K. T. U.! A boldogságos Szűz Mária az ő nevenapján el
fogja nekem nézni, hogy nem róla, hanem azokról beszélek,
kiknek ő királynője; ma van ugyanis az őrangyalok vasárnapjának
oktávája. Mi rendesen egy látható és láthatatlan
világról beszélünk. Jó, hogy nem beszélünk ismert és ismeretlen
világról. Mert ha úgy osztanók fel, azon vennők magunkat
észre, hogy tulaj donképen az, ami látható, szintén nem
ismert, hanem ismeretlen. Áz ember úgy néz a bokorra, fára,
úgy tapossa a földet, mint hogyha ez mind régi ismerőse
volna. Tulajdonképen pedig mind ismeretlen.
Az embert környékezi egy látható, de nem ismert világ. Nemcsak hogy környékezi
őt egy látható, de ismeretlen világ, hanem kiséri is
egy csodálatos, láthatlan és mégis ismert világ. Senkise jár
egymaga az élet útján, járnak velünk láthatatlan sokan;
járnak gondolataink, melyeket másoktól vettünk; körülvesznek
emlékeink, amelyek másokhoz fűznek. Egész világunk
ki van szőve láthatlan másokból. Egész egyéniségünk
akárcsak nem a mienk volna; annyi benne az idegen szellem
vívmánya. Nem járunk tehát egyedül, nem vergődünk egypiagunk.
Minden embernek világa, még a remetének is a
barlangban, még az eltévelyedettnek is a pusztában, nem
magányos, nagyon hangos; a világ érverését lehet rajta
észrevenni. Hátha még arra gondolok, hogy kísér és környékez
engem a láthatatlan Isten, hogy támogat és ébreszt a
láthatatlan kegyelem, hogy az az Isten és kegyelem olyan,
mint a világosság, mely a napból árad; olyan, mint a villamosság,
mely hullámzik s áramlik körülöltem. Nem jár az
ember egymagában, hanem inkább egy csodálatos tarka,
zajos, sokoldalú világgal, s ez a tarka világ még sem elég nekem.
Nekem kellene valaki, aki pajtás, jóbarát, aki oly szív, oly
lélek volna, mint én vagyok. Én azokkal a hullámokkal, foszlányokkal,
fénysávokkal, azokkal a láthatatlan erőkkel be
nem érem; világom mégis csak magányos. Ha volna oldalam
mellett valaki, aki olyan mint én, az űzné el magányosságomnak
lohasztó és ijesztő érzetét.
Van ilyen, k. t. u.! Higgyék el, amit a szentírás mond:
Angelis suis Deus mandavit de te, u t custodiant te. Higgyék
el, amit az Űr Jézus az evangéliumban mond: angeli eorum
Semper vident faciem Patris mei. Az angyalok kísérnek és
teszik Atyám akaratát. Higgyük el és vegyük szívünkre,
amit az ószövetségi szentírás mond : Ne vesd meg, hanem
tiszteld, becsüld meg nagyon. A hit átfogja ezt a jóságos szellemet,
barátkozik vele, meleg érzelem s nemes gondolatközösség
világát éli vele ; ez a hit világának egy fontos fejezete.
Én megirigylem Szent Ceciliát, aki látta, én megirigylem
Szent Franciskát, aki járt az ő őrangyalával. De mit tegyek
én, aki nem látok: hogyan közeledjem én e jóságos őrszellem
felé?
Ami a hitet illeti, én abba bele találom magamat, mert
eszem is sugallja, hogy én higgyek angyalokban. Eszem kimutatja,
hogy a természet egy felséges, nagyszerű épület,
sokféle létből, valóságból, sokféle életből fölépítve, melynek
stílusa a lét haladó tökéletesedése, de a természet nem marad
meg lent, hanem fölfelé épít; nem éri be a tökéletlennel,
hanem egyre tökéletesebbet sürget; mindig jobbat, szebbet,
tökéletesebbet, s igyekszik fölfelé a lét tökéletességének fokozatain.
