Keresztény Hívek!
Száz év óta láz töri az emberiséget; a hagyományos
rossz szellem, melyet a szentírás így mutat be: «testnek
kívánsága, szemnek kívánsága, élet kevélysége», csattanós
nagy mondások alakjában toborozva bejárja Európát;
élvezetet, gazdagságot, szabadságot hirdet; prédikál bort,
pénzt és függetlenséget s ad helyette vizet, adót és szolgaságot
; az életet pedig mindenáron le akarja szorítani arról
a keresztény alapról, melyen eddig állt. Az Isten helyébe
az állam ült ; amit az parancsol, az szent, ha Isten, ha az
egyház, — ha tízparancsolat, ha hét szentség ellen van is ;
s azok az emberek, kik frakkban járnak és cilindert hordanak,
meghajolnak a bálvány előtt, mint Babilon redős tunikájú
táltosai Nabukodonozor, és a kontyos kínaiak a sárkány-isten
szobra előtt. Iskolákat állítanak Isten nélkül; — társadalmi
életet akarnak Isten nélkül. Megmaradhat-e akkor a házasság
úgy, ahogy van; Istennel és az oltár mellett? Nem! «legyen
polgári», mondják. S mi az a polgár házasság? Házasságnak
mondott összeállás, mely nem szentség; házasságnak keresztelt
egybekelés, mely nem a templomban, hanem a községházán,
nem a pap előtt, hanem a bíró vagy jegyző előtt,
nem a Krisztus rendelete, hanem a képviselők mától holnapra
változó szájíze szerint megy végbe; egybekelés, melyet
a jegyző megenged, de Krisztus tilt. Ez az a polgári házasság.
El akarják rontani a keresztény házasságot, melyben eddig
apáink s anyáink egybekeltek, melyben az oltár előtt Isten
áldását s kegyelmét vették ; egy darab pogányságnak akarnak
ismét tért hódítani s a kereszténységet leszorítani.
De a kereszténység nem gyáva ; a kereszténység nem
enged; s hogy a polgári házasságnak mi is vállvetve ellentálljunk
: bebizonyítom először :
hogy a házasság Krisztusé és senki másé és pedig azért,
mert a házassági kötelék szentség s a katholikus hitnek cikkelye, aki tehát az ellen tör, az a mi lelkiismere'iinket s vallás*
szabadságunkat bántja ; bebizonyítom másodszor :
hogy a házasság Krisztusé és senki másé, mert Krisztus
emelte azt ki az erkölcstelenség fertőjéből, ahová azt a polgári
házasság által vissza lógják terelni. Figyeljetek!
* * *
K. H.! A házasság Krisztusé és senki másé; nem a
nemzeté, nem az országé, nem az államé; mert nemzetek,
államok, országok előtt létezik a házasság. Az emberiség
bölcsőjénél kezdődött s megvolt minden nemzet és ország
előtt. Nem a polgári rendből született, hanem a polgári
rend született a házasságból; valamint az erkölcs és a vallás
is nem a polgári rendből való, hanem ellenkezőleg azt a polgári
rendet mint az anya gyámoltalan fiát dajkálja, hordozza.
S ha a házasság nem a nemzeté s nem a polgári rendé: hát
kié? Azé, aki az első emberhez vezette az első asszonyt, s aki
egybekötötte és megáldotta őket; kié hát K. H.? Az Istené!
A házasság Istené; a házasság isteni kötelék; nem
nemzeti, nem polgári intézmény... azt tanítja s hirdeti
Krisztus: ezért elhagyja az ember atyját és anyját és feleségéhez ragaszkodik és ketten egy testté lesznek. Amit tehát
Isten egybekötött, ember el ne válassza. (Máté 19. 5, 6.)
Amit Isten egybekötött»... halljátok keresztény hívek,
a házasságokat Isten köti; Isten nevében, Isten törvénye,
Isten rendelete szerint; azt az isteni köteléket házasságnak
hívjuk. S ezt a kezdet óta isteni köteléket, mely különben
minden népnél vallásos cselekmény és nem polgári szerződés,
az Ür Jézus hitünkbe olvasztotta ; vállásunk szentségévé
tette s Krisztus óta a keresztények házassága szentség lett.
