Legszebb álom minden álmok között és legsürgetőbb
kötelesség minden kötelességek között: Krisztust elhozni a
krisztustalan világnak s a világot meghódítani Krisztusnak!
Odafektetni ismét a Megváltó lábai elé a földkerekséget,
felragyogtatni az ő királyi jogarát minden ember, minden
intézmény s minden életnyilvánulás fölött!
Az Úr maga tanított minket erre a vágyra s törekvésre,
amikor a Miatyánkban mindnyájunknak - nemcsak a szen-
teknek. hanem az egyszerű halandóknak is, és nemcsak a
püspököknek és papoknak, hanem minden hívőnek - ezt az
imádságot kötötte legelsősorban a lelkére: "Szenteltessék
meg a te neved, jöjjön el a te országod!"
Nem a mindennapi kenyér, nem is a saját bűneink bocsánata
vagy a gonosztól való menekedés, hanem mindenekelőtt az
töltse el mindnyájunk szívét s arra kérjük mindenekelőtt az
lsten kegyelmét: hogy az Ő neve szenteltessék meg, az Ő
országa jöjjön el közénk s az Ő szándékai teljesedjenek idelenn,
mikép teljesednek a mennyben!
Krisztusnak a világot és a világnak Krisztust!
Nagyobb jót az emberiséggel nem tehet senki, nagyobb
őrömet és dicsőséget az Úrnak nem szerezthet senki, mint aki
ennek az üdvözítő imádságnak teljesedésén dolgozik s
szomjas lélekkel vizsgálja az utakat és módokat, amelyeken ezt
a szent álmot és nemes akaratot valósággá lehet kristályosítani.
A társadalmat vissza kell vezetni Krisztushoz, mert
jogilag az övé s mert valamikor, legalább a keresztény világ-
világban valóban az övé is volt. Krisztushoz kell vezetni az emberiséget, mert "más
név nem adatott az embereknek az ég alatt, melyben üdvözülnünk kellene". Krisztus nélkül
már itt a földön céltalan, sivár és értelmetlen az élet, vigasztalan a fájdalom,
megoldhatatlanok a társadalmi feszültségek, odatúl pedig
nincs nélküle remény és üdvösség. A tudat, hogy milliók és
százmilliók élik le az életet Krisztus nélkül, tehát igazság,
erő, boldogság és remény nélkül, főkép azért, mert nincs aki
őket Krisztushoz vezesse, elviselhetetlen annak, aki Krisztusban
hisz s embertársait szereti. Az elviselhetetlenségnek ez
az érzete kelti fel aztán a jobbak lelkében az apostoli tettvágyat,
valamint az aggódó kérdést: mikép lehetne ezen a
legnagyobb bajon segíteni?
Ennek az apostoli lélekvágynak szeretne egyben-másban
utat jelölni ez a könyv. Rá szeretne mutatni a Krisztusország
mai helyzetére, az örvendetes jelenségek mellett a fájdalmas
hiányok, lesiklások s elmaradások okaira, valamint azokra a
módozatokra, ahogyan a kereszténység mai megalázott és
méltatlan helyzetén javítani lehetne. Vagyis: a mulasztásokra és
a teendőkre. Bátran ée nyiltan, de ugyanakkor szeretettel és
mérséklettel. Őszintén feltárva a hiányokat és hibákat,
amelyek az apostoli tevékenységben a sikertelenség okai szoktak
lenni, de nem a meddő kesergés vagy szeretetlen vádaskdás
hangján, hanem a magunk munkájának lehető tökéletesítése
és a helyzet jobbítása céljából. Mérséklettel: mert
eszmélődéseinkkel nem lázas kapkodást vagy éppen forradalmi
kezdeményezéseket kívánunk sürgetni, hanem vizsgálni a
helyzetet, kutatni a megoldások módját s indítványokat tenni,
mindíg azzal a magától értetődő megszorítással, hogy
javaslataink fölött ítéletet mondani s abból a felhasználhatót
felhasználni, a meg nem felelőt pedig mellőzni mások joga és
feladata.
A hatalmasan ébredő katolikus öntudat és apostoli
tettvágy, hisszük, szívesen fogadja szerény fejtegetéseinket.
Hiszen mindenki érzi, hogy a Krisztusország védelme és fejlesztése
terén ma tömérdek az égető probléma s mindenkép jogosult
a kérdés: mi volna még a teendő és min múlik a Krisztusország
igazabb, teljesebb, diadalmasabb előbbrevitele. Azok,
akiknek ez szívük ügye, bizonnyal örömmel mélyednek el
e kérdések tárgyalásában s ha talán nem teszik is minden
részletben magukévá a szerző felfogását, mégis bizonnyal
találnak e lapokon további gondolkozásra indítót. Nem mindenki
van hivatva messze kimagasló őrhelyen, súlyos felelősséggel
a vállán védeni s gyarapítani a Krisztusország ügyét;
sokakat szerény helyre állított a Gondviselés. De talán ezeknek
is viqaszukra, buzdulásukra, eligazodásukra szolgál, ha
szerényebb munkájukat is egy világot felölelő, történeti távlatokkal
dolgozó, gigászi apostoli munkaterv kereteibe illesztve
szemlélthetik.
Az Úr orszáqa jöjjön el közénk! Mielőbb és minél teljesebben!
*
Miközben e könyv fejtegetései papírra kerültek, megrázó
események vonták magukra a világ érdeklődését. Spanyolországban
a keresztény s nemzeti irány vívta élethalálharcát
az ázsiai bolsevizmus ellen, majd kitört a némel-lengyel háború,
amely a katolikus Lengyelországot, legalább egyelőre,
letörölte Európa térképéről.
