak keresik
az igazságot, vagy már nem is keresik, vagy még nem
keresik. Azokat, akik Krisztus keresztjének fénysugarában
születtek es élnek. és azokat, akik őt nem ismerik és nem is
vágyódnak utána. A katolikusokat és nemkatolikusokat, a
keresztényeket és nemkeresztényeket. Míndenkit, aki él és
mozog, aki lélekzik s az örök életre van hivatva. Valamennyit
Krisztushoz kell vezetnünk, mert valamennyi csak őáltala érheti
el embervoltának kíteljesedését, az istenfiúságot s az örök
életet.
Ez a nagy cél természetesen roppant munkába s elmondhatatlanul
nehéz és sokoldalú küzdelembe kerül. Mert az
embereket a földre húzzák az evilági gondok és gondolatok
felfelé néző pillantásukat elkapja s ismét a por felé süllyesztí
az anyagiasság és érzékiesség szele, ítélőképességüket
megzavarja a tévedés és szenvedély, akaratukat a jóra erőtlenné
teszi a bűn és a restség. Krisztushoz vezetni a világot: komoly
és kemény feladat, mert Valamennyita legegyénibbet kell megnyernünk
s megozgatnunk az emberekben: a belvilágukat, a meggyőződéseiket,
az akaratukat. Azonkívül erős és konok ellenfelek
állják el ennek az apostoli hódításnak az útját, a Krisztus-ellenesség prófétái és
fanatikusai, agitátorai ős ügynökei, akik az embereket Krisztustól mindenkép
el akarnák vonni, egy krisztustalan világnézet és kultúra süppedékeire vezetni s e
célból mindent elkövetnek a Krisztusország képviselőinek, védőinek és bajnokainak diszkreditálására.
Nehéz ez a küzdelem azért is, mert a harcban máris túlságos előnyt nyertek
az ellenfelek s nekünk ma régebbi korok és harcok nem egy
mulasztását is pótolnunk kell.
De bármilyen nehéz ez a harc, lemondani róla nem szabad, mert ez egyjelentésű lenne Krisztus legszentebb
parancsának mellőzésével, az ő Szíve legforróbb vágyának elárulásával.
Oly feladat ez, oly sürgető. oly elodázhatatlanul
szükséges s oly nagy érdekek forognak benne kockán, hogy
úgyszólván a lehetetlent is meg kellene kísérelnünk az érdekében.
*
Miért "hódítás" ez a munka? - kérdezheti valaki. Hiszen
senkinek a leigázására nem irányul. ellenkezőleg: mindenkinek
a legfőbb jót kívánja megszerezni, ami csak van s amely nélkül
mindenki a legnagyobb mértékben boldogtalanná lenne. -
Mégis csakugyan hódító munka ez, mert az embereket színte
önmaguk ellenére is vezeti a saját javuk felé. Az emberi sors
tragikuma s küzdelmünket is az teszi drámaívá, hogy az emberek
mint bizonyos betegek nem hisznek a betegségükben és
semmitől úgy nem irtóznak. mínt a kezeléstől. Nekünk itt egy
világot úgyszólván az akarata ellenére kell megmentenünk.
Vakoskodókkal megértetnünk, hogy meg kell nyitni a szemüket.
Siketekkel kell beláttatnunk. hogy meg kell hallaniok, amit
eddig meghallgatni nem akartak. Bénákkal kell megszerettetnünk
a járást, földönkúszókkal az égbenézést. A legszebb, de
egyben a leghálátlanabb munka. Azok az orvosok vagyunk, akiket a
beteg nem enged magához. akiket gyűlöl és lenéz, mí
vagyunk azok a mesterek, akikben növendékeik nem jótevőt,
hanem ellenséget látnak. Osztozunk a világ Udvözítőjének sorsában,
akit az emberek keresztrefeszítettek azért, mert szerette
s meg akarta menteni őket a saját vakságukból, elesettségükből,
az örök kárhozat veszedelméből.
Szabad-e ezért pillanatra is visszariadnunk? Nem szabad.
A világ csak nevesse, gúnyolja hódító szándékainkat, vádoljon minket, borítsa sárral a köntösünket,
tekintsen eszelősöknek vagy gonosztevőknek. Nekünk folytatnunk kell a missziót,
amelyet a hasonkóképp támadott és félreismert Megváltó bízott reánk, aki szintén
hódítani jött a világra!