Ezt csiripelik a keresztény társadalomban a verebek;
azt hajtogatják az abc-s gyerekek, hogy a házasság a keresztények
közt szentség; hogy a házasságot Krisztus lefoglalta
és megszentelte. Hogy előtte, az ő tekintélyével, az ő nevében
kell azt kötni; csak az a házasság köttetik, amely előtte
köttetik; ami előtte megkötve nincs, az sehogy sincs megkötve
; esküdjenek bár a jegyesek a magyar alkotmányra
s tegye bár a király egybefogó kezeikre Szent István koronáját:
akármilyen szerződés, ígéret és eskü, mely nem szentség,
mely nem Krisztus törvénye szerint, hanem a magyar országház
szájíze szerint köttetett, az mind nem házasság, hanem
Krisztus szemei előtt ágyasság.
Aki az emberiségen kívül más szerződést, fogadást vagy
esküt igaz házasságnak mond: az megtagadja a keresztény
katholikus tant ; aki a polgári házasságot igaz, való, érvényes
házasságnak tartja és nem ágyasságnak: az tagadja a katholikus
tant. Mert a katholikus keresztény előtt csak az igaz,
való házasság, amely szentség ; ami nem szentség, nem házasság.
Mondhatod, hogy ez «polgari hazassag», de az Isten ezt
házasságnak nem nézi; következőleg a katholikus sem nézheti.
Keresztények nem mondhatják, hogy van házasság,
mely polgári és nem szentség: mikor Krisztus csak oly házasságot
ismer el, mely szentség.
Nekünk tehát csak az Isten írja elő, hogy mi a házasság,
mi nem az; mindenki, aki mást mond: beleavatkozik az
Isten rendeleteibe. A mi házasságaink az oltáron kötődnek;
aki feleséget akar, itt keresse; aki férjet kíván, itt szegődjék.
Ez a katholikus tan!
Igen, — szólnak közbe a jogtudósok, — ez a katholikus
tan; de ez nem a református, nem az evangélikus, nem az
unitárius tan; mi különc tanokra tekintettel nem lehetünk;
nekünk egyenlő, általános törvényt kell hoznunk, mely
egyformán ítélje meg a katholikust és a reformátust, s ez az
egyenlő törvény lesz a polgári házasság.
No hát, K. H.! aki ilyesmit hoz fel, attól azt kérdezzétek :
vájjon egyenlő törvény-e az, hogyha a katholikus elnyomatik
s a református diadalmaskodik? Vájjon egyenlő törvény-e
az, hogyha a katholikus hitet sértik s a katholikusokra a
református házasságot erőszakolják? Pedig a polgári házasságban
azt akarják: beleavatkoznak hitünkbe s rákényszerítenek, hogy a katholikusok református módon házasodjanak.
A reformátusaknál a házasság ugyanis nem szentség; vájjon
a templomban kötik vagy a bíró előtt; az nem lényeges,
főben járó dolog; azoknak a hitük tehát a polgári házasság
által nincs megtámadva; de a mi hitünk, az meg van támadva!
Mert ha a házasság szentség: akkor a hithez tartozik. Kinek
van joga a hit dolgában törvényt hozni? Ki fog azon változtatni,
vájjon a házasság szentség-e vagy nem? Ki fogja azt
meghatározni, hogy a szentséget hogyan kell fölvenni? Azt
csak Krisztus s az egyház teheti; valamint az egyházhoz
tartozik a keresztség s nem a bíróhoz; valamint a gyónást
az egyház intézi s nem a jegyző: úgy a házasság is kizárólag
Krisztus jussa s az egyház fóruma.
A katholikusoknak pedig joguk van Magyarországban
hitük szerint élni; ha tehát a házasság a katholikus hithez
tartozik, ha a katholikusoknak hitük szerint kell házasodniok:
ne avatkozzék abba bele a világi törvény. Ha a házasság valódi
ténykedés: lehet-e arra törvényt hozni, hogy ezentúl nem az?
