Krisztusban Kedves Híveim! Hajdanában Pilátus előtt a
zsidók azt kiabálták : «Nincs királyunk, hanem csak császárunk)).
Ennek az ellenkezőjét kiáltotta sokszor a magyar nép,
elnyomatása idején, — azt, hogy nincs császárunk, hanem
csak királyunk. Ezek fölött pedig hangzik s mennydörög a
kereszténység szava : «Van királyunk, ki az egész emberiség
feje, — király, kit Isten kent föl s ültetett trónra, —• király,
kinek nincs elődje, utódja, — király, ki lényegileg az, s akit
nem választás vagy koronázás tett azzá, — király, kinek
országa s dicsősége s hatalma örök!
Ilyen király a mi Urunk Jézus Krisztus; király mint
Isten, de király mint ember is, mert benne lakozik az istenség
teljessége, ő az Istenember. Ha még hozzáteszem, hogy ennek
a királynak nemcsak hatalma páratlan, hanem a szíve, a lelke,
a kedélye, a jóakarata s indulata is királyi s olyan vonzó és
nekünk való, akkor méltán mondhatom el azt is, hogy ez a
király amily imádandó Fölség, oly édes s boldogító gyönyörűség
is s hogy ahogy uralkodni hivatott, úgy küldetett minket
boldogítani is, ahogy azt Alacoque Szent Margitnak kinyilatkoztatta
:
«Uralkodni akarok — mondja, — szeretetem országát
akarom az emberek szívében fölépíteni)). Tehát az Űr
Jézus a mi királyunk, ki szíveinket akarja meghódítani, ki
trónját szívünkben akarja fölállítani; ki arra vágyik, hogy
mi ne kényszerűségből, hanem szeretetből hódoljunk neki.
Igazán páratlan, fölséges s megigéző király ez ...
E királyságról tavaly már szólottunk; most pedig a
módokról szeretnék hozzátok, k. h., szólni, melyeken e
királyságot magunkban is megerősíteni s magunk körül is,
testvéreink lelkében s az életben s a társadalomban kiterjeszteni
lehetne. Hiszen annyiszor imádkozzuk, hogy jöjjön el
a te országod, illő tehát, hogy mi is közreműködjünk, hogy
ez az ország közénk jusson s hogy itt meggyökeresedjék.
Mi volna hát annak a módja? Néhányat ezekből föl
akarok sorolni.
Az első az volna, liogy mikor én apostola akarok lenni,
azt ne akarjam szóval s tannal s intésekkel s panaszokkal
tenni, hanem az Űr Jézusnak bennem fakadó életével. Élni,
szeretni, jót akarni, tűrni, kitartani, bízni s meleg embernek
lenni, ez ennek a módja. Az ilyen ember sugárzik, s megérzik
rajta a Krisztus. Tudom, hogy sok függ e részben attól, hs-gy
milyen természete s arca van az embernek, de ha a lénye
nem is vonzó, a krisztusi életnek mégis meg kell rajta érződni
s ez vonz s bizalommal tölt el.
Az ilyen embernek lelke, a szíve s még a szeme is tele van
Krisztussal. S az Űr hozzá oly közel áll, hogy gondolatai s
szándékai s egész élete szerinte igazodnak. Szerinte a lélek
s az üdvösség dolgában csak Krisztusnak van igaza ; csak
neki. Csak az ő tana az igaz tan ; csak az ő törvónyei állják
meg helyüket; csak az ő kegyelmei adnak erőt s csak az ő
forrásaiból lehet meríteni lelket, békét és örömet. Krisztus
nélkül nincs tekintély, mert a tekintélynek isteni sugárzala
van, s ez csak Jézus nevétől való ; ha Űr Jézus nélkül Istentávolban
vagyunk, ott fölfordul aztán minden intézmény, a
család, az állam is, s lesz a földön új pogányság, vagyis a
féktelen, kegyetlen s ostoba embernek világa. így gondolkozik
s így érez az apostoli ember, s ezt mind oly közvetlenül s oly
önkénytelenül, mint ahogy az izzó parázs meleget sugároz.