Látom, hogy van buta göröngy, érzéketlen kő, van
fény és villám. Látom, hogy a göröngy szétbomlik s kőport
szitál, s mihelyt finom lesz, fölszivárog fába, rózsába, levélbe.
Máshol még csodálatosabb utakra téved s érezni kezd. Megalkotja
az életnek csodálatos és nagyszerű sorait, azokon az
állatokon kezdve, melyek a tenger mélységes sötétségében
és az iszonyú nyomások alatt a sziklákhoz nőve élnek és jól
élnek föl az emberig. Az ember megint egy új perspektívát
kezd ki, mely nemcsak érzés, hanem öntudat, amely öntudat
magában foglalja mint tükör az egész világot. Ezt hívom
szellemi életnek, létnek. A szellemi világban ismét vannak
alacsony lelkek, lelkek, amelyeket a test súlya lapít össze :
a szellemi lét szétszórt gyöngyei a tenger mélyében; de vannak
azután független lelkek, szellemi lények. Mi nem látjuk
őket; a test burokja elzárja őket tekintetünk elől; de azon
nem akad fönn az élet. Gyarlóságunk nem képezi az élet
határait. Van tovább is élet. Az szabad, független hatalom.
Az élet emancipálja magát anyagtól és testtől; önmagában
élő élet akar lenni. Ezt szellemnek hívjuk.
E gondolatainkba és sejtelmeinkbe merülve, úgy érzem
magam, mint Kolumbus a spanyol partokon. Látja, hogy a
tenger nedves pálmafadarabokat vet ki lábai elé. Tört darabok,
holt tanúk; de elegendők ahhoz, hogy az ember elmondja:
erre egy világnak kell lenni. Hajóra száll; megy, tör előre!
A földhöz tapadt ember vállat von ábrándjaira, de ő azt kérdezi
tőle is: Nem érzitek a más világ illatát? Nem érzitek a
szasszafrasz illatát? Csak előre! Egy új világ fog kitárulni
előttünk. Eltalálta. Angeli eorum semper vident... Ne
mondja a hal, hogy is lehetne élni egy finom levegőszerű
semmiben? Nem élet az; az élet itt van ebben a hűvös árban.
Nézzétek, mily nyílsebesen iramlom, ez az élet; ott fenn semmi
sincs, mert ha felvetődöm a hullám fölé, visszaesem, ott
semmi sincs, ott elvesztem lélekzetemet. A halnak nincsen
igaza. Abban a finom médiumban van az igazi élet. Az a
hideg élet, mely a hideg vízben van, csak gyenge érverés; ott
nincs fény, nincs tűz! Hanem a finom levegőben élet, tűz,
erő, öröm van; ott van az élet. Ne akarjunk lenni halak! Ha
felvetődünk az anyagon túlra, a szellemi világba, ne mondjuk,
nem lehet ott járni, lélekzeni, nincs ott napsugár, nincs villamosság.
Sebaj, azért mégis van ott finom szellemi élet; más
élet az, más tűz az. Ott van az igazi élet, ahol úgy lélekzenek,
mint a szellem szokott és oly élesek és áthatok, mint a tűz.
Ezeket a dicsőséges szellemeket nem lehet megközelíteni
lépésekkel, nem lehet megfogni karral. Ezeknek megközelítése
a szerető tisztelet. Nekünk mindnyájunknak ezen szellemi
túlvilág iránt mély tisztelettel kell viseltetnünk, mint
akik a túlvilág partján állunk s merengünk s iparkodunk
kiszőni azt a csodálatos képet, melyet a szentírás néhány
vonással lelkünkre vet. Gyönyörű, kedves, hatalmas élet az!
Felszabadult élet, mely csupa intelligencia, csupa fény, csupa
erő. A felszabadult élet, mely nem idegekkel, nem érzékekkel
dolgozik, hanem csakis értelemmel.