S ha igazán hozzák ezt a törvényt, vájjon nem rendezik-e
akkor a mi házasságainkat a mi hitünktől eltérően, sőt a mi
hitünk ellen? Ha a házasság isteni, ha szentség: lehet-e azt
rendelni, hogy ezentúl nem az? ha pedig valaki polgári házasságot
rendel, vagyis házasságot, mely a katholikusok előtt
szentség számba nem jöhet, vájjon nem avatkozik-e az bele
a mi hitünkbe, nem sérti-e a lelkiismereti szabadságot? Azért
méltán azt mondjuk, hogy a polgári házasság a katholikusok
hitének s lelkiismereti szabadságának megsértése. Azt pedig
a mai világban sérteni senki sem akarja ; legalább azt hirdetik
tele szájjal manapság, hogy legyen vallás és lelkiismereti
szabadság; éljen mindenk a maga hite szerint! No hát
tőlünk is élhet bárki hite szerint; de akkor a katholikusok is
méltán azt követelhetik; nálunk a házasság szentség, a mi
hitünk, a rni vallásunk tárgya, hát ehhez ne nyúljatok, ne
hozzatok törvényi, hogy a házasság ezentúl nem szentség,
hogy van polgári házasság; mert ez ellenkezik a mi hitünkkel.
Nektek pedig kell hitünket tiszteletben tartanotok, akár
törökök, tatárok vagy hitetlenek legyetek! Nektek nem
szabad a katholikust, a kálvinistát, az unitáriust, a hitetlent
egy kaptára húzni; mert ez nem szabadság, nem egyenlőség!
Egyenlőség az, ha mindenkinek megvan a maga házassága.
Ha egy gyermeknek époly kabátot szabunk, mint egy tagbaszakadt
kapás embernek: hát az egyenlőség lesz? Nem!
a gyereknek a maga zubbonykáját s az embernek a nekivaló
mándlit kell megadni: akkor lesz egyenlőség; akkor lesz
meg mindenkinek, ami neki jár ! Hát nekünk katholikus
házasság jár, a hitetlennek polgári házasság jár ; szabad-e
már most a katholikusokat polgári házasságra fogni?
De erre azt mondják : hisz mi meg nem tiltjuk, hogy
a házasságot mint szentséget fölvedd; mi csak azt akarjuk,
hogy ennek a polgári előírásnak is tégy eleget, K. H.! szép
szó ez, de hamis a beszéd! Igaz ugyan, hogy meg nem tiltják,
hogy a templomba is mehessetek házasodni; de ők azt
nem ismerik el igaz házasságnak; ők igaz házasságnak csak
azt ismerik, ami a városházán köttetik; tehát tagadják, hogy
a templomban lehet igaz házasságot kötni; nem törődnek
cseppet sem a ti keresztény házasságaitokkal; ítélik, kötik,
bontják lelkiismeretetek ellen; ha meg is kötöttétek a templomban,
az egyház törvénye szerint, azt mondják : ez nem
házasság, ez semmi; fölbontják a házasságaitokat, ha a
világi törvénynek tetszik, cseppet sem törődvén azzal, hogy
mit rendelt Krisztus. Hát K. H.! azt akarjuk-e mi, hogy amit
Krisztus rendelt, hogy azt a mi képviselőink, akik ma képviselők,
holnap hoppon ülők, semmibe se vegyék? Azt akarjuk-
e mi, hogy a mi törvényeink, a mi társadalmunk, a mi
életünk Krisztusra való tekintet nélkül alakuljon? Hogy ami
1900 évig szent volt, azt ezentúl sutba dobják s ledekretálják,
hogy ezentúl már nem ér? Eddig a házasság szentségének
fölvétele nélkül ágyasságban éltek a szemét emberek s Krisztus
mondta, hogy ez paráznaság ; ezentúl a magyar törvény Krisztussal
ellentétben azt fogja mondani: ez házasság! Eddig a
leány s a vőlegény az oltártól hozta a feleség s a férj tisztes
nevét, ezentúl e címeket nem Krisztus, hanem a jegyző akarja
osztogatni, s az erkölcsiség nem a tízparancsolat, hanem
mától holnapra készülő törvények szerint igazodik!
S mivel a közerkölcsiseg fordult meg most beszédemben :
áttérek a második évre, hogy a keresztény házasság miért
Krisztusé es senki másé a közerkölcs szempontjából ?
Azért Krisztusé a keresztény házasság, mert ő emelte
ki abból a gyalázatból, melyben a pogányság korában senyvedt.
A többnejűség, többférjöség, a házassági elválások az
alávalóság bélyegét sütötték a házasság intézményére. A férj
tulajdonjogot nyert neje és gyermekei fölött, azokat könnyű
szerrel eltaszíthatta! gyakran haláilal is büntethette; míg
ő neki, ha féktelen, zabolátlan vágyai ösztönözték, szabadságában
állt a bordélyházakat s a rabszolganőket látogatni.
