Antiochiai szent Ignácot a régi egyház christophorosnak,
Krisztust-hordozónak hívta ; minden tiszta, nemes lélek az ;
de a legelső s a legkiválóbb christophoros az anyaszentegyház.
Az egyház hordozza Krisztus lelkét s evangéliumát, az egyház
hordozza Krisztus hatalmát, erejét s érdemeit, s lelken, szellemen,
érdemen túl és felül hordozza egy szent, imádandó
titokban őt magát.
A cocnaculumból indul ki a világba a «Christophora
Ecclesia»; megbűvölve a szeretet bájától, megittasodva a
«kituno kehely» borától; ajkain a szóval: «ez az én festem»;
szívében az Üdvözítőnek boldogító megbízásával: «ezt cseledjetek
az én emlékezetemre)) jár, vándorol apostoli utakon,
vértanúi nyomokon, századok alkotásai, forradalmak romjai,
krízisek kínjai közt, egy nagy örömtől áthatva, egy édes
élvezettől telítve, hogy bírja az Urat. Harcok, kínok, szenvedések,
sőt kudarcok sem bírják vele feledtetni az örömet,
hogy bírja az Urat; kínjaiban, bajaiban is azt ismétli: «tenui
eum, nec dimittam.»
S az egyház tudja, miért szorongatja kezeiben, mint
Tharsicius akolithus s miért fekteti keblére, mint Lucián
prezbiter, miért födözi és takarja testével, mint Urbánus
pápa? Tudja, hogy ez az ő legjellemzőbb titka, melyet megőriznie,
megismételnie, megbecsülnie kell.
Igen, az eucharisztia az egyház legjellemzőbb titka,
mert végső, remeklő kifejezése a természetfölötti rendnek
a földön ; az Isten leereszkedésének diadala, az Ádámmal
társalgó, a pátriárkáknak megjelenő, a prófétákkal víziókban
érintkező, a zsidó népet tűzoszlopban kísérő, a sechinában
jelenlétével boldogító, a köztünk lakozni akaró Istennek
titokzatos odaadása, az Emmanuel-névnek, az «Isten-velünk»-
nek páratlan megvalósítása. Mi a természetfölötti rend alapjában
más, mint az «Isten-velünk» utólérhetlenül? S hol s
miben valósul meg az «Isten-velünk» mélységesebben s igazabban,
mint az Oltáriszentségben? íme, tehát a természetfölötti
rend betetőzése s kivirágzása e nagy szent titokban :
a supernaturalismus non-plus-ultra !
E virágzásnak gyökere elnyúlik az ősi, régi korba.
«Multifáriam, multisque modis», mondja erről Szent Pál, sokféleképen
ereszkedett le hozzánk az Ür. Leereszkedett a természet
körébe kinyilatkoztatásában a századokon át Ádámtól
Ábrahámig, Ábrahámtól Mózesig, Mózestől Dávidig, Dávidtól
Malachiásig, végre leereszkedett élő képében, lényegének
megszemélyesítőjében, s velünk lakozott, köztünk járt
és nálunk maradt! Itt az Isten ; ez az ember az Isten,
mondták régen, s most azt mondják: itt az Isten; e reális
kenyérszínben lappangó valóság maga a Krisztus, az Istenember,
az Isten . . . Ez a merész, ez a vakmerő, ez a felséges
szupernaturalizmus a kereszténység. A világ borzad, rémül;
Gibbons-szel, a római birodalom bukásának történetírójával
mondogatja : «rettenetes titok, félelmetes közelség : itt az
Isten !» A világ borzad, elképed; majd tagadja, majd Lavaterrel
mondogatja, hogy «ő mindig térden állva imádná az
Urat, ha hihetné, hogy az Oltáriszentségben jelen van.»
A szent kereszténység pedig hiszi e rettenetest és nem rémül;
hiszi s ép ezért térden állva imádja. Nézzétek, örökimádásnak
épít templomot; lelke hipnotizálva van e misztériumtól;
utána eped, feléje vágyik, közellétét keresi, együttlétét élvezi;
a természetfölötti titok iránt a szív természetes s természetfölötti
szenvedélyét s a szeretetét éleszti fel; tudja, hogy az
az ő kincse, létének értelme, filozófiájának kulcsa, hitének
gyöngye *. felkiált Szent Ágostonnal: 0 Eucharistia, sacramentum
pietatis, odaadásnak, bensőségnek titka, centrum
unitatis, lelkek színhelye és találkozó otthona, vinculum
caritatis, szeretet forrása !
