Az esztergomi bazilikában egész éjszaka ezrek és ezrek virrasztottak
a zsolozsmák és énekek szakadatlan áradatában. A vigíliázó bazilika
ablakai és a reflektoroktól megvilágított falak kifénylettek a sötét Dunára és a még sötétebb északi tájakra. Virrasztó és világító hegynek akarta
ezt Szent István.
Most Szent Adalbertnek, az esztergomi egyházmegye védõszentjének emlékét idézték. Több nép ünnepli ez évben az õ vértanúhalálának
kilencszázötven éves jubileumát. A csehek, akik kétszer elûzték, a magyarok
és lengyelek, akik térítõ apostolként befogadták, a poroszok,
akik legyilkolták valamikor.
Az éneklõ zarándokcsapatok egymásután jönnek az emelkedõn.
Szent István palotája mellõl nézek szerteszét a tájon. A Duna fölött még
a hajnali halvány pára lebeg. Innen tekintett át nemegyszer Adalbert, a
számûzött prágai püspök északi hazája felé. Ahogy tekintete nyomán átn
ézek, a túlsó parton embereket látok. Néznek errefelé. Egy csónak eloldódik a túlsó partról és idetart. Vajon a harang szava húzza ide a pára
és köd vékony takarója alatt?
Itt is ugyanazt látom, amit többi ünnepségeinken. Vonatok nincsenek
számunkra, csupán néhány ezret hozhatott a kevés vonatjárat. De a
teherautók, autócarok [személyautók], szekerek sorjáznak a hegy környékén. Nógrádtól a nyugati Szigetközig, Mosonig elküldötték százas
csoportjaikat a határmenti falvak. Ünneplik mindenekelõtt a magyarok
elsõ apostolainak egyikét itt, ahol megkeresztelte a magyarok elsõ királyát. Itt van a Szent Jobb, eljött a fõvárosból, amely kezet valamikor
Adalbert a szent olajjal megkent. És íme, a Kéz és Adalbert újra találkoznak
tízezrek imájában.
*
Mint Prága számûzött püspöke jött hozzánk. Elûzték, mert szerette
az igazságot és védte az üldözötteket.
Akkoriban Cluny jelentette ezt a térítõ szellemet, amelyik kezdett
behatolni Kelet-Európa pogány rengetegei közé. Adalbert is ezekben a
kolostorokban készült hivatására, amelyek rajzó kaptárként ontották a
francia, angol, ír, olasz, német térítõket a Duna, Moldova, Elba, Visztula
felé. Építették a keresztény Európát, amelynek kövei közé vérüket adták.
A magyarok országán kellett áthaladniuk, a még félelmetes hírû
onogur és turk törzsek szállásaik mellett látták õket elvonulni. A természet fiainak nyugalmával hallgatták meg a hithirdetõk tolmácsait. És
akik az Elba felé vonultak vértanúságot keresni, megállapodtak, itt maradtak
és elsõ gyõzelmüket ünnepelhették ennél a rokontalan népnél.
*
Adalbert kevés ideig maradt nálunk. Alighogy megindította és szervezte
a térítés áramát, vágya tovább vitte a szláv népek közé. De tanítványai, akik a kolostorokból rajonként hozzácsatlakoztak, ittmaradtak,
vagy késõbb visszajöttek az õ vértanúhalála után. Tanítványai közül lett
az elsõ esztergomi és kalocsai érsek.
Egy asszony álldogál a bazilika lejtõjén. Néz a Duna felé. Elmondja,
hogy odaátról jött az éjszaka. Igen, a bazilika fénye átsugárzott éjszaka
a Dunán és neki át kellett jönnie. Olyan õ itt nagykendõjében a hatalmas
oszlopok és széles lejtõ arányai közt, mint egy magános bogárka,
akit a fény átcsalogatott. Csak itt tud ünnepelni. Ünnepli a csehek elûzött püspökét, a magyarok térítõjét. És olyan boldog és nem is gondol
most rá, hogyan fog visszatérni.
*
A bíboros hercegprímás ma errõl az esztergomi szent hegyrõl beszél
és máskor keményveretû szavai most valami titokzatos hõségben izzanak.
Esztergom szent földjérõl beszél, amelyik valamikor szenteket termelt.