Hogyan néz föl az üyen ember az Űr Jézusra, lelkének
s meggyőződésének királyára, akinek mindenestül, amije van,
érdemével s akaratával is hódol? Hogyan néz föl az anyaszentegyházra,
mint Krisztus országára? Az ilyen nem állítja
Krisztus Urunkat Mózessel, Mohameddel s a görög bölcsekkel
egy sorba. Hol állnak azok az Isten Fiának trónusától? Nem
állítja az egyházat egy sorba a felekezetekkel, a szektákkal;
hanem egyetlennek, szentnek, páratlannak nézi, mint ahogy
azt Pál apostol nézte. Ö az egyházat egynek s egyetlennek,
szentnek s apostolinak nézi s minden tanítását mély hódolattal
s készséggel fogadja. Nem az esik nála latba, hogy ezek
vagy azok mit mondanak ; nem az, hogy baptisták, nazarénusok,
Üdv-hadserege mit hirdetnek, hanem nála az dönt, hogy
mit mond az anyaszentegyház. Az ilyen embernek az élet
őserdejében is biztos útja van s a rossz világ éjtszakájában is
bátran meglóbálgatja lámpáját s utat mutat azoknak, kik
útmutatóra szorulnak, s kik tétovázva álldogálnak, azoknak
azt kiáltja: Gyertek erre ; ez az út vezet Krisztus felé.
Minden hithű s tiszta életű keresztény ember éjtszakában
járó fénysugár, ahogy az Úr mondja: «Ti vagytok a világ
világossága*. Mindenki, aki az evangélium szerint él, feltartóztatja
a világ rothadását s beigazolja azt, amit az Űr
tovább mond: «Ti vagytok a föld sava». Nem lehet fénynek
lenni s világosságot nem terjeszteni; nem lehet parázsnak
lenni s nem melegíteni; épen úgy nem lehet igazi kereszténynek
lenni a nélkül, hogy Krisztust ne sugározzuk, hogy világosságát
szét ne vigyük s hogy a világra erkölcsös s tisztító
befolyást ne gyakoroljunk. Épen ezért én ezt a gyökeres s
tőről metszett apostolkodást ajánlom figyelmetekbe ; tegyetek
róla, hogy ilyenek legyetek, akkor mindenütt fényt, tisztaságot,
erőt, jó példát, épülést állítotok a világba, — tehát az
Úr Jézus apostolai lesztek.
A második módját az apostolságnak abba helyezném,
hogy az ember, ki Krisztus szerint él s ki az Űr országát terjeszteni
akarja, külön buzgólkodjék abban, hogy a maga
körében az emberekben a jót szolgálja s a bűnt elfojtsa.
Ilyen apostoli érzelemmel legyen a szülő gyermekeivel,
az uraság cselédeivel, a gazda alkalmazottaival, az iparos
tanoncaival és segédeivel, a gyáros munkásaival, a hivatalfőnök
alantasaival, az ezredes tisztjeivel s katonáival szemben.
Aki valamiképen fönt áll s előljáró, annak gondja legyen
alantasainak necsak munkateljesítményeire, hanem erkölcsére
is s az segítse őket arra, hogy a jót gyakorolják s a rossztól
óvakodjanak.