S mivel ilyen az eucharisztia az egyházban, azért három
nagy érdek három nagy gonddal tölti el az egyház szívét:
az első, hogy az eucharisztiát megőrizze ; a második, hogy
sokszorosítsa ; a harmadik, hogy megdicsőítse.
Nevezetesen első gondja mindig és mindenütt az, hogy
legyen eucharisztia;a; nélküle nem lehet. E nagy igényre
Krisztus nevelte; mert az egyháznak szülőháza s iskolája az
Ür Jézus édes jelenléte volt. Jézus nevelte s az egyház függött
rajta ; szelleme a Krisztussal való együttlét öröme.
Ez a szeminárium három évig tartott. Midőn azonban az
első zöldcsütörtökön az apostoli gyülekezet megértette, hogy
az Ür elmegy, s lelkére rávetődtek a Mester elköltözésének
árnyai, sötét éjek, vigasztalan árnyak, az Ür Jézus e lelki
elborulásba vigasztaló csillagként a szent titkot tűzte, mely
azt hirdeti: az együttlét folytatódik, a Mester velünk marad.
Az együttlét szenvedélyét a föltámadt Ür Jézus is szította ;
meg-megjelent nekik negyven napon át s az Ecclesia a dicsőséges
Krisztus sebeit tapogatta, lábait átkarolta, szeme
sugárzását, ajka édes szavát élvezte s bízott benne, hogy vele
marad. De megjött a hetedik csütörtök s a dicsőséges Krisztus
fölment az égbe, a krisztusi egyház fölnézett az égre, s miután
ott a Krisztust többé nem látta, szemeit a földre szegezte,
s végleg is az eucharisztián pihentette ; szíve vágyott ugyan
Krisztust látni, de lelke a hitben megnyugodott: itt van az
Ür, itt van közöttünk! Amint Krisztust átkarolta, nézte,
élvezte földi életében, úgy őrzi s jár vele az Oltáriszentségben.
Nézzétek, mint jár a világban s mint megy végig a történelem
századain ! Mihelyt valahol megveti a lábát s templomokat
épít, oltárokat állít, sátrakat emel az Oltáriszentségben
jelenlevő Krisztusnak. Európának első misszionáriusai,
őserdőinek irtói, lápjainak szárítói az első lakóházat mindig
s mindenütt az eucharisztikus Krisztusnak emelték. Kivágt
ák a frizek szent tölgyeit, széthányták a druidák oltárait;
az oltárlapokból templomot, a szent tölgyekből haranglábakat
állítottak, melyekről az őserdők fölött először hangzott
el a csilingelő harang szava : Gyertek, itt az Ür, cselekedjük
azt, amit ránk bízott, az ő emlékezetére. A modern misszionáriusnak
nem az a főgondja, hogy mi lesz vele, hogy jól
fogadják-e a vadak, hogy lesz-e tűrhető élete ; az ő gondja
az, hogy legyen kenyere és bora, az a kenyér s az a bor,
melyből Krisztus szent titka lesz. Ha a fűzfőidre vonul, viszi
hordozható oltárát, ha Alaszkába, az örök jég és hó zónáiba
vándorol, magával viszi kelyhét, a «kituno kelyhet» s azzal
melegíti fel lelkét. Mikor hatalomra jut, épít kathedrálisokat,
dómokat, templomokat, de mindent csak az eucharisztiáért.
Mik volnának a legszebb kathedrálisok e szent titok
nélkül? Minek hatolna be a napsugár a templomok üvegein
át, minek reszketne aranyon, ezüstön, minek sziporkáznék
ércen, drágakövön, minek ragyogna selymen s patyolatvásznon,
ha az imádkozó léleknek szemében nem tudná kiváltani
az öröm fénysugarát, azét az őrömét, hogy itt van az
Ür? Minek gyújtanánk lámpát, minek örök világosságot, ha
az örök szeretet itt hagyta volna a földet; s az utolsó vacsora
mécse minek égne minden templomban, ha az örök emlékezet
csak borongó vágy, csak a búcsúzás sajgó emlékezete lenne? !