A szentírás jelzi e csodálatos élet teljét, mikor hirdeti
bölcseségüket: Rex tu sapiens es, sicut angelus Dei. Nincs
bölcsebb, mélyebb fölfogású, élesebb eszű lény Isten után
az angyalnál. Akik közülünk e részben kitűnnek, angyaliaknak
hivatnak. Szent Tamást, akinek lelke oly csodálatos éles,
aki oly csodálatos müvet teremtett, mint a kölni dóm és a
«Divina commedia», a Summa Theologicá-t, Angelicusnak
nevezzük. Csupa fény és világosság! Valamint pedig nagy az
angyalnak esze, oly nagy az ő ereje is, s a szentírás gyönyörű
képekben, hatalmas eseményekben vázolja az angyal erejét.
Mert angyal az, kinek karja hadsereggel megvív, s pusztító
haragja százhúszezer embert tud egy éj alatt elpusztítani.
Angyal az, ki macchabeusi harcok élén áll, az Isten hatalmas
angyala. Vannak küzdő, vannak támadó és védő angyalai.
Mikor a szentírás szemünk elé akarja állítani, hogy mi az igazi
szép és ragyogó, az angyalokat mutatja meg nekünk. Mikor
Dániel meglátja az Isten angyalát, szépségétől elkábítva
lerogy; mikor Izaiás látja Isten dicsőségét, látja angyalait.
Az emberi művészet is hogy iparkodik a szépnek kifejezést
adni az angyalban! Mi is, mikor ideálisan gondolkozunk, mikor
alakot teremtünk, kiben a lét teljes harmóniája van, angyalt
gondolunk magunknak. A legszebb vonásokat angyali vonásoknak
hívjuk. Mi azt mondjuk, hogy thüringiai Erzsébet az
ország angyala, egy jó anya a háznak, a családnak angyala.
A legszebb, a legkedvesebb, a legédesebb; mindaz, ami a
szívet megnyeri, angyali.
Szeressük, lelkesüljünk az Isten angyalaiért; hisz a mi
angyalaink ők! A német Clemens Brentano költő gyönyörű
költeményt írt: «A puszta angyala» címmel s angyal alatt
Louise Henselt, a protestáns pásztor leányát érti, aki kathoüzált
s öntudatra ébresztette benne is a hitet és eléje tárta a katholikus léleknek boldog, benső életét. Der Engel der
Wüste! K.t.u., többé-kevésbbé «Wüste», puszta az élet, s
érezzük, hogy pusztában járunk. Puszta az élet, mikor lapos
és halavány; mikor nincs lendület, nincs öröm benne; mikor
nincs virága, erénye s nincs lendülete; mikor az ember megfeledkezik
a motívumokról, melyek erényesen indítanak.
Puszta a lapos, földhöz tapadt élet. E pusztába angyal kell,
olyan, kit a művész is szárnyalónak fest; kinek inspirációi
mindig a tiszta szellemiség inspirációi legyenek; angyal, aki
felemel a bizalom, a szeretet szárnyain. Jóságos hatásait megérezzük,
ha az egyház útmutatása szerint az angyalokat igazán
tiszteljük, ha velük baráti viszonyban élünk s hozzájuk
vonzódunk s magányos utainkon, hol elég veszély van, védelmükbe
ajánlkozunk.
Rízzuk rá magunkat őrangyalunkra; ő vezet, ő felráz,
ő biztat és segít és megvéd, s sokszor fogjuk tapasztalni
oltalmát. Példákat nem akarok mondani, de az biztos, biztosít
az Isten, hogy az őrzőangyalnak adatott befolyása,
ami illeti a testi veszélyt is, nagyszerű. Járuljunk tehát szeretettel
és bizalommal az Isten angyalaihoz, akkor az a titkos,
szellemi világ reánk nézve az áldás és erő forrása lesz s ha nem
is látjuk meg őrangyalunkat, de tapasztalni fogjuk biztató,
védő közelségét.