Hogy csak egy-két megjegyzést tegyek ezekre, ugyan
végezhet-e valaki apostolibb s Krisztus dicsőségét jobban
szolgáló munkát, mint a szülő, aki erényes, erkölcsös s életrevaló
fiakat s leányokat nevel? Hitetlen, vallástalan, káromkodó
s veszekedő családból bizony ritkán kerül ki jó fiú
és jó leány. Aki ilyeneket nevelni akar, az bizony maga is jó
legyen, mert nevelni nem annyira szóval, mint inkább tettel
s példával kell. Figyelmeztetni, meg-meginteni azt a káromkodó
s iszákos atya, azt a csélcsap s pletyka anya is érti;
de hát nem az fog a gyereken, amit hall, hanem az, amit
lát. «A rossz fa — mondja az Úr Jézus — jó gyümölcsöt nem
teremhet», s «vajjon szednek-e a tövisekről szőlőt vagy a
kökényről füget?» (Mát. 7, 16). Tudom, hogy sokszor a legjobb
szülőnek rossz fia vagy lenge lánya lehet, s ez nagy kín
és keserv ; de milyen óriási felelősség, ha a szülő a saját maga
életével rendíti meg gyermekeinek erkölcsi érzékét s nem
Krisztus, hanem a pokol felé mutatja az utat I
Hallottam apostoli, derék iparosokról, akik tanoncaikat
keményen, de megértően is fogják, akik szorítják tisztességre
s erkölcsös magatartásra. Hallottam állami hivatalfőnökökről,
akik szemmel tartják főleg a fiatal hivatalnokokat, óvják
őket szeretkezésektől, tivornyáktól, adósságcsinálástól; tanítják
őket, hogy vizsgáikat jól letehessék s ember legyen
belőlük. Mily szép s nemes apostolság ez, melyért hálásak
lehetnek nemcsak azok, kik az ilyen vezetésnek hasznát közvetlenül
érzik, hanem az egyház, a társadalom, az állam, a
nemzet is, mert az ilyen jó befolyások szélesen kihatnak
mindenfelé s mindnyájunk életére. Áldás fakad a hatóságoknak
keresztény intézkedéseiből, a korcsmák, a mulatozások,
a tivornyák, a színházak, a nyilvános erkölcstelenség körül, s
rengeteg bűnt akadályozhatnak meg bölcs és elszánt rendszabályaikkal
s segítségére lehetnek számtalan léleknek.
Tehát ily apostolkodás után nézzünk szét mindenütt mi,
kik nemcsak az Istent s a lelkeket szeretjük, hanem akik épen
azért, mert ezeket szeretjük, családainknak s társadalmunknak
s végső elemzésben hazánknak is szolgálatára kívánunk
lenni. Nem szeretheti a nemzetet s a közéletet sem jól, aki
azt Krisztus érdekeinek elhanyagolásával s a tiszta erkölcs
előmozdítása nélkül akarja szeretni. Aki fiaiért s leányaiért,
az ifjúságért s a jobb jövőért lángol, aki nemzetéért lelkesül,
az lángoljon elsősorban az Ür Jézus érdekeiért a lelkekben.
Aki föl akarja emelni a magyar családot, a magyar falut, a
magyar várost s a magyar nemzetet, az legyen elsősorban
apostola az Úr Jézusnak, az terjessze családban, községben s
nemzetben, iskolában s ifjúságban a vallásos s erkölcsös
életet, — az segítse diadalra a hitet s szorítsa vissza a hitetlenséget,
— az mozdítsa elő a tisztesség uralmát s szálljon
szembe minden erkölcstelen próbálkozással; mert igazán
szentigaz amit a zsoltáros mond, hogy «boldog az a nép,
melynek ura az ő Istene», másszóval boldog az a nép, melyben
a hatóságok, a főnökök, a tanítók, a szülők azon vannak,
hogy az ő hatáskörükben ne a bűn, ne a garázda szellem, ne
a könnyelműség legyen az úr, hanem a mi Urunk Jézus
Krisztus.
Ebben az apostolkodásban mindenesetre az egyháznak
s a lelkipásztoroknak kell vezetniök, mert kiben legyen
inkább az apostoli szellem, ha nem egyháziakban s abban
az egyházban, melyről mondjuk : hiszek egy szent, katholikus
apostoli anyaszentegyházat. Ugyanakkor azonban sajnálom s
fájlalom, hogy annyi ember kívül van azokon a jó befolyásokon,
melyeket az egyháztól vehetne s távol van az Űr Jézus
rendelte segítő eszközöktől, kegyelmi alkalmaitól és forrásaitól.