A magyarság harmincnégy szentje és boldogja közül tizenegyet
Esztergom adott a magyarságnak. Himnikus szárnyalással zengi szavait
a megafon a tömeg fölött a szenteket nevelõ drága magyar földrõl.
Szerette Adalbert az igazságot és védte az üldözötteket - visszhangzik
valahonnan. Itt mellettünk Szent István királyi palotája, elõtt
ünk a Szent Jobb. Mi igazi ünnepet csak így ünnepelhetünk.
Az ünnepség
Október 10-én, pénteken, hatalmas tömegek zarándokoltak a Várhegyre,
hogy részesei legyenek a felemelõ pillanatnak, amikor Magyarország megtérítõjének szent ereklyéje és elsõ apostoli királyunk épségben
maradt dicsõséges Szent Jobbja 950 év után újból találkozott. A bíboros hercegprímás szentbeszéddel köszöntötte a magyar nép megtérí-
tõjét, Szent Adalbertet és elsõ apostoli királyunk, István épségben maradt
Szent Jobbját.
A hercegprímás beszéde
Megemlékezett Szent Adalbert egyéniségérõl és történelmi jelentõ-
ségû szerepérõl a Duna mentén. Természetfölötti cél van mindig a törté-
nelem és a népek idõbeli viharzónája mögött. Ez a természetfölötti cél
mutatkozott meg abban is, hogy a népétõl elûzött Szent Adalbert egy
másik népnek, Mária népének lesz térítõje. A keresztény magyarság tört
énelmi hivatását tárta megrendítõ szavakkal a hercegprímás a hallgatóság elé, majd így folytatta:
"Az a nép, amely Szent István keresztsége után, Szent István útmutat
ására, Szent Adalbert igehirdetésére évszázadokon át a kereszténység
védõbástyája szerepét töltötte be, rákerült a történelem taposó útjára és
épp azon az égtájon, ahonnét Szent Adalbert sebekkel megrakva hozzánk jött. A kiújult féktelenség, embertelen kegyetlenség siralomv
ölggyé, hajszolt vadak tanyájává tette a Duna, Garam és Ipoly táját.
Szent Adalbert, a védelmed alatt álló fõegyházmegyét széttépték. Te eljöttél egykor hirdetni õseinknek az Evangéliumot. Magad érezted, mily
nehéz tolmácsok közvetítésével Evangéliumot, törvényeket hirdetni,
szentségeket kiszolgáltatni. Nézd, most Evangélium-távolban élnek térítettjeid ivadékai a Szudétákban is, a Csallóközben is, a másvallású alf
öldi falvakban is. A védelmed alatt álló egyházmegyében nincs magyar
hitoktatás, sokszor még a templomban sem engedik. Elsõáldozók vagy
kénytelenek elmaradni az Úr Jézustól, vagy a szükséges elõismeretek
híjával járulnak oda. Papjaikat munkatáborokba viszik vagy kiüldözik.
Széttépik a családot, elveszik a családi házat. Kegyetlen sorsukban
megirigylik az oktalan állatok nyugalmasabb sorsát. Szent Adalbert,
nemde félpogány néped kegyetlenkedései miatt mentél Rómába inkább
kolostort súrolni, söpörni és ott mosogatni, a poroszokhoz pedig vértanúhalálba? Mi Téged hálával a magunkénak vallunk, de nem nehezmé-
nyezzük, hogy mások is a magukénak valljanak és megünnepeljenek.
De ha magukénak vallanak, ugye, ez kötelességet is ró a vallókra: a Te
lelkiséged, emberiesség, kereszténység, hõsiesség; ezek pedig az alsóbb
emberi indulatok legyûrését jelentik. Értesd meg ezt állammal, egyházzal! De imádkozunk a találkozón együttesen hozzátok, Szent István és
Szent Adalbert: a magyar szentekkel esedezzetek az igazság Istenénél
és a Magyarok Nagyasszonyánál. Hajoljatok le a szenvedõkhöz és vigyétek közelebb az Evangélium szeretetvilágát népetekhez. Amen" -
fejezte be szentbeszédét a Kardinális.