Minthogy így a férjek féktelensége minden korláton túlcsapott:
nem volt nyomorultabb teremtmény az asszonynál, kit
annyira megbecstelenítettek, hogy csupán az állati kéjek
kielégítésének eszközéül tekintették. — Krisztus kiemelte
e szennyből a házasságot és hogy ne forduljon vissza a fertőbe,
az oltár mellé állította, szentséggé tette, mintha azt mondta
volna: az ember-állat az ő szenvedélyében még a házasságot
is megfertőztette; én most ezt a házasságot szentté, szentséggé
teszem; ne nyúljatok hozzá, hogy be ne piszkítsátok !
K. H.! nem áldás-e az az erkölcsiségre, ha az ember legszentebb
érdekeit: családot, édesanyja, édesatyja becsületét a
hit, az oltár őrzi? Azt gondoljátok, hogy manapság az a házasság
nem fog elfajulni, mihelyt azt az oltártól elszakítjátok?
Azt gondoljátok, hogy manapság a közerkölcs biztosabb alapon
áll, mint a pogányságban? csak annyiban áll, amennyiben
a kereszténység támogatja. Nézzétek azokat a Dumasféle
regényeket, azokat a hírlapi tárcacikkeket az ő ledérségükkel és házasságtöréseikkel, melyek a keresztény társadalom
szégyene. Azt írta minap egy budapesti lap, mely ezer
meg ezer példányban terjed el az országban, hogy a házassághoz
nem kell pásztorbot, hanem csak férfi meg nő. No
lám, hová szorítják már is a házasságot? ahhoz nem kell más
csak férfi meg nő; hisz az őserdőkben a majmoknál se kell
más, s az ilyen egybekelésből származik-e a tisztes család?
Nem kell a házassághoz pásztorbot... ? Hát mi kell? mogyorópálca
kell? Igen, az kell; mert a pásztorbot, az csak erkölcsi
hatalom; azt csak az ember érti, aki az erkölcs előtt, a kötelesség
és tisztesség előtt tud meghajolni; a mogyorópálcát,
azt meg az állat s az állati ember érti! Melyik házasság lesz
jobb, az-e, melyet a pásztorbot alatt, vagy az, melyet a mogyorópálca
árnyékában kötnek?! Hová jut a társadalom, ha
ily fogalmakkal szegődnek egymáshoz a férfiak s a nők?
S ha már most, mikor még a keresztény tisztesség él a
családi tűzhely körül, máris úgy beszélnek, hogy a házassághoz
erkölcs nem kell : mi lesz abból a családból s abból az
erkölcsből, ha a polgári házasság éje ránk borul? Mily alacsonyan
járnak az erkölcsi fogalmak mint a fáradt madarak!
Mily alacsony színvonalon áll a művelt ifjaknak erkölcse,
kik az egyetemekről az élvezethajhászást hozzák magukkal
istenükül? mily alacsony színvonalon áll az a durva, káromkodó,
szüleit megvető paraszt ifjúság? Hát csak adjátok a
fuldokló erkölcstelenség hegyibe még a polgári házasságot;
oldozzátok csak el az oltártól azt a házasságot, hogy azt
újra az alávalóság és az utálat iszapja temesse el; de tudjátok
meg, hogy nem szolgáljátok vele a jó ügyet, nem a nemzetet,
nem a hazát.
K. H.! ne szorítsuk le, még lejjebb a mi közerkölcsiségünket
; ne idegenitsük el az emberéltet még jobban a vallástól
s az oltártól azáltal, hogy házasságaikat is világiasítjuk! Mit nyerünk vele, ha a házasságot a templomtól el a
városházába, — az oltártól el az íróasztalhoz, — a kereszttől
el a jegyzők kalamárisához tereljük? Szolgálunk-e azáltal
a szeretetnek, a hűségnek, a házasfelek bizalmának? Kedvesebb-
e az ara, ha a városháztól hozzák, hol ugyanazon folyosón
a pörlekedő, rendetlenkedő, tolvajló felekkel találkozik
életének egyik legszebb napján, s nem a templomból, melynek
oltárára letette szűzi koszorúját s megesküdött az Isten
szent nevére, hogy szeret és hű lesz? Szebb, biztatóbb reményekre
jogosít-e a férj, ha szívére veszi az egybekelési szertartás
jelentőségét, melyben az mondatik neki, hogy szeresse
feleségét, mint Krisztus az egyházat, — vagy ha a vallás
éltető, buzdító benyomásai nélkül szövetséget köt választottjával.