Ilyen akadály először a távolság templomtól, iskolától,
lelkipásztortól. Magára hagyottan él a puszták népe, a szőlőhegyi
lakosok, távol minden művelő befolyástól a réteken s
hegyeken szétszórt házak kicsinyei és nagyja. Jó újság, pl.
a Szív vagy egy jó kalendárium is, itt már nagy áldást jelentene
s meleg szívű apostolok helyett az ólombetűk lelkes
apostolságának nyílnék itt nagy tere. De ha mindebből az
ilyen helyre semmi sem jut s ha azok az emberek maguk is
kevés vallásosságot örököltek szüleiktől, ez a lelki szegénység
párosulva a lelketlen elhagyatottsággal ugyancsak szomorú
s épen nem keresztény életnek lehet az oka.
Hogy itt mily örvények s poklok nyílhatnak, arra
néhány hónap előtt rámutatott az a szomorú eset, mikor egy
ilyen távoli szőlőhegyi lakos itt Székesfehérvár vidékén,
miután lerészegedett, baltával agyonverte a feleségét s négy
gyermekét. Ezek a véres fejek, mint rémületes látvány
pokoli tüzek fényében s a keresztény társadalom szégyenpirjában
villognak szemeim előtt. Ki tehet az ily rémületes
történésekről? Ki segíthet azon, hogy az ember vadállattá
ne legyen, s ha egyik-másik lett is azzá, akkor gyűlöletét s
vadságát szegény feleségén s ártatlan gyermekein ki ne töltse?
Csak az segíthet, aki az állapotokon segít, aki tehát az embereket
a Krisztus-távolból, az Isten- és szeretet-távolból közelebb
hozza s az emberiség s testvériség szellemét megérezteti
velük
S e részben a térbeli távolság, azt mondanám, a kisebb
baj ; de van a lélekbeli távolság, az elidegenedés az Űr
Jézustól, az evangéliumától és szentségeitől, melyet főleg
városokban tapasztalunk. Itt van a műhelyek, a gyárak, a
különféle vállalatok s alkalmazottak hencegő fiatalsága,
mely szabadlábra eresztve éli világát s nélkülözi a rend és
fegyelem áldását s a jó befolyásokat. Itt van a gazdasági s
kulturális életnek őserdei szétágazásában lefoglalt sok ember,
aki egyházzal s vallással kapcsolatban nem él s aki a nagy és
szent érdekek iránt semmi érzékkel nem bír. De lehet, hogy
bírna, ha ez érdekkörökbe beleállíttatnék; így azonban,
ahogy elszigetelve él az egyháztól s az Űr Jézus szándékaitól,
semmi érdeklődést nem mutat.
Ki járja be ezeknek lakásait? Ki közlekedjék velük?
Ki gondoljon arra, hogy őket az Űrhöz közelebb hozza? Ki
gondol lelkükre, ha betegek lesznek? Űgy-e — azt mondjátok
— talán erre való a lelkipásztor, a plébános, erre valók
a hitoktatók s az egész apostoli papság? Igen, de ne álljatok
itt meg, hanem folytassátok: úgy-e erre való az az egész
nagy testvérület, melyet anyaszentegyháznak hívnak? Űgy-e
erre valók a Krisztus testének tagjai, kik mi mindnyájan
vagyunk? Űgy-e erre voltak valók a régi diakónusok, erre a
diákonisszák, kiknek utódjai mi mindnyájan vagyunk, akik
most lelkipásztorainknak), az apostolok utódjainak segítségére
lehetünk? Űgy-e erre valók mindazok, kikről az Űr mondja :
«Ti vagytok a világ világossága*, ti mindnyájan, bárkik vagytok
s Bennem hisztek s a lelket becsülitek s azt testvéretekben
is üdvözíteni akarjátok? Űgy-e «ti vagytok a föld sava»
— ti, ti mindnyájan, kik a kárhozatból s a romlottságból
kiemelkedtetek, s most testvéreiteket is a jó útra téríteni
hivatva vagytok?
Igen, mindnyájan tagjai vagyunk az apostoli anyaszentegyháznak
; ha igen, akkor kell, hogy az apostoli szellem járjon
át minket s hogy az apostoli buzgóság ne essék távol
tőlünk.