De az örök mécses azt hirdeti: Itt van az Ür. Minek zúg a
harang a templomok tornyáról? Áhítatra hív ; igaz ; de mily
áhítatot ébreszt az most, mikor tudom és érzem, hogy hullámain
a torony lábánál jelenlevő Ür Jézus üdvözlete és kegyelme
árad szét az Isten-feledett földre? 1
íme, az egyház gondja és öröme : Krisztus van vele, őt
őrzi, gondozza, hordozza az Oltáriszentségben.
De az Oltáriszentség természetét tekintve őrzéssel, gondozással,
hordozással, templomokkal, oltárokkal, tabernákumokkal
be nem érhetjük. Az idők hosszú századán át az
utolsóvacsora asztaláról való kenyér elporladna, a kehelyben
a szent vér kiszáradna, s a nemzedékek kenyér helyett már
csak szent port tisztelnének. Hogy az egyháznak Oltáriszentsége
legyen, kellenek neki a kenyeret megszaporító próféták,
— kellenek neki tüzeslelkű szentek, kiknek szavára
a kehelyben ismét felforr az Ür Jézus vére ; más szóval az
«örök emlekezethez» papság kell, a szentségi Krisztusnak szentségi
papsága. Papság, természetfeletti erővel, hatalommal,
küldetéssel felszerelve; mert ha kell, hogy ő köztünk legyen
misztériumában, kell, hogy ugyancsak ő legyen köztünk
e misztériumot megteremtő erejében. Erő kell, természetfeletti
erő, melyet Isten közöl, melynek forrása ki ne apadjon,
melynek közvetítése meg ne szakadjon, melynek ereje, mint
a lemetszett törzsnek gyökere egyre hajtson. S hajt-e a
Krisztus gyökere?
íme, az apostol kiterjeszti kezeit Antiochiában, Korinthusban,
Thessalonikában a választott férfiak fölé s mondja :
Amint engem küldött az Ür Jézus, úgy én küldlek titeket;
menjetek, cselekedjétek azt, amit rátok bízok, az ő emlékezetére.
Az apostolok utódjai ugyanezt teszik Alexandriában,
Massihában, Coloniában, Sabariában, Sirmiumban, s a természetfölötti
küldetésű papság ki nem hal. S mi mindent
tesz a későbbi egyház is ; kiválasztja, neveli, megszenteli
fiait, imádkozik, böjtöl értük, sír, szomorkodik fölöttük;
albába, stólába öltözteti, sírjaikba is így fekteti őket, s ha
lefoszlik is róluk a ruha, a feltámadásban a papi karakterről,
erről a lélekbe nyomott, természetfölötti jellegről akar rájuk
ismerni, nem hogy szégyenkezzék, hanem hogy örvendjen.
S ugyan miért szorgoskodik, miért féltékeny annyira az
anyaszentegyház papjaira? Szent papságot akar, mert kezéből
veszi az Oltáriszentség titkát. Krisztust akarja látni
bennük, kik neki az élet kenyerét, magát az Urat nyújtják.
így őrzi s hordozza tehát az egyház Krisztus Urunkat
az ő szentségében, — így biztosítja őt magának az ő papságában.
De neki még ez sem elég! Ő meg akarja dicsőíteni az Urat!
Jézus mondotta : ezt cselekedjétek az én emlékezetemre;
de emlékezni többet tesz, mint megőrizni, — emlékezni többet
tesz, mint megismételni: az emlékezet élet; az emlékezetet
életben kell kialakítanunk. Jézus oly emlékezetet kíván,
mely életünkben nyert kifejezést, oly életben, mely kegyelmeinek
eleven emléke, erejének apológiája legyen.