Az események politikai és nemzetközi vonatkozásai mögött
itt a világnézetek érvényesülésének csatája dúl, amint
általában megállapítható, hogy ahol a közvélemény felületes
szemlélete csak külső érdekháborgások harcát látja, gyakran
ott is a világnézeti ellentétek komorsága sötétlik fel a
háttérben. Elvek, felfogások, képletek, gondolati irányok feszülnek
és robbannak egymásra, nemzeti presztizsen és gazdasági
érdekeken túl új világfelfogások akarnak utat törni az érvényesülés
felé - egyfe1ő1 a marxista forradalom eszmevilága,
másfelől az új faji és nemzeti mitoszok elméletei. A háborúk a
világtörténet folyamán mindíg akkor voltak legelkeseredettebbek,
amikor eszmék, szemléletek, szellemi lángolások fűtötték
a harci szenvedélyeket.
A legújabb világnézet-politikai bajvívás ok az Ibériai-félszigeten
a kereszténység győzelmére s erősödésére vezettek.
míg másutt épp ellcnkezőleg, a keresztény élet és kultúra szörnyű
beszűkülését jelenthetik s egy új világszövetség létesítését,
amely minden eddiginél céltudatosabban kisérli majd meg a
kereszténység likvidálását Európának egyharmad területén. Ez
a likvidálás történhetik brutális ázsiai módszerekkel, vagy
színre finomultabb s rejtettebb formában: a cél mindkét esetben
azonos lesz. Nem a régi liberalizmus és szabadkőművesség
tűszúrásai lesznek a módszerek, hanem a teljes és
maradéktalan visszaszorítás eszközei, amikor az ellenfélnek már
védekezni sincs joga többé. A kereszténység maradhat, ha
tud, a lelkek csendes eligazítója és vigasztalója, az otthonokban
s a templomokban tovább folyhat a vallásos élet, de
az ifjúság nevelésében, közéletben s kultúrában az Egyháznak
mozdulnia sem szabad többé. Itt egy új katakombai helyzet
kezdődik, az egyháztörténelemnek egy új szaka, a népek cél-
céltudatos visszakancsukázása egy új pogányságba.
A helyzet döbbenetes komolyságát növeli az az ájult
némaság, amellyel az európai kereszténység az események
torlódását szemléli. Nem gondol s mai helyzetében nem is
igen gondolhatna arra, hogy az egyre növekvő veszélyt
elhárítsa: nincsenek meg hozzá az eszközei. Ha fél Európa
fölött összecsapnak is a modern vallásirtás hullámai, a
kereszténység tiltakozni fog, amiq tud, de tenni ellene nem fog.
Tudomásul kell vennie, ami történik, mint ahogy tudomásul
veszi a szovjet húszéves vallásirtását s a mexikói egyház
elpusztítását s tudomásul vette volna Spanyolországét is, ha
veletlenül másfelől, politikai érdek területek felől, nem nyúlik
feléje segítség. Valamikor Európa népei vallásos lelkesedésből
a Szentföld visszavételére szöktek talpra, majd a török
betörésekkel szemben századokon át egész Európán végigzúgott
a csatakiáltás a kereszténység közös védelmére. Ma
nem hogy egyetlen kard nem lendül ki a hüvelyéből s egyetlen
len tiltakozó szó sem hangzik el a keresztnek egész országokban
ban való letiprása ellen, de a közvélemény szinte fel sem
figyel már rá, sőt mindnyájan eszelősnek tartanók azt, aki
a mai államoktól a keresztény életvédelem erélyes gesztusait
kívánná - ugyanakkor, amikor befelé az Egyház jobban virágzik, mint valaha
s a katolicizmus erkölcsi presztízsének újabb fénykorát éli.
Lehet, sőt valószínű, hogy a kereszténység ellenségeinek pillanatnyi előnyomulása csak
átmeneti s esetleg éppen a katolicizmus számára nyit a közeli jövőben széles, eddig elzárt
érvényesülési távlatokat. Lehet, hogy a borzalmak, amelyek a vallásüldözés és társadalomfelforgatás erőszakos útját
jellemzik, valami nagy és egyetemes kiábrándulást hoznak
majd maguk után s a legépítőbb erő, a vallás és a katolicizmus
visszasóvárgását teszik uralkodó jelenséggé a kijózanodott
tömegekben. Ebben az esetben maga ez a szerencsés fordulat
állítja majd az Egyházat ma még nem is sejtett méretű,
ú] világtérítés feladatai elé.
Mind a két esetben az az érzésünk, hogy a világtörténeti
helyzet újabb meg újabb alakulása csak aláhúzza e könyv
tételeit; nevezetesen azt, hogy napjainkban a kereszténységnek
mindenkép rá kell ébrednie a korszak jelentőségére,
amelyben él s a feladatokra, amelyek előtt áll; nem szabad
megengednie, hogy kívülről, tőle függetlenül, külső hatóerők
szerencsés vagy szerencsétlen közrejátszása szerint dőljön el,
talán századokra, talán visszavonhatatlanul a saját jövője s
az emberiség sorsa. Ha valaha, ma kell tanulmányozni a kérdét:
hol rejlenek a mi helytállásunkban végzetessé válható
mulasztások, módszertani hibák vagy veszedelmes egyoldalúságok , s hogyan kell a Gondviselés által reánk bízott végtelen
erőket s értékeket a jövő alakításának áldott és tevékeny
energiáivá váltani: lsten dicsőségére, a kereszténység új igazolására
s az emberiség mérhetetlen hasznára.
Budapest, 1939 szeptember 27-én.