K. H.! ne döntsük meg fönnállásunk védfalait; ne,
különösen most, midőn minden kötelék lazul s minden alap
foszlik ; midőn a szabadosság szerteszéjjel csapong s nem
kíméli azt, ami szent és nélkülözhetetlen. Ha valaminek kell
szentnek lennie és maradandónak : úgy a keresztény házasságnak
kell ilyennek lennie ! Ha a férj és feleség is futó homokká
lesz, — ha a keresztény családok kötelékei is megbomlanak,
mily nemzedékek fognak belőlük támadni?
Azonban K. H.! nemcsak messzi kerülő utakon — mint
azt most előadtam — támadja meg a polgári házasság az
erkölcsiséget s a családot; hanem megtámadja azt a két kincset
egészen közvetlenül; az erkölcsiséget azáltal, hogy megzavarja
a lelkiismeretet, —a családot azáltal, hogy könnyebbé
teszi a házassági elválásokat. Legyetek szívesek még erről is
meghallgatni!
A polgári házasság megzavarja a lelkiismeretet! Hogyan?
Eddig nálunk az összeadás templom és pap nélkül nem volt
házasság; s mindenki utálattal fordult el az ilyen erkölcstelen
jött-ment néptől; szemétnek tekintette, amely piszkítja a
társadalmat s rontja a levegőt. Az Isten szava, a kereszténység
19 százados ítélete s a lelkiismeret azt mondta: ez
ágyasság ; ugyanez a szózat azt fogja mondani, hogy a községházán
kötött házasság nem házasság, hanem komédia. Akik
vallásosak, azok mind azt fogják mondani: a polgári házasság
ágyasság: akik vallástalanok, azok azt fogják mondani:
a polgári házasság érvényes házasság. A törvény pedig igazat
ad a vallástalanoknak. A keresztények azt fogják mondani:
szentség nélkül egybekelni, az paráznaság; a törvény pedig
azt hirdeti: ha a jegyzőhöz vagy bíróhoz mész jelentkezni,
hogy ezzel vagy azzal az asszonnyal élsz : akkor már nem
paráznaság! Arra pedig nagyon sokan fogják rámondani:
no akkor a jegyző és bíró nélkül is élhetek vele.
A polgári házasság utat nyit a vallástalanságra. Sok ember,
mihelyt valami egyházi akadály áll útjába, melyet a világi
törvény el nem ismer: otthagyja az egyházat s köt polgári
házasságot; de ezt csak vallásának megvetésével teheti.
Törődik is azzal a szenvedélyes, mámoros ember, csak legyen
módja, hogy valahogy egybekeljen ; hit, vallás, erkölcs, tisztesség
csak szúnyogzümmögés a szerelemtől megsüketült
embernek, ki mint a süketfajd, mikor párját keresi, se nem
lát, se nem hall. S a törvény ad neki módot; pártfogásába
veszi ezeket; utat nyit nekik vallásuk megvetésére, törvényes
házasságot helyez nekik kilátásba, ha az egyház váltig
is állítja, hogy azt tenni nem szabad. Lelkiismeretük inti
őket; a gyónásban föl nem oldoztatnak ; ha jóvá nem teszik
e ballépésüket, még halálos ágyukon sem nyernek bocsánatot
s egyházilag el nem temettetnek. S a törvény mit tesz? A polgári
házasság által szabadalmat nyújt az ilyen garázdáknak
és segédkezet, hogy nem törődvén sokat a hittel és lelkiismerettel,
engedelmeskedjenek szenvedélyüknek. Időszerűnek,
alkalmasnak tartja a magyar nép az oly törvényt, mely az
embereket könnyelműbbekké és vallástalanabbakká teszi?
kötve hiszem!
Néha meg épen elviselhetetlen erőszakot követ el a
lelkiismereten a polgári házasság törvénye! Vegyétek csak
föl azt az esetet, hogy a férfi vagy a nő, miután a városházán
megkötötték a polgári házasságot, nem akar a templomba
menni, akármennyire szabadkozik is a vallásos fél, hogy ő a
polgári házasságot házasságnak nem tekinti, hogy egyházi
egybekelés nélkül nem megy el hozzá. Mindhiába, s hivatkozzék
bár a vallásos leány lelkiismeretére; a vallástalan férj
hivatkozik a polgári törvényre, hivatkozik a polgári házasságra,
melyet a leánnyal a városházán kötött és zsandárral
hozatja el szabadkozó menyasszonyát. S a törvény az ilyen
szegény teremtést rászorítaná lelkiismerete ellenére a tisztátlan,
parázna életre! Borzasztó állapot! gondoljuk meg ezt,
a lelkiismereten elkövetett erőszakot!