Értsük meg. Ha az Ür Jézus az Oltáriszentséget azért
rendelte, hogy a bűn gyógyírja legyen, hogy elfojtsa a szenvedély
lángját s a test és vér lázadását; ha az Oltáriszentség
kegyelme segít legyőzni a világ csábításait, nemesíti szívünk
vágyait, kialakítja a nemesebb érzést; ha az Ür azért jön
hozzánk, hogy adjon növekedést, virágzó ifjúságot, lendületet,
kenetet: kell, hogy számtalan szentáldozásaink után
a szentségnek kihatásai érvényesüljenek rajtunk, s hogy a
világ lássa a kegyelem sikereit. Életté vált eucharisztiát
sürget az anyaszentegyház. Hívek — mondja nekünk —
egyétek az én testemet s fejtsétek ki erejét magatokon, hogy
a világ lássa : ezek Krisztusból élnek ; igyátok az én kelyhemet s szálljon belétek szívem melege, hogy a világ meggyőződjék,
hogy e kehelyben isteni vér forr. Lássa a világ, hogy a
hívek alázatosak, önmegtagadók, önzetlenek, tiszták, hűségesek,
igazak ; s ha kutatja okát, vegye észre, hogy az isteni
életnek isteni forrása az Oltáriszentség. Az isteni élet az
emberben az Úrnak legszebb memóriája, leghathatósabb
apológiája!
így hordozza, így sokasítja, így dicsőíti meg az egyház
az eucharisztiát! így lesz az «Ecclesia Christophora» Krisztus
eleven szentségtartója, élő koszorúja, örök dicsősége ! így
lesz Krisztusévá !
Mint «Christophora Ecclesia» áll elénk ma, ez ünnepélyes
alkalommal, s örökimádásra épít templomot az ország
szívében a szentségi Jézusnak. Épít templomot, ott, hol tudomány,
művészet, kultúra épít hajlékokat, melyekből nem
mindig az élet szelleme, hanem sokszor a romlás mételye
száll szét az országra ; oltárt emel ott, hol a szellem oltárairól
sokszor a pusztulás tűzcsóvái repülnek szét az intelligencia
világára; oltárt emel, hogy e tűzhelyről, Jézus szívéből pünkösdi
tűz áradjon ki a lelkekre.
Ez emlékezetes alkalommal azzal a vággyal s fohásszal
fordulunk a Krisztust hordozó anyaszentegyház felé: prospere
procede et regna! Vonulj szerencsésen kincseddel, szentségi
kegyelmeiddel végig ez országon is 1 Tudom, ki nem
fáradsz ! Kezedben a misztérium, ajkaidon az evangélium !
Sok út kígyózik körülötted; te Krisztus útjain jársz, s mikor
a törtető szellemek útjai kriptákba vezetnek, te akkor is
boldogságba s dicsőségbe eltalálsz szentséged erejében.
Vonulj szerencsésen; tudom, hogy kitartasz erőben s
örömben; mert kenyered a halhatatlanság élete s borod a
vidámság itala; van tested, mely liliomtiszta test s mégis
acél és erő, s van véred, vértanúi vér, csupa tűz és hősiesség!
Ifjúságod örök, nem öregszel. Szenvedélyeidnek, bensőségednek,
buzdulásodnak forrásai kiapadhatatlanok. Ami
Isten szentjeiben égett s buzgott Dávidtól az emausi tanítványokig,
az emausi tanítványoktól Ágostonig, Ágostontól
Assisi szent Ferencig, Szent Ferenctől Szent Alfonzig, Szent
Alfonztól az arsi plébánosig, az mind a te örökséged. Ecclesia,
te gazdag, erős, tüzes vagy; s mi szegények, gyöngék,
betegesek legyünk?! Vulkánok égnek körülöttünk, s mi megfagyjunk,
— oázok virítanak körülöttünk, s minket a puszták
homokja temessen el, —• himnusok zengnek füleinkben,
s mi a sakálok éji üvöltéseitől féljünk?
Ó nem, ne haljunk meg mi, kiket az élet táplál. Azért
te papság, szítsd fel magadban a lelkedet s egyél a kenyérből;
Illés kenyerénél jobb; biztosítlak, hogy felérsz általa
hivatásod magaslataira.
Te község, ne csüggedj. Gyere, borulj le az oltárokhoz.
Éhezzél s egyél, szomjazzál s igyál, s imádkozzál úgy, hogy
a hely is rengjen imádtól, mint az írás mondja. S biztosítlak,
ismét szentek járnak majd híveid közt; erényeid liliom-erdők
lesznek, s szelleme kiárad, mint a balzsam.
Ó Ecclesia Christophora adj tehát a kenyérből, hogy
éljünk, adj a kenyérből, hogy bízvást meghaljunk, s kegyelmed
erejében örökké Krisztust dicsőítsük!