Míért kell az embereket az Egyházhoz vezetnünk? Nem
üdvözülhetnek-e e nélkül is? Feltehető-e, hogy Isten mindenkit
kit kivétel nélkül elkárhoztat, aki nem tartozik az Egyházhoz?
Akik egy életen át jóhiszemű tévedésben és tudatlanságban
voltak, utolsó perceikben akár rendkívüli megvilágíttatás útján
is rátalálhatnak az igaz útra s megnyithatják szívüket az
igaz hit alaptételei s a kegyelem előtt! Vagy ha ez nem
történik is: nem nyújt-e némi reményt, ha nem a természetfölötti
üdvözülés, a visio Dei elérhetése, de legalább bizonyos
természetes, örök boldogulás értelmében a feltevés, hogy jó
részük az üdvösség vonalán, mint Billot és más teológusok
vélik, egy sorba állítandó a megkereszteletlenül elhalt és soha
erkölcsi beszámíthatóságuk teljességéig el nem jutott gyermekekkel
, "aequiparantur infantibus"?
Lehet, mindebben reménykedhetünk. Mégis ingathatatlanul
áll a következő három tétel: 1. A megmentetés és üdvözülés
százszor könnyebb és biztosabb az igaz Egyházban, mint azon
kívül, a kegyelmek árja itt sokkal bővebben és elevenebben
árad, a kísértésekkel szemben itt sokkal több a védekezési
lehetőség. 2. A természetfölötti, örök boldogság elérése sok
százmillió lélekre nézve legalább is nagyon kétséges az
igaz Egyházhoz való látható csatlakozás és teljes mértékű
hozzátartozás nélkül. 3. Mégha valamennyi ember üdvözülhetne
is az Egyházhoz való látható csatlakozás nélkül, akkor is
Krisztus nagysága és dicsősége megkövetelné, hogy az ő országát
már e földön felvirágoztassuk, diadalra emeljük, Egyházát
az emberiség egyetemes, közös kincsévé tegyük.
Mindent el kell tehát követnünk hogy az emberiség egésze
minél előbb eljusson a teljes igazság ismeretére és meggyőződéses
örömmel kopogtasson Krisztus Egyházának kapuján.
Mit is jelent közelebbről a világ meghódítása Krisztusnak?
Mindenekelőtt nem jelent komolytalan illúziókat. Nem jelenti azt, hogy valaha is minden
embert kivétel nélkül Krisztushoz vezessünk, s az ő szelíd és odaadó hívévé tegyünk. Az
emberek akarata a Krisztusország legerőteljesebb kibontakozása esetén is szabad marad s ez mindig
lehetővé fogja tenni az egyén elfordulását Krísztustól, az ő
tanaitól Egyházától, parancsaitól; a hitetlen és bünös életet.
A Krisztusország egyetemes kibontakozása nem jelenti
természetesen azt sem, hogy ellenáramIatok ne legyenek s
akik a Krisztusország elvi vagy gyakorlati ellenségei, azok
n maguk gondolkozását és életirányát többé majd ne
igyekezhessenek mínden elképzelhető eszközzel másokra is átterjeszteni.
Harcra, ellentétes világnézetek szembeállására a
viszonylag legteljesebb győzelem esetén is fel kell készülnünk .
Azt sem jelenti végül a Krisztusország diadalravitele, hogy
ezt az eredményt gyorsan, sebtében kell elérnünk, hogy rövid
időn belül kell szembeszökő és döntő sikereket aratnunk, oly
területen, amelyen sokszor egy-egy ember megnyerése is
tengernyi erőfeszítést és türelmet igényel. Halogatásra ugyan
nincs időnk, mert a kereszténység mai helyzetében mínden
mulasztás végzetessé válhatik, de esztelenség lenne azt remélni,
hogy a világ tengelyének megfordítása, egy a kereszténységtől
oly borzasztóan messze eltérült kultúriránynak komoly
revíziója és kereszténnyé tétele bármily nagyarányú erőfeszítés
mellett is rövid időn belül lehetséges legyen. Nem lehetne
az még akkor sem, ha részünkről ezek az erőfeszítések egyszerre
az egész vonalon nagyszerűen megindulnának s egységes,
tervszerű, kitűzött program szerint folynának, ami egyelőre
szintén csak vágy és kívánság.
Mit jelent hát akkor a Krisztusország egyetemes uralma, amelyre
törekednünk kell és szabad?