Végre a polgári házasság megtámadja közvetlenül a
családot az elválások könnyebbítése által. A polgári házassággal
együtt jár a házasság könnyebb felbonthatósága ; ez pedig
a család átka. Az elválási szabadság állhatatlanná teszi a
házasságot, csökkenti a kölcsönös vonzalmat, veszedelmes
kísértésül szolgál a hűtlenségre, hátrányára van a gyermek
gondozásának, a családtagok közt az egyenetlenség csiráit
hintegeti, kisebbíti s lealacsonyítja az asszonyok méltóságát,
kik veszélyben forognak, hogy miután férjeik testi kéjének
szolgáltak, elhagyassanak. És minthogy semmi sem mozdítja
elő annyira a családok romlását s az ország hatalmának hanyatlását,
mint az erkölcsi romlottság: könnyű átlátni, hogy
valóban halálos ellensége a család s az állam boldogságának
az elválási szabadság, mely a népek erkölcsi tönkjéből veszi
eredetét s a tapasztalat tanúsága szerint ajtót-kaput nyit a
magán- és közélet még nyomorúságosabb állapotainak.
K. H.! ez a polgári házasság; ez a fája és a gyümölcse!
Kinek kell belőle? Ki akar a testére alkut kötni, mint ahogy
a szenzállal megalkuszik gabonájára és jószágára? Keresztény
népeknek ez nem való 1 Ne mondja senki, hogy hiszen
van polgári házasság Angüában, Németországban, Hollandban,
Francia-, Spanyol- és Olaszországban : hát akkor nálunk
is lehet! Hát mindenben kell a külföldöt majmolnunk? Abban
is, amiről világosan látjuk, hogy rosszból jött és rosszból
való? Francia-, Spanyol-, Német- és Olaszországban a polgári
házasság a forradalomból, a vallástalan szellemből való.
Nekünk olyan erkölcsök nem kellenek. Franciaországban
1884-ben köttetett 289.555 házasság, 1890-ben, tehát 6 évvel
később már csak 269.332 házasság; húszezerrel kevesebb !
Kellenek nekünk tán a francia erkölcsök, oly ország erkölcsei,
melyek félminisztériumát és képviselőit és szenátorait csalás
miatt be kellene zárni, ahol zsidó szélhámosokat a becsületrend
keresztjével tüntetnek ki? Köszönjük, abból nem kérünk!
Németországban pedig 1876-ban hozták be a polgári házasságot,
oly időben, amikor a kereszténységet akarták kiirtani,
— de megjárták; mert abból a korból való az a fiatal
nemzedék, mely most ezer számra sztrájkol, pedig 4 márka
60 fillér, 4 márka 40 fillér vagy 4 márkán felül a napi keresete
télen-nyáron.
Nekünk ily erkölcsök, nekünk romlott társadalmi állapotok
nem kellenek ; nekünk kell a régi keresztény erkölcs;
a király is azt mondja : bizalom az ősi erényben. Ezt az ősi
erényt dajkálja a keresztény család ; ez alapítja meg a keresztény
erkölcsöket s ily erkölcsökben nevel fiakat és leányokat.
Mi nem akarjuk megfertőzni a családot, melyet Isten alapított,
— mi nem akarjuk letörülni édesatyánk és anyánk homlokáról
az isteni tekintélyt, melyet akkor nyertek elsősorban,
mikor az Isten nevében házasságra keltek. Maradjon meg
tehát a házasság az oltár mellett s ne gondolja senki, hogy
jobb világ volna akkor, ha a férj polgári feleségének azt mondaná,
amit a beduin mond: Szeretlek, mint a lovamat, —
hogy boldogabb idők járnának akkor fölöttünk, mint most,
midőn a férj Isten kezéből vévén feleségét azt mondhatja :
szeretlek, mint Krisztus az egyházat, s midőn mindketten,
férj és feleség, az oltár előtt térdenállva fogadják az Isten
áldását s reszketve száll szívükbe a szózat: amit Isten összekötött,
azt ember el ne válassza. Amen.