S ezzel kapcsolatban külön meg akarom köszönni derék
híveimnek, akik e részben igen sokat tesznek s Jézus gondosdoskodó
szívének érzéseit osztják. Meg akarom köszönni a
Mária-Kongregációknak, a Harmad-rendieknek, a Jótékony
Nőegyletnek, a Keresztény Nők Szövetségének, a Fogházmissziónak,
s mindazoknak, kik ha nincsenek is bent az ilyen
egyletekben —- amit azonban nagyon ajánlok, hogy lépjenek
be, ha tehetik — nagyon köszönöm, hogy az apostoli munkálkodásban
résztvesznek s a merre járnak s a meddig a
kezük elér, a lelkeket Krisztushoz segíteni törekszenek. Ezek
mind az apostoli buzgóság ihletében járnak.
S ha már e témánál tartok, rá akarok mutatni azokra,
papságot és buzgó híveket egyaránt érdeklő nagy feladatokra,
melyek a hitből való élettel s az erkölcsiséggel össze vannak
kapcsolva, s melyeket az apostoli lelkületnek kikapcsolnia
vagy elhanyagolnia semmiesetre sem szabad. S itt vonatkozom
mindazokra a nagy érdekekre, melyeket gondoznunk
kell, ha az embereket jobbá tenni s Krisztushoz közelebb
hozni akarjuk s melyek nélkül hitbeli s erkölcsi élet lehetetlenség.
Az embereket u. i. először emberekké s azután keresztényekké
kell tennünk. S ember csak úgy lesz felebarátunk,
ha anyagi és egészségügyi és lakásügyi érdekei biztosítva
vannak, illetőleg ha mi mindnyájan ez irányban is érdeklődünk
s ha ezeknek okos és gyakorlati megtámasztásában dolgozunk.
Ezt azért mondom, mert sokszor látom, hogy buzgó
híveink vagy jó újságaink is nagy buzgóságot fejtenek ki,
hogy lelkeket a hitre térítsenek, hogy őket buzgó hitvallásra
lelkesítsék ; de nincsen gondjuk azokra a rossz állapotokra,
vagy bűnre való alkalmakra, melyekből a bűnözés való. ők
a lelket szem előtt tartják s ugyancsak a hitet s az erkölcsöt,
de nem indítanak erélyes védekezést mindaz ellen, ami az
embert embertelenné, elkeseredetté s rendetlen életűvé teszi,
nem dolgoznak mindaz ellen, ami őt családjától elidegeníti
a tisztességéből lassan kivetkőzteti.
Hogy mást ne mondjak, ilyen a korcsmázás, a mértéktelen
ivás, amit alkoholizmusnak hívnak. A mértéktelenséget
ugyan az egyház mindig kárhoztatta, de mi katholikusok
eddig nem tettünk valami olyan nagy s kiható lépést, ami
ennek a bajnak fontosságát s örvényszerűségét híveink öntudatára
hozta volna.
A tüdővész ellen már hál' Istennek eredményesen küzdünk,
de a másik rettenetes baj ellen, mely nemzedékeket
pusztít, még nincs elég hathatós szavunk. E részben a kormány
s a közigazgatás tehetne legtöbbet, ha a korcsmázást
nem mondom, betiltaná, de legalább megszorítaná. Ha a
fiatalságot a korcsmától távoltartaná s Isten-tiszteletek alatt
a korcsmabezárást, mely már el is van rendelve, erélyesen
keresztül vinné. Lehetetlenné kell tenni a munkás embernek,
hogy keresetét eligya, — hogy szombat este késő éjjeli órákban
testét-lelkét a gyilkos itallal tönkre tegye s nemcsak otthon
éhező családjának a kenyerét igya meg, hanem születendő
gyermekeire is mindenféle bajt hozzon. Ez volna egy
nagy emberbaráti s felebaráti tett, ha a hatóságok a bűnözésre
való alkalmat is megvonnák s nemcsak intelmekkel s az
emberek lelkére való beszéléssel, hanem az alkalmak megvonásával
tennék lehetetlenné a bűnözést.