Jelenti azt, hogy az igaz hit terjesztése s védelme mindenütt oly erővel
és oly diadalmassággal folyjon, hogy legalább a jóakaratú és becsületes szándékú
emberek mind könnyen felismerhessék , megszerethessék és kövessék Krisztust, mégpedig azon az úton,
amelyet ő jelölt ki: az ő Egyházának útján. Jelenti, hogy a krisztusi igazság fénye minden ember számára
láthatóan meggyőzően felragyogjon, s az igazság követésének útjából elhengeríttessenek azok az akadályok,
amelyke ma sokszor még a buzgó keresztények számára is emberfelettien nehézzé teszik a komoly keresztény életet,
hogy olyan közállapotokat teremtsünk, amelyek közt
a keresztény hit és erkölcs ismét uralkodó helyet foglal el
a társadalomban s a Krisztusország elveinek megvalósítása
nem ütközik állandóan intézményes akadályokba. Jelenti olyan
kulturális légkör kialakulását, amelyben mindenki: az egyesek
és a közületek élete lényegében a krisztusi hit és erkölcs
talaján rendezkedhetik be s az Egyház munkáját a közszellem
és közélet nemcsak nem gyöngíti s akadályozza, hanem tevé-
kenyen előmozdítja.
Annyi-e mindez, hogy valamiféle katolikus világleigázásra
készüljünk s egy teoretikus imperializmus igája alá teperjük
le a társadalmat s a modern kultúrát? A középkor legmerészebb
álmait elevenítsük-e fel újra s a Vatikán "vi1ághatalmi
ambícíóít" tegyük meg egy klerikális hódító politika célpontjává
, ahogy ezt a liberális és marxista izgatás nyomában ma
főként a német újpogányság szereti ezer változatban világgá
kürtölni? Gyermekes rémlátás, amely mögött az egyházellenes
frazeológia évszázados félremagyarázásainak egész fogalomzavara
zavara kísért: egy elfogult és gyűlölködő szemlélet, amely a
legnemesebb s legáldásosabb törekvésekben sem tud egyebet
látni, mint önző és képmutató hatalmi mesterkedést! Nem,
mi nem akarunk teokráciát és klerikális világimpériumot, nem
akarunk térdrekényszeríteni senkit és nem vezet minket
semmiféle politikai ambíció. A mi szemünkben Krisztus elveinek
uralomravitele a földön, ha megvalósítása mégoly nagy
fokban sikerülne is, nem jelent egyebet, mint az evangélium
szellemének szelíd uralmát a földön, a hit és béke, szeretet
és egyensúly, igazság és erkölcsi emelkedettség felü1kereke-
dését. Minden azon múlik, mit lát valaki Krisztusban s az Ő
országában. Babonát és világámítást-e, ábrándot és lázálmokat,
avagy Isten erejének s bölcsességének megnyilatkozását, a
fényt, amely megvilágosit mínden embert, aki a világra jön, s az erőt, amely megújítja
a föld színét. Aki Krisztusban az Atya fényességét s az emberi nem egyetlen jótevőjét
ismeri fel, az az ő országának eljövetelében az emberiség földi és örök boldogulásának
hajnalhasadását köszönti, s az az Egyház miszzionáló és hódítani vágyó erőfeszítéseiben sem lát egyebet,
mint a legszentebb kötelesség teljesítését Istennel s
a legnagyobb jótétemények osztogatását az emberekkel szemben.
Csak félreértés láthat önzést és érdekharcot abban, ha
Krisztust akarjuk a társadalom királyává tenni.
Krisztus országa ugyan "nem e világból való" (Jn. 18, 36.),
de igenis ebben a világban való. Ezt a világot kell birtokba
vennie s alakítania. A társadalom s a közösség életének nem
evilági vonatkozásai, nem a politikája s földi berendezkedése
érdekli, mert az Egyháznak ez sem nem célja, sem nem
nngyravágyása; de igenis érdekli mindaz, amin keresztül a
társasalom életét Krisztus elveivel összhangba lehet hozni.
népért és nemzetért, annak történelméért és dicsőségéért, ha
szabad az állam nagyságáért háborúkat viselni, népeket leigázni,
vérrel, vassal, az erőszak, cselvetés és szabadságelvonás
minden eszközével dolgozni: valóban nehéz belátni,
miért volna hiba, ha valaki mindenfölött Krisztus országáért
rajong s annak jogait és törekvéseit nem vérrel, vassal és
cselvetéssel, hanem az igazság és szeretet eszközeivel igyekszik
diadalra juttatni. Krisztusnak az egész világhoz joga van,
ahogyan az egész emberiségnek is szüksége van Krisztusra.
...