Az engesztelés éjszakája az esztergomi bazilikában
Este 8 órakor kezdõdött meg a háromnapos ünnepség legmegkapóbb eseménye az engesztelés éjszakája a Bazilikában. Zsúfolásig megtelt
erre az idõre az ország legnagyobb temploma. Az engesztelés éjszak
áját dr. Mátray Gyula protonotárius kanonok vezette s a bevezetõ beszéd után a kispapok a Passió legmegrázóbb részeit énekelték el, majd a
Budapestrõl felszállított Tiroli Nagyfeszület elõtt megkezdõdött a
keresztúti ájtatosság. Este 10 órát mutatott az óra, amikor a Tiefenthaler
József protonotárius kanonok, a bazilika plébánosa kitette a legméltóságosabb Oltáriszentséget a fõoltárra s utána az egész hívõsereg római
módra megkezdte a rózsafüzér ájtatosságot. Éjjel 12 órakor a papság engesztel
õ ünnepélyes zsolozsmája következett a legméltóságosabb Oltáriszentségrõl, mely után dr. Drahos János érseki általános helytartó ünnep
élyes engesztelõ szentmiseáldozatot mutatott be. Utána a hívek mag
ánájtatossága, majd éjjel 3 órától 4 óráig, és folytatólagosan reggel 7
óráig az esztergomi plébániák hívei vonultak fel a bazilikába engesztelõ
szentségimádásra.
A háromnapos ünnepég utolsó napján, vasárnap elsõnek az ifjúság
vonult fel a Bazilikába, majd de. 10 órától kezdve szakadatlan sorokban
vonultak fel a zarándoktömegek a magyar Sion hegyére. Az Ecce
Sacerdos Magnus hangjai mellett vonult be a Kardinális a Bazilikába és
megkezdte a szentmise pontifikálását [fõpapi szertartás végez, miséz].
Evangéliumkor Shvoy Lajos székesfehérvári püspök szentbeszédet intézett a hívek sokaságához.
Shovy püspök szentbeszéde
Ma egy csodálatos lelket ünneplünk, akinek lelki ragyogása 950 év
távlatában is él. Ez Szent Adalbert püspök és vértanú, a lelkiség csodá-
latos hõse. Ezután felsorolta Szent Adalbert vértanú püspök életének
fõbb eseményeit, különösen térítõmunkáját, amelyet a csehek, a lengyelek és a magyarok között végzett. Méltatta a vértanú halálát, ennek kapcs
án hangsúlyozva, hogy élete tele volt áldozatossággal, lemondással és
sikertelenséggel is, de életének gyümölcsei és nagy eredményei vannak
s ezek között kiemelte Szent István megkeresztelését és Szent Istvánon
keresztül Szent Adalbert érdeme, a mi drága magyar népünk megszentel
ése is. Életemondottanekünk sokat mond. Mindenekelõtt azt a
nagy tanúságot, amit a Bölcsesség könyve mond: "Az igazak lelkei az
Úr kezében vannak és nem árt nekik az istentelenek minden kínzása."
Ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy a szenvedés, amelytõl az emberek
annyira félnek, különös kegyelmek közvetítõje. Szent Adalbert életének másik tanúsága a mai idõk egyik legnagyobb kérdése, hogy miként engedheti meg a jó Isten, hogy annyi ember szenvedjen, míg má-
sok vígan élnek? Hogyan engedheti meg, hogy annyi magyar család
földönfutóvá vált s annyi ember vesztette el teljesen létalapját, s annyit
üldöznek igazságtalanul? Felelet az, hogy az igazak szenvedése váltja
meg a világot.
Szentbeszédét a püspök így fejezte be: "Hozzátok ide zúgolódás és
keserûség nélkül minden szenvedésteket, amelyet eddig elszenvedtetek.
Ajánljátok fel magatokat és szenvedéseiteket drága magyar hazánkért."
A Szent Jobb búcsúztatása
Vasárnap délután szorongásig megtelt a Bazilika fõbejáratával szemben
lévõ hatalmas térség. 4 órakor érkezett meg a Kardinális, aki szentbeszédet intézett az egybesereglett hívek sokaságához.
Ezután felhangzott az "Ah, hol vagy magyarok tündöklõ Csillaga..."
kezdetû õsi magyar ének, melynek hangjai mellett a bíboros Fõpásztorral
az élén a papság elindult a dicsõséges Szent Jobb mögött, amely ezután Budapestre tért vissza.
(Megjelent az Új Ember 1947. október 19-i számában).