Segíteni a szegény elhagyatott s örömtelen életet élő
embereket, a rosszra való alkalmakat eltávolítani s tisztességes
szórakozást teremteni s ezáltal őket a tisztességes életre
rásegíteni, — ez mind apostoli buzgólkodás s a mai időkbe
való lelkipásztorkodó közreműködés.
Nagy örömmel hallottam egy fürdőhelynek villatulajdonosáról,
hogy a nyáron általa használt rádiót, — készülék,
melyen a villamosság által távoli zenét s éneket meg lehet
hallani — a házmester szegény családjának otthagyta, hogy
mulassanak vele otthon télen s így sem az apa a korcsmába
ne menjen, sem a család pletykázni a szomszédokhoz szét ne
szaladjon.
íme, a rádió-készülék is, mely az utolsó kis tanyára is
elviszi a budapesti, bécsi vagy római zenét, gyönyörű élvezetben
részesítheti a puszta, tanya vagy falu magányos családjait.
Mennyi örömöt s élvezetet lehet ezzel szerteszéjjel vinni.
Lehetetlen, hogy az iszákos s korcsmás embereket is ne fogná
meg ez a modern csoda ! Azt írja nekem valaki, hogy ha sok
pénze volna, megpróbálná épen az iszákos emberek otthonába
bevezetni a rádiókészüléket faluhelyeken, tanyákon, ahol
még az intelligens embernek is lelki s szellemi tápláléka a
könyveken kívül alig van s ahol könnyű iszákossá vagy kártyássá
válni.
Tudom, hogy az ily újításokon az emberek mosolyogni
szoktak s nem fűznek nagy reménységet az ilyen próbálgatásokhoz
; a későbbi tapasztalat azonban sokszor azoknak
ad igazat, kik az ilyen rnegmosolygott s később jól bevált
eszközökkel akartak az emberi kedélynek segítségére lenni,
s ezáltal is az alkalmakat a bűnre csökkenteni vagy eltávolítani.
Annyit mondhatok a ftdő papságnak, hogy a rádiókészülék
az emberi elme egyik remek találmánya s hogy évezredek
óta hozzá hasonló kulturális és szociális intézmény
nem került föl az emberiség életébe s hogy végtelen sok jóra
lehet az embereket általa tanítani, buzdítani, kedélyüket
nemesíteni, jó dolgokat figyelmükbe ajánlani, amiből következik,
hogy ezt az eszközt a lelkipásztorkodás keretébe is be
kell állítani, s ha valahol ezzel is visszaélne az önzés s a testiség
s az erkölcsi romlás, abból nem következik, hogy a dolog
az ördögé, hanem csak az, hogy a rossznak ott is ellent kell
állnunk, s hogy nem szabad engednünk, hogy épen azzal, mi
hordozója lehet minden jónak, a bűn visszaéljen.
Helyezkedjünk mindnyájan, papok és hívek arra az álláspontra,
hogy az Űr Jézus szent ügyét győzelemre vigyük.
Készül pl. valahol egy házasság, mikor elvált ember akar
egy leányt elvenni, vagy elvált asszony akar valakihez nőül
menni, intsük meg akkor a feleket vagy azok szüleit, hogy
így nem lehet a házasság szentségét fölvenni. Lehet ugyan
polgári házasságot kötni, de az nem szentség s a katholikusoknak
nem érvényes házasság, s aki így köt házasságot, az
ki van közösítve az egyházból s azok közé sorozza magát,
kikről az evangélium mondja: «ki az anyaszentegyházra
nem hallgat, legyen neked mint a pogány s a publikanus»,
vagyis a bűnben élő vámos (Mát. 18, 17). Aki ilyen polgári
házasságot köt, az nem gyónhatik, nem áldozhatik s ha halálos
ágyán igaz, mély bűnbánattól hajtva meg is kapja a feloldozást,
de mily szomorú élet az, ha valaki Krisztussal ellenkezve sok évi pogányságban élve, akar Krisztussal mint
bírójával találkozni? Akarhatja-e s vállalhatja-e ezt keresztény
ember?
Ugyanazt kell mondanom a vegyes házasságokról, melyek
nem katholikus templomban, vagyis az úgynevezett reverzálisok
nélkül köttetnek. Szülők, rokonok, jó buzgó ismerősök
tegyék meg az egybekelni akaróknak ezt a szolgálatot,
s ha tudnak ily szándékokról, járjanak el a lelki irgalmasság
cselekedeteinek, az óvásnak, figyelmeztetésnek, jótanácsadásnak
s buzdításnak gyakorlásában. Hányan mondják, akik
így kötnek házasságot, hogy nem tudták, hogy így katholikus,
tehát szentségi házasságot kötni nem lehet s hogy nem
volt jó emberük, ki őket erre figyelmeztesse. Tudom ugyan,
hogy az ilyen kifogás nem sokat ér, mert ugyancsak furcsa
katholikus fél az, mely mikor házasságot kötni akar, oda sem
néz a plébánoshoz, hogy ezt lelkipásztorával megbeszélje ;
de hát magát ezt a neveletlenséget is részesíthetjük jó tanácsban
s buzdíthatunk ilyeneket is, hogy menjenek a plébániára,
ha házasságot kötni szándékoznak.
Viselkedjünk így, k. h., minden másban is, ami a lelkek
mentését s üdvösségét illeti, akár nagy betegekről s azok
meggyóntatásáról, akár elhagyatottak segélyezéséről, verekedő
házastársak kibékítéséről, züllő gyermekek nevelésének
biztosításáról, cselédleányok kihelyezéséről s embertársaink
testi-lelki bajainak enyhítéséről legyen is szó. Ilyenek mindenütt,
a legkisebb faluban is találkoznak s így az apostoli
lelkületnek mindenütt nyílik tere s az apostoli közreműködésnek
mindenütt van sok alkalma. Aki az Úr Jézust szereti
s országát kiterjeszteni akarja, az mindenütt meghallja azt
a szavát: «Szanom a sereget» (Ján. 6), szánom az elhanyagolt,
fáradt s fásult lelkeket, kiknek nincs pásztoruk vagy ha van
is, de akivel a lelkek nincsenek kapcsolatban s saját fejük
szerint akarják eligazítani életüket. Aki az Űr Jézus ügyét
igazán szívén hordozza, az mindenütt látja a keresztre feszített
Urat lebegni s hallja ajkán a szózatot: «Kiterjesztem
karjaimat a hitetlen s velem ellenkező nép feléo (Izai. 65, 2) s
bizonyára nagy vigasza s kielégülése lesz szívünknek, ha e
részben az Ür Jézus szándékai szerint valamit tehetünk.
Tegyünk hát, k. h., tegyünk, amit tehetünk! Szeressétek
az Ür Jézust s legyetek rajta, hogy az ő országa kiépüljön
s uralma rajtunk megvalósuljon I Legyünk rajta, hogy
ez az egyetlen, s páratlan Istenember lelkünknek s környezetünknek
s embertársainknak igazán hatalmas s mondjuk,
koronás királya legyen, kinek fejéről szeretnők a töviskoszorút
levenni s annak helyébe koronát tenni, koszorút, de nem
pünkösdi, szirmaikat máról-holnapra hullató pünkösdi rózsákból,
hanem igaz, Isten előtt érvényes, apostoli érzések és
tettek virágaiból.
Örülök neki, hogy az Űr Jézusnak nemcsak magam
hódolhatok — mondja ezt így mindenki magamagáról —-
hanem ha az ő boldogító s lelkeket s nemzeteket fölmagasztaló
hatalmának mások szívében s a nyilvános életben, a
községben s az országban utat nyithatok. Akkor nemcsak
ajkamon hangzik, hanem testté válik a Miatyánknak az a
fohásza, hogy jöjjön el a te országod, s lelkemet boldogító
öntudat s édes érzés járja át, hogy az Űr Jézus országának
polgára és harcosa és apostola lehetek. Amen.
Székesfehérvár, 1927 január 30.